📋 #یاداشت
◾️شریعتی به مثابه نگاهی آناکرونیستیکی
✍️ علی اصغر سیاحت هویدا
🔻سوزن پرگار اندیشه امام خمینی حول محور قرآن، سنت و عقلانیت اجتماعی بود اما شریعتی در حوزه عدالت، نگاهی که به ابوذر داشت مبتنی بر چارچوب آوانگاردیستهای اروپایی باز تعریف میشود
🔻و همین اشتباه و ضعف در فهم حوزه دین، سبب میشد تا هر کجا به اسلامشناسی یا فهم تاریخ برسد، سخنانی پرغلط و پر اشتباه را تکرار کند، اتفاقی که شهید مطهری یا آیت الله مصباح یزدی از کنارش به سادگی نگذشتند.
🔻زمانی که مسئله خلاء گفتمانی برای عدالتخواهی پیش بیاید، بلایی بر سر این مفهوم میآید که از چپ با عنوان آلترناتیوی به نام شریعتی برای اصلاح حکمرانی سیاسی به دنبال تفسیر افراطگرایانه باشند و برایش مدل حکومت تصویر کنند
🔻و از راست آن را در حد و اندازه یک شعر و شعار بخوانند و در کنارش یک پیوست رسانهای بچینند تا عدالت را مبتنی بر نگاههای دموکراتیک خود «داد» بازتعریف نمایند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دکتر_شریعتی
#عدالت
#مارکسیسم
#فلسفه
#پسااسلام_گرایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4369
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️بررسی انتقادی لایحه «تامین امنیت زنان علیه خشونت» (بخش سوم)
✍️ محمدرضا کدخدایی؛ دانش آموخته سطوح عالی حوزه و دکترای مطالعات جنسیت و خانواده
🔻به فرض ضرورت مداخله حاکمیتی از نوع حقوقی در موضوعات مرتبط با خشونت علیه زنان، مناسبات حق و تکلیف به عنوان اصلیترین اصول مترقی حقوقی بایستی رعایت گردد.
🔻تلازم حقوق و تکالیف، لزوم تعادل و توازن بین حقوق و تکالیف، لزوم تناسب حقوق و تکالیف با شخصیت، لزوم جریان قاعده زرین و قاعده انصاف، از جمله اصولی است که بایستی بر فرایند حقوقی کردن قواعد ناظر بر رفتار اجتماعی حاکم باشد.
🔻در غیر این صورت عدالت یا احساس عدالت در جامعه مخدوش و به نابسامانی و اضمحلال نظام اجتماع منجر میگردد.
🔻بسیاری از مواد موجود در لایحه اقتضائات اولیه اصول مذکور را رعایت نکرده است. بهعنوان مثال در مورد ترک وظایف خانوادگی از طرف زوج یا خروج نامتعارف از زندگی مشترک برای شوهر ضمانت اجراهای متصلب کیفری پیشبینی شده در حالی که برای زوجه با وجود فراوانی ارتکاب همین جرائم، هیچ ضمانت اجرای کیفری وجود ندارد.
🔻از بین رفتن مناسبات حق و تکلیف عملا به اختلال در نظام زوجیت، خانواده و دیگر ساختارهای کلانتر اجتماعی ختم خواهد شد و حتی زمینهساز اشکال پیچیدهتر خشونت علیه زنان میگردد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جامعه
#خشونت
#زنان
#عدالت
#لایحه
#قانون_گذاری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4373
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ اولین کنفرانس ملی علوم شناختی
از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی
► تبیین مفاهیم شناختی در آراء و اندیشه حکمای اسلامی
► ظرفیت منابع اسلامی در حفظ و ارتقاء قابلیت های شناختی فردی و اجتماعی
► ظرفیت های منابع اسلامی در مدیریت سوگیری ها و خطاهای شناختی
جنگ شناختی
► سنت های الهی و شناخت
► حکمرانی و شناخت
► زبان شناسی شناختی و مفهوم سازی
اطلاعات بیشتر:
http://csc2022.ir/
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📖دوره معرفت نفس و روان شناسی
💡کتاب دروس معرفت نفس
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
مدرس: شاگرد برجسته علامه حسن زاده حضرت استاد آیت الله ضیائی
🌀 توضیحات دوره:
▫️https://b2n.ir/d93973
🌟لینک ثبت نام آسان و سریع
💡https://zarinp.al/372240
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#مرکز_رشد_نوآوری
✅ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه برگزار می کند:
🔸#روایت_های_فرامرزی
✍️ تجربه تحصیل و آشنایی با مرزهای دانش #انسان_شناسی در خارج کشور
👤 با ارائه:
#پیمان_اسحاقی
🗓 سه شنبه 8 تیرماه 1400 ساعت 18
💢 به صورت مجازی و ارتباط از طریق:
💠 join.skype.com/AQh6ZoPWxvPY
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/faramarzi
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
✨پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می نماید:
وبینار بین المللی:
💢 تقریری نوین از برهان دکارت بر اصالت نفس
A New Version of Descartes' Argument for the Principality of the Soul
سخنران:
🔸پروفسور ریچارد سوئین برن
Prof. Richard Swinburne
(فیلسوف و استاد برجستۀ فلسفۀ دین دانشگاه آکسفورد)
نقد و بررسی:
🔸حجه الاسلام دکتر علی شیروانی؛ مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔸دکتر مهدی ذاکری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
دکتر مجمد جاودان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
🔸دکتر محمد علی عبداللهی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🔸حجه الاسلام دکتر محمد جواد اصغری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
➕و با حضور اساتید و متخصصان مباحث فلسفه و کلام
زمان:
🗓چهارشنبه 16 تیرماه 1400، ساعت 14-16
🌏لینک برگزاری جلسه:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 9️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 2️⃣
🔘مفاهیم کلی
🔺 فهم شهودی در موطن شهود، «فرد بالذات» را نیز می یابد. فرد بالذات، ذات جزئی است، که حظی از کلیت دارد و باید با روند کلی یابی، از آن به مفهوم کلی رسید.
🔺 عقل تحلیلی کلیت را می یابد، اما آن را از شهود و فهم شهودی برمی گیرد.عقل تحلیلی فرد بالذات را نیز انتزاع می کند که حظی از کلیت دارد.عقل تحلیلی، که انتزاع و افراز فرد بالذات است، مرحلۀ دومی را آغاز می کند که انتقال و صعود معرفتی پس از افراز خواهد بود. کلی یابی با انتقال و صعود معرفتی انجام می شود.
🔺 مفهوم کلیِ یافت شده از حس یا شهود در فرایند کلی یابی، برای عقل معلوم است و این مفهوم بیّن بنفسه است و عقل به توسط مفاهیم دیگر، با این مفهوم آشنا نشده است.
🔺 این مفاهیم بدیهی اند؛ یعنی بیّن بنفسه اند و عقل برای آشنایی با آنها نیازمند کسب و فکر نیست.
🔘 بدیهی در فلسفه و منطق
🔺 بدیهی تصوری یا تصدیقی آن است که بیّن بنفسه است و خود آشکار است و در این آشکار بودن، نیازمند تصورات یا تصدیقات آشکار دیگر نیست، که در غیر این صورت، کسبی و نظری خواهد بود.
🔘 بدیهی به حسب منشاء
🔺 عقل تحلیلی و کلی یاب به مفاهیم کلی دست می یابد، اما آنها را از راه منشأ می یابد؛ یعنی ابتدا با مشاهدۀ مصادیق جزئی، فرد بالذات فهم می شود و سپس با پیمودن روند کلی یابی، مفهوم کلی فرا دست می آید. عقل می تواند به همین مفاهیم، که با آنها آشنا شده است، و از این منظر بدیهی و بیّن بنفسه اند، با لحاظ ذات بنگرد.
🔺 سخن از بداهت به حسب ذات است، نه به حسب منشأ. اگر به حسب ذات بنگریم، عقل در پی ذاتیات آن ذات است.
🔘 نگریستن عقل به ذات مفاهیم با صرف نظر از منشأ
🔺 عقل وقتی ذات مفاهیم را با صرف نظر از منشأ می نگرد و آنها را زیر ذره بین خود بازکاوی می کند، برخی مفاهیم را مرکب از مفاهیم دیگر و نیازمند آنها می بیند. این دسته از مفاهیم طبیعتاً نظری خواهند بود. از سوی دیگر برخی مفاهیم را به نفس همان مفاهیم، بی آنکه از مفاهیم دیگری بهره ببرد، به حسب ذات خودشان به صورت اولی تصور می کند. چنین مفاهیمی را باید مفاهیم بدیهی نامید.
🔺 بدیهی به حسب منشأ، بدیهی در مقام اجمال است و بدیهی به حسب ذات، بدیهی در مقام تفصیل. ممکن است مفهومی در هر دو مقام بدیهی باشد، مانند مفهوم وجود، و مفهومی تنها در مقام نخست بدیهی باشد، مانند مفهوم سفیدی و انسان.
🔘بدیهی، ویژگی ذات مفهوم
🔺 بدیهی و نظری بودن، ویژگی ذات مفهوم به خودی خود است و عقل تنها درک کننده و کاشف این ویژگی ذوات مفاهیم است. ویژگی هایی مانند اعم بودن و بسیط بودن، از لوازم ذات مفهوم بدیهی به شمار می روند و بدیهی بودن، از نفس ذات مفهوم برمی خیزد.
🔘 معیار بداهت مفهوم کلی
🔺 صرف بداهت به حسب منشأ، برای حکم کردن به بدیهی بودن مفهوم کلی، بسنده نیست. معیار بداهت مفهوم کلی، بداهت آن در مقام مفصیل و با نظر به ذات است.
🔺 کار عقل در باب مفاهیم کلی، ذات یابی است و در پی آن است که بداند آیا مفهوم کلی، متشکل از مفاهیم و حقایق دیگر هست یا نه. بنابراین بدیهی نزد عقل، واقعاً بدیهی در مقام تفصیل است؛ یعنی مفهومی بدیهی است که واقعاً به حسب ذات خود تصور می شود و طبیعتاً متشکل از اجزا نیست تا معلوم بودنش تابع معلوم بودن اجزا باشد.
🔺 بدیهیِ در مقام اجمال برای عقل به حسب خود عقل بدیهی نیستند، بلکه به حسب شهود و حس چنین ویژگی ای دارند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 58_63
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺دوره آموزشی - پژوهشی تابستانی مبانی فقهی، حقوقی قانون اساسی با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی
✔️با حضور اساتید حوزه و دانشگاه به همراه اعطای گواهی شرکت در دوره
🔹زمان برگزاری دوره: شنبه 12 تیرماه لغایت چهارشنبه 16 تیرماه
🔸ساعت برگزاری: 17 لغایت 20:30
👈 زمان ثبت نام: 5 تا 10 تیرماه با شماره تلفن 09127509103
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هرمنوتیک 4️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_رمانتیک (3)
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 #گفتوگو
◾️بازنمایی نقش و جایگاه زنان در سینمای ایران
🎙 دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔻سوژه زنان در سینمای پیش از انقلاب اسلامی چطور بود؟ بررسی این مقوله نشان میدهد نگاه «درجه دومی» به زنان وجود داشت.
🔻 یعنی یا زنان پرستار و کنیز بودند، یا از آنان به عنوان ابزاری برای رقص و آواز و معشوقه استفاده میکردند و چنین بازنمایی از زن ایرانی در سینما داشتند. در سینمای آن دوران، زنانی را بهتصویر میکشیدند که قوه عاقله ندارند و اسیر احساساتشان هستند و هر آن تصمیم میگیرند که چه اتفاقی برایشان رقم بخورد.
🔻بعد از پیروزی انقلاب این روند تغییر میکند. در دهه ۶۰ فیلمها بهتر مضمون زنان را نمایش میدهند؛ اما بازهم سینمای روشنفکری، سوژهها و موضوعات زنان را در دست خود دارد.
🔻 خانم بنیاعتماد و درخشنده بخشی از این کار بودند. البته کارگردانهایی که در فضای انقلاب بهتازگی رشده کرده بودند، کوشیدند تا چهره درستی از زن را نمایش دهند. برخی مواقع قرار نیست موضوع اصلی داستان، زن باشد؛
🔻 این کارگردانان -مثلاً- در کنار پرداختن به موضوع جنگ، زن را بهخوبی بهتصویر میکشیدند؛ مثلاً فداکاری زنانی که فرزندان و همسران آنها از جبهه برگشتهاند و صمیمیت بین آنها بهخوبی بازنمایی میشد. این روند در دهه ۷۰ و ۸۰ ادامه پیدا کرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینمای_ایران
#زن
#فمنیسم
#فیلم_فارسی
#انقلاب
#عفاف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4381
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 🔟
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 3️⃣
⏺تعریف
▪️ در فرایند تعریف، به دنبال آنیم که بدانیم مفهوم حقیقی از چه مفاهیمی تشکیل شده است و بر اساس روشن و معلوم بودن چه مفاهیمی، معلوم می گردد. مسئله تعریف دربارۀ مفاهیم حقیقی مطرح می شود.
▪️ بحث دربارۀ «مای حقیقیه» است، که ناظر به تعریف پس از اثبات وجود دربارۀ امر موجود است. بحث دربارۀ تصور حقایق نفس الامری است، که شامل عدم هم می شود. بحث دربارۀ تصورات حقیقی و تعریف های نفس الامری است که در آن عقل صریح حاکم است.
⏺ تعریف حقیقی
▪️ تعریف حقیقی، یافتن معرفتی است که آن را نداریم، و این گونه تعریف، کار فکری عقل است که از آن تعبیر می کنیم به کار عقل صریحِ حصولیِ کلی.
▪️تعریف حقیقی با فکر و تعقل به دست می آید. ملاصدرا می گوید تعریف مربوط به مفاهیم کلی است. این از آن روست که با تعریف حقیقی می خواهیم به حقیقت ذات برسیم، و ذات، امری کلی است.
▪️مسئلۀ تعریف دار بودن یا نبودن، یعنی بدیهی تصوری بودن یا نبودن، ناظر به فضای عقلی است و بداهت نزد عقل در نظر است.
▪️در روند یافتن معرفت های تصوری و تصدیقی، به معرفت هایی می رسیم که معلوم بودنشان به معرفت های دیگر وابسته نیست. از همین جاست که تقسیم معرفت به بدیهی و نظری شکل می گیرد.
⏺تصور بدیهی و نظری
▪️ تصور بدیهی آن است که بیّن بنفسه باشد؛ یعنی به حسب ذات خود معلوم باشد و معلوم بودن آن، محتاج معلوم بودن مفهوم دیگری نباشد. اما آنچه با واسطه گری مفاهیم دیگر فهم می شود، نظری است.
⏺ معیار بداهت مفهوم وجود
▪️عقل آن گاه که به مفهوم وجود می نگرد، می بیند در معلوم بودن به مفهوم دیگری وابسته نیست و در ذاتش چیزی جز خودش نیست. به همین سبب مفهوم وجود بدیهی است. وجود اظهرالاشیا و اعرف الاشیاست.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 66_73
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
مبانی هستیشناختی علوم انسانی ۱.mp3
26.95M
📖درسهای فلسفه علوم انسانی اسلامی
🔷مبانی هستیشناختی علوم انسانی اسلامی: اصل علیت؛ ضرورت علی و معلولی؛ سنخیت علی و معلولی . و نقش آنها در علوم انسانی اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
🔸هفتمین نشریه خردورزی
🔻با توجه به نیاز وافر یک جامعهی پویا و کارآمد به الگو و نقش مهم و تأثیرگذار سلبریتیها در هویتبخشی به جامعه و جامعهسازی در هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» قصد داریم از دریچهای متفاوت به آسیبها و چالشهای «پدیده سلبریتیسم» بپردازیم و ارتباط آن را با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو تبیین نماییم.
🔻در این شماره از نشریه، مفهوم سلبریتی را از خاستگاهی انتزاعی به یک جهانبینی عینی و در جایگاه مقایسه با شأنیت اسوهپذیری قرار دادهایم و به موضوعاتی مانند:
🔻 بازنمایی تاثیر و تاثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتیها، سلبریتیزه شدن روشنفکران، میکروسلبریتیها و خودبرندسازی، نسبتشناسی الگو در رسانهی توحیدی و غیرتوحیدی، سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایهداری، درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی، بررسی نقاط اشتراک و افتراق سلبریتیها، رهبران فکری و روشنفکران و… میپردازیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خردورزی
#رسانه
#سلبریتیسم
#شهرت
#سبک_زندگی
لینک شماره هفتم خردورزی:
🌐http://fekrat.net/?p=4384
لینک شماره ششم خردورزی:
♻️http://fekrat.net/?p=4272
📌کانال فکرت؛
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
خردورزی 7- شهرت و سلبریتی_compressed (2).pdf
22.47M
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
🔸هفتمین نشریه خردورزی
🔻با توجه به نیاز وافر یک جامعهی پویا و کارآمد به الگو و نقش مهم و تأثیرگذار سلبریتیها در هویتبخشی به جامعه و جامعهسازی در هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» قصد داریم از دریچهای متفاوت به آسیبها و چالشهای «پدیده سلبریتیسم» بپردازیم و ارتباط آن را با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو تبیین نماییم.
🔻در این شماره از نشریه، مفهوم سلبریتی را از خاستگاهی انتزاعی به یک جهانبینی عینی و در جایگاه مقایسه با شأنیت اسوهپذیری قرار دادهایم و به موضوعاتی مانند:
🔻 بازنمایی تاثیر و تاثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتیها، سلبریتیزه شدن روشنفکران، میکروسلبریتیها و خودبرندسازی، نسبتشناسی الگو در رسانهی توحیدی و غیرتوحیدی، سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایهداری، درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی، بررسی نقاط اشتراک و افتراق سلبریتیها، رهبران فکری و روشنفکران و… میپردازیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خردورزی
#رسانه
#سلبریتیسم
#شهرت
#سبک_زندگی
لینک شماره هفتم خردورزی:
🌐http://fekrat.net/?p=4384
لینک شماره ششم خردورزی:
♻️http://fekrat.net/?p=4272
📌کانال فکرت؛
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️از تقلیلگرایی افراطی تا نگرش همدلانه
✍️ مریم السادات سیاهپوش
دانشجوی دکتری ادیان و عرفان
🔻یکی از نکات جالب توجه آن است که به نظر میرسد، نگرش جامعه – انسانشناسی، در مراحل نخستین به طور افراطی تقلیل گرایانه بوده است. به این معنی که غالبا نگرشی منفی نسبت به دین در آثار آنها نمایان است.
🔻با این حال، حتی در صورت فقدان نگرش منفی، ایشان در آثار خود دین را با نگاهی نقادانه به یک امر صرفا اجتماعی یا فرهنگی تقلیل داده و به طور معمول، همدلی اندکی با دینداری باورمندان داشتهاند.
🔻 البته لازم است که خاطر نشان شود، نگرش منفی در مطالعات جامعه – انسانشناسی در دورهی معاصر نیز طرفدارانی دارد، اما توجه به نگرش همدلانه بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است.
🔻نکتهی دوم آن است که در دورههای نخستین که پژوهشگران در حوزهی جامعه ـ انسانشناسی دین به ارائهی دیدگاههای خود میپرداختند، در جستجوی رسیدن به تعریفی و عام و شمولگرا بودهاند.
🔻به مرور این نگرش در میان متفکران شکل گرفت که با توجه به تفاوتهای موجود در میان جوامع و فرهنگها، نمیتوان تعریفی جامع در خصوص دین ارائه داد. بنابراین، پژوهشگر تنها باید به بررسی موردی بپردازد و از ارائهی دیدگاه کلی پرهیز کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انسان_شناسی
#تقلیل_گرایی
#جامعه
#دورکیم
#کارل_مارکس
#دین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4389
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 وجه نیاز به فلسفه
🔺 پس از تثبیت اجمالی حقایق و موجوات حقیقی، ما در شناخت موجود بودن یا نبودن اشیا، گاه دچار خطا می شویم. از باب نمونه، بخت در واقع موجود نیست، اما برخی آن را موجود می پندارند، و عقل فعال موجود است، ولی برخی آن را معدوم می انگارند. بنابراین نیازمند بحث دربارۀ موجود، از آن جهت که موجود است هستیم.
🔘نیازمندی فلسفه به برهان
🔺 بحث فلسفی باید یقین آور باشد، وگرنه شک ما دربارۀ حقیقت اشیا برطرف نمی شود. برای حصول یقین، بحث ها باید برهانی باشند. برای اینکه بحث دربارۀ واقع بما هو واقع به گونۀ یقینی باشد، تنها باید از قیاس برهانی استفاده کرد.
🔺 از میان تصدیق و اعتقاد، در فلسفه تصدیق و اعتقاد یقینی اهمیت دارد، نه ظنی و تقلیدی. اعتقاد کاشف واقع، که رافع شک نیز باشد، فقط اعتقاد یقینی است.
🔘 خاستگاه بحث دربارۀ صناعت برهان
🔺 اگر قرار است به واقع دست یابیم و هیچ احتمال خلافی نیز در کار نباشد، باید از راه برهان حرکت کنیم.
🔺 دغدغه رسیدن به واقع، همان گونه که هست، خاستگاه بحث در باب برهان بوده است. قصد پدید آوردن گزاره هایی حق و صادق، که متن واقعیت را گزارش کنند، و یقین مطابق با واقع بیافرینند، به شکل گیری بحث درباره برهان می انجامد.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 79_82
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هرمنوتیک 5️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_رمانتیک (4)
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#کرسی
#پژوهش
🔻 به صورت مجازی
🔸 توسط گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه:
🔰 کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پژوهش در مسائل تاریخی" برگزار میشود
🎙با حضور:
#سیدمحمدحسن_جواهری
#محمدفاکر_میبدی
#سیدکریم_خوب_بین_خوش_نظر
#محمد_عابدی
📅 شنبه 12 تیر ماه 1400 / ساعت 08:00
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/EJgXO66db7e2
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️سلبریتیها و نفوذ تدریجی انحرافات جنسی
✍️ دکتر زاهره سادات میرجعفری، پژوهشگر زن وخانواده
🔻انحراف جنسی نوعی ارضای جنسی است که بر خلاف نظام طبیعی و ضوابط ارزشی صورت میگیرد که برای خود فرد یا افراد دیگر، به ویژه همسر زیان آور است، به همین دلیل است که هر نوع تلذذ و ارضای جنسی خارج از مسیر طبیعی آن، تجاوز از مسیر صحیح شمرده میشود.
🔻عوامل بسیاری در سطح فردی، خانوادگی، و اجتماعی وجود دارند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در گرایش فرد به انحرافات جنسی و روابط نامشروع دخالت میکنند، علل فردی معطوف به شخصیت، نگرش و وضعیت روحی و روانی فرد است؛
🔻 علل خانوادگی بیشتر از وضعیت و مشکلات روابط همسران منشأ میگیرد؛ علل اجتماعی نیز اکثراً متوجه مشکلات ساختاری و نیز مسائل فرهنگی اجتماعی است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انحرافات_جنسی
#سلبریتیسم
#جامعه
#فرهنگ
#سبک_زندگی
#مد_گرایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4392
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 منظور از یقین
🔺 ممکن است برخی امور دیگر با این یقین مشتبه شوند. منظور از یقین در اینجا، یقین نفس الامری است، نه یقین روان شناختی. یقین روان شناختی، لزوماً مطابق واقع نیست، و ممکن است با جهل مرکب همراه باشد.
🔺 یقین نفس الامری و منطقی، اعتقاد و تصدیق مطابق با واقع است. یقین نفس الامری، همان علم و معرفت حقیقی است. این یقین از سویی وصف عالِم است، که حالتی روانی و نفسی است، و از سوی دیگر، با خارج ارتباط دارد، و براین اساس، اعتقادی واقع نماست و از این جهت به حق بودن متصف می شود.
🔺 این جزم و باور به تصدیقی تعلق می گیرد که مطابق واقع و کاشف آن باشد.
🔺 بحث درباره چیستی معرفت حقیقی بنیاد مسائل علم برهان است.
❇️مؤلفه های یقین
🔘دیدگاه افلاطون
🔺 مؤلفه های معرفت حقیقی از نگاه او: اعتقاد یا تصدیق یا پندار باشد، صادق و حق بودن، همراه با بیان و توضیح باشد.
🔘 منظور از بیان چیست
🔺 ممکن است منظور از آن، بیان و توضیح لفظی باشد. نیز می تواند بدین معنا باشد که عناصر اصلی شیء شناخته باشد. احتمال سوم این است که منظور از بیان، شناخت ممیزات شیء باشد، و البته اجمالاً معنای سوم ترجیح داده می شود.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 82_89
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
28.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فکرت
#کرسی #پژوهش 🔻 به صورت مجازی 🔸 توسط گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه: 🔰 کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پ
korsi.mp3
21.52M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پژوهش در مسائل تاریخی"
🎙با حضور:
#سیدمحمدحسن_جواهری
#محمدفاکر_میبدی
#سیدکریم_خوب_بین_خوش_نظر
#محمد_عابدی
📅 شنبه 12 تیر ماه 1400
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️سی و سومین نشست از سلسله نشستهای همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید”
▪️با موضوع ” ایمان وچالش های انسان معاصر در عصر غیبت” برگزار می گردد.
🏢لینک ورود به جلسه👇
🌐https://marref.ir/ikq
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️هویت زن در اسلام و غرب (بخش دوم)
✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی
🔻برخی فمینیستها اعتقاد دارند زبان حقوق، مردسالار، خشن، پرخاشگر، فردگرا، تفرقهافکن و عاطفه ستیز است.
🔻از این رو توصیه میکنند مناسبات اجتماعی بایستی بر اساس فضیلتهای ارتباطی، اتحادی و عاطفی اخلاقی بنا شود.
🔻 اینان اعتقاد دارند ، حقوق بر اساس عقلانیت و عدالت به این سرانجام سست بنیان رسیده است لذا ضرورت دارد روابط اجتماعی بر اساس زبان عاطفه و محبت که به طبع انسانی بشر نزدیکتر است، پایه گذاری شود.
🔻 مهمترین آسیبهای تسلط گفتمان حق را به قرار ذیل برشمرده میشود: الف. بی حد و حصر بودن حقها، ب. ماهیت سرکش و ستیزهجوی حقها ، ج. مبنای فردگرایانه و خود محورانه حقوق، د. ماهیت اخلاق گریز یا اخلاق ستیز حقوق، ه. مقتضای تفرقه افکن و اتحاد سوز حقوق.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#هویت_زن
#سنخ_شناسی
#حقوق
#اسلام
#انسجام_اجتماعی
#غایت_نگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4395
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net