نهایی- مطهری و غرب.mp3
6.18M
#پادکست
✅ شهید مطهری و مواجهه با غرب
🔹شهید مطهری ریشه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی را تفکر اخلاقی و ارزشی تمدن غرب میدانست. از نظر ایشان فقط نظرات بعضی از متفکران غربی درست بوده و در مابقی ذات انسان هیچ ارزشی ندارد. این تمدن غرب انسان را در حد حیوان پایین میآورد؛ به همین دلیل با این مکاتب خودساخته غربی آدمی از اصل خویشتن دور می گردد.
🔸غرب تاکید بسیار زیادی بر آزادی دارد در حالی که هدفش از این امر، رسیدن به آزادی معنوی و رشد شخصیت و حقیقت فطرت نیست. هدف این فرهنگ از آزادی، رسیدن به هوس و خواستههای نفسشان است.
🔹شهید مطهری از زبان اقبال لاهوری درباره غرب میگوید: غرب مکتب و اساس اخلاقی که بتواند انسانسازی کند، ندارد.مکاتب اخلاقی غرب آدمی را نه تنها به کمال نمیرسانند بلکه در چاه هم میاندازند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت | #پرونده_ویژه
✅ میدان مطـهریخـوانی
✍️ حسین سوزنـچی
🔸ویژگی و امتیاز تفکر شهید مطهری تغییر میدان بازی است. ما اکنون در میدان فکر غربی در حال فعالیت و حرکت علمی هستیم اما شهید مطهری ویژگی و امتیازی دارد که برخلاف مدرنیته حرکت میکند. اساساً باید توجه داشت که این تغییر میدان بسیار مهمتر از پاسخگویی به مسائل مستحدثه است.
🔹مثلاً یکی از مسائل مهم در فلسفه دین این است که چرا عدهای دین دارند؟ شهید مطهری این سوال را در کتاب علل گرایش به مادیگرایی برمیگرداند و میگوید که آنها فرض گرفتهاند که دینداری نامعقول است و حالا جامعه میپرسد که چرا عدهای کار نامعقول میکنند؟ در حالی که شهید مطهری این را بحث کرده است که دینداری اساساً کار معقول و مبتنی بر فطرت است و اساساً بیدینی نامعقول است.
🔸لذا باید یاد گرفت براساس روش شهید مطهری باید در پاسخ به مسائل اجتماعی و تولید علم دینی زمین بازی را تغییر داد. از راههای دستیابی به این هدف، شناخت عمیق از اسلام است. راه دیگر آن زمانشناسی است.
🔹آثار شهید مطهری در چند دسته قابل جستجو است. دستهی اول آثاری است که شهید مطهری خود نوشته که تعداد این کتب کم است. دسته دوم کتابهایی هستند که سخنرانی بودهاند و بعد از شهادت ایشان تبدیل به کتاب شدهاند. دسته سوم یادداشتها بوده است که بعد از شهادت ایشان، انتشارات صدرا آنهارا چاپ کردهاند. بر این اساس استناد مطالب شهید مطهری به خود شهید مطهری متفاوت است.
➕ مطالعه مطلب در «وبــگاه فـکـرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت| #پرونده_ویژه
✅ آموزش و پرورش، نبوت و رسالت؛
پاسداری سنت و/یا ارتقای نبوغ و فردیت؟
✍🏻 ارمیا شاهمحمدی
جستاری پیرامون مقایسه معلمی و نبوت با توجه به ایده ریچارد ررتی در مقام فیلسوفگذار از دوگانههای تمایزگذار متباین
🔸مطابق فهم نگارنده از خوانش ررتی از دوئی، دوئی با کنار گذاشتن مفهوم خودِ حقیقی و تمایز طبیعت و قرارداد و عدول از تلقی حقیقت ذیل نظریهی سنتی مطابقت، و به طور کلی خارجیبنیاد از حقیقت (حقیقت به مثابه چیزی بیرون از ما) به تلقیای دیگر از حقیقت در نسبت با توافق آزاد با همگنانمان و ذیل مشارکت کامل جامعهی آزاد پژوهش تاکید میکند.
🔹در این تلقی از حقیقت، حقیقت نه به مثابه چیزی ثابت و خارج از زمان که میتوان یکبار برای همیشه پروندهی آن را حل و فصل کرده و بست، بلکه در نسبتی با زمان (با تاکید بر نوعی آشکارگی و گشودگی توامان) قرار گرفته و با مفهوم امید پیوند میخورد.
🔸با توجه به آنچه به اختصار گفته شد، سهگانهی امید، تلاش و گشودگی، زمینه را برای بازیِ حقیقت، رشد و زمان فراهم میکنند و شرط لازم تحقق این فرایند، دموکراسی در مقام کنشی رو به امید (به تعبیر دوئی، تجربهای نویدبخش) است.
🔹در این تلقی از رشد و تعلیم و تربیت، از یک سو اجتماعیکردن به منزلهی داشتن تصویری از خود در مقام وارثان سنت آزادیِ رو به افزایش و امیدِ فزاینده خواهد بود و نه صرف تربیتِ تکنسینهایی که در دورِ تکرار مکانیکی سنتها بوده و به مثابه ماشینِ انباشت اطلاعات، سنتها را بدون تغییر فقط حمل میکنند.
🔸این تلقی آموزش را در پیوند ذاتی با پرورش و ذیل مناسبات انسانی و نه صرفا ماشینی-مکانیکی نگریسته و همچنین پیوندی دوباره میان جامعه و نهاد دانش برقرار میسازد تا دیگر نتوان گزارهی کلیشهایِ آنچه در کتابهاست، برای کتابهاست را تکرار کرد چرا که روند آموزش و پرورش با مشارکت توامان مربی-دانشجو پیش خواهد رفت و الگوی ناموفق لزوم فرمانبرداری یکطرفهی جامعه از دانشگاه را کنار میزند.
➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
18.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
May 11
فکرت
🎧#درسگفتار ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعهشناس و عضو هیئت
🎧#درسگفتار
☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران
🎙 سیدجواد میری، جامعهشناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
جلسه ششم
(اینجـا بشـنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
درسگفتار انتقادی آموزش و پرورش 6.mp3
22.27M
🎧 #صوت درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری
▫️جلسه ششم
🔹نظام تعلیم و تربیت دچار بحران شده چون مشخص نیست که چه تعریفی از انسان دارد (07:53)
🔸نظام تعلیم و تربیت رهایی بخش نیازمند سه عنصر کلیدی است. (09:53)
🔹تمایز بین نظامات کهن با نظامات معاصر آموزشی در ایده شریعتی (17:29)
🔸چرا نظامهای کهن فهمی از پیچیدههای انسان نداشتند؟ (20:40)
🔹عدم تووسعه نظام علمی ریشه در آموزش و پرورش دارد (30:50)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت| #پرونده_ویژه
🔰 تحلیلی بر تاسیس مدرسه به مثابهی کنشی اتوپیایی
✍🏻 هانیه دارائی
🔸 نهاد #مدرسه در نظام بروکراتیک آموزش و پرورش تنظیم کننده و سامان دهندهی #گفتمان_قدرت است. یکی از عناصر مهم در گذاردن صحیح خط مشی آموزشی مولفهها، روابط و قدرت برخواسته از بطن آن است. در این نگاه مدرسه به عنوان یک نهاد علم در خدمت گفتمان حاکم قرار گرفته است. به بیان دیگر، چیزی که در فرآیند آموزش و پرورش در حال رخ دادن است تثبیت کننده، تولید کننده، و بازتولیدکنندهی همین وضعیت موجود است.
🔹اما در دیگر سوی، #کارل_مانهایم اتوپیا را در برابر #ایدئولوژی قرار میدهد. یعنی اتوپیا در قالب فرآیندی خود، پیوسته ایدئولوژیها را به چالش میکشد. بنابراین، مدرسه و نه البته به معنای آنچه اکنون در ساختار #بروکراتیک نظام آموزش و پرورش مشاهده میشود، بلکه درست همان نهاد اثرگذاری که در تاریخ معاصر ایران قابل رهگیری است، دو چهرهی کاملا متضاد و قابل تحلیل دارد.
🔸اگر با نگاهی ژرف نگریسته شود آنگاه این امر نمایان است که فرد، افراد یا گروههای خاص موثر بسیاری در تاریخ معاصر ایران، تصمیم به تاسیس مدرسه یا مدارسی گرفتهاند که هر کدام از ایشان به مثابهی کنشگر تعلیم و تربیت آگاهانه یا غیرآگاهانه در برابر وضعیت موجود زمانهی خویش، ساختار حاکم و ایدئولوژی مستقر ایستادهاند، یا آشکارا آن را به چالش کشیدهاند یا در فرایند طولانی اصلاح و تغییر سعی بر برهم زدن رویهی ثابت را داشتهاند.
🔹الگوهای جدیدی که برای تاسیس مدرسهها در دهههای اخیر با پیشرفت تکنولوژی و امکانات دیجیتال رخ داده، بیش از هر چیزی قابل بررسی است. #مدرسههای_خصوصی، #مدرسههای_مجازی، #مدرسههای_شناختی، #مدرسههای_آزاد، #مدرسههای_مطالعاتی_تخصصی، #مدرسههای_فصلی و موارد بیشمار دیگر را میتوان در زمرهی کنشهای اتوپیایی اخیر به شمار آورد که میکوشند رویای اجتماعی مشترکی که در آینهی مدرسههای موجود محقق نشد را بازتصویرسازی کنند.
☑️ #انسان_ایرانی معاصر میکوشد با تاسیس مدلهای بدیل آموزش مدرسهای در قالب یک فرایند پویا قرارگرفته و با صورتبندی چنین کنشهای اتوپیاییای تخیل خویش از جامعهای بهتر را طرح ریزی کرده و به عمل برساند. تخیلی که «امکان» وقوع آیندهای نیکوتر را به تصویر میکشد و نیز بسترسازی میکند.
➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار میکند: 💥 مدرسه در جهان بی
🎧#پادکست | #نشست
☑️ امیدبخشی با کاربردیسازی دانش از مسیر هنر
نشست: مدرسه در جهان بیرویـــا
آسیبشناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی
👤مصطفی مداحنظری؛ کارشناس پژوهشسرای آموزش و پرورش
➕(اینجـا بشـنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#پادکست | #نشست ☑️ امیدبخشی با کاربردیسازی دانش از مسیر هنر نشست: مدرسه در جهان بیرویـــا آسیب
مداح نظری صوتی.mp3
25.56M
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار میکند: 💥 مدرسه در جهان بی
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧#کلیپ | #نشست
☑️ کاربردیسازی؛ تنها راه امیدبخشی
👤مصطفی مداحنظری
✅ گرچه بخش مهمی از وجود روحیه بیانگیزگی تحصیلی در بین دانشآموزان بهخاطر تربیت نادرست آن هم در بستر خانواده و جامعه است، اما در عین حال نباید از بحث عدم کاربردیبودن محتوای آموزشی نیز غافل شد؛ یکی از الزامات تقویت امید تحصیلی در بین بچهها، کاربردیبودن و کاربردیشدن مقوله آموزش است.
➕فایل کامل این سخنرانی را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار میکند: 💥 مدرسه در جهان بی
🗂#عکسنوشت | #پرونده_ویژه
✅ امید تحصیلی در گروی آموزش کاربردی
🎙 مصطفی مداحنظری
🔸آموزش و پرورش جایی است که پر از دُر و گوهر است؛ همهاش سود و برکت است. اگر معلم، یک معلم خوب و ساختمان خوب و ابزار خوب باشد، خروجی بسیار مفیدی حاصل میشود. معلم بایستی آسیبشناسی صحیحی در بستر بیانگیزگی بچهها داشته باشد و راه حلی برای آن پیدا کند. به نظر من درصدی از این بیانگیزگش بخاطر تربیت ناصحیح دانشآموزان در بستر خانواده و جامعه است؛ اما درصد زیادی از آن، به عدم کاربردیبودن محتوای آموزشی ما برمیگردد.
🔹ما باید بتوانیم بچهها را مهارتمحور بار بیاوریم. چرا ما در آموزش و پرورش و وزارت علوم از این مرحله دور هستیم؟ چرا ما نباید معلم هنری داشته باشیم که خودش در یک رشته هنری، تبحر داشته باشد؟ حالا یا تجربه کرده باشد و یا کار کرده باشد؟
🔸ما معلمینی میخواهیم که کاربرد دانش را در مقابل چشمان دانشآموزان ظاهر کنند و فقط در این صورت است که میتوانند آنها را امیدوار به ادامه تحصیل کرده و انگیزه ببخشند. این مساله باید به شکل ساختاری و منظم در روال آموزشی ما نهادینه شود.
➕ مشروح سخنرانی در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام