#درسگفتار
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤 استاد غلامی
🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
جلسه هشتم استاد غلامی.mp3
21.36M
🔊 #فایل_صوتی
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤استاد غلامی
🔻(جلسه هشتم)
🔹برای آشنایی با جایگاه بحث #ولایت_فقیه بایستی توجه داشت که انسانها، طبعاً موجوداتی جمعگرا هستند.
🔹وقتی انسانها دورهم جمع میشوند، #جامعه تشکیل میشود و نیاز به حکومت پیش میآید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم میفرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام میرسد.
🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسانها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است.
🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح میشود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره میشود؟ امام زمان (عج) میفرمایند: در این دوران، برای انسانها ولی قرار داده شده است و انسانها رها نمیشوند.
🔻قسمت قبلی:
https://eitaa.com/fekrat_net/766 💠
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #آنچه_گذشت
🔊 #فایل_صوتی
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤استاد غلامی
🔰در هشت قسمت
🔻قسمت اول:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/701
🔻قسمت دوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/712
🔻قسمت سوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/725
🔻قسمت چهارم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/732
🔻قسمت پنجم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/749
🔻قسمت ششم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/759
🔻قسمت هفتم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/766
🔻قسمت هشتم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/773
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
37.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل هفتم (خون به پا میشود)
🔻(قسمت هشتم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/767
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
16- بلاها و شرور.pdf
1.67M
♦️ بلاها و شرور، زمینه امتحانهای جدید
🔰 مقالهای به قلم #آیت_الله_مصباح_یزدی
🔹️مقاله «بلاها و شرور، زمینه امتحانهای جدید»، حاصل سه جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ از «آیت الله مصباح یزدی» است که در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و پس از شیوع بیماری #کرونا در کشور، ایراد شده است.
🔹️ایشان در ابتدا به این نکته اشاره میکنند که درباره بلایا و شرور میتوان از دو جهت نظری و عملی بحث کرد.
🔹️بدین معنا که یکبار میخواهیم بدانیم که اساسا با توجه به علم و حکمت پروردگار، وجود بلاها چه توجیه و فلسفهای دارد؛ بار دیگر میخواهیم تشخیص دهیم که زمان وقوع بلاها، بیماریها و حوادث و به تعبیر دیگر، شرور، به عنوان یک فرد مسلمان و مومن، چه واکنشی باید از خود نشان دهیم.
🔹️به عبارت دیگر، در این موقعیت انسان از جهت قلبی آیا باید نسبت به این حوادث راضی یا ناراضی باشیم و از نظر ظاهری و اعمال جوارحی، چه عکس العملی از خود بروز دهیم؟
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️«نقدی بر تحلیلهای متعصبانه لیبرالها در تحلیل انقلاب اسلامی»
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️«نقدی بر تحلیلهای متعصبانه لیبرالها در تحلیل انقلاب اسلامی»
🔸یکی از اتهام های همیشگیِ لیبرالها داخلی به انقلاب اسلامی و گفتمان حاکم برآن، تفسیر مارکسیستی از انقلاب است.
🔸لیبرالهای متعصبی مانند آقای زیباکلام و بسیاری از ژورنالهای جریان اصلاحات مانند آقای قوچانی، پای ثابت تحلیل مارکسیستی از انقلاب اسلامی بوده و هستند.
🔸حسین بشیریه در کتاب ریشههای اجتماعی انقلاب ایران حتی قدم فراتر نهاده و تفسیری مارکسیستی از امام خمینی ارائه میکند!
🔸در حالی این تفسیر در سخنرانیها و قلم روشنفکران داخلی جریان پیدا میکند که مشابه این ادعاها و قلم فرساییها را بارها در کتب مستشرقینی که در مورد انقلاب اسلامی مطالعه کردهاند دیدهایم؛ از الویه روا در کتاب «تجربه اسلام سیاسی» تا به افرادی همانند یرواند آبراهامیان در کتاب «ایران بین دو انقلاب».
🔸به نظر میرسد هدف از این اتهامات در نشریاتی مانند سازندگی و میتنگهای سیاسی ـ علمی، با توجه به کارنامه اعتدال و اصلاحات، طرح این اشکالات است که:
🔸اولاً انقلاب اسلامی یک انقلاب ناب دینی نبوده، بلکه آمیزهای از آموزههای دینی، ایرانی و #مارکسیستی است! در حالی که وقتی به سیر تحول فکری تشیع که از سال ها بلکه قرن ها قبل از #انقلاب_اسلامی شروع شده و تا انقلاب اسلامی سیر تکاملی خود را دنبال کرده است توجه میشود، نارسایی و بی منطقی این اشکال به وضوح دیده میشود.
🔸ثانیاً انقلاب اسلامی به خاطر قرابت با ایدئولوژی مارکسیستی اقتصادش نیز به کشورهای مارکسیستی وابسته بوده و هست (چین و روسیه)! این کلمات را کسانی جاری میکنند که بارها با قبول بسیاری از معاهدات و اسناد بین المللی کشور را تا آستانه وابستگی کامل به غرب و آمریکا کشاندهاند.
🔸در ضمن خوانش انقلاب اسلامی از مسائل جهان بینی ، اقتصاد، اخلاق، حکومت و رهبری، جامعه شناسی، انسان شناسی، و بالاخره در کلیه مسائل فلسفی کانلا متفاوت با نگرش مارکسیستی بوده و هست و خواهد بود.
و چندین اشکال دیگر که در این مقال نمیگنجد و در جای خود با آنها میپردازیم.
🔸اما نباید فراموش کنیم که بخش زیادی از لیبرالهای موجود، جزء مارکسیستهای سابق بودهاند و حالا با رویکرد فرار به جلو، انقلاب و دولت انقلابی آینده را متهم میکنند.
🔸ریشه چنین تحلیلهایی را باید در مبانی فکری وارداتی این طیف دانست.
🔸طیفی که بدلیل اصرار بر مبانی فکری وارداتی، همچون مارکسیستها از درک حقیقت انقلاب عاجز ماندند.
🔸انقلاب اسلامی که با رنگ و بوی دینی و ضد امپریالیستی خود توانست آحاد مردم را برای مقابله با امپریالیسم بسیج نماید؛ انقلابی که برگرفته از فتوای تحریم تنباکوی است که توانست تنها در مدت چند روز تمامی مردمان کشور پهناوری همچون ایران را در برابر قراردادی مثل رژی به آگاهی رساند و بسیج نمود؛ انقلابی اسلامی که مستضعان توانستند با دستان خالی را در برابر دیکتاتوری تا دندان مسلح، مقاومت سپس پیروزی این میدان باشند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️امکان تمدن در وضعیت «استضعاف»
🔸در دوره استضعاف مومنان و مستضعفان با استقامت در برابر جریان #استکبار میتوانند کسب اقتدار و کسب ایمان و عمل صالح کنند و آنگاه به سمت تمدن حرکت کنند تمدنی که در آن هم اقتدار جامع و جهانی وجود دارد و هم اقتدار ایمانی.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️امکان تمدن در وضعیت «استضعاف»
🔹️آیا مومنان و صالحانِ مستضعف میتوانند در مورد تمدن اندیشه کنند و یا در صدد ساخت تمدن برآیند؟
🔹آیا میتوان در وضعیت استضعاف کنشی تمدنی داشت و درفرایند تمدنشدن قرار گرفت؟
🔹اگر در معنای استضعاف نوعی از عدم استطاعت و فقدان هدایت («لا یستطیعون حیله و لا یهتدون سبیلا») وجود داشته باشد، آنگاه چگونه میتوان در شرایط فقدان قدرت و نبودِ بصیرت، راهی به سمت تمدن گشود و حرکتی تمدنی آغاز کرد؟
🔹️پاسخ قرآنی به این پرسش میتواند در میان مستضعفان دنیای اسلام بلکه در انبوه مستضعفان جهان امیدهای حرکتبخشی را ایجاد کند و کسانی را که ضعفهای القا شده از سوی #مستکبران آنها را نسبت به زندگی دینی و دنیویشان سرخورده و ناتوان ساخته، نسبت به آیندۀ دین و دنیایشان توانمند بسازد.
🔹️بدینسان نتیجه استضعاف همیشه ضعیف شدن نیست، ضعیف شدن بیش از آنکه به فرایند استضعاف از ناحیه استضعافگر مربوط شود، به وضعیت فرد استضعافشده و تمکین او در برابر فرایند استضعاف مربوط میشود.
🔹️از این رو ارادۀ انسانی در مواجهه با استضعاف مهم است، اگر ارادۀ فرد در برابر استضعافگر بر تسلیم و تمکین تعلق بگیرد، بیشک استضعاف هم به ضعف و ناتوانی منتتهی خواهد شد، و اگر ارادۀ انسانی بر مقاومت و ایستادگی تعلق بگیرد، عملیات استضعاف به قوت و رشد فردِ مستضعف منجر خواهد شد.
✍🏻نویسنده؛حجت الاسلام والمسلمین حبیبالله بابایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
💠 http://fekrat.net/?p=601
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یاداشت
♦️محک و چالش #کرونا بر آموزههای مدرنیته
🔻(بخش اول)
کرونا نشان میدهد در کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی که سردمدار مدرنیتهاند چگونه بشر دوره جدید به بنبست روحی گرفتار شده و مستأصل شده و بحرانهای روحی خود را در قالبهای گوناگون نشان میدهد، وارد مفاهیمی همچون انسان دوستی، نوع دوستی، ایثار و فداکاری رنگ باخته است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یاداشت
♦️محک و چالش #کرونا بر آموزههای مدرنیته
🔻(بخش اول)
🔹️پدیده کرونا اولین و آخرین پدیده عجیب و خطرناک در جهان نیست ولی محکی و معیاری است که آموزههای مدرنیته را به چالش کشید و از نهیلیسم و بیمعنایی نهفته در تمدن غرب بیش از پیش پرده برداشته و آن را نمایان کرد.
🔹️کرونا نشان میدهد در کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی که سردمدار مدرنیتهاند چگونه بشر دوره جدید به بنبست روحی گرفتار شده و مستأصل شده و بحرانهای روحی خود را در قالبهای گوناگون نشان میدهد، وارد مفاهیمی همچون انسان دوستی، نوع دوستی، ایثار و فداکاری رنگ باخته است.
🔹️حمله به فروشگاهها و تصاحب همه چیز برای خود، تجهیز به سلاحهای گرم، دزدی و غارت اموال و امکانات توسط دولتها، بیتوجهی به سالمندان و … نمونههایی از این وضعیت بوده و تابلویی از تفکر و رفتار انسان مدرن را به نمایش میگذارد.
🔹️این وضعیت نشان میدهد دین افیون تودهها نیست، بلکه زیستن در عالم «بیمعنایی» که فرزند نامشروع دوره مدرن و غیبت دین در عرصه زندگی فردی و اجتماعی است افیون تودههاست.
🔹️رفتار مردم ایران نشان داد که دین موتور محرکهای است که سراسر کشور را مملو از ایثار، فداکاری، شجاعت، نوع دوستی، از خود گذشتگی و … کرده است. در ایران همه غم دیگران را میخورند و این محصول عقلانیت و معرفت دینی و تربیت در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است.
✍🏻نویسنده؛حجتالاسلام دکتر ابوالحسن غفاری
📍مدیر گروه معرفتشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
♦️در ساحت دین و عقلانیت دینی راهحل اساسی
🔻(بخش دوم)
🔸در ساحت دین و تفکر اسلامی در معنادار بودن زندگی انسان در هر مرحله زندگی آفریده خدا و خلیفه او است که در روح خود درآن دمیده است وچون مخلوق اوست وابسته به علت خویش است و همواره در خوشی هاو گرفتاریها خدا با او است و او نیز به خالق و مولایش حدوثاً و بقائاً وابسته و محتاج است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net