eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
999 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی ◼️ با حضور بیت آیت الله حسن زاده آملی و سخنرانی شاگردان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار خواهد شد. سخنرانان: اساتید محترم آقایان تحریری، رمضانی، عباسی خراسانی، خسروپناه و یزدان‌پناه زمان: دوشنبه ۱۹ مهر، بعد از نماز مغرب و عشا مکان: تهران، مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) ◽️جلسه به صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. https://eitaa.com/nasimehekmat —---— 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 | شر در فلسفه اسلامی 📞دکتر محمد سربخشی ◽️اصطلاحاً می‌گویند نقصی که در ذات مخلوق است به‌عنوان یک شر نام‌برده نمی‌شود، اما زمانی که این نقص‌ها تشدید می‌شوند و به مرحله عالم ماده می‌رسد، فلاسفه می‌گویند که موجودات کثرت عرضی دارند. ◽️در عوالم بالا کثرت عرضی وجود ندارد یا این کثرت هم وجود داشته باشد به‌گونه‌ای نیست که این موجودات مزاحم یکدیگر باشند؛ اما در عالم ماده این کثرت عرضی و ویژگی‌های مادی باعث می‌شود که با هم تزاحم پیدا کنند. ❕جهت مطالعه کل مصاحبه روی تیتر کلیک کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | هویت زن در اسلام و غرب (بخش ششم) ✏️دکتر محمدرضا کدخدایی 📔زوجیت مهمترین مفهوم در تبیین کمیت، کیفیت و اهمیت تفاوت‌‎های زن و مرد در بیان دینی است. آیات پرشماری از قرآن کریم بر مفهوم زوجیت و آثار آن دلالت دارد. 📔زوجیت مفهومی است که در برگیرنده نوعی قرینگی، تفاوت، تشابه، تعادل و در عین حال نقصی است که به وسیله طرف دیگر کامل می‌شود. 📔دو شی متضاد در عین حال مشابه که قرینه هم هستند و وقتی کنار هم قرار می‌گیرند‌، اصطلاحا جفت و متعادل می‌شوند را زوج می‌گویند. 🏷 جهت مطالعه کل یادداشت روی تیتر کلیک کنید. 🆔 @fekrat_net
🎙 | عاشورا، بازنمایی مکتب اسلام و قرآن 📞دکتر حمیدرضا شاکرین ◾️امام حسین (ع) نظریه مشروعیت اسلامی را در همین‌جا بیان می‌کند که چه کسی شایسته حکومت کردن است؟ ◾️«العلما و بلالله» که ابتدا کلمه عالم را به‌کار می‌برند، این نکتهٔ بسیار مهمی است که بنیادی‌ترین اساس و رکنی که حکومت می‌خواهد، علم و آگاهی است و بیشترین خسارتی که بشریت از ناحیه حکومت‌های فاسد می‌بیند. ◾️یعنی بخش عظیمی از آنکه نالایقانی به حکومت می‌رسند و مناصب اجتماعی را اشغال می‌کنند که در درجه اول به لحاظ میزان علم و آگاهی کفایت لازم را ندارند و این بسیار زیان‌بار است. ✔️جهت مطالعه کل مصاحبه روی تیتر کلیک کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | دیپلماسی و رفتار سیاسی پیامبر اعظم (ص) ✏️علی اصغر سیاحت هویدا 🔖به طور کلی رفتار سیاسی پیامبر اسلام همان اندازه که رنگ مباهله و حدیبیه دارد، همان اندازه هم به شکل خیبر و فتح مکه است. 🔖پیامبر اسلام در فتح مکه ثابت کرد که به دنبال خون‌ریزی نیست و این سیاست‌گذاری غلط سران دیگر قبایل است که اولا برای امت اسلام مشکلاتی ایجاد می‌کنند و سپس راه آشتی را می‌بندند. 🖇جهت مطالعه کل یادداشت روی تیتر کلیک کنید. ⏰زمان مطالعه: 6 دقیقه 🆔 @fekrat_net
📌سلسله نشست‌های تخصصی سومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی حکمرانی متعالی 📍سازوکارهای اجرایی وحدت حوزه و دانشگاه در راستای تحقق تحول حکمرانی 📅پنجشنبه 22 مهرماه 1400 ⏰ساعت 10 الی 12 🌐لینک ورود به وبینار: online.snduonline.ir/ch/hokmrani 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️همزمان با نخستین سالگرد ارتحال برگزار می شود: 🔰 آیین نکوداشت فقیه الاقتصاد استاد 🎙 با سخنرانی: آیت الله آیت الله حجت الاسلام دکتر 📚 همراه با رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش ⏰ چهارشنبه ۲۱ مهرماه | ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔴 حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی 🖥 پخش زنده و مستقیم با اینترنت رایگان: 💠 TV.iict.ac.ir 🆔 @fekrat_net
🎲بعد از استقرار پیامبر اسلام در مدینه و همراهی دو قبیله اوس و خزرج با ایشان، شش مسئله جدی و مهم پیش روی آینده سیاسی پیامبر اسلام بود: 💎ایجاد وحدت درون گفتمانی میان مهاجرین و انصار 💎رودررویی با سه قبیله یهودی مستقر در اطراف مدینه و یک قبیله مهم یهودی دیگر به نام خیبر 💎تببین و ترویج گفتمان اسلام در دیگر مناطق حجاز و بیرون از مرزهای جغرافیایی 💎سیاست‌گذاری و تشکیل حکومت اسلامی 💎مصائب حکومت اسلامی و آینده‌ای که پیش رو 💎تعیین سیاست‌گذاری مناسب با مانعی به نام مکه 🌐 fekrat.net/?p=5288 🆔 @fekrat_net
🔴برداشت های انحرافی از دین 🔻حاکمیت اسلامی از ابتدای نبوت پیامبر با توجه به مسائلی که در طول مسیر آن رخ داد به سمت شکل‌گیری در حرکت بود و بی‌تردید هر کدام از این مسائل تکه‌هایی از پازل یک مسیر را ترسیم می‌کند که در انتهای آن الگوی حکمرانی اسلام را می‌توان تبیین کرد. 🔻اگر یک تکه از آن را برجسته کنیم، متهم به برداشت گزینشی از اسلام خواهیم شد و مصداق آیه إِنَّ الَّذینَ یَکفُرونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیُریدونَ أَن یُفَرِّقوا بَینَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَکفُرُ بِبَعضٍ وَیُریدونَ أَن یَتَّخِذوا بَینَ ذلِکَ سَبیلًا؛ کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار می‌کنند و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، می‌گویند: «به بعضی ایمان می‌آوریم، و بعضی را انکار می‌کنیم» و می‌خواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند. 🔻این همان ادبیاتی است که در زمان برجام و مذاکره با آمریکا مطرح می‌شد. این تفکر با تکیه بر برخی از عملکردهای پیامبر به جامعه دینی چنین القا می‌کرد که ایشان حتی با بدترین دشمنان خود نیز صلح کرد. 🔻اما فراموش کردند که نتیجه آشتی با مکه فتح این شهر، و نتیجه حدیبیه، جنگ حنین بود. این مسیر تنها یک ادبیات دیپلماتیک مبتنی بر ساز و کارهای فرمالیستی نیست بلکه در چارچوب صلح و میانه جنگ و آشتی در حرکت است. 🔻بنابراین بازنمایی تصویر تاریخی از پیامبر اسلام مبتنی بر هر کدام از این تعابیر به تنهایی منجر به دو نگاه ناقص و پرعیب می‌گردد. ✖️نگاه اول، تصویری جنگ طلب و خشونت‌گرا از قرآن و سیره پیامبر اسلام بازنمایی می‌کنند و با این کار به دنبال داعشی کردن اسلام است. عمده افراد ضد دین و مخالف اسلام تلاش می‌کنند با تکثیر پیام‌هایی در این جهت فضا را به سمت دیگری کانالیزه کنند. ✖️نگاه دوم، تصویری خنثی و بدون عملکرد باصلابت و قدرتمند است که در مقابل اسلام را متهم به ترسو بودن و مصلحت‌اندیشی‌های افراطی می‌کنند، در حالی که مکتب رسول الله چیزی ورای این دو نگاه است و هر دو راه به خطا می‌برند. 🔙این همان نگاه مکتب اسلام رحمانی و جریان دولت اعتدال و اصلاحات است که تئوری‌پردازانه دینی‌شان همچون ملکیان، احمد قابل، سید حسن آقامیری و … هستند. 💬علی اصغر سیاحت هویدا 🆔 @fekrat_net
📝 | هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هفتم) - اصول روشی مواجهه با شبهات دینی ✍️دکتر محمدرضا کدخدایی ◽️اگر گزاره‌های دینی ناظر بر اشتراک در منشأ خلقت زن را بپذیریم، روایاتی که خلقت حوا را از دنده چپ آدم می‌داند، چگونه تفسیر می‌کنیم؟ ◽️اگر استوای خلقت زن گزاره صحیحی است چرا زنان به «الضلع المعوج» تشبیه شده است؟ اگر «اکثر الخیر فی النساء» را از امام صادق ع بپذیریم چگونه «المرئه شر کلها» در روایت علوی قابل تبیین خواهد بود؟ 🔸جهت مشاهده پاسخ این سؤالات اینجا کلیک کنید. 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گفتاری از ارسطو 🔸ایده‌ها چطور می‌توانند راه خود را به جهان شلوغ باز کنند؟ ▪️کتاب متفکران بزرگ- فلسفه ▪️نویسنده: آلن دوباتن ▪️گوینده: فریبا فصیحی 🆔 @fekrat_net
📝 | تاریخچه فلسفه اسلامی ✍️پروین سرمیلی 🔸فلسفه اسلامى یکی ازعلومى است که در بستر فرهنگ ناب اسلامى رشد کرده و در پرتو آموزه‌های قرآن و سنت به تعالى و پیشرفت رسیده است. 🔸این حقیقت از اولین فیلسوف که کندى است تا فارابى، ابن سینا، محقق طوسى، میر داماد، ملا صدرا، ملا هادى سبزوارى، علامه طباطبایى و شهید مطهرى ادامه داشته است. 🔸نگاه تاریخى به آثار فراوانى دارد؛ مانند میزان تأثیرپذیرى آن از فرهنگ اسلامى، تحولات فلسفه اسلامى، نوآوری‌هاى هر فیلسوف، شناخت نقاط قوت و ضعف، ربط و ارتباط مسائل فلسفى با یکدیگر، شناخت زمینه‌هاى ظهور یک مکتب فلسفى. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | بررسی ابعاد علمی و معنوی آیت‌الله حسن‌زاده آملی (بخش اول) آیت الله حسن رمضانی: ◽️ایشان معتقد بودند اگر چنان‌چه عمل اساس قضیه هست،‌ علم اساس عمل است. عمل بدون علم اصلاً عمل نیست. این جمله معروف ایشان در همین راستا رقم خورده است که علم و عمل جوهرند و انسان‌ساز. ◽️برخلاف آن چه که در فضای فلسفی مشاء، که قائل بودند که علم از مقوله کیف است و کیف عرض است و عرض هم عارض است بر جوهر انسان. ایشان معتقد بود که علم از مقوله عرض نیست، علم نور است و نور وجود و وجود، مجرد از هرگونه تعیّن و تشخص‌های مادی است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ✨جایگاه علمی - فلسفی علامه حسن‌زاده آملی رحمةالله علیه 👤با حضور آیت الله احمد عابدی 📆 جمعه، 23 مهر 1400؛ ساعت 13 https://instagram.com/fekratmedia •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔸نشست‌های الهیات و هوش مصنوعی 🆔 @fekrat_net
📸 | آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد سید عباس موسویان ◾️مراسم بزرگداشت فقیه الافتصاد سید عباس موسویان از اندیشمندان بانکداری اسلامی با حضور آیت الله علی اکبر رشاد،آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری و حجت الاسلام دکتر حسن آقانظری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد. 🆔 @fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتظار سازنده فرج و منتظر واقعی ⭕️به مناسبت آغاز امامت امام عصر ارواحنا له الفدا 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مسأله اعتراضات درون ساختاری 🎙گفتگوی دکتر محسن برهانی هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه تهران و دکتر اکبر طلابکی هیئت علمی گروه معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران در برنامه زاویه 🆔 @fekrat_net
🔴منتشر شد 🔶کتاب و هنرهای بی‌کلام نوشته استاد احمدحسین شریفی و دکتر احمد محمدی‌پیرو توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. 🔷علل و عوامل فراواني در شكل‌دهي و تغيير سبك زندگي فردي و اجتماعي نقش‌آفرينند. هنرهايي چون موسيقي مد و مدسازي، اسباب‌بازي‌ها و سرگرمي‌هاي كودكان و نوجوانان معماري و شهرسازي كه در كتاب حاضر با عنوان «هنرهاي بي‌کلام» معرفي شده‌اند از جمله مهم‌ترين عوامل سبك‌سازند. اين نوع هنرها نقشي كم‌نظير، هميشگي و ماندگار در شكل‌دهي به سبك زندگي دارند. غفلت از اين نوع هنرهاي سبك‌ساز مي‌تواند ساير فعاليت‌هاي آموزشي و تربيتي و تبليغي در حوزه فرهنگ‌سازي را بي‌اثر يا بسيار كم‌اثر كند. 🔶فهرست فصل‌های ده‌گانه کتاب: فصل اول: چيستي سبک زندگي؛ فصل دوم: اهمیت سبک زندگي در اندیشه مقام معظم رهبری فصل سوم: ابزارها و عوامل سبک‌ساز فصل چهارم: انواع هنر و هنرهاي بي‌کلام فصل پنجم: هنر متعهد فصل ششم: موسيقي و سبک زندگي فصل هفتم: مد و مدگرايي و مسأله سبک زندگی فصل هشتم: بازي و اسباب‌بازي فصل نهم: معماری و سبک زندگی فصل نهم: معماری و سبک زندگی فصل دهم: شهرسازی و سبک زندگی لینک خرید اینترنتی کتاب👇👇 http://ibook.ricac.ac.ir/BookView/708/-4- 🆔 @fekrat_net
💠 جامعه عادل 🔸 وجود مبارك حضرت كه می‌ كند دو كار می ‌كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ‏ الْأَرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»؛[1] یعنی به وسیله حضرت جهان پر از عدل و داد می‌ شود. اما بالاتر از این و مهم‌تر از این كه مقدور همه نیست و آن این است كه جهان را پر از بكند، مگر هر كسی چیزی می ‌فهمد؟! مگر هر كسی عاقل می ‌شود؟! مگر مردم حرف هر كسی را گوش می ‌دهند؟! مگر جامعه را به این آسانی می ‌شود كرد؟ آن دستِ ولایت حضرت است به بركت ذات اقدس الهی كه «یضَعُ عَلَی رُئُوسِ العِبَادِ فَتَكمَلَ بِهِ أَحلامَهُم وَ عُقُولَهم»؛[2] مگر یك چیز عادی است كه همه جا پیدا شود؛ این كار را حضرت می‌كند. من هر وقت درباره این حدیث نورانی كه او چطور مردم را عاقل كند هر وقت به این حدیث نورانی می ‌رسم متوقف می ‌شوم، این چه دستی است؟ چه كار می‌ كند؟ 🔸 اوّلین بخشی كه از قرآن نازل شد است و است و است و , ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾[3] اول سواد است و سواد, آن هم سوادی كه نور است و بعد عدل. عمل را عقل رهبری می ‌كند، كار را فهم رهبری می‌ كند, قیام را آن اندیشه هدایت می ‌كند؛ این كار حوزه است. تا جامعه نفهمد كه گناه سمّ است هر چه شما نصیحت كنید، دست از اختلاس بر نمی ‌دارد، این باید بفهمد كه گناه سمّ است. 🔸 جهان اگر بخواهد پر از شود باید پر از بشود این اهم است, وجود مبارك حضرت این كار را می ‌كند و شما عالمان دین كه شاگردان آن حضرت هستید باید جامعه را عاقل كنید با سیره ‌تان, سریره ‌تان, سنّتتان, سخنرانیتان, تدریستان, تألیفتان, مَشی متواضعانه ‌تان باید جامعه را عاقل كنید؛ آن وقت جامعه عاقل را می‌ شود عادل كرد آسان است. [1] . زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص423. [2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ‏ أَحْلَامُهُمْ‏». [3] . سوره علق، آیه3 ـ 5. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/euI5J 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1394/03/13 🆔 @fekrat_net
📝 | هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هشتم) ✍️دکتر محمدرضا کدخدایی ◽️ویل دورانت در مورد بروز عملی غرب مدرن در مواجهه با زنان می‌گوید: «در اروپا زنان تا حدود سال ۱۹۰۰، کمتر دارای حقی بودند که مرد ناگزیر باشد بر اساس قانون آن را مراعات کند!». ◽️همو در جای دیگر می‌گوید: «نخستین قدم برای آزادی مادر بزرگ‌ها قانون ۱۸۸۲ است. به موجب این قانون زنان بریتانیا کبیر پس از آن امتیاز بی‌سابقه‌ای پیدا کردند، یعنی حق نگه داشتن درآمد خود!». ◽️در مورد حق حضور اجتماعی و سیاسی زنان نیز وضع به همین منوال است. نمایندگان مجلس فرانسه حتی بعد از اعلامیه حقوق بشر فرانسه (۱۷۸۹)، فعالیت زنان را در خارج از خانواده برای نظم عمومی خطرناک می‌شمردند. ◽️حق رأی زنان از حدود سال ۱۹۰۰ به بعد به واقعیت تبدیل شد. نیوزلند ۱۸۹۳، نروژ ۱۹۱۳، انگلستان ۱۹۱۸ و امریکا در سال ۱۹۲۰ حق رأی زنان را به رسمیت شناخت. در لایحه حقوق بشر ۱۷۸۹ فرانسه مسئله برابری و حقوق انسانی فقط برای مردان مطرح شده بود. ◽️در اوج دوران مدرن بسیاری از نظریه‌پردازان تاثیرگذار مباحث حقوق بشری بر اساس مبانی سکولاریستی، در مورد به رسمیت شناختن زن به‌عنوان بشر تردید داشته یا از اساس انکار می‌کردند. توصیف زن به عنوان موجودی فرودست، در بیان مشهورترین شاعران، رمان نویسان، ادیبان، دانشمندان علوم تجربی و علوم اجتماعی و فلسفی در دوران مدرن بسیار گسترده است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت 🔸بخش 1 ⚡️هر نظام آموزشى و پرورشى بر اساس بینش و نگرش بنیانگذاران آن،‌ نسبت به حقیقت انسان و ابعاد وجودى وی، و نیز بر حسب هدف یا اهدافى كه از تعلیم و تربیت، در نظر می‌گیرند و نیز بر اساس اعتقادى كه به كیفیت رشد و حركت انسان بسوى هدف مطلوب دارند بنا میشود. و در واقع، این بینشها و نگرشهاست كه مبانى تعلیم و تربیت هر نظامى را تشكیل میدهد هرچند آگاهانه مورد توجّه واقع نشود یا مورد تصریح، قرار نگیرد. ⚡️طبعاً نظام آموزش و پرورش اسلامى هم مبتنى بر یك سلسله مبانى خاصّى است كه از بینش اسلام درباره‌ى موضوعات یاد شده، نشأت میگیرد. از اینروی، لازم است قبل از تبیین نظام آموزش و پرورش اسلامی، این مبانی، مورد توجّه واقع شود و سپس بر اساس آنها اصول عملى تعلیم و تربیت، مبیّن گردد. ⚡️بر اساس بینش اسلام، نسبت به حقیقت انسان و ابعاد وجودى و هدف آفرینش و كمال نهائى و كیفیت حركت وى بسوى آن، میتوان این نكات دوازده‌گانه را بعنوان مبانى تعلیم و تربیت اسلامى در نظر گرفت. البتّه هدف از تعلیم و تربیت اسلامى جز فراهم كردن زمینه‌ى تكامل هر چه بیشتر انسانها نخواهد بود و هدفهاى كاربردى نیز همگى در این راستا قرار می‌گیرند. ⚡️1ـ حقیقت انسان. از دیدگاه اسلام، انسان تنها ارگانیسم محسوس نیست بلكه داراى عنصرى ماورائى است كه بعد از متلاشى شدن بدن هم باقى میماند.1؛ و حیاتى جاودانى و سعادت یا شقاوتى ابدى خواهد داشت. و در واقع، انسانیت انسان به روح اوست و بدن بمنزله‌ى ابزارى براى فعّالیت یا مركبى براى سیر و حركت است كه البّته میبایست در همین حدّ به آن، بها داد و در حفظ سلامت و نیرومندى آن كوشید آنچنانكه میبایست به سلامت و نیرومندى ابزار و مركب، اهتمام شود. ادامه دارد... ✍️علامه مصباح یزدی 🆔 @fekrat_net
💠دیدگاه اندیشمندان غربی به زن 🔰ژان ژاک روسو (۱۷۱۲–۱۷۷۸) نظریه پرداز قرارداد اجتماعی و حقوق شهروندی، زنان را طبیعتاً ضعیف توصیف می‌کرد. با این استدلال که حقوق برای انسانی است که به واسطه خردمندی از حیوان متمایز شده است و چون در خردورزی زن تردید است نمی‌توان او را واجد حقوقی که به بشر تعلق می‌گیرد، دانست. از این رو زن را فاقد مشخصه‌های بالفعل برای شهروندی می‌دانست. 🔰شوپنهاور فیلسوف مشهور آلمانی (۱۷۸۸-۱۸۶۰)، تا نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی هنوز زن را چون حیوانی با گیسوان بلند و افکار کوتاه معرفی کرده و او را از دایره انسانیت خارج می‌دانست. 🔰نیچه(۱۸۴۴-۱۹۰۰) در اوج دوران مدرن، با تشبیه زنان به برخی حیوانات، از ضرورت مملوکیت و محبوس کردن زن برای خدمت کاری سخن به میان آورد. 🔰فروید (۱۸۵۶) با تاکید بر واقعیت اختگی زن، بر کهتری او نسبت به مرد همواره تاکید داشت. 🔰آگوست کنت (۱۷۹۸-۱۸۵۷)، نظریه‌پرداز مشهور اثبات‌گرایی،مرد را اصالتاً برای اندیشیدن و زن را برای دوست داشتن می‌داند. 🔰لومبروزو جرم شناس اثبات‌گرا، زن را موجودی می‌دانست که فطرتاً به کارهایی تمایل دارد که نیازی به ابتکار ندارد و به طور غیر ارادی با تکرار به‌صورت بی‌اختیار صورت می‌گیرند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📗 | راهکارهای شناختی معصومان(ع) در مواجهه با باورها و رفتارهای غلط اقتصادی در حوزه فرزندآوری / فرزند آوری (بخش اول) 👤 آیت الله اکبری ✅بر اساس مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی، تحلیل‌­های رفتاری انسان­‌ها هیچگاه در چارچوب تحلیل هزینه - فایده اقتصادی محض محصور نمی­‌شود. بلکه تصمیم‌گیری افراد تابع نوعی هزینه - فایده فرا اقتصادی است. ✅این نوع تصمیم­‌گیری منحصر به افراد مسلمان نیست، بلکه خصلتی عمومی است. با این وجود تصیمم­‌گیری­‌های انسان مسلمان به خصوص در حوزه فرزندآوری تحت تاثیر دیدگاه‌­های عقیدتی او از جمله دیدگاه وی نسبت به رازقیت خدواند قرار می­‌گیرد. ✅فقدان بینش صحیح و واقع بینانه از فقر و ارتباط آن با فرزندآوری موجب کاهش میل به فرزندآوری می‌­شود. توجه دادن به رزاقیت الهی مانند ارجاع و استناد به آیات تضمین روزی از جانب خداوند، می‌­تواند در ترویج بینش صحیح موثر باشد و بنیه اعتقادی مردم را تقویت کرده و ترس از فقر در صورت فرزندآوری بیشتر را دور کند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📑اهل بیت(ع) در راستای مواجهه و اصلاح با باورهای نادرست اقتصادی در زمینه فرزندآوری اقدامات و راهکارهایی شناختی در پیش گرفتند، از جمله: 1- تقویت باور به رزاقیت الهی 📃اهل بیت(ع) آنچنان به جلب روزی به واسطه ازدواج و فرزندآوری ایمان داشتند که زمانی مردی نزد رسول خدا(ص) از فقر گلایه کرد، حضرت به او فرمود ازدواج کن! او ازدواج کرد و روزی‌­اش وسعت یافت. 📃در دوره امام صادق(ع) این روایت از رسول خدا(ص) همچنان بر سر زبان‌ها بود، چنانکه اسحاق بن عمار از امام صادق(ع) صحت این مطلب را استفسار کرد، حضرت تایید کرده و فرمود: «همانا روزی با زن و فرزند است.» همچنین روایتی از امام صادق(ع) که ذیل آیه شریفه سوره نور فرمود: «ازدواج کنند تا خداوند آن‌ها را از فضل خود بی­‌نیاز سازد.» 📃امیرالمومنین(ع) فرمود: «خداوند متعال روزی‌­ها را عادلانه تقسیم کرد تا هر که را بخواهد به وسعت روزی یا تنگی آن بیازماید و میزان سپاسگزاریِ توانگر و شکیباییِ تهی­دست را امتحان کند.» 📃امام کاظم(ع) به بکر بن صالح که پنج سال به خاطر فقر، از آوردن فرزند خودداری می­‌کرد، فرمود: «فرزند بیاورید، همانا خداوند روزی آنان را می‌­رساند.» 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net