#گفتگو | #نقد_نوشت
✅ اولین قسمت ویژهبرنامه «نقدنوشت» به همت رسانه فکرت برگزار میگردد:
💥 حصار تنانگی
🖇 تاملی در باب جایگاه زن در اندیشه مدرن
👤 با حضور
✔️قاسم ابراهیمپور؛ عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)
✔️محمد حسنی؛ مدیرعامل موسسه انتشاراتی جمکران
💢در این شماره از نقدنوشت، به نقد و بررسی چهارمین شماره از «نشریه خردورزی» خواهیم پرداخت.
⏰ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، ساعت ۱۰
«لینک شرکت در برنـامه»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧#پادکست
☑️ جمهوری اسلامی، اگر مطهری بود
🎙 دکتر حمید پارسانیا
(اینـجا بشـنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
جمهوری اسلامی، اگر مطهری بود.mp3
20.13M
#پادکست
✅ جمهوری اسلامی، اگر مطهری بود
🎙 دکتر حمید پارسانیا
🔸شهید مطهری معرفت در حاشیهی هر معرفت را به خوبی تشخیص میداد. وی در تشخیص لوازم اعتقاد و چالشهای آن حساس و پیشگام بود.
🔹شهید مطهری اگر اکنون بودند، موضعگیری جدی وی به سمت رویکردهای هرمنوتیک مفسرمحوری میرفت که نه تنها مواجهه مطلق علم را سوژه محور و تاریخ محور و فرهنگ محور میکرد بلکه متن را هم دچار همین دگرگونی میساخت.
🔸امروز قبل آنکه برای شهید مطهری تفسیر جمهوری اسلامی و نحوه دفاع از آن مساله باشد به نظر من تفسیر وحی و دین و معنای علم و دین و بازخوانی تئوریک آن مساله اساسی میبود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
May 11
فکرت
#گفتگو | #نقد_نوشت ✅ اولین قسمت ویژهبرنامه «نقدنوشت» به همت رسانه فکرت برگزار میگردد: 💥 حصار ت
#هم_اکنون
💥 حصار تنانگی
🖇 تاملی در باب جایگاه زن در اندیشه مدرن
👤 با حضور قاسم ابراهیمپور و محمد حسنی
نقد و بررسی چهارمین شماره از «نشریه خردورزی»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#گفتگو
🖇 گفتگوی علمی
💥 اعتراضات دانشجویی آمریکا و انفعال جریان روشنفکری
👤 با حضور:
دکتر حمید ملکزاده
⏰ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، ساعت ۱۳
«لینک شرکت در برنامه»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو 🖇 گفتگوی علمی 💥 اعتراضات دانشجویی آمریکا و انفعال جریان روشنفکری 👤 با حضور: دکتر حم
#هم_اکنون
🖇 گفتگوی علمی
💥 اعتراضات دانشجویی آمریکا و انفعال جریان روشنفکری
👤 با حضور:
دکتر حمید ملکزاده
«لینک شرکت در برنامه»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
#گزارش_تصویری
💥 نشست «مدرسه در جهان بیرویا»
✅ با حضور اساتید و علاقهمندان علوم انسانی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، خانه اندیشهورزان تهران
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
29.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
💥 ۱۰ قدم تا اقتصاد اسلامی
🖇همراه با مکتب مرحوم دکتر داودی
👤دکتر محمدجواد توکلی
🌹 باما همراه باشید!
🆔 @didebane_andisheh
#یادداشت| #پرونده_ویژه
✅ معلم را قدر باید!
✍️امیرحسین طالبیان
🔹 آموزشوپرورش و یا به تعبیری دقیقتر نظام آموزشی، کلید توسعه هر کشور است و توفیق یا شکست هر جامعه ارتباط مستقیمی با کیفیت تعلیم و تربیت در آن جامعه دارد؛ اما در میان عوامل سازنده نظام تعلیم و تربیت شاید بتوان به جرات ادعا کرد که هیچ یک به اندازه معلم نقش محوری ندارند تا بدانجا که هیچ کشوری نمیتواند از سطح معلمانش فراتر رود.
🔸 مطالعات تطبیقی نشان میدهد که در کشورهایی با نظام آموزشی موفق و پیشرفته، معلمان از جایگاه شغلی بسیار بالایی برخوردارند و بنابراین شمار داوطلبان این شغل نیز بسیار بالاست. با وجود توصیههای اکید متون دینی به ویژه منابع اسلامی به جایگاه رفیع معلم، امروز در جامعه ایرانی به دلیل پایینبودن منفعت اقتصادی این حرفه، نگاهی ترحمآمیز به معلمی وجود دارد؛ تا جایی که قاطبه معلمان کشور نهتنها به شغل خود افتخار نمیکنند بلکه از انتخاب آن احساس سرشکستگی نیز مینمایند.
🔹 بدین منظور بایستی در سطوح بینشی سیاستگذاران یک تغییر بنیادین اتفاق افتاده و آنان، معلمی را شغلی در عرض دیگر مشاغل نبینند؛ بلکه این جایگاه مهم را مؤثرترین نقطه در تربیت فرزندان آینده کشور در نظر بگیرند. راهکار دوم که از پی راهکار نخست میآید، تأمین امکانات رفاهی و بهطورکلی ارتقاء سطح معیشت معلمان است.
🔸 سومین راهکار در تغییر منزلت اجتماعی معلمان، اصلاح در شیوههای جذب و تربیت معلم در کشور است. در کشور ما به دلایل مختلف از جمله افزایش تعداد دانشآموزان، مدیریت غیرعلمی، کمبود منابع و... انتخاب و تربیت معلم همواره با مشکل جدی مواجه بوده است. نیاز روزافزون به جذب معلم سبب شده است که ملاکهای لازم در انتخاب معلمان کمتر مورد توجه قرار گیرد.
🔹 راهکار چهارم، تمرکززدایی از آموزشوپرورش و مشارکت همهجانبه معلمان در سیاستگذاری این نهاد مهم است. راهکار پنجم، ایجاد تشکلهای صنفی برای حمایت از حقوق معلمان و حریم نظام تعلیموتربیت است. در چنین شرایطی که نهادهای بالادستی آموزشوپرورش، ارتباط خود را با بدنه کم نموده و از اندیشه بهروز شده، خالی هستند، حتماً ایجاد چنین تشکلی در بازیابی و ارتقای منزلت اجتماعی معلمان ایرانی مؤثر خواهد بود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧#پادکست
☑️ شهید مطهری و مواجهه با غرب
(اینـجا بشـنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
نهایی- مطهری و غرب.mp3
6.18M
#پادکست
✅ شهید مطهری و مواجهه با غرب
🔹شهید مطهری ریشه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی را تفکر اخلاقی و ارزشی تمدن غرب میدانست. از نظر ایشان فقط نظرات بعضی از متفکران غربی درست بوده و در مابقی ذات انسان هیچ ارزشی ندارد. این تمدن غرب انسان را در حد حیوان پایین میآورد؛ به همین دلیل با این مکاتب خودساخته غربی آدمی از اصل خویشتن دور می گردد.
🔸غرب تاکید بسیار زیادی بر آزادی دارد در حالی که هدفش از این امر، رسیدن به آزادی معنوی و رشد شخصیت و حقیقت فطرت نیست. هدف این فرهنگ از آزادی، رسیدن به هوس و خواستههای نفسشان است.
🔹شهید مطهری از زبان اقبال لاهوری درباره غرب میگوید: غرب مکتب و اساس اخلاقی که بتواند انسانسازی کند، ندارد.مکاتب اخلاقی غرب آدمی را نه تنها به کمال نمیرسانند بلکه در چاه هم میاندازند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت | #پرونده_ویژه
✅ میدان مطـهریخـوانی
✍️ حسین سوزنـچی
🔸ویژگی و امتیاز تفکر شهید مطهری تغییر میدان بازی است. ما اکنون در میدان فکر غربی در حال فعالیت و حرکت علمی هستیم اما شهید مطهری ویژگی و امتیازی دارد که برخلاف مدرنیته حرکت میکند. اساساً باید توجه داشت که این تغییر میدان بسیار مهمتر از پاسخگویی به مسائل مستحدثه است.
🔹مثلاً یکی از مسائل مهم در فلسفه دین این است که چرا عدهای دین دارند؟ شهید مطهری این سوال را در کتاب علل گرایش به مادیگرایی برمیگرداند و میگوید که آنها فرض گرفتهاند که دینداری نامعقول است و حالا جامعه میپرسد که چرا عدهای کار نامعقول میکنند؟ در حالی که شهید مطهری این را بحث کرده است که دینداری اساساً کار معقول و مبتنی بر فطرت است و اساساً بیدینی نامعقول است.
🔸لذا باید یاد گرفت براساس روش شهید مطهری باید در پاسخ به مسائل اجتماعی و تولید علم دینی زمین بازی را تغییر داد. از راههای دستیابی به این هدف، شناخت عمیق از اسلام است. راه دیگر آن زمانشناسی است.
🔹آثار شهید مطهری در چند دسته قابل جستجو است. دستهی اول آثاری است که شهید مطهری خود نوشته که تعداد این کتب کم است. دسته دوم کتابهایی هستند که سخنرانی بودهاند و بعد از شهادت ایشان تبدیل به کتاب شدهاند. دسته سوم یادداشتها بوده است که بعد از شهادت ایشان، انتشارات صدرا آنهارا چاپ کردهاند. بر این اساس استناد مطالب شهید مطهری به خود شهید مطهری متفاوت است.
➕ مطالعه مطلب در «وبــگاه فـکـرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت| #پرونده_ویژه
✅ آموزش و پرورش، نبوت و رسالت؛
پاسداری سنت و/یا ارتقای نبوغ و فردیت؟
✍🏻 ارمیا شاهمحمدی
جستاری پیرامون مقایسه معلمی و نبوت با توجه به ایده ریچارد ررتی در مقام فیلسوفگذار از دوگانههای تمایزگذار متباین
🔸مطابق فهم نگارنده از خوانش ررتی از دوئی، دوئی با کنار گذاشتن مفهوم خودِ حقیقی و تمایز طبیعت و قرارداد و عدول از تلقی حقیقت ذیل نظریهی سنتی مطابقت، و به طور کلی خارجیبنیاد از حقیقت (حقیقت به مثابه چیزی بیرون از ما) به تلقیای دیگر از حقیقت در نسبت با توافق آزاد با همگنانمان و ذیل مشارکت کامل جامعهی آزاد پژوهش تاکید میکند.
🔹در این تلقی از حقیقت، حقیقت نه به مثابه چیزی ثابت و خارج از زمان که میتوان یکبار برای همیشه پروندهی آن را حل و فصل کرده و بست، بلکه در نسبتی با زمان (با تاکید بر نوعی آشکارگی و گشودگی توامان) قرار گرفته و با مفهوم امید پیوند میخورد.
🔸با توجه به آنچه به اختصار گفته شد، سهگانهی امید، تلاش و گشودگی، زمینه را برای بازیِ حقیقت، رشد و زمان فراهم میکنند و شرط لازم تحقق این فرایند، دموکراسی در مقام کنشی رو به امید (به تعبیر دوئی، تجربهای نویدبخش) است.
🔹در این تلقی از رشد و تعلیم و تربیت، از یک سو اجتماعیکردن به منزلهی داشتن تصویری از خود در مقام وارثان سنت آزادیِ رو به افزایش و امیدِ فزاینده خواهد بود و نه صرف تربیتِ تکنسینهایی که در دورِ تکرار مکانیکی سنتها بوده و به مثابه ماشینِ انباشت اطلاعات، سنتها را بدون تغییر فقط حمل میکنند.
🔸این تلقی آموزش را در پیوند ذاتی با پرورش و ذیل مناسبات انسانی و نه صرفا ماشینی-مکانیکی نگریسته و همچنین پیوندی دوباره میان جامعه و نهاد دانش برقرار میسازد تا دیگر نتوان گزارهی کلیشهایِ آنچه در کتابهاست، برای کتابهاست را تکرار کرد چرا که روند آموزش و پرورش با مشارکت توامان مربی-دانشجو پیش خواهد رفت و الگوی ناموفق لزوم فرمانبرداری یکطرفهی جامعه از دانشگاه را کنار میزند.
➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
فکرت
🎧#درسگفتار ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعهشناس و عضو هیئت
🎧#درسگفتار
☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران
🎙 سیدجواد میری، جامعهشناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
جلسه ششم
(اینجـا بشـنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
درسگفتار انتقادی آموزش و پرورش 6.mp3
22.27M
🎧 #صوت درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری
▫️جلسه ششم
🔹نظام تعلیم و تربیت دچار بحران شده چون مشخص نیست که چه تعریفی از انسان دارد (07:53)
🔸نظام تعلیم و تربیت رهایی بخش نیازمند سه عنصر کلیدی است. (09:53)
🔹تمایز بین نظامات کهن با نظامات معاصر آموزشی در ایده شریعتی (17:29)
🔸چرا نظامهای کهن فهمی از پیچیدههای انسان نداشتند؟ (20:40)
🔹عدم تووسعه نظام علمی ریشه در آموزش و پرورش دارد (30:50)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت| #پرونده_ویژه
🔰 تحلیلی بر تاسیس مدرسه به مثابهی کنشی اتوپیایی
✍🏻 هانیه دارائی
🔸 نهاد #مدرسه در نظام بروکراتیک آموزش و پرورش تنظیم کننده و سامان دهندهی #گفتمان_قدرت است. یکی از عناصر مهم در گذاردن صحیح خط مشی آموزشی مولفهها، روابط و قدرت برخواسته از بطن آن است. در این نگاه مدرسه به عنوان یک نهاد علم در خدمت گفتمان حاکم قرار گرفته است. به بیان دیگر، چیزی که در فرآیند آموزش و پرورش در حال رخ دادن است تثبیت کننده، تولید کننده، و بازتولیدکنندهی همین وضعیت موجود است.
🔹اما در دیگر سوی، #کارل_مانهایم اتوپیا را در برابر #ایدئولوژی قرار میدهد. یعنی اتوپیا در قالب فرآیندی خود، پیوسته ایدئولوژیها را به چالش میکشد. بنابراین، مدرسه و نه البته به معنای آنچه اکنون در ساختار #بروکراتیک نظام آموزش و پرورش مشاهده میشود، بلکه درست همان نهاد اثرگذاری که در تاریخ معاصر ایران قابل رهگیری است، دو چهرهی کاملا متضاد و قابل تحلیل دارد.
🔸اگر با نگاهی ژرف نگریسته شود آنگاه این امر نمایان است که فرد، افراد یا گروههای خاص موثر بسیاری در تاریخ معاصر ایران، تصمیم به تاسیس مدرسه یا مدارسی گرفتهاند که هر کدام از ایشان به مثابهی کنشگر تعلیم و تربیت آگاهانه یا غیرآگاهانه در برابر وضعیت موجود زمانهی خویش، ساختار حاکم و ایدئولوژی مستقر ایستادهاند، یا آشکارا آن را به چالش کشیدهاند یا در فرایند طولانی اصلاح و تغییر سعی بر برهم زدن رویهی ثابت را داشتهاند.
🔹الگوهای جدیدی که برای تاسیس مدرسهها در دهههای اخیر با پیشرفت تکنولوژی و امکانات دیجیتال رخ داده، بیش از هر چیزی قابل بررسی است. #مدرسههای_خصوصی، #مدرسههای_مجازی، #مدرسههای_شناختی، #مدرسههای_آزاد، #مدرسههای_مطالعاتی_تخصصی، #مدرسههای_فصلی و موارد بیشمار دیگر را میتوان در زمرهی کنشهای اتوپیایی اخیر به شمار آورد که میکوشند رویای اجتماعی مشترکی که در آینهی مدرسههای موجود محقق نشد را بازتصویرسازی کنند.
☑️ #انسان_ایرانی معاصر میکوشد با تاسیس مدلهای بدیل آموزش مدرسهای در قالب یک فرایند پویا قرارگرفته و با صورتبندی چنین کنشهای اتوپیاییای تخیل خویش از جامعهای بهتر را طرح ریزی کرده و به عمل برساند. تخیلی که «امکان» وقوع آیندهای نیکوتر را به تصویر میکشد و نیز بسترسازی میکند.
➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام