eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 🔹سودای سکون درجهان ناآرام 📍نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «نهاد ناآرام جهان» ✅ بخش اول 🔸« »، کتاب مشهوری است که هرچند عنوانی به‌ظاهر انقلابی دارد و از قضا در سال‌های منتهی‌به انقلاب نگاشته شده، اما از نهادی آرام برخاسته؛ نهاد آرام سروش که به‌رغم تظاهرش به انقلابی‌بودن، در مدرنیته آرام گرفته است، مدرنیته‌ای که تجدد و نوبه‌نوشدن را در خیال می‌پروراند. ‌ 🔸در این نوشتار قصد این است که از طریق «بازی» با‌عنوان اغوا‌کننده کتاب، روزنه‌ای به‌سوی تحلیل ساختاری متن کتاب بگشاییم. در این نوشتار، از طریق تحلیل متن، به تحلیل خواهیم رسید و تقریر از حرکت جوهری را مورد بررسی و نقد قرار خواهیم داد. البته این توضیح سلبی نیز ضروری می‌نماید که وقتی درباب روش تالیف متن، صحبت از «تحلیل زبانی» یا «تحلیل ساختاری» می‌شود، به‌هیچ‌وجه به‌معنای محدود‌کردن روش بحث به تحلیل زبانی به سبک آکسفوردی یا کمبریجی یا ساختارگرایی ابداعی لوی‌استراوس و یاکوبسن و دیگران نیست؛ بلکه درعین توجه به ساختار منطقی و زبانی متن، با نگاهی تاریخ‌محور به زمینه و زمانه تقریر و تحریر این کتاب و نیز رای خاص ملاصدرا در این باب تا حد امکان، توجه شده است. 🔸نهاد ناآرام جهان، مشتمل بر دو مقدمه، یک پیش‌گفتار، فصلی درباره ماهیت و موضوع و بسترهای حرکت، فصلی در باب براهین سه‌گانه سروش و فصلی درمورد لوازم و نتایج مابعدالطبیعی مقتبس از نظریه (مانند رابطه نفس و بدن، معاد، ربط حادث به قدیم و ثابت به متغیر و...) است، به انضمام یک نتیجه‌گیری. تمرکز اصلی متن حاضر بیشتر روی براهین سه‌گانه و رویکرد کلی تالیف این کتاب است. 🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناس‌ارشد فلسفه 📍منبع: فرهیختگان : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📜 #درس_گفتار 🔹#غرب_گزینی و #غرب_گریزی ایده حضرت امام (ره) نبود. 🔸کساني که قائل به #تمدن_اسلامي و حتي #فراتمدن هستند، مثل #حضرت_امام رحمه الله علیه که #انقلاب_اسلامي را معطوف به عصر ظهور مي دانند، هرگز نمي توانند قائل به غربِ خوب و بد و غرب گزيني باشند؛ به نظر من، اينکه کسانی مثلِ حضرت امام و #مقام_معظم_رهبري را در غرب گزين ها داخل کنيم، يک درک سطحي از #انديشه امام و مقام معظم رهبري است و يک تلقيِ عمیق و همه جانبه نیست. 🔸همچنین ایشان جزو غرب گريزها هم نيستند که بگويند ما بايد منزوي شويم؛ خير، ايده ايشان ايده انزوا نيست؛ ايشان پيشنهاد نمي دهند که مثلاً آباديِ آن عزيزاني را که مقلد مرحوم #ميرزا_صادق_مجتهد_تبريزي هستند بازسازي کنيد و گسترش بدهيد؛ بلکه مي گويند ما باید از بستر يک جنگ همه جانبه با تمدن غرب، تمدن جديدي را بسازيم. ممکن است حضرت امام در ادبياتشان کمتر اين طور صحبت فرموده باشند، اما مقام معظم رهبري که به صراحت، مدعي تمدن اسلامي هستند و گام هايي را که ما بايد بعد از انقلاب اسلامي براي رسيدن به تمدن اسلامي برداريم، طراحي مي کنند؛ به هيچ وجه نمي توان ايشان را جزو غرب گزين ها به حساب آورد. #کانال_فکرت : 💠 https://eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ 🔹 #غرب_گزینی و #غرب_گریزی ایده #حضرت_امام (ره) نبود. 📌#کانال_فکرت: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net
✏️ 🔷 🔸یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های با سایر انقلاب‌ها در همان مسئله است. حکومت اسلامی به دنبال اجرای احکام الهی است. 🔸تفاوت اساسی در همه حکومت‌ها در مبنای است. در طول تاریخ 10 نوع در جوامع مختلف تحقق خارجی پیدا کرده است. یکی از این 10 نوع مردم سالاری اسلامی است که به عبارت دیگر به آن حکومت اسلامی یا می‌گوئیم. 🔸در این بین فقط حکومت اسلامی و است که داعیه مبتنی بودن احکام و قوانینش بر دستورات دینی و الهی را دارد. بقیه چنین داعیه‌ای را ندارند. 📌 : 💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷خلاصه تقریر در کتاب «نهاد ناآرام جهان» 📍نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «نهاد ناآرام جهان» 🔸دکتر عبدالکریم در فصل دوم کتاب«نهاد ناآرام جهان» که حدود25 صفحه است، صرفا به تکرار اقوال می‌پردازد؛ او با زبانی امروزی‌تر، براهین را بازنویسی می‌کند که ماحصل آنها به‌نحو اجمالی نقل می‌شود. : 💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷خلاصه تقریر در کتاب «نهاد ناآرام جهان» 📍نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «نهاد ناآرام جهان» ✅بخش دوم 🔸سروش در فصل دوم این کتاب که حدود25 صفحه است، صرفا به تکرار اقوال نمی‌پردازد؛ او با زبانی امروزی‌تر، براهین را بازنویسی می‌کند که ماحصل آنها به‌نحو اجمالی نقل می‌شود. 🔸برهان اول با چند پرسش آغاز می‌شود؛ اینکه آیا «حرکت صرفا صفتی است که به اجسام می‌دهیم؟» یا «شیئی است که در کنار شیء دیگر می‌نهیم؟» سروش در این برهان، پس از نفی دو فرضیه مذکور و اثبات اینکه «صفت حرکت، برخاسته از نهاد خود شیء است» و تطبیق آن بر آخرین نظریات علمی جدید، نتیجه می‌گیرد که «نهاد و جوهر شیء که علت حرکت شیء است، ناگزیر باید متحرک و ناآرام باشد و آن هم حرکتی ذاتی و از پیش خود، نه حرکتی وام‌کرده و عاریتی» و می‌نویسد «حرکت جوهری عمیقا به این معناست که جوهر و نهاد شیء ذاتا همراه و متحد با حرکت است و دگرگونی، بعدی است از ابعاد جدایی‌ناپذیر اشیاء مادی.» 🔸برهان دوم، همان برهان کلاسیک ملاصدراست که مبتنی‌بر تحلیل رابطه اعراض با جوهر و اثبات تابعیت اعراض از جوهر در تمام شئون است. برهان سوم مبتنی‌بر موضوعاتی همچون حدوث حوادث، بعد رابع بودن زمان، تقدم و تأخر و زمان‌مندی ذاتی اشیاء در بحث حرکت است. 🔸سروش می‌نویسد: «مفهوم دقیق تقدم و تأخر در هستی‌های مادی این است که زمان‌دار بودن حوادث و ترتیب وقوع آنها از خود آنها سرچشمه می‌گیرد نه از عاملی خارجی... ‌. حوادثند که ترتیب دارند و آنگاه زمان از ترتیب ذاتی آنها اتخاذ می‌شود نه اینکه حوادث برحسب زمان ترتیب می‌یابند.» 🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناس‌ارشد فلسفه 📍منبع: فرهیختگان 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ 🔹سی و هشتمین دوره از جشنواره همچون ادوار گذشته به مسئولیت خود در«ادای دِین به حافظان امنیت» عمل کرد تا نشان دهد برخلاف آنچه که برخی القاء می‌کنند، این همچنان تا حدود بسیاری در مسیر اصلی خود گام برمی‌دارد. 🔹به عنوان مثال، می‌توان به نمایش فیلم «روز صفر» در جشنواره فجر اشاره کرد که عملیات شناسایی و دستگیری «عبدالمالک ریگی» سرکرده گروهک «» را به تصویر کشید تا نشان دهد که امنیت امروز در واقع محصول سلسله جانفشانی‎‌هایی است که سربازان گمنام اما بیدار، از خود به نمایش گذاشته‌اند. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷سی و هشتمین جشنواره ؛ ادای دِین به حافظان امنیت 📍رامین حسین آبادیان 🔸قریب به یک هفته است که از آغاز سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر سپری می‌شود. این جشنواره در واقع مهمترین و اصلی‌ترین جشنواره محسوب می‌شود که از سال 1361 پایه‌ریزی شد. 🔸ازجمله مهترین اهداف جشنواره فیلم فجر می‌توان به مسائلی نظیر «به تصویر کشیدن پیام‌های انقلاب اسلامی»، «ترویج فرهنگ شهادت و ایثارگری»، «احیای ارزش‌های اسلامی در جامعه»، «دفاع از آرمان‌های جامعه اسلامی»، «به تصویر کشیدن رشادت‌ها در جنگ تحمیلی برای نسل‌های بعدی» و ... اشاره کرد. 🔸امسال نیز طبق روال سنوات گذشته جشنواره فیلم فجر برای سی و هشتمین سال متوالی به امید اینکه بتواند مسئولیت تحقق حداقل بخشی از اهداف یادشده را به دوش بکشد، در تهران آغاز به کار کرد. 🔸اما جشنواره فیلم فجر تنها منحصر در فیلم‌سازیِ برگرفته از رمان‌های واقعی و نشأت‌گرفته از قصه‌پردازی‌های نویسندگان نیست، بلکه مستندهایی را نیز شامل می‌شود که در واقع بازسازی واقعیت‌هایی هستند که روزی ظهور و بروز پیدا کرده‌اند و اکنون بار دیگر در ذهن مخاطبان تداعی می‌شوند. 🔸بر همین اساس، نباید در گیرودار معطوف شدن تمرکز افکار عمومی به فیلم‌های مختلف از کنار نقش مهم، مؤثر و بسزای مستندهایی که در طول جشنواره فجر ارائه شدند، به سادگی عبور کرد. در این میان یکی از مهمترین ویژگی‌های جشنواره کنونی فیلم فجر، «ادای دِین به حافظان امنیت» بوده است که بدان می‌پردازیم. 🔸پر واضح است که جشنواره فجر می‌بایست همواره در خدمت ، ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های جامعه اسلامی بوده و حقایق ناگفته از مرحله جنگ تحمیلی را بازگو کند؛ کما اینکه در سی و هشتمین دوره از این جشنواره، با توجه به آثار نمایش‌داده شده، تا حدود زیادی موارد مذکور مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است. 🔸به عنوان نمونه، سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر نیز همچون ادوار گذشته به مسئولیت خود در «ادای دِین به حافظان امنیت» عمل کرد تا نشان دهد برخلاف آنچه که برخی القاء می‌کنند، این جشنواره همچنان تا حدود بسیاری در مسیر اصلی خود گام برمی‌دارد. 🔸به عنوان مثال، می‌توان به نمایش فیلم «» در جشنواره فجر اشاره کرد که عملیات شناسایی و دستگیری «» سرکرده «» را به تصویر کشید تا نشان دهد که امنیت امروز در واقع محصول سلسله جانفشانی‎‌هایی است که اما بیدار، از خود به نمایش گذاشته‌اند. کما اینکه پیشتر نیز بارها و در مناسبت‌های مختلف با تأکیداتِ مؤکد بر مقوله «امنیت و لزوم حفظ آن» صراحتا از وجود «امنیت» به عنوان یکی از بزرگترین عواید یک ملت تأکید کرده‌اند. 🔸مقام معظم رهبری همچنین تحقق هرگونه پیشرفت در کشور را مرهون برقراری امنیت دانسته‌اند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که فیلمی در تراز «روز صفر» توانسته است ضمن ادای دِین خود به «حافظان امنیت»، جشنواره فیلم فجر را در مسیر جامه عمل پوشاندن به بخشی از منویات مقام معظم رهبری قرار دهد. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
♦️مداد قرمز 🔹گفتگو با مشاوره رسانه‌ای 🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت از خود به دوگانه و پرداخت که آیا جمهوری اسلامی را باید نتیجه طبیعی و محتوم انقلاب اسلامی دانست و اگر آری، تا کجا و اگر اشتباهی در سطوح مدیریتی جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، اگر فاسد باشد یا سیاستی ناکارآمد، باید ریشه آن‌ها را تا انقلاب اسلامی پیش ببریم یا آن که نه باید جمهوری اسلامی را نتیجه برآِیند نیروهای تاریخی‌ بدانیم که در لحظه فعال بودند اما از آن به بعد مسیر تاریخی خاص خودشان را پیموده‌اند که حاصل تصمیمات آن‌ها در مواجهه با پدیده‌های جدید بوده است، تصمیماتی که نه گریزناپذیر بوده‌اند و نه لزوما ریشه در انقلاب اسلامی داشته‌اند و یا شاید باید اساسا از این دوگانه فراتر برویم و دیگری به مسائل نگاه کنیم. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مداد قرمز 🔹گفتگو با مشاوره رسانه‌ای 🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت از خود به دوگانه و پرداخت که آیا جمهوری اسلامی را باید نتیجه طبیعی و محتوم انقلاب اسلامی دانست و اگر آری، تا کجا و اگر اشتباهی در سطوح مدیریتی جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، اگر فاسد باشد یا سیاستی ناکارآمد، باید ریشه آن‌ها را تا انقلاب اسلامی پیش ببریم یا آن که نه باید جمهوری اسلامی را نتیجه برآِیند نیروهای تاریخی‌ بدانیم که در لحظه فعال بودند اما از آن به بعد مسیر تاریخی خاص خودشان را پیموده‌اند که حاصل تصمیمات آن‌ها در مواجهه با پدیده‌های جدید بوده است، تصمیماتی که نه گریزناپذیر بوده‌اند و نه لزوما ریشه در انقلاب اسلامی داشته‌اند و یا شاید باید اساسا از این دوگانه فراتر برویم و دیگری به مسائل نگاه کنیم. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷«جهان» یا «هستی»؟ 🔸نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : 📚کتاب «» 🔸دکتر عبدالکریم سروش به وجود و وحدت و اشتداد آن توجه دارد و در مواردی از این مفاهیم استفاده هم می‌کند و خیزهایی هم به‌سوی معنای جامع برمی‌دارد؛ اما مشکل کار او این است که نمی‌تواند اینها را در یک وحدت تالیفی و در یک نظام معنایی و مابعدالطبیعی منسجم ملاحظه کند، بلکه با رویکردی گزینشی و محدود -اگر نخواهیم بگوییم تنگ‌نظرانه- با مبحث حرکت جوهری و مابعدالطبیعه -به‌طور کلی- مواجه و نتایجی را -احتمالا ناخودآگاه و ناخواسته- به‌ بار می‌آورد که از حکمت متعالیه بسیار دور است. ‌ 📌: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «» یادداشت ✅بخش سوم 🔷«» یا «»؟ 🔸این کتاب حتما نقاط قوتی در سیاق نگارش و محتوا دارد، اما اولا با توجه به محدودیت فضا و ثانیا با نظر به اینکه به‌اندازه کافی و حتی بیش از حد کافی از این کتاب تقدیر و تمجید شده است، ترجیح بر آن است که متن بر نقاط قابل خدشه متمرکز شود. 🔸فارغ از بی‌دقتی‌های زبانی و فلسفی مانند «صفت انگاشتن حرکت» و «واقع‌گرا» پنداشتن و استعمال تعابیری مانند «» و تطبیق مسائل برهانی متافیزیکی بر مسائل استقرایی علمی و برخورد ایدئولوژیک با فلسفه و... باید به نقد اصلی اشاره کرد که معطوف به مواجهه «گزینشی و تقلیلی» مولف با موضوع و عدم‌التفات به زمینه‌ها و مبانی حکمت متعالیه مانند اصالت، وحدت، اتصال و اشتداد وجود و ملاحظه آنها در «نسبت»‌هایشان «با»هم در بحث حرکت است که منجر به این تقلیل، تحریف و تفسیر به‌رأی شده است که «جهان» و «هستی» را مساوی معنا می‌کند؛ درحالی‌که واضح است جهان یا «عالم ناسوت»، صرفا مرتبه‌ای از عالم وجود و از قضا نازل‌ترین مرتبه آن نیز است. 🔸در سراسر کتاب نیز آنچه هست؛ اثبات همان نهاد ناآرام «جهان» است و نه سیلان و جریان «هستی» در تمام مراتب آن. به وجود و وحدت و اشتداد آن توجه دارد و در مواردی از این مفاهیم استفاده هم می‌کند و خیزهایی هم به‌سوی معنای جامع حرکت جوهری برمی‌دارد؛ اما مشکل کار او این است که نمی‌تواند اینها را در یک وحدت تالیفی و در یک نظام معنایی و مابعدالطبیعی منسجم ملاحظه کند، بلکه با رویکردی گزینشی و محدود -اگر نخواهیم بگوییم تنگ‌نظرانه- با مبحث حرکت جوهری و مابعدالطبیعه -به‌طور کلی- مواجه و نتایجی را -احتمالا ناخودآگاه و ناخواسته- به‌ بار می‌آورد که از حکمت متعالیه بسیار دور است. ‌ 🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناس‌ارشد فلسفه 🔹منبع: فرهیختگان 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷در نخستین قسمت از برنامه مداد قرمز با موضوع دوگانه و ، مشاور رسانه‌ای و به عنوان روزنامه‌نگاری که نسبت مهر و کین را توأمان چشیده ـ البته (شاید) خودش معتقد باشد در این مسیر مهری ندیده ـ برایمان در مورد دیدگاهش پیرامون دوگانه انقلابی اسلامی و جمهوری اسلامی گفت و معتقد بود استعمال واژه نادرست است و ما باید از نهضت به عنوان واژه‌ی جایگزین سخن بگوییم. نهضت یک فرایند مدام و پیوسته است در حالی‌که انقلاب انگار یک تغییر مهیب ناگهانی است. 🔷قوچانی در این برنامه گفتگو محور ‌کوشید با اشاره به پاره‌ای از سخنان مرحوم از و ، نگاه انقلابی و گفتمان بر این پایه را با نگاه منافقینی که اعتقاد به اسلام انقلابی داشتند و انقلاب اسلامی را وسیله قرار دادن اسلام برای انقلاب می‌دانستند، تخطئه کند! در حالی که این دوستان و هم قطاران لیبرالی خویش هنوز که هنوز است تکلیف خود را با مفهوم انقلاب اسلامی روشن نکرده و مشخص نکردن که تا چه میزان به اصول انقلاب پایبندند. شاید نیز مشکل در این باشد مفهوم انقلابی بودن و انقلابی‌گری در نزد این دست افراد خلاصه در شمشیر دست گرفتن و جنگیدن با دشمن متخاصم شود. 🔷بسیار جالب است این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و به نوعی بازوی رسانه‌ای این حزب، برای توجیه گفتمان مذاکره زده خویش و همفکرانش، گفتمان انقلاب اسلامی را به گفتمان چپی تعبیر می‌کند که مذاکره در مقابل مقاومت قرار می‌گیرد و (ره) را در عین این‌که یک انقلابی خیلی بزرگ می‌داند، یک سیاستمدار خیلی بزرگ یا به تعیبرش یک دیپلمات برجسته‌ در با ارزیابی می‌کند. 🖋 نویسنده: صدرا بصیرت 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷؛ در کانون توجهاتِ 🔸 «» از واقعیتی الهام گرفته است که در طول سال‌های گذشته و در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر کمتر بدان پرداخته شده است. در واقعه بمباران سردشت قریب به 100 غیرنظامی جان باخته و حدود 8 هزار نفر نیز به وسیله گازهای سمی مسموم شدند. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷؛ در کانون توجهاتِ 📍رامین حسین آبادیان 🔸 دوره از جشنواره فیلم فجر درحالی برگزار شد که توجه و اهتمام ویژه به «سینمای جنگ» در آن به خوبی به چشم می‌خورد. علت این مسأله هم آن است که «» اساسا جایگاه ویژه‌ای در قاموس دارد. 🔸در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز همچون ادوار گذشته، توجه به سینمای جنگ به صورت برجسته به چشم می‌خورد. علت آن است که کلیدواژه‌های «» و «جنگ تحمیلی» اساسا با یکدیگر گره خورده‌اند و نمی‌توان هریک از آن‌ها را بدون در نظر گرفتن دیگری در ذهن متصور شد. 🔸این انقلاب اسلامی بود که دشمن را وادار به ورود به «جنگ تحمیلی» کرد و این پیروزی در «جنگ تحمیلی» بود که بقای انقلاب اسلامی را تضمین کرد. «۶۰» از جمله فیلم‌هایی است که با محوریت جنگ تحمیلی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم مذکور، اثری متفاوت در حوزه است که به شروع می‌پردازد. این فیلم در واقع روایتگر دلاوری‌های مردم آبادان در زمان جنگ تحمیلی است که به شکلی متفاوت به مسأله پرداخته است. 🔸اما سینمای جنگ جشنواره فیلم فجر امسال تنها به فیلم «آبادان یازده ۶۰» ختم نمی‌شود، چراکه فیلم دیگری نیز با محوریت جنگ تحمیلی ـ و البته با نگاهی متفاوت ـ به نمایش درآمده است. این فیلم، «» است که بمباران شهر «سردشت» از توابع استان آذربایجان غربی را به شکلی تأثیرگذار برای نسل‎‌های پس از جنگ تحمیلی روایت می‌کند و همگان را مـتأثر می‌سازد. 🔸فیلم «درخت گردو» از واقعیتی الهام گرفته است که در طول سال‌های گذشته و در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر کمتر بدان پرداخته شده است. در واقعه بمباران سردشت قریب به 100 غیرنظامی جان باخته و حدود 8 هزار نفر نیز به وسیله گازهای سمی مسموم شدند. روایت بی‌پرده و تأثیرگذار «درخت گردو» تلاشی است تحسین‌برانگیز برای آگاه ساختن نسل‌های پس از جنگ تحمیلی به واقعیت‌های تلخی که همچنان زنده هستند. بنابراین، جشنواره فیلم فجر در این حوزه نیز از دیدگاه اغلب کارشناسان و صاحب‌نظران، موفق عمل کرده است. 🔸فارغ از آنچه که گفته شد، درحال حاضر یکی از مهمترین سؤالاتی که اذهان را به خود مشغول ساخته است، این است که جشنواره فیلم فجر از 4 دهه گذشته تاکنون به ویژه طی سال‌های اخیر، آیا روندی صعودی داشته و یا سِیری نزولی به خود گرفته است؟ کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، هریک پاسخ‌های متفاوتی به این سؤال دارند. برخی معتقدند که جشنواره فیلم فجر از اهداف اصلی خود دور شده و برخی نیز معتقدند که این جشنواره تریبونی برای عرضه آثار دینی و افکار است. 🔸اما در هر صورت، نگاهی هر چند گذرا به سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که هرچند این جشنواره در فیلم‌ها و مستندهای خود به مقولات مهم «امنیت جامعه اسلامی»، «جنگ تحمیلی» و «مسائل دینی و ارزشی» اهتمام ورزیده اما به نمایش درآوردن برخی فیلم‌ها که عملا ـ نه در شکل و نه در محتوا ـ کوچکترین سنخیتی با اصول و ارزش‌های حاکم بر جامعه اسلامی ندارد، موجب شده تا برخی با دیدگاه منفی به آن بنگرند. در نهایت باید گفت که شاید یکی از برجسته‌ترین نقاط قوت دیگر جشنواره کنونی فیلم فجر، عدم اهتمام آن به آثار طنزِ فاقد محتوا و مضمون برخلاف سال‌های گذشته، بوده است. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: هویت مقاومتی 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: عاملیت افق‌گشا در مقابل بن‌بست‌های ساختاری 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: فهم پدیده حاج ، از تا 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: از منظر ارتباطات متعالیه 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: حاج و تکوین مرزهای نوین انسانی 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فایل_صوتی #قهرمان_بدون_مرز ۲ ♦️سخنرانی خانم دکتر #راضیه_زارعی 🔸موضوع: #سردار_سلیمانی و افزایش سرمایه اجتماعی برون گروهی در #جهان_اسلام 📌#کانال_فکرت : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🔷خیز‌های ناتمام 🔸نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «» در چندین موضع از متن کتاب، می‌توان به مواقفی اشاره کرد که سروش مخاطب را درباره تفسیرش از و نسبت به اصلاح این باور امیدوار می‌کند اما هربار در کمال ناباوری ملاحظه می‌شود گام اصلی و نهایی را برنمی‌دارد. 📌: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «» ✅بخش چهارم 🔷خیز‌های ناتمام سروش 🔸در چندین موضع از متن کتاب، می‌توان به مواقفی اشاره کرد که مخاطب را درباره تفسیرش از و نسبت به اصلاح این باور امیدوار می‌کند اما هربار در کمال ناباوری ملاحظه می‌شود گام اصلی و نهایی را برنمی‌دارد. 🔸در اینجا به چند مرحله از خیزهای ناتمامی که او برمی‌دارد اشاره می‌شود: در جایی (صص 37 تا 40) به بحث اصالت و اتصالی وجود، مساوقت شیئیت و تشخص با وجود و اینکه «قبول نظریه حرکت جوهریه مسبوق به قبول نظریه اصالت وجود است» اشاره می‌کند، و در موضعی دیگر (ص 74) باز خیز دیگری درخصوص جایگاه حرکت جوهری و برداشتن مرزهای طبیعت و ماوراءطبیعت توسط ملاصدرا برمی‌دارد اما باز در همان‌جا متوقف می‌شود. 🔸سروش در بخش دیگری از کتاب (ص 60) استشهاد صدرا به آیه کلَّ یَومٍ هو فی شأنٍ (29 الرحمن) را که اتفاقا تاییدی بر وجود حرکت در تمام مراتب هستی است و نه صرفا عالم طبیعت، به‌طور عجیبی به «دخالت خدا در امور و همه‌کاره بودن او» و نیز «مشتی بر دهان آنان که خدا را پس از شش روز خلقت به خواب استراحت بردند» فرو می‌کاهد. و نهایتا در موقفی دیگر (صص 77 و 78) هم قول در اسفار درباره حرکت اشتدادی جوهر نفس در مراتب مختلفش را نقل و ترجمه می‌کند: «چقدر سخیف و سبک‌مایه است که کسانی تصور کرده‌اند که نفس، جوهرا و ذاتا از ابتدای تعلق به بدن تا انتهای عمر چیز یکسان و ثابتی است. در حالی که دانستی که نفس در ابتدا هیچ نیست و در اوج خود به مرحله عقل فعال می‌رسد... .» 🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناس‌ارشد فلسفه 🔹منبع: فرهیختگان 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net