📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 🔟
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 3️⃣
⏺تعریف
▪️ در فرایند تعریف، به دنبال آنیم که بدانیم مفهوم حقیقی از چه مفاهیمی تشکیل شده است و بر اساس روشن و معلوم بودن چه مفاهیمی، معلوم می گردد. مسئله تعریف دربارۀ مفاهیم حقیقی مطرح می شود.
▪️ بحث دربارۀ «مای حقیقیه» است، که ناظر به تعریف پس از اثبات وجود دربارۀ امر موجود است. بحث دربارۀ تصور حقایق نفس الامری است، که شامل عدم هم می شود. بحث دربارۀ تصورات حقیقی و تعریف های نفس الامری است که در آن عقل صریح حاکم است.
⏺ تعریف حقیقی
▪️ تعریف حقیقی، یافتن معرفتی است که آن را نداریم، و این گونه تعریف، کار فکری عقل است که از آن تعبیر می کنیم به کار عقل صریحِ حصولیِ کلی.
▪️تعریف حقیقی با فکر و تعقل به دست می آید. ملاصدرا می گوید تعریف مربوط به مفاهیم کلی است. این از آن روست که با تعریف حقیقی می خواهیم به حقیقت ذات برسیم، و ذات، امری کلی است.
▪️مسئلۀ تعریف دار بودن یا نبودن، یعنی بدیهی تصوری بودن یا نبودن، ناظر به فضای عقلی است و بداهت نزد عقل در نظر است.
▪️در روند یافتن معرفت های تصوری و تصدیقی، به معرفت هایی می رسیم که معلوم بودنشان به معرفت های دیگر وابسته نیست. از همین جاست که تقسیم معرفت به بدیهی و نظری شکل می گیرد.
⏺تصور بدیهی و نظری
▪️ تصور بدیهی آن است که بیّن بنفسه باشد؛ یعنی به حسب ذات خود معلوم باشد و معلوم بودن آن، محتاج معلوم بودن مفهوم دیگری نباشد. اما آنچه با واسطه گری مفاهیم دیگر فهم می شود، نظری است.
⏺ معیار بداهت مفهوم وجود
▪️عقل آن گاه که به مفهوم وجود می نگرد، می بیند در معلوم بودن به مفهوم دیگری وابسته نیست و در ذاتش چیزی جز خودش نیست. به همین سبب مفهوم وجود بدیهی است. وجود اظهرالاشیا و اعرف الاشیاست.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 66_73
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
مبانی هستیشناختی علوم انسانی ۱.mp3
26.95M
📖درسهای فلسفه علوم انسانی اسلامی
🔷مبانی هستیشناختی علوم انسانی اسلامی: اصل علیت؛ ضرورت علی و معلولی؛ سنخیت علی و معلولی . و نقش آنها در علوم انسانی اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
🔸هفتمین نشریه خردورزی
🔻با توجه به نیاز وافر یک جامعهی پویا و کارآمد به الگو و نقش مهم و تأثیرگذار سلبریتیها در هویتبخشی به جامعه و جامعهسازی در هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» قصد داریم از دریچهای متفاوت به آسیبها و چالشهای «پدیده سلبریتیسم» بپردازیم و ارتباط آن را با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو تبیین نماییم.
🔻در این شماره از نشریه، مفهوم سلبریتی را از خاستگاهی انتزاعی به یک جهانبینی عینی و در جایگاه مقایسه با شأنیت اسوهپذیری قرار دادهایم و به موضوعاتی مانند:
🔻 بازنمایی تاثیر و تاثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتیها، سلبریتیزه شدن روشنفکران، میکروسلبریتیها و خودبرندسازی، نسبتشناسی الگو در رسانهی توحیدی و غیرتوحیدی، سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایهداری، درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی، بررسی نقاط اشتراک و افتراق سلبریتیها، رهبران فکری و روشنفکران و… میپردازیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خردورزی
#رسانه
#سلبریتیسم
#شهرت
#سبک_زندگی
لینک شماره هفتم خردورزی:
🌐http://fekrat.net/?p=4384
لینک شماره ششم خردورزی:
♻️http://fekrat.net/?p=4272
📌کانال فکرت؛
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
خردورزی 7- شهرت و سلبریتی_compressed (2).pdf
22.47M
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
🔸هفتمین نشریه خردورزی
🔻با توجه به نیاز وافر یک جامعهی پویا و کارآمد به الگو و نقش مهم و تأثیرگذار سلبریتیها در هویتبخشی به جامعه و جامعهسازی در هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» قصد داریم از دریچهای متفاوت به آسیبها و چالشهای «پدیده سلبریتیسم» بپردازیم و ارتباط آن را با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو تبیین نماییم.
🔻در این شماره از نشریه، مفهوم سلبریتی را از خاستگاهی انتزاعی به یک جهانبینی عینی و در جایگاه مقایسه با شأنیت اسوهپذیری قرار دادهایم و به موضوعاتی مانند:
🔻 بازنمایی تاثیر و تاثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتیها، سلبریتیزه شدن روشنفکران، میکروسلبریتیها و خودبرندسازی، نسبتشناسی الگو در رسانهی توحیدی و غیرتوحیدی، سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایهداری، درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی، بررسی نقاط اشتراک و افتراق سلبریتیها، رهبران فکری و روشنفکران و… میپردازیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خردورزی
#رسانه
#سلبریتیسم
#شهرت
#سبک_زندگی
لینک شماره هفتم خردورزی:
🌐http://fekrat.net/?p=4384
لینک شماره ششم خردورزی:
♻️http://fekrat.net/?p=4272
📌کانال فکرت؛
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️از تقلیلگرایی افراطی تا نگرش همدلانه
✍️ مریم السادات سیاهپوش
دانشجوی دکتری ادیان و عرفان
🔻یکی از نکات جالب توجه آن است که به نظر میرسد، نگرش جامعه – انسانشناسی، در مراحل نخستین به طور افراطی تقلیل گرایانه بوده است. به این معنی که غالبا نگرشی منفی نسبت به دین در آثار آنها نمایان است.
🔻با این حال، حتی در صورت فقدان نگرش منفی، ایشان در آثار خود دین را با نگاهی نقادانه به یک امر صرفا اجتماعی یا فرهنگی تقلیل داده و به طور معمول، همدلی اندکی با دینداری باورمندان داشتهاند.
🔻 البته لازم است که خاطر نشان شود، نگرش منفی در مطالعات جامعه – انسانشناسی در دورهی معاصر نیز طرفدارانی دارد، اما توجه به نگرش همدلانه بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است.
🔻نکتهی دوم آن است که در دورههای نخستین که پژوهشگران در حوزهی جامعه ـ انسانشناسی دین به ارائهی دیدگاههای خود میپرداختند، در جستجوی رسیدن به تعریفی و عام و شمولگرا بودهاند.
🔻به مرور این نگرش در میان متفکران شکل گرفت که با توجه به تفاوتهای موجود در میان جوامع و فرهنگها، نمیتوان تعریفی جامع در خصوص دین ارائه داد. بنابراین، پژوهشگر تنها باید به بررسی موردی بپردازد و از ارائهی دیدگاه کلی پرهیز کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انسان_شناسی
#تقلیل_گرایی
#جامعه
#دورکیم
#کارل_مارکس
#دین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4389
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 وجه نیاز به فلسفه
🔺 پس از تثبیت اجمالی حقایق و موجوات حقیقی، ما در شناخت موجود بودن یا نبودن اشیا، گاه دچار خطا می شویم. از باب نمونه، بخت در واقع موجود نیست، اما برخی آن را موجود می پندارند، و عقل فعال موجود است، ولی برخی آن را معدوم می انگارند. بنابراین نیازمند بحث دربارۀ موجود، از آن جهت که موجود است هستیم.
🔘نیازمندی فلسفه به برهان
🔺 بحث فلسفی باید یقین آور باشد، وگرنه شک ما دربارۀ حقیقت اشیا برطرف نمی شود. برای حصول یقین، بحث ها باید برهانی باشند. برای اینکه بحث دربارۀ واقع بما هو واقع به گونۀ یقینی باشد، تنها باید از قیاس برهانی استفاده کرد.
🔺 از میان تصدیق و اعتقاد، در فلسفه تصدیق و اعتقاد یقینی اهمیت دارد، نه ظنی و تقلیدی. اعتقاد کاشف واقع، که رافع شک نیز باشد، فقط اعتقاد یقینی است.
🔘 خاستگاه بحث دربارۀ صناعت برهان
🔺 اگر قرار است به واقع دست یابیم و هیچ احتمال خلافی نیز در کار نباشد، باید از راه برهان حرکت کنیم.
🔺 دغدغه رسیدن به واقع، همان گونه که هست، خاستگاه بحث در باب برهان بوده است. قصد پدید آوردن گزاره هایی حق و صادق، که متن واقعیت را گزارش کنند، و یقین مطابق با واقع بیافرینند، به شکل گیری بحث درباره برهان می انجامد.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 79_82
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
23.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هرمنوتیک 5️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_رمانتیک (4)
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#کرسی
#پژوهش
🔻 به صورت مجازی
🔸 توسط گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه:
🔰 کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پژوهش در مسائل تاریخی" برگزار میشود
🎙با حضور:
#سیدمحمدحسن_جواهری
#محمدفاکر_میبدی
#سیدکریم_خوب_بین_خوش_نظر
#محمد_عابدی
📅 شنبه 12 تیر ماه 1400 / ساعت 08:00
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/EJgXO66db7e2
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️سلبریتیها و نفوذ تدریجی انحرافات جنسی
✍️ دکتر زاهره سادات میرجعفری، پژوهشگر زن وخانواده
🔻انحراف جنسی نوعی ارضای جنسی است که بر خلاف نظام طبیعی و ضوابط ارزشی صورت میگیرد که برای خود فرد یا افراد دیگر، به ویژه همسر زیان آور است، به همین دلیل است که هر نوع تلذذ و ارضای جنسی خارج از مسیر طبیعی آن، تجاوز از مسیر صحیح شمرده میشود.
🔻عوامل بسیاری در سطح فردی، خانوادگی، و اجتماعی وجود دارند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در گرایش فرد به انحرافات جنسی و روابط نامشروع دخالت میکنند، علل فردی معطوف به شخصیت، نگرش و وضعیت روحی و روانی فرد است؛
🔻 علل خانوادگی بیشتر از وضعیت و مشکلات روابط همسران منشأ میگیرد؛ علل اجتماعی نیز اکثراً متوجه مشکلات ساختاری و نیز مسائل فرهنگی اجتماعی است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انحرافات_جنسی
#سلبریتیسم
#جامعه
#فرهنگ
#سبک_زندگی
#مد_گرایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4392
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 منظور از یقین
🔺 ممکن است برخی امور دیگر با این یقین مشتبه شوند. منظور از یقین در اینجا، یقین نفس الامری است، نه یقین روان شناختی. یقین روان شناختی، لزوماً مطابق واقع نیست، و ممکن است با جهل مرکب همراه باشد.
🔺 یقین نفس الامری و منطقی، اعتقاد و تصدیق مطابق با واقع است. یقین نفس الامری، همان علم و معرفت حقیقی است. این یقین از سویی وصف عالِم است، که حالتی روانی و نفسی است، و از سوی دیگر، با خارج ارتباط دارد، و براین اساس، اعتقادی واقع نماست و از این جهت به حق بودن متصف می شود.
🔺 این جزم و باور به تصدیقی تعلق می گیرد که مطابق واقع و کاشف آن باشد.
🔺 بحث درباره چیستی معرفت حقیقی بنیاد مسائل علم برهان است.
❇️مؤلفه های یقین
🔘دیدگاه افلاطون
🔺 مؤلفه های معرفت حقیقی از نگاه او: اعتقاد یا تصدیق یا پندار باشد، صادق و حق بودن، همراه با بیان و توضیح باشد.
🔘 منظور از بیان چیست
🔺 ممکن است منظور از آن، بیان و توضیح لفظی باشد. نیز می تواند بدین معنا باشد که عناصر اصلی شیء شناخته باشد. احتمال سوم این است که منظور از بیان، شناخت ممیزات شیء باشد، و البته اجمالاً معنای سوم ترجیح داده می شود.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 82_89
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
28.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فکرت
#کرسی #پژوهش 🔻 به صورت مجازی 🔸 توسط گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه: 🔰 کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پ
korsi.mp3
21.52M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پژوهش در مسائل تاریخی"
🎙با حضور:
#سیدمحمدحسن_جواهری
#محمدفاکر_میبدی
#سیدکریم_خوب_بین_خوش_نظر
#محمد_عابدی
📅 شنبه 12 تیر ماه 1400
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net