#یادداشت | #حیات_معقول
✅ انسان اجتماعی
◾️علامه جعفری در وجوه اجتماعی بودن انسان و ضرورت حیات اجتماعی برای آن، هم تأمین نیازهای حیات و زندگی را ذکر می کند که گذشتگان فیلسوفان ذکر کرده اند و هم توجه دین و تحریک وجدان کمال جو را اضافه می کند. وی معتقد است اخلاق و مذهب، به تحریک وجدان در انجام اعمال شایسته برمی آید و چنین تحریکی تا آنجا پیش می رود که افراد حاضر می شوند، در حق یکدیگر فداکاری و جانبازی کنند.
◾️ علامه جعفری اهداف حیات اجتماعی را دو دسته می داند: دسته ای اهدافی هستند که به ایجاد و پیدایش زندگی جمعی و ادامه آن منجر می شوند؛مثل مشارکت افراد جامعه در انواع نیازهای خوراکی، پوشاکی و... وتنظیم روابط میان آنها تا به تصادم و تعارض منجر نشود. در این نوع، ازحیات اجتماعی و زندگی جمعی، پاره ای از علوم، معارف، فنون و حقوق که به نظم و انتظام کمک می کنند و افراد جامعه را پایبند به آن می کند،تولید می شوند؛ اما این دسته از علوم، معارف، حقوق و فنون، صرفا برای تأمین نیازهای طبیعی آدمی است.
◾️یک دسته دیگر از اهداف ناظر به دستیابی به نیازهای فراطبیعی و نیازهای معنوی انسان هستند. حیات جمعی که با چنین اهدافی شکل می گیرد و ادامه می یابد، علاوه برموضوعیت داشتن تأمین نیازهای طبیعی، به دلیل اعتقاد به تمایزات انسان با حیوان، اساس زندگی انسانی را باروری استعدادهای کمالی وبرخورداری از اصول و قوانین اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی وروابط اجتماعی مطلوب و سعادت آور استوار می سازد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
ارائه مقاله در کنگره علامه طباطبایی.mp3
6.92M
🔘 #صوت ا #علامه_طباطبایی
✅ بررسی کارکردهای متقابل دین فطری و دین وحیانی از دیدگاه علامه طباطبایی
🎙 حجت الاسلام دکتر جواد گلی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی
▪️علامه طباطبایی از دینشناسان برجسته است که در آثارش به طور گسترده به مسئله خاستگاه دین پرداخته است و بر آن است که دین خاستگاهی وحیانی – فطری دارد و هر یک از این دو خاستگاه، کارکردهای متقابلی دارند که در مجموع، موجب نیازمندی همیشگی بشر به دین برای رسیدن به سعادت میشود. مسئله اصلی بررسی کارکردهای مزبور از دیدگاه علامه طباطبایی است.
🎧 مخاطبین محترم رسانه فکرت، برای شنیدن نکات استاد گلی لطفاً فایل صوتی را استماع نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#تیزر برنامه تلویزیونی #رینگ
✅«فلسطین و تاریخچه خشونت یهود»
با حضور:
👤دکتر محمدتقی تقیپور
👤دکتر محمدعلی رامین
میزبان: حسین کاوه
⏰ جمعه ۲۶ آبان، ساعت ۱۲
🔸پخش از آپارات و یوتیوب فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🔘#تیزر برنامه تلویزیونی #رینگ ✅«فلسطین و تاریخچه خشونت یهود» با حضور: 👤دکتر محمدتقی تقیپور 👤دکتر
🔘#سخن | #علوم_انسانی
✅ سوغات شوم علوم انسانی غربی
🎙دکتر احمد حسین شریفی
🔹شهدای مظلوم فلسطین پوچی شعارهای غربی را به سخره گرفته اند و با وجود آنکه همه دنیای غرب علیه مردم مظلوم غزه جمع شده اند اما پیروزی با حق است و نمی توانند آنها را شکست دهند.
🔹دغدغه مندان علوم انسانی از علوم انسانی اسلامی سخن می گویند و این ادبیات دهه ها است که رایج شده است. از طرفی مدت ها است که از مرگ علوم انسانی سخن به میان می آید چرا که علوم انسانی موجود مرده ای شده که توجیه گر جنایتگر صهیونیست ها است.
🔹این در حالی است که مرگ طبیعی یک نفر از سوی برخی بهانه ای می شود تا یک جامعه را دچار التهاب کنند در حالی که در مقابل جنایات صهیونیست ها سکوت کرده اند.
پ ن: گوشهای از مباحث حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی رئیس دانشگاه قم در هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
#یادداشت | #اختصاصی #بخش_دوم ✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرص
🔘#یادداشت | #اختصاصی
#بخش_سوم
✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری!
نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی
▪️در جهان مدرن، به خصوص در طلیعه قرن ۲۱ که با واقعه ۱۱ سپتامبر آغاز گشت، اسطورهی خشونت دین بیش از هر عصر دیگری دهان به دهان شد؛ بدون اینکه کسی فریاد برکشد که بر اساس تحقیقی که از دستگیر شدگان مظنون در واقعه ۱۱ سپتامبر انجام شده است، هشتاد درصدشان از جوانان بیقید،سکولار،ضددین، لاابالی و فاقد هرگونه تربیت مذهبی بودهاند.
▪️همانگونه که اقدامات خشونتطلبانه و وحشیانهی حاکمان شیفته سکولاریسم نظیر آتاتورک و محمدعلی عثمانی و رضاخان برای به ارمغان آوردن مدرنیسم و قتل عامها و استکبارهایشان سبب «خشونتآمیز» و «غیرعقلانی» خواندن مفهوم سکولاریسم و عرفیگری نشده و نمیتواند که بشود، خوانشهای شخصی و فرقهای معدود، در پشت صحنه برخی خشونتهای تاریخی نیز نمیتواند بهتنهایی سبب التزام مفهوم دینداری و خشونت شود.
▪️ تاریخ همیشه بهخوبی نشان داده است که ایدئولوژیها و مکاتبی که برچسب «سکولار» و «عرفی» بر پیشانی خود زدهاند، میتوانند همانقدر خشونتزا باشند که همسانهایشان با عنوان «مذهبی».
▪️خرد متعارف عقلا بر این حقیقت صحه میگذارد که تفاوتهای میان ادیان و مذاهب (مانند اسلام و مسیحیت و هندو) در یکسمت و ایدئولوژیها و مکاتب دیگر مانند لیبرالیسم و سکولاریسم و ملیگرایی در یک سمت دیگر، هرگز نتوانستهاند گروه نخست را بهعنوان «غیرعقلانی و دارای خشونت بالقوه» ثابت کنند و گروه دوم را به کلی تبرئه کنند.
▪️شواهد تاریخی بسیاری دلالت میکنند که افکاری مانند ملیگرایی با شعار «کشته شدن برای وطن زیباست» و همچنین افکار عرفی دیگر، به گاهِ خود همانقدر میتوانند غیرعقلانی و جنگطلب باشند، که گروهکهای مدعی تدین. امروز اسطورهی خشونت دینی نزد اندیشمندان منصف و بیتعصب جهان، بهسان جنازهی بیجانی است که آمادگی دفنشدن همیشگی در گورستان تاریخ را دارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت