فکرت
🔹نشست #مکتب_بی_پایان 🔸بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان 🔹 آیت الله یزدا
استاد فلاح،نشست علمی مکتب بی پایان14011215.mp3
6.73M
🎧 #صوت_اندیشه | نشست مکتب بی پایان
✅ بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان
▪️ حجت الاسلام فلاح شیروانی
⏰دوشنبه ۱۵ اسفند
📌 پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
@fvtt_ir
—---—
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔴سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه
🔺نشست اول: بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی
🎙با حضور:
استاد عبدالرسول عبودیت
دکتر ابوالفضل کیاشمشکی
دکتر امید اخوان اشرفیه
✍️دبیرجلسه:
دکتر سید فخرالدین طباطبایی
📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
⏰ساعت: ۱۹:۰۰
🏢قم، چهار راه شهداء، ساختمان معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات، طبقه منفی1
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
#کوتاه_نوشت
✅ هدف اسلام هدایت انسانها به سوی دارالسلام است و دارالسلام جایی است که عقلانیت در آنجا حاکم است. جایی که عقلانیت حاکم است امراض روحی و اخلاقی وجود ندارند.
🖇 ویراستی فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
♨️ مژده اتحاد امت اسلامی
📚 دیدهبان اندیشه شماره 37
🔶 بنابر پیشبینی پیامبر گرامی اسلام، امت مسلمان با بدعهدی و کجفهمیهای خود، شکاف عمیقی را در قلب جامعه یکپارچه اسلامی به وجود آورده و آن را به 73 فرقه تبدیل کرده است. وجود اختلافات جزئی بین این فرق، باعث آن شده تا در طول تاریخ، مردم مسلمان از یکدیگر فاصله گرفته و در بزنگاههای تاریخی یکصدا نشوند.
🔷 ظهور دنیای مدرن با تقسیمات مرزی و جغرافیایی که به همراه داشت، هیزم مضاعفی بود بر این فاصله بین امت مسلمان؛ تا جایی که منافع برخی از ملتهای مسلمان را در تضاد با ملتهای دیگر اسلامی قرار داد. دست نمایان دشمن در آستین تفرقه، علمای مسلمان و مخصوصا تشیع را بر آن داشت تا با سوری نشاندادن اختلافات و تاکید بر مشترکات دینی و مذهبی، بار دیگر این خرقه پاره پاره را ترمیم کرده و همچون دوران صدر اسلام، مردم مسلمان را در یک صف قرار دهند.
🔶 امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی، در مقام فقیهی آگاه و بصیر نسبت به احوالات جهان اسلام، به صورت جدیتر از قبل در جریان انقلاب و بعد از آن مشعل اتحاد برافراشته و از تمام ملل مسلمان دعوت کرد تا خود را تحت لوای پرچمی واحد علیه دشمنی واحد قرار دهند. ایشان در سخنان مختلف حتی آبادی ملتها را طفیلی اتحاد امت اسلامی دانسته و برکات و منافع زیادی را برای وحدت همهجانبه امت مسلمان ذکر میکنند. این سرمایهگذاری ویژه روی احیای امت اسلامی بعد از ارتحال ایشان نیز تعطیل نگشته و تا امروز توسط رهبر معظم انقلاب و در قالب جمهوری اسلامی ایران، همچنان با امید و قوت به راه خود ادامه میدهد.
🔷 در سالهای گذشته بارها و بارها جهان شاهد آن بوده که جمهوری اسلامی در مسیر اتحاد با تمام ملل اسلامی قدم برداشته و در حد توان در بزنگاههای حساس به یاری آنان شتافته است. حمایت از مردم مظلوم فلسطین از مهمترین اقداماتی است که جمهوری اسلامی داعیه آن را در جهان انتشار داده و تمام کشورهای اسلامی را نسبت به آن دغدغهمند ساخته است.
🔶 یاریرساندن عملی به کشورهای مظلومی همچون سوریه و عراق در مقابل دشمنان جهان اسلام، نمونه دیگری از فعالیتهای این نظام مقدس در مسیر احیای تمدن و امت اسلامی است. جمهوری اسلامی همواره این مساله را فریاد زده که نه تنها به فکر اجتماع تمام ملل مسلمان زیر بیرق واحد است؛ بلکه حاضر است تا به تمام مستعضفین جهان یاری رسانده و آنها را از سلطه مستکبرین خارج سازد.
🔷 محوریت یکی از کشورهای موجود در امت اسلامی به منظور اجراییسازی برنامه هایامت و همچنین اتصال میان کشورهای مسلمان از ضروریات است. اگرچه بسیاری از کشورهای اسلامی نسبت به این امر تمایل دارند، ولی امالقرای جهان اسلام باید از داراییها و ویژگیهای منحصربه فردی برخوردار باشد. این محور باید دارای رهبری باشد که توانایی اعمال ولایت بر کل امت اسلامی را دارا باشد.
🔶 به بیان دیگر امالقرابودن یک کشور نه بخاطر موقعیت استراتژیک، جمعیت، نژاد و امثال اینها، بلکه بخاطر ولایت است. بر اساس آنکه ولایت عمومی تشریعی از آن خدا، پیامبر و ائمه معصوم است، تنها شخص یا اشخاصی میتوانند این ویژگی را در زمان غیبت از آن خود کنند که به نحوی از امام معصوم نیابت داشته باشد؛ بر این اساس میتوان ادعا کرد که بهترین مدل در تعیین زعیم امت اسلامی است، مدلی است که نظریه «ولایت فقیه» در عصر جدید ارائه میدهد.
🆔 @didebane_andisheh
🔘#یادداشت | #نقد
✅ تطبیق نادرست مناسک کلیسایی بر مناسک شیعی
🖋یادداشت احمد اولیایی در نقد یادداشت مهراب صادقنیا
🔹اخیرا یادداشتی از دکتر صادقنیا خواندم که دغدغه اخلاق را در مناسک نیمه شعبان جستجو می کرد. از شور و حرارت نیمه شعبان امسال و هیاهوی تلویزیون در تقویت این شور گفته و تفاوت نیمه شعبان های دهه شصت با الان را در احساس عمیق و طبیعی آن موقع تبیین کرده بود. نهایتا ایشان این پرسش را مطرح کرد که آیا این همه افزایش شور و جمعیت منجر به تقویت اخلاقیات مشارکت کنندگان می شود؟!
🔸در مواجهه با این یادداشت چند نکته به ذهن میرسد؛
✔️ یک. بخشی از آن یادداشت می خواهد بگوید (ظاهراً به صورت منفی) که تلویزیون نقش بسزایی در افزایش مشارکت مردم در نیمه شعبان امسال داشته است. پاسخ این است که رسانه ملی به این هیاهویی که ایجاد کرده افتخار هم می کند. اساسا رسانه ملی باید مسئول بسیج عمومی مردم در جهت مشارکت های ملی و مذهبی باشد. این، به هیچ وجه نقصی بر تلویزیون نیست.
✔️ دو. گویی یادداشت دکتر صادقنیا، تمام مناسک نیمه شعبان را با یک سوال، تقلیل می دهد. آن هم سوالی که اساسا پرسش بجایی ازین مراسم نیست. این پرسش انتقادی که «نیمه شعبان چقدر اخلاقیات را ارتقاء می بخشد؟» تداعی می کند که یگانه مسئول ارتقای اخلاقیات در جامعه، جشن هایی مانند نیمه شعبان هستند! اگر هم جشن نیمه شعبان مجبور باشد به این پرسش پاسخ دهد، شاید پرسش آخر می بود. اینکه « نیمه شعبان چقدر نشاط اجتماعی ایجاد می کند؟»، «جشن نیمه شعبان چقدر انسجام اجتماعی ایجاد می کند؟»، «این جشن چه مقدار تقویت احساس مذهبی دارد؟»، «این دو سه روز جشن عمومی چه مقدار فضای امید ایجاد می کند؟» و مانند اینها می تواند پرسش های سودمندتری از جشن نیمه شعبان باشد. پرسش هایی که پاسخ هایش عموما بله و مطلوب است. پرسش یادداشت دکتر صادقنیا، آن سوال تکراری شبهه گونه ایام محرم را تداعی می کند؛ که آیا مثلا بهتر نیست هزینه ایستگاه صلواتی و نذری را به فقرا بدهیم؟! پرسشی که ناشی از عدم شناخت کافی مناسک شیعی ست.
✔️ سه. استدلال به پژوهش پوزیتیویستی رابین گیل (Robin Gill) نوعی مقایسه نابجاست. چرا که روح مناسک شیعی که اتصال آن به عالم بالا حقیقی ست هنگامی که خود را در فعل جمعی مناسکی شیعیان نمایان می کند، اشتراک آیینی خاصی در میان مشارکت کنندگان ایجاد می شود و کمی با کنش کلیسایی متفاوت است. ضمن اینکه در روششناسی رابین گین، فقدان مؤلفههای دیگر در عدم تأثیر مشارکت کلیسایی در اخلاق آشکار است.
✔️ چهار. اساسا چرا در اوج احساس نشاط از یک فعل ملی که اتفاقا ریشه در مذهب هم دارد، تحلیل گر اجتماعی ما به نکات ابهام احتمالی آن فعل می اندیشد و از آن پرسش می کند؟! این، شاید ناشی از فقدان چاشنی «امید» در تحلیلها باشد.
متن یادداشت دکتر صادق نیا را می توانید در این صفحه بخوانید
https://eitaa.com/yaddashtkhani/351
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
8.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #عدالت
✅ عدالت جای آزمون و خطا نیست!
🎙مهدی جمشیدی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️اکنون نه در وضعیت قبل از انقلاب هستیم که بتوانیم فارغ از حکومتمندی و حکومتداری تأمل کنیم؛ بلکه در متن عمل هستیم و نیز نه در دهه ۱۳۶۰ هستیم که حق آزمون و خطا داشته باشیم و بگوییم در آغاز یک راهِ تاریخی هستیم و نه در دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ هستیم که بتوانیم ادعا کنیم قدرت سیاسی در اختیار یک جریان اصیل اسلامی و انقلابی نیست.
▪️ما همهی این تجارب و آزمونها را پشت سر هم نهادیم و الان در گام دوم انقلاب و در دهه پنجم انقلاب، تفقه معقول و موجه به نظرم این است که در مسئله عدالت، آزمون و خطا را کنار بنهیم و از گذشته درس بگیریم و یک تحول اساسی را آغاز کنیم. یعنی ساختارها، تجدیدنظر بنیادین شوند. لذا اتفاقی که افتاده، این است که تجدد در ساختارها رسوخ پیدا کرده است و این رسوبات و تهنشستهای ساختاری باید برطرف شوند.
📺 تماشای فایل با کیفیت در:
🖇آپـــارات | 🖇یـوتـیـوب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
May 11
کرسی ولایت سیاسی زنان.mp3
32.2M
#صوت_اندیشه | #کرسی
✅ صوت کرسی «ولایت سیاسی زنان در قرآن»
🔸ارائه دهنده:«سرکار خانم طاهره حیاتی»
🔹ناقد:«حجتالاسلام محمد صادق فاضل»
🔸دبیر: «حجتالاسلام محسن افروغ»
🗓زمان: شنبه ۲۰ اسفندماه
@motaleate_ejtemai
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔘#یادداشت | #اختصاصی
✅ اســتــراتـــژی امـیـد
🖋محمدمهدی موسوی؛ نویسنده و پژوهشگر
▪️امروزه مهدویت مقولهای بینارشتهای محسوب میشود، بحثی در حوزه روان شناسی مهدویت وجود دارد که مهدویت و انتظار سبب کاهش اضطرابهای اجتماعی میشود، در همین خصوص نیز کتاب ارزشمندی با عنوان «روان شناسی انتظار» به زیور طبع آراسته شده است.
▪️اگر نگاهی دقیق به بیانیه گام دوم انقلاب بیندازیم، درمییابیم که از مطالبات مهم رهبر فرزانه و حکیم انقلاب برای پیمودن گام دوم، تأکید بر فرهنگ و آموزههای ناب مهدویت است.
🖇 مطالعه گزارش در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔘#رصد_اندیشه | #میزگرد
✅ جامعه نمیخواهد بیدین باشد
▪️یکی از جنبههایی که در ماههای گذشته درباره حوادث ۱۴۰۱ در گفتوگوها کمتر به آن پرداخته شده، سویههای دینی این حوادث بوده است. سوال این است که آیا پایگاههای دینی و دین بهمثابه مرجع بیرونی نسبتی با این حوادث داشت و آیا از رفتارها، شعارها و مواضع لیدرها و کنشگران این حوادث میتوان نکتهای در این باره استنتاج کرد؟ آیا حوادث اخیر به معنی گرایش عموم جامعه ایران به بیدینی است؟
▪️برای پاسخ به این سوالات سراغ محسن صبوریان، عضو هیاتعلمی دانشکده علوم اجتماعی تهران و جبار رحمانی عضو هیاتعلمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم رفتیم. مشروح این نشست را در ادامه از نظر میگذرانید.
🖇 مطالعه گزارش در فرهیختگان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فکرت
#مهدویت | #نشست 🔰 نشست علمی ، نقش و جایگاه اماکن و ازمنه مهدوی در بستر سازی ظهور 👤با حضور اساتید
نشست علمی نقش و جایگاه اماکن و ازمنه مهدوی در بستر سازی ظهور.mp3
41.94M
#صوت_نشست| #نشست_علمی
✅ نقش و جایگاه اماکن و ازمنه مهدوی در بستر سازی ظهور
📅زمان: سه شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔘#یادداشت | #اختصاصی
✅ آغاز قانونمداری و نظم اجتماعی
🖋مریم اسماعیلی پرزان، دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
▪️انسان در جایگاه موجود اجتماعی، به این حقیقت اذعان دارد که برای نگاهداری خود و اجتماع پیرامونش، لازم است قواعدی بر روابط شخصی او حکومت کند تا از طریق آن، نظم اجتماعی تحقق پیدا کند.
▪️نداشتن تعاملات اجتماعی صحیح با دیگران، مقاومت در برابر هنجارهای اجتماعی، داشتن جامعه گرایی مشروط و استفاده ابزاری از انسانها، بیتفاوتی نسبت به واقعیتها و پدیدههای اجتماعی، ویژگی خانوادههای جامعهگریز به شمار میرود.
▪️یکی از اولین و مهمترین نهاد اجتماعی، نهاد خانواده است که بدون تردید، نقش بسیار مؤثری در قانونمداری، حمایت از قانون و هنجارهای اجتماعی افراد جامعه دارد.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net