فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
29.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۱
🎙دکتر حبیبالله بابایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 استخفاف به مثابهی یک راه برای عرفیشدن
📌 آیا سکولاریسم حداقلی بهصورت اتوماتیک منتهی به سکولاریسم حداکثری میشود یا نه؟ آیا شما میتوانید وضعیت سکولارشدگی حداقلی را فریز کنید و از بسط آن به دامنهها و عرصههای مختلف زندگی جلوگیری کنید؟
👈 متن بخش اول در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۱ 🎙دکتر حبیبالله بابایی، عضو هی
🔻 متن و فیلم دیگر سخنرانان این نشست به مرور در کانال فکرت منتشر خواهد شد.
@Fekrat_Net
آینده ایران - بیژن عبدالکریمی و شهریار زرشناس.mp3
34.56M
#صوت
🔰برنامه تلویزیونی شیوه
🔹 موضوع: آینده ایران
📌با حضور:
👤دکتر شهریار زرشناس
👤دکتر بیژن عبدالکریمی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
💢مطالبه گری عمومی از سلبریتیها، حلقه گمشده افکار عمومی
✍️سیدجعفر رضوی
🔸طی تمامی بحرانهای که طی سالهای اخیر از سوی غرب برای جمهوری اسلامی در عرصه ایجاد اعتراضات اجتماعی به وجود آمده است، یک مسئله، به مرور زمان رنگ بیشتری به خود گرفته است و آن هم تشدید موضع گیری سلبریتیها است. نوع موضع گیری سلبریتیها از انتقادات خاص و دو پهلو به سمت انتقادات مستقیم به حاکمیت و جمهوری اسلامی تغییر یافته است. آنچه در این بین همواره نمود یافته، آن است که این سلبریتیها که «شهرت» خود را در نهادهای همین حاکمیت و در میان همین مردم به دست آوردهاند به ابزارهای مخالفت با جمهوری اسلامی تبدیل شدهاند.
🔸تقسیم جامعه به مردم و غیر مردم
یکی از نکات قابل توجه در موضع گیریهای «سلبریتی»ها آن است که آنها خواستههای خود را قالب حمایت از مردم و یا از زبان مردم بیان میکنند. اما زمانی که فحوای پیام آنها را رمزگشایی میکنیم این نکته کاملاً آشکار قابل درک و لمس است که مقصود آنها دسته و قشر خاصی از مردم است. این دسته و قشر خاص همانهایی هستند که به شدت تحت تأثیر همین «سلبریتی»ها قرار دارند و بیشتر آنها در فضای مجازی فعالیت میکنند.
به عنوان نمونه یکی از این «سلبریتی» اینگونه عنوان کرده است که مردم سؤالات زیادی در ذهنشان وجود دارد و از حاکمیت سؤال دارند لذا حالشان خوب نیست و برای اعتراض به خیابانها میآیند. در این جملات تنها کسانی که به نشانه اعتراض به خیابانها میآیند، مردم نامیده شدهاند و خیل عظیم میلیونی جمعیتی که در حمایت از حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی به خیابانها آمدند نادیده گرفته شدهاند. در حقیقت این دسته از مردم را «مردم» لحاظ نکردهاند و در دسته «غیر مردم» جا گرفتهاند.
دلیل این امر آن است که همواره «سلبریتی»ها کسانی را که از آنها تأثیر میپذیرند و دیدگاهی شبیه دیدگاه این «سلبریتی»ها دارند، «مردم» میدانند. کسانی که با آنها در تعامل اند و «سلبریتی» بودن این جماعت را میستایند.
🔸لزوم مطالبه از سلبریتیها در مسائل حمایتی
جماعت «سلبریتی» هیچ گاه در مسائلی که با رویکرد از حمایت نظام جمهوری اسلامی باشد ورود نکردهاند و همواره در آنها ساکت بودهاند. به عنوان مثال هنگامی که در سال 1396، جماعتی از «دراویش» اغتشاش نیمه مسلحانهای را در خیابان پاسداران تهران به راه انداختند، یک جوان بسیجی به نام «محمد حسین حدادیان» به طرز فجیعی به دست دراویش به شهادت رسید. در آن برهه بخش اعظم سلبریتیها در خصوص شهادت این جوان بسیجی سکوت کردند و برخی نیز با جملات کنایه دار، به حمایت از فرقه «دراویش» پرداختند.
آنچه حلقه مفقوده امروز در حوزه اجتماعی «سلبریتی»ها است، مطالبه عمومی از جماعت «سلبریتی» در تمامی امور مشابه است. اینکه چرا سلبریتیها از فوت یک دختر ایرانی در مقر پلیس امنیت اجتماعی، حمایت همه جانبه میکنند اما در مقابل شهادت علی سراوانی در همان ایام حمایت نمیکنند باید یک مطالبه عمومی شود. اینکه چرا آنهایی را که اموال عمومی را تخریب میکنند سلبریتی مردم خطاب میکنند اما جمعیت میلیونی حامی قرآن و جمهوری اسلامی را مردم خطاب نمیکنند باید یک مطالبه عمومی شود.
🔸سلبریتیها نه تنها از جانب حاکمیت به پاسخگویی فرا خوانده نشدهاند، بلکه از سوی افکار عمومی اکثریت جامعه- که حامی نظام و خواستار تمامیت ارضی کشور هستند- نیز به پاسخگویی فرا خوانده نشدهاند. لزوم مطالبه گری عمومی از جماعت «سلبریتی»، امری قطعی است که نباید در آن تردید کرد و جامعه باید به سمت آن حرکت جدی داشته باشد.
آنها که ادعای حمایت از مردم را دارند و خود را حامی مردم توصیف میکنند اگر از سوی اکثریت جامعه -که توسط همین جماعت «سلبریتی» نادیده گرفته شده و مردم خوانده نشدهاند- مورد سؤال قرار گیرند قطعاً تعدیل و اصلاح خواهند شد.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#سلبریتی
#ایران
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
🔺نهم ربیعالاول، آغاز امامت حضرت مهدی موعود عجلاللهتعالیفرجهالشریف بر منتظران مبارک باد
@Fekrat_Net
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🔰#نشست هفتگی مؤسسه رسانهای استاد فرجنژاد
⚡️شورشهای آخرالزمانی، غرب و ایران اکنون، همراه با بررسی فیلم جوکر
👤سخنران: دکتر محمد حسنی
⏰زمان: شنبه، ساعت 15
🏢مکان: قم، خیابان هنرستان، پلاک 245، مؤسسه رسانهای استاد فرج نژاد
💥ظرفیت محدود است
📝جهت حضور در نشست، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @admin_eeita ارسال کنید.
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
🆔 t.me/Faraj_Nejad
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
26.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 زنان و استفاده از فضای مجازی
⭕️ آغاز هزارۀ سوم و انقلاب اطلاعات و دانش، نگرش جنسیتی و محدود ساختن حضور بر اساس جنسیت در فضای تعاملی، جامعۀ بشری را با چالش مواجه کرده است.
⭕️ رابطۀ مجازی بین انسانها روز به روز فراگیرتر میشود.
⭕️ فناوریهای کامپیوتری امکان تعامل انسان-ماشین را به شکلی کاملاً جدید، بدیع و مهمتر از آن، امکان تعامل انسان-انسان در فضایی مجازی را فراهم میکنند.
⭕️ زنان ایرانی نیز بر اساس آمارهای موجود روز به روز استقبال بیشتری از فرصتهای ارتباطی موجود در این فضا میکندد که این امر میتواند به رشد و توسعۀ آنان کمک کند؛ اما با این حال نباید از چالشهای موجود در فضای مجازی برای زنان غافل بود.
🎙سرکارخانم طالبیدارستانی
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#جنگ_روانی
#دشمن
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
#گفتگو
💢واکاوی سینمای دینی در ایران
🔺پاسخ بدین پرسش که سینمای دینی چیست و نسبت میان سینما و دین کدام است، مسبوق به تعریفی است که از دین و سینما در نظر داریم و مرتبتی که برای هر یک از آن دو در عالم وجود و معرفت قائل میشویم. در اینجا از ماهیت و تعریف سینما سخنی به میان نمیآوریم اما در باب دین باید گفت تردیدی نیست که هر یک از مکاتب و نحلههای فکری تصویری ویژه از دین دارد و بسته به اینکه آن را از درون بنگرد یا از بیرون؛ به آن معتقد باشد یا بی اعتقاد؛ حقیقت بپندارد یا طریقت یا شریعت و یا جمع میان آنها، تعریفی متفاوت از آن ارائه خواهد کرد و البته ما که حبل المتینی چون قرآن در اختیار داریم تعریف و تصویرمان از دین را هم از این حبل المتین خواهیم گرفت.
✍️محمدرضا چاوشی، محقق و پژوهشگر
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#سینما
#رسانه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢واکاوی سینمای دینی در ایران 🔺پاسخ بدین پرسش که سینمای دینی چیست و نسبت میان سینما و دین کد
#گزیده
💢 واکاوی سینمای دینی در ایران
🔹در کشور ما نظریات متفاوتی در خصوص رابطه سینما و دین و در نتیجه امکان تحقق سینمای دینی مطرح شده است. عدهای آن را مسئلهای مسلم فرض کردهاند و برخی برای تحقق آن شروطی تعیین کردهاند که گاه ناممکن مینماید. در طی سالهای پس از انقلاب، غالب کسانی که از دریچه دین به سینما ورود داشتهاند سینمای دینی را امر پیچیدهای ندانسته و آن را محقق میدانستهاند. بهعنوان مثال، نصرت الله تابش یکی از این افراد است. نقطه آغاز بحث او را باید آنجا یافت که تکنولوژی را نه زاییده تمدن و فرهنگ غربی که دستاورد انسان و ناشی از نیاز او میداند. او تکنولوژی را در مرحله اول زاییده نیاز انسان میداند و در مرحله دوم آن را تداوم حس انسان میداند(تابش ۱۳۹۳: ۲۳).
🔸او هم سینما و هم تکنولوژی را نه زاییده فرهنگ، که مؤثر بر آن میداند. در این دیدگاه، تکنولوژی دارای ذات و غایت نیست و هرکس قادر است به هر شیوهای و با هر هدفی از آن استفاده کند. از این منظر، سینمای دینی نهتنها امری ممکن است، بلکه در همین روزگار نیز حاضر است. به همین علت، تابش تاریخ سینمای دینی را به ابتدای تاریخ سینما پیوند میزند و ساخت آثاری را در مورد پیامبران شاهد گفته خود میداند. او حضور شخصیتهایی مانند ژان والژان یا اسقف برادران کارامازوف را حکایتگر امکان تحقق سینمای دینی میداند.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢واکاوی سینمای دینی در ایران 🔺پاسخ بدین پرسش که سینمای دینی چیست و نسبت میان سینما و دین کد
#گزیده
💢 واکاوی سینمای دینی در ایران
🔹در نظرگاهی متفاوت، محمد مددپور از اندیشمندانی است که تحقق سینمای دینی را در وضعیت فعلی مسئلهای ناممکن میداند. مددپور اصولاً مشکل کار را در تعریف سینمای دینی نمیداند؛ چراکه از دید او تعریف یک شیء فقط پس از وجود آن امکانپذیر است وگرنه پیش از وجود چیزی نمیتوان آن را تعریف کرد. باور وی این است که سینمای اسلامی فقط در زمان آینده و در عصر موعود(عج) به صورت کامل به وجود خواهد آمد. اما امکان تحقق سینمای «انتظار و آمادهگر ولایی» وجود دارد(مددپور ۱۳۸۷: ۱۶۴). او دو شرط را برای پیدایی سینمای دینی در عصر غیبت بر میشمارد: اول این که بدون لطف و اراده الهی امکان تحقق آن وجود ندارد و دوم آن که شرط انسانی آن تحقق یافتن استعداد فطری انسان میباشد که شنوای ندای حق است(همان: ۱۳۰). در این دیدگاه، چون تحقق این دو شرط در عصر غیبت ممکن نیست چنین سینمایی امکان ظهور ندارد.
اما متفکری چون مرتضی آوینی مسئله را پیچیدهتر میبیند و برای حل آن به تعمق در مباحث نظری روی میآورد. او سینما را یک فرآورده تکنولوژیک میداند و تکنولوژی نیز در نگاه او از مهم ترین دستاوردهای تمدن غرب به شمار می رود. آوینی تکنولوژی را «فرهنگی» میداند که «شیئیت» پیدا کرده است و از این رو تکنولوژی، بر خلاف باور غالب، وسیله ای نیست که در خدمت هر غایتی درآید، بلکه خود دارای جهت و غایت فطری است(آوینی ۱۳۹۰، ج ۳: ۱۸۴).
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
31.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب»- بخش ۲
🎙دکتر احمد شاکرنژاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 گونهشناسی واکنشهای معنوی به گشت ارشاد
📌جریان معنویت عصر انقلاب اسلامی مدافع این اتفاق نبودند؛ یعنی مدافع اینکه گشت ارشاد به این شیوه این کار را انجام دهد، نبودند؛ بهطوری جدی مخالف حواشی این جریان بودند و چند چیز را برجسته میکردند که برایم جالب بود. این نکات عبارت بودند از: ۱- همین اتفاقات در سایر کشورها هم میافتد چرا به آنها توجه نمیکنید؟ ۲- اینکه چرا گشت ارشاد به معنای درست آن انجام نمیدهید؛ یعنی سیاستهای گشت ارشاد باید اصلاح شود.
👈 متن بخش دوم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
💢جنگ شناختی مافیا علیه شهروندان
✍️محسن ابراهیمی
🔸بازی شهروند و مافیا، الگوی مناسبی برای تبیین جنگ شناختی است که جامعۀ ایران اکنون درگیر آن است. اصلیترین ویژگی این بازی، قطع ارتباط شهروندان با واقعیت خارجی است. بازی مافیا در فضای بسته و تاریکی شکل میگیرد که شهروند با ورود به آن، ارتباطش با واقعیت خارجی قطع میشود. در این فضا، شهروند توان شناخت دوست از دشمن را از دست میدهد و تنها برای او دلیلهای غیر قطعی و ظنآوری باقی میماند که او را نمیتواند از حالت شک و تردید خارج کند.
🔸آشکارترین اثر قطع ارتباط با واقعیت خارجی، عجز شهروند از دست یافتن به یقین و معرفت صحیح است. این امر در دنیای معاصر، توسط ابزار رسانه رخ میدهد. هر چند که رسانه ابزاری است که برای کسب معرفت آسان و سریع به واقعیت خارجی ساخته شده است؛ اما ویژگی اصلی رسانه، وساطت میان قوای شناختی و واقعیت خارجی افراد است. با پیشرفت فناوری و شکلگیری فضای مجازی، به شکل غالب ارتباط مستقیم فرد با واقعیت خارجی قطع و دست یافتن به واقعیتهای خارجی وابسته به رسانه و فضای مجازی شده است که به یک معنا پلی برای رسیدن او به واقعیت خارجی است.
🔸بنابراین عموم شهروندان، توسط رسانه در یک فضای مجازی قرار گرفتهاند که آنها را از واقعیت خارجی جدا میکند و همین امر، زمینه را برای شکل دادن جنگ شناختی علیه آنان فراهم میکند. دقت در انتخاب کشته شب و به دنبال آن ایجاد فضای احساسی و هیجانی، اولین گام برای راه انداختن جنگ شناختی است. گام دوم، طرح روایتهای متعدد و ضد و نقیضی از حادثه است که شهروند را دچار سردرگمی و اشتباه میکند. واضح است؛ تکمیلکننده این پازل، گاه ضعف عملکرد رسانههای داخلی در پوشش اخبار است. در چنین فضایی یعنی عدم امکان دسترسی به واقعیت خارجی و حاکم شدن فضای هیجانی، شهروند نمیتواند تشخیص و انتخاب صحیحی داشته باشد و با طرح این روایتهای متعدد و ضد و نقیض، اعتمادی را - که به دیگر شهروندان دارد- از دست میدهد و جامعه را گرفتار نوعی دو دستگی و تفرقه میکند که توان اتحاد و همبستگی با هم را ندارد و در نتیجه دوست به راحتی تبدیل به دشمن و دشمن تبدیل به دوست میشود و مافیا به راحتی میتواند شهروندان آگاه را از صحنه بازی حذف و یا آنها را به عنوان دشمن معرفی کند.
🔸در صحنه چنین بازی، که اکنون رنگ واقعیت به خود گرفته و کشتههای فرضی شب، تبدیل به کشتههای واقعی شده است، همچنان وظیفۀ اصلی بر عهده رسانه است. رسانهای همانند رسانه ملی با بازسازی و تقویت اعتمادی که دچار آسیب شده؛ کمک وافری به پیروزی در این جنگ شناختی می کند. واضح است که شرط این بازسازی کنار گذاشتن محافظه کاری و یا خود سانسوری است که گاه رسانه ملی دچار آن میشود و بارها از نگاه منتقدان دلسوزی مانند مرحوم طالب زاده، مطرح شده است.
🔸رکن دیگر پیروزی، حفظ همبستگی و اتحاد شهروندان بر پایۀ حفظ اصول خدشهناپذیری است که میتواند مرز مشخصی میان دوست و دشمن ترسیم کند. اصولی مانند پایبندی به استقلال کشور و حفظ امنیت، جان، اموال و ناموس افراد و همچنین احترام به مقدسات دینی، از جمله اصولی است که در هر شرایطی میتواند به عنوان اصلی برای مشخص کردن دوست از دشمن به کار رود و از همین رو، از نادیده گرفتن و یا کم رنگ شدن آنها در چنین فضایی باید خودداری کرد.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#جنگ_شناختی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
بحران های اجتماعی ایران - ابراهیم فیاض و تقی آزاد ارمکی.mp3
32.43M
#صوت
🔰برنامه تلویزیونی شیوه
▪️موضوع: بحرانهای اجتماعی ایران
📌با حضور:
👤دکتر ابراهیم فیاض
👤دکتر تقی آزاد ارمکی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
| آونگ |
سلسله گفتگوهای تخصصی عصر زنان
#قسمت_اول
با موضوع جمهوری اسلامی و مساله حجاب، بهزودی...
این گفتگو که با کنشگران فرهنگی اجتماعی و رسانهای انجام شد، پیرامون چند مساله به گفتگو نشستیم:
✓ آیا حجاب میتواند اختیاری شود؟
✓ آیا گشت ارشاد باید حذف شود؟
✓ جمهوری اسلامی چه عکلمردی در حوزه ترویج حجاب داشته است؟
✓ نحوه فرهنگسازی مساله حجاب در جامعه چگونه باید باشد؟
✓ ریشه های مخالفت با مساله حجاب در کشور چیست؟
و...
بزودی در پیج اینستاگرام و پیامرسانهای عصر زنان، بخشهایی از گفتگو و کامل آن در آپارات منتشر میشود.
|@asrezanan_ir|
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» -بخش ۳
🎙حجتالاسلام حمید پارسانیا، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای انقلاب فرهنگی
💠ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب
📌اینکه حجاب به لحاظ فقهی در سطح اجتماعی چه حکمی دارد بحثی مجزا است و جنبهی آرمانی قضیه است؛ اما اینکه بتوانیم اجرا کنیم یا اجرا نکنیم، این تفکیکی است که بین مقبولیت و مشروعیت گذاشتن است. قلمرو اجرایی آن یک حکم اجرایی است که مدیریت اجتماعی مربوط به خود را میطلبد.
👈 متن بخش سوم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📢 دبیرخانه کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی برگزار میکند:
بزرگداشت مقام علمی پروفسور محسن مهدی
⏰ ۳۰ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵ الی ۱۷
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
رسانه و مدیریت بحران - فواد ایزدی و کوروش علیانی.mp3
32.25M
#صوت
🔰برنامه تلویزیونی شیوه
▪️موضوع: رسانه و مدیریت بحران
📌با حضور:
👤دکتر فواد ایزدی
👤دکتر کوروش علیانی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار میکند:
💡سلسله نشستهای واکاوی وقایع اخیر کشور
🔶نشست اول: سلبریتی و حکمرانی فرهنگی
📌با حضور:
- دکتر عبدالکریم خیامی
- دکتر محمدحسین ساعی
- دکتر عبدالله بیچرانلو
- دکتر آرین طاهری
⏰ دوشنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۱، از ساعت ۱۷ الی ۱۹
***حضور برای عموم آزاد است
📍خیابان سمیه، حوزۀ هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سرای شهید آوینی
📱پخش زندۀ نشست از:
http://www.aparat.com/rcica.ir
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
💠 ما را در پیامرسان بله دنبال کنید:
🌐 ble.ir/fekratnet
🛑
فکرت
#صوت 🔰برنامه تلویزیونی شیوه ▪️موضوع: بحرانهای اجتماعی ایران 📌با حضور: 👤دکتر ابراهیم فی
#یادداشت
💠 نقدی بر اظهارات ابراهیم فیاض در برنامه تلویزیونی شیوه؛
⭕️ آیا عرفان، ضدّ عقل و هنر است؟
✍️ دکتر محمد فنائی اشکوری
💢 در صحبتهای دکتر ابراهیم فیاض این مدعا چندبار تکرار شد که مشکلات ما در حوزه اجتماعی و حکمرانی و کشورداری و در بحرانهای اجتماعی که پیش میآیند ریشه در عرفان دارد. ایشان ادامه دادند که الهیات و شعر هم ریشه بسیاری از مشکلات ما است. دکتر فیاض مدعی شدند که عرفان ضدهنر و ضدعقل و ضدزبان و ضدخانواده است. بهعقیده ایشان عرفان نظام فکری و عملی خودخواهانه و اگوئیستیک است. در همین سیاق به ابنسینا حمله کردند و تفکر ابنسینا را در مقایسه با فارابی ریشه بسیاری از مشکلات معرفی کردند.
💢 آنچه عرض خواهم کرد ناظر به نکاتی حاشیهای در صحبتهای آقای فیاض است. این فرمایشات برای من مایه تعجب بود و شگفتزده شدم از اینکه صاحبنظری بگوید عرفان ضدهنر و ضدزبان و ضدعقل و ضدخانواده است و عارفان انسانهایی خودخواه و اگوئیست هستند. اگر میگفتند در میان صوفیان و برخی سنتهای عرفانی ادیان دیگر کسانی پیدا شدهاند که ضد عقل بودند و به هنر و خانواده چندان توجهی نداشتند شاید وجهی داشت، ولی ایشان اصولا نامی از تصوف و فرقههای صوفی و عرفانهای انحرافی نبردند، بلکه تکیه و تاکیدشان بر عرفان بود بهطوری که از نظر ایشان چنین برمیآمد که ذات عرفان ضدعقل و ضدهنر و ضدچیزهایی است که برای ما ارزشمند محسوب میشود.
👈 یادداشت کامل را از اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
32.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۴
🎙 دکتر حوریه بزرگی، پژوهشگر و فعال فرهنگی
💠 سلبریتیهای ایرانی و مدیریت روایتها
📌ما در فضا و عصری زندگی میکنیم که رسانهها معانی را روایت میکنند. اینکه چه معنایی تولید شود و چه معنایی غالب شود و جهان ذهن افراد و افکار عمومی چطور شکل بگیرد با اینکه چه کسی روایت را مطرح میکند، نسبت خیلی جدی دارد. اگر روایت نشویم، روایتمان میکنند.
👈 متن بخش چهارم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 حکمت و #کودکان
🔹پیدایش «#فلسفه برای کودکان و نوجوانان» بدون مقدمه نبوده است. این برنامه بر اساس رهنمودهای جان دیویی و مربی روسی لیو ویگوتسکی به وجود آمدهاست که بر ضرورت تعلیم تفکر و تأمل و نفی آموزشِ صرفِ «حفظ کردن» تأکید میکردند. برای کودکان کافی نیست که فقط آنچه را که به آنها گفتهمیشود به حافظه سپرده و سپس به یاد بیاوردند، بلکه آنها باید موضوع مورد نظر را آزموده و تجزیه تحلیل کنند. درست همانطور که فرایند تفکر، پردازش اموری است که کودکان درباره جهان و از طریق حواسشان یاد میگیرند، آنها نیز باید درباره آنچه در مدرسه یاد میگیرند، بیندیشند.
🔹 آزمایشی کوچک اما فشرده که بهواسطه این طرح به عمل آمد، نشان داد که امکان آن وجود دارد به کودکان #استدلال قیاسی و اصلاحشدهای را یاد داد، بدون اینکه اینکار «آموزش» برای امتحان باشد. این آزمایش نشان داد که با ارائه این برنامه میتوان به آنها یاد داد تا در مسائل مربوط به استدلالهای صوری، ۲۷ هفته سن هوشی بالاتری داشتهباشند؛ و آزمایشهای بعدی نشان داد که این اختلاف سن یا #ضریب_هوشی پس از بیست سال نیز حفظ میشود.
💢 کانال رادیو فکرت؛
| @RadioFekrat |
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net