eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 صعود معنوی انسان در ✍️ سید محمد فاطمی 💠در فرازی از این زیارت آمده است: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَکَ وَجِیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَه» کلمۀ «وجیه»؛ یعنی آبرومند و کسی که بزرگوار و عالی‌مقام است. باتوجه ‌به ریشۀ این کلمه که از «وجه» می‌باشد، کسی نزد خداوند «وجیه» است که تمام وجودش متوجه خدا باشد، همان‌طور که در آیه‌ای از قرآن می‌فرماید: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها» مراد از اقامه وجه برای دین، روی آوردن به‌سوی و توجه بدان بدون غفلت از آن است، مانند کسی که به‌سوی چیزی روی می‌‏آورد و همه حواس و توجهش را معطوف بدان می‏‌کند، به‌طوری ‌که دیگر به هیچ طرف، نه راست و نه چپ رو برنمی‏‌گرداند.چنین دینی، مطابق با انسانی و ساختار وجودی اوست که بر اساس روایات، فطرت ، و ولایی است و براساس آن سرشته شده است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4950 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
18.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 🎙به‌روایت شهید سیدمرتضی آوینی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
19.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بازنمایی جایگاه فلسفه در سینمای بعد از انقلاب. 📺 به‌مناسب روز . •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 سینما از منظر آوینی 🔰سینما یک «هنر تکنولوژیک» است ✍️داوود ضامنی 🔸آوینی را برای خود به امری پروبلماتیک تبدیل کرده بود. پرسش از سینما به ذات و جوهره آن برمی‌گردد. پرسش او فراتر از مسأله فرم و محتوا بود. مسأله آوینی «ماهیت سینما» بود. 🔸آوینی سینما را یک «هنر تکنولوژیک» می‌دانست که علاوه بر وجوه فنی، هنر را نیز در خود دارد. البته منظور او از تکنولوژی، معنای آن است. آوینی علاوه بر ویژگی تکنولوژیک‌بودن سینما، تعلق آن به مخاطب عام را از لوازم ذاتی سینما قلمداد می‌کرد و معتقد بود: سینما یک هنر محض مثل نقاشی یا رمان نیست. سینما با مردم شکل می‌گیرد. به همین خاطر خصیصه «جذابیت» و «استغراق» در سینما مهم است. 🔸جذابیت و استغراقِ تماشاگر برای فیلم، امری لازم است، اما کافی نیست. بلکه بایستی به مرزهای جاذبیت و جایگاه «خودآگاهی تماشاگر» نیز پرداخته شود. از دید آوینی ما دو نوع جذابیت و استغراق در فیلم داریم: یکی «استغراق مثبت» که قادر است مجموعه ترس‌ها، خشم‌ها و هیجانات تحریک‌شده در فیلم را در خود حل کند و دیگری «استغراق منفی» که مانع آزادی و عقل تماشاگر می‌شود. 🔸آوینی در مورد نسبت فرم و محتوا در فیلم اعتقاد داشت: «رابطه فرم و محتوا شبیه رابطه بدن و روح است. این فرم است که محتوا را می‌سازد». برای فهم درست فیلم، می‌بایست ابتدا فرم و «بیان سینمایی» را شناخت نه اینکه در محتوا متوقف شد. تقطیع ماهیت سینما به فرم و محتوا، از دید اصلاً صحیح نیست. بلکه او سینما را یک کلیت واحد می‌دانست. وی معتقد بود با تکنیک در سینما «نحوی انکشاف» صورت می‌گیرد که در عین حال هم متضمّن «صورت» است هم متضمّن «معنا». 🔸دغدغه آوینی در سینما «کشف حقیقت» بود نه صِرف ساختن فیلم. او معتقد بود و گویا می‌خواست بگوید به سینما جور دیگری هم می‌توان نگریست. آوینی قطعاً به همه پرسش‌هایی که در باب ماهیت سینما وجود دارد پاسخ نداده است. اما کوشش‌های نظری او و تأملاتی که در باب سینما داشته واقعاً تحسین‌برانگیز است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
17.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حکیم بی‌ادعا و بیدار 🎙 مروری بر زندگی مرحوم مترجم، مصحح و مدیر انتشارات بیدار •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 نسبت میان قدرت، حاکمیت و مشروعیت ✍️ دکتر محسن ردادی 🔸اگر تقدم به معنای تَرَتُبی باشد یعنی منظور این باشد که کدامشان اول می‌آید، قدرت اول است و آغاز سیاست با قدرت است و قدرت است که در واقع باید وجود داشته باشد تا در مورد حاکمیت و مشروعیت بتوانیم صحبت کنیم. 🔸تعریف قدرت کاملاً مشخص است اینکه بتوانیم در تصمیم‌های دیگران تأثیر بگذاریم و کسی که بتواند روی تصمیم‌های افراد دیگر تأثیر داشته باشد فرد صاحب قدرتی است.حال اگر بتواند این قدرت را در یک منطقه مشخصی اعمال کند یعنی غیر از این که قدرت داریم این قدرت را به نحو مؤثر اعمال کند، در این حال شخص حاکمیت دارد. بنابراین حاکمیت برآمده از قدرت است و اینها تقدم رتبی ندارند بلکه به‌نوعی تقدم ترتُب دارند. اگر این حاکمیت بتواند نظر مردم را جلب کند و یک منبع پیدا شود که این قدرت را برای مردم و برای جامعه پذیرفتنی کند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4958 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 معنا شناسی غم در سوگواری ✍️ دکتر سید محمد تقی موسوی کراماتی 🔸شادی و غم، بنفسه و بذاته فاقد هر نوع ارزش‌ گذاری انسانی‌‌اند چرا که ارزشمندی آن با عطف به آنچه در حرکت انسان به او می‌‌بخشد، تعیین می‌‌گردد و بنابر آنچه به آن تعلق می‌‌گیرد به حسن یا قبح متصف می‌شود. 🔸بررسی وجه تسمیه غم نیز درخور توجه است؛ چرا که خود، حامل هر دو معنا است، بنابر کارکردی که از آن در یک زمینه عملی پدید آید؛ ارزشش تغییر می‌‌کند. غم از غمام به‌معنای ابر مشتق شده است و ابر نیز چون نور آفتاب را می‌‌پوشاند و فضای باز آسمان را می‌‌بندد بر آن چنین نام گذاشته‌‌اند. حال اگر این لفظ در معنای مانعی در برابر تابش نور آفتاب سر برآورد، معنایی مذموم از آن متبادر می‌‌شود و در پی آن اگر غم نیز به‌معنای ظهور مانعی در پهنه قلب آدمی در برابر نور علم و اندیشه باشد در همین خط از معنای مذموم ظاهر می‌‌شود... 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4964 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
21.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠حرّ بْن یَزید ریاحی ⭕️ از فرماندهان نظامی کوفه که پیش از واقعه عاشورا مأموریت یافت با سپاه هزار نفری، مانع حرکت (ع) به سوی کوفه و نیز بازگشت او شود. ⭕️ حر در روز عاشورا، به سپاه امام حسین(ع) پیوست و در دفاع از او جنگید و به شهادت رسید. ⭕️حر به سبب توبه و پیوستنش به امام ، نزد شیعیان احترام خاص دارد. شیعیان حر را نماد امید به قبولی و رستگاری بعد از آن می‌دانند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
20.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جامعه اخلاقی 🔰دکتر مهدی جمشیدی 🔸بخش اول •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠علامه محمدرضا حکیمی: 🔸خاستگاه انسانیت انسان ، و میقاتی که انسان از مرزهای حیوانیت خارج می شود ، و پا به مرز انسانیت می‌گذارد، «قلب» است. قلب اگر مُرد، و از کار افتاد، انسانیت انسان مرده و از کار افتاده است. 🔸استفاده از مقولات معنوی و ورود به عوالم لاهوتی، و درک حقایق معنوی، با قلب روحانی انسان صورت می گیرد، نه با استعداد طبیعی، هر چند قوی. 💢آدرس پیچ اینستاگرام فکرت: 🔸instagram.com/fekratmedia •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
17.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جامعه اخلاقی 🔰دکتر مهدی جمشیدی 🔸بخش دوم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مبدا شرور در عالم هستی 🔰حضرت آیت‌الله مصباح یزدی 💢آدرس صفحه اینستاگرام فکرت: 🔸instagram.com/fekratmedia •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net