eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ تقابلی ساختگی میان علم و دین 🔸️با شیوع ویروس کرونا و پیوست رسانه‌ای آن در مجامع مختلف، اولین اطلاعیه‌ها در باب تعطیلی ، اماکن مقدسه و مجامع مذهبی و هیئات بود. 🔸️همین موضوع سبب شد تا بسیاری از هیئت‌های مذهبی مراسم خود را تعطیل کنند اما نکته جالب‌تر در ادبیات جامعه‌شناختی بعضی روشنفکران بود. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ تقابلی ساختگی میان علم و دین 🔸️ و با ادبیاتی تطبیقی یا تنازعی همواره در گفتار اندیشمندان و متفکران دست به دست می‌شود تا سرانجام آنها را به یک مدل برساند و مجادله‌ای که قرن‌ها است بر ستون سیاست سوار است و علم را در اختیار این جریان مدرن قرار می‌دهد. 🔸️با شیوع ویروس کرونا و پیوست رسانه‌ای آن در مجامع مختلف، اولین اطلاعیه‌ها در باب تعطیلی ، اماکن مقدسه و مجامع مذهبی و هیئات بود. همین موضوع سبب شد تا بسیاری از هیئت‌های مذهبی مراسم خود را تعطیل کنند اما نکته جالب‌تر در ادبیات جامعه‌شناختی بعضی روشنفکران بود. 🔸️در کلام شیعه قرآن، سنت، عقل و اجماع به عنوان ادله اربعه شناخته می‌شود. به همین خاطر نسبت به مقتضیات زمان خویش با توجه به قرآن و سنت با کمک عقل و اجماع قواعد فقهی ایجاد می‌کند و در این میان دعوای اصولی میان بسته بودن باب علم و علمی مطرح می‌شود. 🔸️اما زاویه نگاه درون گفتمانی در باب تولیدات فقهی را بگذاریم در کنار منازعه‌ای که در باب شیوع ویروس کرونا بازتولید می‌شود و نتیجه آن در ادبیات رسانه به مواجهه علم در مقابل دین تعریف می‌گردد و دقیقا با همان ساختاری که مدرنیته به جنگ با مذهب رفت، روشنفکران غربزده نیز در این بزنگاه‌های تاریخی به با شیعه می‌آیند تا مهمترین نقطه و کانون درگیری یعنی ایمان مردم را هدف بگیرند. 🔸️زمانی که دعوای علم و دین از فضای علمی به صدا دربیاید، بستر مناسبی برای گفتگوی علمی حاصل می‌شود تا این نزاع را در جریان اندیشه شیعی پاسخی کامل دهند، اما زمانی که با دوربین رسانه و تنها با استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی چون تمسخر، برداشت کلی از یک موضوع جزئی و مغالطه به جنگ با مذهب می‌روند، فضای اندیشه‌ای نیست و پاسخی در همان ساختار را می‌طلبد. 🔸️پایگاه‌های اجتماعی شیعه یکی از مهمترین مراکز فرهنگ‌سازی و مقدمه‌ای بر ایجاد تمدن است و تشکیلات فکری و مدل اندیشه‌ای سراسر عاقلانه در کنار مردم سبب شده است تا جریان فکری شیعه در مسیر خود حرکت کند، هرچند کُند و ضعیف باشد. ✍نویسنده؛ مهدی کمالی 🔻ادامه مطلب؛ 💠 http://fekrat.net/?p=497 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور 🔰فرق و ادیان انحرافی- معنویت‌گرایی در - آئین سینمای هندوئیسم 🔹️دكتر محمدحسین فرج نژاد (دكترای حكمت هنر و پژوهشگر سینمای معنویت گرای شرق و غرب) 🔹️ و ارتباط تلفنی با محمدجواد عرب سالاری(كارشناس ادیان شرقی و سینمای هند) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور.mp3
8.47M
♦️عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور 🔰فرق و ادیان انحرافی- معنویت‌گرایی در - آئین سینمای هندوئیسم 🔹️دكتر محمدحسین فرج نژاد(دكترای حكمت هنر و پژوهشگر سینمای معنویت گرای شرق و غرب) 🔹️ و ارتباط تلفنی با محمدجواد عرب سالاری(كارشناس ادیان شرقی و سینمای هند) ☀️زمان: ۱۳۹۸/۵/۱۱ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ریشه یابی کشتار مسلمانان هندی 💠 🔹️ ماجرای نیست که بار اول در هند اتفاق افتاده باشد، بلکه جنگ ها و درگیرها بین مسلمانان و هندوها در زمان قدیم هم وجود داشته و الآن هم دارد۔ صرفا در مقاطع مختلف اوج می گیرد و بعد برای مدتی این آتش فروکش می‌کند۔ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ریشه یابی کشتار مسلمانان هندی 💠 🔹️ ماجرای نیست که بار اول در هند اتفاق افتاده باشد، بلکه جنگ ها و درگیرها بین مسلمانان و هندوها در زمان قدیم هم وجود داشته و الآن هم دارد۔ صرفا در مقاطع مختلف اوج می گیرد و بعد برای مدتی این آتش فروکش می‌کند۔ 🔹️اما سوال اصلی این است که ریشه این درگیری ها کجا است؟ و به خاطر چه علل و عوامل این درگیری‌ها بین دو ملت های که اساس‌شان یکی است و از سالها سال پیش در یک خاک زندگی می‌کردند شروع شد؟ 🔹️با مطالعه اولیه در تاریخ هندوستان درمی‌یابیم که نکته‌ی آغاز این درگیری‌ها زمان حاکمیت انگلیس در هند بود. 🔹️چون انگلیسی‌ها سیاست شان ’’دعوا راه بیانداز و حکومت کن‘‘ بود هندوها و مسلمان‌ها را درگیر خودشان نموده بر آنها حکومت می کردند۔ 🔹️همین درگیری‌ها و جنگ‌های مختلف درمیان مسلمان‌ها وهندوها باعث شد که از میان هندوها یک سازمان افراطی بنام سازمان ’’راشتریه سوایمسیوک سنگ‘‘ یا (RSS) برای تحفظ و نفاذ آئین هندو در کشور در سال ۱۹۲۳ به وجود بیاید و در جنبش ’’هندوتوا‘‘ یا به اصطلاح ’’محافظه کاری‘‘ یا ’’مطلق گرایی قومی‘‘ هندو در هند آغاز شود۔ و یاد مان باشد که دولت فعلی برگرفته از همین سازمان آر ایس ایس است۔ 🔹️ریشه‌ی این درگیری ها در ابتدا بوده که از آن زمان تا به حال پنجاه هزار درگیری میان هندو و مسلمان در هند رخ داده که اوج این درگیری ها موقع تقسیم هند و پاکستان در سال ۱۹۴۶ بود. 🔹️و یکی از عوامل به وجود آوردن کشوری به نام پاکستان همین تنش ها بود که تخم این را انگلیس در هند کاشته بود۔ هندوهای افراطی قبل از استقلال هند برای اخراج مسلمانان از هند بر آمدند که کشوری بنام پاکستان برای مسلمانان درست شد که از آن، بعدا بنگلادیش به وجود آمد۔ 🔹️بعد از به وجود آمدن پاکستان اصرار هندوها بر این بود که مسلمانان هند بطور کلی به پاکستان بروند۔ و تا به حال سعی و تلاش آنها و کشت و کشار مسلمانان برای همین است که مسلمان ها باید به پاکستان بروند. 🔹️اما علل و عوامل این تنش ها صرفا سیاسی نیستند بلکه ریشه مذهبی هم دارد چنانچه سردمداران هندو ها چندین بار برای حذف آیات مربوط جهاد از قرآن یا ممنوعیت انتشار قرآن کریم را در هند خواستار شدند۔ هندوها همه مسلمانان را تروریست تلقی می کنند و خیال می‌کنند که آموزه های دینی اسلام مسلمانان را برای کارهای تروریستی تحریک می‌کند. 🔹️کشتار مسلمانان در دولت نریندر مودی بعلت آن شدت گرفت که این دولت برخلاف دولت های قبلی بذات خودش هم دنبال تضعیت قدرت مسلمانان در هند است۔ لذا در اولین اقدام خودش کشمیر را به دو تکه تقسیم نموده زیر سلطه خودش درآورد و قدرت مسلمانان را در این ایالت از بین برد. 🔹️ که جبهه مقاومت برای همه مسلمانان هندی بود و دائما برای حفاظت جان مسلمانان سرتاسر کشور خون می داد، مسلمانان هندی برای نجات کشمیر هیچ حرکتی انجام ندادند و برعکس بعد از اینکه دولت هند هویت کشمیر را از بین برد جشن شادی گرفتند و برای حمایت از دولت مودی بپا شدند همان مسلمان‌ها الآن دارند زیر پای ظلم و ستم دولت مودی له می‌شوند و کسی به داد شان نمی‌رسد. 🔹️مهمترین چیزی که باید همه مسلمانان جهان از جمله مسلمانان هند در نظر داشته باشند وحدت کلمه و همبستگی بایکدیگر است که دشمن اولا این وحدت کلمه را از بین می برد و بعد مسلمانان را یکی یکی تضعیف و نابود می کند۔ باید هوشیار باشیم! ✍نویسنده؛دکتر علیشاہ جعفری 🔻لینک مطلب؛ 💠http://fekrat.net/?p=513 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پله پله تا ملاقات خدا 🔰درباره زندگی ، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی ✍نویسنده؛دکتر عبدالحسین زرین کوب 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
1_235848528.pdf
4.35M
♦️پله پله تا ملاقات خدا 🔰درباره زندگی ، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی 🔹️پله پله تا ملاقات خدا به داستان زندگی مولانا از بدو تولد تا پایان زندگی او می پردازد. 🔹️این کتاب دوران کودکی شاعر و سفرهای او همراه پدرش از خراسان و بغداد تا آناتولی، جایی که او در کونیا تا پایان عمرش باقی ماند، را در بر می گیرد. 🔹️این اثر به صورت داستان گونه نوشته شده است؛ ولی داستانی است مستند که درون مایه ای متفاوت از مقولات متعارف داستانی دارد. ✍نویسنده؛دکتر عبدالحسین زرین کوب 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ناروا و نابجا 🔶به تازگی کلیپی از دفتر شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید منتشر شده که در آن جناب مولوی عبدالحمید سخنانی به این مضمون بر زبان آورده‌اند: 🔹️«معروف است که از سوی جامعه المصطفی وارد ایران شده است. 🔹️این نهاد با بالاترین بودجه و بر خلاف استراتژی جمهوری اسلامی و نهادهایی مانند مجمع تقریب مشغول شستشوی مغزی کسانی است که آگاهی از مذهب ندارند و از کشورهای دیگر به ایران آورده شده‌اند و برخی از آنها که متوجه اهداف این نهاد شده‌اند، برای فرار از کشور به ما مراجعه کرده‌اند ولی پول کافی برای خروج از کشور ندارند و گذرنامه آنها را هم نمی‌دهند. 🔹️باید آسیب‌شناسی کرد که چرا ویروس کرونا در مسیر خود از چند کشور گذشته، ولی وارد ایران شده است. 🔹️خیرخواهانه و دوستانه توصیه می‌کنم به ﷲ رجوع کنیم و توبه کنیم. اگر کسانی به صحابه پیامبر(ص) که با ایشان هجرت کردند احترام نمی‌گذارند، لااقل حرمت آنها را حفظ کنند و به آنها اهانت نکنند». 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ناروا و نابجا 💠 🔷در این زمینه چند نکته قابل طرح است که خطاب به ایشان عرض می‌کنم: 1⃣ گفته اید «المصطفی با بالاترین بودجه و برخلاف استراتژی جمهوری اسلامی ... مشغول شستشوی مغزی کسانی است که آگاهی از مذهب ندارند» مقصودتان از این که المصطفی بالاترین بودجه را دارد چیست؟ 🔸️اگر مرادتان این است که المصطفی پرهزینه‌ترین نهاد جمهوری اسلامی است که باید عرض کنیم نادرستی این گزاره روشن است. تنها کافی است بودجه سازمان‌ها و نهادهای مختلف را در اینترنت جستجو کنید. 🔸️اما اگر می‌خواهید بگویید این نهاد، بودجه فراوانی دارد باید بگویم وضعیت بودجه المصطفی در سال‌های اخیر به قدری نامناسب بوده است که حتی حقوق استادان را هم بعضا با تاخیر پرداخت می‌کنند و بخشی از ساعات فعالیت آنان به صورت «جهادی» درآمده است. 2⃣ گفته‌اید «معروف است که ویروس کرونا از طریف طلاب چینی المصطفی به ایران وارد شده است» جناب مولوی! اولا که معروف است «حرف باد هواست» بنابراین سعی کنید با استدلال و متقن صحبت کنید. 🔸️زیرا در مقابل ادعای بی‌اساس شما، بنده هم ادعا می‌کنم این ویروس از طریق برخی طلاب مسجد مکی زاهدان شیوع پیدا کرده است. 🔸️چه کسی می‌تواند این ادعا را رد کند؟ 🔸️آیا این چنین سخن گفتن در شان یک عالم و امام جمعه است؟ 🔸️ثانیا بر اساس قرائن فراوان، قم منشا ویروس کرونا نبوده است. بلکه شهر قم، اولین جایی بود که کرونا در آن کشف شد. زیرا قم نه شهر مرزی است و نه فرودگاه دارد. 🔸ثالثا طلاب المصطفی به دلیل مشکلات معیشتی و قیمت بالای بلیت هواپیما، معمولا چند سال یک بار به کشورشان می‌روند. حال شما از کجا فهمیده‌اید که یک طلبه چینی دقیقا در ایام شیوع کرونا به کشور خودش رفته، با افراد دارای ویروس تماس داشته و سپس این بیماری را با خود به ایران آورده است؟ 🔸️ضمنا اگر کسی از طلاب چینی مقیم قم، کرونا گرفته بود خبر آن مخفی نمی‌ماند و در بوق و کرنا می‌شد. 3⃣ گفته‌اید: «ویروس کرونا چند کشور را رد کرده و به ایران وارد شده است» و بعد از آن هم توصیه کرده‌اید «توبه کنیم و از توهین به صحابه دست بکشیم» اگر منظورتان این است که چون مردم ایران به صحابه پیامبر توهین کرده‌اند خداوند بر آنان بلا نازل کرده است باید از شما پرسید پس مردم چین، ایتالیا ،آلمان، فرانسه، امریکا و حتی عربستان چه گناهی کرده‌اند؟ 🔸️آنان نه تنها به صحابه پیامبر توهین نمی‌کنند بلکه برخی مانند اهل سنت و وهابیان عربستان، صحابه را تکریم هم می‌کنند و به عدالت آن‌ها معتقدند! 🔸️آیا این چنین سست سخن گفتن، در شان یک امام جمعه و عالم دینی است؟ 🔸️آیا رواست در این وضعیت کرونایی، بذر اختلاف میان ملت بپاشیم، «ناروا» و «نابجا» سخن بگوییم و تعصب فرقه‌ای را جای یک‌رنگی ملی بنشانیم؟ امید که تجدید نظر بفرمایید. ✍نویسنده؛علی بهاری، دانش آموخته ارشد از دانشگاه باقرالعلوم 🔻لینک مطلب؛ 💠http://fekrat.net/?p=558 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️به بهانه نگاهی دیگر به فیلم “شیوع” 🔸️شباهت های فیلم “شیوع” و آنچه امروز تحت عنوان کرونا، به صورت اپیدمی درآمده، باعث شده که شک و شبهه هایی درمورد ساخت فیلم بوجود بیاید و اینکه گویا سناریوی چنین واقعه ای از حدود ۱۰ سال پیش ریخته شده بوده است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️به بهانه نگاهی دیگر به فیلم “شیوع” 🔸️در فیلم “شیوع” یک بیماری ویروسی از هنگ کنگ و توسط یک زن آمریکایی به نام بث امهوف (گویینت پالترو) شروع شده، توسط وی به شیکاگو و یکی از دوستان قدیمی اش سرایت می کند و سپس وقتی به میناپولیس، محل سکونتش بازگشته، پسرش را دچار کرده و همسرش میچ (مت دیمن) را هم در معرض ابتلا قرار می دهد. 🔸️اما ویروس یاد شده که نتیجه حاصل از ترکیبات بیولوژیک درون بدن خفاش و خوک بوده توسط خوک آلوده به رستورانی در هنگ کنگ رسیده و از طریق سرآشپز آن رستوران به بث امهوف که علاقه به دیدن سرآشپز داشته منتقل می گردد. 🔸️از این پس افراد بسیاری را در دنیا آلوده کرده و پس از مرگ سریع بث و پسرش براثر آنسفالیت مغزی و همچنین دوستش در شیکاگو، به دیگر نقاط جهان مانند انگلیس و هند و … کشیده شده و در طی مدت ۲۶ روز، دو و نیم میلیون نفر را در آمریکا و ۲۶ میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد. 🔸️شباهت های فیلم “شیوع” و آنچه امروز تحت عنوان کرونا، به صورت اپیدمی درآمده، باعث شده که شک و شبهه هایی درمورد ساخت فیلم بوجود بیاید و اینکه گویا سناریوی چنین واقعه ای از حدود ۱۰ سال پیش ریخته شده بوده است. 🔸️اینکه هر دو بیماری چه در فیلم “شیوع” و چه به عنوان کرونا، از چین آمده، منشاء آن خفاش بوده و علائمی همچون دارد و به سرعت سرایت کرده و مرگبار است (اگرچه کرونا مثل ویروس فیلم “شیوع” مرگبار نبوده) موضوعاتی است که بسیاری را نسبت به فیلم یاد شده و منشاء بیماری کرونا مشکوک گردانده است. مصاحبه هایی هم که اخیرا و پس از اپیدمی ویروس کرونا توسط برخی دست اندرکاران فیلم صورت گرفته به این شک ها و ابهامات افزوده است. ✍🏻نویسنده؛سعید مستغاثی 🔻ادامه مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید: 💠 http://fekrat.net/?p=554 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸️با زیرنویس فارسی 🔸️در هشت قسمت/قسمت اول 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
JPT_Volume 24_Issue 94_Pages 5-21.pdf
638.5K
♦️بررسی نقش در 🔰چکیده 🔶 در این مقاله نخست به‌اختصار دیدگاه‌های مختلف دربارۀ رابطۀ علم و دین ارائه می‌گردد و سپس با اتخاذ این دیدگاه که علم در طول دین است، جهان‌بینی دینی(توحیدی) به‌عنوان زمینۀ اصلی فعالیت علمی مشخّص می‌گردد و در پرتو آن، نقش دین در علم در چهار زمینه اصلی ذیل معرفی می‌شود: 1⃣ فراهم‌کردن پیش‌فرض‌های متافیزیکی برای علم. 2⃣ ارائه چهارچوبی معرفت‌شناختی، گسترده‌تر از معرفت‌شناسی پوزیتیویستی. 3⃣ تبیین مسائل قابل طرح برای دانشمندان که علم از پاسخ به آنها ناتوان است. 4⃣ و ارشاد در جهت کاربردهای درست علم و جلوگیری از کاربردهای تخریبی آن. ✍نویسنده؛ مهدی گلشنی استاد(دانشگاه صنعتی شریف) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ 🔰 🔻(بخش اول) 🔹اگر مدرن به مدرن نظر دارد پس علوم انسانی اسلامی نیز به جامعه اسلامی ناظر است. 🔹اگر علوم انسانی مدرن اولا سازنده و ثانیا حاکی از جامعه مدرن است پس علوم انسانی اسلامی نیز سازنده و حکایت گر جامعه مدرن خواهد بود حال چگونه برخی گمان میکنند که علم مدرن، ممکن و علم اسلامی، غیرممکن است؟ 🔹وقتی از علوم انسانی اسلامی سخن گفته میشود به معنای تعارض کلی با علوم انسانی مدرن نیست چون جامعه مدرن، تعارض کلی با جامعه اسلامی ندارد و مشترکات و افتراقاتی بین آنها برقرار است. 🔹مخالفان علم دینی گمان میکنند قرار است هر پرسش علمی را از قرآن و سنت دریافت کرد و عقل و تجربه را تعطیل ساخت و حال آنکه عقل و تجربه از مهمترین منابع علم دینی هستند. 🔹یکی از منشاهای مخالفت با علم دینی، گرایش جوامع دینی به نیازهای دنیای مدرن و تعارض صد در صد نیازهای مدرن با نیازهای اسلامی است؛ در حالی که هم نیازهای مشترک بین دنیای مدرن و جهان اسلام هست و هم روش پاسخگویی به نیازهای مدرن در اسلام وجود دارد. 🔹برخی به جهت اینکه علم یافتنی است نه ساختنی با طرح علم دینی مخالفت میکنند لکن باید توجه داشت که علم یافتنی و در عین حال مدیریت پذیر و قابلیت گذاری است. همانگونه که علم مدرن در دنیا مدیریت می شود. 🔹مدیریت علم در دنیای مدرن قبل و پس از جنگ جهانی دوم تفاوت دارد. این تفاوت باعث شد که رویکرد نظریه پردازی در قبل، بیشتر و رویکرد کاربرد علم در بعد، بیشتر بوده است. 🔹عجیب است که ذهن ثنویت گرایی برخی باعث شده که علم را یافتنی یا ساختگی تصور کنند و اولی را پذیرفته و دومی را نفی سازنند؛ در حالیکه با مطالعه تاریخ علم میتوان به نقش اراده در مدیریت دانش پی برد و دانش را یافتن مبتنی بر ساختن دانست. 🔹اگر علم مهندسی پذیر نیست پس نقشه جامع علمی کشور که توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد و سیاست گذاری علم و فن آوری در کشورهای توسعه یافته، بی معنا است اما باید توجه داشت که سیاستگذاری علم و فن آوری نه تنها بی معنا نیست که زاییده عقلانیت نخبگانی است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
29.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸با زیرنویس فارسی 🔸در هشت قسمت/قسمت دوم 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/605 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ ،بشر امروز و مولانا 🔸️در واقع آنچه انسان امروز را بیچاره و مستأصل کرده است خودبینی و تکبر های اوست، با اینکه عارفی فاخر و بزرگ بود و منبر، کلاس و شاگردان بسیاری داشت. 🔸و در روزگار خود به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید ،مظهر اسلام شناخته می‌شد، وقتی با شمس تبریزی دیدار می‌کند، انقلابی در نگرش او به جهان ،دین و انسان ایجاد می شود و چون همه آنچه داشته است را مقلدانه و نقشی بر آب می‌داند بر می خیزد و این آشنایی او با عشق ،آتشی بر خرمن تمام داشته های او می‌زند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ ،بشر امروز و مولانا 🔸️در واقع آنچه انسان امروز را بیچاره و مستأصل کرده است خودبینی و تکبرهای اوست، با اینکه عارفی فاخر و بزرگ بود و منبر، کلاس و شاگردان بسیاری داشت. 🔸و در روزگار خود به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید ،مظهر اسلام شناخته می‌شد، وقتی با شمس تبریزی دیدار می‌کند ، انقلابی در نگرش او به جهان ،دین و انسان ایجاد می شود و چون همه آنچه داشته است را مقلدانه و نقشی بر آب می‌داند بر می خیزد و این آشنایی او با عشق ،آتشی بر خرمن تمام داشته های او می‌زند. 🔸️از آن پس،نخوت، غرور و تکبری که از دانش و طاعت در وجود مولانا ریشه کرده بود ،همه به نیروی عشق ،از جان او بیرون می‌رود و آنچه باقی می‌ماند عارفی است که به قول خود او؛ سجاده نشین با وقاری بودم بازیچه کودکان کویم کردی و این انقلاب روحانی‌ای که شمس در او ایجاد می‌کند، چونان می شود که از دایره بسته و کوچک زهد و فقه وارد اقیانوس عرفان می شود. 🔸️در این قمار و با ختن همه داشته ها ،مولانا از حجت‌الاسلامی اهل زهد به آیت‌اللهی اهل نور تبدیل شد. 🔸️و چنین می شود که در آن زمان ، حوزه حضور مولانا از جامعه اطراف قونیه که مسلمان بودند به جامعه جهانی که انسان‌ها بودند، گسترش پیدا کرد و آغوش وی برای همه انسانیت باز شد. 🔸️مولانا به پیامبر اسلام(ص) عشقی عظیم داشت و در تمام کتاب مثنوی، حضرت محمد(ص) را مجموعه‌ای از شخصیت دو پیامبر می‌داند. 🔸️بخشی از وجود پیامبر که بخش عقلانی می‌شود از شخصیت حضرت موسی(ع) بوده و بخش عشقی ایشان از شخصیت حضرت عیسی(ع) است،عشق موسی(ع) در قلب و شریعت عیسی(ع) در دستان حضرت محمد(ص) بود که موجب ایجاد صلح شد. 🔸️فریادهای خشن و توهین‌آمیزی که از زبان برخی سیاست‌مداران در می‌آید، مفهوم مسلمانی نیست ،بلکه مسلمان عاشق با مهربانی سخن می‌گوید . 🔸️مولانا شخصیت واقعی پیامبر اسلام(ص) را در عشق به ما نشان می‌دهد. 🔸️نگاه مولانا تنها به اطراف و حوزه خانواده و چند دوست نبود بلکه همه عالم را می‌دید، هدیه مولانا به انسان امروز این است که اگر نور الهی آن‌گونه که باید در درون ما بتابد، این جهان آیینه‌ای از زیبایی خواهد بود و موجب می‌شود، بی‌رحمانه به هم تاخت‌وتاز نکنیم. 🔸️نبود نگاهی درست به مسائل در دنیای امروز موجب شده ،قرآن هزار پاره و حجره‌حجره شود و لذا هرکس حجره‌ای از قرآن را می‌خواند که به نفعش باشد. 🔸️شخصیت واقعی پیامبران را می‌توان در مثنوی مولوی جستجو کرد. 🔸️مولوی معتقد است پیامبر(ص) تجلی مهربانی و جود خداوند بر روی زمین است ،نه تجلی وضع کردن قوانین سختگیرانِه که همه رابیزار نماید.هنر پیامبر(ص)، نزدیک کردن بشر به خداوند است، بشری که افسرده و از خود مأیوس است و به نور امید نیاز دارد. ✍🏻نویسنده؛سهیل سادات 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به مثابه تمهیدی برای چارچوب مرجع جهانی اخلاق 🔸️با وجود پیامبر اکرم (ص) تا پایان بشریت، قله هدایت را باید در گفتار و کردار پیامبر (ص) جستجو کرد و دیگر انسان‌ها رابطه‌شان با پیامبر (ص) رابطه رسول و امی (عامی و درس نخوانده) است. 🔸️تمامی اندیشمندان و دانایان در نسبت با و رسول خدا در حکم یک عامی اند و عامی هماره نیازمند قله اخلاق و ایمان است تا با مجاهده ایمانی خویش را به قله برساند و آن قله رسول خدا(ص) است و بعثت به یک معنا یعنی ظهور این قله اخلاق در دشت بشری. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به مثابه تمهیدی برای چارچوب مرجع جهانی اخلاق ✍متن زیر یادداشتی است از عبدالله صلواتی 🔷معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که به مناسبت بعثت حضرت ختمی مرتبت (ص) نگاشته شده است. 🔸️خداوند با بعثت پیامبر اکرم (ص) بر مؤمنان منت نهاد: «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا» (آیه ۱۶۴ سوره آل عمران). 🔸️طیفی گمان می‌کنند بعثت مختص دوره خاصی است و متعلق به زمانی است که فرهیختگی و فرهیختگان حضور نداشتند. 🔸️غافل از اینکه در کریمه دوم سوره مبارکه جمعه آمده: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَه وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» یعنی با وجود پیامبر اکرم (ص) تا پایان بشریت، قله هدایت را باید در گفتار و کردار پیامبر (ص) جستجو کرد و دیگر انسان‌ها رابطه‌شان با پیامبر (ص) رابطه رسول و امی (عامی و درس نخوانده) است. 🔸️تمامی اندیشمندان و دانایان در نسبت با و رسول خدا در حکم یک عامی اند و عامی هماره نیازمند قله اخلاق و ایمان است تا با مجاهده ایمانی خویش را به قله برساند و آن قله رسول خدا(ص) است و بعثت به یک معنا یعنی ظهور این قله اخلاق در دشت بشری. 🔸️معنای دیگر از امی می‌تواند این باشد که دانایان عالم زمانی که به پیامبر اکرم (ص) مراجعه می‌کنند باید جهان لانه‌ای که از دانش خود ساختند عجالتاً کنار بگذارند و از پیامبر بشنوند اخلاق و ایمان را. 🔸️در گام بعدی، اگر دانش‌شان با سروش ایمانی پیامبر رحمت (ص) سازگار بود آن دانش را حفظ کنند و اگر ناسازگار بود آن را کنار بگذارند و تمام توش و توان شأن را به کار گیرند تا بتوانند 1⃣ اولاً: کلام الهی را نیک دریابند و بدان تشرف یابند. 2⃣ ثانیاً: در چارچوبی که پیامبر خدا (ص) تعیین کرده به تفسیر و تحلیل بپردازند. 3⃣ ثالثاً: در تعالی وجودی خویش به کار گیرند. 🔻متن کامل در لینک زیر: 💠http://fekrat.net/?p=567 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔰 🔻(بخش دوم) 🔹توصیه بنده به مخالفان علم دینی این است که در انکار این دیدگاه عجله نکنند و در تحقق تفاهم آن تلاش نمایند. 🔹دیدگاههای علم دینی با دقت مطالعه شود و از تلاش نه تنها سی ساله بلکه حدود هشت دهه متفکران جهان اسلام مانند فاروقی و عطاس و نصر و گلشتی و جوادی آملی آگاهی یابند. 🔹گاهی برای نفی علم دینی به بی نتیجه بودن آن در سی سال اخیر تمسک میشود. حال باید پرسید مقصود از بی نتیجه بودن چیست؟ 🔹آیا مقصود، بی دلیل بودن ادعای علم دینی است که هذا اول الکلام بل بی دلیل خواندن علم دینی فاقد دلیل است. 🔹اگر مقصود از بی نتیجه بودن علم دینی یعنی بی توجهی نخبگان علمی بدان است که کاملا ناصحیح است چون نخبگان متعددی از حوزه و دانشگاه هم باور به علم دینی دارند و هم تحقیقات متنوعی در حوزه علوم انسانی و پزشکی با این رویکرد نگاشته اند. 🔹برخی معتقد به جبر اجتماعی و تاریخی و استحاله تغییر جامعه مدرن هستند و از اینرو علم دینی را بی فایده میدانند و لکن انقلاب اسلامی نشان داد که تغییر ممکن است و نیز تاریخ علم و جامعه از سیر تغییر تدریجی علم و جامعه خبر میدهد. 🔹جریانهای در کشور نمیتوانند علم دینی را باور کنند در نهایت شاید از تکنولوژی با رویکرد دینی سخن بگویند و اما جریانهای اسلام گرا اگر تابع هایدگر و فردید باشند؛ تحقق علم دینی در مدرن را ممکن نخواهند دانست و تتها جریان عقلانیت اسلامی میتوانند پرچم علم دینی را به دست گیرند. 🔹برخی از تفکیکیها بنده را بجهت پذیرش وجود رابط، کافر و عده ای از فردیدیها به خاطر دفاع از مبانی اسلامی، کلامی و اهل جدل و گروهی از روشنفکران بدلیل دفاع از علم دینی، آخوند حکومتی مینامند؛ هر چه میخواهند بگویند همه این حرفها و این کمترین که طرفدار حکمت اسلامی است فدای یک تار موی ولیمان. 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/613 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net