eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
نهایی- مطهری و غرب.mp3
6.18M
شهید مطهری و مواجهه با غرب 🔹شهید مطهری ریشه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی را تفکر اخلاقی و ارزشی تمدن غرب می‌دانست. از نظر ایشان فقط نظرات بعضی از متفکران غربی درست بوده و در مابقی ذات انسان هیچ ارزشی ندارد. این تمدن غرب انسان را در حد حیوان پایین می‌آورد؛ به همین دلیل با این مکاتب خودساخته غربی آدمی از اصل خویشتن دور می گردد. 🔸غرب تاکید بسیار زیادی بر آزادی دارد در حالی که هدفش از این امر، رسیدن به آزادی معنوی و رشد شخصیت و حقیقت فطرت نیست. هدف این فرهنگ از آزادی، رسیدن به هوس و خواسته‌های نفس‌شان است. 🔹شهید مطهری از زبان اقبال لاهوری درباره غرب می‌گوید: غرب مکتب و اساس اخلاقی که بتواند انسان‌سازی کند، ندارد.مکاتب اخلاقی غرب آدمی را نه تنها به کمال نمی‌رسانند بلکه در چاه هم می‌اندازند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
|‌ ✅ میدان مطـهری‌خـوانی ✍️ حسین سوزنـچی 🔸ویژگی و امتیاز تفکر شهید مطهری تغییر میدان بازی است. ما اکنون در میدان فکر غربی در حال فعالیت و حرکت علمی هستیم اما شهید مطهری ویژگی و امتیازی دارد که برخلاف مدرنیته حرکت می‌کند. اساساً باید توجه داشت که این تغییر میدان بسیار مهم‌تر از پاسخگویی به مسائل مستحدثه است. 🔹مثلاً یکی از مسائل مهم در فلسفه دین این است که چرا عده‌ای دین دارند؟ شهید مطهری این سوال را در کتاب علل گرایش به مادی‌گرایی برمی‌گرداند و می‌گوید که آن‌ها فرض گرفته‌اند که دینداری نامعقول است و حالا جامعه می‌پرسد که چرا عده‌ای کار نامعقول می‌کنند؟ در حالی که شهید مطهری این را بحث کرده است که دینداری اساساً کار معقول و مبتنی بر فطرت است و اساساً بی‌دینی نامعقول است. 🔸لذا باید یاد گرفت براساس روش شهید مطهری باید در پاسخ به مسائل اجتماعی و تولید علم دینی زمین بازی را تغییر داد. از راه‌های دستیابی به این هدف، شناخت عمیق از اسلام است. راه دیگر آن زمان‌شناسی است. 🔹آثار شهید مطهری در چند دسته قابل جستجو است. دسته‌ی اول آثاری است که شهید مطهری خود نوشته که تعداد این کتب کم است. دسته دوم کتاب‌هایی هستند که سخنرانی بوده‌اند و بعد از شهادت ایشان تبدیل به کتاب شده‌اند. دسته سوم یادداشت‌ها بوده است که بعد از شهادت ایشان، انتشارات صدرا آن‌هارا چاپ کرده‌اند. بر این اساس استناد مطالب شهید مطهری به خود شهید مطهری متفاوت است. ➕ مطالعه مطلب در «وبــگاه فـکـرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
|‌ آموزش و پرورش، نبوت و رسالت؛ پاسداری سنت و/یا ارتقای نبوغ و فردیت؟ ✍🏻 ارمیا شاه‌محمدی جستاری پیرامون مقایسه معلمی و نبوت با توجه به ایده ریچارد ررتی در مقام فیلسوف‌گذار از دوگانه‌های تمایزگذار متباین 🔸مطابق فهم نگارنده از خوانش ررتی از دوئی، دوئی با کنار گذاشتن مفهوم خودِ حقیقی و تمایز طبیعت و قرارداد و عدول از تلقی حقیقت ذیل نظریه‌ی سنتی مطابقت، و به طور کلی خارجی‌بنیاد از حقیقت (حقیقت به مثابه چیزی بیرون از ما) به تلقی‌ای دیگر از حقیقت در نسبت با توافق آزاد با همگنانمان و ذیل مشارکت کامل جامعه‌ی آزاد پژوهش تاکید می‌کند. 🔹در این تلقی از حقیقت، حقیقت نه به مثابه چیزی ثابت و خارج از زمان که می‌توان یک‌بار برای همیشه پرونده‌ی آن را حل و فصل کرده و بست، بلکه در نسبتی با زمان (با تاکید بر نوعی آشکارگی و گشودگی توامان) قرار گرفته و با مفهوم امید پیوند می‌خورد. 🔸با توجه به آنچه به اختصار گفته شد، سه‌گانه‌ی امید، تلاش و گشودگی، زمینه را برای بازیِ حقیقت، رشد و زمان فراهم می‌کنند و شرط لازم تحقق این فرایند، دموکراسی در مقام کنشی رو به امید (به تعبیر دوئی، تجربه‌ای نویدبخش) است. 🔹در این تلقی از رشد و تعلیم و تربیت، از یک سو اجتماعی‌کردن به منزله‌ی داشتن تصویری از خود در مقام وارثان سنت آزادیِ رو به افزایش و امیدِ فزاینده خواهد بود و نه صرف تربیتِ تکنسین‌هایی که در دورِ تکرار مکانیکی سنت‌ها بوده و به مثابه ماشینِ انباشت اطلاعات، سنت‌ها را بدون تغییر فقط حمل می‌کنند. 🔸این تلقی آموزش را در پیوند ذاتی با پرورش و ذیل مناسبات انسانی و نه صرفا ماشینی-مکانیکی نگریسته و همچنین پیوندی دوباره میان جامعه و نهاد دانش برقرار می‌سازد تا دیگر نتوان گزاره‌ی کلیشه‌ایِ آنچه در کتاب‌هاست، برای کتاب‌هاست را تکرار کرد چرا که روند آموزش و پرورش با مشارکت توامان مربی-دانش‌جو پیش خواهد رفت و الگوی ناموفق لزوم فرمان‌برداری یک‌طرفه‌ی جامعه از دانشگاه را کنار می‌زند. ➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 نشست «مدرسه در جهان بی‌رویا» ✅ با حضور سید مجید حسینی، مرتضی نظری، کاوه فرهادی، مصطفی مداح نظری و محمدرضا هدایتی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، خانه اندیشه‌ورزان تهران 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#درسگفتار ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت
🎧 ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جلسه ششم (اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
درسگفتار انتقادی آموزش و پرورش 6.mp3
22.27M
🎧 درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری ▫️جلسه ششم 🔹نظام تعلیم و تربیت دچار بحران شده چون مشخص نیست که چه تعریفی از انسان دارد (07:53) 🔸نظام تعلیم و تربیت رهایی بخش نیازمند سه عنصر کلیدی است. (09:53) 🔹تمایز بین نظامات کهن با نظامات معاصر آموزشی در ایده شریعتی (17:29) 🔸چرا نظام‌های کهن فهمی از پیچیده‌های انسان نداشتند؟ (20:40) 🔹عدم تووسعه نظام علمی ریشه در آموزش و پرورش دارد (30:50) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
|‌ 🔰 تحلیلی بر تاسیس مدرسه به مثابه‌ی کنشی اتوپیایی ✍🏻 هانیه دارائی 🔸 نهاد در نظام بروکراتیک آموزش و پرورش تنظیم کننده و سامان دهنده‌ی است. یکی از عناصر مهم در گذاردن صحیح خط مشی آموزشی مولفه‌ها، روابط و قدرت برخواسته از بطن آن است. در این نگاه مدرسه به عنوان یک نهاد علم در خدمت گفتمان حاکم قرار گرفته است. به بیان دیگر، چیزی که در فرآیند آموزش و پرورش در حال رخ دادن است تثبیت کننده، تولید کننده، و بازتولیدکننده‌ی همین وضعیت موجود است. 🔹اما در دیگر سوی، اتوپیا را در برابر قرار می‌دهد. یعنی اتوپیا در قالب فرآیندی‌ خود، پیوسته ایدئولوژی‌ها را به چالش می‌کشد. بنابراین، مدرسه و نه البته به معنای آنچه اکنون در ساختار نظام آموزش و پرورش مشاهده می‌شود، بلکه درست همان نهاد اثرگذاری که در تاریخ معاصر ایران قابل رهگیری است، دو چهره‌ی کاملا متضاد و قابل تحلیل دارد. 🔸اگر با نگاهی ژرف نگریسته شود آنگاه این امر نمایان است که فرد، افراد یا گروه‌های خاص موثر بسیاری در تاریخ معاصر ایران، تصمیم به تاسیس مدرسه یا مدارسی گرفته‌اند که هر کدام از ایشان به مثابه‌ی کنش‌گر تعلیم و تربیت آگاهانه یا غیرآگاهانه در برابر وضعیت موجود زمانه‌ی خویش، ساختار حاکم و ایدئولوژی مستقر ایستاده‌اند، یا آشکارا آن را به چالش کشیده‌اند یا در فرایند طولانی اصلاح و تغییر سعی بر برهم زدن رویه‌ی ثابت را داشته‌اند. 🔹الگوهای جدیدی که برای تاسیس مدرسه‌ها در دهه‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و امکانات دیجیتال رخ داده، بیش از هر چیزی قابل بررسی است. ، ، ، ، ، و موارد بی‌شمار دیگر را می‌توان در زمره‌ی کنش‌های اتوپیایی اخیر به شمار آورد که می‌کوشند رویای اجتماعی مشترکی که در آینه‌ی مدرسه‌های موجود محقق نشد را بازتصویرسازی کنند. ☑️ معاصر می‌کوشد با تاسیس مدل‌های بدیل آموزش مدرسه‌ای در قالب یک فرایند پویا قرارگرفته و با صورت‌بندی چنین کنش‌های اتوپیایی‌ای تخیل خویش از جامعه‌ای بهتر را طرح ریزی کرده و به عمل برساند. تخیلی که «امکان» وقوع آینده‌ای نیکوتر را به تصویر می‌کشد و نیز بسترسازی می‌کند. ➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار می‌کند: 💥 مدرسه در جهان بی
🎧 | ☑️ امیدبخشی با کاربردی‌سازی دانش از مسیر هنر نشست: مدرسه در جهان بی‌رویـــا آسیب‌شناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی 👤مصطفی مداح‌نظری؛ کارشناس پژوهش‌سرای آموزش و پرورش ➕(اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#پادکست | #نشست ☑️ امیدبخشی با کاربردی‌سازی دانش از مسیر هنر نشست: مدرسه در جهان بی‌رویـــا آسیب
مداح نظری صوتی.mp3
25.56M
🎧 | ☑️ امیدبخشی با کاربردی‌سازی دانش از مسیر هنر نشست: مدرسه در جهان بی‌رویـــا آسیب‌شناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی 👤مصطفی مداح‌نظری؛ کارشناس پژوهش‌سرای آموزش و پرورش 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار می‌کند: 💥 مدرسه در جهان بی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ کاربردی‌سازی؛ تنها راه امیدبخشی 👤مصطفی مداح‌نظری ✅ گرچه بخش مهمی از وجود روحیه بی‌انگیزگی تحصیلی در بین دانش‌آموزان به‌خاطر تربیت نادرست آن هم در بستر خانواده و جامعه است، اما در عین حال نباید از بحث عدم کاربردی‌بودن محتوای آموزشی نیز غافل شد؛ یکی از الزامات تقویت امید تحصیلی در بین بچه‌ها، کاربردی‌بودن و کاربردی‌شدن مقوله آموزش است. ➕فایل کامل این سخنرانی را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار می‌کند: 💥 مدرسه در جهان بی
🗂 | امید تحصیلی در گروی آموزش کاربردی 🎙 مصطفی مداح‌نظری 🔸آموزش و پرورش جایی است که پر از دُر و گوهر است؛ همه‌اش سود و برکت است. اگر معلم، یک معلم خوب و ساختمان خوب و ابزار خوب باشد، خروجی بسیار مفیدی حاصل می‌شود. معلم بایستی آسیب‌شناسی صحیحی در بستر بی‌انگیزگی بچه‌ها داشته باشد و راه حلی برای آن پیدا کند. به نظر من درصدی از این بی‌انگیزگش بخاطر تربیت ناصحیح دانش‌آموزان در بستر خانواده و جامعه است؛ اما درصد زیادی از آن، به عدم کاربردی‌بودن محتوای آموزشی ما برمی‌گردد. 🔹ما باید بتوانیم بچه‌ها را مهارت‌محور بار بیاوریم. چرا ما در آموزش و پرورش و وزارت علوم از این مرحله دور هستیم؟ چرا ما نباید معلم هنری داشته باشیم که خودش در یک رشته هنری، تبحر داشته باشد؟ حالا یا تجربه کرده باشد و یا کار کرده باشد؟ 🔸ما معلمینی می‌خواهیم که کاربرد دانش را در مقابل چشمان دانش‌آموزان ظاهر کنند و فقط در این صورت است که می‌توانند آنها را امیدوار به ادامه تحصیل کرده و انگیزه ببخشند. این مساله باید به شکل ساختاری و منظم در روال آموزشی ما نهادینه شود. ➕ مشروح سخنرانی در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔸 | تمدن در انقیاد غرائز ✍️ محمد رایجی 🔹 فروید دین را یک پندار می‌داند، در عین حال که معتقد است ممکن است این پندار درست یا غلط باشد؛ برای آن کارکردهایی نیز قائل است. فروید دین را مرتبط با سوپرایگو می‌داند و از نظریه غرایز برای تحلیل دین استفاده می‌کند. یکی از کارهای روشی فروید این است که بین فرد و توده تفاوتی نمی‌گذارد و همان تحلیلی که برای فرد ارائه می‌دهد را به جامعه نیز تعمیم می‌دهد. از طرفی فروید تحلیل خود از دین را در بنیان داروینیستی ارائه می‌دهد و آن را به یک مسئله پیشاتاریخی اثبات نشده متصل می‌کند. او معتقد است اساساً تمدن در انقیاد غرایز شکل می‌گیرد. 🔸 نظریه فروید همان زمان که آن را ارائه کرد، بسیار مورد نقد واقع شد، به همین خاطر نمی‌توان به آن به عنوان یک علم استناد کرد. یالوم تذکر کلیدی در این خصوص دارد که می‌گوید ما در مواجه با مشکلات انسان دانستیم که مسئله انسان این چیزهایی که فروید گفته نیست بلکه مسئله انسان پنج امر اساسی مرگ، اراده، پوچی، خواستن و معنای زندگی است. انسان ایرانی معجونی از انسانیت، ایرانیت، اسلامیت و مدرنیت است؛ به عبارت دیگر انسان ایرانی یک عقبه ایرانی و انباشت تاریخی دارد. نمی‌توان این انسان را با نگاه فروید قالب زد و نباید تحلیلی را که فروید در بستر اندیشه‌ای خود ارائه داده، عیناً روی انسان ایرانی پیاده کرد. 🔹 یکی از دلایلی که در اسلام روانکاوی وجود ندارد این است که سنت روانکاوی به ماجرای اعتراف در مسیحیت برمی‌گردد، در حالی که در اسلام اعتراف به گناه جزء ممنوعات است. اینکه روانکاوی امروز تا حدودی مشکلات را حل می‌کند، امری پذیرفته شده است اما باید توجه داشت که انسان ایرانی نیز باید بر اساس مبانی خود به سراغ نظام دانش برود و نظام دانش خود را شکل بدهد. 🔸 دین به زندگی معنابخشی می‌کند. در اسلام اولین چیزی که فرد با آن مواجه می‌شود این است که اصول دین تقلیدی نیست. در روایت آمده است که اولین چیزی که خداوند خلق کرد عقل است. اینکه فروید در نفی دین به عملکرد مفسدانه برخی دینداران اشاره می‌کند، یک دلیل علمی نیست. اگر علمی به مسئله دین نگاه شود مشخص می‌شود که دین به معنای حقیقی‌اش انسجام بخش، معنابخش و آرامش‌بخش است و مهمتر از همه اینکه دین دعوت به عقل و تفکر می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 | ☑️ دانش توخالی و خلأ امید در نهاد علم نشست: مدرسه در جهان بی‌رویـــا آسیب‌شناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی 👤محمدرضا هدایتی؛ دبیر گروه فلسفه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی ➕(اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
صوت هدایتی.mp3
15.67M
🎧 | ☑️ دانش توخالی و خلأ امید در نهاد علم نشست: مدرسه در جهان بی‌رویـــا آسیب‌شناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی 👤محمدرضا هدایتی؛ دبیر گروه فلسفه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار می‌کند: 💥 مدرسه در جهان بی
🗂 | دانش توخالی و خلا امید در نهاد علم 🎙 محمدرضا هدایتی 🔸ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که نیروی درونی علم مضمحل شده است؛ جهانی را ما امروز به وجود آورده‌ایم که بدون راهبری علم و بدون نیروی علم، می‌تواند کار کند و انسان می‌تواند در واقع مولد قدرت باشد و سیاست تولید کند. جنبش روشنگری و آن هیمنه‌ای که در واقع علم داشت برای خلق آینده و برای خلق امید، چنین چیزی دیگر وجود ندارد. در واقع علم نیروی درونی خودش را از دست داده که در این صورت تلاش برای بقای علم، در واقع تلاشی است کور برای حفظ ساز و کارهایی به صورت ویترین و نمایشی. 🔹وقتی که ما امروز احساس می‌کنیم که مدرسه ما، مدرسه امیدبخشی نیست، بدون توجه به این نکته اساسی، شروع می‌کنیم به نقدهای ساختاری که سر و تهی واقعاً ندارند. هرکس به روی نقطه‌ای دست می‌گذارد و همان را پررنگ کند و بر اساس همان می‌تواند در رسانه و فضای مجازی یک فضایی را ایجاد کند اما این نقاط، نقاط بی‌پایانی هستند. وقتی که مدرسه نیروی درونی ندارد و علم مسئولیتی را قرار نیست بر عهده بگیرد، هرگونه طرح بیرونی برای حفظ مدرسه و برای بزرگداشت علم تبدیل می‌شود به یکسری فرم‌ها و سازوکارهایی که به زور قرار است چیزی را به اسم علم به دانش‌آموزان حقنه کنند. ➕ مشروح سخنرانی در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
✅ جلسه نهم درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 📌با تدریس: حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی 📌امروز سه‌شنبه‌ هجدهم اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۰:۳۰ برگزار خواهد شد. ✴️ بصورت حضوری| رایگان| خواهران و برادران 📌جهت ثبت‌نام به آی‌دی @reza_Ojaghi پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch
فکرت
🎧#درسگفتار ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت
🎧 ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جلسه هفتم: نابرابری اجتماعی چگونه در نظام آموزش و پرورش بازتولید می‌گردد؟ 📥 (اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#درسگفتار ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت
درسگفتار انتقادی آموزش و پرورش 7.mp3
30.2M
🎧 درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری ▫️جلسه هفتم داستان از شاهنامه پیرامون طبقاتی بودن آموزش (00:42) تعلیم و تربیت میتواند شاکله زیست بشر را تغییر بدهد (05:37) آموزش‌ و پرورش سرمایه‌محور تا هزینه‌محور (08:27) شکل‌گیری بنگاه‌محوری و نگاه بازاری در آموزش و پرورش ایران (10:33) فخر فروشی بازار؛ همه چیز پولی شده است! (13:52) رویکرد هابرماس درباره وضعیت انسان امروز (20:48) حافظه‌محوری در آموزش (28:37) آموزش و پرورش یک مسئله حاکمیتی است (33:50) تحول در آموزش و پرورش به این سادگی نیست! (40:43) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| سومین قسمت ویژه‌برنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: ☑️رادیکالیسم متوهم نقدی بر وضعیت روشنفکرپنداری در ایران معاصر با حضور 👤سیدجواد نقوی؛ خبرنگار حوزه علوم انسانی 💢 مخاطبین گرامی می‌توانند سوالات خود در باب «وضعیت جریان روشنفکری» را تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود. ⏰ چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، ساعت ۱۰:۳۰ «لـینک شرکـت در برنامـه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ دانش توخالی و خلا امید در نهاد علم 🎙محمدرضا هدایتی 🔸مدرسه همواره متناظر با علم مطرح می‌شود و قتی که علم دیگر راهبر جهان نیست، مدرسه هم نمی‌تواند ادعای امیدافزایی و راهبری داشته باشد؛ در واقع اینجا مساله‌ بقای مدرسه یک مدرسه پرابلماتیکی می‌شود؛ در این صورت تلاش برای بقای علم و بقای مدرسه در واقع تلاشی است کور برای حفظ ساز و کارهایی به صورت ویترین و نمایشی. ➕فایل کامل این سخنرانی را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🗂 | نهاد آموزش در چنگال سرمایه 🎙 سید مجید حسینی 🔸ما از یک لحظه‌ای از دهه هفتاد یک تصمیم خیلی بنیادین در همه امور کشور گرفتیم و آن این بود که بین نهاد آموزش با سرمایه نسبتی برقرار کنیم. از آن روزی که چنین تصمیمی گرفته شد، عملاً این سرمایه نبود که به مدرسه کمک کرد بلکه این مدرسه بود که درون سرمایه غرق شد. 🔹امید حاصل ساخت رؤیا است؛ شکل‌گیری یک تیم و باند و طبقه مسلط برنده در آموزش سبب شده که امکان تولید رؤیا برای بچه‌ها از میان برود. قدرتمندشدن نهاد مدرسه، حاصل قدرتمندشدن معلم است. همه این قدرت‌ها مجموعه چیزی است که اسمش را دموکراسی می‌گذاریم که مقابل سرمایه است. 🔸چگونه این اتفاق می‌افتد؟ به نظر من یک راه بیشتر ندارد؛ همان طور که نفت ملی شد، آموزش هم باید ملی بشود. امروز آموزش نه تنها ملی نیست و خصوصی است بلکه در اختیار طبقات و بانک‌هاست. ➕ مشروح سخنرانی در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام