30.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️خداشناسی
⛔️ آیا کسی میتواند از خدا طلبکار باشد ؟!
#خداشناسی
#ویروس_شر
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔶 اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری گروه آموزشی فلسفه مضاف برگزار می کند:
💠 وبینار تخصصی«ماهیت مکان در فلسفه»
🎓 ارائه دهنده : استاد عبدالرسول عبودیت
📆 چهارشنبه 23 تیرماه 1400
ساعت 8 الی 10 صبح
🔗لینک وبینار
https://b2n.ir/586481
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
41.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ خداشناسی
⛔️ چرا همه ی موجودات در بهترین و ایده آل ترین شرایط نیستن؟!
#خداشناسی
#ویروس_شر
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔰 برگزاری دوره آشنایی و نقد الحاد علمی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸لابد اصطلاح «الحاد علمی» را شنیده اید. بسیاری از ما با خواندن صفحاتی تصور می کنیم که با جریانی کاملا غیرعلمی و گذرا روبرو هستیم. برخی دیگر نیز که به کنجکاوی بیشتر در این زمینه می پردازند، به این نتیجه می رسند که رویکرد فوق را میتوان به سادگی نقدی فلسفی کرد و بدون نیاز به بحث علمی پاسخ داد:
🔸دورهی آشنایی و نقد الحاد علمی برخلاف این دو نگاه، بر این اساس شکل گرفته است که اولا الحاد علمی اصلا مسئله ای سطحی و گذرا نیست و باید آن را بسیار جدی گرفت. ثانیا برای بررسی این دیدگاه باید علاوه بر نقد فلسفی به فهم دقیق علم روز و اشکالات آن نیز نائل شد. این مسئله باتوجه به اینکه موجی از الحاد بسیاری از دانشگاهیان گریزان از فلسفه را درگیر خود کرده،حایز اهمیت است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠دوره آشنایی و نقد الحاد علمی با بهرهگیری از اساتیدِ پژوهشگر در این زمینه برگزار میشود؛ اساتیدی که علاوه بر تخصص در فلسفه و الهیات، به فهم زوایای علمی مباحث نیز پرداخته اند. از این رو تاکید و تلاش اصلی این دوره، هم مواجههی علمی و هم الهیاتی با این نوع از الحاد است. این اساتید عبارتند از:
👤 دکتر یوسف دانشور نیلو: دکتری فلسفه دین از کالج سنت مایکل، مدرسه الهیات تورنتو و دانشگاه تورنتو
👤 دکتر علی شهبازی: پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب
👤 دکتر میثم توکلی: دکترای فلسفه دین و رئیس گروه کلام اسلامی موسسه حکمت و فلسفه ، پژوهشگر عرصهی فیزیک، تکامل و الهیات.
👤 دکتر سید فخرالدین طباطبایی: دکترای فلسفه دین از موسسه آموزشی_ پژوهشی امام خمینی و استاد مدعو مرکز معارف دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر عرصهی تکامل و الهیات.
👤 دکتر نیما نریمانی: دکترای فلسفه دین از دانشگاه تهران و پژوهشگر عرصهی تکامل، فلسفه ذهن و الهیات.
👤 محمدحسن مرصعی: دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر عرصهی علوم شناختی و الهیات.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📣 مخاطبین این دوره: فضلاء و طلاب آشنا به ادبیات مقدماتی (فلسفی و علمی) بحث
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚محتوای دوره: این دوره در 33 جلسه با بخشهای زیر تدوین شده است:
📙 آشنایی با الحاد جدید (۲جلسه)
📘 تکامل، خداباوری و الحاد (۹جلسه)
📕 علوم شناختی، انسان و الحاد (۷جلسه)
📗 آشنایی با نظریات فیزیکی و نقد استنباطهای الحادی (۹جلسه)
📔 از الحاد تا طبیعتگرایی علمی (۶جلسه)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📅زمان برگزاری: چهارشنبه ها (بعد از ظهر) و پنج شنبه ها (صبح تا ظهر) از 3 شهریور 1400
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❗️لازم به ذکر است که:
۱. داوطلبان شرکت در این دوره باید با مبانی فلسفی و مقدماتی بحث، آشنا باشند.
۲. ثبت نام به منزله پذیرش نهایی در دوره نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐برای ثبت نام به سایت مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://el.balagh.ir/news/5262
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#خداباوری #الحاد #الحاد_مدرن #الحاد_جدید #الحاد_علمی #آتئیسیم #تکامل #فرگشت #فیزیک #علوم_شناختی #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش7️⃣1️⃣
❇️ شهود عقلی به مثابه پایۀ فلسفه
▫️ در میان شش دستۀ بدیهیات ، یعنی اولیات، مشاهدات، فطریات، تجربیات، حدسیات و متواترات، غیر از اولیات و مشاهدات، بقیه بر قیاس مبتنی اند. فطریات قضایایی اند که قیاسشان را به همراه دارند. حدسیات و تجربیات نیز قیاسی مخفی در خود دارند. برای یقین به متوارتات نیز حد وسط و قیاسی در کار است.
▫️ بنابراین هرچند همۀ این قضایای از بدیهیات به شمار می آیند و همه را می توان پایۀ شناخت دیگر قضایای قرار داد، تنها دو دسته از آنها واقعاً بر دلیل دیگری مبتنی نیستند: اولیات و مشاهدات.
🔘 اولیات پایه اصلی علم حقیقی
▫️ به باور خواجه نصیرالدین طوسی و غالب فیلسوفان مسلمان، مشاهدات جزئی اند و جزئی برای حصولی تصورات مفید است، ولی در علم به کار نمی آید. علم حقیقی، کلی است و نتایج کلی می طلبد. بنابراین پایۀ اصلی علم حقیقی، اولیات خواهد بود. نتیجۀ این اندیشه آن است که به ویژه در دانش فلسفه، باید از اولیات آغاز کرد و پایۀ دیگری در کار نیست. می گویند در فلسفه به مشاهدات هم نیازی نیست.
🔘 عقل تنها پایه فلسفه
▫️ بیشتر فیلسوفان بر آن شده اند که در فلسفه باید تنها از اولیات آغاز کرد و پایۀ دیگری در عرض اولیات در فلسفه وجود ندارد. بنابراین «عقل» تنها پایۀ فلسفه است.
▫️ بیشتر اهل فلسفه بر این باورند که دانش تنها با اولیات آغاز می شود و گمان نمی کنند راه دیگری نیز در کار باشد. در اندیشۀ ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی باور غالب همین است. اغلب در پی آن اند که فلسفه را به اولیات ارجاع دهند و شهود را چندان جدی نمی گیرند.
▫️ قصد داریم بیان کنیم که شهود نیز در کنار عقل، پایۀ فلسفه است و فلسفه از شهود بهره می تواند بَرَد. این بحث از سنخ بحث های روش شناختی و کلان نگر است که قالب ذهنی را دربارۀ فلسفه و روش آن شکل می دهد.
▫️ فیلسوفان معمولاً پایۀ فلسفه را اولیات قرار داده اند. این بحث کلان و روشی، تمام فلسفه را رنگ ویژه ای می زند و مسیر حرکت آن را تعینی ویژه می بخشد. البته گاه فیلسوفان از این قالب ذهنی تعدی کرده اند؛ اما از آنجا که برای این چهار چوب ادبیاتی پدید نیاورده و آن را به قدر لازم بسط نداده اند، نمی توانند از آن به طور مفصل استفاده کنند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 117_120
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
QABASAT96-2.pdf
645.7K
#مقاله
💯 #بخوانید
🔰 مقاله "تحلیل مقوله بلا و درد و رنج در عرفان ابنعربی"
✍️ نویسنده:
🔹 حجت الاسلام و المسلمین #مسعود_اسماعیلی عضو هیأت علمی گروه #فلسفه پژوهشگاه
🗒 منتشر شده در فصلنامه #قبسات شماره 96
📌 چکیده:
🔸 مسئله مورد بحث در این نوشتار این است که بلا و درد و رنج در دنیا، از منظر #هستی_شناختی، چگونه قابل تحلیل است. در این زمینه به سه محور در آثار ابنعربی بر می خوریم: مفهوم شناسی، حقیقت بلا و درد و رنج، حکمتها و اهداف حصول بلا و درد و رنج. در مفهوم شناسی، وی به دو مفهومِ «خیر و شرّ» و «بلا» می پردازد. در بحث حقیقت بلا وی دو نگاه وجودشناختی و خداشناختی (جهان شناختی) را مطرح کرده است که درمجموع حقیقت بلا و شرّ، یا به جهتی عدمی در اعیان ثابته است، ارجاع میشود یا به وجهی وجودی در اسماء الهی قهری و جلالی. در مورد نحوه سازگاری این دو رأی میتوان هر دو دیدگاه را به نحو معقولی به دیگری برگرداند. حکمتها و اهداف نهفته در حصول بلایا و دردها و رنجها نیز از دیگرمحورهایی است که ابنعربی در این موضوع به آن پرداخته و در این زمینه به دو مفهوم امتحان و گناهان اشاره کرده است.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
31.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚درسگفتار
❇️علامه مصباح و منزلت جمهوریت
💠 قسمت اول
🎙دکتر مهدی جمشیدی
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت:
🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع«بازنمایی ابعاد اندیشه ای قیام سید الشهداء»
❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی (@mp2815) در ایتا اطلاع بدهید؛
2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی (@mp2815) انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمه به انها پرداخت خواهد شد.
5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
6. جهت اطلاع از شیوه نامه نگارش و دیگر فراخوان های سایت فکرت به کانال تلگرامی t.me/writers021 مراجعه فرمایید.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
32.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️خداشناسی
⛔️ آیا کسی میتواند از خدا طلبکار باشد ؟!
#خداشناسی
#ویروس_شر
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔰پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند:
وبینار بین المللی:
💢 نقد و بررسی تقریر سوئین برن از برهان دکارت بر اصالت نفس و مقایسه آن با برهان «انسان معلق در فضا»ی ابن سینا
💢⬅️نشست دوم ➡️💢
با حضور:
🔸پروفسور ریچارد سوئین برن
Prof. Richard Swinburne
(استاد برجستۀ فلسفۀ دین دانشگاه آکسفورد)
با ارائه:
🔸 استاد عبدالرسول عبودیت؛ عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸 حجه الاسلام دکتر علی شیروانی؛ مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔸 دکتر مهدی ذاکری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🔸 حجه الاسلام دکتر سیدمحمود موسوی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔸 دکتر محمد فتحعلیخانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔸 دکتر حسینعلی شیدانشید؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
➕و با حضور اساتید و متخصصان مباحث فلسفه و کلام
زمان:
🗓چهارشنبه 23 تیرماه 1400، ساعت 14-16
🌏لینک برگزاری جلسه:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3
♻️پخش زنده در آپارات:
http://www.aparat.com/RIHU.ac.ir/live
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🔸 دوره علمی کشوری آشنایی با "#علوم_انسانی_اسلامی و روانشناسی اسلامی"
🔰 چالش ها و فرصت های یک تحول
🎙با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحسین_خسروپناه عضو هیأت علمی گروه #فلسفه پژوهشگاه
📆 زمان برگزاری : 26تیر تا 14 مرداد 1400
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
40.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚درسگفتار
❇️علامه مصباح و منزلت جمهوریت
💠 قسمت دوم
🎙دکتر مهدی جمشیدی
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش8️⃣1️⃣
❇️ عقل به مثابه پایۀ فلسفه
🔹 اولیات پایه های عقل اند. راه عقل باز است و حجیت دارد و اولین جلوه های عقل، اولیات اند. از باب نمونه، با تصور موضوع و محمول در قضیۀ «کل بزرگ تر از جزء خود است»، می بینیم تصدیق و حکم بدان واضح است. کل به هر روی چیزی افزون بر جزء خود دارد و همین یعنی بزرگ تر بودن.
🔹 نکته اینجاست که برای تصدیق اولیات، به هیچ کار افزوده ای نیاز نداریم. برای حکم به برخی از این قضایا فقط تنبیه لازم است. این علوم، همگانی اند؛ زیرا همۀ صاحبان عقل بدون استدلال آنها را تصدیق می کنند و بدان یقین دارند.
🔹 اولیات سرمایۀ بزرگی برای معرفت اند. یکی از اولیات، شکل اول قیاس است که ضرورتاً و اضطراراً منتج است.
🔹 بنابراین هم قضایایی اولی داریم که مقدمات قیاس قرار می گیرند و هم شکل اول در روش قیاسی، بدیهی اولی است و حجیت ذاتی دارد.
🔹 با کاربست اولیات، هم به عنوان مقدمات و هم به عنوان روش قیاسی، ابتدا به فطریات دست می یابیم. با این دسته از معلومات یقینی، عقل همگانی ما وسعت بیشتری می یابد. از اینجا به بعد می توانیم با کاربرد این قضایا در قیاس، به نتایجی تازه برسیم که بدیهی نیستند، اما یقینی اند. با ادامه دادن روند، می توانیم نتایج یقینی دیگری به دست آوریم. این روند، در فضای عمومی فلسفیْ رایج، و راهی شناخته شده است، اما در کنار این راه، در فلسفه از شهود نیز می توان بهره برد.
🔘 پایه بودن شهود در کنار عقل
🔹 یکی از انواع بدیهیات، مشاهدات یا محسوسات است، که شامل محسوس به حس ظاهر و محسوس به حس باطن است. قضایای محسوس به حس باطن را «وجدانیات» نیز می نامند.
🔹 اگر بخواهیم ملاک مقبولیت محسوسات و وجدانیات را بجوییم، به شهود خواهیم رسید. انسان به نفس خویش عالمِ است؛ زیرا خودِ معلوم سراسر نزد عالِم حاضر است و این جزء علم حضوری و شهود نیست. اگر بخواهیم مداقۀ منطقی و معرفت شناختی داشته باشیم، باید ببینیم شهود چه انواعی دارد.
🔘 انواع شهود
🔹 اگر به خوبی تأمل کنیم درخواهیم یافت که شهود، تنها شهود حسی نیست، چه حس ظاهری چه حس باطنی، بلکه افزون بر آنها، «شهود عقلی» و بالاتر از آن، «شهود قلبی» نیز در کار است. بنابراین سه نوع شهود وجود دارد: حسی، عقلی و قلبی. با قبول این نکته، راه برای مطرح کردن شهود در فلسفه گشوده می شود. اما می باید از ججیت و اعتبار معرفت شناختی آن سخن گفت.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 120_123
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️ده فیلم سینمایی که با گیشه جلو رفتند
✍️ علی اصغر سیاحت هویدا
🔻عوامل اصلی یک اثر بهدنبال چهرههایی هستند که بیشترین کنشگری را در فضای مجازی داشته باشد و همین مسئله یک رقابت ناپیدایی در دیده شدن برای سلبریتیها به وجود میآورد تا به هر طریقی بهدنبال تأثیرگذاری۲ یا تعامل۳ باشند و به این وسیله دیده شوند.
🔻 نعرههای سحر زکریا یا ایجاد کمپین رقص توسط امین زندگانی برای پرستاران در دوران کرونا نیز در همین ردهبندی جای میگیرد.
🔻این روزها دیگر برای فیلم بهدنبال بازیگر نمیروند و بهدنبال بازیگر در قواره کاراکتر نیستند، بلکه اثر را با معیارهای بازیگر خاصشان تنظیم میکنند و همین مسئله سبب شده است که کیفیت فرمی و محتوایی کار بهشدت پایین بیاید و تنها یک دورهمی جذاب ساخته شود تا مخاطب سرگرم شود و نه از حیث برجستگی بصری و مؤلفههای فرمالیستی و نه از حیث محتوایی، کشش و مضمون فیلمنامه چیزی عایدش نشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سلبریتی
#سینما
#هنجار_شکنی
#گیشه
#فکرت_نت
#رسانه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4460
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش9️⃣1️⃣
❇️ حجیت ذاتی شهود
🔺 شهود همان علم حضوری است. در علم حضوری، معلوم نزد عالِم حاضر است. البته در هر موردی به حسب خود. در شهود حسی، کنه شیء یافت نمی شود. معیار شهود و علم حضوری، ارتباط مستقیم است. برای اثبات وجود نفس و ذات خود، به دلیل دیگری نیاز نیست؛ زیرا هرکس نزد خود حاضر است و خود را شهود می کند.
🔺 حجیت شهود بر اساس ارتباط حضوری و مستقیم تبیین می شود. موجود خردمند آگاه، در هر حوزه ای، اگر ارتباط حضوری بیابد، آنچه را با آن ارتباط حضوری دارد، به اندازۀ قوت آن ارتباط، ادراک می کند. در علم شهودی، مفهوم و استدلال واسطه نیست. در ساخت علم حصولی، میان معلوم بالذات و معلوم بالعرض فاصله هست، اما در علم حضوری چنین نیست، و واقعیت معلوم نزد عالم حاضر است.
🔺 موضوع دیگر این است که از معلوم حضوری می توان ادراک حصولی نیز داشت و می توان از شهود گزارۀ حصولی فراهم آورد. اما توجیه گر این گونه از علوم حصولی، که برگرفته از شهودند، خود شهود است نه مثلاً اصل عدم تناقض. اگر از ما بپرسند چرا این برگ سبز است، پاسخ می دهیم زیرا می بینیم که سبز است، و به دلیل دیگری نیاز نداریم.
🔺 کسی که محزون است، برای اثبات گزارۀ «غمگینم» غیر از شهود، توجیه گر دیگری نمی طلبد. خودِ شهود کافی است برای آنکه گزاره های برآمده از آن معتبر باشند.
🔘 انکار حجیت شهود به اثباتش می انجامد
🔺 کسی که می گوید در شک خود نیز شک دارد، به چه دلیل می داند که در شکش شک دارد؟ روشن است که این شک نیز باید به شهود درک شود. از کسی که حجیت شهود را انکار می کند، و مثلاً می گوید: «نمی دانم که غم دارم یا شادی، و ادراکی که اکنون دارم، مثلاً می یابم که غمگینم، معلوم نیست مطابق با واقع باشد». می پرسیم: از کجا فهمیدی که نمی دانی غم داری یا شادی؟ همین حالت ندانستن و تردید، حالتی است که به شهود درک شده است و اگر حجیت شهود پذیرفته نباشد، نباید تصدیق کرد که حالت ندانستن وجود دارد؛ زیرا در غیر این صورت باید به او گفت چه بسا می دانی که غم داری یا شادی و آن ادراک ندانستن، ممکن است مطابق با واقع نباشد.
🔺 بنابراین می گوییم حجیت شهود، ذاتی است و از جای دیگری تأمین نمی شود و از همین رو شهود، پایۀ اولی است.
🔘 نقش اصل عدم تناقض در حجیت شهود
🔺 ممکن است گفته شود حجیت شهود نیز بر اساس اصل عدم تناقض تأمین می شود؛ زیرا چیزی با شهود معلوم می شود، بعد با اصل عدم تناقض معلوم می کنیم که نقیضش صادق نیست و بنابراین محتوای شهود تأیید می شود. لیکن باید توجه کرد که اصل عدم تناقض، اثبات کنندۀ محتوا نیست، بل تثبیت کنندۀ آن است؛ یعنی تنها محتوای ثابت شده را تثبیت می کند. محتوای شهود با خود شهود اثبات شده است، اما پس از آن، عقل فلسفی می تواند این اعتقاد را بر اساس این اصل برای خود تثبیت کند، و نزد خود تأکید کند که نقیض آن ادراک، صادق نیست. در اینجا عقلِ همگانی است که در کار شده است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 123_126
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📍 #اختصاصی
✅ نشریه دیدهبان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🏷( شماره 27 )
🇮🇷 جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم! 🇮🇷
❗️«بررسی امر جمهوریت و رابطه آن با اسلامیت نظام و شورای نگهبان»❗️
🔷 جمهوری اسلامی و نسبت دوگانه جمهوریت و اسلامیت
🔷 شورای نگهبان؛ قانونگرایی یا مصلحتگرایی
🔷 جمهوری خواهی در اندیشه امام خمینی(ره)
🔷 مردمسالاری دینی در نظریه تمدن امت
🔷 تحقیر جمهور و تضعیف جمهوریت
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جمهوریت_اسلامی
#شورای_نگهبان
#انقلاب_جمهوری
#مردمسالاری_دینی
آدرس مطلب در سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=4477
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
27 - ویراست سوم.pdf
20.83M
📍 #اختصاصی
✅ نشریه دیدهبان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🏷( شماره 27 )
💠جمهوری اسلامی؛نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم!
❗️«بررسی امر جمهوریت و رابطه آن با اسلامیت نظام و شورای نگهبان»❗️
🔷 جمهوری اسلامی و نسبت دوگانه جمهوریت و اسلامیت
🔷 شورای نگهبان؛ قانونگرایی یا مصلحتگرایی
🔷 جمهوری خواهی در اندیشه امام خمینی(ره)
🔷 مردمسالاری دینی در نظریه تمدن امت
🔷 تحقیر جمهور و تضعیف جمهوریت
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جمهوریت_اسلامی
#شورای_نگهبان
#انقلاب_جمهوری
#مردمسالاری_دینی
آدرس مطلب در سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=4477
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
1400.04.03 - کرسي ترويجي - ارتباط دين واخلاق ونقش آن دراسلام سازي علوم انساني ازمنظرعلامه مصباح - دکترخواص.mp3
11.96M
بشنوید صوت #کرسی_علمی_ترویجی147
✅ موضوع: ارتباط دین و اخلاق و نقش آن در اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه استاد علامه مصباح یزدی(ره)
👤 ارائهکننده: جناب آقای دکتر امیر خواص، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 برگزار شده در روز پنجشنبه 3 تیرماه 1400
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
41.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ الحاد مدرن
⏺ قسمت اول
💠آیا علم و دین به معنای واقعی در تعارض با هم هستند؟
🎙دکتر منصور نصیری
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ سی و پنجمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” راهکارهای حیات معنوی و ارتقای باورهای دینی ” برگزار میگردد.
💠لینک ورود به جلسه:
🌐https://marref.ir/ikq
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
☎️ #مصاحبه
◾️اندیشه اقتصادی شهید بهشتی
🎙 سعید فرزان مهر
🔻مسئلهای که وجود دارد عدم سلطه سرمایهداری و ارجحیت انسان و نیروی انسانی در فضای کار است.
🔻محیط کاری که شهید بهشتی در اقتصاد ترسیم میکند محیطی است که شامل سرمایه و نیروی انسانی است و طبق این ترسیم ما نه کار بدون سرمایه داریم و نه سرمایه بدون کار.
🔻از این رو شهید بهشتی در اینجا موکداً تاکید میکند که ما موافق سرمایهداری خصوصی یا جریان کاپیتلاستی اقتصادی نیستیم و با آن مبارزه میکنیم . همچنین با سرمایه دولتی و سلطه دولت که در واقع جریان سوسیالیستی است مخالفت میکنیم.
🔻پس مشخص است که اقتصادی که شهید بهشتی ترسیم میکند دقیقاً همان خط جریان نهضت انقلاب پیش از محقق شدن و پیروزی انقلاب است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد
#تعاونی
#شهید_بهشتی
#لیبرالیسم
#حاکمیت
#اقتصاد_مردمی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4483
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش0️⃣2️⃣
❇️ شهودِ قابل استفاده در فلسفه
🔺 شهود بر سه قسم است: شهود حسی، شهود عقلی و شهود قلبی. در تحلیل های رسمی، اغلب، از شهود عقلی سخن نگفته اند، اما در واقع این شهود به صورت ناخودآگاه برای همۀ فیلسوفان حاضر است.
🔘 توانایی عقل در ادراک حضوری
🔺 شهود عقلی دریافت مستقیم عقل است، به نحو علم حضوری. معمولاً ادراک عقلی را تنها در دایرۀ علم حصولی مطرح می کنند و بیشتر، سخن از عقل حصولی و کلی یاب است. استدلال عقلی، تصدیق عقلی، تصور عقلی و مانند اینها در محدودۀ مفاهیم و علم حصولی است، اما در اینجا در صدد بیان این نکته ایم که افزون بر عقلِ حصولی، عقلِ شهودی هم وجود دارد؛ یعنی عقل می تواند ادراک حضوری نیز داشته باشد.
🔺 از باب نمونه، عقل در موطن شهود حسی یا شهود درونی حاضر است و ادراکاتی مناسب خود دارد. به طور کلی در هر ساحت شهودی، عقل حاضر است و کار خود را می کند. مثلاً عقل شهودی می تواند در دل ادراک شهودی حسی، وجود و وحدت شیء را در خارج بیابد.
🔺 بنابراین ساحتی به نام شهود عقلی وجود دارد. براساس قاعدۀ فلسفی «النفس فی وحدتها کل القوی»، در همان موطن حس، عقل نیز حاضر است و ادراکاتی ویژۀ خود دارد. در همین موطن شهود حسی، حقایقی هست که جز با شهود عقل درک شدنی نیستند.
🔘 شهود قلبی
🔺 این گونۀ شهود در فلسفۀ اسلامی پذیرفته شده است. ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا شهود قلبی را پذیرفته و آن را تحلیل و تبیین کرده اند.
🔘 شهود حسی
🔺 در فلسفۀ اولی چندان سودبخش نیست؛ اما باید گفت از شهود عقلی در فلسفه بسیار بهره برده اند. حتی باید گفت بحث های فلسفی برمدار شهود عقلی است.
🔘علیت را چگونه درک می کنیم؟
🔺 در مثال چرخش دست و حرکت کلید، علیت را به نحو شهودی درک می کند.
🔺 ابن سینا نیز در آغاز الهیات شفا اشاره کرده است که حس تنها به دنبال هم آمدن رویدادها درک می کند؛ اما علیت را عقل درک می کند. حرکت نیز همین گونه است و عقل است که آن را می یابد. بوعلی که گفته است علیت را با حس نمی توان درک کرد، تنها می گوید عقل علیت را درک می کند، اما چنین تحلیل نکرده است که عقل، در همان موطن شهود حسی حاضر است و علیت را شهود می کند. فیلسوفان ما پذیرفته ان که ادراک معقولات ثانی فلسفی، کار عقل است، اما تحلیل عقل شهودی در کارشان به چشم نمی خورد.
🔘 استفاده از شهود عقلی در فلسفه
🔺 از مشکلات پیش روی دربارۀ شهود قلبی این است که شهود قلبی، امری شخصی است نه همگانی، و از همین رو در فلسفه به کار نمی آید. اما دربارۀ شهود حسی و عقلی این مشکل وجود ندارد. شهود عقلی نیز همانند شهود حسی، امری همگانی است. البته منظور این نیست که اعتبار شهود عقلی به همگانی بودن آن است، بلکه سخن در این است که همۀ ما از حظّ نفس الامری شهودی عقلی برخورداریم. به همین دلیل، می توان از شهود عقلی در فلسفه استفاده کرد و همه به دلیل برخوردار بودن از آن می توانیم آن را به اشراک بگذاریم. در گام آغازین فلسفه، واقعیت خود و واقعیت ورای خود را با شهود عقلی اثبات می کنیم. باید گفت اساساً فلسفه برمدار شهود عقلی می گردد و بدون آن، کاری پیش نمی برد. بسیاری از بحث های مربوط به نفس، برپایۀ شهود بنا شده اند و اصلاً راه دیگری به آنها نداریم. بدون بهره گیری از شهود، وجود قوۀ عاقله یا خیال را نمی توان تثبیت کرد.
🔺 دستاورد شهود قلبی را نمی توان مقدمۀ برهان عقلی در فلسفه قرار داد، اما شهود عقلی این گونه نیست و می توان آن را به عنوان مقدمه و پایۀ برهان فلسفی به کار برد. مثلاً می توانم چنین استدلال کنم که: «خود را به نحو شخصی می یابم»؛ اما هیچ علم حصولی، به نحو شخصی نیست. بنابراین علم به خود، خصولی نیست، بلکه حضوری است. شهود عقلی همگانی است و از همین رو می توان گزاره های برآمده از آن را در مقدمات برهان قرار داد؛ زیرا فلسفه دانشی همگانی است و مخاطبش عقل انسان هاست.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 126_129
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ الحاد مدرن
⏺ قسمت دوم
💠آیا علم و دین به معنای واقعی در تعارض با هم هستند؟
🎙دکتر منصور نصیری
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
1400.03.01 همایش ملاصدرا جلسه صبح.mp3
28.79M
❇️ نشست علمی " بررسی جریان نوصدرایی"
🔳 کارشناس علمی: جناب آقای استاد عبدالرسول عبودیت
🔻 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضاپور
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️نظامواره معرفتی «هویت زن در اسلام و غرب»
✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی
🔻هویت جنسی و صنفی انسان، اقتضائات، استعدادها، کارکردها و اهداف متفاوتی را برای زن و مرد تعریف میکند.
🔻این تفاوتها، جایگاه و منزلت متفاوتی را برای زن و مرد رقم میزند. لکن بایستی توجه داشت که تفاوت در جایگاه و منزلت فردی و اجتماعی، با توجه به اصل زوجیت و با توجه به منزلت انسانی زن و مرد ( که در ارتباط با هویت انسانی و اهداف نهایی خلقت انسانی است )، قابل توصیف، تبیین و ارزش گذاری است.
🔻اشتراکهای زن و مرد در جنبههای انسانی، باعث اشتراک در منزلت و ارزشهای اصیل انسانی است و وجود برخی تفاوتهای صنفی، به تفاوتهایی در منزلت و جایگاه فردی و اجتماعی زن و مرد میانجامد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام
#هویت_زن
#جامعه_مدرن
#آسیب_شناسی
#نظام_واره
#اشتراک_تکوینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4486
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net