eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه دوم.mp3
13.78M
🔊 ♦️نکات کابردی در مورد و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه دوم) 🔰موضوع: 🔹استقراء یکی از قدیمی‌ترین راه‌هایی است که انسان برای فهم مطالب از آن استفاده کرده و به سختی می‌توان گفت که که چیز‌هایی در تاریخ وجود دارند که از استقراء قدیمی‌تر اند. 🔹البته خود کلمه استقراء در زمانی بوجود آمده که و در زمان دیگری وجود نداشته، اما خود این عمل انجام می‌شده است. 🔹استقراء در لغت عرب، به معنای جستجو بوده و سابقه زیادی ندارد، اما در اصطلاح منطقی، معادل کلمه «Induction» است. 🔹ارسطو استقراء را راهی می‌دانست که می‌توان بواسطه آن، به دسته‌ای از معارف پی برد. 🔹استقراء ر وش منطقی است که در آن از حکم جزئی به حکم کلی حرکت می‌شود. 🔹حکم شخصی یا حکم جزئی، مربوط به یک شیء خاص و قابل اشاره است، مانند: اعلام و... 🔶استقراء بر دو نوع است: 1️⃣ استقراء ناقص: در جایی است که نمی‌توان همه جزئی‌های یک کلی را بررسی کرد؛ مانند اینکه بخواهیم همه انسان‌هارا بررسی کرده و در مورد آن‌ها یک حکم کلی صادر کنیم که این امر غیر ممکن است. 2️⃣ استقراء تام: در جایی است که همه اشخاص یک کلی را بررسی کرد؛ مانند: «همه افراد این اتاق، مرد هستند». 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1042 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ را با «بوسه برخاک پی حیدر» بشناسید! 🔸کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر (ع): بحثی در ایمان و آرمان فردوسی و پرتوگیری از قرآن و احادیث معصومین (ع)» پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) می‌باشد. 🔸بحث این اثر پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) می‌باشد و نیز نقد نظریات و آرای برخی از شاهنامه‌پژوهان معاصر در کتاب ذکر شده است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ را با «بوسه برخاک پی حیدر» بشناسید! 🔸کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر (ع): بحثی در ایمان و آرمان فردوسی و پرتوگیری از قرآن و احادیث معصومین (ع)» پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) می‌باشد. 🔸کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر (ع): بحثی در ایمان و آرمان فردوسی و پرتوگیری شاهنامه از قرآن و احادیث معصومین (ع)» توسط «علی ابوالحسنی (منذر)» نگاشته شده و به همت «سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» به چاپ رسیده است. 🔸بحث این اثر پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) می‌باشد و نیز نقد نظریات و آرای برخی از شاهنامه‌پژوهان معاصر در کتاب ذکر شده است. 🔸حجت‌الاسلام ابوالحسنی در دو فصل ابتدایی اثر به تحریف تاریخ در عصر و قراردادن اسلام و ایران در برابر یکدیگر پرداخته و در خصوص فضای موجود و تحریف شخصیت فردوسی در این دوران می‌نویسد: «اصولاً در عصر پهلوی، بر فردوسی دو گونه ستم رفت: یک نوع ستم با هتاکی صریح به ساحت شاعر صورت گرفت و ستم دیگر که شایع‌تر و از جهاتی بدتر بود با مسخ و تحریف شخصیت و پیام وی.» 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1007 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (1) 🔹 روس و بعد از جنگ‌های ایران و روس تمام تلاش خودشان را بر این گذاشته بودند که بیشترین نفوذ و بیشترین بهره‌کشی را از کشور ایران ایجاد کنند. 🔹روس و انگلیس بعد از جنگ اول ایران و روس یک رقابت و مسابقه نفس‌گیر در کسب امتیازهای اقتصادی و سیاسی در کشور ما ایجاد کرده بودند. 🔹در واقع امتیازهای اقتصادی را مدنظر قرار داده بودند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1013 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (1) 🔹نظام سرمایه‌داری در ابتدای کار نیاز به بازارهای سرمایه و مصرف داشت؛ ایران هم به عنوان یک کشور پر جمعیت و غنی به عنوان کشوری نیازمند به مواد اولیه مورد طمع اینطور کشورها بود. 🔹از طرف دیگر به عنوان یک بازار مصرف بزرگ برای آن‌ها اهمیت داشت و تلاش می‌کردند که وضعیت اقتصادی ایران را به سمت یک کشور مصرف‌گرا مبتنی بر لیبرالیسم اقتصادی و مصرف بالا پیش ببرند، تا بتوانند کالاها و اجناس خودشان را در کشور ما توزیع کنند و سود کلانی ببرند. 🔹این رقابت بین و در ایران شروع شد. دولت ایران هم شعار نه شرقی، نه غربی نداشت. 🔹عمدتاً شعاری که در زمان قاجار مطرح بود یک اقدامی به نام موازنه مثبت بود. 🔹سعی می‌کردند این رقابتی که در بین چندکشور استعمارگر، که در آن زمان روس و انگلیس بود، وجود داشت میدان عمل و یک مسیری را برای خودشان ایجاد کنند. 🔹گاه امتیازاتی به روس و گاه امتیازاتی به انگلیس می‌دادند و از این رقابت سعی می‌کردند که میدان عمل خودشان را گسترده‌تر کنند. 🔹روس را از انگلیس می‌ترساندند و انگلیس را از روس. البته این بخش به زیرکی شاهان قاجار برمی‌گردد. 🔹هر چند، وقتی از زاویه دیگر به این موضوع نگاه می‌کنیم مجبور بودند که امتیازاتی را به روس بدهند و در مقابل امتیازاتی را به انگلیس بدهند و همین موضوع باعث شد که در دوره قاجار امتیازات متعددی به کشورهای روس و انگلیس داده شود. 🔹اما این موضوع که تلاش می‌کردند انگلیس را از روس بترسانند و روس را از انگلیس، یک نوع زیرکی بود که شاهان قاجار در پیش گرفته بودند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر مظاهری 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1013 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️رفیق روزهای بندگی روزه‌داران در ایام 🔸سیر محتوایی این کتابچه از توجه به حقیقت قرآن و اینکه قرآن حقیقتی زنده و با شعور است و با مخاطب خویش ارتباط برقرار می‌کند آغاز می‌شود و در ادامه به نکاتی از جمله قرآن عهد الهی و نامه‌ای از سوی محبوب در تبیین جایگاه قرآن می‌پردازد. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1017 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️رفیق روزهای بندگی روزه‌داران در ایام 🔸کتابچه «رفیق روزهای بندگی» که به خاطر شرایط شیوع در فضای مجازی در دسترس عموم قرار گرفته است، در قالب ۳۰ نکته کوتاه متناسب با ۳۰ روز ماه مبارک رمضان به طرح مبحث می‌پردازد. 🔸سیر محتوایی این کتابچه از توجه به حقیقت قرآن و اینکه قرآن حقیقتی زنده و با شعور است و با مخاطب خویش ارتباط برقرار می‌کند آغاز می‌شود و در ادامه به نکاتی از جمله قرآن عهد الهی و نامه‌ای از سوی محبوب در تبیین جایگاه قرآن می‌پردازد. 🔸پس از آن با بیان آداب ظاهری و باطنی انس با قرآن از جمله طهارت، استقبال (رو به قبله بودن) و طمأنینه، ترتیل و صوت حزین در تلاوت قرآن، تدبر در قرآن و رعایت حق تلاوت آیات الهی ادامه می‌یابد و با توجه به تناسب با ماه مبارک رمضان و متناسب با شب‌های قدر به رابطه قرآن و ، رابطه قرآن و عرضه اعمال و تقدیر مقدرات و رابطه قرآن و امام زمان (عج) پرداخته و سیر خود را با تبیین جایگاه قرآن در عصر غیبت، دوران ظهور و در قیامت به پایان می‌رساند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1017 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️چگونه یک ، ادعاهای مغرورانه متکبران را باطل کرد؟ 🔹پیشرفت‌های فراوان در عرصه‌های مختلف بشری گرچه قابل انکار نیست. 🔹اما یک ویروس کوچک، جهل و نادانسته‌های عمیق بشر را به رخ او کشید تا بلکه از غرور غلیظی که به آن مبتلا شده است، خارج شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1022 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️چگونه یک ، ادعاهای مغرورانه متکبران را باطل کرد؟ 🔹چند قرن تلاش تمام‌عیار برای تمسخر و محو معنویت و عبادت ـ به یک باره ـ جای خود را به توجه تمام‌عیار به خدا و دعا داد و بشر بیچاره را وادار به تعظیم و تسبیح در برابر خالق هستی کرد. 🔹همان افرادی که مؤمنان دنیا ـ مخصوصا مؤمنان ایرانی معتقد به اسلام ناب محمدی (ص) را به دلایل کاملاً سیاسی ـ تحقیر و آنان را خرافه‌پرست و عقب‌مانده معرفی می‌کردند، در مواجهه با کرونا به دعا و خدا روی آوردند و حتی یک روز را به عنوان روز ملی دعا معرفی کردند تا معلوم شود این جماعت در همه‌ این سال‌ها فقط به دلایل سیاسی و اغراض پلید شیطانی، موضوع دعا و توجه به معنویت را کمرنگ جلوه می‌دادند. 🔹این روزها همه شاهد هستند که منطقی‌ترین رفتارها برای مقابله با از سوی مسلمانان انجام شد که تعطیلی محل‌های تجمع و مراسم‌های مذهبی و رعایت کامل امور بهداشتی، از آن جمله است. 🔹با وجود چنین رفتار عاقلانه و درستی از سوی اکثر قریب به اتفاق مسلمانان، اما همچنان شاهد پمپاژ اخبار منفی از رفتار مسلمانان ـ مخصوصاً در ایران ـ هستیم. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1022 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️کارنامه ادبیات علوی 🔹تعداد آثار قابل توجه است که از این میان می‌توان به اثر فاخر «علی از زبان علی» نوشته استاد مرحوم سیدجعفر شهیدی اشاره کرد که اثری بسیار موجه در تاریخ معاصر محسوب می‌شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1025 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️کارنامه ادبیات علوی 🔹آثار فراوانی پیرامون زندگانی مولا علی(ع) در طول تاریخ تاکنون از سوی نویسندگان مختلف انتشار یافته است که این موضوع را باید از 2 ‌جنبه مورد بررسی قرار داد؛ نخست اینکه حجم بالای این آثار نشان‌دهنده آن است که ارادتمندان و مشتاقان امام علی(ع) هیچ گاه بیکار ننشسته‌اند و سعی کرده‌اند به هر نحوی هم که شده عشق و علاقه خود را به مولای خود نشان دهند که خود این موضوع فی نفسه ارزشمند است. 🔹اما نکته دوم و مورد اهمیت به سطح کیفی این آثار بازمی‌گردد که متاسفانه باید گفت شاید حدود 70 درصد مطالب این آثار تکراری است و نکته جدید و تازه‌ای به مخاطب عرضه نمی‌کند و هر چه زمان گذشته است، این موضوع بیشتر در آثار به چشم می‌خورد و با گذشت زمان کمتر شاهد تولید آثاری بکر بوده‌ایم که از زوایای متفاوت به زندگانی مولا علی(ع) بپردازد. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1025 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه سوم) 🔰موضوع: آیا می‌توان از گزاره‌های مشاهداتی را به عنوان توجیه علم پذیرفت یا خیر؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه سوم.mp3
11.41M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه سوم) 🔰موضوع: آیا می‌توان از گزاره‌های مشاهداتی را به عنوان توجیه علم پذیرفت یا خیر؟ 🔹طرفداران نظریه جریان توجیه علم هستند، بر این باوراند که معرفت علمی، از گزاره‌های مشاهداتی (استقراء) آغاز می‌شود. 🔹منظور از استقراءف استقراء ناقص است؛ چراکه استقراء ریاضی در واقع استقراء نبوده و استقراء تام نیز در علم کاربردی ندارد؛ زیرا ما به دنبال یک گزاره کلی هستیم و در بسیاری از موارد نمی‌توان استقراء تام را به کار برد. 🔹استقراءگرایان معتقد‌اند که اگر تعداد زیاد و در شرایط متنوعی از یک مسئله مشاهده شوند، آن مسئله صحیح خواهد بود. 🔹اولین توجیه علم این است که اصل استقراء در بسیاری از موارد موفقیت‌آمیز بوده است، اما اشکال این استدلال، دوری بودن آن است و دور نیز باطل می‌باشد؛ چراکه از خود «نتیجه» برای اثبات «نتیجه» کمک گرفته می‌شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1045 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف (2) 🔻(بخش دوم) 🔸عباس میرزا ملک‌آرا در کتابش می‌گوید: «انگلیسی‌ها به ایران آمدند تا دولت ایران را فتح کرده باشند.» در خیلی از شهرهای ایران و کشت می‌شد. 🔸حضور آن‌ها و مأمورانشان در هر شهری برای برداشت توتون و تنباکو و برای انحصار خرید و فروش تنباکو بود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1030 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف (2) 🔻(بخش دوم) 🔸نهضت که برخی از نویسندگان آن را به نام هم می‌شناسند، در مقابله با یکی از نهضت‌های استعماری که دولت در کشور ما ایجاد کرد به وجود آمد. 🔸امتیاز انحصار خرید و در ایران و خارج از ایران، اگرچه به ظاهر جنبه اقتصادی داشت، اما بسیار فراتر از عرصه اقتصادی بود و عرصه‌های فرهنگی و سیاسی و نظامی را هم در بر می‌گرفت. 🔸یکی از دلایلش این است که اجرای این امتیاز و کمپانی در ایران نیاز به میدانِ عمل گسترده‌ای داشت و عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را قاعدتاً در بر می‌گرفت و اینکه حضور انگلیسی‌ها محدود به فعالیت در چارچوب این امتیاز نبود. 🔸انگلیسی‌ها هم‌زمان چند امتیاز را در ایران دنبال می‌کردند و برنامه جامعی برای ایران داشتند. 🔸این‌گونه نبوده که بخواهند فقط یک فعالیت اقتصادی کوچک انجام دهند. 🔸سخن از نفوذ گسترده در ایران بود و نفوذی که شاید دهه‌ها قرار است ادامه پیداکند و حتی نفوذی که می‌توانیم از آن به عنوان مستعمره‌شدن ایران نام ببریم، مانند آنچه که در هند و جاهای دیگر اتفاق افتاد. 🔻 حجت الاسلام دکتر مظاهری بخش اول: https://eitaa.com/fekrat_net/1049 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1030 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و آینده‌نگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام 🔹در اثر وقوع همه‌گیری کرونا، کشورهای غربی و اساساً تمدن غربی دچار بحران و افول فزاینده شده‌اند؛ افولی که می‌تواند منجر به انتقال اهرم‌های قدرت اقتصادی و سیاسی از غرب به شرق شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1038 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و آینده‌نگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام 🔹آیا اتفاق در حال وقوع، فقط انتقال قدرت از غرب به شرق و ظهور قرائت و گونه‌ای چینی از نظام سرمایه‌داری است؟ 🔹قرائتی که پیرنگ آموزه‌های کنفوسیوسی و فرهنگ شرق را با خود همراه دارد ولی در بنیاد فکری فلسفی‌اش، امتداد تمدن غرب در شرق است. 🔹آیا با وجود نقش محوری اقتصاد سیاسی در معادلات تمدنی دوران معاصر، همۀ تغییرات بر مدار تغییرات اقتصادی و سیاسی رقم خواهند خورد؟ 🔹بحران‌هایی که تمدن غربی با آن‌ها در طول سه سدۀ گذشته یعنی قرن 19، 20 و 21 روبه‌رو بوده است و اکنون خود را در قالب روبناهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آشکار كرده‌اند، در هویت فلسفی، ارزشی و اخلاقی این تمدن، ریشه دارند. 🔹این بن‌مایه‌ها و ریشه‌های بحران‌آفرین، پیوسته قرین سرمایه‌داری بوده‌اند و خواهند بود؛ حتی اگر سرمایه‌داری از غرب به شرق کوچ كرده و خود را در قالب آموزه‌ها و نمادهای خاور دور بازیابی كند؛ چه اینکه باید توجه كرد نظام سرمایه‌داری به‌مثابه صورت زندگی در قالب تمدن مدرن، گرانبار از بنیادهای معرفتی، ارزشی و اخلاقی است و هرگز از آن ریشه‌ها منعزل نخواهد بود. 🔹در این دوران، چنانکه تمدن‌پژوهان غربی نیز به آن اذعان دارند، تمدنی که قوی‌ترین و استوارترین ظرفیت تمدنی را فرا راه انسان معاصر گشوده دارد، تمدن اسلامی است و به همین دلیل، مواجهۀ غرب با اسلام مواجهه‌ای ذاتی و بنیادین است. 🔹تمدن نوین اسلامی، امکانی گشوده به روی آیندۀ تاریخ انسانیت است و این ظرفیت را داراست تا با عبور از تنگنای تمدن مادی معاصر میان آسمان و زمین، افق توسعه و تعالی را ترسیم و تحقق بخشد. ✍️نویسنده: حسین رمضانی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1038 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بدون ، توسعه به‌معناى واقعى محقق نخواهد شد. 🔸اراده علی بن ابی طالب(ع)، اراده معطوف به عدالت بود، نه اراده معطوف به قدرت. 🔸پیامبر(ص)، على(ع) را که می‌دید، گاه ایشان را در آغوش می‌گرفت و می‌گفت: «پدرم فداى شهید وحید» که به معناى شهید تنهاست و کسی که در غربت به شهادت می‌رسد و در مرکز خودش و جامعه اسلامى، تنها و غریب شهید خواهد شد. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1042 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بدون ، توسعه به‌معناى واقعى محقق نخواهد شد. 🔸در گفتمان امام علی بن ابی طالب(ع) نزاعى بین عمارت و آبادى با و تامین حقوق انسان‌ها وجود ندارد. چون اساسا توسعه در بستر عدالت و در راستاى آن تعریف می‌شود. 🔸ولی در دکترین سرمایه‏‌دارى ، عدالت واقعا یک کلمه شاعرانه بیشتر نیست. 🔸این را اگر قدما و نظریه‏‌پردازان کلاسیک آنان تصریح نمی‌کردند، امروز دیگر ابایى از گفتن این ندارند که اصلا ما دنبال عدالت نیستیم و دولت را مسئول اجراى عدالت نمی‌دانیم، بلکه دولت تنها مسئول اجراى امنیت اقتصادى است و کارى به عدالت ندارد. 🔸حتى عدالت را، عدالت توزیعى را مورد تمسخر قرار مى‏دهند و از گالاتاکسى یا نظم خودجوش بازار و رقابت آزاد سخن می‌گویند یعنى هرکسى، هرکسى را له کرد، کرد. این تئوریزه‏کردن سرمایه‏‌دارى لجام‏‌گسیخته است. 🔸معنی‌اش این است که اصلا عدالت، یک شعر و شعار و یک خرافه بیشتر نیست. این گفتمان درست در نقطه مقابل گفتمان امام علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) قرار می‌گیرد... . 🔸وقتى از حکومت علوى و مدیریت علوى و گفتمان على در باب حکومت بحث می‌شود، بدان معنى نیست که بدون هیچ اجتهادى، الگوبردارى صورت بگیرد و ثابتات و متغیرات گفتمان امیرالمومنین(ع) از یکدیگر تفکیک نشود. 🔸همچنین بدان معنى نیست که انتظار می‌رود همه عینا چون على(ع) و در سطح او حکومت کنند. 🔸خود حضرت امیر(ع) فرمود: شما نمی‌توانید من باشید «ولکن اَعینُونى» کمکم کنید، سعى کنید این الگو پیش چشم‌تان باشد. 🔸گاه توسط برخی گفته می‌شود معاویه 20سال حکومت کرد و پایه‏‌هاى حکومتش هم نه براساس عدالت که براساس فساد و قدرت و زور استوار بود، اما حکومت امام على(ع) که معطوف به عدالت بود از پا درآمد و شکست خورد! على(ع) به چه معنا شکست خورد؟ 🔸آیا از حیث معنوى و انسانى شکست خورد؟ آیا از بعد تاریخى شکست خورد؟ اینکه گاهى گفته شده که على(ع) شکست خورد و حکومت او موفق نشد، حرف درستى نیست. 🔸حضرت امیر(ع) می‌فرماید: «مااَصْبَحَ بالکوفَةِ اَحَدٌ اِلّا ناعماً»: من در حکومت خود، آنجا که اختیار داشتم کارى کردم که دیگر حتى یک انسان گرسنه و بى‏خانمان نیست. خلاصه‌ای از گفتار 18رمضان سال 79 استاد حسن رحیم‌پورازغدی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1042 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔸انگلیسی‌ها یک برنامه مفصل و منسجمی برای ایران داشتند. میرزا حسین قلی‌خان نظام‌السلطنه که یکی از رجال توانمند دوره قاجار بوده، در خصوص آنچه که در این امتیاز اتفاق افتاد، می‌گوید: «اگر این عمل دو سال استقرار داشت، بدون زحمت تمام خاک ایران در تصرف مشروع رژی قرار می‌گرفت و مردم فدوی و جان‌نثار او بودند.» یعنی تمام ایران در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و باید دولت حقوق خود را از تملق رژی مرکزی دارالخلافه دریافت می‌کرد. یعنی می‌توانیم بگوییم اگر این فعالیت ادامه پیدا می‌کرد، دولت ایران دست‌نشانده‌ی استعمارگران می‌شد. حجت الاسلام دکتر مظاهری 🌐http://fekrat.net/?p=1046 🆔 @fekrat_net
🔹امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (3) 🔸اقدامات بی‌خردانه شاهان قاجار که انجام می‌دادند، آثار و تبعاتی داشت؛ یکی از آثارش هم این بود که دولت ایران بدهکار می‌شد. اما آیا می‌شد بگوییم برای اینکه دولت ایران بدهکار نشود، این امتیاز باقی بماند؟ این حرف درباره امتیازهای دیگر هم مطرح می‌شود. در مورد امتیاز رویتر و در امتیاز ۱۹۱۹ وثوق‌الدوله هم می‌توانیم این حرف را بزنیم. در قرارداد رویتر مرحوم ملاعلی کنی با این قرارداد مقابله کرد. به طور طبیعی وقتی که قراردادی لغو می‌شود، دولت ایران باید خسارت بدهد. اما نتایجی که چنین قضیه‌ای می‌تواند به دنبال داشته باشد، مهم است. 🔸مثلاً بعد از لغو امتیاز رویتر انگلیسی‌ها ۱۴، ۱۵ سال مجبور شدند پایشان را از ایران عقب بکشند و نفوذشان در ایران بسیار کاهش پیدا کرد و بعد از لغو قرارداد توتون و تنباکو همین اتفاق افتاد و انگلیسی‌ها عقب‌رفت گسترده‌ای را انجام دادند. البته جای خالی‌شان را روس‌ها پر کردند. در واقع روس و انگلیس با هم در رقابت بودند و وقتی یکی به عقب می‌کشید، آن‌یکی جایش را پر می‌کرد. روس‌ها از آن‌وقت خودشان را پررنگ‌تر به میدان آوردند. اما شاید اگر بخواهیم یک تحلیل جامعی درباره روس و انگلیس داشته باشیم، آنقدری که انگلیسی‌ها زیرک و باهوش بودند و قصد ضربه‌زدن به ایران و برنامه‌های بلند مدت و استعماری برای ایران داشتند، روس‌ها اینگونه نبودند. 🔻حجت الاسلام دکتر مظاهری بخش دوم: https://eitaa.com/fekrat_net/1060 برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐http://fekrat.net/?p=1046 🆔 @fekrat_net
🔴کنفرانس بین المللی «آوردگاه » 🔻با موضوع : 🔹مقایسه آثار تفکر اسلامی و تفکر غربی بر عملکرد دولت‌ها و ملت‌ها در بحران کرونا 📝 فراخوان یادداشت علمی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (4) 🔻(بخش چهارم) 🔸بعد از شاهد تأسیس شرکت‌های بزرگ ملی، مثل شرکت «اسلامیه» در ایران هستیم. 🔸شرکت‌هایی که توانستند فعالیت‌های گسترده اقتصادی در ایران داشته باشند و حتی توانستند شعبه‌هایی را در خارج از کشور مثل هند ایجاد کنند و توانستند مثل یک کمپانی بزرگ اقتصادی در عرصه اقتصادی وارد بشوند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر مظاهری 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1051 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (4) 🔻(بخش چهارم) 🔸از در واقع باید به نام «نهضت احیاء اقتصاد ایران» نام ببریم. 🔸چون این نهضت در مقابل یک نفوذ اقتصادی اتفاق افتاد، اما توانست تا اندازه زیادی اقتصاد ملی را شکوفا کند. 🔸نهضت تنباکو، در حقیقت تحریم توتون و تنباکویی بود که ما خودمان تولید می‌کردیم، برای اینکه به انگلیسی‌ها که دنبال نفوذ گسترده‌ی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی در ایران بودند، ضربه بزنیم. اما اندیشه تحریم به عنوان یک برنامه بلند مدت این سیاست را دنبال می‌کند تا بتواند اقتصاد داخلی را مقاوم کند. 🔸مشابه همین اتفاق را، از برخی ابعاد، در دهه چهارم انقلاب اسلامی شاهد هستیم. 🔸وقتی غرب ما را تحریم می‌کند و کالاهای استراتژیک و کالاهای مهم و آن چیزهایی که می‌تواند در اقتصاد ما مهم باشد را تحریم می‌کند؛ می‌بینیم که رهبر و علمای ما این را یک فرصت می‌دانند و به دنبال این هستند که اقتصاد مقاومتی را در همین زمان به وجود بیاورند. 🔸مشابه همان چیزی که در نهضت تحریم تنباکو اتفاق افتاد. یک تحریم به وجود می‌آید و کالاهای غربی و اروپایی تحریم می‌شود؛ به طوری که مردم از استفاده از آن کالاها محروم می‌شوند، اما می‌بینیم اقتصاد می‌تواند خودش را به‌روز کند و در مقابل استعمار مقاومت می‌کند. 🔸در واقع می‌توان گفت شباهتی بین تحریم تنباکو و دوران کنونی وجود دارد. همه این‌ها به یک اندیشه واحد برمی‌گردد؛ و آن هم اندیشه «خود باوری» است. 🔸در دوره کنونی شاهد هستیم خارجی‌ها برای اینکه اقتصاد ما به یک اقتصاد مصرفی تبدیل بشود، مانعی به وجود نمی‌آورند؛ اصلاً تحریم دامن مصرف را نمی‌گیرد، بلکه دامن اقتصاد مقاومتی را می‌گیرد. 🔸جایی که اقتصاد می‌خواهد مقاوم شود و در عرصه‌هایی که مهم هستند، آنجا می‌بینیم که این توطئه‌ها، فشارها و تحریم‌ها به وجود می‌آید تا اقتصاد مقاومتی محقق نشود. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر مظاهری 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1051 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️خداوند دین نازل کرده است. 🔹مفهومِ " دینِ بر ساخته ی انسان " نه تنها به صورت ضمنی بلکه آشکارا دلالت دارد براینکه خداوند هیچ دخالتی در تاسیس وتبیین آن ندارد. ✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1064 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net