#گزارش | #جشنواره_فیلم_فجر
بخش دوم
«بازنمایی جهان ایرانی در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر»
سرخط سخنان کارشناسان امروز در فکرت👇
✅ دکتر نواب همتیان:
🔻سینماگر ما خود را پیرو جامعه میداند یا پیشرو جامعه؟ یا نه خود سینماگر در گیر و دار مسائلی است که جامعه هم درگیر همان مسائل است؛ برای مخاطب چه اتفاقی باید بعد از دیدن فیلم بیفتد.
◽ما دیگر با کارگردانهای بساز و بفروش مواجه نیستیم و در جشنواره ادبیات گیشهای نداریم.
▪️حال سینمای ایران میخواهد پیرو باشد یا پیشرو؛ کارگردانها سر این مسأله با خودشان کنار نیامدند.
🔻جشنواره امسال را ضعیف دیدم و تنها نقطه قوت را در سوژه و محتوا دیدهام و ضعفهای کارگردانی باعث شده فنون فیلمسازی به شکل مناسبی اجرا نشود.
✅ استاد سهیلا رمضانی:
◽دوگانهی «مردم خوب - حاکمیت بد» در فیلمها نفوذ دارد و این گرایشهای مارکسیستی ضربه زننده است؛ هر چند کارگردان اولیهای خوبی را میبینیم؛ اما مشاور کارگردانها هنوز افکار این چنینی را دارند.
▪️شعارهایی همچون «قضاوت نکنیم، جنگ فی نفسه بد است، و صلح همیشه خوب است»، با مبنای مارکسیستی دنبال شده، و روی فیلمها تأثیر گذاشته است.
💠 روایتهای مخدوشی که در فیلمها میشود، نشان میدهد بنمایهی فکری درستی در ادبیات سینما شکل نگرفته است؛ برخی از این فیلمها از ایدئولوژیهای پست مدرن و مارکسیستی سر در میآورد.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
#گزارش | #جشنواره_فیلم_فجر
بخش سوم
«بازنمایی جهان ایرانی در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر»
سرخط سخنان کارشناسان امروز در فکرت👇
🔰 حجتالاسلام سید یاسر تقوی:
🔻سینما را باید واقعیتر دید، بازیگران اصلی سینما چه کسانی هستند، هنرمندها هستند یا با دولتها و سرمایههایی که در سینما هزینه میشود روبهرو هستیم.
▪️تجارب خوبی در سینما داشتیم اما این به معنای این است که شاهد یک جریان گفتمانی هستیم، من همچنان معتقدم گرایش سیاسی دولتها در سینما نقش ایفا میکند.
◽اتفاقات خوبی که در سینما میافتد، یک مقدار شخصی و رویداد است و نمیشود روی آن حساب گفتمانی باز کرد.
💠 اگر ویترین سینما را حذف و یا فرش قرمز را جمع کنیم؛ آیا میشود گفت یک اتفاق گفتمانی رقم خورده است؟
🔻فیلمهای خوب جشنواره امسال، درخور توجه بوده است؛ اما نسبت به آینده در ایجاد جریان گفتمانی زیاد خوشبین نیستم.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
May 11
#پروندهبازخوانی
#آثارمنتخبمتفکراناسلامی
#کتاب
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
مدرس: استاد میرباقری
📚 تعدادجلسات: ۵ جلسه ۹۰ دقیقهای
📅 شروع: ۱۱ اسفندماه
⌛ زمان: پنجشنبهها، ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
🎴شیوه برگزاری: حضوری و مجازی
قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید
#ثبتنام از طریق سایت به آدرس:
https://b2n.ir/u60061
و
#ایتا و #بله به شماره ۰۹۹۰۷۶۲۹۸۸۲
🎁 پیش از ثبتنام #تخفیفها را ببینید.
مشاهده تخفیفها
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسه تفکرونوآوری نگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://schoolnegah.ir
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
نظام سیاسی اسلام ۳.mp3
17.94M
🎧#درسگفتار | #باز_نشر
🚥 نظام سیاسی اسلام۳
🏷 مبانی معرفتشناختی، هستیشناختی و انسان شناختی
👤حجتالاسلام دکتر صفدر الهیراد
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
#کوتاه_نوشت
انقلاب اسلامی رجعت مردم از آزادی غربی به آزادی معنوی است.
#انقلاب_اسلامی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔲 #یادداشت|#اختصاصی
✅ دوئل عدالت و دموکراسی در غرب
🖋سیدمحمدجعفر رضوی، پژوهشگر مطالعات انقلاب اسلامی و منطقهای
▪️دموکراسی که وجه غالب ساختار سیاسی حاکم در جهان کنونی است مفهومی است که بر برابری تمام آحاد جامعه استوار است. این مفهوم دارای اشکال در اجرا و تضادی درونی است که ناشی از مساوی گرفتن مفهوم مساوات با عدالت است. به همین دلیل باید گفت به دلیل همین خلط مبحثی که در آن صورت گرفته، عدالت در آن، امکان اجرای و تحقق ندارد. اما مفهوم عدالتنسبی را میتوان با فراهم کردن برخی مقدمات مثل ایجاد شرایط یکسان اقتصادی و اجتماعی و تهیه یک نظامنامه حقوقی و اجرای درست این شرایط و نظامنامه محقق ساخت. عدالتی که همانگونه که گفته شده مفهومی نسبی است و در جوامع مختلف، متفاوت توصیف میشود.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#برش_سخن | هدایت علمی و عملی پیامبر گرامی اسلام
🔰حضرت آیت الله جوادی آملی:
🔻حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) اوضاع جهان عصر بعثت را به گونهای تشریح میکنند که همان شرح، اکنون نیز جاری است: بعث اللّه سبحانه محمداً رسول اللّه (صلی الله علیه وآله). . . و أهل الأرض ملل متفرقة و أهواء منتشرة و طرائق متشتتة بین مشبّهٍ للّه بخلقه أو ملحدٍ فی اسمه أو مشیرٍ إلی غیره؛ یعنی زمانی رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) بار رسالت را بر دوش کشید که مردم آن روزگار، دارای نحلههای گوناگونی بودند؛ بعضی ملحد، برخی مشرک و عدهای نیز مشبّه بودند و رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) توانست آنها را به توحید ناب رهبری کند.
