eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻از علم و فلسفه تا طب سنتی، یک نگاه جامع ✍️شهرام تقی‌زاده‌انصاری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3692 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻از علم و فلسفه تا طب سنتی، یک نگاه جامع ✍️شهرام تقی‌زاده‌انصاری 🔸عدم قطعیت کوانتومی و نظریه آشوب، امکان دستیابی به اطلاعات دقیق کامل برای پیش‌بینی آینده را منتفی کرده‌اند. 🔸محدود بودن سرعت نور، دسترسی ما به کل جهان را محدود می‌سازد چون ما با یک جهان سروکار داریم و آن را از یک گوشه‌اش ملاحظه می‌کنیم، پس دسترسی ما به اشیای آسمانی از طریق نور دریافت‌شده از آنهاست. 🔸بنابراین علم تجربی ما درباره جهان هیچ‌وقت قطعی نیست. به‌قول ماکس پلانک: «ما باید اذعان کنیم که در هیچ موردی نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آنچه امروز قطعی است برای همیشه قطعی می‌ماند.» و به‌قول فاینمن: «ما فهمیده‌ایم که بقای جهل خود را تشخیص دهیم و جا برای شک باقی بگذاریم.» 🔸به‌عبارت دیگر، گزاره‌های ما یا نامطمئنند و یا تقریبا مطمئن، اما هیچ‌کدام «قطعا مطمئن» نیستند. به‌طور خلاصه، علم تجربی فاقد دانش غیرتجربی نیست. برای مثال برخی اصول عام فلسفی بر آن حاکم است، ارزش‌های اخلاقی در آن وارد می‌شود و نمی‌تواند به دغدغه‌های انسانی و بعضی سوالات مطرح در خود علم جواب گوید. 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3692 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش‌شناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر بررسی شد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3713 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش‌شناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر بررسی شد 🔸ممکن است روش شناسی به یک علم متعلق شود اما بیش از علم به عالم متعلق است؛ یعنی می‌توان درباره روش‌شناسی شهید صدر، امام خمینی یا آیت‌الله خویی سخن گفت. 🔸روش‌شناسی مطالعات پسینی علم است؛ توصیف کاری است که شهید صدر در فقه انجام داده است؛ اما در کشور ما جنبه پیشینی و توسیعی آن طرفداران زیادی پیدا کرده است که شبیه متدولوژی‌ها و منطق مواد در علوم شبیه است. 🔸شما ممکن است روش را مورد بحث قرار دهید اما باعث نمی‌شود که روش‌شناسی در دامنه معرفت‌شناسی قرار بگیرد؛ 🔸 اول باید تعیین کنیم که کتاب و سنت جزو منابع فقه هست یا نه؟ بعد ببینیم چطور به سنت یا قرآن استناد می‌کند؛ حال استناد به موارد دیگر هم از روش‌ها است؛ اگر این‌ها روش است اصول فقه با روش‌شناسی فقه تداخل دارند؛ وقتی اینقدر با هم منطبق است، برخی می‌گویند که با اصول فقه چه نیازی به روش‌شناسی فقه است؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3713 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net http://fekrat.net/3713
📋 🔻نقدی بر یک انیمیشن 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3709 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقدی بر یک انیمیشن 🔸یکی از ادعاهایی که امروزه از سوی مدعیان معنویت در عصر جدید استفاده می‌شود و در انیمیشن «روح» هم تکرار شده، جهان‌های موازی است. جهان‌های موازی، نظریه‌ای است در فیزیک کوانتوم که در سال ۱۹۷۵ جوانی به نام «اورت» در دانشگاه پرینستون آن را مطرح ساخت و نزد صاحب‌نظران آن دانش نیز قطعی نیست؛ 🔸 چون اثبات وجود جهان یا کیهان‌های موازی در حیطه تجربه انسان قرار ندارد و دلایل عقلی نیز آن را تائید نمی‌کند و تا امروز هیچ مستند علمی برای آن اقامه نشده است. 🔸محسن فرشاد دراین‌باره می‌نویسد: «… اما کیهان‌های موازی، کیهان‌های هاله‌ای، فرا کیهان، مورد مشاهده مستقیم ما نیستند، وجودشان محتمل و غیرقطعی است». 🔸(محسن فرشاد، رازها و رمزهای کیهان، ص۱۹۶) نتیجه اینکه بنا بر نظر کیهان شناسان، با توجه به نبود شرایط آزمودن و تجربه و بررسی‌های علمی در رابطه با جهان‌های موازی، وجود این جهان‌ها غیرقطعی و صرفاً یک احتمال است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3709 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💻 🔻تمدن مظروفی است که در ظرفِ دین باید اجرا شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
استاد مصباح و روشنفکری دینی.pdf
353.9K
✳️ روشنفکری دینی مدعی جمع میان سنت و تجدد است که علیرغم این که خود را در میانه رویکرد روشنفکری لائیک و اسلام سنتی معرفی می نماید ، اما همواره در صدد بازخوانی دین بر اساس مبانی مدرنیته، بوده است. ✳️ در طی سده اخیر، سه رویکرد مختلف در روشنفکری دینی شکل گرفته که استاد مصباح با هر سه جریان، مواجهه انتقادی داشته است. ✳️ این سه جریان عبارتند از روشنفکری دینی علم گرا، التقاطی و عرفی گرا که شهید مطهری و استاد مصباح در مقابله با دو جریان اول همداستانند اما در مواجهه با روشنفکری دینی عرفی گرا صرفا این استاد مصباح است که یک تنه وارد مبارزه شده است . ✍️ محمد جعفری 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
📋 🔻انسان و ظلم به خویشتن ✍️امام موسی صدر 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3722 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻انسان و ظلم به خویشتن ✍️امام موسی صدر 🔸«یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیلِ»؛ یعنی ای کسی که در مقابل کمِ ما بسیار می‌بخشی! این کم را به که تقدیم کرده‌ایم؟ به خودمان؟ برادران، اگر انسان متوجه باشد، می‌بیند که بیشتر از هر کسی خودش در حق خودش ظلم می‌کند. 🔸ما در حق خود ظلم می‌کنیم، در حق خود کوتاهی می‌کنیم، موانع را خودمان بر سرِ راهمان ایجاد می‌کنیم، آینده و آخرتمان را با دست خودمان نابود می‌کنیم. 🔸 خداوند که همه هستی را برای ما آفریده، از ما چه می‌خواهد؟ «وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ.» شب و روز را او برای ما آفریده و شب را مایه آرامش و روز را برای کسب و کار و روزی ما قرار داده است. 🔸خلاصه، همه چیز را برای ما آفریده، ولی در مقابل، لهو و لعب و شراب‌خواری و دروغ‌گویی و آدم‌کشی و فساد و بی‌حجابی را بر ما حرام کرده است؛ به سبب اینکه این چیزها ما را خانه‌خراب می‌کند. 🔸خداوند خواسته که ما در این دنیا زندگی خوب و راحتی داشته باشیم. چنین نیست که تحریم این‌ها به سود او باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3722 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تخطئه میراث فقهی سلف از آفت‌های جامعه علمی حوزوی ✍️آیت الله علی اکبر رشاد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3718 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تخطئه میراث فقهی سلف از آفت‌های جامعه علمی حوزوی ✍️آیت الله علی اکبر رشاد 🔸حکم وضعی یعنی حکمی است که معطوف به وضعیت‌های مختلف است (در مقابل تکالیف) «بنقلٍ إستقلالی أو إستتباعی تنظیما لسلوک الإنسان فی شئون حیاته المختلفه» حکم وضعی حکمی است . 🔸از مصادیق و از اقسام مشیت تشریعیۀ شارع مقدس است که به نحوی در یا اصل تشریع تکلیف یا در حیثیات معطوف به تکلیف و امتثال دخیل است و کارکرد آن مثل حکم تکلیفی در جهت تنظیم رفتار انسان در مجالات و شئون مختلف است. 🔸حکم وضعی اقسام فراوانی دارد و این اقسام غالباً در موضوع‌شناسی بسیار کارایی دارند در ساماندهی امور و شئون بعضی از آن‌ها بسیار کارایی دارند یعنی در نهادسازی می‌توانیم از حکم وضعی بهره بگیریم و بسیار مؤثر است چون اصلاً نهادسازی به تعبیری از جنس حکم وضعی است. 🔸 ملاحظه می‌کنید که مثلاً یک بحث محدود مطرح در اصول فقه ما می‌تواند در حوزه نظام‌سازی تأثیرگذار باشد و برکات بسیاری داشته باشد این در حالی است که خود تقسیم حکم به تکلیفی و وضعی یک تقسیم باپیشینه‌ای نیست اما از زمان صاحب وافیه فاضل تونی این مسئله جدی شده و در اصول ما تبدیل به مسئله شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3718 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net