eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️فتوای مرجعیت مانع از فروپاشی ایران 🔹آنچه برای مهم بود، سود سرشار از انحصار این کالای اقتصادی بود و زندگی مردم و فقر و فلاکت آنان هیچ اهمیتی برای استعمار پیر نداشت. 🔹️به راستی اگر انگلیس می‌توانست این قدرت انحصاری را به دست آورد چه بر سر مردم ایران می‌آمد؟ فقر، قحطی، مرگ و…؟ قطعاً بزرگ‌ترین پیامد چنین حق انحصاری ابتدا فروپاشی اقتصاد ایران و سپس نابودی مردم ایران بود. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=633 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️فتوای مرجعیت مانع از فروپاشی ایران 🔹پس از فوت شیخ انصاری در سال 1281ق 1243ش مقلدین به شاگردان ایشان رجوع و از مرجعیت آینده سوال میکردند. علمای بزرگ و شاگردان شیخ انصاری گردهم جمع شدند و شورایی تشکیل دادند تا مرجع زمان را به مردم معرفی کنند. همگی بالاتفاق به صلاحیت میرزای شیرازی صحه گذاشتند. میرزای شیرازی 30 سال در مقام مرجعیت به رفع مشکلات مردم پرداخت و در اعتلای دیانت و سیاست کوشش فراوان کرد. 🔹یکی از مهمترین وقایعی که در ایام زعامت و مرجعیت ایشان رخ داد نهضت تحریم تنباکو و قیام سراسری مردم ایران بود. 🔹ناصرالدین شاه قاجار سه بار به فرنگ مسافرت کرد. سومین بار به همراه علی اصغرخان اتابک صدراعظم به اروپا رفت. سنگینی خرج سفر و بریزوبپاش های اطرافیان او را مجبور کرد تا مانند سفرهای دیگرش دست به دامن بیگانگان شود و به استقراض خارجی روی آورد. اما سوغات این بار ناصرالدین شاه از فرنگ نیز سوغاتی شوم و ننگین بود. این بار تمام اقتصاد ایران هدف بیگانگان بود. 🔹انگلیسی ها بواسطه جاسوسان و سیاحان خود اطلاعات دقیقی از اقتصاد ایران داشتند؛ اطلاعاتی که شاه قاجار با تمام عظمتش از آن بی خبر بود. توتون و تنباکوی ایران که جزء مرغوب ترین توتونها و تنباکوهای دنیا بود، کالای استراتژیک و شریان حیاتی زندگی مردم ایران بود. 🔹اگر میتوانست انحصار توتون و تنباکوی ایران را تصاحب کند یعنی توانسته بود نبض اقتصاد ایران را در دست گیرد چراکه جایگاه توتون و تنباکو در اقتصاد ایران جایگاه امروزی نفت در اقتصاد کنونی ایران بود. 🔹همان طور که امروز نمیتوان نفت را از معادلات اقتصادی ایران حذف کرد در آن زمان نیز توتون و تنباکو را نمیشد از معادلات اقتصادی حذف کرد. 🔹همان طور که ادویه کالای اصلی هند بود و پنبه و کتان در مصر کالای راهبردی محسوب میشد و زندگی مردم به آن گره خورده بود، در ایران نیز توتون و تنباکو چنین نقشی را داشت. 🔹از طرف دیگر اگر دشمن امروز موفق میشد امتیاز انحصاری توتون و تنباکو را به دست آورد قطعا فردا نوبت کالاهای باارزش دیگری همچون ابریشم و... بود لذا ایستادن در برابر خواست انگلیسی ها امری بدیهی و البته پر زحمت بود که هرکسی هم نمیتوانست از پس آن برآید. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=633 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ و مواجهه الهیاتِ و الهیاتِ توحیدی 🔹️جریان روشنفکری دینی یا نواندیشی دینی (اصطلاحی که اخیراً رواج یافته) نمایندگیِ الهیاتِ لیبرال را به عهده داشته و دارد. 🔹️الهیاتِ لیبرال آن‌گونه که روشنفکریِ دینی آن را روایت می‌کند، اگر نگوییم از بیخ و بن سیاسی است، دست‌کم سیاست وجهِ بارزِ آن است. 🔹️روشنفکریِ دینی پیش از این به صورت مکرر به خصوص در مواجهه با روحانیتِ شیعه و حاکمیتِ جمهوری اسلامی وجهِ سیاسی خود را آشکار کرده است. 🔹️کرونا اما فرصتی پیش کشید که نخست دکتر عبدالکریم سروش البته با شتاب بسیار، وجهِ سیاسی الهیاتِ لیبرال را عریان‌تر کند. 🔹️پس از دکتر سروش شماری از شاگردان بی‌واسطه و با واسطه او نیز در پوششِ عناوینِ الهیاتی فعلِ سیاسی انجام دادند. این‌بار نیز مانند گذشته نقطه‌ی اصلی پیکارِ سیاسی متوجه روحانیت شیعه بود. 🔹️بی‌مایگی و سیاست‌زدگیِ بعضی از سخنان در باب قم، قرنطینه، و نهادِ روحانیتِ شیعه، چنان بود که ذهن و ذائقه‌ی هر انسانی را می‌آزرد. این سخنان، اَفرادِ کم اطلاع از نهادِ روحانیت شیعه و تعالیمِ آن را رنج می‌داد تا چه رسد به انسانِ خبره و آگاه. ✍🏻نویسنده؛محمدعلی عبداللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=658 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
1چگونه_کتاب_نخوانیم_بخش_اول_کانال_مدرسه_علی_نجات_غلامی.mp3
18.42M
🔊 ♦️بررسی موضوع آسیب‌شناسی مطالعه با عنوان «چگونه کتاب نخوانیم» 🔰استاد علی نجات غلامی 🔻(قسمت اول) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
چگونه_کتاب_نخوانیم_بخش_اول_کانال_مدرسه_علی_نجات_غلامی.mp3
19.46M
🔊 ♦️بررسی موضوع آسیب‌شناسی مطالعه با عنوان «چگونه کتاب نخوانیم» 🔰استاد علی نجات غلامی 🔻(قسمت دوم) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️بررسی موضوع آسیب‌شناسی مطالعه با عنوان «چگونه کتاب نخوانیم» 🔰استاد علی نجات غلامی 🔸متن‌ها بر دو دسته کلی اند: 🔸متونی که اطلاعاتی را در خصوص علوم مختلف به ما می‌دهند؛ 🔸متونی که ما را در شیوه کسب معرفت و دانش یاری کرده و در اصطلاح تور بافی و یا ماهیگیری را به ما می‌آموزند. 🔸طبیعتا در نگرش خام انسان‌ها، نگاه ایشان به آموختن و بدست آوردن خود اطلاعات است و اکثر آنان به دنبال نتیجه می‌باشند. 🔸این حالت، حالتی اولیه بوده و اگر فرد در این حالت باقی بماند، از کسب معارف و تعمق در آن‌ها در مراحل بالا‌ محروم خواهد شد؛ اما اگر متوجه باشیم که هر متنی یک نوع از معرفت را در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌توان از معارف بهترین استفاده را کرد؛ پس متن حاضر در بررسی موانع برای کتابخوانی بوده و آسیب‌های موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهد که هم‌اکنون به بیان این آسیب‌ها می‌پردازیم: 1⃣ نتیجه‌گرایی فرد در مقابل متن و نادیده گرفتن مراحل بالا‌تر (منفعل بودن در مقابل متن): این مورد از آسیب‌های کتابخوانی، محوری‌ترین آسیب می‌باشد؛ چراکه نسبت به ماهیت معرفت مطرح می‌شود. انسانی که قصد دارد که متفکر شده و از خرد بهره‌ای ببرد، باید از نتیجه‌گرایی و تقلید از دانش دیگران بپرهیزد. 2⃣ مطالعه یک مطلب بر اساس باور‌های روز‌مره و انتظارات شخصی: فرد نباید بر اساس انتظارات خویس، متنی را مطالعه کند؛ بلکه باید در متن پیش روی خود تعمّق کند. 3⃣ گلچینی خواندن متن: گلچینی خواندن متن نیز یکی دیگر از آسیب‌هاست که در پی متن‌خوانی بر اساس انتظارات بوجود می‌آید؛ بدین معنا که فرد، هر قسمتی از متن را که پسندید انتخاب کرده و بقیه استدلال‌ها را رها می‌کند. 4⃣ عدم نوع‌بندی متون: یکی از اموری که برای در امان ماندن از آسیب‌های مطالعه باید انجام گیرد، نوع‌بندی متون است؛ 5⃣ فقط به دنبال کسب اطلاعات، به خصوص برای دریافت دستور العمل نباشیم: یکی از بدترین آسیب‌ها در جامعه برای کتابخوانی و کسب معارف این است که افراد، با نوعی ایدئولويی خاص و معیّن به مطالعه بژردازند و کتاب‌هایی را انتخاب کنند که مقبول آن حوزه بوده و برای خواننده مقدس است. 6⃣ کپسوله‌سازی مطالب: یکی دیگر از آسیب‌های انتقال و یا دریافت اطلاعات، کپسوله‌سازی مفاهیم است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است. 🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی 🔹️در حالی که به نظر می‌آید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بی‌سابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه می‌شود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه می‌شود ایده‌هایش را به نظام سرمایه‌داری فعلی ارتباط داد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است 🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی: 🔹️یک‌عده هستند که کشور چین را جزو بلوک چپ شرق می‌دانند و جزو بلوک کمونیسم تصور می‌کنند. 🔹️خوب طبیعتاً این‌ها، اینکه حزب کمونیست چین، حاکمیت امور در چین برعهده دارد را تسری می‌دهند به اینکه نظریه اداره و حکمرانی چین هم یک نظریه‌ی به‌عبارتی چپ‌گرایانه و کمونیستی است. 🔹️یک عده هم تصوری که از چین دارند این است که چین دو – سه دهه است که سیاست‌های را پیشه کرده است، و با پیوستن به نظریه اقتصادی سرمایه‌داری تلاش کرده که ضمن حفظ ظاهر که کمونیستی است، اما کنش‌های اقتصادی‌اش کنش‌های نظام سرمایه‌داری است و به همین دلیل چین توانست توسعه پیدا کند. 🔹آن دسته اول هم توسعه چین را به سیستم اداری متمرکز چین برمی‌گردانند. در حالی که به نظر می‌رسد چین هیچ‌کدام از این‌ها نیست. 🔹شاید یکی از علل فقر تحلیل درباره چین این است که زبان چینی خوب در ایران دیده نشده؛ زبان چینی حتی در دنیا هم خوب دیده نشده و این یکی از مزیت‌های چین است که درباره همه دنیا تحلیل دارد و همه دنیا نسبت به چین تحلیل کمی دارند. 🔹️در حالی که به نظر می‌آید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بی‌سابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه می‌شود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه می‌شود ایده‌هایش را به نظام سرمایه‌داری فعلی ارتباط داد. 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=655 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است. 🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی 🔻قسمت اول: 🔹در حالی که به نظر می‌آید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بی‌سابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه می‌شود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه می‌شود ایده‌هایش را به نظام سرمایه‌داری فعلی ارتباط داد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️توجه به نصرت الهی در 🔹️نگرش توحیدی به ما میگوید؛هیچ اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه خدا آن را امضاء کند. 🔹️هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر اینکه قضاء و قدر خداوند به آن تعلق گرفته باشد. 🔹️درست است که پزشک متخصص است،و ما هم وظیفه داریم به پزشک مراجعه کنیم،اما این را میدانیم که پزشک علت تامه نیست. 🔹️یعنی ممکن است دارویی تجویز کنید که ما را خوب کند یا خوب نکند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️توجه به نصرت الهی در 🔰«حجت‌الاسلام و المسلمین رضا برنجکار» مترجم، نویسنده، مؤلف و پژوهشگر، عضو هیأت علمی و رئیس سابق پردیس فارابی دانشگاه تهران: 🔹️قرآن می‌گوید: من کتاب هدایت هستم، نه کتاب پزشکی؛ این کتاب، کتاب هدایت است برای کسانی که تقوا داشته باشند. 🔹️دین آمده به ما بگوید وقتی کرونا آمد باید به پزشک مراجعه کنید، اگر شما با احتمال خطر در جانت مواجه شدی و به پزشک مراجعه نکردی، گناه کرده‌ای، خودکشی کرده‌ای و مجازات خواهی شد. 🔹️نگرش توحیدی به ما می‌گوید: هیچ اتفاقی نمی‌افتد، مگر اینکه خدا آن را امضا کند؛ هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر اینکه قضا و قدر خداوند به آن تعلق گرفته باشد. 🔹️درست است که پزشک متخصص است و ما هم وظیفه داریم به پزشک مراجعه کنیم، امّا این را می‌دانیم که پزشک علت تامه نیست؛ یعنی ممکن است پزشک دارویی تجویز کند که ما را خوب کند یا خوب نکند. 🔹️«ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ: مرا بخوانید تا به شما جواب بدهم.» احتمال اینکه این جواب‌دادن به معنای برآورده‌شدن باشد، هست؛ اما قطعاً به این معنا نیست. 🔹️ما به اهل بیت توسل می‌کنیم و حتماً جواب می‌دهند. اهل بیت حتماً از خدا می‌خواهند و خدا هم ترتیب اثر می‌دهد. اما ترتیب اثردادن گاهی به این است که همان دعا برآورده شود، گاهی بر این است که مشکلات دیگرمان برطرف شود و ثوابی برای ما در نظر گرفته شود. 🔹️تصور من این است که در قضیه کرونا، خداوند خیلی کمک کرده است.اما با این اقتصاد برتر، ثروت بسیار زیاد و وسعت زیاد واقعاً عاجز شده است، یعنی به ماسک‌دزدی از شرکایش روی آورده است. آمریکا در این ماجرا از آلمان، ایتالیا و… ماسک دزدیده است و جالب است که خود این کشورها هم از همدیگر ماسک می‌دزدند. 🔹️ما انتظار داشتیم از آسمان یک صاعقه بیاید و این ویروس را نابود کند؟! آیا سنت خدا این بوده است؟ خداوند به ما کمک کرده است. این روحیه دینی که در بین مردم هست و دست به دست هم داده‌اند، همه نشان می‌دهند خدا کمکش را به ما کرده است. 🔻ادامه مطلب؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=649 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️زانو زدن استعمار در برابر فتوای مرجعیت حضور تاریخی علما و مردم در صحنه مبارزه با روباه پیر، هم ابهت انگلیس را در هم شکست و هم او را بیش از پیش رسوا کرد. اصلا باورشان نمیشد که یک روحانی پیرمرد با زندگی و خوراک و لباسی ساده و عادی که در خانه ای کوچک و صدها کیلومتر دورتر از ایران به سر می برد بتواند انگلستان را با آن ارتش و دیپلماسی و اقتدار شکست دهد. مهم تر از شکست ناصرالدین شاه شکست انگلیس بود. اما این انتهای ماجرا نبود، ابتدای حرکتی بود که پانزده سال بعد خود را در مشروطه نشان داد و طی یک حرکت تاریخی در مقاطعی همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت وارد مراحلی دیگر از حیات خود شد و در نهایت در انقلاب اسلامی به ثمر نشست. 🌐http://fekrat.net/?p=636 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️زانو زدن استعمار در برابر فتوای مرجعیت 🔸انگلستان، سالها بود که یکه تاز چپاول و غارتگری از ملتها بود. امپراتوری بریتانیا از شرق تا غرب عالم را فراگرفته بود. خورشید در مستعمرات انگلیس هرگز غروب نمیکرد. انگلیس برای رسیدن به چنین جایگاهی از هیچ شرارتی فروگذار نکرده بود. نابودی حکومت گورگانیان در هند تنها نمونه ای از دسایس انگلیس در این سرزمین پهناور بود. گورکانیان که ادامه سلسله ایلخانیان و تیموریان ایران بودند، حکومتی شیعی، مردمی، بافرهنگ و پیشرفته و آباد بودند. انگلیس ها در هر کجا که پا گذاشتند جز تفرقه و جنگ افروزی چیزی با خود نبردند. آنها ابتدا با شعار عمران و آبادانی می آمدند اما پس از مدتی، غارتگری شان آغاز میشد. کشتن ملیونها هندی در سرزمین پهناور هند، قتل عام بومیان تاسمانی استرالیا و سرخ پوستان آمریکا تنها گوشه هایی از جنایات انگلیس جهت تثبیت جای پای خود در دنیا بود. اما در ایران وضع به گونه دیگری بود. 🔸انگلیس در زمان ناصرالدین شاه سالها بود که در ایران حضور داشت و پشت صحنه اکثر حوادث بود. اما آنچه مهم است اینکه هیچ گاه انگلیس نتوانست ایران را مستعمره خود کند و این امر دلیلی واضح داشت، دلیلش حضور آگاهانه مردم در صحنه و تبعیت از روحانیت بیدار بود. یکی از مهمترین این صحنه ها را میتوان در قیام سراسری مردم ایران در نهضت تحریم تنباکو به رهبری مرجعیت بزرگ جهان تشیع میرزای شیرازی دید. پس از اینکه فتوای میرزای شیرازی به گوش مردم ایران رسید ولوله ای کشور را فرا گرفت. مردم در دین و مذهب خود با کسی تعارف نداشتند، چه شاه و دربار باشد، چه انگلیس و استعمار. مردم قلیانها را شکستند و نمایندگی های کمپانی انگلیسی رژی را به آتش کشیدند. حتی ندیمه ها در دربار، برای شاه قاجار قلیان و چپق چاق نکردند. کاملا معلوم بود که این بار با دفعات قبل فرق میکند. این بار پای کیان اسلام در میان بود. بزرگ دین و مذهب، استعمال توتون و تنباکو را در حکم جنگ با امام زمان(ع) معرفی کرده بود. همین جمله کافی بود تا طوفانی از اعتراضات در کشور به وجود آید. اما این طوفان این بار میرفت تا هیمنه سلطان قاجار و سپس انگلیس خبیث را بشکند. این بار نوک پیکان مرجعیت اساس استعمار را نشانه رفته بود. 🔸حضور تاریخی علما و مردم در صحنه مبارزه با روباه پیر، هم ابهت انگلیس را در هم شکست و هم او را بیش از پیش رسوا کرد. اصلا باورشان نمیشد که یک روحانی پیرمرد با زندگی و خوراک و لباسی ساده و عادی که در خانه ای کوچک و صدها کیلومتر دورتر از ایران به سر می برد بتواند انگلستان را با آن ارتش و دیپلماسی و اقتدار شکست دهد. مهم تر از شکست ناصرالدین شاه شکست انگلیس بود. اما این انتهای ماجرا نبود، ابتدای حرکتی بود که پانزده سال بعد خود را در مشروطه نشان داد و طی یک حرکت تاریخی در مقاطعی همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت وارد مراحلی دیگر از حیات خود شد و در نهایت در انقلاب اسلامی به ثمر نشست. ✍🏻نویسنده: محسن مومنی 🌐http://fekrat.net/?p=636 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️کرونا و ابن سینا در قاب “بی بی سی” گزارش “بی بی سی” ضمن جدا کردن دانشمندانی مانند ابن سینا از دین و اسلام و تلاش دارد همان تئوری تحریف گرایانه تقابل دین با علم که همواره بهانه دین زدایی برای غربی ها بوده را مورد تاکید قرار داده و در این جهت مسلمانان را خرافه پرست و غربی ها را عقل گرا و علمی معرفی نماید. ✍🏻نویسنده: سعید مستغاثی متن کامل متن: 🌐http://fekrat.net/?p=669 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️کرونا و ابن سینا در قاب “بی بی سی” 🔸“بی بی سی” (رسانه سلطنتی بریتانیا) با انتشار گزارشی از افغانستان خبر از انتشار وسیع فیلمی درباره ابوعلی سینا ، حکیم مسلمان ایرانی در این کشور داد که ۶۳ سال پیش در جمهوری ازبکستان شوروی سابق ساخته شده است. (“بی بی سی” به غلط فیلم را تولید تاجیکستان اعلام کرده!). 🔸در بخشی از فیلم یاد شده که به قرن چهارم هجری و دوران زندگی ابن سینا پرداخته، شیوع بیماری وبا در قسمتی از سرزمین های اسلامی مورد توجه قرار گرفته که ابن سینا برای مقابله با آن، راه حل هایی از جمله شستشو و ضد عفونی کردن لباس ها و دست ها و همچنین نوعی قرنطینه را پیشنهاد می دهد که مردم در بازارها و اماکن عمومی و مساجد تجمع نکرده و فروشندگان، کالاهای مورد نیاز مردم را درب خانه هایشان تحویل داده و همچنین عبادات در خانه ها انجام گیرد. 🔸اما “بی بی سی” از میان همه توصیه های بهداشتی ابن سینا درباره نظافت و فاصله گذاری مردم و خودداری از تجمع در اماکن عمومی تنها بخش مساجد را برجسته نموده و مخالفت ظاهری برخی از وابستگان وهابیت و آل سعود با این مسئله را تقابل اسلام با راه حل های علمی وانمود کرده و در نهایت با سوء استفاده از کمبود اطلاعات مخاطبانش و بدون توجه به مقامات دینی و مرتبت اسلامی، ابن سینا را تنها فیلسوف و پزشکی دانسته که علمای اسلامی زمان خودش نیز با وی به مخالفت برخاسته بودند! 🔸این درحالی است که علوم دینی و قرآنی و فقه و اصول نخستین دانش هایی بود که ابن سینا در آنها عالم و دانشمند گردید و او چندین رساله در زمینه تفسیر آیات قرآن داشته و کتاب های متعددی درباره معاد و نبوت و اخلاق اسلامی نوشته و در کتاب “الهیات شفا” حتی از دیدگاه فلسفی به اثبات مقوله ولایت فقیه پرداخته است. 🔸نظام فلسفی که ابن سینا تشریح کرد یکی از ۳ پایه اصلی فلسفه اسلامی را تشکیل می دهد. در عین اینکه وی به علومی مثل طب و نجوم و فیزیک و شیمی و … روی آورد و در هر یک متخصص و عالم گردید و به علت همین احاطه همزمان به علوم دینی و تجربی، “حکیم” خوانده شد. ✍🏻نویسنده: سعید مستغاثی متن کامل متن: 🌐http://fekrat.net/?p=669 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔹رسوایی غرب در ماجرای تأمین اقلام بهداشتی و غذایی مدت بسیار کوتاهی پس از شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، کشورهای ثروتمند و پیشرفته غربی با مشکلاتی اعم از کمبود لوازم بهداشتی برای کادر درمانی و استفاده شهروندان مواجه شدند و این کمبود همچنان کمابیش ادامه دارد. در نخستین روزهای انتشار کووید ۱۹ در اکثر کشورهای غربی، مردم با کمبود دستمال توالت مواجه شدند. این مسئله تاجایی پیش‌رفت که ضمن تبدیل‌شدن آن به یک مشکل جدی در آمریکا، پلیس کالیفرنیا در فیس‌بوک از آمریکایی‌ها خواست که به دلیل کمبود دستمال توالت با شماره ۹۱۱ تماس نگیرند. متن کامل گزارش: 🌐http://fekrat.net/?p=679 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔹رسوایی غرب در ماجرای تأمین اقلام بهداشتی و غذایی 🔸مدت بسیار کوتاهی پس از شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، کشورهای ثروتمند و پیشرفته غربی با مشکلاتی اعم از کمبود لوازم بهداشتی برای کادر درمانی و استفاده شهروندان مواجه شدند و این کمبود همچنان کمابیش ادامه دارد. در نخستین روزهای انتشار کووید ۱۹ در اکثر کشورهای غربی، مردم با کمبود دستمال توالت مواجه شدند. این مسئله تاجایی پیش‌رفت که ضمن تبدیل‌شدن آن به یک مشکل جدی در آمریکا، پلیس کالیفرنیا در فیس‌بوک از آمریکایی‌ها خواست که به دلیل کمبود دستمال توالت با شماره ۹۱۱ تماس نگیرند. 🔸شیوع ویروس کرونا در اروپا، زودتر از همه گریبان‌گیر ایتالیا شد و شرایط سختی را بر این کشور حاکم ساخت. در روزهای اولیه شیوع کرونا ویروس در ایتالیا، این کشور با کمبود شدید ماسک مواجه شد. ایتالیا که خود تولیدکننده ماسک نیست، [اواسط اسفندماه ۱۳۹۸] برای مقابله با شیوع کروناویروس ۸۰۰ هزار عدد ماسک از آفریقای‌جنوبی درخواست کرد اما مقامات این کشور اعلام کردند تهیه دست‌کم ۱۰ میلیون ماسک دیگر نیاز است. 🔸با گذشت زمان و البته کاهش آمارهای مبتلایان به کووید ۱۹ و کاهش نسبی تعداد جان‌باختگان در ایتالیا، اما این کشور همچنان با بحبران کمبود اقلام بهداشتی اعم از ماسک، دستکش، الکل دست و پنجه نرم می‌کند.همین کمبودها باعث شده تا کادر درمانی ایتالیا در معرض ابتلا به کووید ۱۹ قرار گیرند. در همین راستا، حدوداً یک ماه پیش مقامات درمانی ایتالیا خبر دادند که دست‌کم ۲ هزار پزشک در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. متن کامل گزارش: 🌐http://fekrat.net/?p=679 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️لزوم برقراری تنوع صادراتی با چین 🔰گفت‌و‌گوی ویژه‌ با «دکتر حمیدرضا مقصودی» 🔻(بخش دوم) 🔹️عامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترلمان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است. 🔹️لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان می‌توانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️لزوم برقراری تنوع صادراتی با چین 🔰گفت‌و‌گوی ویژه‌ با «دکتر حمیدرضا مقصودی» 🔻(بخش دوم) 🔹️سال‌هاست که جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های مختلف از سوی نظام مورد تحریم قرار گرفته و طی سالیان اخیر، شدت این تحریم‌ها بسیار افزایش یافته و کشورهای اروپایی و سازمان‌های جهانی نیز در این روند با ایالات متحده آمریکا هم‌سو و هم‌دست شده‌اند. 🔹️افزایش تحریم‌ها و عدم امکان تجارت آزاد با کشورهای مختلف جهان باعث شده تا میزان روابط تجاری ما با کشور چین افزایش یابد. 🔹️به جهت بررسی نوع ارتباط اقتصادی کشورمان با چین و آسیب‌شناسی این رابطه، گفت‌و‌گوی ویژه‌ای با «دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی انجام شده است. در ادامه متن گفت‌و‌گو تقدیم می‌گردد: 🔹️نوع ارتباط اقتصادی کشور ما و چین به چه شکل است؟ 🔹️درباره نحوه ارتباط اقتصادی ما با چین به نکته جالبی اشاره می‌کنم: مدت‌هاست که تعداد زیادی از چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند که در ایران تحصیل کنند. 🔹️من با رئیس یکی از دانشگاه‌هایی که مأمور پذیرش دانشجوی خارجی در کشور است بحث می‌کردم، ایشان می‌گفتند که ما چند هزار دانشجوی چینی داریم؛ این‌ها موظفند که بیایند در دانشگاه ما زبان فارسی را یاد بگیرند، و بعد از اینکه زبان فارسی را یاد گرفتند در دانشگاه‌های دیگر، یک رشته تخصصی را دنبال کنند؛ و نکته خیلی جالبی که می‌گفتند این بود که چینی‌هایی که به ایران می‌آیند، عموماً بلافاصله بعد از اینکه زبان فارسی را یاد می‌گیرند از ادامه تحصیل منصرف می‌شوند؛ علتش هم همین است که این‌ها آمده‌اند زبان فارسی را یاد بگیرند، نیامده‌اند که تحصیل کنند. چون بلافاصله پس از یادگیری زبان فارسی در سراسر کشورمان برای بازاریابی کالاهای چینی در ایران توزیع می‌شوند. 🔹️این دقیقاً برعکس فرآیندی است که ما ۱۵ – ۲۰ سال پیش داشتیم که تجار ایرانی به چین می‌رفتند و کالا می‌آوردند؛ الان رفته‌رفته حتی وظیفه انتقال کالا را هم خودشان انجام می‌دهند. 🔹️خوب این مسئله یک عدم تعادل در نسبت تناسب روابط ایران و چین ایجاد کرده، علت اساسی این است که ما در ارتباط صادراتی به چین دولتی عمل کردیم و در ارتباط وارداتی به چین مردمی عمل کردیم؛ یعنی نظام حکمرانی ما عرصه صادرات را واگذار نکرده به مردم و در عرصه واردات از مردم پشتیبانی نکرده است؛ یعنی صادرات متمرکز نفتی به چین داشتیم و ارز حاصل به تعداد واردکننده توزیع می‌شده و این‌ها کالا وارد می‌کردند. یعنی نظام ارتباطی منطقی با چین برقرار نکردیم. 🔹️در حالی که ما باید تنوع صادراتی با چین ایجاد کنیم تا بتوانیم تنوع صادراتی را جبران کنیم. 🔻ادامه مطلب؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=712 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 لزوم برقراری تنوع صادراتی با چین 🔰گفت‌و‌گوی ویژه‌ با «دکتر حمیدرضا مقصودی» 🔻(بخش دوم) 🔹️عامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترل‌مان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است. 🔹️لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان می‌توانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔻سعدی، حاکم بلامنازع گستره زبان و ادب فارسی 🔰گفت‌وگوی ویژه‌ای با «دکترمحمدرضا ترکی» ، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، و عضو وابسته‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی 🔸سعدی، سعدی است با همان شفّافیّت و وضوحی که در سخن او جاری است. او مثل همه انسان‌ها و شاعران خالی از اشتباه نیست، امّا زیبایی سخن او در حدّی است که قرن‌هاست حاکمیّت بلامنازع خود را، علی‌رغم همه دشمنی‌ها و جدال‌های مدّعیان، بر گستره زبان و ادب فارسی و سنّت ایرانی حفظ کرده و خواهد کرد؛ چنان‌که خود سروده است: هر کس به زمان خویشتن بود / من سعدی آخرالزّمانم! متن کامل مصاحبه: 🌐http://fekrat.net/?p=720 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔻سعدی، حاکم بلامنازع گستره زبان و ادب فارسی 🔰گفت‌وگوی ویژه‌ای با «دکترمحمدرضا ترکی» ، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، و عضو وابسته‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی 🔸بدون شک سعدی یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایرانی است، که همواره، از مشروطه به این سو، در معرض بی‌مهری نوگرایان و پیروان مذهب مدرنیّت قرار داشته و فراوان بر او تاخته‌اند. هیچ شاعری در دوران اخیر این‌گونه مورد حمله و تعرّض روشنفکران قرار نداشته است؛ تا جایی که در شرح جدال روشنفکران با سعدی کتاب‌ها پرداخته‌اند؛ مثل کتاب خوب «جدال با سعدی در عصر تجدّد» از «کامیار عابدی» و … . 🔸کار این تعارض به جایی رسیده که برخی از این حضرات رسماً دشنام‌های زشت به سعدی داده و برخی نیز او را اصلاً شاعر ندانسته و در پایه یک «ناظم» فروآورده‌اند. برخی از این مدّعیان، عبارت «دروغی مصلحت‌آمیز به که راستی فتنه‌انگیز» سعدی را علّت تباهی خُلق و خوی ما ایرانیان پنداشته و دروغ‌گویی‌های ما را به گردن آموزش‌های سعدی گذاشته‌اند! و کسانی نیز عبارت «هرکه از مال وقف چیزی بدزدد قطعش لازم نیاید» را مروّج حرامی‌گری و دزدی و اختلاس دانسته و شماری نیز سخنان سعدی را در وصف باده و ساده عله‌العلل رواج فسق و فجور و منکرات و انحرافات اخلاقی جور واجور شمرده‌اند. 🔸سعدی، سعدی است با همان شفّافیّت و وضوحی که در سخن او جاری است. او مثل همه انسان‌ها و شاعران خالی از اشتباه نیست، امّا زیبایی سخن او در حدّی است که قرن‌هاست حاکمیّت بلامنازع خود را، علی‌رغم همه دشمنی‌ها و جدال‌های مدّعیان، بر گستره زبان و ادب فارسی و سنّت ایرانی حفظ کرده و خواهد کرد؛ چنان‌که خود سروده است: هر کس به زمان خویشتن بود / من سعدی آخرالزّمانم! متن کامل مصاحبه: 🌐http://fekrat.net/?p=720 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
1572680061-9665-59-3.pdf
492.6K
🔰نسبت اندیشه سیاسی سعدی با نظریه های روابط بین الملل 🔻یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سال های اخیر ذهن دانش پژوهان، سیاست گذاران فرهنگی و آموزشی و حتی مقامات عالی کشور را به خود مشغول کرده، زمینه سازی برای تولید دانش بومی و نیل به چنین دانشی است. دانش روابط بین الملل نیز از این دغدغه جدا نبوده و همیشه این بحث وجود داشته که تا چه حد تولید دانش بومی در این رشته صورت گرفته است. یکی از پایه های تدوین نظریه های بومی روابط بین الملل، توجه به سنت های فکری در طول تاریخ یک کشور است. سعدی از جمله شاعران ایرانی است که در نظم و نثر خود به حوزه ی سیاست و حکومت توجه نشان داده است. بر این اساس، سؤال اصلی پژوهش این است که نگاه سعدی به جهان و روابط با سایر دولت ها در قالب کدام سنت نظری جای می گیرد؟ هدف از انجام این پژوهش، شناخت و معرفی سرمایه های فکری و اندیشه ای ایرانیان برای بهره گیری در تولید نظریه های بومی روابط بین الملل در آینده است. لینک دانلود: 🌐http://fekrat.net/?p=723 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ و افول اندیشه غرب 🔹️امروز غرب با فقدان تئوری روبروست، تئوری‌های مادی غرب تماماً به گِل نشسته، غرب دیگر نسخه‌ای برای سعادت بشریت ندارد و البته هیچ‌گاه نداشته است. 🔹️امروز تشت رسوایی غرب بیش از پیش به زمین افتاده است. امروز از غرب تنها هیمنه‌ای پوشالی مانده که آن هم در حال ریزش است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ و افول اندیشه غرب 🔹️از روزی که برای اولین‌بار نام کرونا را شنیدیم تا الان که اوج کروناستیزی در دنیاست، اخبار و تحلیل‌های زیادی از تأثیرات اقتصادی کرونا تا جهان پساکرونا مطرح شده است. البته پیامدهای کرونا تنها در اقتصاد خلاصه نمی‌شود و فرهنگ، جامعه و حتی مسائل امنیتی و نظامی را در بر می‌گیرد. 🔹️در روزهای ابتدای شیوع کرونا در ایران، رسانه‌های بیگانه چنان جنگ تبلیغاتی را علیه ایران به راه انداختند، که گویی ایران مرکز تولید و پخش کرونا در دنیا شده و اصلاً مقصر اصلی این ماجرا ایران است. 🔹️اما مدتی نگذشت که با شیوع کرونا در اروپا و و درماندگی برخی از همین کشورهای مدعی پیشرفت و تکنولوژی در مهار کرونا، ورق کاملاً برگشت. 🔹️البته ابعاد رسانه‌ای جنگ نرم با طعم کرونا فراتر از این‌هاست و تحلیل خود را دارد. آنچه در این بین برای ما مهم است، ناکارآمدی غرب مدرن و اتوپیای روشنفکران غرب‌‎زده در کنترل پدیده‌ای است که ظاهراً خود بانی آن بوده‌اند. 🔹️امروز شهرهای بزرگ آمریکا و اروپا، همانجا که مهد دموکراسی، آزادی، لیبرالیسم، صنعت و توسعه هستند در این ماجرا به گِل نشسته‌اند. چه کسی باور می‌کرد ذره‌ای ویروس بتواند زندگی آن‌ها را مختل کند. 🔹️صحبت از کشورهای پیشرفته اروپاست، نه فلان کشور دور افتاده آفریقایی. صحبت از کشورهایی است که شعار توسعه‌شان گوش فلک را کَر کرده است. به راستی چه بر سر غرب آمده و به کدامین سو در حرکت است؟ کرونا دقیقاً چه می‌خواهد به ما بگوید؟! 🔹️یکی از مهم‌ترین مطالبی که کم‌تر در تحلیل‌های پیرامون ناکارآمدی غرب در مهار کرونا به آن اشاره شد، اساساً تحلیل ناکارآمدی تفکری است که غرب مدرن را بنا نهاده و بشریت را به چنین روزی انداخته است. 🔹️فیلسوفان علم در دنیا معتقدند که رفتار حکومت‌ها ریشه در نوع تفکر آن‌ها دارد. به بیان ساده‌تر: بگو چگونه می‌اندیشی تا بگویم که هستی! نوع اندیشیدن و تفلسف است که رفتار سیاسی و اجتماعی ما را رقم می‌زند. ✍🏻نویسنده؛محسن مومنی 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=705 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net