eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سلسله نشست‌های "واکاوی وقایع اخیر کشور" 🔹«اینترنت، حاکمیت ملی و آزادی‌های فردی» 📌با حضور: - محمدحسین انتظاری - دکتر مجید سلیمانی - دکتر مرضیه ادهم - محمد کشوری پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی | @rcica_ir | •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 بررسی «مطالبات دهه هشتادی‌ها» در میزگرد «ایران» با حضور مقصود فراستخواه و علی انتظاری 💠 صدای نسل پرسشگر 🔸در جریان اعتراضات و مطالبه‌گری‌های اخیر، حضور جوانان و نوجوانان و به اصطلاح دهه هشتادی‌ها پررنگ بود. در این راستا آیت‌الله رئیسی در دیدار اخیری که با مدیران وزارت آموزش و پرورش داشت، پرسشگری دهه هشتادی‌ها را نه تهدید که فرصتی برای خودشان، جامعه و آینده دانست و تأکید کرد که دهه هشتادی‌ها فرزندان و آینده‌سازان کشور هستند. 🔹در میزگردی با حضور دکتر مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دکتر علی انتظاری، جامعه‌شناس و رئیس دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی «فرهنگ جوانی و روحیه مطالبه‌گری جوانان» به بحث گذاشته شد. از آنان از «مصرف فرهنگی» دهه هشتادی‌ها پرسیدیم؟ اینکه این نسل چه ویژگی‌ها و مطالباتی دارد؟ چقدر مسئولان و عالمان علوم اجتماعی ما، این نسل و خواسته‌ها و نیازهایشان را می‌شناسند؟ و سازکار مواجهه با مطالبات‌شان چیست؟ آنچه در ادامه می‌خوانید پاسخ استادان به این پرسش‌ها است. 💢 ادامه مطلب را در روزنامه ایران بخوانید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برنامه تلویزیونی شیوه 🔸موضوع: خیابان و امر سیاسی با حضور: 👤 دکتر سید مجید امامی 👤 دکتر میثم مهدیار •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
22.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سرنگونی جمهوری اسلامی با ابزار رسانه 💢 دکتر فؤاد ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در برنامه شیوه می‌گوید: ما شاهد یک فاجعه رسانه‌ای هستیم که دشمن با ابزار رسانه به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی هستند. 💢 وی اشاره می‌کند: سبک کار دشمن این‌گونه است که به دنبال این نیستند که عموم مردم را همراه خود کنند. آنها به سراغ جمعیت‌های محدودی رفتند که با اصل دین مشکل دارند. تفکرشان این است که لازم نیست مردم را داشته باشیم و اقلیت کافی است. معتقدند که جمعیت کم را مدیریت کنیم و با روش‌های رسانه‌ای، هرج و مرج ایجاد کنیم. این کارها ریشه در کینۀ آنها نسبت به مردم و جمهوری اسلامی دارد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📼 | غفلت از عدالت فرهنگی 🎙 حجت‌الاسلام احمد اولیایی در مصاحبه با کافه عدالت به معرفی کتاب جدید خود به نام (درباره عدالت فرهنگی) پرداخت و این مصاحبه را درحال مطالعه هستید. 🔻 عدالت یکی از بزرگترین ارزش‌های انسانی و فضائل بشری است که برقراری آن نه فقط هدف اسلام بلکه طبق آیات قرآن هدف تمامی انبیا و ادیان الهی است. در بحث عدالت حوزه‌های مختلفی وجود دارد از قبیل؛ عدالت اقتصادی، قضایی، اجتماعی و... که یکی از آن حوزه‌ها، حوزه فرهنگ می‌باشد. ▫️ بحث عدالت فرهنگی در مورد غفلت واقع شده، به‌گونه‌ای که حتی یک نگاه تقلیل‌گرایانه به‌وجود آمد و عدالت فرهنگی به فرهنگ عدالت یعنی فرهنگ عدالت‌گستر تقلیل داده شد؛ درحالی که رابطه عدالت و فرهنگ بسیار پیچیده می‌باشد. ▪️ از زمانی که رهبری فرمودند که ما فقدان نظریه جامع عدالت اسلامی داریم و با توجه به مطالعاتی که در حوزه داشتیم، به موضوع عدالت فرهنگی پرداختیم. از آنجا که هنوز متن منسجم و قابل اعتنایی در این حوزه وجود نداشت ما به فکر افتادیم تا به تحقیق در رابطه با چیستی عدالت فرهنگی بپردازیم. 🔺 مسئله ما در کتاب «درباره عدالت فرهنگی» ناظر به عدم معرفت به چیستی عدالت فرهنگی است نه ناظر به عدم معرفت به چگونگی، برای همین مباحث نظری کتاب فربه‌تر از سویه انضمامی است؛ ولی تلاش شده تا در عرصه‌های مختلف عدالت فرهنگی مثال‌های متفاوتی آورده و بررسی شود. ☕️ با کافه عدالت همراه باشید 🆔 @cafe_edalat
33.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 آیا قانون به معنی بودن جمهوری اسلامی است؟ ⏺ در مسائل اجتماعى -بر خلاف دولت هاى توتالیتر و یا لیبرال نه دولت را موظف مى کند که همه نیازمندى هاى ، حتى نیازهاى غیرضرورى را در انحصار خود درآورد و نه دولت را به طور کامل از دخالت در کارهاى اجتماعى باز مى دارد؛ بلکه سطح دخالت دولت، متناسب با شرایط متغیرى است که در جامعه پدید مى آید و بایستگى دخالت را در تأمین بخشى از نیازهاى جامعه نمایان مى سازد. ⏺ در نگرش اسلام، اصل بر آن است که نیازمندى هاى جامعه، داوطلبانه از سوى خود مردم تأمین شود. اما از آنجا که سود پرستى و افزون طلبى افراد و گروه هایى، منشأ فساد و تضییع حقوق دیگران مى شود؛ باید وارد صحنه شود و با ارائه راه کارهاى مناسب و رعایت مصالح زمانى و مکانى، تصمیمات لازم را براى جلوگیرى از تخلّفات اتخاذ کند. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 https://eitaa.com/radiofekrat
💠 «اقامه توحید؛ در بستر پیاده‌روی اربعین حسینی» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهل و دوم، شهریورماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻ماهیت‌شناسی پدیده اربعین از لحاظ فلسفی و دینی؛ 🔻طبقه‌بندی روایات موجود در باب منسک اربعین؛ 🔻علت‌یابی آسیب‌های موجود در عملکرد زائران؛ 🔻رابطه مراسم اربعین با تمدن نوین اسلامی. ✳️ به ضمیمه یادبود استاد اخلاق مرحوم آیت‌الله ناصری لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢fekrat.net/?p=11922 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_42. pc.pdf
18.89M
✳️ دیده‌بان 42؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «اقامه توحید؛ در بستر پیاده‌روی اربعین حسینی» 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_42.mobil.pdf
19.03M
✳️ دیده‌بان 42؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «اقامه توحید؛ در بستر پیاده‌روی اربعین حسینی» 🆔 @didebane_andisheh
36.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۱۰ 🎙 خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی، مدیر گروه مطالعات زن و خانواده جامعه الزهرا(س) 💠 رویه‌های جمهوری اسلامی در مواجهه با پدیده‌های فرهنگی 📌 چرا علی‌رغم این همه اقدام قانونی، مصوبات و آیین‌نامه‌ها، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی در مسأله‎ی حجاب توفیق حاصل نکرده است؟ در حقیقت چرا به جایی رسیدیم که اکنون هستیم؟ بحث اصلی من این است که حجاب اساساً یک پدیده و امر فرهنگی است و در مورد پدیده‌های فرهنگی ما نمی‌توانیم با قانون، بخشنامه، آئین‌نامه و از بالا به پایین پدیده مدیریت کنیم. در مسأله‌ی حجاب داشتن فهم فرهنگی نسبت به آن، بحث خیلی مهمی است. اگر ما این پدیده را به‌صورت امنیتی و سیاسی فهم کنیم لاجرم راهکارهایی که برای مواجهه با پدیده اتخاذ می‌کنیم، امنیتی خواهد بود 👈 متن بخش دهم در سایت فکرت •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویرانگی مفهوم زن در غرب 💢 دکتر سهیل اسعد با اشاره به دگرگون‌شدن مفهوم زن در تمدن غرب می‌گوید: امروز متأسفانه با تحولاتی که به صورت تحمیلی اجرا کرده‌اند و نظریه‌پردازی‌های جدیدی که مطرح کردند، در فضای آکادمیک و در فضای آموزشی- تربیتی غرب چیزی به اسم زن، تقریباً می‌شود گفت نداریم. 💢 مبلّغ دین در آمریکای لاتین می‌گوید:‌ در غرب گفته می‌شود که من انسانِ مختار خلق شدم و جزو اختیارات انسان این است که جنسیت خودش را انتخاب کند. این یعنی انقلاب ارزشی یعنی ارزش‌ها منقلب شده است. اصل توجیه‌کننده همۀ تغییرات و تحولات و برنامه‌ها اصل آزادی است. از این‌رو فضای جنسی فضای کاملا آزادی شده است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برنامه تلویزیونی شیوه 🔸موضوع: مسئولیت اجتماعی سلبریتی‌ها با حضور: 👤 دکتر شهاب اسفندیاری 👤 دکتر محمدمهدی عسگرپور •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 تحلیل جامعه‌شناختی اعتراض و اغتشاش 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔺یکی از مسائل جدی که برای گفت‌وگو وجود دارد، امنیت است. باید نوعی امنیت و شرایط امنی وجود داشته باشد. در متن یک درگیری و ستیز عملی که وجود دارد، جای گفت‌وگو نیست. 🔹سوره‌ی توبه تنها سوره‌ای است که با بسم الله شروع نشده است و در اینجا بیشتر ناظر به جنگ‌های فتح مکه و مسائل قبل از آن است. در مورد عمل منافقین و مشرکین است. در اوائل سوره‌ی توبه آیه‌ای است که خداوند متعال اهمیت گفت‌وگو و ضرورت ایجاد امنیت مربوط به گفت‌وگو را پیامبر (ص) بیان می‌کند. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «زن، زندگی، آزادی» شعار انبیاست 💢 آیت‌الله میرباقری می‌گوید:‌ شعار «زن، زندگی، آزادی» شعار انبیاست. مدعی آزادی انسان (از جمله زنان) و حیات انسان، انبیا هستند. پیامبران آمده‌اند که غل و زنجیرها را نه تنها از زنان بلکه از مردان هم بگشایند و به آنها حیات دهند. 💢 ایشان خاطرنشان می‌کند: مستکبران، شعارهای خود را از انبیا گرفته و مصادره می‌کنند ولی بد معنا می‌کنند. آزادی را به برهنگی تعبیر می‌کنند. غربی که به دنبال فراروی از جنسیت است، نمی‌تواند مدافع زن باشد. 💢 لینک باکیفیت در آپارات 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 | ریل نظام آموزش و پرورش ضعف دارد 🎙 دکتر مرتضی نظری 🔸 اگر نظام آموزش و پرورش را به قطاری تشبیه کنیم، ریل‌های آن مبانی نظری هستند که در طی حدود 70 الی 50 سال اخیر فقط به تغییر واگن‌ها و پرسنل و... بسنده کرده‌ایم، باید ریل‌های این قطار تغییر کند تا محصلان به مقصد درستی برسند. ☕️ با کافه عدالت همراه باشید 🆔 @cafe_edalat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برنامه تلویزیونی شیوه 🔸موضوع: اسلام سیاسی، اسلام اجتماعی با حضور: 👤 دکتر احمد رهدار 👤 دکتر محمد اسفندیاری •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📝 💠 از مخاطبان هوشمند دنیای رسانه تا لزوم پاسخگویی مساجد به نیازهای روز 💢 گرچه همچنان اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های کشور متأثر از اغتشاشات و اعتراضات اخیر است، اما با این حال لابه‌لای اخبار می‌توان در رسانه‌ها مطالب علمی و فرهنگی آن هم با چاشنی حوزه فکر و اندیشه را مشاهده کرد که این بار نیز به این طیف از اخبار و مطالب، نگاهی اجمالی داشته‌ایم که خلاصه‌اش را در ادامه ملاحظه می‌کنید، 🖋سیدمهدی موسوی؛ محقق و پژوهشگر 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
▪️ باید با اعتراض همدردی کرد، به شکاف‌های پنهان جامعه فکر کنیم گفت‌وگوی «فرهیختگان» با اصغر طاهرزاده درباره وقایع اخیر کشور 💢 تصور بنده آن است که ملت ایران در عین آنکه همان ملتی است که انقلاب کرد و همان ملتی است که در تشییع پیکر حاج‌قاسم سلیمانی آن‌چنان حاضر شد، از بعضی جهات ازیک‌طرف هنوز گرفتار مکر لیل و نهار و تنگناهای تاریخی است که غرب بر او تحمیل کرده و ذهن او را دستکاری کرده، و از طرف دیگر ما اعم از جریان‌های فرهنگی یا جریان‌های اجرایی، آن‌طور که شایسته انقلاب و مردم است، در میدان حاضر نشدیم و مواجهه ما با این مردم یا در قالب «تحجر مذهبی» بود و یا «تجدد سکولار». 💢 امری که حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب (حفظه‌الله) سخت از هر دو فاصله داشتند و این است که نتوانستیم افقی را مقابل مردم‌مان بگشاییم که آن، حضور در آینده دیگری بود. آینده‌ای که نه صرفا زندگی سنتی گذشته باشد و نه زندگی سکولار مدرن. در چنین جهانی است که عدالت همراه با معنویت شکل می‌گیرد و انقلاب اسلامی توان آن را دارد که در حوادث اخیر به خود آید و خود را در آنچه باید باشد بازخوانی کند و بدین لحاظ باید امیدوار بود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 🖋دانیال بصیر، سردبیر رسانه اندیشه و آگاهی فکرت 🔹 باستان‌‌گرایی، کهن گرایی یا آرکائیسم پدیده‌ای تک‌‌سلولی نیست که بتوان به راحتی نسبت به آن توصیفی انجام داد. شاید در ظاهر، این نوع نگرش را در یک گروه یا جریانی خلاصه کنیم و تمام نگرش‌ آنها را از تاریخ کهن و باستان، به یک سری تقریرها و خوانش‌های اغرارآمیز و مجیزگویی پادشاهان ایرانی تقلیل دهیم؛ اما باید توجه داشت این نگرش و طرفداران آن در حقیقت هریک متعلق به جریانات مختلفی هستند که دارای انواع و اقسام مختلفی می‌‌باشند و ویژگی و اهداف هر نحله متفاوت است. 🔸 در یک دسته‌بندی کلی می‌توان گفت، برخی از این جریان‌ها به خاطر اختلالات روانی و روحی و سرخوردگی‌های که پیدا کرده‌اند و برای اینکه از قافله حرکت اجتماعی و سیاسی عقب نیافتند به میدان آمده و هر وقت و بی وقتی، دَم از شاهان ایرانی زده و بسیاری از اینان بی ‌آنکه اطلاعی دقیقی از گذشتگان داشته باشند خود را فرزندان پادشاهان معرفی می‌کنند. 🔹گروهی دیگر افرادی هستند که بخاطر گرایش‌های ضد دینی و صرفا برای مقابله با دین مبین اسلام، سنگری بنا نهاده و گفتارها و اعمالی باستانگرایانه که در تضاد با اسلام و دین باشد را انجام ‌می‌دهند. 🔸 شاید دسته‌بندی گروه‌ها و جریانات را همینطور بشود ادامه داد اما آن‌‌چیزی که بیشتر از همه به ذهن متبادر می‌‌شود، برگشت این نگرش‌ها به همان بحث عقده‌‌ها، نارسایی‌‌ها و کمبود‌‌ها (شخصیتی، فردی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی) است که در جستجوی یک پناهگاه خیالی و موهوم می‌‌باشند تا تحت سایه‌‌ی آن به یک حس نجات، آزادی و رهایی نیل پیدا نمایند. 🔹مجموعه رسانه‌ای فکرت در پرونده نقد وبررسی «باستان‌گرایی» به دنبال پاسخ به این سوالات می‌باشد: ▪️بر اساس فلسفه تاریخ، گرایش یا ستیز با تاریخ یک کشور تا چه اندازه می‌‌تواند معقول جلوه کند؟ ▪️مهم‌‌ترین ویژگی‌‌ها و اهداف فعالیت جریان باستان‌گرایی چیست و چگونه تحلیل می‌شود؟ ▪️در مقام مقایسه بین جریان باستان‌‌گرایی و ایرانشهری چه تفاوت‌های ماهوی وجود دارد؟ ▪️تا چه اندازه می‌‌توان هویت ملی امروز مردم ایران را به تاریخ ایران باستان و فرهنگ آن گره زد؟ ▪️اندیشمندان انقلابی تا چه اندازه می‌‌توانند در این مسیر از فرهنگ و تمدن ایران باستان بهره بگیرند؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 نگاه تقلیل‌گرایانه و گلچینی به تاریخ ایران باستان عبرت‌آموز نیست 🎙حجت‌الاسلام مهدی رستمی، استاد و پژوهشگر تاریخ تمدن ♦️امروزه نگاهی که به تاریخ ایران باستان وجود دارد، گلچینی می‌‌باشد که بخش‌‌هایی از آن را بر می‌‌گزینند و به صورت خیالی و رمانتیک به بزرگ‌‌نمایی آن‌‌ها می‌‌پردازد تا بتوانند به آن افتخار نمایند. البته گاهی اگر مطالبی را برای افتخار به صورت گلچینی نیابند، دست به ساختن آن‌‌ها می‌‌کنند. به همین دلیل، این گروه نیز چنین می‌‌باشند؛ یا افتهار خواهند یافت و یا افتخار خواهند ساخت. ♦️این نگاه نه‌‌تنها عبرت‌‌آموز نیست؛ بلکه کاملاً منجر به خطای در برداشت (خطای راهبردی) می‌‌شود و کاملاً مضر می‌‌باشد. به عنوان مثال در قضیه آزادی‌‌های دینی، این گروه معتقدند که کوروش به همه آزادی دینی می‌‌داد و همگان آزاد بودند و هر دینی که می‌‌خواستند، می‌‌توانستند داشته باشند. نیز به مناسک، آداب و رسوم دینی همگان احترام گذاشته می‌‌شد. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تحلیل جامعه شناختی اعتراض و اغتشاش ♦️بخش قابل توجهی از توسعه از طریق گفت‌وگو است. لذا گفت‌وگو کردن، سؤال کردن و پاسخ دادن زمینه‌ی بسط حیات انسانی است و زمینه‌ی بروز حقیقت است. ♦️گفت‎‌وگوی علمی شرایطی را می‌طلبد که بتواند این موارد را رمزگشایی کند و زمینه‌ها را مورد توجه قرار دهد و گرفتار توهم نشود؛ یعنی پرسشگری که در حال پرسیدن سؤالی است باید سؤال خود را درست بیان کند. 💢 تماشای گفتگو در آپارت فکرت •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net