💠آن حضرت در ادامه فرمود: فهداهم اللّه به من الضلالة و أنقذهم به من الجهالة؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) بعد از دعوت به توحید، دو کار مربوط به علم و عمل را به انجام رساند: از سویی آنها را هدایت علمی کرد تا از گمراهی نجات یابند و از سوی دیگر، رهبری عملی امّت را برعهده گرفت تا از جهالت رهایی یابند.
◽منظور از جهالت در سخن امیر مؤمنان (علیه السلام) جهالت در مقابل علم نیست، بلکه جهالت در مقابل عقل است؛ چون انسان یا عاقل است یا جاهل و در هر صورت فرقی نمیکند که درس خوانده یا درس نخوانده باشد. درس خواندن، فقط پل و مقدمهای است که انسان عاقل شود و چه بسا درس خواندهای که هیچ گاه در آموزههای خود تعقّل و در مدّت عمرش از این پل عبور نکند.
▪️سرّ اینکه مرحوم کلینی ابتدا «کتاب العقل و الجهل» را نوشت و سپس کتاب «العلم» را نگاشت، همین تقابل عقل و جهل است. در آغاز سوره «جمعه» آمده است: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمّیّینَ رَسولاً مِنهُم یَتلوا عَلَیهِم ءایتِهِ ویُزَکّیهِم ویُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ والحِکمَةَ واِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَللٍ مُبین»؛ یعنی خدای سبحان رسول گرامی را مبعوث کرد، در حالی که مردم در ضلال مبین بودند و او آنها را با تعلیم کتاب و حکمت هدایت کرد. این آیه ناظر به همان دو بخش علم و عمل است که حضرت علی (علیه السلام) بدان اشاره کرده است؛ نیز دو بخش یاد شده در زیارت اربعین سالار شهیدان «صلوات اللّه علیه» مورد تأکید قرار گرفته است؛ بذل مهجته فیه لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة؛ یعنی امام حسین (علیه السلام) خون جگر خود را داد که مردم را هم عالِم کند، هم عاقل.
برگفته از کتاب: آفاق اندیشه، صفحه: ۲۹۴
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔲 #یادداشت| #عید_مبعث
✅ مبعث؛ آغاز تحول معرفتی بشر
🖊سیده ناهید موسوی، نویسنده و پژوهشگر
▪️اسلام دنیا را نفی نمیکند، تمتعات دنیوی را منفور نمیشمارد، انسان را با همهی استعدادها و غرایز در صحنهی زندگی، فعال میطلبد.
▪️بعثت نبی اکرم(ص) در درجه اول، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریه فلسفی و فکری نیست، بلکه یک روش زندگی برای انسانها است.
▪️قطعاً مبعث، تاریخ تحول بشریت و ورود اسلام به مرحله جدید و رو به جلو بود تا با زمینهسازی تزکیه و تهذیب در جوامع اسلامی تمام مسلمین در جهان، شاهد رشد و پیشرفت معنویت باشند.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔲 #یادداشت| #اختصاصی
✅ نقدی بر ایده جدید عبدالکریم سروش
🖋سیدمحمدتقی موحد ابطحی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
▪️سروش در سخنرانی اخیر خود با عنوان «حقیقت و روش» بحثی را مطرح کرد که به تعبیر خود به معنای عدول از مبنای معرفتشناختی وی در باب نظریه صدق بود و موجب تعجب اساتیدی بود که نزدیکی فکر هم با وی داشتند.
▪️اگر اصل در حقیقت توافق جمعی است و برای رسیدن به این توافق جمعی هم راههای مختلفی وجود دارد و هیچ برتری خاصی هم بین این راهها نیست، چه نیاز به این که فردی همچون دکتر سروش برای دستیابی به حقیقت و صدق مسیر دشوار ارائه برهان و جدل و خطابه را در پیش گیرد؟
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
20.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #تماشا_کنید | #عید_مبعث
✅ من مبعوث شدهام تا مکارم اخلاق را تمام کنم
▪️در روزگاری که پدر به فرزند رحم نمیکرد، در زمانی که فساد و غارتگری مایهی مباهات بود، در میان مردمانی که زنان را همچون کالایی بی جان خرید فروش میکردند خداوند متعال منتهای رحمت خود را به زمینیان هدیه کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔲 #معرفی_کتاب| #اختصاصی
✅ تبیین نظریه مقاومت مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب
▪️تبیین نظریه مقاومت مبتنی بر اندیشههای امامین انقلاب اسلامی مستلزم درک اندیشههای کلی آنها در علومی است که با نظریه مقاومت در ارتباط هستند برای نمونه نمی توان نظریه مقاومت از دیدگاه امامین انقلاب اسلامی را تبیین کرد؛ اما نسبت به اندیشه های فلسفی، کلامی، فقهی و سیاسی امامین بیتوجه بود.
▪️بنابراین نمیتوان یک نظریه علوم انسانی را بدون توجه به ارتباط آن نظریه با قوانین حاکم بر سایر علوم تبیین کرد، چرا که برخی از مفاهیم نظریه ریشه در علوم دیگر دارند و تنها با رجوع به قوانین حاکم بر آن علم قابل فهم و درک هستند.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net