eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
987 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 شعور عزاداری 🎙 دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸رویکرد کورکورانه و جاهلانه نسبت به قیام عاشورا مورد قبول اسلام نیست. باید عبادات خصوصاً عزاداری‌‌ها، هم با معرفت و هم با شور و احساس باشد. 🔸هر قدر عزاداری‌ها با شور و شعور بیشتری همراه شود منجر به مدیریت شایسته باورها و گرایش‌ها می‌شود. 🏴 سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 موسسه شناخت برگزار می‌کند؛ ارائه و نقد دیدگاه علمی: 💠« مواجهه رسانه‌ای با آشوب » 👤ارائه دهنده: ابراهیم سالاروند؛ محقق و پژوهشگر 👤ناقد اول: سیدمهدی تقوی؛ دکتری جامعه‌شناسی و استاد دانشگاه 👤ناقد دوم: حسین حسینی جیزدهی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) 👤مدیر جلسه: عبدالوحید داودی: مدیر گروه روانشناسی موسسه شناخت زمان: ۱۰ مرداد، ساعت ۱۰ الی ۱۲. مکان: تهران، اتوبان شهیدبابایی، دانشگاه امام حسین (ع)، دانشکده فرهنگی و علوم اجتماعی ، سالن شهید آوینی 💢لینک شرکت در کرسی: www.skyroom.online/ch/shenakht/shenakht •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 خوانش صحیح از واقعه عاشورا 🎙 حجت‌الاسلام دکتر رضا برنجکار، استاد تمام دانشگاه تهران و رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث 🔸 ما در مقابل این‌همه تبلیغ دشمن چه داریم؟ ما یک دهه محرم داریم که امام فرمودند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. این مراسمات و پاسداشت محرم تا اندازه‌ی تلاش‌های دشمن را خنثی می‌کند. ما باید این محور را تقویت کنیم و وارد فضای مجازی شویم و کارهای فرهنگی کنیم؛ ولی آنچه را که داریم هم نباید از دست دهیم. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢من همه باورها را در عنوان «ایمان دینی» خلاصه می‌کنم و نقش ائمه تقویت ایمان دینی است. اگر ایمانی دینی تقویت شد، فضایل اخلاقی تقویت می‌شود؛ سلوک و رفتار ما درست می‌شود. وقتی این‌ها درست شد اولاً مقابل دشمن ما خیلی زود خودمان را نمی‌بازیم ثانیاً بیشتر تلاش می‌کنیم مشکلات را حل کنیم. واقعاً اگر باور مسئولین ما تقویت شود، بیشتر تلاش می‌کنیم. 💢مشکل ما الان این است که دشمنان از یک طرف از بیرون حمله می‌کنند و از داخل هم می‌خواهند ما را نابود کنند؛ یعنی از طریق اموری مانند امور فرهنگی، شبهات و بی‌بندوباری دنبال نابودی ما از درون هستند. ما اگر از درون قوی باشیم از بیرون هیچ‌کاری نمی‌توانند بکنند. این مجالس عزاداری سیدالشهداء ایمان دینی را تقویت می‌کند و وقتی ایمان دینی قوی شد، جامعه واکسینه و قوی می‌شود. وقتی جامعه قوی شد، ویروس‌ها در آن اثر نخواهند کرد؛ اما وقتی ایمان‌ها و باورها ضعیف باشند حتی اگر یک ویروس کوچک وارد بدن شود، آدم را زمین می‌زند. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴نماهنگ شاعر: آخرین سروده مرحوم 💠کاری از موسسه فرهنگی تبلیغی عقیله عشق علیها سلام @aghileheshgh
📝|‌معرفی کتاب «عرفان عاشورایی» 💢کتاب «عرفان عاشورایی» متشکل از ۷۲ بند در سیر و سلوک الی الله می‌‌باشد که نویسنده به خوبی به شرح و بیان آن‌‌ها پرداخته است. این اثر در سال ۱۳۸۸ به قلم حجت‌‌الاسلام دکتر محمدجواد رودگر، توسط انتشارات امیرکبیر در ۲۶۸ صفحه منتشر و روانه بازار گردیده است. 🖋زهرا نوروزی بهجت؛ پژوهشگر و نویسنده 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢واقعه‌‌ی عظیم کربلا و جریان جاری عاشورا از جهت فلسفی هم دارای چهار علت فاعلی، غایی، صوری و قابلی بود؛ با این منظور که «علت قابلی» آن، سال‌‌ها قبل از وقوع عاشورا از جریان سقیفه و بلکه پیش‌تر بوده است و «علت غایی» آن نیز، بقاء اسلام، قرآن و عترت بوده و از «علت فاعلی» هم می‌‌توان به حسین بن علی (ع) نام برد و «علت صوری» آن، جریانی ممتد است که در زمان و مکانی از مدینه تا کربلا شکل گرفت و به نوعی فرا زمانی و فرازمینی گردید. 💢امام حسین(ع) قیام جاودانه عاشورا از کثرت به وحدت و از وحدت در وحدت و سپس سفرهای سوم و چهارم یاد شده را طی کرده‌‌اند و هر آنچه در کربلا و عاشورا رخ داد و دیده شد؛ چیزی جز لذت و زیبایی نبود. همان گونه که حضرت زینب(س) نیز در مرتبه‌ی خود با فرمودن این کلام در عرفان عملی عاشورایی آن را به نمایش گذاشتند: «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا» 💢به‌‌راستی چه کسی می‌‌داند معنای «إنَّ اللّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یَراکَ قَتیلا » چیست؟ چه رازی میان عاشق و معشوق وجود دارد؟ ما چه می‌‌دانیم و چگونه این راز برایمان گشوده خواهد شد؟ چگونه امام حسین(ع) این عشق‌بازی را به پایان رساند؟ و چگونه تجلیات جلالی حضرت بر جمالیش و تجلیات جمالی بر جلالیش غلبه کرده و یکی در ظاهر و دیگری در باطن ظهور یافت؟ 💢برای بدست آوردن پاسخ به این نوع از پرسش‌‌ها، مطالعه کتاب «عرفان عاشورایی» لازم و ضروری می‌‌باشد. با نگاه به عرفان عاشورایی می‌‌یابیم که سیر و سلوک در «عرفان سرخ» ظهور یافته و اسفار اربعه‌‌ای که جناب ملاصدرا به میان می‌‌آورد، به تدریج برای اهل معرفت رازگشایی می‌‌شوند. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
رشد جمعیت، موتور محرکه اقتصاد 🎙 صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت 🔸دقیق‌ترین نظریات برتر اقتصادی در جهان از گری بکر گرفته تا آدام اسمیت و سایر اقتصاددانان نوبلیست جهان اثبات می‌کند نرخ رشد مثبت جمعیت موتور محرکه اقتصادی است. در حقیقت این به معنای ایجاد تقاضا است که منجر به ایجاد بازارهای جدید می‌شود که این یعنی تحرک بیشتر برای تولید و پویایی اقتصاد. ابداً به این معنا نیست که بالا رفتن جمعیت به معنای کمبود امکانات باشد. امکانات و خلاقیت‌ها با کمک نیروی انسانی جوان ایجاد می‌شود. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢سالخوردگی جمعیت یکی از پدیده‌هایی است که تقریباً همه ساختارهای کشور را دچار چالش خواهد کرد. همه ساختارهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، امنیتی و… . البته بیشترین اثر سالخوردگی جمعیت بر روی ساختارهای اقتصادی خواهد بود. در اینجا نیاز است که یک مفهوم را توضیح دهم. نسبت وابستگی و پشتیبانی در صندوق‌های بازنشستگی به این معناست که به ازای هر یک نفری که از صندوق‌های بازنشستگی دارد مستمری دریافت می‌کند چند نفر دارند حق بیمه پرداخت می‌کنند؟ اگر این نسبت بیش از ۶ باشد یعنی به ازای هر یک نفر گیرنده مستمری بیش از ۶ نفر حق بیمه پرداخت کنند وضعیت این صندوق‌ها وضعیت خوبی است. 💢اگر کمتر از ۶ باشد مثلاً تا حدود ۴ معنایش این است که صندوق بازنشستگی با دریافت حق بیمه‌ها نمی‌تواند خودگردانی کند و حتماً نیازمند حمایت‌های دولتی خواهد بود و باید سالانه از دولت استقراض کند. اگر این نسبت به زیر ۴ و کمتر از ۵/۳ برسد به معنی ورشکستگی آن صندوق بازنشستگی است. 💢در حال حاضر نسبت پشتیبانی در بیمه‌ها به ویژه در تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی در کشور ما حدود ۴ است. یعنی ما به مرز حداقل رسیده‌ایم. بنابراین امروز تأمین اجتماعی یکی از بدهکارترین نهادها به دولت است. ما در آینده نزدیک به جایی می‌رسیم که احتمالاً صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی در معرض ریسک جدی ورشکستگی و انهدام قرار بگیرند. این از پیامدهای افزایش سالمندان جامعه و افزایش نرخ سالخوردگی است. این خطر به طور جدی کشور ما را تهدید می‌کند. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مناسک محرم، ملی‌ترین آیین ایرانی 🎙 دکتر حسین شهرستانی، مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ▪️ مناسک عاشورا جزء ملی‌ترین مناسک ایران است، مناسک عاشورا به‌اندازه‌ی مناسک نوروز از مناسک ملی ماست. ▪️ افرادی هستند که خودشان را از فردوسی، ایرانی‌تر می‌دانند؛ اگر کسی می‌خواهد هویت ایرانی و فرهنگ ملی ـ ایرانی را درک و لمس کند، باید مناسک محرم و عاشورا را ببیند. ▪️ اگر کسی دغدغه فرهنگ ملی را دارد باید پاسدار فرهنگ عاشورایی باشد، حتی اگر اعتقادی هم به سنت اسلامی ندارد. 🏴 سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢عزت‌مداری در اندیشه حسینی 🔸 از حسین(ع) پرسیدند از پیام‌‌آور خدا(ص) چه شنیدی؟ پاسخ داد شنیدم که می‌‌گفت: إنَّ اللهَ یُحِبُّ معالیَ الأُمورِ و یُکرِهُ سفاسفها… / خدا کارهای برجسته را دوست می‌‌دارد و کارهای پست را خوش نمی‌‌دارد…» ✍️ محمد صحتی سردرودی، محقق و عاشوراپژوه ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢عاشورا؛ قابلیت گفتمان بین‌الادیانی یا بین‌الاذهانی؟ 🔸 در حال حاضر کسانی که مکتب عاشورا و قیام امام حسین (ع) را به‌عنوان پلی برای ارتباط با سایر جوامع بشری مطرح می‌کنند، معتقدند که عاشورا صرفاً دارای ظرفیت تعامل و ایجاد گفتمان با سایر ادیان زنده‌ی دنیا است. در این مورد به مصادیقی از مؤلفه‌های مشترک بین ادیان اشاره می‌کنند و عاشورا را راه تعامل با سایر ادیان می‌دانند. آنها معتقدند با تأکید بر مصائب کربلا می‌توان با سایر ادیان به‌ویژه مسیحیت به‌جهت مصلوب بودن عیسی مسیح و با تأکید بر جنبه‌های دینی – عرفانی عاشورا می‌توان با دین یهود ارتباط برقرار کرد. ✍️ لیلا نیکوئی‌نژاد؛ دکتری تخصصی فلسفه و کلام ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 پیوند عاشورا با مهدویت 🎙 محمدحسین مردانی؛ پژوهشگر عاشورایی و سردبیر پژوهش‌نامه معارف حسینی 🔸اهداف امام حسین(ع) از قیام عاشورا، عدالت‌‌خواهی و مبارزه با ظلم و ستم و امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور امت بود، ولی بخاطر خیانت مردم و جبهه نفاق، این اهداف به فرجام نرسید، اما حضرت مهدی(عج) از طرف خداوند به عنوان منتقم خون حسین بن علی(ع) و شهدای کربلا و همه‌‌ی مظلومان عالم، با قیام خود، اهداف ناتمام جدش را به به اتمام خواهد رساند، و عدالت اجراء و سنت نبوی احیاء خواهد شد. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۷ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢قیام جهانی مهدی (عج)، مکمل حرکت اصلاحی امام حسین(ع) در نهضت عاشورا است. در اینجا به برخی از اهداف مشترک عاشورا و قیام مهدی موعود(عج) اشاره می‌‌کنم: 📌 ۱. مبارزه با جاهلیت 📌 ۲. برپایی حکومت اسلامی 📌 ۳.امر به معروف و نهی از منکر 📌 ۴.عدالت اجتماعی 📌 ۵.اصلاح جامعه 📌 ۶.ستیز با بدعت‌‌ها 📌 ۷.عدم بیعت با طاغوت 📌 ۸.انتقام ازقاتلان امام حسین(ع). 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢مهمترین درسی که از واقعه کربلا می‌‌توان گرفت، بیعت نکردن با حکومت فاسد و زیر بار ظلم و ستم آن نرفتن است. امام (ع) با نهضت عاشورا، به همه‌‌ی انسان‌‌ها درس آزادگی و شجاعت آموخت، که به هیچ وجه نباید تسلیم طاغوت‌‌ها و حاکمان فاسد شد، بلکه باید با آنها مبارزه کرد، حتی اگر به قیمت جان‌‌مان تمام شود. 💢 امام مهدی(عج) به عنوان یگانه منجی عالم بشریت و منتقم شناخته شده است. او تنها کسی است که کاخ‌‌های استبداد را ویران، و از جفاکارن و قاتلان مظلومان و اولیای الهی انتقام خواهد گرفت. پیامبر اکرم(ص) هنگامی که به معراج رفتند در آن شب، خداوند چهره‌‌ی نورانی حضرت مهدی(عج) را به پیامبرش نشان داد و فرمود: یَا مُحَمَّدُ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی إِنَّهُ الْحُجَّهُ الْوَاجِبَهُ لِأَوْلِیَائِی وَ الْمُنْتَقِمُ‏ مِنْ‏ أَعْدَائِی؛ ای محمد، به عزت و جلالم سوگند که او حجت خدا بر دوستان من، و منتقم دشمنان من است»(طوسی، ۱۴۱۱: ۱۴۸). همچنین فرمود: وَ هَذَا الْقَائِمُ‏ الَّذِی‏ یُحَلِّلُ‏ حَلَالِی وَ یُحَرِّمُ حَرَامِی وَ بِهِ أَنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِی؛ این «قائم» همان است که حلال مرا حلال و حرام مرا حرام می‌‌کند، من به وسیله‌‌ی او از دشمنانم انتقام می‌‌گیرم»(ابن بابویه، ۱۳۹۵، ج۱: ۲۵۳). 💢در زیارت عاشورا نیز از امام مهدی(عج) به عنوان خون‌خواه امام حسین(ع) یاد شده است و ایشان را به عنوان ثارالله (خون خدا، یا خون‌‌خواه خدا) معرفی نموده است. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢قیام اباعبدالله(ع) و مقابله با دین غیر واقعی 🎙 حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net
💢 حرکت عظیم عاشورایی در منظومه فکری سیدالشهداء 🎙 حجت‌‌الاسلام مهدی مسائلی، محقق حوزه و دانشگاه 🔸اگر ما جامعیت بیانات و سیره امام حسین(ع) را از مدینه تا کربلا مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و در یک مجموعه خوب و کاملی ملاحظه نماییم و سپس آن‌‌ها را بر قرآن و سنت عرضه داریم؛ قطعاً چنین اقداماتی سبب می‌‌شود تا به نگاه جامع از معارف حسینی(ع) دست پیدا نماییم. امام حسین(ع) بر اساس قرآن، سنت، عقل و فطرت بشری صحبت کردند که لازم است آن‌‌ها را تحلیل نماییم. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جنگ معرفت در عاشورا 🎙 حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نماهنگ جدید ویژه محرم| همخوانی قرآن قاریان دهه نودی 🎙همخوانی تلاوت قرآن کریم 🌀کاری از: گروه تواشیح تسنيم نوجوانان 📜آیات پایانی سوره مبارکه فجر 📌بر اساس تلاوت بسیار زیبا استاد عبدالباسط ⚜امام صادق (علیه السلام) فرمودند : منظور از نفس مطمئنّه در آیات پایانی سوره فجر، امام حسین (علیه السلام) می‌باشد. 🌐مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت: 📺 aparat.com/v/NGOYT 📲کانال ایتا: @tasnim_esf 🆔 @Fekrat_Net
🔲 | رسانه و ترویج فرهنگ حسینی 🎙 دکتر معصومه نصیری، استاد دانشگاه و مدرس سواد رسانه ▪️ قیام امام حسین(ع) رسانه‌ای به بلندای تاریخ است. این قیام در دل خود همه‌ی مؤلفه‌ها و ارزش‌ها و عناصر خبری را دارد؛ می‌تواند جریان‌سازی کند؛ می‌تواند قابلیت تسری به افراد غیرمسلمان در تمام نقاط دنیا داشته باشد و یک جریان رسانه‌ای عمیق، دقیق و جدی در دل خود دارد که مبتنی بر نیازهای فطری بشر است؛ مبتنی بر آن چیزی است که روح افراد یا روح متعالی به آن نیاز دارد. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 محوریت تاریخی عاشورا 🎙 گفتگو با دکتر محمدهادی همایون؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) 🔸واقعه عاشورا، محور تاریخ قرار‌ گرفته است و هر چیزی که قبل از عاشورا هست مقدمات شکل‌گیری عاشوراست. 🔸هم انبیای قبلی خودشان را بر اساس این واقعه تنظیم کردند و جهت‌گیری‌شان روشن شده که باید به کدام سمت بروند و هم معصومین بعدی به این صحنه نگاه کردند و خودشان را بر اساس آن تنظیم کردند، انقلاب اسلامی ما هم به همین شکل خودش را با عاشورا تنظیم‌کرد و به جلو آمد. 📍مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت: سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جوان‌مردی حضرت عباس 🎙 دکتر حسین شهرستانی 💠 مدیر گروه حکمت‌ و هنر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net
🔴عاشورا و گام دوم انقلاب اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انقلاب اسلامی یک انقلاب به تمام معنا و همه‌جانبه بود؛ انقلابی در همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی و تمدنی. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم، گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان «گام دوم فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» نامیدند. برخلاف پندار برخی از روشنفکران مثل جناب دکتر سروش که گمان می‌کنند با فرهنگ حسینی نمی‌توان جامعه را مدیریت کرد، بدون تردید عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی، ظرفیت‌های بی‌نظیری برای تحقق اهداف و آرمان‌های گام دوم انقلاب اسلامی دارد. البته اصطیاد و استخراج این ظرفیت‌ها نیازمند نگاه فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه به قیام حسینی است. اگر از این منظر به مطاله رسالت حسینی و پیام‌ها و خطبه‌ها و نامه‌های آن حضرت بپردازیم خواهیم دید که چه ظرفیت عظیم و احیاناشده‌ای در مکتب حسینی و قیام عاشورا برای «فرد‌سازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» وجود دارد. به عنوان نمونه، به یکی از سخنان آن حضرت که در مکه مکرمه و در جمع گروهی از علمای بلاد اسلامی ایراد شده است، اشاره می‌کنم. (تحف العقول، ص۱۷۰) آن حضرت در این سخنان بسیار مهم‌، خط‌مشی کلی جریان عاشورا و عاشوراییان را در سراسر تاریخ بیان کردند: اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ‏ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ خدایا! تو می‌دانى که آنچه از ما صورت گرفت، رقابت در حکومت یا دستیابی به ثروت نبود؛ وَ لَكِنْ (بلکه هدف ما آن است که) 1. لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ؛ نشانه‌های دین تو را آشکار کنیم؛ 2. وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ؛ اصلاح و درستی را در همه سرزمین‌ها نمایان کنیم؛ 3. وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ؛ بندگان مظلوم تو آسودگی یابند؛ 4. وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ. و به فرایض و سنت‌ها و احکام تو عمل شود. همانطور که ملاحظه می‌کنید امام حسین(ع) در این سخنان، درست همچون پدرشان امام علی(ع) [نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۱] به صراحت فلسفه قیام خود را بیان می‌کند. در اینجا اساساً هیچ سخنی درباره حکومت یزید بن معاویه، مردم مدینه، مردم شام یا مردم کوفه و بصره و امثال آن نیست. نگاه یک نگاه جهانی و تمدنی است. سخن از نمایاندن پرچم‌ها و نشانه‌های دین در سراسر گیتی است. سخن از اصلاح «همه» بلاد و سرزمین‌ها است. سخن درباره دفاع از مظلومان و پابرهنگان عالم است؛ سخن از عملی کردن آموزه‌های دینی و الهی است. در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند تقویت این نوع نگاه به عاشورا و فرهنگ حسینی و نیازمند استخراج و استنباط آموزه‌های فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه از معارف حسینی هستیم. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 راهبرد شیعه پس از واقعه کربلا 🎙 دکتر احمدحسین شریفی 💠 عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رابطه‌ی امام حسین (ع) با ظهور 🎙 دکتر محمدهادی همایون 💠 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net