📝 #یادداشت
♦️تنها «بازمانده» #سینمای_فلسطین
🔸جالب اینکه منوچهر محمدی، تهیهکننده «بازمانده» سالها پس از ساخت این اثر، در گفتوگویی درباره تاثیر مهم نگاه بینالمللی سازندگان «بازمانده» و رجوع سیفالله داد به عنوان کارگردان و نویسنده فیلمنامه آن به منابعی از زبانهای مختلف برای دقیقتر شدن نگاهش به مسأله فلسطین میگوید: «آقای داد برای نگارش فیلمنامه «بازمانده» چند سفر به سوریه و لبنان داشت و حجم زیادی کتاب تاریخی درباره این سرزمینها مطالعه کرده بود.
🔸احاطه و تسلط به ۲ زبان عربی و انگلیسی کمک شایانی به او میکرد تا متون اصلی را بدون نیاز به ترجمه بخواند.
🔸آقای داد اسناد و مدارکی را مطالعه کرد و تعداد زیادی از کتابهای حوزه مقاومت فلسطین را که در کشورهای مختلف به چاپ رسیده بود، خواند.
🔸هدف ما این بود فیلمی تهیه کنیم که نهتنها در ایران، بلکه در دنیای عرب امکان مطرح شدن داشته باشد و موضوع فلسطین را به گونهای روایت کند که مخاطب بتواند آن را بپذیرد و باور کند».
🔸«بازمانده» که یک قرائت تاریخی از نحوه اشغال #فلسطین توسط #صهیونیست_ها پس از خروج بریتانیا از این مناطق و نحوه نسلکشی فلسطینیها در بستری دراماتیک است، پس از اکران سینمایی نه فقط از سوی شبکههای تلویزیونی ایران، بلکه از سوی شبکههای عربی نیز بارها بازپخش شد.
🔸برای نمونه فروردینماه سال ۹۲ به درخواست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، شبکه تلویزیونی«الشروق» الجزایر فیلم ایرانی «بازمانده» را پخش کرد که اتفاقاً با استقبال خوب مردم الجزایر روبهرو شد؛ به شکلی که تنها یکی از پیامدهای مثبت پخش آن، برگزاری «کنفرانسی مطبوعاتی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین» چند روز پس از پخش فیلم «بازمانده» در الجزایر بود.
✍️نویسنده: احسان سالمی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1104
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️افول #رژیم_صهیونیستی از نمای نزدیک
🔹ما مسالهای به نام #صهیونیسم داریم که یکسری آمال، اصول و آرمانهایی دارد. حرف آنها این بوده که ما ملتی بدون سرزمین بودیم و به سرزمین بدونی ملت آمدیم.
🔹 #فلسطین سرزمینی تقریبا خالی از سکنه بوده و ما یهودیانی که کشور نداشتهایم به این سرزمین آمدیم. یا حرفشان این است که فلسطینیها قومی عقبمانده متحجر و اهل کشت و کشتار هستند.
🔹آنها سعی کردهاند اینگونه مسائل را از طریق کتب درسی جا بیندازند اما انتشار اسناد جنگ اول اعراب و صهیونیستها در سال ۱۹۴۸ بعد از ۳۰ سال یعنی در سال ۱۹۷۸ فاش کرد آن زمانی که مهاجران به فلسطین آمدند، این سرزمین جمعیت زیادی داشت و جنگ ۱۹۴۸ باعث آوارگی بسیاری از فلسطینیها شد و چیزی حدود ۷۰۰ هزار نفر آواره شدند.
✍️نویسنده: سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1098
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️افول #رژیم_صهیونیستی از نمای نزدیک
🔹بخشی از شکافها در جامعه رژیمصهیونیستی عطف بهماسبق میشوند و بخشی هم جدید هستند.
🔹یکسری از شکافها از قبل وجود داشتهاند و یکسری شکافها نیز بنابر شرایط فعلی و تاریخی اخیرا بهوجود آمدهاند.
🔹شکافهای قدیمی مانند شکاف «سفاردی- اشکنازی» یعنی شکاف شرقیتباران و غربیتباران است که البته الان کمرنگتر شده است.
🔹شکاف چپ و راست نیز شکافی قدیمی است که ماهیتی سیاسی دارد و آن نیز الان کمرنگ شده است زیرا چپها الان جایگاه خاصی در سیاست رژیم صهیونیستی ندارند.
🔹دلایل بهوجود آمدن این شکاف، تا حد زیادی به زمان مهاجرت این گروهها بازمیگردد. اشکنازیها یا غربیتباران خود را بانیان تاسیس رژیم صهیونیستی میدانند.
🔹شرقیتباران نیز از زمان تاسیس این رژیم در دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ وارد رژیم صهیونیستی شدهاند ولی الان دیگر مهاجرت به شکل سابق وجود ندارد و مهاجرت سالانه به رژیم صهیونیستی امروزه در حد ۲۰ هزار نفر است.
