eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نخستین برنامه «» ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آن با ایده‌ی مرکزی دولت اسلامی 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛ دانش‌پژوه دکتری جامعه‌شناسی سیاسی 👤مشاور: حجت الاسلام رضا لکزایی، دکتری انقلاب اسلامی 👤مجری کارشناس: علیرضا داودی؛ دکتری مطالعات سیاسی میزبان: مدرسه علوم انسانی اسلامی فکرت ⏰چهارشنبه اول آذر، ساعت ۱۸ 🖌«عصر پرسش» مجالی برای مسأله‌یابی و گشودن راه‌های مطالعاتی پیش روی اندیشوران حوزوی و دانشگاهی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🟢ابونصر فارابی؛ معلم بزرگ حکمت و فلسفه اسلامی احمدحسین شریفی روز ۳۰ آبان به عنوان روز بزرگداشت ابونصر (۲۵۹- ۳۳۹ق) بزرگ‌ترین فیلسوف سیاسی مسلمان، نامگذاری شده است. زندگی‌نامه شفاف و روشنی از فارابی در اختیار نیست. نه خود به نگارش زندگی‌نامه خویش پرداخته است و نه شاگردانش. ابن‌خَلِّکان (۶۰۸-۶۸۱ق) در وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان، (یعنی سه قرن بعد از فارابی) شرح حال نسبتاً مفصلی از او نوشته است. هر چند در اعتبار و سند مطالب او اختلاف است. فارابی بدون تردید زبان فارسی و عربی را به خوبی مسلط بود. اما در درستی سخن ابن خلکان که فارابی به ۷۰ زبان مسلط بوده است! شک جدی وجود دارد. اهل قریه وسیج در نزدیک فاراب ترکستان به دنیا آمد. ظاهراً اصالتاً ترک بوده است. پدرش شغل سپهسالاری داشته است. خود او هم مدتی به شغل قضاوت پرداخته است. از میان علوم رایج تقریباً در همه آنها دستی داشت. اما ظاهراً اطلاعات چندانی از طبابت نداشت. در جوانی به بغداد سفر کرد. که مرکز علم و فرهنگ بود. به مطالعه عمیق منطق پرداخت. مدت بیست سال در بغداد بود بعد به حلب رفت و در خدمت حمدانیان، سیف‌الدوله حمدانی، مشغول تحقیق و تدریس شد و تا پایان عمر در شام ماند و در همانجا (دمشق) هم از دنیا رفت. جایگاه والایی در دربار سیف‌الدوله حمدانی داشت. همین مسأله یکی از شواهدی است که برای شیعه دوازده امامی بودن فارابی اقامه کرده‌اند. چون حمدانیان شیعه دوازده امامی بودند. البته شواهد دیگری هم در تأیید شیعه بودن او اقامه کرده‌اند مثلا: 1.عادل و عالم بودن را شرط امامت و خلافت می‌داند. در حالی که هیچ یک از فرق اهل سنت چنین شرایطی را برای خلیفه و حاکم قائل نیستند. 2.نصب امام را بر خداوند واجب می‌داند در حالی که اهل سنت آن را وظیفه امت می‌دانند 3.معتقد است رئیس مدینه، چه ریاست کند و چه نکند، رئیس است. قبول یا عدم قبول امت، تأثیری در حق و شأن ریاست او ندارد. درمقابل برخی از محققان مثل دکتر رضا ، می‌گویند هر چند فارابی سنی نبوده است، اما شیعه هم نبوده است! زیرا اگر قول به عدل و علم خلیفه و رئیس دوم مدینه برای انتساب کسی به تشیع کافی باشد، افلاطون را هم باید شیعه بدانیم، زیرا او نیز در کتاب مرد سیاسی، چنین اوصافی را لازمه مقام رئیس دوم می‌داند. اما آموزه‌های دوم و سوم یعنی اعتقاد به وجوب نصب امام بر خداوند و اعتقاد به مشروعیت ریاست رئيس مدینه حتی اگر مقبولیت نداشته باشد از شاخصه‌های الهیات سیاسی شیعی است و افلاطون چنین باورهایی نداشته است. یک زندگی عمیقاً ساده و زاهدانه داشت. تا جایی که بعضی گفته‌اند جامه صوفیان می‌پوشید. تألیفات بسیار زیادی داشت. برخی تعداد آنها را ۷۰، برخی ۱۲۰ و برخی ۱۸۷ رساله و کتاب دانسته‌اند! آثار او در موضوعات منطق، فلسفه، طبیعیات، ریاضیات، علم اخلاق و سیاست بود. کتاب الموسیقی الکبیر او، بدون تردید مهمترین کتاب درباره موسیقی کل دوران قرون وسطای مسیحی و دوران اولیه اسلامی است. حتی هانری کربن می‌گوید همان روح موسیقایی افلاطون که معتقد به نوعی توازن و تعادل بود، موجب شد میان آراء افلاطون و ارسطو وفق دهد و کتاب الجمع بین رأی الحکیمین را بنویسید! و حتی راز تلاش او در ایجاد توافق میان دین و فلسفه هم ریشه در همین روحیه او دارد. می‌توان سه ویژگی «دقت»، «صراحت» و «ایجاز» را از ویژگی‌های سبک نگارش او به شمار آورد. و این بدان دلیل بود که معتقد بود مباحث فلسفی نباید در اختیار عامه مردم قرار گیرد. زیرا از فهم آنها عاجزند و ممکن است اسباب انحرافشان را فراهم کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ماجرای ادای احترام فیلسوفان جهان به آیت الله مصباح یزدی ره به مناسبت ۳۰ آبان، روز حکمت و فلسفه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔘 #مدار رسانه تحلیلی_اندیشه‌ای فکرت هفتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار می‌کند: ☑️ علامه نوآوری، م
🔘 ا ☑️ اگر غربی‌ها «علامه طباطبایی» داشتند، گوش فلک را کر می‌کردند عناوین برتر سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین نهاوندی، استاد خارج فقه و اصول حوزه در هفتمین برنامه مدارِ رسانه فکرت: ▪️علامه طباطبایی(ره) یک پایگاه فکری شکل داد و سربازان استراتژیست تربیت کرد.عمق نفوذ فکری ایشان قابلیت مواجهه با جریان مخالف و معاند را داشت و هم اکنون هم دارد. ▪️اگر بخواهیم براساس سخنان رهبر انقلاب، افرادی نظیر علامه داشته باشیم، این مهم است که بدانیم چه کارهایی انجام بدهیم، اولین کار این است که نباید از بازار فکر و فرهنگ جهان غافل شویم. ▪️رصد و شناسایی اندیشه اندیشمندان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه پایگاه فلسفی_فکری آن‌ها برای ما خیلی مهم است. ▪️ویژگی علامه این بود که منطق علمی را محور قرار دادند و از مخالفت‌ها استفاده کردند و نقدپذیری ایشان بود که باعث موفقیت ایشان شد و حتی در مواجهه با جریان‌های حوزوی آن روز حلم فراوانی به خرج دادند. ▪️ما علامه را جهانی نکردیم و باید این کار را انجام بدهیم، اگر غرب همچین شخصیتی داشتند همه عالم را کر می‌کردند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘 | ☑️ چرا پرسش کنیم؟ ▫️چقدر مهارت پرسشگری داریم؟ ▫️پرسش‌دانی چه نسبتی با نیازهای بنیادین جامعه دارد؟ 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
32.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ☑️ ژن اروپایی غربی؛ اربابان جهان! 🎙دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی ◾️اینها کسانی هستند که به غارت شما قانع نیستند، زبان و لباس و حجاب‌تان را تغییر می‌دهند. و به این هم قانع نیستند و به شما یاد می‌دهند که چگونه خودتان، خودتان را تحقیر کنید. ◾️حداقل سه مکتب نژاد پرستی در حوزه جامعه‌شناسی در قرن۱۹ ابداع شد که می‌خواستند به لحاظ تاریخی اثبات کنند که شما ژنتان مشکل دارد، ذاتتان مشکل دارد. ◾️ این را در دنیا تثبیت کردند که ذات نژاد اروپایی غربی که بعدها آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از دل آن بیرون آمدند؛ اینها ذاتا ارباب جهان هستند و باید هم باشند. و بقیه هم باید تنها ترجمه کنند. این را در قرن۱۹ تئوریزه کردند و اگر در یک‌جایی هم شروع به اثبات کردید شما را ترور می‌کنیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
| مسأله فلسطین و عدالت جهانی احمد اولیایی 🔹ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اگرچه دولت‌ها و ملت‌ها معمولاً مرزهای جغرافیایی مشخصی دارند، اما دیگر نمی‌توان تأثیر رویدادهای یک کشور را در کل یا بخش عمده‌ای از جهان انکار کرد. همه آنچه ما از آن به عنوان فضای بین الملل یاد می کنیم بر اساس این نظام تأثیرات است. شاید فلسفه وجودی دادگاه‌های بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی و قوانین بین‌المللی - هرچند ظاهراً - جلوگیری از این آسیب‌ها باشد؛ آسیب گسترش اوضاع داخل به خارج. 🔸اما اکنون موضوع فلسطین با جنایات غیرانسانی و ظالمانه رژیم غاصب اسرائیل به مرحله ای رسیده که جهان را از زوایای مختلف درگیر کرده است. «ظلم» نکته بارز این وضعیت است و دقیقاً در اینجاست که باید «عدالت» را مطرح کرد. 🔹عدالت جهانی (International justice) زمانی به وجود می آید که دیگر نمی توان به طور طبیعی انتظار داشت دولت های اصلی از اصول اساسی عدالت حمایت کنند. با توجه به وضعیت فلسطین، ما به جای اینکه از اعتبار یا اساسا حق حاکمیت یک کشور غاصب صحبت کنیم، به عدالتی نیاز داریم که از هستی انسان دفاع کند و نیازهای اساسی انسان فلسطینی را تأمین کند. 🔸برای گسترش عدالت جهانی در مورد مسئله فلسطین باید دو حوزه را دنبال کرد؛ 🔹حوزه اول، عدالت کیفری است. جایی که قرار بود قوانین و دادگاه های بین المللی مجرمان و ناقضان حقوق بشر را در سطح بین المللی مجازات کنند اما تاکنون کاری انجام نداده اند. 🔹و حوزه دوم عدالت رویه ای(Procedural justice) است. رویه ها در مسئله فلسطین باید رویه های از پیش تعیین شده ای باشد که نتیجه ای عادلانه داشته باشد و اساساً «اشغال» نمی تواند آن رویه باشد. اکنون فلسطین مدت هاست که اشغال شده است و این وضعیت اساساً با گسترش عدالت و اعطای حقوق فلسطینیان در تضاد است. بنابراین اگر عدالت رویه ای بخواهد برای فلسطین کاری انجام دهد، باید وضعیت فلسطین با رأی فلسطینی ها تعیین تکلیف شود که این یک رویه عادلانه در عدالت سیاسی است. آن وقت احتمالاً می‌توانیم در مورد عدالت در فلسطین و سپس در جهان صحبت کنیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔴 نخستین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آ
🔘 | ☑️ نخستین برنامه عصر پرسش با موضوع «نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی؛ واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آن با ایده‌ی مرکزی دولت اسلامی» با حضور حجت الاسلام جواد کاوندی،حجت الاسلام رضا لکزایی و علیرضا داودی در رسانه فکر برگزار شد. ▪️گزارش و فایل صوتی جلسه به زودی در کانال منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔴 نخستین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آ
برنامه عصر پرسش - جلسه اول - لک زایی کاوندی.mp3
12.49M
🎧 | ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آن با ایده‌ی مرکزی دولت اسلامی 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛ دانش‌پژوه دکتری جامعه‌شناسی سیاسی 👤مشاور: حجت الاسلام رضا لکزایی، دکتری انقلاب اسلامی 👤مجری کارشناس: علیرضا داودی دکتری مطالعات سیاسی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه | رادیو
فکرت
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین ☑️ چشم پوشی هابرماس ۹۵ ساله از استعماری ۷۵ ساله‌؛ محسن ردادی 🔺هابرماس ک
🗂 ا ☑️ سقوط فلسفه غرب؛مواضع هابرماس درخصوص مشروعیت حمله اسرائیل به غزه ✍🏻 احمد میراحسان | نویسنده و پژوهشگر فرهنگی 💢 هابرماس مشحون از جهالت، اغوا، وانموده و سقوط روحی، علمی، اخلاقی و ... است. این سقوط فلسفه غرب است. البته خواننده می‌تواند اعتراض کند که هابرماس تنها یک فیلسوف است و نمی‌توان آن را سقوط فلسفه غرب وانمود کرد. 💢 این ظاهرا درست است اما بدانید که اولا هابرماس بزرگ‌ترین فیلسوف مدافع دموکراسی موجود و کنونی غرب است و دیگر آن‌که این اوست که مدافع سرسخت تمدن مدرن و لیبرال‌دموکراسی است؛ زیرا فیلسوفان دیگر نظیر فوکو وضع اپوزیسیون و منتقد برابر نظام موجود دارند. 💢 بدین‌سان هابرماس به‌عنوان فیلسوف مدافع نظم سرمایه‌داری، نماد سقوط فلسفه‌ای است که همگام نظام جهانی و دارای موضعی ضدانقلابی و ضددگرگونی این نظام و سیطره‌ تمدنی آن است. 💢 تمدنی که چیزی از داعیه‌ها و ارزش‌های انسان‌دوستانه‌اش باقی نمانده است. امروز نهادهای مدرنیته، با چهره‌ای به‌غایت ارتجاعی برابر چشم‌های جهان قرار گرفته است. 💢 رفتار ظالمانه و بی‌رحمانه نهادهای بین‌المللی نفرت‌انگیز است. ناکارآمدی سازمان ملل، تا حد همدستی با جنایت پیش رفته، درحالی‌که خشم افکارعمومی سرریز کرده است. 💢 مردم جهان خیز برداشته‌اند و جهان نشان می‌دهد آماده قیام علیه مناسبات وحشیانه قدرت است. در این فضاست که رهبر فلسفه غرب لیبرال، هابرماس دچار حماقتی می‌شود که نشان ورشکستگی فلسفه غربی و سقوط آن است تا سرحد دفاع از جنایت. 💢 هابرماس در بیانیه‌اش در مقام روابط‌عمومی قدرت جهانی ظاهر شده و به تحریف مقاومت حماس پرداخته است. او در بیانیه اعلام کرده است: «عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است.» 💢 این موضع شرم‌آور و تحریف‌آلود و دروغ‌زن در حد کذب جنایت صهیونیستی سقوط کرده است. هابرماس خود را به جهل زده و حتی کودکان می‌دانند مقاومت یک ملت و نیروهای رزمنده‌اش که علیه رژیم اشغالگر، آدمکش و تروریست خشن و بی‌رحم می‌جنگند، هرگز در هیچ فرهنگ و داوری و نهاد حقوقی تروریست خوانده نمی‌شود. 💢 هابرماس کاسه داغ‌تر از آش شده است. قدرت جائر یک عمر فیلسوف فلسفه‌فروش را علم و پرواربندی می‌کند تا روزی چنین با وقاحت موضعی بگیرد که ستم نیروهای ستمگر را توجیه و بی‌آزرم‌ترین موضع را که سبب دلگرمی جنایتکاران می‌شود، اعلام نماید و به راهبر این عملیات (عملیات کشتار کودکان و زنان بی‌سلاح) با ملایمت پند دهد: «راهبر این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه صلح در آینده باشد.» 💢 هابرماس در این گفتار شبیه احمق‌های حواس‌پرت فیلم‌های کمدی ظاهر می‌شود یا خود را به جهل می‌زند. 💢 اصل تناسب یعنی چه؟ کدام تناسب؟ اسرائیل ۷۵ سال است که سرزمین فلسطین را اشغال کرده، ملت فلسطین را کشتار کرده و هر خشونت مرگباری که از دستش برآمده، انجام داده است. 💢 در برابرش گروه مقاومت غزه که به‌ویژه در سال‌های اخیر مردم غزه کشتار شده، تحقیر شده و در زندانی به‌نام غزه اسیر زندان‌بان بی‌رحم شده علیه اشغالگران عملیات مشروعی را آغاز کرده که قوانین حقوق در همین نهادهایی که غرب تاسیس کرده آن را حق مردم غزه می‌داند. 💢 حال فیلسوف ما خود را به خریت ‌زده و می‌افتد وسط معرکه ابلهانه و از تناسب و اجتناب از کشتن غیرنظامیان حرف می‌زند. هابرماس اصلا اسم صبرا و شتیلا را شنیده؟ 💢 می‌داند معنی معنای بمباران بیمارستان شفا و اندونزی و شهر و خانه‌های مردم غزه و اردوگاه یعنی چه؟ دنیا دارد با فریاد به ریش حماقت هابرماس می‌خندد. آقای هابرماس، عجب راه‌حلی به قاتلان می‌دهی. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت