eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 ا فلسفه سیاسی حیات معقول ◾️علامه جعفری انسان معاصر را دچار یکسری مشکلات و معضلات وبحران‌های بعضا لاینحل می‌داند که اگر با طرحی فلسفی نتوان آن رانجات داد، دچار عواقب بسیار خطرناکی است ؛ اگرچه تاکنون نیز دچار دردهای بزرگی شده است، که هر یک به مصیبتی بزرگ برای زندگی بشر تبدیل شده‌اند. وی دردهای بزرگی را که بشر امروز دچار شده، ناشی از حاکمیت نگرش و تفکر اومانیستی و مادی گرایانه بر زندگی بشرمی داند و آثار آن را بی معنی شدن جهان هستی، نگاه شی ءگونه انسان محور و انحصار حیات در حیات طبیعی و مادی و رفع نیازمندی های آن می داند. ◾️علامه جعفری ضمن نقد و نفی فلسفه های مادی، ضرورت داشتن نگرش فلسفی با جهت الهی برای حیات و زندگی را واضح و روشن می داند. به عقیده وی، باید در جامعه تعقل همگانی ایجاد کرد تا همیشه همه افراد جامعه، از افکار، اعمال و رفتارهای خود پرسش فلسفی داشته باشند و در عین حال بتوانند بدانها پاسخ معقول بدهند. فلسفه اصلی ضروری برای زندگی بشر است. ◾️ فلسفه، یعنی فکر، تأمل، اندیشیدن، واین امر همه شئون حیات آدمی و اصول زندگی انسان را در بر می گیرد.فلسفه به این معنی یک پیشرفت و حرکت در عمق و تحول، گردیدن وشدن است ؛ چون به طرح سؤالات اساسی پرداخته و اهتمام به پاسخ آنهاداشته ؛ در حالی که علوم تجربی امروزی، حرکت در عرض و سطح دارند ؛ اما فلسفه مبانی اصول عملی هر جامعه را شکل می دهد و بافرهنگ آن جامعه عجین شده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘 ا تضعیف اراده‌ها در جنگ شناختی دکتر علی نهاوندی، در نشست علمی مبانی فقهی جنگ شناختی: ◾️دشمن با ابزار رسانه بر اذهان عمومی حاکمیت دارد و جنگ شناختی به دنبال نابودی سرمایه اجتماعی است.جنگ شناختی پیشرفته ترین جنگی است که تمام جنبه های روانی و نظامی و ..‌ را در خود دارد. این جنگ مبتنی بر جامعه بشری با ابزار هنر و رسانه و با هدف نابودی سرمایه اجتماعی است. ◾️جنگ شناختی نتیجه گرا و زمان بر نیست اما جنبه پیچیده ای دارد.میدان درگیری در جنگ شناختی سرزمین فکر و ذهن و ادراک مخاطب است. مشروعیت زدایی، اعتبار زدایی ، قداست زدایی، تضعیف اراده و دودستگی از اهداف این جنگ است که هدف نهایی آن نابودی سرمایه اجتماعی و ابزار آن رسانه است. ◾️رژیم صهیونیستی در طوفان الاقصی غافلگیر شد و در این ماجرا، حماس عملیات بزرگی انجام داد که هنوز تبعات آن ادامه دارد. نکته حائز اهمیت این که هژمونی رسانه ای جریان رقیب بسیار گسترده بود اما کشورهای عراق، یمن، لبنان و سوریه همگرایی بسیار خوبی در زمینه پوشش اخبار غزه با یکدیگر داشتند. در جریان طوفان الاقصی کمپین آنلاین به زبان عربی و انگلیسی تشکیل شد و انعکاس اخبار سریع و خبرنگار آنلاین در برخی کشورها شکل گرفت. ◾️در اسلام در زمینه مواجه با دارالکفر مُدارا وجود ندارد، فلسطین جزو سرزمین هایی است که فتوحات اسلامی انجام شده و به دست مسلمانان افتاده است.براساس مبانی فقه، اسلام می تواند در برابر کفر مواجه رو در رو داشته باشد و مصداق مقابله به مثلی است که باید در برابر دشمن داشته باشیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
#یادداشت | #اختصاصی #بخش_اول ✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرص
| خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی ▪️این تصور که ادیان باعث خشونت‌اند، اسطوره‌ای رایج و وسیع در عالم غرب است. از دانشجوی نوآموز کالج‌ها تا استادان جامعه‌شناسی و نشریه‌های بزرگ پژوهشی. اما آیا در ترغیب به خشونت، تفاوت بنیادینی میان امر دینی و امر عرفی مشهود است؟ ▪️اساسا در خشونت‌های کلان پیشامدرنیسم مفهوم «دین» از چنان آمیختگی و پیوند عمیق و ناگسستنی با سایر امور اجتماعی برخوردار بود که جداسازی دین از سایر مفاهیم، به عنوان علتی برای خشونت‌های آن عصر، امری است تقریبا ناممکن. لذا اگرچه تاریخ آن روزگار، مملو از جنگ‌ها و خشونت‌هاست اما به دلیل ممزوج بودن امر دینی و غیردینی، نمیتوان حضور دین را علت تامه خشونت‌ها برشمرد؛ گرچه انکار مطلق خوانش‌های خشونت‌طلبانه از دین هم برای برخی از جنگ‌های آن عصر، غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. ▪️قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی به دلیل اوج‌گیری دیوانه‌وار جنگ‌های اروپایی، آغازی شدند بر گسترش بحث پیرامون «خشونت دینی». اما اگر جنگ‌های اروپایی فقط بر پایه عقاید مذهبی و تعصب‌های فرقه‌ای شکل می‌گرفت، نباید شاهد جنگیدن دوشادوش کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها می‌شدیم؛ درحالی که آن‌ها غالبا چنین می‌کردند. ▪️برای مثال در جنگ سی‌ساله مشهور اروپائیان، که یکی از مهم‌ترین استنادات طرفداران خشونت‌آور بودن دین است، فرانسه پس از الحاق به جنگ با وجود اینکه پیرو مذهب ملی کاتولیک بود، برای تقابل با پادشاهی رقیب خود، هابسبورگ، که او هم کاتالویک بود، در جبهه پروتسان‌ها جنگید! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
| ✅ انسان اجتماعی ◾️علامه جعفری در وجوه اجتماعی بودن انسان و ضرورت حیات اجتماعی برای آن، هم تأمین نیازهای حیات و زندگی را ذکر می کند که گذشتگان فیلسوفان ذکر کرده اند و هم توجه دین و تحریک وجدان کمال جو را اضافه می کند. وی معتقد است اخلاق و مذهب، به تحریک وجدان در انجام اعمال شایسته برمی آید و چنین تحریکی تا آنجا پیش می رود که افراد حاضر می شوند، در حق یکدیگر فداکاری و جانبازی کنند. ◾️ علامه جعفری اهداف حیات اجتماعی را دو دسته می داند: دسته ای اهدافی هستند که به ایجاد و پیدایش زندگی جمعی و ادامه آن منجر می شوند؛مثل مشارکت افراد جامعه در انواع نیازهای خوراکی، پوشاکی و... وتنظیم روابط میان آنها تا به تصادم و تعارض منجر نشود. در این نوع، ازحیات اجتماعی و زندگی جمعی، پاره ای از علوم، معارف، فنون و حقوق که به نظم و انتظام کمک می کنند و افراد جامعه را پایبند به آن می کند،تولید می شوند؛ اما این دسته از علوم، معارف، حقوق و فنون، صرفا برای تأمین نیازهای طبیعی آدمی است. ◾️یک دسته دیگر از اهداف ناظر به دستیابی به نیازهای فراطبیعی و نیازهای معنوی انسان هستند. حیات جمعی که با چنین اهدافی شکل می گیرد و ادامه می یابد، علاوه برموضوعیت داشتن تأمین نیازهای طبیعی، به دلیل اعتقاد به تمایزات انسان با حیوان، اساس زندگی انسانی را باروری استعدادهای کمالی وبرخورداری از اصول و قوانین اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی وروابط اجتماعی مطلوب و سعادت آور استوار می سازد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
ارائه مقاله در کنگره علامه طباطبایی.mp3
6.92M
🔘 ا بررسی کارکردهای متقابل دین فطری و دین وحیانی از دیدگاه علامه طباطبایی 🎙 حجت الاسلام دکتر جواد گلی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی ▪️علامه طباطبایی از دین‌شناسان برجسته است که در آثارش به طور گسترده به مسئله خاستگاه دین پرداخته است و بر آن است که دین خاستگاهی وحیانی – فطری دارد و هر یک از این دو خاستگاه، کارکردهای متقابلی دارند که در مجموع، موجب نیازمندی همیشگی بشر به دین برای رسیدن به سعادت می‌شود. مسئله اصلی بررسی کارکردهای مزبور از دیدگاه علامه طباطبایی است. 🎧 مخاطبین محترم رسانه فکرت، برای شنیدن نکات استاد گلی لطفاً فایل صوتی را استماع نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 برنامه تلویزیونی ✅«فلسطین و تاریخچه خشونت یهود» با حضور: 👤دکتر محمدتقی تقی‌پور 👤دکتر محمدعلی رامین میزبان: حسین کاوه ⏰ جمعه ۲۶ آبان، ساعت ۱۲ 🔸پخش از آپارات و یوتیوب فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🔘#تیزر برنامه تلویزیونی #رینگ ✅«فلسطین و تاریخچه خشونت یهود» با حضور: 👤دکتر محمدتقی تقی‌پور 👤دکتر
🔘برنامه تلویزیونی ✅ «فلسطین و تاریخچه خشونت یهود» با حضور: 👤دکتر محمدتقی تقی‌پور 👤دکتر محمدعلی رامین ◾️میزبان: حسین کاوه 🔻تماشا از آپارات و یوتیوب فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 | سوغات شوم علوم انسانی غربی 🎙دکتر احمد حسین شریفی 🔹شهدای مظلوم فلسطین پوچی شعارهای غربی را به سخره گرفته اند و با وجود آنکه همه دنیای غرب علیه مردم مظلوم غزه جمع شده اند اما پیروزی با حق است و نمی توانند آنها را شکست دهند. 🔹دغدغه مندان علوم انسانی از علوم انسانی اسلامی سخن می گویند و این ادبیات دهه ها است که رایج شده است. از طرفی مدت ها است که از مرگ علوم انسانی سخن به میان می آید چرا که علوم انسانی موجود مرده ای شده که توجیه گر جنایتگر صهیونیست ها است. 🔹این در حالی است که مرگ طبیعی یک نفر از سوی برخی بهانه ای می شود تا یک جامعه را دچار التهاب کنند در حالی که در مقابل جنایات صهیونیست ها سکوت کرده اند. پ ن: گوشه‌ای از مباحث حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی رئیس دانشگاه قم در هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
#یادداشت | #اختصاصی #بخش_دوم ✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرص
🔘 | خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی ▪️در جهان مدرن، به خصوص در طلیعه قرن ۲۱ که با واقعه ۱۱ سپتامبر آغاز گشت، اسطوره‌ی خشونت دین بیش از هر عصر دیگری دهان به دهان شد؛ بدون اینکه کسی فریاد برکشد که بر اساس تحقیقی که از دستگیر شدگان مظنون در واقعه ۱۱ سپتامبر انجام شده است، هشتاد درصدشان از جوانان بی‌قید،سکولار،ضددین، لاابالی و فاقد هرگونه تربیت مذهبی بوده‌اند. ▪️همانگونه که اقدامات خشونت‌طلبانه‌ و وحشیانه‌ی حاکمان شیفته سکولاریسم نظیر آتاتورک و محمدعلی عثمانی و رضاخان برای به ارمغان آوردن مدرنیسم و قتل عام‌ها و استکبارهایشان سبب «خشونت‌آمیز» و «غیرعقلانی» خواندن مفهوم سکولاریسم و عرفی‌گری نشده و نمیتواند که بشود، خوانش‌های شخصی و فرقه‌ای معدود، در پشت صحنه برخی خشونت‌های تاریخی نیز نمی‌تواند به‌تنهایی سبب التزام مفهوم دین‌داری و خشونت شود. ▪️ تاریخ همیشه به‌خوبی نشان داده است که ایدئولوژی‌ها و مکاتبی که برچسب «سکولار» و «عرفی» بر پیشانی خود زده‌اند، میتوانند همان‌قدر خشونت‌زا باشند که هم‌سان‌هایشان با عنوان «مذهبی». ▪️خرد متعارف عقلا بر این حقیقت صحه میگذارد که تفاوت‌های میان ادیان و مذاهب (مانند اسلام و مسیحیت و هندو) در یک‌سمت و ایدئولوژی‌ها و مکاتب دیگر مانند لیبرالیسم و سکولاریسم و ملی‌گرایی در یک سمت دیگر، هرگز نتوانسته‌اند گروه نخست را به‌عنوان «غیرعقلانی و دارای خشونت بالقوه» ثابت کنند و گروه دوم را به کلی تبرئه کنند. ▪️شواهد تاریخی بسیاری دلالت میکنند که افکاری مانند ملی‌گرایی با شعار «کشته شدن برای وطن زیباست» و همچنین افکار عرفی دیگر، به گاهِ خود همانقدر می‌توانند غیرعقلانی و جنگ‌طلب باشند، که گروهک‌های مدعی تدین. امروز اسطوره‌ی خشونت دینی نزد اندیشمندان منصف و بی‌تعصب جهان، به‌سان جنازه‌ی بی‌جانی است که آمادگی دفن‌شدن همیشگی در گورستان تاریخ را دارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت