eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
#فراخوان_یادداشت ✅ آرمـان آینـده‌سـازی 🔻رسانه فکرت به مناسبت روز معلم از پژوهشگران و نویسندگان برا
آرمـانِ آینـده‌سـازی 🔻رسانه فکرت به مناسبت روز معلم از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانه‌ای پیرامون موضوع «آسیب‌شناسی آموزش و پرورش» دعوت به عمل می‌آورد. آخرین مهلت ارسال آثار تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ خواهد بود. 🌐 لینک ارسال آثار: @reza_Ojaghi 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ چرا شهید مطهری...!؟ 🔸چه ویژگی‌هایی در مرحوم شهید مطهری است که اقتضا می‌کند اندیشه‌ ایشان کار بشود؟ 🔹 حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی پاسخ می‌دهند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
| نیازسنجی مهارتی ✍️ وحید نادری؛ دانشجوی دکتری علوم سیاسی 🔸 از جمله آسیب‌های نظام تعلیم و تربیت در جوامع بشری فقدان نیازسنجی شغلی و مهارتی در مواد درسی ارائه‌شده به علم‌آموزان است که این خلأ ترمیم‌ناپذیر به گسست دانش و اشتغال منتهی می‌گردد. شریعت اسلامی به مثابه‌ منظومه‌ای منسجم و هم‌آهنگ نسبت به رابطه‌ کار و دانش سکوت اختیار نکرده و بر توازن و توالی این دو عنصر حیات‌بخش تأکید ورزیده است. قرآن مجید به ضرورت کارکرد علم در زیست دنیوی انسان اشاره نموده است. 🔹 در آیه‌ ۸۰ سوره‌ انبیاء از تعلیم ساخت زره به داوود نبی(ع) با هدف ایمن‌ماندن مردم از آسیب‌های جنگ سخن می‌گوید. اگر فرایند آموزش را در چهار رکن آموزگار، آموزنده، موضوع آموزش و هدف آموزش خلاصه نماییم، در این آیه شریفه خدای متعال آموزگار، داوود نبی آموزنده، صنعت زره‌سازی موضوع آموزش و در امان‎ماندن از خطرات جنگ هدف غایی آموزش مطرح گردیده است. 🔸 با غور در موارد متعدد دیگری که در نصوص معتبر دینی وجود دارد می‌توان یکی از خاصیت‌های علم سودمند از منظر شریعت را پیوند عینی آن با نیازمندی بشر و امکان استفاده از آموخته‌های علمی در فراز و نشیب زندگی دنیوی قلمداد نمود. مع‌الوصف؛ عدم تناسب مواد درسی موجود در مدارس و نیازهای شغلی و مهارتی بازار کار، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام آموزش عمومی در کشور است. ➕ مطالعه مطلب در «وبـگاه فـکـرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 ☑️ تدبیر اجتماعی، عنصر مغفول در امر به معروف 🎙 حجت‌الاسلام محسن قنبریان (اینجا بشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
تدبیر اجتماعی، عنصر مغفول در امر به معروف.mp3
5.26M
🎧 نشست تدبیر اجتماعی، عنصر مغفول در امر به معروف با حضور حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔹الآن می‌بینم که مردم در اجرای دین، اصل توجهشان فقط به دو چیز است؛ آن دو چیز یکی گفتن است و دیگر اعمال زور. یعنی اول بگوییم و بعد هم اگر از گفتن نتیجه نگرفتیم، اعمال زور کنیم. به تعبیر دیگر که تعبیر سعدی است. ما به پند معتقدیم و بند. اول پند می‌دهیم و بعد اگر اثر نکند و قدرت داشته باشیم به زدن و بستن متوسل می‌شویم. 🔸ولی آیا وسیله امر به معروف و نهی از منکر منحصر به این دو است؟ وسیله و راه دیگری نیست؟ شهید مطهری معتقد است که پند، لازم ولی کافی نیست. جای پند در ادبیات امروز بگذارید کار فرهنگی یعنی هم نصیحت‌‍کردن هم بنر زدن و نمایشگاه‌زدن و کار رسانه‌ای‌کردن خوب است اما خیلی سرش حساب کرده‌اید. از زبان بیش از اندازه انتظار داریم و از گوش مردم هم بیش از اندازه انتظار داریم. ما با دست خود و عمل خود خوب رفتار کنیم تا آن‌هابا چشم خودشان ببینند و مقداری به گوش و زبان بیچاره استراحت بدهیم و بعد وارد عمل جمعی و گروهی می‌شود. 🔹مطلب دیگری که مهم است این است که ما در اجرای امر به معروف و نهی از منکر منطق را دخالت نمی‌دهیم. مقصود این است که در کار معروف و منکر، باید تدابیر عملی اندیشید. باید دید که چه طرز عملی مردم را نسبت به فلان کار نیک تشویق می‌کند و مردم را از فلان عمل زشت باز می‌دارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔻انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند: 💢تحلیل و بررسی سریال «گناه فرشته» با حضور: ▪️سرکار خانم قمقامی (تحلیلگر سینما، مدرس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه زنان) ▪️سید محمد مهدی موسوی (خبرنگار، تحلیلگر سینما و مدرس سواد رسانه) 🕰زمان: شنبه 8 اردیبهشت، ساعت 12:20 📍مکان: دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات، تالار ربانی @anjomaneslami_isf_ui 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🎧 ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جلسه سوم پاتولوژیزه کردن کودکی در نظام آموزشی و غیبت فضای شادابی در معماری مدارس اسلامی ⏰ ۲۳ تیر ۱۳۹۷ (اینجا بشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
درسگفتار انتقادی آموزش و پرورش.mp3
34.8M
🎧 درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری ▫️جلسه سوم 🔸اهمیت مقوله فضا در تعلیم و تربیت (02:20) 🔹نسبت ما با سوژه دانش‌آموز، انتزاعی است (05:29) 🔸فضا یک محیط خنثی نیست (11:35) 🔹نظام تعلیم و تربیت نسبت به هر تحولی مقاومت می‌کند (13:50) 🔸مفهوم نرمالایزیشن در نظام آموزشی (15:12) 🔹جایگاه تعلیم و تربیت در ایران معاصر (22:55) 🔸تصدی‌گری دولت در امر آموزش به بازار تحویل داده شده (25:20) 🔹احساس حقارت، مانع مهم خودشکوفایی دانش‌آموز (31:22) 🔸مطالب کتاب آموزشی باید آینده‌نگر باشد (36:00) 🔹قصه‌گویی در نظام آموزشی ما رخت بربسته (46:00) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ چـالش ناهمـاهنگی 🔸ما سه لایه سیاست، راه‌حل‌ها و لایه‌ عملیات و اجرا داریم که مدرسه و دانشگاه، این امر را تمشیت می‌کند. در لایه سیاست‌های علمی‌مان آمدیم سند تحول آموزش و پرورش نوشتیم ولی در سیاست اعمالی در خدمت سند 2030 است. حکمرانی تعلیم و تربیت یعنی باید اینها را کاملاً با هم هماهنگ کرد. دکتر محمدحسین هاشمیان، هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| پول دارم پس هستم ✍️ محسن ابراهیمی 🔹شکی نیست که دروس و مهارت‌های که در نظام آموزشی به دانش‌آموزان تعلیم داده می‌شود، باید متناسب با نیازهای جامعه باشد و بخشی از آسیب‌های نظام آموزشی از این عدم تناسب ناشی می‌شود؛ اما آنچنان که سقراط می‌گوید مرز مشخصی میان هر شغل و حرفه با حرفه کسب درآمد وجود دارد. واضح است که تلاش نظام آموزشی باید ابتدائا بر امر اول باشد؛ یعنی سعی کند دانش آموز را اولا آنگونه تربیت کند که به هنگام استفاده از هر مهارت و حرفه‌ای، جز منفعت دیگران را مد نظر قرار ندهد و پس از آن، بحث کسب درآمد را به او آموزش دهد. 🔸اما آسیب جدی که نظام آموزش و پرورش در این سبک زندگی با آن مواجه شده، این است که در این سبک زندگی چنین جایگاهی از نظام آموزش و پرورش سلب می‌شود و تنها انتظار و توقع از نظام آموزش و پرورش یاد دادن حرفه پول درآوردن است. در حقیقت می‌توان گفت بخش عمده‌ای از آسیب موجود در نظام آموزش و پرورش، برخاسته از سبک زندگی مدرنی است که پول برای آن، غایت نهایی است و همه چیز را با پول می‌سنجد. 🔹نمونه واضح این امر، به هنگام کنکور، در تعداد بالا و روز افزون داواطلبان رشته‌های پردرآمدی مانند پزشکی مشاهده می‌شود. زیرا که بخشی از این دواطلبان با این پیش زمینه متقاضی شرکت در این رشته هستند که می‌توان از این طریق به درآمد فراوان رسید بدون آنکه استعداد و علایق شخصی خودشان را مد نظر داشته باشند. 🔸از همین رو، می‌توان گفت که تضعیف و یا ناکارآمد شدن نهاد آموزش و پرورش، بخشی از لوازمات سبک زندگی مدرنی است که در آن، ارزش پول بر همه چیز می‌چربد. تضعیف از آن جهت است که جایگاه معقول و منطقی آموزش و پرورش یاد دادن حرفه و یا مهارتی است که در آن صاحب حرفه و مهارت، به هنگام به کار گرفتن آن درصد رساندن منفعت به دیگران و یا جامعه باشد و متفرع بر آن بحث کسب درآمد مطرح است؛ اما در سبک زندگی حاضر، هدف اصلی، پول درآوردن است و اساسا شهروند چنین سبک زندگی، علاقه و رغبتی به این امر ندارد که حرفه و یا مهارتی را بیاموزد که هدف و غایت از آن، تنها رساندن منفعت و سود به جامعه است و همین امر چالش ناکارآمدی را برای نظام آموزشی به وجود می‌آورد. 🔹واضح است که پولی‌شدن مقوله آموزش و پرورش، خود، زمینه‌ساز تعریف این جایگاه جدید برای نظام آموزش و پرورش است؛ زیرا که تعلیم و آموزش دیگران نیز حرفه‌ی است که در آن باید ابتداء منفعت و صلاح دیگران را مد نظر قرار داد، در حالی که با پولی‌شدن آموزش، دانش‌آموز با این قانون و سنت مواجه می‌شود که تنها در ازای پرداخت پول است که می‌توان مهارت خاصی را آموخت و به مراتب عالی فرهیختگی رسید و هر چه بیشتر پول خرج کند؛ می‌تواند به درجات عالی‌تر برسد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ اندیشیدن بیاموزیم نه اندیشه را... 🔹شاید این را بارها از شهید مطهری شنیده باشید که می‌فرماید من ستایشگر معلمی هستم که به من اندیشیدن را بیاموزد و نه فقط اندیشه‌ها را. یعنی ما چگونگی اندیشه را یاد بگیریم و نه صرفاً آن پاسخ را. حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🎧 ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جلسه چهارم (اینجا بشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
درسگفتار انتقادی آموزش و پرورش.mp3
21.16M
🎧 درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری ▫️جلسه چهارم 🔹حافظه‌محوری در نظام آموزشی (1:03) 🔸آموزش و پرورش امری طبیعی نیست بلکه مبتنی‌بر نظام تدبیر است (5:23) 🔹سرکوب هنر در نظام آموزشی (7:58) 🔸چرا نظام آموزشی علاقه‌مند روانشناسی و تکنیک است؟ (17:08) 🔹تعلیم و تربیت باید جهان‌های موازی را خلق کند (25:25) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
47.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 نادر زمانه... 🔸 امروز یادبود بزرگمردی است که حقیقت‌جویی وصف تمام او بود. او که تجربه زیست در غرب داشت اما به دلیل روح آرمان‌خواهی‌اش اسیر زرق و برق آن نشد و درکی وجودی از باطن سراب‌گونه غرب یافت و این شد که «بازگشت» را برگزید و به قول خودش در رهایی از این «من» و «تن»، به انقلابِ «وطن» رسید و این هجرت نادر بود. 🔹 در زمانه‌ای که جامعه و مناسبات «زمینی» شده‌ بود و آرمان‌گرایی را پایان یافته می‌دیدند، این نادر بود که در مسیر رفیق دیرینه‌اش آوینی، تلاش داشت تا نگاه‌ها را به سمت آسمان سوق داده و از جهان «افسون‌زدایی» کند و حقیقت‌جویی را زنده نگه‌دارد. او پرچمدار شده بود تا آرمان‌های انقلاب را بازشناساند و در جست‌وجوی «افقی نو» برای روزگارش بود. 🔸 این روزها که صدای حقیقت‌خواهی قدس و «فلسطین» طنین‌انداز شده و جهان را دگرگون ساخته، جای خالی روایت نادر بیش از گذشته احساس می‌شود. روحت شاد که روز مبارزه با «استبداد» را برگزیدی و دوباره پرده از رازی برداشتی برای اینکه به ما و به همه آزادی‌خواهان جهان با رفتن شهادت‌گونه‌ات درس پایداری و«استقامت» دهی. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| اولین قسمت از ویژه‌برنامه «شات» به همّت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 نقد و بررسی سینمای هیچکاک 🖇 به‌ مناسبت چهل‌و‌سومین سالگرد درگذشت کارگردان بریتانیایی 👤 با حضور دکتر مهدی ناظمی قره‌باغ؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی ⏰ دوشنبه ۹ اردیبهشت، ساعت ۱۰:۳۰ 🏢 تهران، میدان هفت تیر، خیابان ملایری‌پور غربی، ساختمان سپنتا علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @reza_Ojaghi ثبت‌نام نمایند. «لینک شرکـت مجازی در برنامـه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
☑️ چشمان دریایی در رثـای نادر طالب‌زاده 🎙 سخنرانی اصغر طاهرزاده (اینجا بشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
چشمان_دریایی_استاد_طاهرزاده_بزرگداشت_حاج_نادر_طالب_زاده.mp3
22.38M
چشمان دریایی (در رثـای نادر طالب‌زاده) 🎙 سخنرانی اصغر طاهرزاده 🔸با شخصیت‌هایی مثل نادر طالب‌زاده می‌توان تفکر کرد؟ (01:27) 🔹نادر طالب‌زاده شروع است و نه انتها (04:52) 🔸راز فعالیت‌های بین‌المللی نادر طالب‌زاده (07:40) 🔹نادر طالب‌زاده پدیده خاصی است که باید بسیار درباره او اندیشید (13:44) 🔸کفر بزرگ برای دینداری بزرگ (22:25) 🔹طالب‌زاده حضور جهانی انقلاب را می‌فهمید و مخاطب جهانی داشت (26:15) 🔸نادر طالب‌زاده فرصت‌های غرب هم خوب می‌شناخت (32:50) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #شات ✅ اولین قسمت از ویژه‌برنامه «شات» به همّت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 نقد و بررسی
اولین قسمت از ویژه‌برنامه «شات» 💥 نقد و بررسی سینمای هیچکاک 👤 با حضور دکتر مهدی ناظمی قره‌باغ؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی https://www.skyroom.online/ch/shenakht/shot
| ✅ امتداد حکمت مطهر ✍️ احمدحسین شریفی 🔹 به اعتبارات مختلف، دسته‌‍بندی‌های مختلفی برای فیلسوفان شده‌است. از جهتی که در این نوشتار مد نظر است، فیلسوفان را به سه دسته تقسیم می‌کنند: 🔸کسانی که فلسفه را به مثابه یک شغل و یک رشته علمی نگاه می‌کنند. فلسفه می‌آموزند و آموخته‌های خودشان را بعداً تدریس می‌کنند و اینکه این آموخته‌ها اثر اجتماعی دارد یا ندارد و اصلاً برای خودشان اثری دارد یا ندارد، توجه چندانی ندارند. 🔹عده‌ی دیگری بودند که فلسفه را به قصد ارضای حس حقیقت جویی شأن آموختند. اینان انسان‌های بزرگ و حق طلبی هستند که همه‌چیز را فدا می‌کنند برای شناخت حق؛ این‌طور آدم‌هایی فیلسوفان نوع دوم هستند؛ جهانی بنشسته در گوشه‌ای. 🔸شهید مطهری نوع سومی از فیلسوفان بود؛ افزون بر اینکه دنیای خودش معنادار بود، می‌خواست دنیای دیگران را هم‌ معنادار کند. اگر نیک بنگریم، شهید مطهری دقیقاً امتداد بنیادهای فلسفی صدرایی را در تمام بخش‌های اجتماعی و فرهنگی دنبال کرده است. در فلسفه اخلاق وقتی شهید مطهری، اخلاق مارکسیستی و مکاتب مختلف اخلاقی را نقد می‌کند و یا نوع نگاه به انسان از مکاتب مختلف را نقل می‌کند، تماما از یک پایگاه است و آن پایگاه حکمت صدرایی و حکمت اسلامی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
✅ روایت متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا 👤 گفتگو با مصطفی موسوی پژوهشگر ارتباطات حوزه آمریکا به زودی از رسانه فکرت... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| دومین قسمت ویژه‌برنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 بن‌بست آزادی 🖇 تاملی در باب دانشگاه و امر سیاسی 👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد؛ عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی 💢 مخاطبین گرامی می‌توانند سوالات خود در باب «اعتراضات دانشجویی آمریکا» را تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود. ⏰ سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۱۰:۳۰ «لـینک شرکـت در برنامـه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ فقط اسلام؛ والسلام..! 🔸هرگاه مردم واقعاً اسلام را پذیرفته‌اند و به دستورات اسلام عمل کنند، رشد و تکامل و استقلال محقق می‌شود. در حقیقت تحلیل کلان شهید مطهری این است که ما الآن اگر بخواهیم جامعه را اصلاح کنیم باید همین نگاه را در جامعه ایجاد کنیم و این باعث اصلاح جامعه می‌شود. حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ✅ بازخوانی هویت ملی محذوف ✍️ داوود مهدوی‌زادگان 🔹علمای مسلمان همواره دغدغه پاسخ به شبهات فکری - عقیدتی را داشته و دارند و از این رهگذر آثار علمی برجسته‌ای آفریده شده‌ است؛ چنان که کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» اثر استاد شهید مرتضی مطهری در کنار آثار دیگری چون «الذریعه الی تصانیف الشیعه» اثر آقا بزرگ تهرانی و «تأسیس الشیعه» اثر سید حسن صدر و «الغدیر» اثر علامه امینی از جمله این آثار است. لکن فرق این کتاب با سه اثر بی‌بدیل دیگر در ماهیت نزاع برون‌دینی آن است. 🔸از تقریباً یکصد سال پیش تا حتی امروز جریانی به راه افتاده که ایرانیان و میراث ایرانی را با تعریف جدیدی از هویت ملی تفسیر می‌‍کند. عمده‌ترین نتیجه این تفسیر گسست و احساس بیگانگی ایرانیان با اسلام است. لذا پرسش اساسی استاد مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران این است که «با منطق احساسات ملی، آیا باید اسلام را امر خودی به‌شمار آوریم یا امری بیگانه و اجنبی؟». 🔹 این مسئله باعث گردید مطهری به مطالعه هویت ملی رو آورد. وی برای ورود به بحث از دو منطق عقلی و احساسی یاد کرده است. اغلب روشنفکران ایرانی که به موضوع هویت ملی پرداخته‌اند از ارائه تعریف اولیه آن استنکاف کرده مفهوم هویت ملی را به وضوحش حوالت داده‌اند. انتقاد استاد مطهری بر نظریه‌پردازان متجدد از همین جهت نارسایی در تعریف درست هویت ملی ایران است. 🔸به عقیده وی با تعریفی که آنان از هویت ایرانی ارائه می‌دهند عناصر اصلی آن، یعنی اسلام و میراث علمی و فرهنگی چهارده قرن ایرانیان بیرون می‌ماند بلکه اساساً این عناصر، جنبه اجنبی پیدا می‌کنند. این چنین تعریفی جعل هویت ملی کاذب است که نتیجه اصلی آن حذف هویت ملی واقعی در ذهنیت ایرانیان است. بر این اساس، مطهری بی‌تفاوتی را جایز ندانسته وظیفه اصلی خود می‌داند که به بازخوانی هویت ملی محذوف بپردازد. 🔹استاد مطهری این حذف را یکی از اهداف راهبردی استعمار دانسته‌است. در واقع، کار ایشان بازخوانی صرف نبود بلکه تلاشی برای احیای هویت ملی ایرانی محذوف بود. او این تلاش را در شرایط سیاسی انجام داد که حاکمیت غرب‌زده آن روز به‌طور همه جانبه از روایت متجددانه هویت ملی ایرانی پشتیبانی می‌کرد؛ اما دیری نپایید که هویت ملی محذوف با انقلاب اسلامی از فشار حذف خارج شد و این آشکارشدگی خط بطلانی بود بر چند دهه تلاش ایدئولوژیک ملی‌گرایی دروغین. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام