eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ 🎬 🎥 🔰در ده قسمت 🔻قسمت اول: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/704 🔻قسمت دوم: 💠https://eitaa.com/fekrat_net/710 🔻قسمت سوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/719 🔻قسمت چهارم: 💠https://eitaa.com/fekrat_net/733 🔻قسمت پنجم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/750 🔻قسمت ششم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/760 🔻قسمت هفتم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/767 🔻قسمت هشتم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/775 🔻قسمت نهم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/801 🔻قسمت دهم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/811 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️سکوت معنا‌ دار 🔰تک مضراب‌هایی بی معنی یا نت‌هایی جدید؟ 🔸پدیده‌های عجیب و غیرقابل انتظاری که در تجربه جهانی ظاهر شد، جهان قبل و بعد از کرونا را در تمامی زمینه‌ها و امور به‌طور اساسی متفاوت می‌سازد. 🔸تردیدی نباید داشت که طی تحولات کنونی مشخص می‌گردد که از میان معانی مختلف مابعد تجدد، آن معنایی درست به نظر می‌رسد که حکایت از پایان تجدد به عنوان صورتی متفاوت از کل تجربه‌های پیشین بشری دارد. 🔸این تجربه باورنکردنی که تنها ابتلایی الهی می‌توانست آن را برای بشر ممکن سازد، از جمله اموری که آن‌ها را به‌طور ماهوی و برای همیشه به تاریخ می‌سپرد، فلسفه‌های تاریخ تجدد است که تجدد را موهبتی بی‌نظیر و درخششی رعد آسا و انفجاری در حیات و تاریخ ظلمانی بشر فرض می‌کرد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️سکوت معنا‌ دار 🔰تک مضراب‌هایی بی معنی یا نت‌هایی جدید؟ 🔹با همه گیری و مطابق انتظار، موجی از تحلیل‌های مختلف در این خصوص در ، خاصه فضای مجازی به راه افتاد. جز مقالات و تحلیل‌هایی که از منظر پزشکی و بهداشتی نوشته و منتشر شد، طبق معمول، بخش اعظم این تحلیل‌ها از منظر سیاسی و اجتماعی یا فرهنگی و اقتصادی بود. 🔹در این میان مثل همیشه، از طرف گرایش‌های سیاسی خارجی تا جریان‌های معارض یا شبه معارض داخلی، جریانی به راه افتاد که به جای تلاش جهت کمک به مردم و نهادهای رسمی یا نیمه رسمی حکومتی و دولتی برای مبارزه با و خروج موفق از این بحران، در مسیر همیشگیِ پروژه فروپاشی جامعه و کشور عمل می‌کرد. با این حال، این بار و برخلاف انتظار، در میان مجموعه نوشته‌هایی که در مسیر معمولِ تخریب نظام و توانایی‌های دستگاه‌های مختلف در مواجهه با بحران حرکت می‌کردند و یا از طریق بزرگ نمایی ضعف‌ها، خاصه مشکلات فرهنگی - اجتماعی موجود در جامعه به تضعیف مقاومت مردم می‌پرداختند، نوشته‌هایی خلاف آمد و غیرمعمول دیده می‌شد! 🔹در مورد این نوشته‌ها ابهامات مختلفی وجود دارد که در اهمیت و ارزش آنها ایجاد تردید می‌کند. 🔹اولاً این نوشته‌ها از چنان کثرتی برخوردار نیستند که بتوان از شکل گیری یک جریان سخن گفت. 🔹ثانیاً در مورد انگیزه‌ها و نیات نویسندگان یا برنامه‌های پس پرده این نوشته‌ها، تصویری روشن و واضح وجود ندارد که بتوان نسبت به تبعات یا حداقل تداوم آن به صورت جریانی پیوسته (نه تک مضراب‌ها یا جرقه‌هایی تند و بی دوام) امید داشت. 🔰پر از خالی 🔹تجدد از آغاز قرن بیستم میلادی و تحت تأثیر شکست‌های مختلف، تدریجاً و طی چند مرحله به نقطه‌ای رسید که به بیان فیلسوفان مابعد تجددی مانند «لیوتار»، حیاتی دو فاکتو یا عملی و بی‌ریشه داشت. به بیان دیگر از میان تمامی بنیان‌ها و ارزش‌های ادعایی آن، مایه‌ای که تجدد بتواند به طور جوهری بر آن اتکا کند و خود را پایدار بدارد، از بین رفت. 🔹بعد از تهی‌شدن از ارزش‌هایی چون صلح و انسان دوستی و ترقی مداوم به سوی بهشت موعود که آتش جهان‌گیر اولین جنگ بین‌المللی میان کشورهای داعیه‌دار تمدن تجددی، آن را از بن و ریشه سوزاند، مرحله بعدی فروپاشی تمدن تجددی غرب پس از جنگ دوم بین‌المللی آن‌ها بود. 🔹با این جنگ، آخرین مایه‌های اخلاقی و انسانی تجدد به واسطه وحشی‌گری‌های گسترده و غیرقابل باور و کشتارهای همه‌گیر با جنگ‌افزارهای مدرن، محو و مضمحل شد تا نهایتاً با انفجار بی‌دلیل بمب اتمی و موازنه اتمی ناشی از آن، به جای تمام آن وعده‌ها و افق امید بخش حاکمیت عقل بر زندگی بشری، وحشت را بر جهان حاکم کند. 🔹اما با فرو رفتن آخرین میخ بر تابوت تجدد در نتیجه بحران علم و معرفت‌شناسی آن، آخرین ستون که مهم‌ترین ستون این تمدن نیز بود، فروریخت. با بی‌اعتباری علم یا کتاب مقدسی که می‌بایست راهنمای بشریت به سوی موعود یا رهایی از بحران‌ها و مشکلات احتمالی در این مسیر باشد، تجدد هنوز به بیان «لیوتار» به صورت دوفاکتو یا عملی به اعتبار فن‌شناسی و دستاوردهای فنی به راه خود ادامه می‌داد. ✍️نویسنده: حسین کچویان، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻ادامه مطلب: 💠 http://fekrat.net/?p=624 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ و هجو رؤیای هالیوود 🔹در عصر شبکه‌های اجتماعی که گاهی صداقت‌های ناگزیر در این شبکه‌ها واقعیت‌هایی را از آنچه در غرب برساخته شده است، به تصویر می‌کشد، راهکار هالیوود برجسته‌سازی در این چارچوب رسانه‌ای است؛ تبدیل سلبریتی‌ها به برده‌های نظم سرمایه‌داری برای حفظ وضع موجود. 🔹ارتباط مافیا با این فضا نیز کاملا مشهود است. 🔹تاکنون خبرهای فراوانی درباره این ارتباط نیز رسانه‌ای شده است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ و هجو رؤیای هالیوود 🔸 شاید به اندازه کل نظام فلسفی غرب برای بالابردن پرچم سرمایه‌داری زحمت کشیده بود. ‌ 🔸من بارها به اعجاب‌انگیزی هالیوود در تلاش برای حفظ نظم سرمایه‌داری رشک برده‌ام. 🔸حالا صداقت ناگزیر شبکه‌های اجتماعی در عصر کرونا همه آنچه را هالیوود برساخته بود فروریخت و این فروریختن ادامه دارد؛ از همشهری کین تا جوکر، مجموعه‌های وال‌استریت، فیلم‌های ابرقهرمانی مارول، بتمن، سوپرمن و همه فیلم‌های سیاسی هالیوود، همه تاریخ‌سازی‌های اسپیلبرگ، جیمزباندها و سینمای دشمن‌پرداز که دشمن را همیشه در قواره‌های مرسوم خود تصویر کرده است؛ اینکه روس‌ها، چینی‌ها، آلمان‌ها و مسلمان‌ها همیشه «آدم بد»های فیلم هستند. 🔸پرچم به عنوان نماد اصلی این نظم سرمایه‌داری همیشه در آخر این فیلم‌ها بالا رفته است تا این نظم تحسین شود. 🔸حتی در فیلم‌هایی که مخاطب خیال می‌کند در جهت نقد به سرمایه‌داری تولید شده‌اند، تصویر نهایی چیزی جز تایید سرمایه‌داری نیست. 🔸سرمایه‌داری حتی وقتی شرایط را به نفع خود نمی‌بیند و «بحران وال‌استریت» باعث آبروریزی در آمریکا می‌شود، تجویزی که دارد این است: همینی که هست! «In time» را در بحبوحه همین بحران وال‌‌استریت می‌سازند که فیلم مهمی است. 🔸پاسخ‌ها در نظام بازار از پیش مشخص است، البته نظام سرمایه‌داری مرزهای اخلاقی مشخصی دارد اما خط قرمزی جز حفظ نظام سرمایه‌داری ندارد، چرا که پای «پول» در میان است. «In time» یعنی خریدن زمان برای زندگی بیشتر و‌کمک به حفظ نظام سرمایه‌داری! 🔸در عصر شبکه‌های اجتماعی که گاهی صداقت‌های ناگزیر در این شبکه‌ها واقعیت‌هایی را از آنچه در غرب برساخته شده است، به تصویر می‌کشد، راهکار هالیوود برجسته‌سازی در این چارچوب رسانه‌ای است؛ تبدیل سلبریتی‌ها به برده‌های نظم سرمایه‌داری برای حفظ وضع موجود. 🔸ارتباط مافیا با این فضا نیز کاملا مشهود است. تاکنون خبرهای فراوانی درباره این ارتباط نیز رسانه‌ای شده است. ✍️نویسنده:محمدرضا کردلو 🔻ادامه مطلب: 💠 http://fekrat.net/?p=611 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰کرونا، ورزیدگی و نظم نوین اجتماعی جامعه ایران 👤ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران 🔹تراژدی اجتماعی فرهنگی آمریکا تایتانیک بود و تراژدی نظامی همان گلادیاتور بود که بعد به بوش پسر و نئوکان‌ها و صهیونیست‌های مسیحی رسید. یهودی‌ها مطرح کردند که آخرین منجی مسیحیت ترامپ است و چقدر برای او دعا کردند. اما این‌ها نابود خواهد شد و الان همه به دنبال این هستند که یک منجی مسیح واقعی بیاید. چیزی که اتفاق افتاده است شکست تمام تئوری‌های صهیونیست‌ها و انحراف‌ها درباره مهدویت است و الان زمانی است که شیعه باید گفتمان مهدویت را احیا کند. 🔻ادامه مطلب: http://fekrat.net/?p=646 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰کرونا، ورزیدگی و نظم نوین اجتماعی جامعه ایران 👤ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران 🔹تمدن همه چیز را تعیین‌شده و عقلانی می‌کند. در غرب از لحظه‌ای که شما در فرودگاه پیاده می‌شوید، همه‌چیز تعیین‌شده است. وقتی همه‌چیز تعین‌یافته و تعیین‌شده است، اگر امری طبیعی که قابل‌کنترل نباشد آن را به هم بزند، استیصال به وجود می‌آید. زمانی سیل‌هایی در اروپا می‌آمد که قابل‌کنترل بود و حتی تفریح و بازی مردم هم تعطیل نمی‌شد، اما الان با پدیده‌ای مواجه شده است که به این سادگی قابل رفع نیست و آمار کشته‌ها در اروپا و آمریکا بسیار زیاد شده است. مردم به‌شدت وحشت‌زده و از آینده نگرانند. وقتی بحران در چنین مقیاسی ظهور می‌کند، اصل تمدن با خطر فروپاشی مواجه می‌شود. اروپا و آمریکا در مواجهه با کرونا فعلا در حال خرج‌کردن از سرمایه خود هستند، اما تبعات این هزینه‌ها در آینده هنوز قابل‌تصور نیست. در بحران ۲۰۰۸ هم همین‌طور بود. 🔹قبل از کرونا در اروپا فساد و رانت‌خواری اوج گرفته بود، چراکه زمانی که دولت دخالت کند، رانت افزایش پیدا می‌کند، اما چون وفور نعمت بود، این مسأله چندان در زندگی مردم خودش را نشان نمی‌داد. رانت‌خواری و فساد بیشتر بعد قضایی و درونی داشت و نهایتاً فرد مجبور به استعفا می‌شد، اما چیزی که الان در اروپا اتفاق افتاده، با قبل از آن متفاوت است. با مداخله و تمرکز دولت آن هم به این شدت بعید به‌نظر می‌رسد دولت همچنان بتواند استقامت کند، چراکه امکاناتی را که بتواند این فشار را جبران کند حداقل در کوتاه‌مدت و بعد از کرونا نخواهد داشت. در درازمدت هم من این فرض را بعید می‌دانم. 🔹تراژدی اجتماعی فرهنگی آمریکا تایتانیک بود و تراژدی نظامی همان گلادیاتور بود که بعد به بوش پسر و نئوکان‌ها و صهیونیست‌های مسیحی رسید. یهودی‌ها مطرح کردند که آخرین منجی مسیحیت ترامپ است و چقدر برای او دعا کردند. اما این‌ها نابود خواهد شد و الان همه به دنبال این هستند که یک منجی مسیح واقعی بیاید. چیزی که اتفاق افتاده است شکست تمام تئوری‌های صهیونیست‌ها و انحراف‌ها درباره مهدویت است و الان زمانی است که شیعه باید گفتمان مهدویت را احیا کند. 🔻ادامه مطلب: http://fekrat.net/?p=646 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰درس‌های عدالت‌پژوهانه از وضعیت کرونایی ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کریمی پژوهش‌گر حوزه فلسفه و عضو هسته عدالت‌پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی کرونا به ما آموخت در کنار توجه و توسعه نهادهای دولتی برای مواجهه با وضعیت‌های بحرانی، کانون‌های اجتماعی، جهادی و مردمی می‌توانند نقشی بسیار پر رنگ ایفاء کنند. طبقه‌بندی و هدایت این خیزش‌های اجتماعی که بر مبنای شبکه‌ای از مفاهیم بنیادین دینی و انگیزه‌های معرفتی و انسانی شکل می‌یابد و استفاده از این ظرفیت در جهت تغییر اوضاع، می‌تواند به خلق معجزه‌هایی در وضعیت بحرانی بینجامد. 🔻متن کامل مطلب: http://fekrat.net/?p=639 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰 درس‌های عدالت‌پژوهانه از وضعیت کرونایی ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کریمی پژوهش‌گر حوزه فلسفه و عضو هسته عدالت‌پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی 🔸کرونا یک وضعیت است، وضعیتی که در آن یک ویروس به سرعت شیوع پیدا کرده و گسترش می‌یابد و با سرعت هرچه بیش‌تر تبدیل به یک بحران می‌شود. کرونا وضعیتی بحرانی است اما نه بحرانی در سطح یک جامعه خرد یا یک منطقه جغرافیایی خاص بلکه بحرانی به اندازه طول و عرض‌های جغرافیای جهانی. 🔸کرونا وضعیت نابرابری در جهان مدرن را به چالش می‌کشاند. حوزه سلامت و تغذیه از عمده‌ترین معیارهای عدالت توزیعی در جوامع بشری است و رفاه حداقلی در ضروری‌ترین اسباب حیات و برخورداری از حداقل‌هایی از استانداردها در هر جامعه‌ای بارزترین نمایش تحقق عدالت و برابری در سطح آن جامعه است. کرونا در وضعیت نابرابری پیچیده‌ای[۲] که این روزها دامن جوامع مدرن را گرفته است بدون توجه به مرزهای نابرابر اجتماعی وارد شد. 🔸کرونا به ما آموخت نقش آموزه‌های دینی، معرفتی و فضیلت‌های انسانی را در مواجهه و کنترل بحران جدی بگیریم. اگرچه معارف دینی در فقدان آموزه عقلانیت، سبب توسعه بحران و وارد شدن آن به وضعیتی پیچیده‌تر و مقاومت اهل دین در برابر استفاده از ابزار علم می‌گردد، چنانکه نمونه‌هایی از آن را در ایران و سایر کشورها مشاهده کردیم، اما در مقابل، نهاد دین با بهره‌گیری از مفاهیم بنیادینی چون قانون‌پذیری، همدلی و تعاون و ایجاد و گسترش نهادهای اجتماعی و فعال در قالب گروه‌های جهادی و مردمی می‌تواند نقش گسترده‌ای در مواجهه با وضعیت‌های بحرانی ایفاء کند. 🔻متن کامل مطلب: http://fekrat.net/?p=639 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️فتوای مرجعیت مانع از فروپاشی ایران 🔹آنچه برای مهم بود، سود سرشار از انحصار این کالای اقتصادی بود و زندگی مردم و فقر و فلاکت آنان هیچ اهمیتی برای استعمار پیر نداشت. 🔹️به راستی اگر انگلیس می‌توانست این قدرت انحصاری را به دست آورد چه بر سر مردم ایران می‌آمد؟ فقر، قحطی، مرگ و…؟ قطعاً بزرگ‌ترین پیامد چنین حق انحصاری ابتدا فروپاشی اقتصاد ایران و سپس نابودی مردم ایران بود. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=633 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️فتوای مرجعیت مانع از فروپاشی ایران 🔹پس از فوت شیخ انصاری در سال 1281ق 1243ش مقلدین به شاگردان ایشان رجوع و از مرجعیت آینده سوال میکردند. علمای بزرگ و شاگردان شیخ انصاری گردهم جمع شدند و شورایی تشکیل دادند تا مرجع زمان را به مردم معرفی کنند. همگی بالاتفاق به صلاحیت میرزای شیرازی صحه گذاشتند. میرزای شیرازی 30 سال در مقام مرجعیت به رفع مشکلات مردم پرداخت و در اعتلای دیانت و سیاست کوشش فراوان کرد. 🔹یکی از مهمترین وقایعی که در ایام زعامت و مرجعیت ایشان رخ داد نهضت تحریم تنباکو و قیام سراسری مردم ایران بود. 🔹ناصرالدین شاه قاجار سه بار به فرنگ مسافرت کرد. سومین بار به همراه علی اصغرخان اتابک صدراعظم به اروپا رفت. سنگینی خرج سفر و بریزوبپاش های اطرافیان او را مجبور کرد تا مانند سفرهای دیگرش دست به دامن بیگانگان شود و به استقراض خارجی روی آورد. اما سوغات این بار ناصرالدین شاه از فرنگ نیز سوغاتی شوم و ننگین بود. این بار تمام اقتصاد ایران هدف بیگانگان بود. 🔹انگلیسی ها بواسطه جاسوسان و سیاحان خود اطلاعات دقیقی از اقتصاد ایران داشتند؛ اطلاعاتی که شاه قاجار با تمام عظمتش از آن بی خبر بود. توتون و تنباکوی ایران که جزء مرغوب ترین توتونها و تنباکوهای دنیا بود، کالای استراتژیک و شریان حیاتی زندگی مردم ایران بود. 🔹اگر میتوانست انحصار توتون و تنباکوی ایران را تصاحب کند یعنی توانسته بود نبض اقتصاد ایران را در دست گیرد چراکه جایگاه توتون و تنباکو در اقتصاد ایران جایگاه امروزی نفت در اقتصاد کنونی ایران بود. 🔹همان طور که امروز نمیتوان نفت را از معادلات اقتصادی ایران حذف کرد در آن زمان نیز توتون و تنباکو را نمیشد از معادلات اقتصادی حذف کرد. 🔹همان طور که ادویه کالای اصلی هند بود و پنبه و کتان در مصر کالای راهبردی محسوب میشد و زندگی مردم به آن گره خورده بود، در ایران نیز توتون و تنباکو چنین نقشی را داشت. 🔹از طرف دیگر اگر دشمن امروز موفق میشد امتیاز انحصاری توتون و تنباکو را به دست آورد قطعا فردا نوبت کالاهای باارزش دیگری همچون ابریشم و... بود لذا ایستادن در برابر خواست انگلیسی ها امری بدیهی و البته پر زحمت بود که هرکسی هم نمیتوانست از پس آن برآید. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=633 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ و مواجهه الهیاتِ و الهیاتِ توحیدی 🔹️جریان روشنفکری دینی یا نواندیشی دینی (اصطلاحی که اخیراً رواج یافته) نمایندگیِ الهیاتِ لیبرال را به عهده داشته و دارد. 🔹️الهیاتِ لیبرال آن‌گونه که روشنفکریِ دینی آن را روایت می‌کند، اگر نگوییم از بیخ و بن سیاسی است، دست‌کم سیاست وجهِ بارزِ آن است. 🔹️روشنفکریِ دینی پیش از این به صورت مکرر به خصوص در مواجهه با روحانیتِ شیعه و حاکمیتِ جمهوری اسلامی وجهِ سیاسی خود را آشکار کرده است. 🔹️کرونا اما فرصتی پیش کشید که نخست دکتر عبدالکریم سروش البته با شتاب بسیار، وجهِ سیاسی الهیاتِ لیبرال را عریان‌تر کند. 🔹️پس از دکتر سروش شماری از شاگردان بی‌واسطه و با واسطه او نیز در پوششِ عناوینِ الهیاتی فعلِ سیاسی انجام دادند. این‌بار نیز مانند گذشته نقطه‌ی اصلی پیکارِ سیاسی متوجه روحانیت شیعه بود. 🔹️بی‌مایگی و سیاست‌زدگیِ بعضی از سخنان در باب قم، قرنطینه، و نهادِ روحانیتِ شیعه، چنان بود که ذهن و ذائقه‌ی هر انسانی را می‌آزرد. این سخنان، اَفرادِ کم اطلاع از نهادِ روحانیت شیعه و تعالیمِ آن را رنج می‌داد تا چه رسد به انسانِ خبره و آگاه. ✍🏻نویسنده؛محمدعلی عبداللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=658 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ♦️بررسی موضوع آسیب‌شناسی مطالعه با عنوان «چگونه کتاب نخوانیم» 🔰استاد علی نجات غلامی 🔻(قسمت اول) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ♦️بررسی موضوع آسیب‌شناسی مطالعه با عنوان «چگونه کتاب نخوانیم» 🔰استاد علی نجات غلامی 🔻(قسمت دوم) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️بررسی موضوع آسیب‌شناسی مطالعه با عنوان «چگونه کتاب نخوانیم» 🔰استاد علی نجات غلامی 🔸متن‌ها بر دو دسته کلی اند: 🔸متونی که اطلاعاتی را در خصوص علوم مختلف به ما می‌دهند؛ 🔸متونی که ما را در شیوه کسب معرفت و دانش یاری کرده و در اصطلاح تور بافی و یا ماهیگیری را به ما می‌آموزند. 🔸طبیعتا در نگرش خام انسان‌ها، نگاه ایشان به آموختن و بدست آوردن خود اطلاعات است و اکثر آنان به دنبال نتیجه می‌باشند. 🔸این حالت، حالتی اولیه بوده و اگر فرد در این حالت باقی بماند، از کسب معارف و تعمق در آن‌ها در مراحل بالا‌ محروم خواهد شد؛ اما اگر متوجه باشیم که هر متنی یک نوع از معرفت را در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌توان از معارف بهترین استفاده را کرد؛ پس متن حاضر در بررسی موانع برای کتابخوانی بوده و آسیب‌های موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهد که هم‌اکنون به بیان این آسیب‌ها می‌پردازیم: 1⃣ نتیجه‌گرایی فرد در مقابل متن و نادیده گرفتن مراحل بالا‌تر (منفعل بودن در مقابل متن): این مورد از آسیب‌های کتابخوانی، محوری‌ترین آسیب می‌باشد؛ چراکه نسبت به ماهیت معرفت مطرح می‌شود. انسانی که قصد دارد که متفکر شده و از خرد بهره‌ای ببرد، باید از نتیجه‌گرایی و تقلید از دانش دیگران بپرهیزد. 2⃣ مطالعه یک مطلب بر اساس باور‌های روز‌مره و انتظارات شخصی: فرد نباید بر اساس انتظارات خویس، متنی را مطالعه کند؛ بلکه باید در متن پیش روی خود تعمّق کند. 3⃣ گلچینی خواندن متن: گلچینی خواندن متن نیز یکی دیگر از آسیب‌هاست که در پی متن‌خوانی بر اساس انتظارات بوجود می‌آید؛ بدین معنا که فرد، هر قسمتی از متن را که پسندید انتخاب کرده و بقیه استدلال‌ها را رها می‌کند. 4⃣ عدم نوع‌بندی متون: یکی از اموری که برای در امان ماندن از آسیب‌های مطالعه باید انجام گیرد، نوع‌بندی متون است؛ 5⃣ فقط به دنبال کسب اطلاعات، به خصوص برای دریافت دستور العمل نباشیم: یکی از بدترین آسیب‌ها در جامعه برای کتابخوانی و کسب معارف این است که افراد، با نوعی ایدئولويی خاص و معیّن به مطالعه بژردازند و کتاب‌هایی را انتخاب کنند که مقبول آن حوزه بوده و برای خواننده مقدس است. 6⃣ کپسوله‌سازی مطالب: یکی دیگر از آسیب‌های انتقال و یا دریافت اطلاعات، کپسوله‌سازی مفاهیم است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است. 🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی 🔹️در حالی که به نظر می‌آید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بی‌سابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه می‌شود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه می‌شود ایده‌هایش را به نظام سرمایه‌داری فعلی ارتباط داد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است 🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی: 🔹️یک‌عده هستند که کشور چین را جزو بلوک چپ شرق می‌دانند و جزو بلوک کمونیسم تصور می‌کنند. 🔹️خوب طبیعتاً این‌ها، اینکه حزب کمونیست چین، حاکمیت امور در چین برعهده دارد را تسری می‌دهند به اینکه نظریه اداره و حکمرانی چین هم یک نظریه‌ی به‌عبارتی چپ‌گرایانه و کمونیستی است. 🔹️یک عده هم تصوری که از چین دارند این است که چین دو – سه دهه است که سیاست‌های را پیشه کرده است، و با پیوستن به نظریه اقتصادی سرمایه‌داری تلاش کرده که ضمن حفظ ظاهر که کمونیستی است، اما کنش‌های اقتصادی‌اش کنش‌های نظام سرمایه‌داری است و به همین دلیل چین توانست توسعه پیدا کند. 🔹آن دسته اول هم توسعه چین را به سیستم اداری متمرکز چین برمی‌گردانند. در حالی که به نظر می‌رسد چین هیچ‌کدام از این‌ها نیست. 🔹شاید یکی از علل فقر تحلیل درباره چین این است که زبان چینی خوب در ایران دیده نشده؛ زبان چینی حتی در دنیا هم خوب دیده نشده و این یکی از مزیت‌های چین است که درباره همه دنیا تحلیل دارد و همه دنیا نسبت به چین تحلیل کمی دارند. 🔹️در حالی که به نظر می‌آید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بی‌سابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه می‌شود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه می‌شود ایده‌هایش را به نظام سرمایه‌داری فعلی ارتباط داد. 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=655 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است. 🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی 🔻قسمت اول: 🔹در حالی که به نظر می‌آید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بی‌سابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه می‌شود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه می‌شود ایده‌هایش را به نظام سرمایه‌داری فعلی ارتباط داد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️توجه به نصرت الهی در 🔹️نگرش توحیدی به ما میگوید؛هیچ اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه خدا آن را امضاء کند. 🔹️هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر اینکه قضاء و قدر خداوند به آن تعلق گرفته باشد. 🔹️درست است که پزشک متخصص است،و ما هم وظیفه داریم به پزشک مراجعه کنیم،اما این را میدانیم که پزشک علت تامه نیست. 🔹️یعنی ممکن است دارویی تجویز کنید که ما را خوب کند یا خوب نکند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️توجه به نصرت الهی در 🔰«حجت‌الاسلام و المسلمین رضا برنجکار» مترجم، نویسنده، مؤلف و پژوهشگر، عضو هیأت علمی و رئیس سابق پردیس فارابی دانشگاه تهران: 🔹️قرآن می‌گوید: من کتاب هدایت هستم، نه کتاب پزشکی؛ این کتاب، کتاب هدایت است برای کسانی که تقوا داشته باشند. 🔹️دین آمده به ما بگوید وقتی کرونا آمد باید به پزشک مراجعه کنید، اگر شما با احتمال خطر در جانت مواجه شدی و به پزشک مراجعه نکردی، گناه کرده‌ای، خودکشی کرده‌ای و مجازات خواهی شد. 🔹️نگرش توحیدی به ما می‌گوید: هیچ اتفاقی نمی‌افتد، مگر اینکه خدا آن را امضا کند؛ هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر اینکه قضا و قدر خداوند به آن تعلق گرفته باشد. 🔹️درست است که پزشک متخصص است و ما هم وظیفه داریم به پزشک مراجعه کنیم، امّا این را می‌دانیم که پزشک علت تامه نیست؛ یعنی ممکن است پزشک دارویی تجویز کند که ما را خوب کند یا خوب نکند. 🔹️«ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ: مرا بخوانید تا به شما جواب بدهم.» احتمال اینکه این جواب‌دادن به معنای برآورده‌شدن باشد، هست؛ اما قطعاً به این معنا نیست. 🔹️ما به اهل بیت توسل می‌کنیم و حتماً جواب می‌دهند. اهل بیت حتماً از خدا می‌خواهند و خدا هم ترتیب اثر می‌دهد. اما ترتیب اثردادن گاهی به این است که همان دعا برآورده شود، گاهی بر این است که مشکلات دیگرمان برطرف شود و ثوابی برای ما در نظر گرفته شود. 🔹️تصور من این است که در قضیه کرونا، خداوند خیلی کمک کرده است.اما با این اقتصاد برتر، ثروت بسیار زیاد و وسعت زیاد واقعاً عاجز شده است، یعنی به ماسک‌دزدی از شرکایش روی آورده است. آمریکا در این ماجرا از آلمان، ایتالیا و… ماسک دزدیده است و جالب است که خود این کشورها هم از همدیگر ماسک می‌دزدند. 🔹️ما انتظار داشتیم از آسمان یک صاعقه بیاید و این ویروس را نابود کند؟! آیا سنت خدا این بوده است؟ خداوند به ما کمک کرده است. این روحیه دینی که در بین مردم هست و دست به دست هم داده‌اند، همه نشان می‌دهند خدا کمکش را به ما کرده است. 🔻ادامه مطلب؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=649 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️زانو زدن استعمار در برابر فتوای مرجعیت حضور تاریخی علما و مردم در صحنه مبارزه با روباه پیر، هم ابهت انگلیس را در هم شکست و هم او را بیش از پیش رسوا کرد. اصلا باورشان نمیشد که یک روحانی پیرمرد با زندگی و خوراک و لباسی ساده و عادی که در خانه ای کوچک و صدها کیلومتر دورتر از ایران به سر می برد بتواند انگلستان را با آن ارتش و دیپلماسی و اقتدار شکست دهد. مهم تر از شکست ناصرالدین شاه شکست انگلیس بود. اما این انتهای ماجرا نبود، ابتدای حرکتی بود که پانزده سال بعد خود را در مشروطه نشان داد و طی یک حرکت تاریخی در مقاطعی همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت وارد مراحلی دیگر از حیات خود شد و در نهایت در انقلاب اسلامی به ثمر نشست. 🌐http://fekrat.net/?p=636 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️زانو زدن استعمار در برابر فتوای مرجعیت 🔸انگلستان، سالها بود که یکه تاز چپاول و غارتگری از ملتها بود. امپراتوری بریتانیا از شرق تا غرب عالم را فراگرفته بود. خورشید در مستعمرات انگلیس هرگز غروب نمیکرد. انگلیس برای رسیدن به چنین جایگاهی از هیچ شرارتی فروگذار نکرده بود. نابودی حکومت گورگانیان در هند تنها نمونه ای از دسایس انگلیس در این سرزمین پهناور بود. گورکانیان که ادامه سلسله ایلخانیان و تیموریان ایران بودند، حکومتی شیعی، مردمی، بافرهنگ و پیشرفته و آباد بودند. انگلیس ها در هر کجا که پا گذاشتند جز تفرقه و جنگ افروزی چیزی با خود نبردند. آنها ابتدا با شعار عمران و آبادانی می آمدند اما پس از مدتی، غارتگری شان آغاز میشد. کشتن ملیونها هندی در سرزمین پهناور هند، قتل عام بومیان تاسمانی استرالیا و سرخ پوستان آمریکا تنها گوشه هایی از جنایات انگلیس جهت تثبیت جای پای خود در دنیا بود. اما در ایران وضع به گونه دیگری بود. 🔸انگلیس در زمان ناصرالدین شاه سالها بود که در ایران حضور داشت و پشت صحنه اکثر حوادث بود. اما آنچه مهم است اینکه هیچ گاه انگلیس نتوانست ایران را مستعمره خود کند و این امر دلیلی واضح داشت، دلیلش حضور آگاهانه مردم در صحنه و تبعیت از روحانیت بیدار بود. یکی از مهمترین این صحنه ها را میتوان در قیام سراسری مردم ایران در نهضت تحریم تنباکو به رهبری مرجعیت بزرگ جهان تشیع میرزای شیرازی دید. پس از اینکه فتوای میرزای شیرازی به گوش مردم ایران رسید ولوله ای کشور را فرا گرفت. مردم در دین و مذهب خود با کسی تعارف نداشتند، چه شاه و دربار باشد، چه انگلیس و استعمار. مردم قلیانها را شکستند و نمایندگی های کمپانی انگلیسی رژی را به آتش کشیدند. حتی ندیمه ها در دربار، برای شاه قاجار قلیان و چپق چاق نکردند. کاملا معلوم بود که این بار با دفعات قبل فرق میکند. این بار پای کیان اسلام در میان بود. بزرگ دین و مذهب، استعمال توتون و تنباکو را در حکم جنگ با امام زمان(ع) معرفی کرده بود. همین جمله کافی بود تا طوفانی از اعتراضات در کشور به وجود آید. اما این طوفان این بار میرفت تا هیمنه سلطان قاجار و سپس انگلیس خبیث را بشکند. این بار نوک پیکان مرجعیت اساس استعمار را نشانه رفته بود. 🔸حضور تاریخی علما و مردم در صحنه مبارزه با روباه پیر، هم ابهت انگلیس را در هم شکست و هم او را بیش از پیش رسوا کرد. اصلا باورشان نمیشد که یک روحانی پیرمرد با زندگی و خوراک و لباسی ساده و عادی که در خانه ای کوچک و صدها کیلومتر دورتر از ایران به سر می برد بتواند انگلستان را با آن ارتش و دیپلماسی و اقتدار شکست دهد. مهم تر از شکست ناصرالدین شاه شکست انگلیس بود. اما این انتهای ماجرا نبود، ابتدای حرکتی بود که پانزده سال بعد خود را در مشروطه نشان داد و طی یک حرکت تاریخی در مقاطعی همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت وارد مراحلی دیگر از حیات خود شد و در نهایت در انقلاب اسلامی به ثمر نشست. ✍🏻نویسنده: محسن مومنی 🌐http://fekrat.net/?p=636 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️کرونا و ابن سینا در قاب “بی بی سی” گزارش “بی بی سی” ضمن جدا کردن دانشمندانی مانند ابن سینا از دین و اسلام و تلاش دارد همان تئوری تحریف گرایانه تقابل دین با علم که همواره بهانه دین زدایی برای غربی ها بوده را مورد تاکید قرار داده و در این جهت مسلمانان را خرافه پرست و غربی ها را عقل گرا و علمی معرفی نماید. ✍🏻نویسنده: سعید مستغاثی متن کامل متن: 🌐http://fekrat.net/?p=669 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️کرونا و ابن سینا در قاب “بی بی سی” 🔸“بی بی سی” (رسانه سلطنتی بریتانیا) با انتشار گزارشی از افغانستان خبر از انتشار وسیع فیلمی درباره ابوعلی سینا ، حکیم مسلمان ایرانی در این کشور داد که ۶۳ سال پیش در جمهوری ازبکستان شوروی سابق ساخته شده است. (“بی بی سی” به غلط فیلم را تولید تاجیکستان اعلام کرده!). 🔸در بخشی از فیلم یاد شده که به قرن چهارم هجری و دوران زندگی ابن سینا پرداخته، شیوع بیماری وبا در قسمتی از سرزمین های اسلامی مورد توجه قرار گرفته که ابن سینا برای مقابله با آن، راه حل هایی از جمله شستشو و ضد عفونی کردن لباس ها و دست ها و همچنین نوعی قرنطینه را پیشنهاد می دهد که مردم در بازارها و اماکن عمومی و مساجد تجمع نکرده و فروشندگان، کالاهای مورد نیاز مردم را درب خانه هایشان تحویل داده و همچنین عبادات در خانه ها انجام گیرد. 🔸اما “بی بی سی” از میان همه توصیه های بهداشتی ابن سینا درباره نظافت و فاصله گذاری مردم و خودداری از تجمع در اماکن عمومی تنها بخش مساجد را برجسته نموده و مخالفت ظاهری برخی از وابستگان وهابیت و آل سعود با این مسئله را تقابل اسلام با راه حل های علمی وانمود کرده و در نهایت با سوء استفاده از کمبود اطلاعات مخاطبانش و بدون توجه به مقامات دینی و مرتبت اسلامی، ابن سینا را تنها فیلسوف و پزشکی دانسته که علمای اسلامی زمان خودش نیز با وی به مخالفت برخاسته بودند! 🔸این درحالی است که علوم دینی و قرآنی و فقه و اصول نخستین دانش هایی بود که ابن سینا در آنها عالم و دانشمند گردید و او چندین رساله در زمینه تفسیر آیات قرآن داشته و کتاب های متعددی درباره معاد و نبوت و اخلاق اسلامی نوشته و در کتاب “الهیات شفا” حتی از دیدگاه فلسفی به اثبات مقوله ولایت فقیه پرداخته است. 🔸نظام فلسفی که ابن سینا تشریح کرد یکی از ۳ پایه اصلی فلسفه اسلامی را تشکیل می دهد. در عین اینکه وی به علومی مثل طب و نجوم و فیزیک و شیمی و … روی آورد و در هر یک متخصص و عالم گردید و به علت همین احاطه همزمان به علوم دینی و تجربی، “حکیم” خوانده شد. ✍🏻نویسنده: سعید مستغاثی متن کامل متن: 🌐http://fekrat.net/?p=669 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔹رسوایی غرب در ماجرای تأمین اقلام بهداشتی و غذایی مدت بسیار کوتاهی پس از شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، کشورهای ثروتمند و پیشرفته غربی با مشکلاتی اعم از کمبود لوازم بهداشتی برای کادر درمانی و استفاده شهروندان مواجه شدند و این کمبود همچنان کمابیش ادامه دارد. در نخستین روزهای انتشار کووید ۱۹ در اکثر کشورهای غربی، مردم با کمبود دستمال توالت مواجه شدند. این مسئله تاجایی پیش‌رفت که ضمن تبدیل‌شدن آن به یک مشکل جدی در آمریکا، پلیس کالیفرنیا در فیس‌بوک از آمریکایی‌ها خواست که به دلیل کمبود دستمال توالت با شماره ۹۱۱ تماس نگیرند. متن کامل گزارش: 🌐http://fekrat.net/?p=679 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net