eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
995 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📽 ◾️بازنمایی نقش و جایگاه زنان در سینمای ایران 🎙 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🔻سوژه زنان در سینمای پیش از انقلاب اسلامی چطور بود؟ بررسی این مقوله نشان می‌دهد نگاه «درجه دومی» به زنان وجود داشت. 🔻 یعنی یا زنان پرستار و کنیز بودند، یا از آنان به‌ عنوان ابزاری برای رقص و آواز و معشوقه استفاده می‌کردند و چنین بازنمایی از زن ایرانی در سینما داشتند. در سینمای آن دوران، زنانی را به‌تصویر می‌کشیدند که قوه عاقله ندارند و اسیر احساساتشان هستند و هر آن تصمیم می‌گیرند که چه اتفاقی برایشان رقم بخورد. 🔻بعد از پیروزی انقلاب این روند تغییر می‌کند. در دهه ۶۰ فیلم‌ها بهتر مضمون زنان را نمایش می‌دهند؛ اما بازهم سینمای روشنفکری، سوژه‌ها و موضوعات زنان را در دست خود دارد. 🔻 خانم بنی‌اعتماد و درخشنده بخشی از این کار بودند. البته کارگردان‌هایی که در فضای انقلاب به‌تازگی رشده کرده بودند، کوشیدند تا چهره درستی از زن را نمایش دهند. برخی مواقع قرار نیست موضوع اصلی داستان، زن باشد؛ 🔻 این کارگردانان -مثلاً- در کنار پرداختن به موضوع جنگ، زن را به‌خوبی به‌تصویر می‌کشیدند؛ مثلاً فداکاری زنانی که فرزندان و همسران آن‌ها از جبهه برگشته‌اند و صمیمیت بین آن‌ها به‌خوبی بازنمایی می‌شد. این روند در دهه ۷۰ و ۸۰ ادامه پیدا کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4381 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 🔟 ❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 3️⃣ ⏺تعریف ▪️ در فرایند تعریف، به دنبال آنیم که بدانیم مفهوم حقیقی از چه مفاهیمی تشکیل شده است و بر اساس روشن و معلوم بودن چه مفاهیمی، معلوم می گردد. مسئله تعریف دربارۀ مفاهیم حقیقی مطرح می شود. ▪️ بحث دربارۀ «مای حقیقیه» است، که ناظر به تعریف پس از اثبات وجود دربارۀ امر موجود است. بحث دربارۀ تصور حقایق نفس الامری است، که شامل عدم هم می شود. بحث دربارۀ تصورات حقیقی و تعریف های نفس الامری است که در آن عقل صریح حاکم است. ⏺ تعریف حقیقی ▪️ تعریف حقیقی، یافتن معرفتی است که آن را نداریم، و این گونه تعریف، کار فکری عقل است که از آن تعبیر می کنیم به کار عقل صریحِ حصولیِ کلی. ▪️تعریف حقیقی با فکر و تعقل به دست می آید. ملاصدرا می گوید تعریف مربوط به مفاهیم کلی است. این از آن روست که با تعریف حقیقی می خواهیم به حقیقت ذات برسیم، و ذات، امری کلی است. ▪️مسئلۀ تعریف دار بودن یا نبودن، یعنی بدیهی تصوری بودن یا نبودن، ناظر به فضای عقلی است و بداهت نزد عقل در نظر است. ▪️در روند یافتن معرفت های تصوری و تصدیقی، به معرفت هایی می رسیم که معلوم بودنشان به معرفت های دیگر وابسته نیست. از همین جاست که تقسیم معرفت به بدیهی و نظری شکل می گیرد. ⏺تصور بدیهی و نظری ▪️ تصور بدیهی آن است که بیّن بنفسه باشد؛ یعنی به حسب ذات خود معلوم باشد و معلوم بودن آن، محتاج معلوم بودن مفهوم دیگری نباشد. اما آنچه با واسطه گری مفاهیم دیگر فهم می شود، نظری است. ⏺ معیار بداهت مفهوم وجود ▪️عقل آن گاه که به مفهوم وجود می نگرد، می بیند در معلوم بودن به مفهوم دیگری وابسته نیست و در ذاتش چیزی جز خودش نیست. به همین سبب مفهوم وجود بدیهی است. وجود اظهرالاشیا و اعرف الاشیاست. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 66_73 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖درس‌های فلسفه علوم انسانی اسلامی 🔷مبانی هستی‌شناختی علوم انسانی اسلامی: اصل علیت؛ ضرورت علی و معلولی؛ سنخیت علی و معلولی . و نقش آنها در علوم انسانی اسلامی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: 🔸هفتمین نشریه خردورزی 🔻با توجه به نیاز وافر یک جامعه‌ی پویا و کارآمد به الگو و نقش مهم و تأثیرگذار سلبریتی‌ها در هویت‌بخشی به جامعه و جامعه‌سازی در هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» قصد داریم از دریچه‌ای متفاوت به آسیب‌ها و چالش‌های «پدیده سلبریتیسم» بپردازیم و ارتباط آن را با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو تبیین نماییم. 🔻در این شماره از نشریه، مفهوم سلبریتی را از خاستگاهی انتزاعی به یک جهان‌بینی عینی و در جایگاه مقایسه با شأنیت اسوه‌پذیری قرار داده‌ایم و به موضوعاتی مانند: 🔻 بازنمایی تاثیر و تاثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتی‌ها، سلبریتیزه شدن روشنفکران، میکروسلبریتی‌ها و خودبرندسازی، نسبت‌شناسی الگو در رسانه‌ی توحیدی و غیرتوحیدی، سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایه‌داری، درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی، بررسی نقاط اشتراک و افتراق سلبریتی‌ها، رهبران فکری و روشنفکران و… می‌پردازیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک شماره هفتم خردورزی: 🌐http://fekrat.net/?p=4384 لینک شماره ششم خردورزی: ♻️http://fekrat.net/?p=4272 📌کانال فکرت؛ 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
خردورزی 7- شهرت و سلبریتی_compressed (2).pdf
22.47M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: 🔸هفتمین نشریه خردورزی 🔻با توجه به نیاز وافر یک جامعه‌ی پویا و کارآمد به الگو و نقش مهم و تأثیرگذار سلبریتی‌ها در هویت‌بخشی به جامعه و جامعه‌سازی در هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» قصد داریم از دریچه‌ای متفاوت به آسیب‌ها و چالش‌های «پدیده سلبریتیسم» بپردازیم و ارتباط آن را با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو تبیین نماییم. 🔻در این شماره از نشریه، مفهوم سلبریتی را از خاستگاهی انتزاعی به یک جهان‌بینی عینی و در جایگاه مقایسه با شأنیت اسوه‌پذیری قرار داده‌ایم و به موضوعاتی مانند: 🔻 بازنمایی تاثیر و تاثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتی‌ها، سلبریتیزه شدن روشنفکران، میکروسلبریتی‌ها و خودبرندسازی، نسبت‌شناسی الگو در رسانه‌ی توحیدی و غیرتوحیدی، سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایه‌داری، درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی، بررسی نقاط اشتراک و افتراق سلبریتی‌ها، رهبران فکری و روشنفکران و… می‌پردازیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک شماره هفتم خردورزی: 🌐http://fekrat.net/?p=4384 لینک شماره ششم خردورزی: ♻️http://fekrat.net/?p=4272 📌کانال فکرت؛ 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️از تقلیل­‌گرایی افراطی تا نگرش همدلانه ✍️ مریم السادات سیاهپوش دانشجوی دکتری ادیان و عرفان 🔻یکی از نکات جالب توجه آن است که به نظر می‌­رسد، نگرش جامعه – انسان­شناسی، در مراحل نخستین به طور افراطی تقلیل ­گرایانه بوده است. به این معنی که غالبا نگرشی منفی نسبت به دین در آثار آنها نمایان است. 🔻با این حال، حتی در صورت فقدان نگرش منفی، ایشان در آثار خود دین را با نگاهی نقادانه به یک امر صرفا اجتماعی یا فرهنگی تقلیل داده و به طور معمول، همدلی اندکی با دین­داری باورمندان داشته‌اند. 🔻 البته لازم است که خاطر نشان شود، نگرش منفی در مطالعات جامعه – انسان­شناسی در دوره­ی معاصر نیز طرفدارانی دارد، اما توجه به نگرش­ همدلانه بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است. 🔻نکته­‌ی دوم آن است که در دوره­‌های نخستین که پژوهشگران در حوزه­ی جامعه ـ انسان­شناسی دین به ارائه‌­ی دیدگاه‌­های خود می‌­پرداختند، در جستجوی رسیدن به تعریفی و عام و شمول­‌گرا بوده‌­اند. 🔻به مرور این نگرش در میان متفکران شکل گرفت که با توجه به تفاوت­‌های موجود در میان جوامع و فرهنگ­‌ها، نمی­‌توان تعریفی جامع در خصوص دین ارائه داد. بنابراین، پژوهشگر تنها باید به بررسی موردی بپردازد و از ارائه‌­ی دیدگاه کلی پرهیز کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4389 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 1️⃣1️⃣ ❇️ مؤلفه های معرفت یقینی 🔘 وجه نیاز به فلسفه 🔺 پس از تثبیت اجمالی حقایق و موجوات حقیقی، ما در شناخت موجود بودن یا نبودن اشیا، گاه دچار خطا می شویم. از باب نمونه، بخت در واقع موجود نیست، اما برخی آن را موجود می پندارند، و عقل فعال موجود است، ولی برخی آن را معدوم می انگارند. بنابراین نیازمند بحث دربارۀ موجود، از آن جهت که موجود است هستیم. 🔘نیازمندی فلسفه به برهان 🔺 بحث فلسفی باید یقین آور باشد، وگرنه شک ما دربارۀ حقیقت اشیا برطرف نمی شود. برای حصول یقین، بحث ها باید برهانی باشند. برای اینکه بحث دربارۀ واقع بما هو واقع به گونۀ یقینی باشد، تنها باید از قیاس برهانی استفاده کرد. 🔺 از میان تصدیق و اعتقاد، در فلسفه تصدیق و اعتقاد یقینی اهمیت دارد، نه ظنی و تقلیدی. اعتقاد کاشف واقع، که رافع شک نیز باشد، فقط اعتقاد یقینی است. 🔘 خاستگاه بحث دربارۀ صناعت برهان 🔺 اگر قرار است به واقع دست یابیم و هیچ احتمال خلافی نیز در کار نباشد، باید از راه برهان حرکت کنیم. 🔺 دغدغه رسیدن به واقع، همان گونه که هست، خاستگاه بحث در باب برهان بوده است. قصد پدید آوردن گزاره هایی حق و صادق، که متن واقعیت را گزارش کنند، و یقین مطابق با واقع بیافرینند، به شکل گیری بحث درباره برهان می انجامد. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 79_82 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
5️⃣ 🔉 حامد ساجدی 🔸 تاریخچه هرمنوتیک 🔰 (4) و 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔻 به صورت مجازی 🔸 توسط گروه پژوهشگاه: 🔰 کرسی ترویجی "آسیب‌شناسی در مسائل تاریخی" برگزار می‌شود 🎙با حضور: 📅 شنبه 12 تیر ماه 1400 / ساعت 08:00 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/EJgXO66db7e2 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️سلبریتی‌ها و نفوذ تدریجی انحرافات جنسی ✍️ دکتر زاهره سادات میرجعفری، پژوهشگر زن وخانواده 🔻انحراف جنسی نوعی ارضای جنسی است که بر خلاف نظام طبیعی و ضوابط ارزشی صورت می‌گیرد که برای خود فرد یا افراد دیگر، به ویژه همسر زیان آور است، به همین دلیل است که هر نوع تلذذ و ارضای جنسی خارج از مسیر طبیعی آن، تجاوز از مسیر صحیح شمرده می‌شود. 🔻عوامل بسیاری در سطح فردی، خانوادگی، و اجتماعی وجود دارند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در گرایش فرد به انحرافات جنسی و روابط نامشروع دخالت می‌کنند، علل فردی معطوف به شخصیت، نگرش و وضعیت روحی و روانی فرد است؛ 🔻 علل خانوادگی بیشتر از وضعیت و مشکلات روابط همسران منشأ می‌گیرد؛ علل اجتماعی نیز اکثراً متوجه مشکلات ساختاری و نیز مسائل فرهنگی اجتماعی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4392 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 2️⃣1️⃣ ❇️ مؤلفه های معرفت یقینی 🔘 منظور از یقین 🔺 ممکن است برخی امور دیگر با این یقین مشتبه شوند. منظور از یقین در اینجا، یقین نفس الامری است، نه یقین روان شناختی. یقین روان شناختی، لزوماً مطابق واقع نیست، و ممکن است با جهل مرکب همراه باشد. 🔺 یقین نفس الامری و منطقی، اعتقاد و تصدیق مطابق با واقع است. یقین نفس الامری، همان علم و معرفت حقیقی است. این یقین از سویی وصف عالِم است، که حالتی روانی و نفسی است، و از سوی دیگر، با خارج ارتباط دارد، و براین اساس، اعتقادی واقع نماست و از این جهت به حق بودن متصف می شود. 🔺 این جزم و باور به تصدیقی تعلق می گیرد که مطابق واقع و کاشف آن باشد. 🔺 بحث درباره چیستی معرفت حقیقی بنیاد مسائل علم برهان است. ❇️مؤلفه های یقین 🔘دیدگاه افلاطون 🔺 مؤلفه های معرفت حقیقی از نگاه او: اعتقاد یا تصدیق یا پندار باشد، صادق و حق بودن، همراه با بیان و توضیح باشد. 🔘 منظور از بیان چیست 🔺 ممکن است منظور از آن، بیان و توضیح لفظی باشد. نیز می تواند بدین معنا باشد که عناصر اصلی شیء شناخته باشد. احتمال سوم این است که منظور از بیان، شناخت ممیزات شیء باشد، و البته اجمالاً معنای سوم ترجیح داده می شود. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 82_89 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک 🔉 استاد حامد ساجدی 🔸 تاریخچه هرمنوتیک 🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯🔊 🔰 صوت کامل کرسی ترویجی "آسیب‌شناسی در مسائل تاریخی" 🎙با حضور: 📅 شنبه 12 تیر ماه 1400 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️سی و سومین نشست از سلسله نشست‌های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” ▪️با موضوع ” ایمان وچالش های انسان معاصر در عصر غیبت” برگزار می گردد. 🏢لینک ورود به جلسه👇 🌐https://marref.ir/ikq 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️هویت زن در اسلام و غرب (بخش دوم) ✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی 🔻برخی فمینیست‌ها اعتقاد دارند زبان حقوق، مردسالار، خشن، پرخاشگر، فردگرا، تفرقه‌افکن و عاطفه ستیز است. 🔻از این رو توصیه می‌کنند مناسبات اجتماعی بایستی بر اساس فضیلت‌های ارتباطی، اتحادی و عاطفی اخلاقی بنا شود. 🔻 اینان اعتقاد دارند ، حقوق بر اساس عقلانیت و عدالت به این سرانجام سست بنیان رسیده است لذا ضرورت دارد روابط اجتماعی بر اساس زبان عاطفه و محبت که به طبع انسانی بشر نزدیک‌تر است، پایه گذاری شود. 🔻 مهمترین آسیب‌های تسلط گفتمان حق را به قرار ذیل برشمرده می‌شود: الف. بی حد و حصر بودن حق‌ها، ب. ماهیت سرکش و ستیزه‌جوی حق‌ها ، ج. مبنای فردگرایانه و خود محورانه حقوق، د. ماهیت اخلاق گریز یا اخلاق ستیز حقوق، ه. مقتضای تفرقه افکن و اتحاد سوز حقوق. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4395 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 3️⃣1️⃣ ❇️ مؤلفه های معرفت یقینی 🔘 دیدگاه ارسطو 🔺 ارسطو یقین را همان معرفت مطلق، یعنی علم حقیقی می داند. ارسطو تأکید می کند که آن گاه می توان گفت معرفت به گزاره ای حاصل شده است که علت آن گزاره نیز شناخته شده باشد؛ یعنی یا بیّن باشد یا از راه حد وسط به دست آمده باشد، و نیز بدانیم که ممکن نیست غیر از این باشد. در این صورت خواهیم دانست که این گزاره مطابق واقع است و نیز محال است نقیض آن گزاره صادق باشد. 🔘 دیدگاه فارابی 🔺 یقین آن است که در مورد گزارۀ صادقی که آن را تصدیق کرده ایم، اعتقاد داشته باشیم که هرگز ممکن نیست در واقع به خلاف آنچه ما دربارۀ آن اعتقاد داشته ایم، باشد، و افزون بر آن، اعتقاد داشته باشیم که خلاف آن گزاره ممکن نیست. 🔺 از دید فارابی آنچه موجب می شود اعتقاد به کذب نقیض قضیۀ یقینی زوال ناپذیر باشد، علت اعتقاد بدان است؛ یعنی یا آن قضیه از اولیات است و یا محصول قیاس است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 90_92 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک 🔉 استاد حامد ساجدی 🔸 تاریخچه هرمنوتیک 🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
☎️ ◾️تقابل بنیادیِ انگارۀ توسعه با چشم‌انداز معناییِ انقلاب اسلامی 🎙 دکتر مهدی جمشیدی 🔻«توسعه»، هیچ هویّتی فارغ از «عالم تجدُّد» ندارد، بلکه از متن آن برخاسته و از هر جهت، به بنیان‌ها و افق معنایی آن تعلّق دارد؛ 🔻تعلّقی تمام‌عیار و ناگسستنی که در ذات آن، نفوذ و رسوخ یافته است. اگر در عالم تجدُّد، ابتدا سخن از «ترقّی» رفت و غریبان به دیگران، همچون اقوام «بربر» و «فروتر» نگریستند و تسلّط بر آنها را طلبیدند و استعمار بی‌رحم و وحشی را رقم زدند، در قرون بعدی، نظریۀ «توسعه»، جایگزین نظریۀ «ترقّی» شد و در جامه‌ای آراسته و علمی، بر جوامع دیگر تحمیل شد. 🔻امّا این بار، کسی احساس نکرد که به او تهاجم شده است، بلکه خودش داوطلبانه، توسعه را خواست و آن را از غرب، گدایی کرد؛ چراکه تصوّر می‌کرد که بدون توسعه، «پیشرفت» را تجربه نخواهد کرد و «عقب‌مانده» باقی خواهد ماند. 🔻این که «پیشرفت» و «عقب‌ماندگی» چیست، در مرحلۀ پیشین تعیین شده بود و چیزی جدای از توسعه نبود. «پس» و «پیش»، در نسبت با توسعه، شکل گرفته بودند و هویّت مستقلی از آن نداشتند. در چهارچوب «عقل توسعه‌ای»، تکلیف همۀ مفاهیم، مشخّص شده بود و هیچ مفهومی برخلاف آن، قابل‌تحمّل نبود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4399 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 4️⃣1️⃣ ❇️ مؤلفه های معرفت یقینی ◾️دیدگاه ابن سینا 🔺 ابن سینا برای یقین نفس الامری سه عنصر را برمی مشارد، اولاً به صدق گزارۀ «الف ب است» اعتقاد دارد. ثانیاً معتقد است که ممکن نیست این گزاره صادق نباشد، یعنی محال است که الف ب نباشد و ثالثاً این اعتقاد دوم زوال پذیر نیست. ◾️ دیدگاه ابن سینا موفق ترین طرح 🔺 طرحی که شیخ عرضه کرده، جزو موفق ترین طرح هاست؛ زیرا آغازگاهی طبیعی دارد. البته این نکته را باید در نظر داشت که «مطابق با واقع بودن» در این عبارات مطرح نشده است؛ زیرا اینکه چنان گزاره ای باید صادق باشد، بسیار روشن است و جای گفت و گو ندارد. ◾️ چه چیزی اعتقاد به زوال پذیری را در پی دارد؟ 🔺 همان امری که علت تصدیق گزاره است، اعتقاد به زوال ناپذیری آن را موجب می شود. ابن سینا می گوید یا آن گزاره از اولیات است، یا این گونه نیست و با استفاده از حد وسط اکتساب می شود. 🔺 به دلیل این حد وسط، می توان گفت که آن گزاره صادق است و ممکن نیست نقیضش درست باشد و زوال نیز نمی پذیرد. ◾️ هر یک از قیود چه چیزی را خارج می کند؟ 🔺 اعتقاد به گزاره و تصدیق آن شعریات را خارج می کند. اعتقاد به اینکه نقیض این گزاره ممکن نیست درست باشد تصدیقات ظنی، مانند خطابیات را خارج می کند. در تصدیقات ظنی، احتمال صدق خلاف گزارۀ تصدیق شده منتفی نیست. این اعتقاد دوم، زوال ناپذیر باشد، جدل، جهل مرکب، سفسطه و مغالطه خارج می کند. ◾️ اندیشۀ برهان در دل بحث یقین 🔺 محور و مدار علم برهان به معرفت حقیقی و یقین نفس الامری مرتبط است و همۀ آنچه از آن با عنوان شروط برهان یاد می شود، برای تحصیل حقیقت معرفت و یقین نفس الامری است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 93_99 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
7️⃣ هرمنوتیک 🔉 استاد حامد ساجدی 🔸 تاریخچه هرمنوتیک 🔰 هرمنوتیک رمانتیک (6) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🕌 مدرسه تابستانی «مسائل فقهی معاصر» ❇️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری «مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر» را با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در شش گروه برگزار می‌کند. 🔹 «فقه معاملات 🔹 فقه جزاء، فقه سیاسی 🔹 فقه اقتصاد 🔹 فقه خانواده 🔹 فقه تربیت» 👈 جزئیات + جدول نشست‌‌ها و اساتید، همراه با اطلاعات تکمیلی: 🌐 https://b2n.ir/x45240 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
نقد سخنان دکتر سروش درباره طب سنتی.pdf
523.9K
✍️ احمدحسین شریفی 🔴تب بالای مغالطه‌گری در مواجهه با طب سنتی و اسلامی؛ پاسخی به سخنان دکتر سروش 🔶اوایل سال ۱۳۹۹ جناب عبدالکریم در مصاحبه‌ای با سایت زیتون علیه و سنتی و مدافعان آن سخنانی را بیان کردند که همان زمان از سوی جناب استاد شریفی در یک نشست علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 🔶متن پیاده شده سخنرانی استاد شریفی در شماره سی و ششم فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 ◾️جایگاه عدالت در قانون اساسی (بخش اول) 🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان 🔻وقتی عدالت فقط در توزیع عادلانه درآمدها شد، ما از بالادستی‌ها مالیات بگیریم -که نمی‌گیرند- و بعد برگردیم و به اینها بدهیم، این نظریه حاصل می‌شود؛ 🔻 در حالی که عدالت پایه در اقتصاد این است که اول ما منابع را عادلانه تقسیم کنیم. اصل ۴۸ قانون اساسی گفته امکانات کشور باید در سراسر کشور توزیع عادلانه شود. 🔻یک جاهایی توربین بادی توجیه دارد و یک جاهایی توربین آبی. این تقسیم شود. نه اینکه جیرفت کرمان اتفاق بیفتد و در حوالی سیستان الان سر صف آب هستند. خوزستان سر صف گاز است. آدم تعجب می‌کند که اینها سر چاه نفت خوابیدند، چرا باید این اتفاق بیفتد؟ 🔻 اینها رشدهای نامرتبط است. هزار کارگر وقتی به هم دوخته می‌شوند، خوشه‌های کوچک کنار هم باید اندازه چماقی شوند. اینها در کنار هم تعاونی می‌شوند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4402 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش5️⃣1️⃣ ❇️ مؤلفه های معرفت یقینی 💠دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی 🔺 محقق طوسی تعریف اثیرالدین ابهری را مانع اغیار نمی داند. ابهری یقین را چنین تعریف کرده است: «یقین اعتقاد است به اینکه شیء الف ب است، به همراه اعتقاد به اینکه شیء الف ممکن نیست به گونۀ دیگری باشد». خواجه می گوید اگر صرف «اعتقاد» در این تعریف مورد نظر است، جهل مرکب را نیز دربر دارد؛ اما اگر «اعتقاد صادق و مطابق با نفس الامر» در نظر باشد، هرچند جهل مرکب را خارج می کند، شامل اعتقاد مقلّد جازم می شود. 💠 چهار شرط یقین 🔺 اول و دوم. یقین اعتقاد صادق است؛ سوم. یقین اعتقاد جازم است. اعتقاد جازم، اعتقادی است همراه با این اعتقاد که نقیض اعتقاد اول ممکن نیست؛ چهارم. یقین اعتقاد ثابت و زوال ناپذیر است؛ یعنی نقیض آن صادق نیست و ممکن هم نیست که این اعتقاد دوم، زوال بپذیرد. در نتیجه یقین را باید چنین تعریف کرد: «اعتقاد صادق جازم ثابت». 💠 مقایسه میان دیدگاه ابن سینا و محقق طوسی 🔺 در تعرف محق طوسی، قید «مطابقت» افزوده شده و اعتقاد دوم به گونه ای معنا شده است که ظن از تعریف خارج گردد، و قید «ثابت» نیز آورده شده تا اعتقاد مقلد از تعریف بیرون رود. 🔺 ابن سینا زوال ناپذیر بودن اعتقاد به کذب نقیض را شرط یقین دانسته بود، که شامل نفی اعتقاد تقلیدی نیز می شود. بنابراین در تعریف بوعلی، مشکلی از جهت خروج اعتقاد تقلیدی وجود ندارد. 💠 دربارۀ قید «مطابقت» 🔺 که در تعریف خواجه افزوده شده است، باید گفت که نیازی بدان نیست؛ زیرا اساساً بحث دربارۀ یقین نفس الامری است. 🔺 صرف حضور قید مطابقت با واقع، گرهی را نمی گشاید و پرسیدنی است که فاعل شناسا چگونه می تواند این قید را احراز کند؟ 🔺 بوعلی از عالِم آغاز کرده و گفته است که اعتقاد یقینی باید زوال ناپذیر باشد و از راه علتش حاصل آمده باشد. لازمۀ این سخن، چنان که گذشت، مطابق با واقع بودن یقین نیز هست. 🔺 راهی که به صورت یقینی به واقع می رساند، قضیه ای یقینی است که یا از اولیات (بیّن بنفسه) باشد و یا از حد وسط به دست آمده باشد. 🔺 اگر اعتقادی از راه علت خود به دست آمده باشد، مطابق با واقع است. 💠ظن بودن جهل مرکب 🔺 ابن سینا جهل مرکب را نیز درحقیقت نوعی از ظن (ظن فلسفی) می شمارد. آن کس که جهل مرکب دارد، معتقد است نقیض قضیه ای که آن را تصدیق کرده است، صادق نیست؛ اما از آنجا که از راهی رساننده و معتبر وارد نشده، اعتقادش در واقع زوال پذیر است. بنابراین جهل مرکب واقعاً علم نیست، و بهتر است آن را ظن بنامیم. 🔺 گاه اعتقادی جازم است، اما در واقع باید آن را از اقسام ظن برشمرد؛ زیرا زوال پذیر است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 99_105 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
8️⃣ هرمنوتیک 🔉 استاد حامد ساجدی 🔸 تاریخچه هرمنوتیک 🔰 نقد و بررسی هرمنوتیک رمانتیک (1) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net