eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
998 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
| ✅ چهل و یکمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان «ابتکارات علمی و عملی علامه مصباح در تولید علوم انسانی اسلامی» 🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی، استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی 🔹 ناقدین: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی طالقانی، استادیار مرکز تخصصی آخوند خراسانی 🔹حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمحسن دعائی،استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد ⏱ زمان: چهارشنبه ۱۰ اسفند ساعت: ۹ 💠 مکان: خیابان آیت الله شیرازی دوبرگردان حرم مطهر مدرسه علمیه عالی نواب سالن کنفرانس 🌐 لینک حضور: http://h-navvab.ir/webinar-p 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
| انقلابِ آزادی گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر حسین سوزنچی ▪️نخستین محفل گفت‌و‌گومحور «فکرت» با حضور عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، با بازخوانی مفهوم آزادی به‌عنوان یکی از اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی برگزار شد. 💢 تماشای کامل گفت‌وگو در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
دومین محفل گفت‌و‌گومحور فکرت با عنوان: ✅ پرسش و پاسخ 💠 مهمان ویژه: حجت‌الاسلام استاد حمید پارسانیا 📌و با حضور فرهیختگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی ⏰ یکشنبه ۱۴ اسفند، ساعت ۱۰:۳۰صبح مکان: قم، خیابان هنرستان، مؤسسه شناخت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘| ✅ با قطار جان‌لاک و آدام‌اسمیت به مدینه فاضله انقلاب اسلامی نخواهیم رسید مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▪️شعار جهانی‌شدن مبتنی بر مداخله‌ی همه‌ی جوامع نیست، عالم از یک نقطه‌ی واحدی صورت‌بندی می‌شود و یک جریان خاص فکری و فرهنگی است که همه چیز را طراحی می‌کند و همه مطیع و تابع او هستند. ▪️انقلاب در دوره‌ای واقع شد که ما در متن یک مسیر تاریخی رو به انحطاط بودیم، یعنی تمدن اسلامی افول کرده بوده و چندین قرن از افول این تمدن می‌گذشت. این تمدن فقط معطوف به ایران نبوده است. ▪️یکی از دلایل انقلاب به تعبیر استاد مطهری این بود که انقلاب ما در حقیقت شوریدن علیه غرب‌زدگی بود. در نظریه ترقی، همه «بَربَر» بودند و عالم تجدد، عالم «برترها» بود. چنان‌چه می‌بینیم اکنون نیز همین اعتقادِ کلاسیک را هنوز حفظ کردند و می‌گویند دنیا جنگل است و این‌جا باغ است. ▪️با نظریه توسعه می‌توان انقلاب را پس برد و به گذشته باز گرداند و ارتجاع را رقم زد، اما قطعاً نمی‌شود به پیش برد. شهید آوینی متوجه شد که پای یک ضرورت تاریخی در میان نیست و این‌گونه نیست که ما فقط باید از نظریه توسعه استفاده کنیم و هیچ راه بدیلی وجود ندارد. 🔗 مطالعه گفت‌وگو در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار می‌کنند: سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی. ✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب. 🗓 زمان: ۶ بهمن تا ۲۰ اسفندماه (حوزه علمیه قم) 📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم می‌توانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایده‌های خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را ارسال کنند. 🔰در پایان از ایده‌های برگزیده تقدیر خواهد شد. طرح‌های خود را به لینک زیر ارسال فرمایید: https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🔘| درنگی بر لایه‌های مفهومی شعار «نه شرقی نه غربی» 🖋حسین میرچراغ خانی، دکتری علوم سیاسی ▪️اگر بدیهی‌ترین تعریف از استقلال سیاسی یعنی «حق آزادی ملت و دولت در مقیاس بین المللی» را معیار تحلیل شعار نه شرقی و نه غربی قرار دهیم، در این صورت شعار «نه شرقی_نه غربی»، جنبه عملیاتی و کاربردی استقلال به حساب می‌آید و آن حق آزادی در مقیاس بین المللی نباید به وسیله شرق و غرب نقص شود. ▪️مفهوم «نه شرقی و نه غربی» صرفاً یک مفهوم جغرافیایی نیست، این مفهوم کنایه از گستردگی، کلیت و وسعت است، برخی تصور می‌کنند چون کشورهایی مانند چین و روسیه در شرق حضور دارند پس رابطه جمهوری اسلامی با این کشورها نقص شعار نه شرقی و نه غربی است. 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| آزادی در حکومت دینی و رشد انسان‌ها حجت‌الاسلام دکتر حسین سوزنچی ▪️خداوند متعال، آزادیِ انسان‌ها را که قوامش به اختیار است، به رسمیت می‌شناسد. آزادی دادن خطا دارد و تحمل می‌خواهد اما این آزادی‌دادن، رشد به همراه دارد؛ اگر حکومت پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین(ع) زمین می‌خورد، به این دلیل است. پس حکومت دینی وظیفه دارد، فضایی را بوجود بیاورد تا افراد جامعه رشد کنند. 💢 تماشای فایل باکیفیت در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🔘| ✅ منجی‌سازی فانتزی در هالیوود 🖋زهرا نوروزی بهجت، نویسنده و پژوهشگر ▪️موعودگرایی در سینمای هالیوود، در قالب‌های متفاوتی ارائه می‌شود که هرکدام تفکری را در ذهن مخاطب بازسازی می‌نماید و منجی‌های خلق شده در آثار خود را به دو بخش «انسانی» و «غیرانسانی» تقسیم می‌کند. ▪️هالیوود زمینه‌ای برای به‌وجود آمدن انواعی متنوع و حتی فانتزی و غیرقابل پیش بینی منجی شده که گونه‌های اَبَرانسانی، رباتیک، تکنیکال و مبتنی بر تکنولوژی و... نمونه‌هایی از آن هستند. 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
♨️ نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری ✴️ دیده‌بان 44 ❇️نشریه دیده‌بان اندیشه در شماره 44 خود، به نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری مرحوم سید جواد طباطبایی پرداخته است.👆👇 🆔 @didebane_andisheh
⭕️ جواد طباطبایی تئوریسین پروژه ایرانشهری درگذشت 🔹 از آثار او می‌توان به ابن خلدون و علوم اجتماعی، تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، زوال اندیشه سیاسی در ایران، خواجه نظام‌الملک طوسی، تاریخ فلسفه اسلامی، فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی، تاملی درباره‌ی ایران، ملاحظات درباره دانشگاه و … اشاره کرد. با خوانشی خاص از ایران در اندیشه‌های سیاسی خود به دنبال بازگشت سلطنت بود! به زودی نقد و بررسی اندیشه‌های طباطبایی در کانال تاملات بررسی خواهد شد. @Taammolat74 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘| ✅ نقد مستند جدید شمقدری در قم ▪️شمقدری در نشست نقد مستند «برای یک زندگی معمولی» که با مشارکت انجمن سواد رسانه‌ای طلاب و مدرسه رسانه‌ای مرحوم استاد فرج نژاد برگزار شد، گفت: ما برای تغییر نیاز به گفتمان‌سازی و نقد رسانه‌ای داریم و ای کاش فضای صداوسیمای ما از این فضای تک صدایی و فشلی که در آن قرار دارد، خارج می شد و زمینه نقد و گفت‌و‌گو به درستی در رسانه ملی فراهم می‌شد. ▪️حجت الاسلام علی قهرمانی، منتقد و پژوهشگر رسانه نیز با اشاره به این که استفاده از سوژه روز و موضوعات مورد توجه جامعه، همچنین سلیقه مناسب در پردازش سوژه از جمله نقاط قوت این مستند به شمار می‌رود، گفت: این اثر از همان آغاز، کارگردان و تیم سازنده به شکل ناخواسته دچار آفت خودتحقیری نسبت به جامعه ایرانی می‌شود، حال آن که چه در طرح مسأله و چه ارائه راه حل و نسخه درمان لازم است که نگاه جامعی داشته باشد و به نحوی عمل نکند که این ذهنیت در مخاطب شکل بگیرد که ما ایرانیان در بدبختی زندگی می کنیم. 🔗 مطالعه خبر در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔰جواد طباطبایی ضدروشنگر است! ✍️ یدالله موقن 🔹 مدعی می‌شود که اسلام سکولار است. اما ایشان باید بهتر از بنده بداند که نه دین بلکه می‌شود. یعنی در دولت‌های مدرن غربی به قول نیچه انسان جای خدا را گرفته است و اکنون این انسان است که قانونگذاری می‌کند. 🔹 اندیشۀ آقای طباطبایی یکدست و منسجم نیست. او به و و و ایراد می‌گیرد که چرا می‌گفتند: «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد.»؛ ولی خودش هم‌اکنون همین حرف‌ها را می‌زند و حتی بلندتر و گوش‌خراش‌تر. ایدئولوگ ناسیونالیسم ایرانی شدن سبب می‌شود که ایدئولوگ دست به سفسطه و مغلطه بزند و ادعاهای عجیب و غریبی برای گذشتۀ ایران بکند. 🔹 ایشان می‌گویند محافظه‌کار و هگلی هستند. هگل می‌خواست «عدل خدا» یا تئودیسه را توجیه کند. از این رو مدعی بود که «آنچه هست عقلانی است.» او به ایراد می‌گرفت که در برابر «آنچه هست» یک «باید باشد» گذاشته است و وضع موجود را که عقلانی است، می‌خواهد به هم بریزد. به نظر می‌رسد که آقای دکتر طباطبایی هم چنین عقیده‌ای داشته باشند. یعنی ضد روشنگری و سنت پرست باشند. @Taammolat74 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
با فرارسیدن اسفندماه و روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، مروری بر پرونده‌های یک‌سال گذشتۀ فکرت خواهیم داشت:: 🗂 پرونده ویژۀ «بزرگداشت ملاصدرا»: 🔵 گفتگوها: 1️⃣ تبیین شخصیت ملاصدرا بر بلندای علم و فلسفه؛ حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمد موسوی بایگی 🖇مطالعه مطلب 2️⃣ مقام علمی ملاصدرای شیرازی؛ حجت‌الاسلام دکتر محمد حسین‌‌زاده 🖇مطالعه مطلب 3️⃣ دیالکتیک صدرایی و تدارک جدایی نظر و عمل؛ دکتر عماد افروغ 🖇مطالعه مطلب 🔵 یادداشت: 1️⃣ حكمت‌ورزی به‌مثابه سلوك معنوی انسانی در اندیشه ملاصدرا؛ حجت‌الاسلام رضا درگاهی‌فر 🖇مطالعه مطلب 2️⃣ ماهیت نفس صدرایی و طبیعت زیستی انسان؛ هاله عبدالهی‌راد 🖇مطالعه مطلب 3️⃣ درآمدی بر مکتب صدرالمتألهین؛ پروین سرمیلی 🖇مطالعه مطلب 4️⃣ فلسفه صدرا و هویت زن؛ دکتر محمدرضا کدخدایی 🖇مطالعه مطلب 5️⃣ ملاصدرا فلسفه سیاسی دارد 🖇مطالعه مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
| کرسی ترویجی ریشه‌های همگرایی و واگرایی مطهری و شریعتی با حضور: 👤علی ذوعلم 👤جعفر عیان نژاد 👤مهدی جمشیدی 👤سیدحسین فخر زارع 📅 یکشنبه ۱۴ اسفندماه، ساعت ۰۹:۳۰ 🏢 تهران، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: skyroom.online/ch/iict/farhang 🆔 @iictchannel 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘 | ✅ اصول معرفتی حاکم بر نظریه خانواده‌محوری 🖋مریم اسمعیلی، دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی ▪️در حوزه خانواده و خانواده‌محوری نیز می‌توان با به‌کارگیری یک روش‌شناسی مبتنی بر مطالعات جامعه شناسی و عقلانیت بشری، با محوریت دین و احکام شرعی، به شناسایی اصول و تکالیف اعضای خانواده و کشف نظام حقوقی حاکم بر آن نائل شد. ▪️خانواده و خانواده محوری از مهم‌ترین اصول حاکم بر شریعت مقدس اسلام است که قدرت و توان هدایت، جهت‌دهی و کنترل دیگر نهادهای اجتماعی بلکه بنیان جامعه بشری را دارد. 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
📚انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری مراکز و موسسات پژوهشی قم بررسی می کند: «تبیین، تشریح و الزامات اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» 🗓زمان: پنجشنبه ۱۱اسفند ساعت ۸ الی۱۳ 🕌مکان: قم، خ جمهوری۲ فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه 🔗لینک مجازی: 🌐 http://dte.bz/ssoq 💢امتیازات جهت شرکت حضوری در همایش: ۱. اعطای گواهی رسمی از سوی انجمن و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ۳. اعطای بن تخفیف از انتشاراتی همچون بوستان کتاب، هاجر، موسسه امام خمینی(ره)، ادیان و مذاهب و... 💢ثبت نام جهت شرکت حضوری: 🔺پیام به آیدی انجمن: @adminssoq 🔺پیامک به 09376104941 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔍| گفت‌وگوی با سیدجواد میری درباره پروژه فکری سیدجواد طباطبایی پروژه ایرانشهری مایه تفرقه و تجزیه ایران است ▪️یکی از منتقدان سیدجواد طباطبایی در سال‌های گذشته سیدجواد میری، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. وی در گفت‌وگوی پیش‌رو معتقد است اگر تصور کنیم که ایده ایرانشهری سازمان‌یافته و محقق شود و در حوزه سیاست و امر سیاسی شکل پیدا کند، یقینا ایران را دچار چالش‌های بسیار خطرناکی می‌کند. واقع امر این است که ایده ایرانشهری به‌نوعی که طباطبایی و دیگران صورت‌بندی می‌کنند، خود مایه تفرقه و تجزیه ایران است. ▪️میری بر این باور است که صرفا یکی از مولفه‌های هویتی ایران -باستانی، دینی و متجدد- را نباید به جامعه متکثر ایران تحمیل کرد که این امر خود مایه تفرقه و تجزیه در کشور خواهد شد. وی می‌گوید جریان‌هایی در دهه 90 تلاش می‌کردند این تفکر را بر وزارت علوم یا وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت آموزش‌و‌پرورش حاکم کنند. اگر همین روند در حوزه امر سیاسی و سیاستگذاری ادامه پیدا کند، بسیار خطیر و خطرناک خواهد بود. 🔗 مطالعه گفت‌وگو در فرهیختگان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| مبارزه برای بقا ▪️«شب‌هنگام می‌آید». چه چیزی شب‌هنگام می‌آید؟! پاسخ ساده است: ترس! اتفاقاتی که شاید در ظاهر ترسناک باشند، ولی در باطن اصلاً ترسناک نیستند و ثابت می‌کنند: «ترسِ واقعی ما، درونمان است». ▪️فیلمِ «شب‌هنگام می‌آید» ما را به دنیایی آخرالزمانی می‌برد که بزرگ‌ترین دشمنِ آدم‌ها، ترس و تردیدشان است. این فیلمِ ترسناک و روان‌شناختی، دومین فیلمِ بلندِ کارنامه‌ی تِری اِدوارد شولتس است که در سال ۲۰۱۷، سینمادوستانِ سراسر جهان را به وجد آورد. 📥 تماشای فایل باکیفیت در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
💢 اختتامیه نخستین کنگره‌ی جهانی فارابی: و فرهنگ و تمدن اسلامی استاد حمید استاد غلامرضا استاد نجف - جمعه 12 اسفند 1401، بعد از ظهر از ساعت 14 الی 17 وبگاه: www.iscs.ac.ir مؤسسه‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فارابی 💠 @parsania_net
🔍| سفر به جهان شعر و قصه‌ها همراه با مکتب‌های ادبی ✅ سفری به دوره رئالیست‌ها و معرفی چهار رمان معروف در این مکتب ▪️در این قسمت با یکی دیگر از مکتب‌های بزرگ ادبی آشنا می‌شوید. رئالیسم مکتبی است که نویسندگان بسیاری به آن علاقه نشان داده و آثار فراوانی را نوشته‌اند. در اینجا شما ابتدا با این مکتب آشنا شده و بعد به چهار رمان معروف رئالیستی اشاره‌‌ای خواهیم داشت. رئالیسم چیست؟ حرف حسابشان چه بود؟ ▪️وظیفه نویسنده پرداختن به چیزی است که به آن عینیت و واقعیت می‌‌گویند، حرف اصلی رئالیست‌ها همین است! رئالیست‌ها به جهان و پدیده‌‌ها به دقت نگاه می‌‌کردند و آنچه را در محیط پیرامونشان بود روایت می‌‌کردند. رئالیسم عصر اوج رمان ‌نویسی و پستی شعر است و آنها معتقد بودند که واقعیتی که در رمانتیسم مطرح می‌‌شود سطحی و زودگذر است. این مکتب جنبشی علیه رمانتیسم بود به این صورت که آنها زندگی را پرماجرا و اغراق‌‌آمیز نشان می‌‌دهند ولی رئالیست‌‌ها سعی می‌‌کردند زندگی را آن‌طور که واقعاً هست با تمامی زشتی‌‌ها و زیبایی‌‌ها به تصویر بکشند. 🔗 مطالعه مطلب در روزنامه ایران 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
| 🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری موسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می کند: 💠 اولین دوره آموزشی «آشنایی با مکتب فقهی آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)» 🎙اساتید دوره: حضرات آیات و حجج اسلام: ▫️محسن اراکی ▫️علی اکبر سیفی مازندرانی ▫️علی اکبر رشاد ▫️سید علی اشکوری ▫️سید محمدمهدی میرباقری ▫️احمد مبلغی ▫️سید منذر حکیم ▫️مصطفی جعفرپیشه فرد ▫️سید صمصام الدین قوامی ▫️محمد محمدی قائینی ▫️ابوالقاسم مقیمی حاجی ▫️خالد غفوری الحسنی ▫️مهدی گرامی پور 🗓 17 اسفند الی 19 اسفند 🕌 قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘 | ✅ روایتی از مواجهۀ آوینی با طباطبایی 🖋مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▪️ در زمستان سال هفتادویک، میزگردی در فصل‌نامۀ «نامۀ فرهنگ» به سردبیری رضا داوری و با حضور چهره‌های فکری از جمله سیّدجواد طباطبایی و سیّدمرتضی آوینی برگزار شد. این میزگرد در شمارۀ نهم از این فصل‌نامه در میانه یا اواخر بهار سال هفتادودو با عنوان «بحران هویّت؛ باطن بحران‌های معاصر» منتشر شد؛ یعنی در زمانی که سیّدمرتضی آوینی به شهادت رسیده بود. ▪️در این گفتگو، آوینی بسیار کم سخن گفته است و بیشتر در نقش فعّال‌کنندۀ گفتگو و پرسشگر ظاهر شده است، امّا واقعیّت آن است که خود او در این باره، صاحب‌نظر و تفکّر بوده و دست تقدیر، این‌چنین او را به حاشیه برده بود که به چشم یک نظریه‌پرداز و اندیشمند به او نگاه نشود. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net