eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
مناظره زنده با محوریت عدالت اجتماعی.mp3
48.03M
🔈 صوت مناظره با محوریت: عدالت اجتماعی 🎙 ارائه‌دهندگان: 👤حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔺 استاد دانشگاه و رئیس موسسه فتوح اندیشه 👤 دکتر میلاد دخانچی 🔺 منتقد فرهنگی و نویسنده کتاب پسااسلامیسم 💬 مجری: انقلاب اسلامی ناشی از ارزش‌هایی بود که ازجمله آن ارزش‌ها عدالت بود و با مراجعه به بیانات امام رحمت‌الله علیه نیز به این نتیجه می‌رسیم که از ابتدا دو مسئله عدالت و اقتصاد از مسائل موردتوجه ایشان بوده و تکرر کلمه «مستضعفان» از جانب شهید بهشتی، طالقانی و دیگران نشان‌دهنده اهمیت و موضوعیت این مسئله دارد. ما بر مظلوم واقع شدن و به حاشیه رفتن مسئله عدالت در حاکمیت سلامی به نسبت دیگر ارزش‌ها ما را بر آن داشت که به کلیت و مبانی این مسئله بیشتر بپردازیم. در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ما نیازمند پیش‌فرضی به نام آزادی بیان هستیم. از طرفین ارائه‌دهنده بسیار متشکریم که با وجود تضادهایی در تفکراتشان به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند و اساساً حقایق از دل چنین تضادهایی بیرون خواهد آمد. 🔺 در این مناظره طرفین تلقی خود از عدالت اجتماعی و شاخصه‌های حکومت عادل را بیان می‌کنند و به نقد یکدیگر می‌پردازند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 مسئله زن و خانواده در جهان اسلام🔻 ✍️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3696 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 مسئله زن و خانواده در جهان اسلام🔻 ✍️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار 🔸الگوی که حضرت آقا در خصوص زن مطرح می‌کنند، عرصه‌ی حرکت و اقدام زن را در داخل و بیرون خانه شکل داده و برای آن ملاک گذاری می‌کند. طبق این الگو در داخل و یا خارج از خانه شرط لازم برای زن، تحفظ از وجوه زنانگی است. 🔸این مهم است که زن در داخل و خارج از خانه نقش زنانگی خود را حفظ کند. اما زن غربی وقتی وارد خانه می‌شود، حتی در درون خانه هم نقش زنانگیِ خود را ندارد, به طور مثال یک مادر و یا یک کدبانو نیست. 🔸کارِ بیرونِ از خانه به قدری او را خسته کرده که وقتی به خانه می‌آید حتی نمی‌تواند یک غذا درست بکند. حتی نمی‌تواند به شوهر خود آرامش بدهد. در واقع الگویِ غربی نقش‌های زنانگی را در درون خانه کاملا حذف می‌کند. 🔸اما طبق طرحِ الگویِ سومِ حضرت آقا, زن می‌تواند در بیرون از خانه هم علاوه بر درون خانه با شرطِ تحفظ بر وجوه زنانه خود, فعالیت کند. حضرت آقا دوره‌ی هشت ساله دفاع مقدس را به عنوان صورت تیپیکالِ این کار مثال می‌زنند. 🔸 در آن دوران عرصه فعالیت زنان به درون خانه محدود نمی‌شد; بلکه زنان از محیط خانه خارج شده و در طلیعه‌ی عرصه‌ی مبارزه, حتی گاهی لازم شد اسلحه به دوش بگیرند و گرفتند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3696 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻از علم و فلسفه تا طب سنتی، یک نگاه جامع ✍️شهرام تقی‌زاده‌انصاری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3692 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻از علم و فلسفه تا طب سنتی، یک نگاه جامع ✍️شهرام تقی‌زاده‌انصاری 🔸عدم قطعیت کوانتومی و نظریه آشوب، امکان دستیابی به اطلاعات دقیق کامل برای پیش‌بینی آینده را منتفی کرده‌اند. 🔸محدود بودن سرعت نور، دسترسی ما به کل جهان را محدود می‌سازد چون ما با یک جهان سروکار داریم و آن را از یک گوشه‌اش ملاحظه می‌کنیم، پس دسترسی ما به اشیای آسمانی از طریق نور دریافت‌شده از آنهاست. 🔸بنابراین علم تجربی ما درباره جهان هیچ‌وقت قطعی نیست. به‌قول ماکس پلانک: «ما باید اذعان کنیم که در هیچ موردی نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آنچه امروز قطعی است برای همیشه قطعی می‌ماند.» و به‌قول فاینمن: «ما فهمیده‌ایم که بقای جهل خود را تشخیص دهیم و جا برای شک باقی بگذاریم.» 🔸به‌عبارت دیگر، گزاره‌های ما یا نامطمئنند و یا تقریبا مطمئن، اما هیچ‌کدام «قطعا مطمئن» نیستند. به‌طور خلاصه، علم تجربی فاقد دانش غیرتجربی نیست. برای مثال برخی اصول عام فلسفی بر آن حاکم است، ارزش‌های اخلاقی در آن وارد می‌شود و نمی‌تواند به دغدغه‌های انسانی و بعضی سوالات مطرح در خود علم جواب گوید. 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3692 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش‌شناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر بررسی شد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3713 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش‌شناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر بررسی شد 🔸ممکن است روش شناسی به یک علم متعلق شود اما بیش از علم به عالم متعلق است؛ یعنی می‌توان درباره روش‌شناسی شهید صدر، امام خمینی یا آیت‌الله خویی سخن گفت. 🔸روش‌شناسی مطالعات پسینی علم است؛ توصیف کاری است که شهید صدر در فقه انجام داده است؛ اما در کشور ما جنبه پیشینی و توسیعی آن طرفداران زیادی پیدا کرده است که شبیه متدولوژی‌ها و منطق مواد در علوم شبیه است. 🔸شما ممکن است روش را مورد بحث قرار دهید اما باعث نمی‌شود که روش‌شناسی در دامنه معرفت‌شناسی قرار بگیرد؛ 🔸 اول باید تعیین کنیم که کتاب و سنت جزو منابع فقه هست یا نه؟ بعد ببینیم چطور به سنت یا قرآن استناد می‌کند؛ حال استناد به موارد دیگر هم از روش‌ها است؛ اگر این‌ها روش است اصول فقه با روش‌شناسی فقه تداخل دارند؛ وقتی اینقدر با هم منطبق است، برخی می‌گویند که با اصول فقه چه نیازی به روش‌شناسی فقه است؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3713 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net http://fekrat.net/3713
📋 🔻نقدی بر یک انیمیشن 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3709 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقدی بر یک انیمیشن 🔸یکی از ادعاهایی که امروزه از سوی مدعیان معنویت در عصر جدید استفاده می‌شود و در انیمیشن «روح» هم تکرار شده، جهان‌های موازی است. جهان‌های موازی، نظریه‌ای است در فیزیک کوانتوم که در سال ۱۹۷۵ جوانی به نام «اورت» در دانشگاه پرینستون آن را مطرح ساخت و نزد صاحب‌نظران آن دانش نیز قطعی نیست؛ 🔸 چون اثبات وجود جهان یا کیهان‌های موازی در حیطه تجربه انسان قرار ندارد و دلایل عقلی نیز آن را تائید نمی‌کند و تا امروز هیچ مستند علمی برای آن اقامه نشده است. 🔸محسن فرشاد دراین‌باره می‌نویسد: «… اما کیهان‌های موازی، کیهان‌های هاله‌ای، فرا کیهان، مورد مشاهده مستقیم ما نیستند، وجودشان محتمل و غیرقطعی است». 🔸(محسن فرشاد، رازها و رمزهای کیهان، ص۱۹۶) نتیجه اینکه بنا بر نظر کیهان شناسان، با توجه به نبود شرایط آزمودن و تجربه و بررسی‌های علمی در رابطه با جهان‌های موازی، وجود این جهان‌ها غیرقطعی و صرفاً یک احتمال است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3709 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💻 🔻تمدن مظروفی است که در ظرفِ دین باید اجرا شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
استاد مصباح و روشنفکری دینی.pdf
353.9K
✳️ روشنفکری دینی مدعی جمع میان سنت و تجدد است که علیرغم این که خود را در میانه رویکرد روشنفکری لائیک و اسلام سنتی معرفی می نماید ، اما همواره در صدد بازخوانی دین بر اساس مبانی مدرنیته، بوده است. ✳️ در طی سده اخیر، سه رویکرد مختلف در روشنفکری دینی شکل گرفته که استاد مصباح با هر سه جریان، مواجهه انتقادی داشته است. ✳️ این سه جریان عبارتند از روشنفکری دینی علم گرا، التقاطی و عرفی گرا که شهید مطهری و استاد مصباح در مقابله با دو جریان اول همداستانند اما در مواجهه با روشنفکری دینی عرفی گرا صرفا این استاد مصباح است که یک تنه وارد مبارزه شده است . ✍️ محمد جعفری 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
📋 🔻انسان و ظلم به خویشتن ✍️امام موسی صدر 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3722 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net