eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بازنمایی نقش اتحاد در هویت اجتماعی 🖋علی عسگری 🔰سخن از اصیل و یا اعتباری بودن جامعه، نزاعی دیرین در میان اندیشمندان را شکل داده است. جدای از این نزاع، جامعه را چه اعتباری بدانیم و چه حقیقی، دارای نحوی از وجود خواهد بود، چرا که وجود است که به دو قسم اعتباری و حقیقی تقسیم شده و در نتیجه برای صحت تقسیم، لازم است مقسم( وجود محض) در هر دوی اقسام وجود داشته باشد، در نتیجه جامعه به هر نحو که تصور شود، دارای نوعی از وجود است. از طرف دیگر علوم اجتماعی را جزء علوم عملی می‌دانیم. علوم عملی به گونه از دانش‌ها اطلاق می‌شود که آگاهی و اراده انسان در اصل تحقق آن دارای نقش است. به این بیان آگاهی بنیادین انسان و نوع نگاه وی به خویشتن( هویت) و… در چگونگی و نحوه وجود جامعه و به تبع آن بر چیستی مسائل، اصیل و یا غیر اصیل تلقی کردن مسائل و از طرف دیگر بر حل آن نقش مهمی دارد. در ادامه این نوشتار تلاش داریم تا با بررسی مصداقی، نشان دهیم که چگونه هویت اجتماعی می‌تواند حل کننده مسائل یک جامعه گردد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه 🆔 @fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
شهید مطهری و نقش رضایت مردم در حرکات سیاسی ائمه(ع)؛ نقدی بر یک دیدگاه ✍️ محمدمهدی کریم‌پور عضو هیات تحریریه مجله دیدبان اندیشه 🔻حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی ضمن درس گفتارهای خویش، نظر شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در باب نسبت رضایت مردم و حرکات سیاسی معصومین (علیهم‌السلام) را مورد بررسی قرار داده‌ است. وی پس از بررسی عبارات شهید مطهری می‌گوید: تلقی رایج این است که امام(ع) به صحنه سیاسی می‌آید که حقش را بگیرد، اما شهید مطهری می‌گویند خیر، مردم هستند که به صحنه می‌آیند و اگر خواستند، امام(ع) قدرت را می‌گیرد و الا اگر مردم نیایند، اوضاع هم به سامان باشد، امام علی(ع) اعتراضی ندارد. به نظر می‌رسد این نسبت به هیچ عنوان به شهید مطهری قابل استناد نیست. در این نوشتار کوتاه، به بررسی عبارات شهید و ادله انتساب این برداشتِ جناب سروش محلاتی به شهید مطهری پرداخته‌ایم. 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e29334 🆔 @fekrat_net
🔰کرسی نقد و نظر مبانی نظری و اصول عملی مصرف‌گرایی (قناعت) و تأثیر آن در تحکیم خانواده 💠ارائه دهنده: دکتر عبدالوحید داوودی 💠ناقد: دکتر حمزه عبدی و دکتر محمد رضا کدخدایی 💠دبیر علمی: ابراهیم سالاروند 📆دوشنبه 8 آذر ⏰ساعت 15 الی 17 🖇لینک جلسه: https://room.gharar.ir/c3983bbe-3d84-47ab-9571-a3ce366826c7 🖇لینک لایو: www.instagram.com/fekratmedia/ 🆔 eitaa.com/fekrat_net
✅ به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📚 کتاب سكولاريسم پنهان، بررسی انتقادی انديشه‌های دكتر داود فیرحی 👤با نوشتارها و گفتارهایی از حجج اسلام و آقایان: سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، موسی نجفی، محمدجواد نوروزی، داود مهدوی زادگان، مهدی امیدی، ذبیح‌الله نعیمیان، ابوذر مظاهری، محمدعلی لیالی، علی احمدی‌خواه و علیرضا جوادزاده 🔶 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع،‌ در کنار پذيرش «نسبی‌گرایی»‌ و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و به‌صورت خاص، تفسير گزاره‌ها و تراث شيعی بر اساس نظریه برون‌دينی را اتخاذ کرده بود. 🔶 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده می‌شوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمی‌تواند داشته باشد. 🔶 بااين‌حال، از ويژگی‌های دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنش‌آفرينی بود، و ازهمين‌رو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، می‌توان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست. ❇️ مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4617 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
💠پیشینه «علم حضوری» در فلسفه اسلامی: بخش اول 🖋میثم شادپور علم و آگاهی به حصر عقلی، دو گونه است: گاهی عین حقیقت خارجی معلوم، بدون واسطه نزد عالِم حاضر می‌‏شود که به آن علم حضوری می‏‌گویند، مانند علم ما به خودمان یا مفاهیمی که در ذهن داریم؛ و گاهی وجود خارجی معلوم از عالِم غایب است و آگاهی عالِم از آن، از طریق صورتی است که نمایانگر آن است که به آن علم حصولی می‌گویند، مانند علم ما به اشیاء محسوس خارجی.به بیان دیگر، علم ما به اشیاء یا بدون واسطه‌گری صورت ذهنی است(علم حضوری) و یا با واسطه گری صورت ذهنی است(علم حصولی). 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه 🆔 @fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💠 تبیین مساله عدالت در نهج البلاغه 📺حجت الاسلام مهدوی ارفع 🔰وجه عدالت خواهی و عدالت گستری مولا (ع) به‌قدری پررنگ است که بعد از چهارده قرن که از شهادت ایشان می‌گذارد، یک غریبه و مسیحی به اسم لبنانی، پس از سالیان سال، از کودکی و تا پیری با نهج البلاغه انس داشت، و هنگامی که دست به قلم می‌شود تا درک خودش از علی(ع) را بنویسد، پنج جلد کتاب تحت عنوان«» می‌نویسد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 📺 فیلم کامل درسگفتار را اینجا تماشا کنید. 🆔 @fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💠 مرثیه‌­ای بر رؤیای آمریکایی: ۱۰ اصل تجمیع ثروت و قدرت 🖋نوآم چامسکی مترجم : احمدرضا تمدن، سعید محمدی کاوند دکتر نوآم چامسکی با ارائه ده روش تجمیع ثروت و قدرت نشان می­دهد چگونه سیستم بر در همکاری تنگاتنگ و همیشگی خود با ثروتمندان جامعه، فرصت زندگی درست و مناسب را از مردم این کشور سلب کرده و روز به روز شرایط زندگی مردم را سخت‌تر و پیچیده‌تر می­‌کند. در واقع، دکتر چامسکی به تبیین ناکارآمدی سیستم برای قشر و متوسط آمریکا می‌­پردازد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
📝 | جایگاه زن در قرآن کریم ✍️دکتر محمدرضا کدخدایی 🔰سوره نساء و طلاق (النساء الصغری) از سوره‌های مفصل قرآنی است که در جهت دفاع از هویت، منزلت و حقوق زنان در مدینه نازل شده است. 🔰مسائل مربوط به زنان، اصول خانواده و کودکان از مسائلی است که به صورت صریح، روشن و مکرر در قرآن و از جمله سوره نساء آمده است. با این وجود به لحاظ مشکلات فکری و رفتاری عرب جاهلی درباره زن و اهمیت این موضوع، قرآن کریم افتاء در مورد موضوع زن را به خداوند متعال نسبت می‌دهد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
22.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | نقش دین در زندگی اجتماعی (بخش دوم) 👈دکتر باقر پورکاشانی 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💬در پایه‌ریزی نظام ارزشی و منزلتی برای افراد بشر نیز حضور زن و الگوهای زنانه در قرآن کریم بسیار پررنگ است. 💬زن در نقش دختر، مادر، خواهر، همسر، عمه و خاله آیات متعددی از قرآن را به خود اختصاص داده است. 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💠 |نقد مقاله‌ «محمد راوی رؤیاهای رسولانه» 🖋سیدمحمدامین موسوی 🔰وحی از منظر قرآن کریم، امری الهی و غیر قابل تغییر و تبدل توسط غیر خداوند تبارک و تعالی می‌باشد. پیامبر هم حق دخل و تصرف در الفاظ را ندارد و خطا و خطیئه در آن راه نداشته و مصون از تغییر و تبدل ظاهری و باطنی است. قرآن ناشی از علم و حکمت خداوند تبارک و تعالی است و توسط فرشته‌ی وحی بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده و ایشان فقط و فقط طریق ایصال و قرائت کلام الهی بر مردم است . 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 🔸 بخش اول یادداشت را اینجا بخوانید. 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 twitter.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
23.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 |عدالت در نهج البلاغه 👈حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع ⬇️دانلود با کیفیت بالا 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 twitter.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia