eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
994 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | ☑️ انقلاب اسلامی؛ بازیگر تغییر نظم جهانی 🎙دکتر احمد نادری ✔️رمز موفقیت عقلانیت تشیع در جهان اسلام و منطقه، قدرت نرم آن است. در منطقه غرب آسیا که برژینسکی آن را «منطقۀ پاره‌پاره شده با نفرت» می‌نامد، جمهوری اسلامی و محور مقاومت به بازیگر تمدنی و فعال در تغییر نظم جهانی تبدیل می‌شود. 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
«ناگهـان انقـلاب»؛ توصیفی است از ســوی برخی اندیشمندان درباره‌ی انقــلاب اسلامی ایران، که حاکی از دو ناتوانی است. «ناتوانی از پیش‌بینی انقلاب اسلامی» و «ناتوانی از تحلیل آن با ساختارهای نظری موجود». همین اعتراف به عدم تشــابه با سایر انقلاب‌های جهانی سبب شد تا ما در مدرسه نگاه، در مقام مقایسه‌ی انقلاب اسلامی ایران با انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و برخی نهضت‌های اسلامی مانند انقلاب الجزایر، نهضت مشروطه و نهضت اسلامی مصر برآییم. ❓آیا انقلاب اسلامی ذیل انقلاب‌های مدرن صورت‌بندی می‌شود؟! ❓نسبت انقلاب اسلامی با نهضت‌های اسلامی معاصر چیست؟ ❓انقلاب‌های جهانی چگونه در مسیر انقلاب‌زدایی افتادند؟ درس‌ها و عبرت‌های انقلاب‌های جهانی برای انقلاب ما چیست؟ و ... | ناگهــان انقـــلاب | «مــا»، انقلاب‌های جهانی، نهضت‌های اسلامی 🎴شیوه برگزاری: حضورے‌‌ | مجازے‌‌ تعدادجلسات: ۶ جلسه، ۹۰ دقیقه‌ای زمان: بهمن‌ماه، روزهای ۱۷، ۱۸، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ساعت ۱۵ جهت ثبت‌نام با شماره تلفن زیر در ایتا یا بله هماهنگ نمایید. 09907629882 🎁 پیش از ثبت‌نام را ببینید. مشاهده تخفیف‌ها ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
. 💠 مردم در اندیشه علامه طباطبایی بررسی شد 🔰نخستین نشست روایت شفاهیِ «فصل مردم» به بررسی نظرات علامه طباطبایی(ره) درباره نقش مردم در حکومت اسلامی اختصاص یافت. 🔹در این نشست حجت الاسلام یزدانی مقدم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رئالیسم مدنظر علامه طباطبایی، رئالیسم تعاملی است؛ رئالیسم تعاملی یک رئالیسم ساده وخام نیست زیرا ایشان در نوشته‌های خود بارها گفته‌اند فهم ما از جهان خارج فی‌الجمله است و وضعیت کسی خطای در معرفت را قبول نداشته باشد از سوفسطایی هم بدتر است. 🔹وقتی جامعه به وجود می‌آید توانایی‌ها و قدرت‌ها و تخصص و مهارت‌هایی پیدا می‌کند؛ خیلی بیشتر از زمانی که هنوز جامعه تشکیل نشده بود. یکی از چیزهایی که جامعه بوجود می‌آورد حکومت است بنابراین، به قدرت سیاسی باید ملک اجتماعی بگوییم و به تبع باید این حکومت اجتماعی باشد. 🔹 این حکومت ها کم‌کم به استبداد گراییدند و مردم به مرور به سمت پادشاهی مشروطه رفتند اما تجربه حکومت پادشاهی مشروطه این بود که پادشاه تا زمانی که ضعیف است مشروطه باقی می ماند و با تسلط و قدرت‌یابی کامل همان روش استبدادی را در پیش می‌گیرد بنابراین مردم به سمت حکومت جمهوری سوق پیدا کردند و چه بسا در آینده از جمهوری هم گذر کرده و حکومتی نو بنا کنند. 🔹«رابطه این حکومت با مردم این است که مردم توقع دارند تا حکومت احکام اسلام را اجرا کند و در غیر احکام اسلام با مردم مشورت و نظرخواهی کند.» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔔 نشریه دیده‌بان اندیشه با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار می‌نماید: |تقنین و زیست عمومی| 🖇 با سخنرانی 🔸شیوه برگزاری: حضورے‌‌ 🔸 سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه، ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ 🔸تهران، میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک، پلاک ۱۸، روبروی وزارت ارشاد، شورای فرهنگ عمومی کشور 🔰 جهت شرکت حضوری در نشست، به آیدی @m110614 پیام دهید؛ ظرفیت بسیار محدود است. ⚠️ پخش مجازی نشست در لایو کانال «دیده‌بان اندیشه» در ایتا انجام خواهد شد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Didebane_andisheh
. ☑️نقش مردم در تشکیل دولت اسلامی حیاتی است 🔸در سومین برنامه عصر پرسش مطرح شد؛ گاهی بحث از چگونگی حکومت کردن شامل جزئیات و قوانین می‌شود مثل نظام آموزشی و نحو اخذ مالیات؛ اگر در خصوص آنها اسلام حرفی برای گفتن داشته‌باشد که باید همان را دنبال کرد اما در مواردی که منطقة‎الفراغ است حتماً باید به سراغ تجارب و نظرات مشاورین رفت. 🔸میهمان این برنامه از عصر پرسش، حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی، معاون پژوهش مؤسسه امام‌خمینی (ره) بودند. موضوع این نشست نقش مردم سالاری دینی در تکوین دولت اسلامی با تأکید بر تجربه مردم‌سالاری دینی در شکل‌گیری نظام اسلامی بود. ▪️معاون پژوهش مؤسسه امام‌خمینی (ره) بیان کرد: دولت اسلامی مستلزم نظریه دولت اسلامی است؛ متأسفانه متفکرین بزرگ ما مؤلفه‌های تشکیل دهنده نظام سیاسی را جدای از هم دیده و بحث کرده‌اند ولایت فقیه و مسائل حول ولایت فقیه را جداگانه از هم دیده‌اند و ارتباط این دو دیده نشده است. ▪️الگوی سیاسی اسلام امر امامت است و امامت انضمامی است، بحث از اینکه چه کسی حاکم باشد بحث را انضمامی‎تر می‌کند و به معنایی شاید ما را به ساختارها هم برساند اما بحث بر سر این است که هم مشروعیت حکومت مطرح است و هم مشروعیت قانون و در مشروعیت دنبال شاخص مشرعیت حاکم و قانون هستیم و خود مشروعیت بحث کلان ماست. ▪️اساساً در بحث‌های فلسفه سیاسی بیشتر بحث‌های کلان مورد توجه است و به موضوعات جزئی و خرد نمی‌رسیم لذا از جزئیات ساختار یک حکومت بحث نمی‌کنیم و شاید سرّ این مطلب این باشد که فلسفه سیاسی اصلاً چنین مأموریتی ندارد. ▪️اگر مراد از چگونگی حکومت کردن، ساختار باشد، می‌توان گفت که ولایت فقیه در منطقة‌الفراغی که اسلام در مورد موضوعات آن نظری ندارد از مشاورین یا تجربیات کمک بگیرد. ▪️در خصوص نقش مردم در حکمرانی اسلامی باید گفت؛ غیر از اینکه مردم در تشکیل و استمرار آن نقش دارند در چگونگی حکومت کردن هم نقش دارند مثلاً اگر حاکمی بخواهد عدالت اقتصادی یا عدالت آموزشی را رقم بزند نقش مردم در رسیدن به آن هدف پررنگ است. ▪️به‌عنوان مثال مقام معظم رهبری می‌فرمایند انتخابات حافظ اسلامیت نظام است نه جمهوریت آن؛ یعنی اینکه نوع کنش مردم است که تعیین می‌کند دولت اسلامی شکل بگیرد یا نگیرد. اگر امروز برای تشکیل دولت اسلامی نقص داریم قطعاً مردم در این قضیه هم نقش دارند و در آن سهیم هستند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ خواص در نقش شتاب‌دهنده 🖋رسول سنائی راد ✔️خواص یا نخبگان جامعه، همان افرادی هستند که با برخورداری از سطحی نبوغ و حکمت، دارای قوه درک و تشخیص بالاتری بوده و فضا و جو پیرامون آن‌ها هرچقدر هم سنگین و غلیظ باشد، مقهور و تابع نمی‌شوند. ✔️جانمایه اصلی برای قرار داشتن در جمع خواص آگاهی حکیمانه و قدرت و تشخیصی است که صرفاً با سواد و پایگاه اجتماعی و جایگاه دیوانی و حاکمیتی حاصل نمی‌آید و به قشر و صنف خاص اجتماعی هم ربط و نسبت ندارد. ✔️هرگاه دشمنان کشور و ملتی بخواهند زمینه پیروی و اطاعت را فراهم و سلطه خود را اعمال نمایند کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین شیوه ممکن، فریب و همراه‌سازی خواص یا بی‌اعتبارسازی آنان است و چنین شیوه‌ای در دوران استعمار فرانو، بیشتر از گذشته کارایی و کاربرد دارد، چرا که خواص نقش پیشرو، الگو و شتاب دهنده را داشته و می‌توانند توده مردم را با آگاهی درست یا آگاهی کاذب، به هدایت یا گمراهی بکشانند. ✔️راه سوم مواجهه با خواص خنثی‌سازی یا سرگرم‌سازی آنان است که از ایفای نقش در شرایط لازم بازمانده و برکنار و بی‌خیال نسبت به حوادث و تحولات به خود مشغول باشند. 🔰 مطالعه و دسترسی بیشتر به متن یادداشت از طریق لینک زیر: 🔗fekrat.net/article/lnk/51034 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ جریان حق بدون پشتوانه مردم به ثمر نمی‌رسد 🖋 حجت الاسلام دکتر عسگر دیرباز ✔️اگر ما جریان حقی داشته باشیم؛ ولی اکثر مردم برای اقامه این حق همراهی نکنند کاری از پیش نمی‌بریم پس فرمایش حضرت آقا که می‌فرمایند «مردم همه کاره‌اند» واقعا مردم همه کاره هستند. اگر مردم پای کار نباشند حکومت‌ها برای بقای خود متکی به اجانب و بیگانگان می‌شوند مثل حکومت سابق. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
📂عناوین گفتارها و یادداشت‌های پرونده «تا انتخاب» در وبگاه فکرت: ۱) نقش تأسیسی مردم در جمهوری اسلامی نباید نادیده گرفته شود حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده 🖇لینک مطلب ۲) خودآگاهی تمدنی شرط تحقق مردم‌سالاری دینی است حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان 🖇لینک مطلب ۳) جریان حق بدون پشتوانه مردم به ثمر نمی‌رسد حجت الاسلام دکتر عسگر دیرباز 🖇لینک مطلب ۴) قدرت مدنی نظام در گرو مشارکت بالای مردم در انتخابات است دکتر مسعود معینی‌پور 🖇لینک مطلب ۵) نقش مردم در انقلاب اسلامی تشریفاتی نیست آیت‌الله رفعتی نائینی 🖇لینک مطلب ۶) در نقد مشروعیت پلکانی حکومت اسلامی معصومه پازکی 🖇لینک مطلب ۷) چرا اصرار بر حضور انتخاباتی؟ قدرت‌الله غلمانی 🖇لینک مطلب 🖌 پرونده «تا انتخاب» آماده دریافت یادداشت نخبگان حوزوی و دانشگاهی است. ارسال به آیدی زیر: 📍@Rahmani 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔴 قدرت گفتمان‌سازی چگونه در رسانه شکل می‌گیرد؟ 🔸سؤال این است که رسانه‌ها تا چه میزان موضوعات کلیدی مبارزات انتخاباتی را پوشش و آن‌ را تبدیل به دغدغه اصلی مردم می‌کنند؟ 🔻خروجی تحقیق در این‌باره، همبستگی بالایی بین تاکید نسبی رسانه‌ها و باورهای رأی‌دهندگان درباره اهمیت مسائل انتخاباتی نشان داد که حاکی از تأثیر تبلیغات رسانه‌ای بر تصمیم‌گیری‌های ملی بود. 🔻حاصل این پژوهش که توسط دو استاد دانشگاه آمریکایی بنام‌های «ماکسول مک‌کامبز» و «دونالد لوئیس شاو» انجام شد به نظریه گفتمان‌سازی یا Agenda Setting Theory و یا برجسته‌سازی عنوان گرفت. 🔻نوک پیکان نظریه مذکور بر پر رنگ‌شدن مسائل سیاسی در رسانه‌های خبری را نشانه می‌گرفت که قصدی جز جذب عامه به اغراض سیاسی بازیگران رجال مملکتی نداشت. 🔻آنچه قطعی است این است که پوشش رسانه‌ای بر اولویت‌های موضوعی انواع برنامه‌های سیاسی تاثیر می‌گذارند اما هنوز این سوال وجود دارد که رسانه‌ها در چه شرایطی می‌توانند توجه سیاسی را به مسائل جذب کنند؟ 🔻سیاست‌مداران با استفاده از تسلط خود بر چرخه اخبار یا سواری بر موج، سعی در ایفای نقش یک سیاست‌مدار فعال، پاسخگو و نگران پیش چشم دنبال‌کنندگان‌شان دارند. آنان فقط حواس کاربران را به خود متمرکز نمی‌کنند بلکه توجه سایر رسانه‌ها مخصوصا روزنامه‌نگاران را به شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر جلب می‌کردند. 🔻در ایران هم یک شرکت تحقیقاتی تحلیل داده به مدیریت دکتر «میثم علی‌زاده» پژوهشی با عنوان«برآورد قدرت سیاست‌مداران، رسانه‌ها، سلبریتی‌ها، اپوزیسیون و مردم در گفتمان‌سازی موضوعات مرتبط با کرونا» انجام داد که یافته‌هایی همانند تأثیرپذیری رسانه‌های خبری داخل و عموم از توییت‌های سلبریتی‌ها ارائه می‌کرد. 🔻سوای از فهم قدرت گفتمان‌سازی در شبکه‌های اجتماعی، باید بدانیم افراد برجسته همانند سیاست‌مداران یا سلبریتی‌ها قادر به تغییر گفتمان‌های رسانه‌های سنتی بنابر موضوعات موردنظرشان نیز هستند. 🔻در سال 2022 به‌عنوان یک پژوهش بزرگ تحت عنوان «شبکه‌های اجتماعی و گفتمان‌سازی سیاسی» توسط چند متخصص علم داده و علوم سیاسی با مطالعه موردی انتخابات سوئیس انجام شد که با تمرکز بر سه منبع داده توییتری، روزنامه‌ای و بیانیه‌های احزابی منتشر شد. 🔻نویسندگان مقاله با بررسی‌های ماشینی خود اعلام کردند که بستر شبکه‌های اجتماعی، برای اغراض و ارتباطات سیاسی مناسب است؛ سوشال مدیا تعداد و انواع بازیگران بالقوه گفتمان‌سازی را افزایش می‌دهد و این که ما شاهد کاهش نقش رسانه‌های سنتی در برجسته‌سازی موضوعات و یا تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر روند آن هستیم. 🔻اگر تا دیروز بحث روی روزنامه، تلویزیون و سایت‌ها بود اکنون بحث بر میزان تاثیرگذاری سوشال مدیا بر مردم و حتی سایر رسانه‌های سنتی است. 🔗 متن کامل 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 📍هم اکنون در حال برگزاری... روایت شفاهی ☑️ مردم در اندیشه امام خمینی ره 🔹با حضور حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 📍فایل صوتی و گزارش متنی این نشست به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
. 💠مردم مرکز محوری تغییرات اجتماعی 🔰 در چهارمین برنامه از روایت شفاهی فصل مردم؛ حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به روایت مردم در اندیشه‌ی امام خمینی(ره) پرداخت. 🔹امام خمینی (ره) معتقد بودند؛ انقلاب اسلامی انقلاب خود مردم بود و جایی فرمودند: «وقتی دیدم شعارهایی که در روستاهای خمین می‌دهند همان شعارهایی است که در تهران می‌دهند فهمیدم این انقلاب پیروز می‌شود». امام انقلاب را محصول انقلاب فکری مردم می‌دانستند و اساس انقلاب را به مردم نسبت می‌دادند. 🔹در کتاب «ولایت فقیه» آمده است: مهمترین عامل و موتور محرکه تغییرات اجتماعی مردم هستند و وظیفه مصلحان فقط آگاهی بخشی به مردم است. 🔹ایشان در دیداری که سال 1343 (ه.ش) با آیت الله حکیم داشتند (آیت الله حکیم یک شخصیت مبارز و مجاهد در عراق بودند) به نقش کلیدی مردم در ایجاد تحولات اجتماعی اشاره کردند در حالیکه آیت الله حکیم این نگاه را به مردم نداشتند. این نگاه بسیار مثبت امام خمینی به مردم برآمده از منظومه فکری ایشان بود و یک تاکتیک در مبارزات سیاسی نبود. 🔹در همه آثار امام خمینی با همه تنوعی که دارند نقش مردم بسیار مهم و اساسی است و می‌توان امام را فیلسوف انسان و فیلسوف مردم نامید. 🔹امام خمینی بزرگ‌ترین فاجعه را نگاه‌های جزئی به معارف اسلام می‌دانند و در چندین مورد از آثارشان به این آسیب و آفت توجه داده‌اند و ما هم در شناخت نگاه امام به مردم نباید دچار جزئی نگری به نگاه ایشان بشویم. 🔹انسان در اندیشه امام نقش محوری و مرکزی دارند و در آثار فلسفی، کلامی، فقهی و اصولی ایشان بحث انسان بحث خیلی مهم است مثلا در کتاب «تقریرات فلسفی» می‌فرمایند: تمام حکمت نظری و حکمت عملی برای انسان است برای عمل اوست برای این است که ترقی و تعالی پیدا کند و مسیر رشد و کمال را بپیماید. 🔹از منظر امام انسان مخلوق الهی است و محل ظهور اسماء الهی مثل قدرت و حکمت الهی است از همینجا می‌توان تفاوت مبنای امام را درباره مردم با مبنای امانیست‌ها به وضوح دید. 🔹امام خمینی (ره) معتقد است انسان‌ها دو نوع حرکت دارند یک حرکت غیرارادی و قصری که همان مراحل جنین و سپس تولد و رشد و نموی است که همه جانداران تا زمان مرگ دارند و یکی هم حرکت ارادی و اختیاری است؛ انسان به واسطه عقلی که دارد می‌تواند شخصیت خود را و سرنوشت خود را بسازد و علاوه بر این دو می‌تواند جامعه خود را هم بسازد. 🔹در منظومه فکری امام راحل انسان دارای دو فطرت است؛ فطرت اصلی یعنی میل همه انسان‌ها به کمال مطلق و اینکه همه انسان‌ها به دنبال ثروت مطلق، زیبایی مطلق، علم مطلق، آزادی مطلق، رفاه مطلق و سایر موضوعات هستند از این باب است که همه اینها مصادیق کمال مطلق هستند و این فطرت از بین رفتنی هم نیست «لا تبدیل لخلق الله»؛ فطرت دیگر انسان‌ها فطرت تنفر از نقص است یعنی همه انسان‌ها از نقص تنفر دارند. امام خمینی (ره) در آثارشان متذکر شده‌اند که؛ اینکه انسان‌ها به دنبال همین کمالات محدود هستند از این جهت نیست که محدود هستند بلکه از این جهت است که آنها را کمال می‌دانند و اگر بفهمند این کمالات ناقص هستند از آنها متنفر می‌شوند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸در فلسفه سیاسی علامه طباطبایی، حاکمیت، مُلک اجتماعی و حکومت از آن مردم است. 🎙️حجت الاسلام یزدانی مقدم 🔹روایت شفاهی؛ فصل «مردم» 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔸 ا 🎙آیت‌الله اراکی در جمع اساتید دانشگاه‌های قم: ☑️ جمهوری اسلامی عقلانی‌ترین نظام سیاسی جهان است ✔️ خداوند، بشر را مختار قرار داده است و این مردم هستند که باید حاکمیت را بپذیرند؛ ضمن آن که بشر نباید از این حق اختیار و انتخاب خود به صورت ظالمانه و ناآگاهانه استفاده کند. ✔️ مشکل بزرگ جامعه بشریت، ناهماهنگی بین نظام حاکمیتی در هر جامعه و نظام حاکمیتی کلان جهان است؛ به این معنا باید حاکم بشر از سوی خدا اذن داشته باشد و حکم خدا را اجرا کند و تنها در این صورت است که مشروعیت حاکمیت حاصل می آید. ✔️ ما همه نظریات سیاسی خود را از آیات و روایات استخراج می کنیم و بر همین اساس است که در نظام سیاسی اسلام، فرمان باید مشروع یا همان فرمان عدل باشد؛ ضمن آن که بر اساس متون دینی ما، اطاعت از فرمان ظالمانه، ظلم است و در روز قیامت، نه تنها حاکمان ظالم بلکه ضعفایی هم که زیر بار ظلم ظالمان رفته اند، عقاب خواهند شد. ✔️ جمهوری اسلامی عقلانی‌ترین نظام سیاسی جهان و منطبق‌ترین نظام مبتنی بر واقعیت‌های جهانی است. انتخابات با مشارکت حداکثری مردم، قدرت حاکمیت را بیشتر می‌کند و در آن صورت است که حاکمیت می‌تواند از این قدرت بیشتر برای حل بیشتر مشکلات بهره گیرد. 🔰 مطالعه و دسترسی بیشتر به متن گزارش از طریق لینک زیر: 🔗fekrat.net/article/lnk/51246 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ عقلانیت و انتخاب مردم 🖋 محمدباقر خراسانی،پژوهشگر حوزه و دانشگاه ✔️ انواع نگاه به مردم و جایگاه آنها از نظر سیاسیون را می‌توان این‌گونه دسته‌بندی کرد؛ نگاه ویترینی و دکوری، نگاه داربستی و ابزاری، نگاه تشریفاتی، نگاه مقطعی و نگاه دائمی. و رکن رکین نگاه امام و رهبری به مردم همین نگاه آخری هست؛ از روش‌های مبارزه سیاسی امام خمینی(ره) مردمی کردن مبارزه بود. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | ✅ «مردم سالاری دینی»؛ جمع مشروعیت و مقبولیت 🎙مرحوم دکتر عماد افروغ؛ جامعه‌شناس ▪️مردم سالاری دینی مفهوم جدیدی است که در برابر دموکراسی (اهمیت شیوه حکومت) و تئوکراسی (اهمیت ویژگی اشخاص حاکم) تعریف می‌شود. مردم سالاری دینی جمع بین شیوه دموکراتیک و توجه به ویژگی حکمرانان می‌باشد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💠 خالق «ادبیات پیروزی» در سپهر سیاسی ایران ⚜️کارشناسان و صاحب‌نظران وقتی می‌خواهند درباره علل پیروزی انقلاب اسلامی سخن بگویند، از چیزهایی که به آن توجه می‌کنند شخصیت کاریزماتیک امام خمینی(ره) است. ⚜️در شخصیت امام خمینی(ره) علاوه بر شجاعت، معنویت و ساده‌زیستی، ویژگی دیگری وجود دارد که راز موفقیت انقلاب اسلامی و همراهی مردم با ایشان، در آن نهفته است. او ادبیات پیروزی را می‌دانست. ⚜️این که ادبیات پیروزی دقیقا چیست؟ برای پاسخ، تنها به یک جمله که در روزنامه سراسری بریتانیا «تایمز لندن» ثبت شده است، بسنده باید کرد: «وی به زبان مردم عادی سخن می‌گفت». 🌐متن کامل را اینجا بخوانید http://fekrat.net/article/lnk/51140 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ معجزه بزرگ پیامبر (ص) اخلاقی کردن جامعه بود 🖋حجت‌الاسلام هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه ✔️ اهل مدینه با همین اخلاق و تواضع و سخنان و معارف نجات‌بخشی که آن‌ها را از تاریکی به نور دعوت می‌کرد، به او ایمان آوردند. ✔️حضرت سعی می‌کردند با روش تذکر و بیدارگری درونی حرکت کنند و مردم را به سمت خود دعوت کنند. یک عقل اخلاقی و عنصر اخلاقی درون افراد بود ولو جاهل بودند و غبار روی آن را گرفته بود، انذار حضرت سبب می‌شد تا این غبار کنار برود و بیدار شوند و حرف پیامبر(ص) را که منطبق بر حقایق درونی آنان بود می‌پذیرفتند. ✔️یکی از اشتباهات ما بعد از انقلاب این بود که فکر کردیم باید با روش استدلال و منطق مردم را در خط دین نگه داریم و دین را تبلیغ کنیم؛ اشتباه بزرگ ما این بود که دروس معارف را به این روش تدریس کردیم ولی جای تبلیغ دین در رفتار عملی و تربیت است و تربیت با روش‌های منطقی حاصل نمی‌شود بلکه عمدتا با روش عملی و اخلاقی به دست می‌آید. ➕مطالعه کامل گفت‌وگو 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
یه اتفاق ویژه در ایام جشنواره فیلم فجر 🎥 👈دوره آموزشی / نمایی نو به سینمای ایران و جهان با حضور اساتید برجسته 🔻ثبت نام و درخواست برای مصاحبه👇 @mahdaschool_admin لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/0SkmAKnK 🌐 مدرسه تربیت مربی مهدا
🔸 ا ☑️ پیام‌ مهم اجتماعی بعثت پیامبر(ص)؛ تقریب و نفی تنفیر 🖋حجت‌الاسلام سیدحسین خادمیان ✔️یکی از پیام‌های مهم بعثت پیامبر(ص) در بحث اجتماعی اصل «تقریب و نفی تنفیر» است. نفی تنفیر بدان معناست که پیامبر(ص) به دنبال آن بود که انسان‌ها اهل نفرت از یکدیگر نباشند. یکی از تلاش‌هایی که پیامبر(ص) در طول ۲۳ سال پیامبری خود انجام داده و شعاع آن را تا ابدیت زندگی انسان پراکنده کرد، مسئله نفی نفرت بود. لذا اسلام تنفر و نفرت را دوست ندارد. این بدان معنا است که انسان نباید به گونه‌ای زندگی کند که به مختصر بهانه‌ای از دیگران متنفر و بیزار بوده و آن‌ها را تحقیر و تمسخر کند. ✔️امام کاظم(ع) می‌فرمایند: «خدا لعنت کند کسی را که احکام اسلام را به‌گونه‌ای عمل می‌کند که مردم از خدا و رسول او متنفر می‌شوند». لذا مسئله اجتماع و دعوت به جذب حداکثری و دفع حداقلی در دیدگاه پیامبر(ص) بسیار مهم بوده است. ✔️وقتی پیامبر(ص) وارد مدینه شدند، نزدیک ۴۵ اصل را برای مردم بیان کردند که از این اصول به قانون اساسی مدینه تعبیر شده است و در بیش از دو سوم این اصول به بحث اخلاق اجتماعی پرداخته شده است. زمانی که پیامبر(ص) مکه را فتح کرد، به مسلمانان دستور داد که به کسی تعرض نکرده و اخلاق اجتماعی را به خوبی رعایت کنند. لذا بحث اخلاق اجتماعی و عدم تنفر یکی از اصول مهم و پیام‌های مبعث پیامبر(ص) است. ➕مطالعه کامل مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔳 ا 🔸مروری بر گزیده مطالب رسانه فکرت در هفته گذشته: ✔️خودباوری؛ مبنای انقلاب اسلامی 📂لینک مطلب ✔️ تحقق تأثیرگذاری و تحول‌خواهی در بستر "انتخابات" 📂لینک مطلب ✔️مردم سالاری دینی در بستر تمدن اسلامی 📂لینک مطلب ✔️انقلاب اسلامی و مسئله آزادی 📂لینک مطلب ✔️انقلاب اسلامی؛ بازیگر تغییر نظم جهانی 📂لینک مطلب ✔️خواص در نقش شتاب‌دهنده 📂لینک مطلب ✔️قدرت گفتمان‌سازی چگونه در رسانه شکل می‌گیرد؟ 📂لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت