eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻پادکست اربعین 💠 استاد رحیم پورازغدی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از عماریار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند 🔴 ای علمای ایران، من اعلام خطر می‌کنم‼️ 🎥 سفری کم هزینه اما پر قیمت در درازای سیاه و سفید تاریخ که روایتی شنیدنی از دوران حکومت پهلوی دوم و خیانت‌های آن... ⏰ زمان: 119 دقیقه 🎭 کارگردان: 📺 دانلود و تماشا در عماریار 📆 در آینه تاریخ: سالروز تبعید امام (ره) به ترکیه. عرضه‌کننده آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 🆔 @AmmarYar_IR
🎙 🔻حکمت متعالیه و فلسفه اجتماعی 🔹درحقیقت همان‌طور که موضوع فلسفه خودش را در همه مباحث و مسائل فلسفه نشان می‌دهد، خاستگاه فلسفه هم مثل موضوع فلسفه، خودش را در همه مباحث و مسائل فلسفه نشان می‌دهد. 🔹در واقع وقتی ملاصدرا در ابتدای «اسفار»ش می‌گوید فلسفه برای رسیدن به این امور است، به این معناست که تمام «اسفار اربعه» و مباحثی که در آن مطرح است در این راستاست. 🎤گفت و گو با: دکترسیدمهدی امامی‌جمعه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2560 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻حکمت متعالیه و فلسفه اجتماعی 🔹به‌نظرم شاید اولین فیلسوفی که کتاب مستقلی در روش‌شناسی مطالعات فلسفه اجتماعی تالیف کرده است خود فارابی باشد که آن کتاب او هم «کتاب المله» است. 🔹 اصلا «المله» یک کتاب روش‌شناسی است. اگر به متن این کتاب مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که درحقیقت مراد فارابی از «ملت»، آن چگونه نگریستن و آن چگونه زیستنی است که ما را به سعادت می‌رساند. 🔹 فارابی قائل است به اینکه اگر ما در فلسفه به‌دنبال چنین چیزی نباشیم، آن فلسفه، فلسفه‌ای لغو و باطل است. 🔹او این بحث را در آخر کتاب «التحصیل» مطرح می‌کند؛ یعنی درواقع اگر فلسفه ما و وجودشناسی ما به یک فلسفه اجتماعی منتهی نشود، آن فلسفه، فلسفه‌ای لغو و به‌تعبیر فارابی بهرج است؛ صرفا نمایشی از فلسفه است و حقیقی نیست و باطل است. 🔹جالب است در همان آخر «التحصیل» به‌نوعی بحث روش را مطرح می‌کند و حتی پیشنهاد روش هم می‌دهد. البته روش پیشنهادی او، کیفی است. 🔹درحقیقت فارابی پیشنهاد روش می‌دهد. می‌گوید آن‌کسی که می‌خواهد فلسفه را بخواند و خوب بفهمد، باید یک‌سری ویژگی‌ها و خصلت‌های انسانی را در خودش بپروراند و بعد به‌سراغ فراگیری فلسفه برود. حتی می‌گوید که چه مواردی را باید بپرورانیم. 🔹او به‌صراحت از فطرت و وجدان انسانی، عدالت‌طلبی، مقاومت دربرابر ظلم و شر سخن گفته است و درواقع می‌گوید انسان‌ها باید از همان دوران نوجوانی چنین خصلت‌هایی را در خود بپرورانند و بعد به‌سراغ فلسفه خواندن بروند. 🎤گفت و گو با: دکترسیدمهدی امامی‌جمعه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2560 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تجدد بدون علم تکنولوژیک معنی ندارد 🔸مدرنیته یک حادثه تاریخی بزرگ است که یکی هم بیشتر نیست. 🔸کشورهایی که می‌خواهند به آن دست یابند مبانی و اصول و راهش را باید بشناسند و قواعد سیرش را در برنامه ریزی‌ها رعایت کنند. 🔸البته هنر بزرگی است که کسی نتواند تعارض‌های درونی تجدد را بشناسد و مثل بسیاری از متفکران جهان جدید در اندیشه رفع آنها باشد ولی مدرنیته تابع سلیقه‌های سیاسی نیست و هر کس نمی‌تواند آن را به هر صورتی که بخواهد درآورد. ✍️نویسنده: دکتر داوری اردکانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2557 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تجدد بدون علم تکنولوژیک معنی ندارد 🔸تجدد بدون علم تکنولوژیک معنی ندارد. 🔸مشکل بزرگ اینست که فهم ماهیت علم جدید آسان نیست و به آسانی پذیرفته نمی‌شود که این علم ریشه در دنیای جدید و تجدد دارد و بر اصولی قائم است که در آغاز عهد جدید به وجود آمده و تجدد را راه برده است. 🔸پس طبیعی است که کسانی که علم را متعلق به نوع بشر می‌دانند و غربی بودن و جدید بودن آن را نمی‌پذیرند مدرنیته را هم دارای صورت‌های گوناگون و کثیر بدانند اما علم هر چه باشد بر اصول معینی قرار دارد. 🔸اصلاً کاری نداشته باشیم که این اصول کجایی هستند (و بی تردید با جغرافیا نسبتی ندارند) ولی اوصاف و صفاتی دارند که هر جا باشند و به هر جا بروند با خود می برند. 🔸در این اوصاف نمی‌توان تصرف کرد. علم یک طرح ریاضی است و به اشیاء نظر ابژکتیو دارد و مستقل از علایق اشخاص و گروه هاست (کاری نداشته باشیم که این علم با علم یونانی و هندی و ایرانی و اسلامی و قرون وسطایی تفاوت دارد و در زمین تجدد در هماهنگی با اصول پیشرفت و اراده به قدرت و تسخیر موجودات پدید آمده و ستون قدرت تجدد است) مدرنیته بدون این علم به وجود نمی‌آمد و نمی‌آید. 🔸علم هم گرچه به سیاست و دین و فرهنگ کاری ندارد و به اقتضای روشش مستقل از آنهاست، در نسبت خاص با آنها قوام و بسط پیدا می‌کند. 🔸علم در خدمت هر فرهنگ و سیاستی قرار نمی‌گیرد و وسیله برای هر مقصودی نمی‌شود. قدرتی که دستور نمی‌پذیرد و وسیله نمی‌شود قاعدتاً همه چیز و هر چیز را که هست در هماهنگی با خود می‌خواهد. 🔸پس آنجا که علم قدرت است، شئون تاریخی باید با آن هماهنگی داشته باشند ولی فهم همگانی و شایع از درک این معنی عاجز است. ✍️نویسنده: دکتر داوری اردکانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2557 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شلخته و الکن 🔹تسلا یک فیلم زندگینامه‎ای بسیار ضعیف است. 🔹همان‌طور که از نامش می‌فهمیم، به زندگی نیکولا تسلا مخترع معروف می‌پردازد. 🔹گاهی حتی فیلم‌‌های زندگینامه‎ای بیش از آنکه شخصیت‌محور باشند، قصه‌محورند. 🔹تسلا اما فاقد آن نخ تسبیحی است که کل روایت و خط سیر فیلم را نظم بدهد. به همین خاطر با فیلمی بسیار شلخته روبه‌رو هستیم. 🔹بلاتکلیفی فیلم از همان پرولوگ یا سکانس افتتاحیه مشخص می‌شود. ✍️نویسنده: مهران زارعیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2509 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شلخته و الکن 🔹فیلمساز به خیال خود، خواسته از نمک‌‌های روایی آثار آدام مک‌کی (مثل فروش رهنی بزرگ) استفاده کند. 🔹مثلا راوی فیلم که در قرن نوزدهم زندگی می‌کند، ناگهان دیوار چهارم را می‌شکند و با لپ‌تاپ و سرچ در گوگل به ما اطلاعات می‌دهد! این قبیل بازی‌‌های روایی، نه با لحن فیلم تناسبی دارد و نه تاثیر خاصی بر جذاب شدن فیلم می‌گذارند. 🔹البته در فیلم چند لحظه غیر برجسته هست که از این نمک‌‌ها برای تغییر لحن فیلم استفاده شده، اما به‎دلیل جدیت بازی‌ها، موسیقی و خط کلی روایت، فقط لحن فیلم را چندپاره کرده ‌است. 🔹نگاه کنید به چند صحنه در فیلم که راوی آنها را تعریف می‌کند و تصاویرش را می‌بینیم اما کمی بعد، راوی می‌گوید اینها اتفاق نیفتاده است! یا اینکه موقع حرف زدن ادیسون موسیقی قطع می‌شود و او تذکر می‌دهد که موسیقی را قطع نکنید! یا تسلا و ادیسون بستنی خود را موقع مشاجره بر صورت و لباس همدیگر می‌مالند! خب این قبیل صحنه‌‌ها هیچ تاثیری بر ایجاد لحن شوخ و شیرین ندارند و فقط انسجام لحن فیلم را خراب کرده‌اند. 🔹 تسلا مشکلات عمیقی در قصه‌گویی دارد. در نیمه دوم که تسلا با سرمایه‌گذار جدیدش قرارداد می‌بندد، ما طبیعتا منتظریم که نتیجه تحقیقات و چالش‌‌های او را در راه این تحقیقات ببینیم. 🔹در کمال تعجب، بعد از چند صحنه بی‌ربط، تسلا نزد سرمایه‌گذار می‌آید و متوجه می‌شویم که یک سال گذشته و تسلا نتوانسته به نتیجه برسد پس سرمایه‌گذار از او ناامید شده ‌است! ذر‌ه‎ای پرداختن و غنا دادن به این قبیل داستانک‌‌ها در فیلم وجود ندارد. ✍️نویسنده: مهران زارعیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2509 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻پادکست اربعین 💠 آیت الله جوادی آملی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند 🔸در نبود جایگزینی مناسب برای فردگرایی بی‌مهار لیبرالیسم، این فاشیسم بود که توانست به‌عنوان یک ایده جمع‌گرا، از طریق بسیج کردن لمپن‌ها، در بخش‌های قابل‌توجهی از جهان به پیروزی برسد. 🔸 ابزار فاشیست‌ها از میانمار تا آمریکا، شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص فیسبوک بود. 🔸کسانی که بدون تعارف اگر جامعه‌ای می‌خواهد پیشرفت کند و بسامان باشد، باید صدایشان را از رسمیت بیندازد، با این بسیج مرگبار صاحب صدا شدند. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2570 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند 🔸شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بنابر الگوریتم‌های هوشمندی که برای آنها طراحی شده. 🔸از روی لایک‌ها، کامنت‌ها و حتی توقف شما برای مشاهده هر محتوایی در فضای مجازی، به این پی ببرند که چه سلیقه‌ای دارید و چه چیزهایی ممکن است توجه‌تان را جلب کند. 🔸حالا این چه اشکالی دارد یا به گفتمان‌های سیاسی چه ربطی پیدا می‌کند؟ یک‌سری از گروه‌های اجتماعی که افراد کم‌سواد، کم‌بهره ذهنی و اصطلاحا لمپن‌ها هستند، معمولا گفتمان غیررسمی هرکشوری را تشکیل می‌دهند و بنا به عرفی که طی قرن‌ها در جوامع مختلف بشری تکامل پیدا کرده، هیچ‌کدام از بلندگوهای رسمی در اختیارشان نیست. 🔸اما فیسبوک می‌تواند مثلا با رصد گروه‌هایی در فضای مجازی که حول ایده «کروی نبودن زمین و مسطح بودن آن» شکل گرفته‌اند، تشخیص بدهد که چنین افرادی چه تعداد هستند، کجا هستند و با چه ایده‌هایی جذب می‌شوند. 🔸 تنها با رصد چنین مواردی است که می‌شود یک بسیج بزرگ اجتماعی برای کمپینی ایجاد کرد که می‌خواهد کسی مثل دونالد ترامپ را به کاخ سفید برساند. در انگلستان هم برگزیت به‌همین شیوه توانست در رفراندوم پیروز شود. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2570 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ژورنالیسم اندیشه در جامعه شبکه‌ای 🔹توسعه و بسط تکنولوژی در جهان مدرن، تحولات مهمی در عرصه زیست انسانی رقم زده و رسانه‌ را به عنوان یک حاکم بلامنازع بدل کرده است. 🔹مانوئل کاستلز با طرح فرضیه بنیادی گذر از جامعه اطلاعاتی(Information society) به سوی جامعه شبکه‌ای(Network Society)، معتقد است اطلاعات‌گرایی به عنوان یک پارادایم مسلط در جوامع امروزی، به یک ریخت‌شناسی و ساختار اجتماعی جدیدی منجر شده است. 🔹در نتیجه صورت متفاوتی از جامعه را نمایان کرده است. ✍️نویسنده: رسول لطفی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2568 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ژورنالیسم اندیشه در جامعه شبکه‌ای 🔹این ژورنالیست‌ها هستند که واقعیت مشترکی برای جامعه می‌سازند؛ برساخت جدیدی از نظام معنایی در ذهن جامعه شکل می‌دهند و بنابراین بر عرصه فرهنگ و رکن اساسی آن یعنی هویت، تاثیرگذارند. 🔹در حوزه بسط اندیشه و علوم انسانی نیز، ژورنالیست‌های اندیشه به عنوان میانجی بین ساحت علم و جامعه، نقش کلیدی دارند. 🔹ژورنالیست اندیشه ساحت علم را از برج عاج بیرون آورده و به زندگی روزمره مردم پیوند و به طور غیر مستقیم تفکر علمی را در جامعه توسعه می‌دهد. 🔹او نه تنها دست به ترویج علم می‌زند بلکه با توسعه تفکر علمی، موجبات پیشرفت جامعه را نیز فراهم می‌آورد. 🔹از سوی دیگر جهت‌گیری اصلی هر جامعه منوط به فهم و بینش مردم آن جامعه است؛ لذا ژورنالیسم اندیشه مسئولیت هدایت افکار توده مردم را برعهده دارد. 🔹تمام سخن آن است که جامعه شبکه‌ای عصر جدید، که محصول روند تکاملی مدرنیته است، اقتضائاتی را رقم زده که از جمله آنها راهبری و مهندسی شناخت مردم بر اساس امر ژورنالیسم اندیشه است. ✍️نویسنده: رسول لطفی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2568 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تجلی باطن قُدسی امام خمینی (ره) در دفاع مقدس 🔸آیت‌الله قاضی در پیِ این بوده که به امام خمینی بگوید ایشان برای ایفای این نقشِ تاریخیِ عظیم، «انتخاب» شده. 🔸این «انتخاب»، یک «انتخابِ الهی» است، نه حاصلِ «تشخیصِ شخصی» یا «تصادفِ بی‌حساب» یا «معادلات و محاسباتِ زمینی و بشر ساخته». 🔸این‌بار قرار است تاریخ از جایی بیرون از قلمروِ مناسباتِ انسانی رقم بخورد و یک «پیچِ تاریخیِ قُدسی» پدید آید که جهانِ دیگری را پیشِ روی انسانِ معاصر بنشاند. 🔸ازاین‌رو، باید تحلیل را به سطحی فراتر از «ظواهر» و «مادّیّات» و «کنشگریِ آدمیان» سوق داد و باور کرد که این تاریخ، در جایی بیرون از معادلاتِ «طبیعی» و «این‌جهانی» ساخته می‌شود. ✍️نویسنده: دکترمهدی جمشیدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ره) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2566 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تجلی باطن قُدسی امام خمینی (ره) در دفاع مقدس 🔸ازآنجاکه اسرارِ عالَم بر «انسانِ کامل»، مخفی نیست و او به باطنِ عالَم، دسترسی دارد، آنچه را که از دیدۀ ظاهربینِ چشم‌ها و عقل‌ها دور است و دیگران، حتّی از گمانه‌زنی دربارۀ آن نیز محروم هستند، او «به‌عیان» و «به‌وضوح»، می‌بیند و می‌یابد. 🔸متعلَّقِ شهودِ وی، آنچنان آشکار است که او می‌تواند دربارۀ آینده، نظرِ «قطعی» و «حتمی» بدهد. 🔸سخنِ او، «تحلیل» نیست؛ چون در تحلیل، آن‌هم در این گسترۀ بسیار وسیع و سرشار از متغیّرهایِ متعدّد و بازیگرانِ شناور و رویدادهایِ سیّال، هرگز چنین قطعیّتی به چشم نمی‌خورد و این‌چنین قطعیّتی، سخت از وادی از تحلیل، دور است. پس پای «خبر»، در میان است؛ خبری که از چشمۀ عوالمِ باطنی و ملکوتِ الهی، جوشیده و به زبان و بیانِ آیت‌الله شاه‌آبادی درآمده است. 🔸دوّم این‌که «مسیر» و «مدارِ» حرکتِ انقلاب، برای امام خمینی روشن شده است و ایشان از سال‌ها پیش از شروعِ جریانِ نهضت و قیام، می‌دانسته که انقلاب، چه «مراحل» و «منازلی» را خواهد پیمود و با چه «دشواری‌ها» و «ابتلائاتی» مواجه خواهد شد. 🔸پس قافله‌سالارِ انقلاب، نه‌فقط راه‌بلد بوده، بلکه «مواقفِ و منازلِ انقلاب» و «احوال و اوضاعِ انقلاب در هر مرحله» و «آغاز و فرجامِ امر»، یک‌به‌یک به او گفته شده و او می‌دانسته که چه رخ خواهد داد. 🔸البتّه این دانستن و آگاه‌بودن، هر چند به‌سببِ لطفِ الهی بوده و بارِ دشوارِ وی را سبک‌تر کرده، امّا از قدرتِ «رهبری» و «تدبیرِ» وی نکاسته و او را به مجریِ محض و بی‌اراده تبدیل نکرده است؛ چراکه حتّی با وجودِ چنین علمی نیز، تدبیر و هدایتِ کاروانِ انقلاب در تندبادهای مردافکنِ حوادثِ بزرگ، کارِ ساده‌ای نیست و وقوعِ ده‌ها خطا و لغزش در آن، متحمل است. ✍️نویسنده: دکترمهدی جمشیدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ره) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2566 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 ویژه‌نامه منتشر شد. این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکت‌کننده در پرونده چهارم مناط است و با نگاهی فقهی به مباحث و چالش‌های متاثر از ویروس کرونا به طبع رسیده است. در این ویژه‌نامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است. برای دریافت ویژه نامه کلیک کنید: manaatt.ir/elementor-2559/ https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
ویژه-نامه-چالش-های-فقهی-کرونا.pdf
16.94M
📚 ویژه‌نامه منتشر شد. این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکت‌کننده در پرونده چهارم مناط است و با نگاهی فقهی به مباحث و چالش‌های متاثر از ویروس کرونا به طبع رسیده است. در این ویژه‌نامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است. برای دریافت ویژه نامه کلیک کنید: manaatt.ir/elementor-2559/ https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» 🔹تعطیلی حکم شرع به دو معنا است؛ نخست، تعطیلی تکلیف حکمرانی دینی به الزام است و دوم، تعطیلی حکم واجب شرعی حجاب است. 🔹در اینجا، هر دو معنا منظور است. منتها معنای نخست «بالمطابقه» است، چون مستقیما با تکلیف الزام مخالفت می‌شود، ولی معنای دوم «بالملازمه» است، زیرا لازمه بی‌تفاوتی حکومت، ترک واجب شرعی حجاب است. 🔹البته استدلال به اصل اختیار و انتخاب، موجب تعطیلی بالمطابقه حکم شرع می‌شود. 🔹وقتی امری واجب شده باشد، اختیار ترک آن ممنوع است و معصیت خواهد بود و اگر باور به این اختیار پیدا کند، به‌رغم اینکه می‌داند واجب است، چنین باوری بدعت است. ✍️نویسنده: دکترداود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2582 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» 🔹یکی از برداشت‌های نادرست این است که میان «الزام» و «التزام»، رابطه تقابل و تعارض وجود دارد و این دو قابل جمع نیستند. 🔹آقای نصیری هم متاثر از همین تلقی می‌گوید التزام به حجاب صحیح است و نه الزام به آن. 🔹اهل حقوق و فلسفه اجتماع بر مغالطه‌آمیز بودن این سخن واقفند و از طرح آن در مباحث علمی پرهیز می‌کنند. 🔹یکی از مرزهای «عرفی‌گرایان پیچیده» یا «علمی» با «عرفی‌گرایان خام» یا «عامه‌پسند» در همین‌جاست. 🔹«التزام»، ضرورت اجتماع است و «الزام» ضرورت حکمرانی است. جامعه با مفهوم التزام، شکل می‌گیرد ولی هنوز تا تحقق «جامعه سیاسی» فاصله دارد. چون مفهوم التزام برای استقرار و تداوم اجتماع کافی نیست و همچنان شکننده است. برای پایداری و قوام جامعه به مفهوم «الزام» نیاز است. کار فلسفه سیاسی از همین‌جا آغاز می‌شود. 🔹به‌عبارتی فیلسوف اجتماع بحث از مفهوم التزام می‌کند و فیلسوف سیاسی بحث از الزام می‌کند. اگر «التزام» سازنده «اجتماع» است؛ «الزام» سازنده «اجتماع سیاسی» است. 🔹درواقع، «الزام» ضامن حفظ «التزام» شهروندان جامعه است. اگر شهروندی نخواهد به قواعد اجتماع، التزام داشته باشد و درعین‌حال، از مواهب و منافع اجتماع بهره‌برداری کند؛ اصل «الزام» یا همان حاکمیت او را ملزم به رعایت قواعد اجتماع می‌کند. 🔹برای مثال فردی از تمام امکانات شهری مثل آب و برق و تلفن و خدمات شهری استفاده می‌کند ولی حاضر نیست مالیات پرداخت کند و از قواعد زیست‌شهری تبعیت کند. 🔹 در چنین حالتی، او اصل التزام را از کار انداخته است. کار فیلسوف سیاسی از همین‌جا آغاز می‌شود و ایده «حکمرانی» به‌مثابه «یگانه راه‌حل» را مطرح می‌کند. حکمرانی شهروند خاطی را الزام به التزام می‌کند. 🔹بنابراین، اصل الزام حمایت‌گر و معاضد یا ضامن اصل التزام است و رابطه تقابلی بین‌شان برقرار نیست. البته آنارشیست‌های علمی بر این باورند که التزام برای اداره اجتماع کفایت می‌کند و هیچ نیاز یا ضرورتی برای حکمرانی وجود ندارد. لکن آنان هیچ راهکار تضمینی برای اینکه شهروند خاطی را ملتزم به قواعد اجتماعی کنند، ارائه نمی‌کنند. 🔹 گفته‌های آقای نصیری در این مناظره، آشکارا با همین رویکرد آنارشیستی پیش رفته است. او هیچ تضمینی به جامعه ایرانی نمی‌دهد که اگر ۱۰درصد عریان فرضی او، ۷۰درصد یا بیشتر شود، چه باید کرد، بلکه می‌گوید کار حکومت دینی تمام است. حال آنکه در آن صورت کار جامعه ایرانی تمام است. 🔹چون عریان‌خواهی اساسا در ستیز با انسجام اجتماعی عمل می‌کند و به همین دلیل است که عریان‌گرایی در غرب هم به‌شدت ضابطه‌مند است. ✍️نویسنده: دکترداود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2582 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بایسته‌های مدیریت خردمند از منظر امام علی(ع) 🔸در قلمرو تدبیر، امام علی(ع) زمامدار و مدیری خردمند شناخته می‌شود که اولاً خردمندانه به حوزه مدیریت خود احاطه داشته باشد و ثانیاً نیاز به رأی و مشاوره خبرگان و عالمان را بیشتر احساس کند. 🔸مالک اشتر یک اسلام‌شناس، فقیه و فرمانده شجاع و استراتژیست است و در تمامی عرصه‌های زندگی‌اش هم پیروز بوده، اما امام(ع) مشورت را به عنوان یک مساله بنیادین در مورد فرمانروایی او مطرح می‌کند. ✍️نویسنده: حشمت‌الله قنبری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2580 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بایسته‌های مدیریت خردمند از منظر امام علی(ع) 🔸مدیریت خردمند در سایه وجود آدم‌های باخرد معنا پیدا می‌کند. این مساله انحصار یک دفتر سازمانی نیست که اتاق مشاوره‌ای باشد که اصلاً هم نمی‌دانم از این اتاق فکرها چه چیزی درآمده است. 🔸عالی‌ترین نشانه یک مدیر آن است که آدم‌های خردمند و مجرب در کنار او حضور داشته باشند و اگر اینطور نباشد باید منتظر یک زلزله بود. 🔸 تأکید می‌کنم که این باعث تأسف است که در بسیاری از حوزه‌ها مشورت و مشاورت به معنای بی‌خاصیتی تبدیل شده است. 🔸خودم در همین دوره زندگی‌ام گاهی اوقات در ادارات و سازمان‌ها با آدم‌هایی به عنوان مشاور برخورد کردم که وقتی با آنها همنشین شدم، خدا رحم کرد که شاخ درنیاوردم. 🔸یک کسی را به عنوان مشاور آورده‌اند که عالی‌ترین مشاوره‌اش این است که می‌گوید هرچه جنابعالی بفرمایید، درست است. اینکه مشاوره نیست. اینکه بیاید و هرچه رییس بگوید، تملق کند که مشاوره نیست و دردی را برای کشور درمان نمی‌کند و سازمانی را آباد نمی‌کند. 🔸مشاور باید فاخر و ارزنده باشد و بتواند فکر دقیق و عمیق رییس را عمق بدهد یا اینکه اگر فکر و اندیشه خامی هست با اتکا به عقل و دانش عمیق خود از یک انحراف جلوگیری کند؛ لذا امام(ع) فرمود: «اِضرِبُوا بعضَ الرأیِ ببعضٍ یَتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ» 🔸 نمی‌فرماید تبادل نکنید، می‌گوید بزنید؛ این یعنی بدون مداهنه، ملاحظه، خوف و هراسی این کار را بکنید. اگر افکار و آرا به ضرب به هم نخورند، از آنها فکر صحیح متولد نمی‌شود. ✍️نویسنده: حشمت‌الله قنبری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2580 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻چالش مصلحت و عدالت 🔹«عدالت»، بزرگ‎ترین مصلحت اجتماعی است که باید دنبال شود. 🔹اما اینکه شیوه و راهکار عدالت‎خواهی و استقرار آن چگونه است، این را در تنوع شیوه ائمه معصومین(ع) می‏‎توانیم بررسی کنیم و ببینیم. 🔹در حقیقت، اگر امام حسن مجتبی (ع) هم بر سر متارکه جنگ با معاویه، به توافق رسیدند؛ مسیر دیگری بود برای اینکه عدالت‏خواهی در یک زمان مناسب‎تر با شیوه مؤثرتری تحقق پیدا کند. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2387 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻چالش مصلحت و عدالت 🔹بحث مصلحت و عدالت هیچ وقت مقابل هم قرار نمی‏‌گیرند. مگر اینکه مصلحت، مصلحت فردی، حزبی، مادی یا جناحی باشد که اساساً در عدالت‎خواهی جایگاهی ندارد. 🔹اما اگر بحث، بحث مصالح اجتماعی بر رشته مقدورات، شرایط، ظرفیت‌‎ها و امکانات باشد، حتماً عدالت‌خواهی به چنین بررسی‌‎هایی نیاز دارد؛ در واقع عدالت‎خواهی خام، کلیشه‏‎ای و شعاری در سیره ائمه دیده نمی‌شود. 🔹در سیره ائمه معصومین(ع) عدالت‎خواهی توأم با تدبیر، عقلانیت، آینده‏ نگری، امکان‎سنجی و ظرفیت‎شناسی بوده است. بنابراین، در آن مقطع، تشخیص امام حسین (ع) کاملاً درست بوده است. 🔹ایشان امام معصوم هستند و فعل امام معصوم برای ما حجیت دارد. لذا در شرایطی که امام حسین (ع) در آن قرار داشتند، عدالت‎خواهی حتی با شکست ظاهری در میدان جنگ، یا با پیامدهایی که ما در عاشورا، در ظاهر می‌بینیم، در آن صورت هم باید دنبال شود. 🔹بنابراین، نمی‎شود مصلحت و عدالت‎ را در مقابل هم قرار دهیم. باید به این توجه کنیم که عدالت‎خواهی باید باتوجه به شرایط موجود و میزان تأثیرگذاری و نیز با تدبیر و محاسبه انجام شود. 🔹کار امام حسین(ع)، یک کار کاملاً عقلانی و مبتنی بر محاسبات کاملاً درست بود. در تاریخ، بعدها نشان داده شد که محاسبات و تدابیر الهی امام حسین(ع)، درست بود و توانست یک خط روشن عدالت‎خواهی را در تاریخ حفظ و ترسیم و برای آیندگان سرمشق ایجاد کند. 🔹بنابراین، اینکه آیا امام حسین(ع) نمی‎توانستند از طریق دیگری عدالت‎‏خواهی را پیگیری کنند؟ قطعاً اگر طریق دیگری بود که آورده بیش‎تری داشت و می‎توانست برای تاریخ و آینده نتایج مثبتی داشته باشد، ایشان همان کار را می‎کردند. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2387 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net