eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻وداع «روشنفکری دینی» با دین ✍️عظیم محمودآبادی 🔸 ایشان در بیان پاره‌ای روایات که اصرار خاصی بر خشونت‌آمیز بودن رفتار پیامبر داشتند چند بار تاکید می‌کردند که این روایات «مظنون و مجهول و مطعون و…» نیست. راست می‌گویند اما پاره‌ای روایات دیگر هم هست که آنها هم مطعون و مجهول و مظنون و… نیستند. 🔸از جمله روایت غدیر که آن را نیز در مشهورترین و مقبول‌ترین کتب روایی شیعه و سنی نقل کرده‌اند. اما دکتر سروش معمولا به سیاق اهل سنت، آن را به محبت به امام علی تفسیر می‌کنند. 🔸حال آنکه باید از ایشان پرسید با این تفسیر اقتدارگرایانه از رفتار و گفتار پیامبر، آیات قرآن و مجموعه آموزه‌های اسلام، چرا باید از آن حدیث مشهوری که نه مطعون است و نه مجهول و نه مظنون، برداشتِ غیراقتدارگرایانه داشت؟ 🔸 چرا پیامبری که همواره رجل سیاسی‌ای بوده که اراده معطوف به قدرت داشته است نسبت به مسائل سیاسی تمدنی که خواسته بود برپا کند، بی‌اعتنا بوده است؟ 🔸 چرا پیامبری که به تعبیر ایشان نه کتابش و نه سیره‌اش چندان بر سبیل عشق، محبت و رحمت نبوده است، یک‌باره در غدیر خطبه‌ای می‌خواند که صرفا دغدغه‌اش این بوده که به فردی از افراد خانواده‌اش محبتی ورزیده و نه لزوما ولایتش پذیرفته شود؟ 🔸 سخن بر سر حقانیت شیعه یا سنی نیست بلکه صرفا بحث بر سر این است که چطور می‌توان در تحلیل‌های جامعه‌شناختی- تاریخی شخصیتی چون دکتر سروش، این میزان آشفتگی را در معیار و سنجش مشاهده کرد؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3519 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رابطه دین و قدرت 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3532/ 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رابطه دین و قدرت 🔹چندیست که دکتر عبدالکریم سروش درسگفتاری را با عنوان دین و قدرت در بسط فرضیاتش پیرامون رابطه این‌دو ارائه کرده است. در این جلسات وی با استناد به تاریخ، نصوص دینی و عبارات بزرگان به اثبات دعاوی خود می‌پردازد. 🔹او با استحاله معانی رایج در ادبیات دینی، فلسفی و عرفانی به دنبال تئوریزه کردن پندارهاییست که بر اساس آنها حکومت دینی در حال حاضر علی الخصوص در ایران ناموجه و نامشروع می‌نماید. 🔹قدرت وی در استخدام واژگان، خلق معانی و تسخیر فکر مخاطب، غیر قابل انکار است و به سختی می‌توان به جنبه‌های مغالطه‌آمیز گفتارش پی برده و دیگران را نسبت به آنها هشیار کرد. به همین دلیل بزرگان اهل علم در سال‌های اخیر کمتر به پاسخ شبهات وی پرداخته‌اند؛ زیرا انبوه واژه‌پردازی و سحر بیان وی به دشواری مجالی را برای نشان دادن سستی نظریاتش از منظری علمی باقی می‌گذارد. 🔹مطلبی که اخیرا جناب آقای دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی، استاد تمام دانشگاه علامه و یکی از فلاسفه دین برجسته کشور در نقد نظریات سروش طرح کرده چیزی بیش از جواب شبهات و رد فرضیات وی است. 🔹 این استاد فلسفه پرده از شیوه هنرمندانه سروش در مغالطه، برساختن معانی و قبولاندن ادعاهای فاقد دلیل، برداشته و آن را به بازار نقد آورده. 🔹وی توانسته با دقتی فلسفی بدور از علم‌فروشی با زبانی ساده و عرف‌فهم به جای تمرکز بر محتوای علمیِ دعاوی سروش، نحوه مواجهه با این نوع علم‌واره را پیش بکشد. 🔹این متن مختصر نمونه خوبی از جمع بین ساده‌گوی و تفلسف است که در دفاع از ساحت دین پرداخته شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جدیدترین نسخه حجاب در فیلم‌های ایرانی..؟؟!! ✍️سید مهدی شرف‌الدین 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3538 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جدیدترین نسخه حجاب در فیلم‌های ایرانی..؟؟!! ✍️سید مهدی شرف‌الدین 🔸اکثر فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در مقوله حجاب به دام افراط و تفریط می‌افتند. 🔸برخی از کارگردانان سعی می‌کنند چهره زنان چادری را آنقدر نامناسب و شلخته نشان دهند تا مخاطب به این باور برسد که یک رابطه مستقیمی بین چادر و عدم توجه به نظافت شخصی وجود دارد. 🔸در این فیلم‌ها و سریال‌ها، زنان محجبه با چهره‌ای بی روح و مُنزجر‌کننده در مقابل زنان غیرچادری با چهره‌های رنگ و لعاب‌دار قرار می‌گیرند لذا طبیعی است که مخاطب در فرآیند انتخاب بین این دو، فریب ظاهر زیبای زنان غیرمحجبه را بخورد. 🔸 مصداق بارز این افراط در نمایش مقوله حجاب و چادر را می‌توان در فیلم جدایی نادر از سیمین آقای اصغر فرهادی تماشا کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3538 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻واقعیت تراشی معوج و ادعاهای سست برای القاء «دین قدرت است» توسط آقای سروش ✍️دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3532 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻واقعیت تراشی معوج و ادعاهای سست برای القاء «دین قدرت است» توسط آقای سروش ✍️دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 🔹آقای سروش برای به کرسی نشاندن حرف‌هایش، واقعیت‌ها را به گونه‌ای نشان می‌دهد که شواهد خلاف آن است. به چه دلیل ایشان می گویند در تورات اصلا بحث جهنم نبوده است، ولی بعد وارد شده است؟ 🔹کدام شواهد تاریخی را برای ادعای خودشان دارند؟ این مطلب با مطلب بعدی ایشان که در تورات آمده مرتدین را بسوزانید چه تناسبی دارد؟ اِخبار مولوی در فیه ما فیه که محمد قتل و غارت می کرد، ولی ظالم نبود را به عنوان توصیفی از پیامبر خدا توسط شخصی که صدها سال پس از او بوده است، نمی توان درست قلمداد کرد. 🔹استنادی که آقای سروش به نظر فضل الرحکان نموده‌اند، از کجا آمده است؟ آیا خود فضل الرحمان نیز این قرائت آقای سروش را از توجیه قدرت در حکومت‌های کمنیستی و تعمیم آن به اسلام با منظور خود بیگانه نمی‌داند؟ 🔹به همین جهت بوده است که ابتدایی‌ترین ملاک برای استناد مطلبی به یک شخص، این است که دقیقا عین عبارت او بیان شده و دقیقا نشان داده شود در چه متن مکتوب و مستندی چنین عبارت‌هایی آمده است. چرا که در غیر این صورت برداشت‌های گزافی از سخن یک فرد دانسته می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3532 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻آیت الله مصباح مدافع دین (قسمت دوم) 💠دکتر روانبخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول) 💠 دکتر نهاوندی 🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
jange narm-.mp3
40.45M
🔊 🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول) 💠 دکتر نهاوندی 🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻۸مورد چاره‌اندیشی برای بازگشت از سیر قهقرایی و ناکارآمدی ✍️دکتر داود مهدوی‌زادگان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3555 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻۸مورد چاره‌اندیشی برای بازگشت از سیر قهقرایی و ناکارآمدی ✍️دکتر داود مهدوی‌زادگان 🔸پژوهشگاه علوم انسانی با روند فعلی هیات جذب که هیچ‌اهتمامی برای جذب پژوهشگران ارزشی و انقلابی ندارد – اگر نگوییم که اهتمام به نپذیرفتن آنان را دارد – یکصدسال هم که بگذرد، حتی یک عضو هیات‌علمی انقلابی را نمی‌تواند وارد هیات ممیزه کند. 🔸 چون اکثریت همواره با پیروان گفتمان غیررسمی ناکارآمد یا اعضای خنثی است. طبیعی است که با چنین اکثریتی هیچ‌گاه یک عضو علمی انقلابی نتواند وارد هیات ممیزه شود. همین امر نگرانی‌هایی از جهت برخورد سلیقه‌ای هیات ممیزه برای اعضای علمی پژوهشگاه پیش آورده است. 🔸هیچ‌اطمینانی برای عدم اعمال سلیقه ایدئولوژیک هیات ممیزه وجود ندارد. نگارنده در گذشته، سابقه‌ای از سنگ‌اندازی هیات ممیزه در راه ارتقای علمی و دانشیار شدن خود را تجربه کرده‌ام. 🔸راه درازمدت برای حل این مساله همان جذب بیشتر متخصصان ارزشی یا برابر با دیگران است. اما راه عاجل آن انتصاب چند عضو انقلابی در هیات ممیزه است. ریاست پژوهشگاه اختیار چنین کاری را دارد. این اقدام، موازنه حداقلی را پدید می‌آورد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3555 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تروریسم دولتی چقدر قابل پیگیری حقوقی است؟ ✍️صادق بشیره 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3552 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تروریسم دولتی چقدر قابل پیگیری حقوقی است؟ ✍️صادق بشیره 🔹درخصوص پیگیری موضوع محاکم آمریکا درباره ترور سردار سلیمانی نیز – که البته در عمل شاید به یک شوخی بیشتر شباهت داشته باشد- راهی نیست. 🔹چراکه مطابق با حقوق داخلی ایالات متحده بر مبنای دکترین عمل دولت، محاکم این کشور از قضاوت اعمال حاکمیتی منع گشته‌اند و از چنین حق و صلاحیتی حتی درخصوص دولت خود برخوردار نیستند. 🔹پس به نظر می‌رسد که باید از محاکم داخلی دست کشید و به محاکم بین‌المللی چشم داشت. همین مساله صلاحیت درخصوص محاکم بین‌المللی نیز مطرح است. جدا از برخی مراجع سیاسی و حقوق بشری چون شورای امنیت و شورای حقوق بشر، می‌توان از دو محکمه بین‌المللی موجود یعنی دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری یاد کرد. 🔹 دیوان بین‌المللی دادگستری رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۴۶ فعالیت خود را به جای دیوان دائمی دادگستری بین‌المللی آغاز کرد. در دیوان بین‌المللی دادگستری، پیش از مرحله رسیدگی ‌باید صلاحیت آن احراز شود. توضیح اینکه صلاحیت دیوان ترافعی و اختیاری است و در صورت تراضی طرفین به ارجاع اختلاف به دیوان، آن مرجع صلاحیت رسیدگی به موضوع را پیدا می‌کند. بنابراین رضایت اصحاب دعواست که به دیوان صلاحیت رسیدگی اعطا می‌کند. 🔹 درخصوص دیوان بین‌المللی دادگستری چون باید اساس رسیدگی بر رضایت طرفین اختلاف باشد، اساسا بحث مصونیت پیش نمی‌آید و اینجا با چالش دیگری موجه خواهیم بود. رضایت یک دولت به صلاحیت دیوان به طرق مختلفی ممکن است ابراز شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3552 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✳️ 🔻فلسفه‌های مضاف در منظومه فکری آیت الله مصباح یزدی(ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
ابراهیمی2_3.mp3
8.68M
✳️ 🔻فلسفه‌های مضاف در منظومه فکری آیت الله مصباح یزدی(ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مزیت نسبی ایران در بحران هژمونی 🎤دکتر رسول نوروزی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3560 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مزیت نسبی ایران در بحران هژمونی 🎤دکتر رسول نوروزی 🔸بسیاری از کشورهای غیرغربی، موفقیت‌هایشان را مرهون نظریه‌های غیرغربی روابط بین‌الملل هستند. 🔸اگر بخواهیم از فشار سیستم جهانی خارج بشویم ناچاریم دست به ابداع در نظریه بزنیم چراکه کاری که نظریه می‌کند این است که یک عینکی را روی چشمان ما قرار می‌دهد که ما به‌واسطه آن می‌توانیم جهان را همان‌طور که هست ببینیم ولی اگر از قبل یک عینک لیبرالیستی یا رئالیستی به چشمان‌مان بزنیم، جهان را آن‌طور که آمریکایی‌ها دوست دارند و به‌نوعی طراحی می‌کنند [خواهیم دید]. 🔸مثلا خوش‌بینی‌های آقای روحانی به نظام بین‌الملل، عینک ویلسونی در نظریه‌های لیبرال بود. اطلاع دارید که خودِ ویلسون بعد از اعلام آن بیانیه‌ و خوش‌بینی به امضای قدرت‌های بزرگ پایِ این بیانیه و تعهدشان به اروپا آمد، عمودی آمد و افقی برگشت، وقتی با واقعیت جهان بین‌الملل مواجه شد. 🔸نگاه ویلسونی در نظریه‌های لیبرال بود که باعث شد که آقای روحانی این‌قدر به دنیا خوش‌بین باشد، به امضا و تعهد دیگران خوش‌بین باشد، چیزی که ویلسون تقریبا یک قرن پیش تجربه کرد. 🔸 در پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ و ۱۰۰ سال بعد همان نگاه ویلسونی و خوش‌بینانه را آقای روحانی تکرار کرد. نظریه‌های تمدنی در چین یا مالزی یا ترکیه و تاویل‌های متفاوتی که از این نظریات خودشان دارند، کامیابی‌هایی به‌بار آورده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3560 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دانش آموزانی که نمره کم می‌گیرند مجرمان بالقوه‌اند! ✍️مت اگوریست (Matt Agorist) روزنامه نگار مستقل و تحلیلگر اطلاعاتی پیشین 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3564 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دانش آموزانی که نمره کم می‌گیرند مجرمان بالقوه‌اند! ✍️مت اگوریست (Matt Agorist) روزنامه نگار مستقل و تحلیلگر اطلاعاتی پیشین 🔹در مثلا سرزمین آزادی یعنی آمریکا، به ما گفته می شود که همه مردم بیگناه قلمداد می شوند تا وقتی که گناهکار بودن آنها اثبات شود. 🔹اما اگر بیشتر دقت کنید، می بینید که در حاکمیت پلیسی امروز آمریکا، این گزاره «همه بیگناهند مگر آنکه خلافش اثبات شود» مضحکه‌ای بیش نیست. اگر نسبت به این حرف تردید دارید، فقط کافی است نگاهی به اطلاعاتی بیندازید که نشان می دهند تعداد بسیار زیاد ۷۴ درصد از زندانیان در سراسر کشور هنوز به جرمی محکوم نشده اند. 🔹درست است که بسیاری از این افراد بابت جرایمی که مرتکب شده اند در انتظار دادگاه به سر می برند، ولی افراد بیگناهی نیز پشت میله های زندان به سر می برند تنها به این دلیل که توانایی سپردن وثیقه را ندارند. یک کشور آزاد- که مدعی صیانت از حقوق شهروندان خود است- نباید صدها هزار نفر از افراد به ظاهر بی گناه را در زندان نگه دارد. با این حال وضعیت موجود چنین است. 🔹گزارش اخیری که نشریه تامپا بی تایمز منتشر کرده، نشان می دهد که حاکمیت پلیسی آمریکا چه اندازه مصمم است تا خط تولید جامعه به زندان را که افراد بیگناه همچنان وارد آن می شوند فعال نگه دارد. 🔹پلیس در فلوریدا در تلاش برای زدن برچسب مجرم به کودکان، آنها را از سنین پایین هدف گرفته است، با وجود اینکه این کودکان به کلی بی گناه هستند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3564 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻لجاج با رسول خدا(ص) ✍️علیرضا شجاعی‌زند 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ص) (ص) (ص) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3571 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻لجاج با رسول خدا(ص) ✍️علیرضا شجاعی‌زند 🔸سرمنشأ تعارضات موجود در دستگاه فکری سروش، همان تعهد دو‌گانه‌ای‌ است که به اسلام و به مدرنیته دارد و ابداعات نظری و بدعت‌های الهیاتی او نیز تماما محصول تلاش‌هایی است که برای به‌هم‌آوری آنها به‌خرج داده است. همان بوده که او را به «قبض و بسط تئوریک شریعت» ‌رسانده و صامت و تابع بودن دین را از آن نتیجه گرفته است. 🔸همان تعهدات نا‌به‌هم‌سو و معارض بوده که او را گاهی دل‌نگران دین نشان می‌داده است و مُجِد تا مبادا به سرحد یک ایدئولوژی دنیوی فروکاسته شود و از سوی دیگر، مُصِر و مراقب که نکند سررشته امور از دستِ جریانِ غالبِ مدرن خارج شود. همه با این موضعِ به ظاهر مشفقانه که «دین، فربه‌تر از ایدئولوژی» است و نباید دامانش به چنین امور نازلی آلوده شود. 🔸با همان مبنا بوده که هر از چند گاه، کلیت یک‌پارچه دین را به چالش می‌کشانده و آن را با ابهام‌افکنی‌هایی چون «ذاتی و عرضی» و داخل کردن و برجسته‌سازی «تجربه دینی»، به ناسازه‌ای مفترق و اجزایی رو در روی هم بدل می‌ساخته است و مومنان را متحیر که از میان ایمان و اعتقاد یا اخلاق و شریعت کدام را برگزینند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ص) (ص) (ص) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3571 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
28.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻پاسخ شبهاتی در مورد آیت الله مصباح 💠دکتر روانبخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net