🔹چون بحث مهاجرت کمرنگ شده، غربیتباران و شرقیتباران با همدیگر آمیخته شدهاند.
🔹بهوجود آمدن شکافهای جدید هم عاملی در کمرنگ شدن این معضل بوده است.
✍️نویسنده: سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1098
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️بررسی سیر زندگی ادبی و دیدگاه محمود درویش
🔶شعری که تسلیم نشد.
🔹از بسیاری جهات زندگی محمود درویش، چکیده سفر رنجآمیز مردم فلسطین است؛ او در #فلسطین اشغالی متولد و توسط نیروهای اشغالگر این رژیم از کاشانه خود رانده شد.
🔹هنگامی که وی بازگشت یا بهتر بگوییم مخفیانه به محل زندگی پیشین خود مراجعت کرد، اسرائیلیهای اشغالگر هزاران نفر از فلسطینیهایی که اقدام به بازگشت کرده بودند را به شهادت رساندند.
🔹روستای او در میان صدها روستایی بود که توسط #صهیونیست_ها با خاک یکسان و از نقشه محو شده بود! او در محیطی رادیکال رشد نکرد، اما مانند بسیاری از فلسطینیها، #صهیونیسم او را به سوی سیاستهای رادیکال سوق داد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️بررسی سیر زندگی ادبی و دیدگاه محمود درویش
🔶شعری که تسلیم نشد.
🔹از بسیاری جهات زندگی محمود درویش، چکیده سفر رنجآمیز مردم #فلسطین است؛ او در فلسطین اشغالی متولد و توسط نیروهای اشغالگر این رژیم از کاشانه خود رانده شد.
🔹هنگامی که وی بازگشت یا بهتر بگوییم مخفیانه به محل زندگی پیشین خود مراجعت کرد، اسرائیلیهای اشغالگر هزاران نفر از فلسطینیهایی که اقدام به بازگشت کرده بودند را به شهادت رساندند.
🔹روستای او در میان صدها روستایی بود که توسط #صهیونیست_ها با خاک یکسان و از نقشه محو شده بود! او در محیطی رادیکال رشد نکرد، اما مانند بسیاری از فلسطینیها، #صهیونیسم او را به سوی سیاستهای رادیکال سوق داد.
🔹او درست زمانی که بسیاری از اعراب با حزبی که درخواست به رسمیت شناخته شدن اسرائیل را مطرح میکرد، به دشمنی برخاسته بودند، به حزب کمونیست پیوست؛ او مسلط به زبان عبری بود و روابطی با جامعه اسرائیلی داشت؛ اما به عنوان یک عرب فلسطینی در کشوری که بر اساس برتری مذهبی بنا شده بود، او فقط میتوانست با فاصله در جایگاه پستتری که صهیونیستها همچنان برای شهروندان عرب قائل هستند، باقی بماند.
🔹درویش یک کمونیست و در عین حال یک شاعر آزاد بود. از آنجا که آزادی و خلاقیت نمیتواند در بند هیچ ایدئولوژی و تفکری محدود بماند، درویش خیلی زود تبدیل به یک شاعر متعهد شد.
🔹شعرهای درویش دولت #اسرائیل را با وجود برتری نظامی در مقابل دولتهای عرب منطقه مورد تهدید قرار داد؛ درست مانند سنگها و سنگریزههای جوانان فلسطینی که هنوز تهدیدی برای این رژیم جعلی به شمار میروند.
🔻متن کامل یادداشت:
🌐 http://fekrat.net/?p=1110
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️قسم به قلم، #قدس آزاد خواهد شد.
🔹ناجی علی که با شلیک گلوله از سوی صهیونیستها به شقیقه راستش ترور شد درباره #رژیم_صهیونیستی و جنایتهایش میگوید: « رژیم صهیونیستی در تلاش برای اینکه ما فراموش کنیم که چیزی به نام #فلسطین وجود دارد، با تمام توان نظامیاش به ما یورش آورد.
🔹صهیونیستها میدانستند که وضعیت کلی جهان عرب به نفع آنهاست. آنها چیزی برای ترسیدن از جهان عرب، قدرتهای بینالمللی یا انقلاب فلسطین نداشتند. برای همین جنایتهایشان را ادامه دادند و مردم فلسطین را آواره کردند.»
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1107
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️قسم به قلم، #قدس آزاد خواهد شد.
🔶برای نجات جان یک نفر قلم به دست گرفتم.
🔹«همواره به علت ناتوانیام در حمایت از مردم رنجیده بودهام.
🔹همیشه میگفتم چگونه نقاشیهایم از آنها دفاع میکند؟ آرزو داشتم که بتوانم زندگی حتی یک کودک را نجات دهم.
🔹تهاجم #اسرائیل همیشه وحشیانه بود. اما گاهی چنان میشد که بسیاری از مردم پس از این همه جنایت، همهچیزشان را از دست میدادند.
🔹یادم میآید یک روز، در راه منزل مردی را دیدم که برهنه در اطراف قدم میزد. مردم مبهوت به او نگاه میکردند.
🔹به همسرم «ویدا» هشدار دادم و از او درخواست کردم که برود و برایم یک پیراهن و شلوار بیاورد. آن مرد بزرگتر از من بود؛ بنابراین رفتم و یکی از تیشرتهای بزرگترم و یک شلوار از یکی از همسایهها گرفتم، آوردم و به او پوشاندم.
🔹سپس چند سوال از او پرسیدم، اما او ساکت باقی ماند. پس از کمی پرسوجو، فهمیدم که از اهالی سعیده است. پس از چند روز بمباران بیامان، مجبور شده بود بهخاطر پیدا کردن مقداری نان یا هر نوع غذا برای فرزندانش خانهاش را ترک کند.
🔹او امیدوار بود بتواند مغازه بازی پیدا کند، زیرا بسیاری از خیابانهای قدیمی سعیده پوشانده شده بود و افراد میتوانستند در امنیتی نسبی در آنجا راه بروند.
🔹تلاش او بیهوده بودن را اثبات کرده بود. هیچ فروشگاه بازی وجود نداشت. وقتی او به خانه برمیگردد، متوجه میشود که خانهاش نابود شده و همسر و هفت، هشت بچهاش کشته شدهاند. وقتی اسرائیلیها ما را به ساحل بردند، از مقابل خانه آن مرد گذر کردیم.
🔹من متوجه نشانههای کوچک نوشتهشده روی زغال چوب شدم: «مراقبت کنید! در اینجا خانواده زندگی میکند.» این حرفهایی که دل آدمی را از جنایتهای #رژیم_صهیونیستی میسوزاند و میلرزاند، سخنان ناجی علی، کاریکاتوریست مشهور فلسطینی است.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1107
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #گفتگو
♦️پروژه صهیونیستها برای اعراب؛ ایران هراسی
🔹دام «ایران هراسی» #صهیونیست_ها برای امارات و عربستان از سوی غرب بهگونهای چیده شده است تا با هراسی که از ایران و یا ترکیه برای آنها ایجاد میشود، با گروههای مقاومت #فلسطین همچون حماس دشمنی ورزند و آنها را در ریاض زندانی کنند.
✍️نویسنده: روح الله فرقانی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1101
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #گفتگو
♦️پروژه صهیونیستها برای اعراب؛ ایران هراسی
🔹سلمان رضوی با اشاره به عادیسازی روابط برخی کشورهای منطقه با #رژیم_صهیونیستی، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی برای گسترش روابط خارجی خود تلاشهای زیادی میکند، این رژیم از هر اتفاق یا واقعهای برای بهرهبرداری سیاسی خودش استفاده میکند و تنها موجودیتی است که از زمان تأسیس خودش با مشکل هویت مواجه است، به این دلیل است که از هر رویدادی به نفع خودش بهره میبرد مثلاً سال ۱۹۴۸ که فلسطین را اشغال کرد، یکسال طول نکشید که عضو #سازمان_ملل شد و عمده کشورهای غربی این رژیم را به رسمیت شناختند.
🔹علی کمیلی با اشاره به تلاشهای رئیسجمهوری #آمریکا برای عادیسازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: وقتی #دونالد_ترامپ روی کار آمد طرح دو دولتی را که مبتنی بود، بخشی را فلسطینیها و بخش دیگری را یهودی عهدهدار شوند را زیرپا گذاشتند و به طرحی دیگر موسوم به «معامله قرن» روی آوردند که حق بازگشت و حق سرزمینی را از فلسطینیها میگیرد.
🔹علیرضا عرب کارشناس مسائل #فلسطین با بیان اینکه الحاق کرانه باختری در قالب طرح معامله قرن ترامپ صورت خواهد گرفت تا یک طرح، یکجانبه و اسرائیلی قلمداد نشود و مشروعیت پیدا کند، عنوان کرد: اگر این الحاق در قالب این طرح انجام نمیشد یک طرح کاملاً راستگرایانه صهیونیستی و یکجانبه تلقی میشد.
🔹وی ادامه داد: #نتانیاهو هماکنون در رأس دولت وحدت اضطراری قرار گرفته و نقطه تمرکز خود را بر الحاق شهرکهای صهیونیستی و غور اردن به رژیم اسرائیل قرار داده است که از اول جولای این پروسه الحاق را با کشاندن موضوع به کنیست و کابینه کلید خواهد زد.
✍️نویسنده: روح الله فرقانی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1101
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎥 #وبینار
♦️برنامههای #صهیونیسم بین الملل برای دوران #پسا_کرونا
🔹صهیونیسم بین الملل غیر از #اسرائیل است.
🔹صهیونیسم بین الملل شامل #آمریکا، #انگلیس، آلمان و فرانسه است.
🔹در واقع اسرائیل غلام حقله بگوش صهیونیسم بین الملل است.
🔹صهیونیسم بین الملل نه تنها در #فلسطین بلکه بیشتر کشورهای جهان سرمایهگذار کرده است.
🔹عرصههای اصلی که صهیونیسم بین الملل برای آن برنامهریزی کرده است عبارت است از عرصه اجتماعی و فرهنگی، عرصه سیاسی، عرصه اقتصادی و عرصه دین و معنویت؛ البته یک عرصه جدیدی بنام عرصه (NBIC) مخفف فناوری نانو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است را در دستور کارهای خودشان قرار دادهاند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر فرج نژاد.mp3
23.01M
📍 #اختصاصی
🎥 #وبینار
🎙 #فایل_صوتی
♦️برنامههای #صهیونیسم بین الملل برای دوران #پسا_کرونا
🔹صهیونیسم بین الملل غیر از #اسرائیل است.
🔹صهیونیسم بین الملل شامل #آمریکا، #انگلس، آلمان و فرانسه است.
🔹در واقع اسرائیل غلام حقله بگوش صهیونیسم بین الملل است.
🔹صهیونیسم بین الملل نه تنها در #فلسطین بلکه بیشتر کشورهای جهان سرمایهگذار کرده است.
🔹ما برای کشف برنامه صهیونیسم بین الملل میبایست طبق اسناد و مدارکی که در دسترس است را بررسی کنیم.
🔹اسناد ظاهرا بین المللی در عرصههای مختلف برای ما اهمیت بسزایی دارند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎥 #وبینار
🎙 #فایل_صوتی
♦️برنامههای #صهیونیسم بین الملل برای دوران #پسا_کرونا
🔹صهیونیسم بین الملل غیر از #اسرائیل است.
🔹صهیونیسم بین الملل شامل #آمریکا، #انگلیس، آلمان و فرانسه است.
🔹در واقع اسرائیل غلام حقله بگوش صهیونیسم بین الملل است.
🔹صهیونیسم بین الملل نه تنها در #فلسطین بلکه بیشتر کشورهای جهان سرمایهگذار کرده است.
🔹ما برای کشف برنامه صهیونیسم بین الملل میبایست طبق اسناد و مدارکی که در دسترس است را بررسی کنیم.
🔹اسناد ظاهرا بین المللی در عرصههای مختلف برای ما اهمیت بسزایی دارند.
🔹عرصههای اصلی که صهیونیسم بین الملل برای آن برنامهریزی کرده است عبارت است از عرصه اجتماعی و فرهنگی، عرصه سیاسی، عرصه اقتصادی و عرصه دین و معنویت؛ البته یک عرصه جدیدی بنام عرصه (NBIC) مخفف فناوری نانو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است را در دستور کارهای خودشان قرار دادهاند.
🔹از سال 2008 به بعد فضای مجازی با یک برنامه ویژه روبرو هستیم که در این زمان میبینیم مقام معظم رهبری میفرمایند اگر درگيريهاي شغلي نبود، خودم متصدي مسئوليت شورا (فضای مجازی) ميشدم.
🔹معتبرترین دانشگاههای غربی در عرصه فناوری نانو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی رشد بسزایی داشتند.
🔹سازمانNSA آژانس ملی اینترنت نبض فضای مجازی دنیا را بدست گرفت.
🔹متاسفانه در داخل ایران به جای ورود به فضای مجازی ملی به دام آژانس ملی اینترنت خواسته و ناخواسته افتادهایم.
🔹در دوران #کرونا و پساکرونا نهادهای امنیتی غربی #صهیونیستی به وسیله فضای مجازی برنامههای شومی در سر داشتند که انقلاب اسلامی ایران را فلج کنند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه هفتم)
🔰موضوع: محدودیتهای ابطالگرایی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه هفتم.mp3
11.94M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه هفتم)
🔰موضوع: محدودیتهای ابطالگرایی
🔹ابطالگرایان، نقد منطقی بر استقراءگرایی را پاسخ میدهند.
🔹آنان بر این باور اند که در علم، چیزی اثبات نمیشود، بلکه تایید و ابطال میشود.
🔹همانطور که گزارههای ابطال کننده نیز مانند گزارههای مشاهدتی تایید کننده، مسبوق به نظریه هستند و هیچ تفاوتی میان این دو، از این لحاظ وجود ندارد.
🔹بنابراین، هیچ گزاره مشاهدتی در دنیا وجود ندارد گه آنقدر یقینآور باشد که بتوانیم بگوییم که قطعا فلان نظریه را باطل میکند؛ چراکه هر گزاره مشاهدتی، وابسته به چند نظریه است.
🔹اگر چنین شد، ابطالگرایان میگویند که امکان اثبات گزارههای علمی وجود ندارد و ما نیز ثابت کردیم که امکان ابطال گزارههای علمی هم وجود ندارد.
🔹پس وقتی نه امکان اثبات گزارههای علمی وجود داشته باشد و نه امکانی برای امکان قطعی آن، کار برای توجیه علم دشوار خواهد شد.
🔻قسمت قبلی:
🌐 https://eitaa.com/fekrat_net/1090
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔹 #اقتصاد_شناختی منبعث از علوم شناختی میشود که علوم شناختی هم با عصبشناسی آغاز میشود، و زبانشناسی و فلسفه ذهن.
🔹این سه مورد، فلسفهشان را از #فلسفه ذهن و مبانی تجربهشان را از علوم اعصاب میگیرند و در کارهایشان نیز از زبانشناسی استفاده میکنند.
🔹زبانشناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن.pdf
209.9K
📍 #اختصاصی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔸عمدتاً کسانی که در شناختی صحبت کردهاند، به نوعی نهادگرا هستند.
🔸در دانش #اقتصاد یکسری مکتب داریم که مکاتب اصلی هستند و شروعشان با «آدام اسمیت» و #مکتب_کلاسیک است.
🔸البته فعلاً با «مرکانتیلیسمها» کار نداریم. مکتب کلاسیک و مکتبی که الان خیلی در ایران مطرح هست، #مکتب_نئوکلاسیک است.
🔸خیلی از کسانی خودشان را اقتصاددان میدانند، نئوکلاسیک بعد از آدام اسمیت شناخته میشوند.
🔸یکی از ویژگیهای اصلیشان این بوده که قائل به عقلانیت ابزاری و عقلانیت کامل بودند.
🔸یعنی با استفاده از همان نگاه فردگرایی روششناختی میگویند: یک انسانی دنبال این است که منافعش را حداکثر کند.
🔸این حداکثرسازی منافع به واسطه عقلانیتی است که آن عقلانیت اطلاعاتی را تحلیل میکند و نهایتاً تصمیماتی میگیرد. آن یک نفر، عقلانیت را به حد اعلا میرساند.
🔸میگویند: آن آدمی که اینگونه نیست، جزو اقلیت است و از چنین کسانی خیلی کم وجود دارد که عقلانی نباشند. مشخصه عقلانیت که عقلانیت ابزاری به آن میگویند، از نظرشان این است که آن آدم حداکثرساز سود، لذت و رفاه و چنین مواردی است.
🔸این عقلانیت دنبال این است که منافع را برای فرد تأمین کند و این فرد هم به تمام اطلاعاتی که لازم دارد، دسترسی دارد.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #علوم_انسانی، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (1)
🔻(بخش اول)
🔸 #کرونا گرچه در درجه نخست، حادثهای بحرانزا در حوزه سلامت و بهداشت فردی و عمومی بود، ولی ابعاد آن بهقدری گسترده است که حوزههای اقتصادی، فرهنگی و ایمانی را نیز در بر گرفته است.
🔸تقریبا تمامی حوزههای انسانی در اثر کروناویروس دستخوش چالشهای ذهنی و عملی شدهاند.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1080
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #علوم_انسانی، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (1)
🔻(بخش اول)
🔸مردم از اوایل اسفند به بعد، بهتدریج #کرونا_ویروس را جدی گرفتند و توجهشان به نقش پزشکان وکادر خدمات بهداشتی و درمانی در مبارزه و نابودی آن بیشتر شد.
🔸در این میان، پرسشهایی در فضای گفتمانی حاملان علومانسانی، به ویژه علوم اجتماعی شکل گرفتهاند؛ چرا در بحران کرونایی توجهی به نقش و جایگاه علوم اجتماعی نمیشود؟ چرا در این مبارزه فراگیر، از جامعهشناسان استمداد نمیطلبند و آنان را در ستادهای بحران کرونا به خدمت نمیگیرند؟
🔸این جماعت از همان روزهای اول شیوع کرونا ویروس وارد صحنه شدند و فعالیت گستردهای را بهراه انداختند و فضای رسانهای و مجازی را از یادداشتها و مصاحبه و گفتوگوهایشان اشباع کردند.
🔸یکی از سر فصلهای سخن حاملان علوم اجتماعی، تاکید بر «اجتماعی بودن بحران کرونا» بوده است.
🔸به زعم اغلب آنان #کرونا تنها یک مساله و بحران بهداشتی نیست، بلکه مسالهای اجتماعی و فرهنگی هم هست.
🔸به زعم یکی از آنان، کروناویروس بهدلیل ورود به حیات اجتماعی و تاثیرگذاری بر آن، به مسالهای اجتماعی بدل شده است: «کرونا یک امر اجتماعی است نه پزشکی! کرونا و هر پدیده زیستی و طبیعی دیگر، پدیدهای نسبتا واحد در تمامی دنیاست. اما همین که وارد جهان اجتماعی شده و از فیلتر ذهن فرد انسانی یا از فیلتر ذهن جمعی میگذرد معانی متفاوتی پیدا میکند.»
🔸دیگری بر این عقیده است که در دنیای مدرن شده، بیماریها و بهداشت عمومی را نمیتوان امری صرفا مربوطبه حوزه پزشکی دانست: «شاید این مفاهیم در نگاه اول، صرفا اموری معطوف به سلامت بدنی و بیولوژیک افراد یا گروهها درنظر گرفته شوند، اما بهنظر میرسد اصولا بدن، سلامت، بیماری و بهداشت که در وهله اول به پزشکی و متخصصان بهداشت مربوط میدانیم، بهشدت اموری چندوجهی و چندلایه هستند که نمیتوان آنها را بدونتوجه به سیاست، الهیات، اقتصاد و جامعه و فرهنگ فهمید.»
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1080
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ادبیات علیه رژیم #اسرائیل
🔹آلیس واکر، برنده جایزه پولیتزر: #رژیم_صهیونیستی رژیمی نژادپرست علیه فلسطینیان است که نژادپرستی آنها از تبعیض نژادی موجود در #آمریکا درباره سیاهپوستان بیشتر است.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1086
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ادبیات علیه رژیم #اسرائیل
🔹آلیس واکر یکی از مخالفان مشهور #رژیم_صهیونیستی است و با ترجمه کتابش به زبان عبری مخالفت کرد و دلیل مخالفتش را نیز این چنین بیان کرد: «رژیم صهیونیستی رژیمی نژادپرست علیه فلسطینیان است که نژادپرستی آنها از تبعیض نژادی موجود در #آمریکا درباره سیاهپوستان بیشتر است.» او در سال ۲۰۱۰ و پس از جنگ ۲۲ روزه به غزه سفر کرد.
🔹آلیس واکر در سال ۱۳۹۲ نیز با انتشار یک نامه سرگشاده از یک خواننده خواست تا در سرزمینهای اشغالی کنسرت ندهد.
🔹در این نامه از «آلیشیا کیز» خواست تا به جای شرکت در برنامه کنسرت در سرزمینهای اشغالی، برای کودکان فلسطینی آواز بخواند.
🔹گونتر گراس، برنده نوبل ادبیات است. او که عموما در مسائل سیاسی کشور آلمان فعالانه حضور داشت و موضعگیری میکرد، در سال ۱۳۹۱ شعری علیه سیاستهای رژیم صهیونیستی علیه ایران منتشر کرد که بازتابهای زیادی داشت.
🔹او در شعر خود با عنوان «آنچه باید گفته شود» از سیاستهای جنگطلبانه رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و خود را بهخاطر سکوت در برابر خطرات این سیاست مورد سرزنش قرار داد.
🔹«فلسطینیها بالاخره این سرزمین را از آن خود میکنند. همه چیز آرام خواهد شد و توازن به منطقه بازخواهد گشت و صلح در این سرزمین حکمفرما میشود چرا که آنچه انسان به دنبال آن است، صلح است و نه جنگ. امید فلسطین به مردم فلسطین است؛ مردمی که هر روز در این سرزمین زندگی خود را میگذرانند.
🔹آنها هستند که صلح را به دست میآورند». لوکلزیو، نویسنده فرانسوی برنده نوبل ادبیات از جمله کسانی است که به صراحت از حق مشروع فلسطینیها برای زندگی آزاد در سرزمین مادری خود دفاع کرده است.
🔹او در رمان «ستاره سرگردان» هم از حق فلسطینیها دفاع کرده و مواضع ضداسرائیلی و ضدصهیونیستیاش را بیان میکند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1086
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #علوم_انسانی، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (2)
🔻(بخش دوم)
🔹چرا باید گمان کرد که علوم انسانی و اجتماعی بیرون از گردونه قدرت و تکنولوژی است و هیچدخالتی در تصمیمگیریها و تثبیت و استمرار آن ندارد؟
🔹درست که علوم انسانی در رده هیاترئیسه یا ستاد چرخه قدرت و تکنیک، حضور کمرنگی دارد، ولی در ردههای میانه و صف، حضورش کاملا پررنگ و محسوس است.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1082
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #علوم_انسانی، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (2)
🔻(بخش دوم)
🔸این گفته که علومانسانی نیازهای معنوی را تامین میکند و درنتیجه شرایط بحران کمک زیادی به آدمیان میکند، وابسته است به اینکه نیازهای معنوی را چگونه تفسیر میکنیم.
🔸امر معنوی میتواند بهمعنای تجربه ناب و قدسی باشد که با جهان دیگر در ارتباط است و ریشههای معرفتی آن، دین و اخلاق فضیلت است. و هم میتواند بهمعنای جنبههای عاطفی و احساسی باشد که نسبت چندانی هم با مظاهر و نمادهای دینداری ندارد.
🔸اگر در اینجا، معنای اول از معنویت مراد باشد، در اینکه علومانسانی این نوع از معنویت را پیگیری میکند، تردیدهای جدی وجود دارد، زیرا علومانسانی و اجتماعی نسبت همدلانهای با معنویت قدسی برقرار نکرده است و هیچ تعلق خاطری هم نسبت به آن ندارد و اصولا علومانسانی در فضای معنویت ناب بهسر نمیبرد تا بخواهد با الهام از آن، مسائل خود را حل کند. علومانسانی و اجتماعی مدرن، دانشی کاملا این جهانی و #سکولار است.
🔸اما اگر مقصود، معنویتهای زمینی، همچون عشقهای زمینی و عواطف و علقههای احساسی اینجهانی است، دراینصورت، علومانسانی را به امور روزمره تقلیل داده، ارزش علمی آن را ناچیز شمردهایم.
🔸بدیهی است که علومانسانی و اجتماعی در این معنا، توان چندانی برای مقابله با بحران کروناویروس و راهنمایی مردم ندارد.
🔸برخی از اصحاب علوم انسانی و اجتماعی بر این باورند که این علوم در پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیردار و بهویژه ویروسی نقش موثری دارند.
🔸آنان برای اثبات این مطلب به پارهای از نظریهها و مطالعات میدانی روی جوامع مبتلا به بیماریهای واگیردار اشاره میکنند.
🔸عمده نمونههای هشداردهندهای که اینان ذکر میکنند مربوط است به تحقیقاتی که از دهه ۶۰ قرن بیستم به این سو، انجام شده است.
🔸نکتهای که ایندسته از اصحاب علومانسانی بر آن تاکید دارند، توجه دادن همگان به نقش علم انسانی و اجتماعی در خلق «افق انتقادی» و هشیارسازی انسان نسبت به موقعیت در مخاطره او است، موقعیتی که بهعلت بیتوجهی به این دیدگاههای انتقادی، درنهایت رسیده است به بحران کرونایی کنونی».
🔸این سخن و نکته کاملا درست است و از علوم انسانی انتظاری غیر از این نیست. لکن نکته مهم آن است که آیا علوم انسانی و اجتماعی به چنین مقام دانشی رسیده است؟
🔸مسلما با چند نمونه تحقیقات علمی نمیتوان گفت علومانسانی به تراز واقعی پیشگیری اپیدمیها رسیده است. اگر رسیده است، چگونه است که همچنان اینگونه اپیدمیها در گوشه و کنار جهان اتفاق میافتد.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1082
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
⚠️اختلاف اعلام عید فطر
🔰بنابر اختلاف نظر در خصوص اعلام عید فطر از سوی مراجع عظام لازم آمد که پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص اختلاف در اول شوال یا سیام رمضان، در ضمن پاسخ، موارد ذیل را بیان کنیم:
🔸️ اولا میبایست شؤون ولی فقیه و مرجع تقلید روشن گردد که مهمترین شأن مرجع تقلید عبارت است از:
«مرجعیت» که در فرهنگ شیعی، آمیزه ای از شأن «افتا» و «ولایت» می باشد و مراجع عظام تقلید، وظیفه ارشاد مردم به سوی احکام الاهی را دارند؛ ولی مهمترین شأن ولی فقیه،- افزون بر شأن یک مرجع، مانند فقاهت- اداره جامعه براساس معیارها و ارزشهای اسلامی است، و میتواند براساس موازین در جامعه حکم کرده و اطاعت از احکام حکومتی او بر همگان واجب است؛
گفتنی است که صدور حکم حکومتی ( یعنی، ایجاد دستوری از طرف حاکم درباره یک حکم شرعی یا وضعی یا موضوع حکم شرعی و وضعی در موضوع خاص و چنین حکمی که براى حفظ کیان اسلام و نظام سیاسى- اجتماعى مسلمانان مفید و تأثیرگذار است مىتواند به عنوان اولى یا ثانویاش با تشخیص ولى فقیه در قالب احکام حکومتى جعل و صادر شود ) نمیتواند دارای تکثّر و اختلاف باشد، از این رو از شئون حاکم اسلامی است. بر خلاف احکام شرعی فقهی که قابل تکثّر و محل ابراز آراء و نظرات مختلف است.
🔸️ثانیا در حکم به رویت هلال طبق نظر صاحب جواهر که به عنوان یکی از مدافعان ولایت عامه فقیه، با توجه به روایات، محدوده صدور حکم و انشای فقیه عادل را منحصر به مقام قضا و رفع منازعه ندانسته و احکامی مانند حکم به رؤیت هلال اول ماه را نیز از شئون ولی فقیه می داند.
در علم فقه هم ، نظر فقیه و مرجع تقلید، از موارد و معیارهای اثبات رؤیت هلال ذکر نگردیده و آثار شرعی بر قول فقیه و مرجع تقلید (بما هو فقیه و مفتی) مترتب نشده است، بلکه یکی از موارد اثبات رؤیت هلال ماه حکم حاکم اسلامی ذکر شده است.
بنابراین اگر چه رؤیت هلال ماه صرفاً از امور حکومتی نیست و با شهادت عدول و یا اطمینان خود انسان و دیگر موارد ذکر شده در توضیح المسائل، نیز اثبات میشود ولی اگر از دیدگاه حکمی از احکام حکومتی که مخصوص حاکم اسلامی است، به آن نگاه شود، جزء شئون ولی فقیه است؛ یعنی حکم دادن به این که اول ماه است از شوون حکومتی ولی فقیه است.
#عید_فطر
#ولی_فقیه
#مرجع_تقلید
#حکومت_اسلامی
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️فقه حکومتی و معضل رویت هلال
🔹تفاوتهایی در میان فقهاء در مبانی فقهی و تطبیقات وجود دارد که زمینهساز اختلاف اقشار جامعه در ایامی خاص مانند آغاز و پایان رمضان قرار میگیرد. هر چند که اختلاف نظر در میان فقهاء امری طبیعی است و این اختلافات نمیتواند دستمایه تفرقه انگیزی باشد اما با این وجود احساس میشود این امر نیز از بزنگاههایی است که ضعف فقه حکومتی را در نظامسازی حکومت اسلامی روشن مینماید.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
#یادداشت
🔰فقه حکومتی و معضل رویت هلال
🖋رسول لطفی
(يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ)
🔸️بی شک ماه آسمان، در تنظیم معاش(مواقیت للناس) و معاد(الحج) انسانی نقش بنیادی دارد. تدبر در پیوند جایگاه هلال قمری به عنوان مظهر نور شمس در ظلمت شب، با ساحت زندگی بشر و حوزه تشریعات دینی جایگاه اساسی دارد. به خصوص در ساحت عالم اعتبار، که واقعا چه مصلحت و حکمتی در عالم جعل وجود دارد که ثبوت بسیاری از از احکام الهی از جمله صلاه و صوم و حج و... در ذمه مکلفین بر همین اساس رقم میخورد.
🔹️اساسا مساله زمان در سنت توحیدی پروندهای عمیق و دقیق است و قابل مقایسه با جایگاه زمان در عالم مدرن نیست. به راستی پژوهشگرانی را میطلبد تا در قیاس حقیقت زمان در سنت فلسفی ـ کلامی و نگاه توحیدی تامل نمایند و با استفاده از متون دینی به کاویدن خط و ربط نقش زمان در نظام تکوین و تشریع به بحث و گفتوگو بپردازند.
🔸️فارغ از این مساله، اثرات و تبعات این پدیده است که در ساحت نظام اجتماعی خود را نشان میدهد. تجلی وحدت و نظم درونی و بیرونی انسان در زندگی جزء تبعات این رمز و راز است که هر چند در عصر جدید با ظهور مدرنیته، نظم قمری انسان سنتی دستخوش تغییراتی گشته است هر چند که ایامی مثل ماه رمضان، تا حدی احیادار این سبک زندگی برای مومنان عصر جدید است.
🔹️در این میان اما تفاوتهایی در میان فقهاء در مبانی فقهی و تطبیقات وجود دارد که زمینهساز اختلاف اقشار جامعه در ایامی خاص مانند آغاز و پایان رمضان قرار میگیرد. هر چند که اختلاف نظر در میان فقهاء امری طبیعی است و این اختلافات نمیتواند دستمایه تفرقه انگیزی باشد اما با این وجود احساس میشود این امر نیز از بزنگاههایی است که ضعف فقه حکومتی را در نظامسازی حکومت اسلامی روشن مینماید.
فقدان توجه به مصالح اساسی و پیامدهای اجتماعی، روانی و سیاسی فتاوا از معضلاتی است که در فقه سنتی امروز ما جریان دارد که مشکلاتی در عرصه اجتماع ایجاد مینماید. دقت شود که نظر نگارنده این نیست که با صدور حکم حکومتی مساله حل شود بلکه نگاه دقیقتر است. باید تأثیر هر حکمی از جمله مساله رویت هلال را در تشکیل جامعه و حیات طیبه اسلامی ملاحظه نمود و به نظر میرسد در این چارچوب بتوان رویت هلال را شانی از شئون حاکم جامعه اسلامی به حساب آورد نه صرفا حاکم شرع. به هر حال تبیین چارچوب فقه حکومتی و بازخوانی مجدد فقه برای ایجاد نظام اسلامی از ضرورتهایی است که در گام دوم انقلاب اسلامی بیش از پیش احساس میشود.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net