eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
رادیو پژوهش-دکتر متقی-خانم قوی-بحران فلسطین و جنگ هویتی در غزه-14020809.mp3
28.29M
🎧 ا نشست تخصصی با دو عنوان: 🎙 ۱. بحران فلسطین و جنگ هویتی در غزه با ارائه دکتر ابراهیم متقی ( استاد دانشگاه تهران) 🎙 ۲. فلسطین در هندسه نوین جهانی با ارائه دکتر نیره قوی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی) اخذ شده از کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ذوعلم: 🔰تقویت باورهای دینی و بصیرت مردم، لازمه مقابله با استحاله فرهنگی است به گزارش"فکرت" اخیراً نشستی با موضوع "استحاله فرهنگی" به همت مدرسه شبهه پژوهی در مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد که در آن حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همین رابطه به ایراد سخن پرداخت. 📌 آنچه در ادامه می‌آید، نگاهی اجمالی به صحبت‌های این استاد حوزه و دانشگاه است: 🔹سطوح استحاله فرهنگی متفاوت است. مثلاً این استحاله می تواند در سطح عمیق اعتقادی تا سطح گرایشات روزمره اتفاق بیفتد. تلقی جامعه از مسائل مختلفی همچون دین، انسان، پیشرفت، توحید، جامعه، انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و ولایت فقیه می تواند در وضعیت فرهنگ عمومی و وقوع یا عدم وقوع استحاله فرهنگی جامعه اسلامی تأثیرگذار باشد. 🔹استحاله فرهنگی زمانی قابل طرح است که وضعیت مطلوب فرهنگی به خوبی تبیین و اثبات شده باشد. برای این امر می بایست یک فرهنگ معیار را مد نظر قرار داده و بر اساس آن وضعیت موجود را مورد سنجش قرار داد. 🔹عوامل و زمینه های استحاله فرهنگی متعدد بوده و عوامل شامل علت ها بوده، در حالی که زمینه ها همان اقتضائات هستند. مهمترین زمینه استحاله فرهنگی ضعف بنیه فرهنگی جامعه است. این بنیه فرهنگی از نظر ما معرفت، بصیرت، تعلق خاطر و باور دینی است. 🔹در جامعه ما با توجه به معیار فرهنگی که داریم و شامل قرآن کریم می باشد، هرچقدر از این مبانی و آموزه های ارائه شده از سوی این کتاب آسمانی فاصله بگیریم، به سمت استحاله فرهنگی رفته ایم. در واقع سستی ریشه هاست که زمینه ساز استحاله فرهنگی می شود. 🔹سلوک، نگرش و نوع تعامل روحانیت با دین و ارزش های دینی می تواند تأثیر بسیاری بر فرهنگ جامعه اسلامی داشته باشد. از همین رو لازم است نظام تربیتی حوزه های علمیه اهتمام جدی خود در زمینه تعلیم و رشد مبلغین دینی را حفظ کرده و آن را ارتقا دهد. 🔹همه ما طلاب در زمینه مسائل فرهنگی مسئولیم و می بایست علاوه بر ارتقای سواد فرهنگی خود به تبلیغ ارزش های اسلامی به بلوغ جامعه در این زمینه کمک کنیم. این کار بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری می بایست بر اساس منظومه فکری امام خمینی(ره) و نخبگانی همچون استاد شهید مرتضی مطهری صورت گیرد. 🔹رسانه، دانشگاه و آموزش و پرورش سه عرصه بسیار مهم تربیتی هستند که می بایست طلاب و مبلغین دینی در آن ها به فعالیت جدی بپردازند. با اقناع سازی و تبیین درست و واقع بینانه می توان در قالب مباحثه به شناسایی آفات فرهنگی و علل استحاله فرهنگی پرداخت و زمینه های ارتقای فرهنگ دینی را ایجاد کرد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘 ا شناخت شاخصه‌های اصلی در جریان مقاومت 🔸عناوین برتر سخنان زینب اصغریان، دکترای علوم سیاسی در گفت‌وگوی اختصاصی با رسانه‌ی فکرت: ▪️شناخت خطوط قرمز جریان مقاومت، کمک کننده در شناخت تمایز و افتراق رفتارهای جریان مقاومت با جبهه‌ی مقابل خواهد بود. اینکه جریان مقاومت به دنبال حقوق واقعی بشر است و این هدف را در رفتار و مردمی بودن خودش در جنگ نشان می‌دهد، مسئله‌ای اساسی و قابل تأمل است. ▪️جریان مقاومت یکسری خطوط را به عنوان خطوط قرمز برای خود در نظر گرفته است که کشته نشدن زن‎ها، کودکان و افراد غیر نظامی است که بسیار مسئله‎ی مهمی است و با حقوق واقعی بشر خیلی سازگار و همخوان است. ▪️خانم هیلاری کلینتون و آقای ترامپ آمدند اعلام کردند که داعش توسط آمریکا ساخته شده است. در گزارشاتی که از جبهه‌ی مقاومت می‌آمد، دیدیم که بخشی از این جبهه‌ی مقاومت اعلام می‌کردند که در کمال ناباوری وقتی جنگ بین نیروهای مقاومت و داعش اتفاق می‌افتاد، اینها می‌رفتند بالگردها و هواپیماهای آمریکایی را می‌دیدند که در آن مناطقی که داعش بود، تسلیحات، غذا، دارو و تجهیزات مورد نظر خود را ارسال می‌کردند. ▪️عمدتاً تکفیری‌ها وجهه‌ی مردمی ندارند. اهل تخریب، کشت وکشتار و کشتن انسان‌های بی گناه هستند و این مسئله بسیار وجهه‌ی متمایزی را بین آنها و نیروهای مقاومت ایجاد کرده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘 ا ✅مقاومت مسلحانه، آخرین راهکار مردم فلسطین برای رهایی رسانه فکرت؛ عناوین مهم سخنان دکتر علیرضا مقدم، رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه در نشست علمی با موضوع «بحران غزه»: 🔹پس از جنگهای اعراب و اسرائیل در سالهای ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳و در شرایطی که از سوی برخی کشورهای عرب و سازمان آزادی بخش فلسطین ، شرایط مذاکرات صلح پیگیری می شد اما عملاً بسیاری از مسائل لاینحل باقی ماند. در ادامه با به نتیجه نرسیدن و شکست پی در پی مذاکرت صلح، مرحله دوم مقاومت آغاز شد و فلسطینیان به سمت جهاد مسلحانه حرکت کردند. 🔹با حرکت فلسطینیان به سمت مقاومت مسلحانه اسرائیل کم کم شروع به عقب نشینی کرد. در سال ۲۰۰۵ از غزه عقب نشینی کرد ولی با پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۷ غزه در محاصره کامل قرار گرفت. در این مدت مردم فلسطین و بخصوص غزه شاهد بیشترین تحقیرها و اذیت و آزارها بوده اند. 🔹این مسائل در کنار هتک هرمت پی در پی به مسجد الاقصی در سال های متمادی، همچنین قطع ارتباط فلسطینیان با یکدیگر در کنار افزایش قدرت مقاومت، جهاد مسلحانه قوت گرفت چه آن که در این اوضاع و احوال و به خصوص پس از تداوم جنایات غاصبان صهیونیست برای مردم فلسطین جز حرکت به سمت مقاومت مسلحانه چاره ای باقی نمانده بود 🔹در چنین شرایطی باید گفت که طوفان الاقصی در واقع واکنشی از سوی جریان مقاومت اسلامی به همین جنایت ها بوده و امروز می بینیم که سنگ های در دست مبارزان فلسطینی به موشک های مقاومت در غزه تبدیل شده و این گونه هیمنه اسرائیل غاصل بیش از پیش در نزد افکار عمومی جهان شکسته شده است. 🔹گفتنی است، این نشست با رویکرد سیاسی، حقوقی و اخلاقی به تازگی از سوی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘 ا دشمن در جنگ شناختی با ابزار هنر و رسانه به دنبال تضعیف اراده هاست به گزارش"فکرت"،حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی نهاوندی، استاد حوزه و مدیر گروه فقه و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طی سخنانی در نشست علمی "مبانی فقهی جنگ شناختی با تاکید بر رسانه در حماسه طوفان الاقصی" که اخیراً در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شده، به نکات مهمی اشاره کرده که به برخی از آن ها به اجمال اشاره می کنیم؛ 🔹دشمن با ابزار رسانه بر اذهان عمومی حاکمیت دارد و جنگ شناختی به دنبال نابودی سرمایه اجتماعی است.جنگ شناختی پیشرفته ترین جنگی است که تمام جنبه های روانی و نظامی و ..‌ را در خود دارد. این جنگ مبتنی بر جامعه بشری با ابزار هنر و رسانه و با هدف نابودی سرمایه اجتماعی است. 🔹جنگ شناختی نتیجه گرا و زمان بر نیست اما جنبه پیچیده ای دارد.میدان درگیری در جنگ شناختی سرزمین فکر و ذهن و ادراک مخاطب است. مشروعیت زدایی، اعتبار زدایی ، قداست زدایی، تضعیف اراده و دودستگی از اهداف این جنگ است که هدف نهایی آن نابودی سرمایه اجتماعی و ابزار آن رسانه است. 🔹رژیم صهیونیستی در طوفان الاقصی غافلگیر شد و در این ماجرا، حماس عملیات بزرگی انجام داد که هنوز تبعات آن ادامه دارد. نکته حائز اهمیت این که هژمونی رسانه ای جریان رقیب بسیار گسترده بود اما کشورهای عراق، یمن، لبنان و سوریه همگرایی بسیار خوبی در زمینه پوشش اخبار غزه با یکدیگر داشتند. در جریان طوفان الاقصی کمپین آنلاین به زبان عربی و انگلیسی تشکیل شد و انعکاس اخبار سریع و خبرنگار آنلاین در برخی کشورها شکل گرفت. 🔹در اسلام در زمینه مواجه با دارالکفر مُدارا وجود ندارد، فلسطین جزو سرزمین هایی است که فتوحات اسلامی انجام شده و به دست مسلمانان افتاده است.براساس مبانی فقه، اسلام می تواند در برابر کفر مواجه رو در رو داشته باشد و مصداق مقابله به مثلی است که باید در برابر دشمن داشته باشیم. 🔹تفکر و اندیشه صهیونیستی همواره در راستای ضرر است و باید در برابر این شر و ضرر مقابله و ایستادگی کرد.در جریان مبانی فقهی همه علما معتقد هستند مسلمانان در جنگ با کفر از همه ظرفیت های موجود به خوبی بهره مند شوند و ما در این رابطه باید خود را قوی و مجهز سازیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘 ا مقاومت مسلحانه، آخرین راهکار مردم فلسطین برای رهایی رسانه فکرت؛ عناوین مهم سخنان دکتر علیرضا مقدم، رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه در نشست علمی با موضوع «بحران غزه»: 🔹پس از جنگهای اعراب و اسرائیل در سالهای ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳و در شرایطی که از سوی برخی کشورهای عرب و سازمان آزادی بخش فلسطین ، شرایط مذاکرات صلح پیگیری می شد اما عملاً بسیاری از مسائل لاینحل باقی ماند. در ادامه با به نتیجه نرسیدن و شکست پی در پی مذاکرت صلح، مرحله دوم مقاومت آغاز شد و فلسطینیان به سمت جهاد مسلحانه حرکت کردند. 🔹با حرکت فلسطینیان به سمت مقاومت مسلحانه اسرائیل کم کم شروع به عقب نشینی کرد. در سال ۲۰۰۵ از غزه عقب نشینی کرد ولی با پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۷ غزه در محاصره کامل قرار گرفت. در این مدت مردم فلسطین و بخصوص غزه شاهد بیشترین تحقیرها و اذیت و آزارها بوده اند. 🔹این مسائل در کنار هتک هرمت پی در پی به مسجد الاقصی در سال های متمادی، همچنین قطع ارتباط فلسطینیان با یکدیگر در کنار افزایش قدرت مقاومت، جهاد مسلحانه قوت گرفت چه آن که در این اوضاع و احوال و به خصوص پس از تداوم جنایات غاصبان صهیونیست برای مردم فلسطین جز حرکت به سمت مقاومت مسلحانه چاره ای باقی نمانده بود 🔹در چنین شرایطی باید گفت که طوفان الاقصی در واقع واکنشی از سوی جریان مقاومت اسلامی به همین جنایت ها بوده و امروز می بینیم که سنگ های در دست مبارزان فلسطینی به موشک های مقاومت در غزه تبدیل شده و این گونه هیمنه اسرائیل غاصل بیش از پیش در نزد افکار عمومی جهان شکسته شده است. گفتنی است، این نشست با رویکرد سیاسی، حقوقی و اخلاقی به تازگی از سوی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
Voice_001(3)(3).mp3
38.21M
| 🎧 نشست علمی تخصصی«تبیین، نقد و بررسی نظریه جهان های موازی» 👤 با بیان حجت الاسلام استاد شاکرین 🔸کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی کلام امام صادق(علیه السلام) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
نقد_و_بررسی_روش_شناسی_دکتر_فیرحی_استاد_نعیمیان.mp3
19.93M
| 🎧 بازخوانی رویکرد روش‌شناسی دکتر فیرحی 👤 دکتر ذبیح‌الله نعیمیان استاد حوزه و دانشگاه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از فکرت
مرحوم فیرحی اندیشه میرزای نائینی را تحریف کرده است ♦️محمد متقیان تبریزی، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی: بیانی که مرحوم آقای فیرحی در سخنرانی‌های خود مطرح کرده و مکررا در شرح وی هست، تلقی درستی از اندیشه میرزای نائینی نیست و متاسفانه تحریف اندیشه نائینی هم در آن صورت گرفته است، زیرا نائینی با شواهد متعدد و با صراحت ولایت عامه فقها را اثبات کرده است. ♦️اولین بحث درباره اندیشه سیاسی ایشان این است که وی چه مبنا و فکری درباره برقراری حکومت اسلامی در عصر غیبت کبری دارد؟ دو تقریر از دروس مکاسب وی مهمترین منابعی است که می‌توان به آنها رجوع کرد. ♦️از منظر فیرحی، اگر میرزای نائینی به سمت قانون اساسی و مجلس رفته است، به این دلیل است که برای فقیه، سِمَت ولایت عامه قائل نیست. این شرح به نظر بنده خیلی عجیب است، زیرا تعارض بین دو تقریر از میرزا را به مخالفت میرزا تلقی کرده است. لذا از نظر بنده، فیرحی اندیشه میرزای نائینی را تحریف کرده است و گفته میرزای نائینی چون تمایل به ولایت فقیه ندارد قانون اساسی را مطرح می‌کند. آقای ورعی هم که دیدگاه فیرحی را دارد در جلسه‌ نقدی وقتی با این نوع اشکالات مواجه شد گفت که من احساسم این است؛ یعنی ما جواب منطقی از ایشان نشنیدیم. اگر تقریر خوانساری از میرزای نائینی را با دقت تأمل کنیم خواهیم دید که او ضمن پذیرش اصل ولایت عامه برای فقیه، در برخی مصادیق مشکوک مانند گرفتن زکات و اقامه نماز جمعه تردید دارد. ♦️مرحوم فیرحی کتاب تنبیه‌الامه میرزای نائینی را شرح داده و آقای ورعی آن را تصحیح کرده و عجیب است که وی توانسته براساس محتوای این کتاب به جمع‌بندی برسد و نظر عجیبی را به میرزا نسبت دهد. در صفحه ۴۹ این شرح درباره مشروعیت نظارت هیئت منتخبه مبعوثان بنابر اصول اهل سنت بحث کرده و گفته است: «مشروعیت این هیئت بنابر اصول اهل سنت مانند حل و عقد و امت به نفس انتخاب ملت، محقق خواهد شد و متوقف بر امر دیگری نیست ولی بنابر اصول طائفه امامیه که این امور نوعیه را از وظایف نواب عام می‌دانیم ...»؛ آیا عبارت از این صریح‌تر؟ یعنی میرزا نه تنها نظر خودش را با صراحت بیان کرده، بلکه آن را به طایفه امامیه هم نسبت داده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
📍 #اختصاصی 📰 #نشریه ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای)
سودای فقه تجدد 🔹مجله تخصصی دیده‌بان اندیشه‌، در شماره هفدهم و هجدهم خود ویژه‌نامه‌ای را تحت نقد و بررسی پروژه فکری مرحوم داود فیرحی در سه بخش «منظومه فکری مرحوم فیرحی»، «شرح تفصیلی نظرات» و «رصد درگذشت» را سال 1399 منتشر کرد. ▫️در این شماره از مجله «دیده‌بان اندیشه» که با عنوان «سودای فقه تجدد» نام‌گذاری شده بود، گذری کوتاه به زندگی مرحوم فیرحی و سوابق علمی، کتاب‌ها و مقالات برجسته او دارد و در ادامه منظومه فکری، پیش‌فرض‌ها، محورهای اندیشه و نیز به شرح تفصیلی نظریات، مبانی و اصل اندیشه مرحوم فیرحی را بهمراه برخی نقدهای وارده از سوی اندیشوران فقه و فلسفه به اندیشه وی را به مخاطبان ارائه می‌دهد. 🔻در بخشی از سرمقاله این شماره می‌خوانیم که: مرحوم فیرحی با نقدهای خود، سنت و مدرنیته را به یک اندازه به چالش می‌کشید و از خلال همین فرآیند، سعی می‌کرد تا مدل پیشنهادی سیاسی خود را ارائه دهد؛ اگرچه که اغلب نظریات ایشان همان ویژگی التقاطی از سنت و مدرنیته را به دنبال دارند؛ ولی می‌توان ادعا کرد که ایشان در واقع با داعیه جمع بین این دو، هر دو را با اشکال روبرو می‌کرد. از این رو در فرآیند مهندسی معکوس می‌توان نظریات وی در حوزه‌های مختلف سیاسی را، هم از جانب طرفداران مدرنیته و هم از جانب مبانی سنتی به چالش کشید. 🔸باید توجه داشت که این صرفاً یکی از قرائت‌هایی است که از منظومه فکری مرحوم فیرحی وجود دارد. در دیگر قرائات، گاهی فیرحی را به‌صورت کاملاً درون دینی، صرفاً ناقد حوزه علمیه معرفی می‌کنند. گاهی او را به‌عنوان یک تاریخ شناس زبردست اسلامی می‌شناسند و گاهی پویایی فقه سنتی را مدیون زحمات او می‌دانند. برخی سعی دارند که مرحوم فیرحی را ناجی اصلاح طلبی دینی دانسته و او را در مقام مارتین لوتر پروتستان بنشانند. همچنین برخی مایلند تا او را وارث هرمنوتیک ‌هایدگری بنامند. این قرائت‌ها و قرائات دیگر، همه نشان از این مساله دارند که منظومه فکری مرحوم فیرحی همچنان برای موافقان و مخالفان به‌صورت واضح روشن نبوده و جزئیات آن تبیین نشده است، از این رو به نظر می‌رسد که برای اعمال هرگونه اظهار نظر با نقد و تحلیل، آشنایی دقیق با منظومه فکری ایشان، ضروری است. 🔹لذا فکرت به مناسبت سالگرد مرحوم فیرحی پیشنهاد دارد که این شماره از دیده‌بان را مطالعه نمایید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از فکرت
| ✅ «شاه بیت جریان روشنفکری» در طول حیات دویست و چند سال خود، یک جمله بیشتر نبوده و آن «لزوم تحقق مدرنیته و تجدد در ایران است»؛ از ملکم خان و آخوندزاده گرفته تا سروش، ملکیان و شایگان و شبستری و کدیور و فیرحی، نعمت الله فاضلی و سریع‌القلم و محسن رنانی و همه و همه برای این، قلم‌ها زده‌اند و سخنان گفته‌اند. 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ✅ برساخت‌های مکتب سازی 🎙حجت‌الاسلام جواد خواجوی؛ استاد حوزه و دانشگاه ▪️کسی که نظام فکری و فلسفی دقیقی مبتنی بر مکتب خود به صورت مبرهن و مستدَل نداشته باشد به تبع آن نظام معرفت شناختی ندارد. ▪️عینک ورود به یک مکتب، معرفت شناسی آن مکتب است. اگر یک مکتبی نتوانست معرفت شناسی قوی ارائه دهد، در واقع دارد هوادارانش را به مکاتب دیگر ارائه می‌دهد و وقتی مرید یک مکتبی عینک مکتب دیگری را به چشم زد یواش یواش در همان مکتب قرار می‌گیرد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
. 🔴 نمایندگان اندیشه غربی به دنبال بی اعتبارساختن باورها و تحریف اندیشه دینی در ایران 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پایانی بر یک بنگاه دروغ پردازی 💠 از حملات متعدد به اصل نظام و کیان ایرانی و تا رویای حذف جمهوری اسلامی ایران و مواضع متناقض در قبال جنایات رژیم صهیونیستی، گوشه‌ی از کارنامه‌ی سیاهِ شبکه منوتو است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
🔘 ا ✅ نبرد افکار عمومی در میدان غزه ▪️در هر نبردی آنچه فراتر از تجهیزات و حتی آرمان‌ها تعیین‌کننده است، عزم و اراده‌ است. عزم و ارادة افراد درگیر در نبرد، در مقابل تمام کاستی‌ها و ضعف‌ها و فقدان‌ها می‌تواند قد علم کند و محاسبات را برهم زند. ▪️آنچه در جبهة نبرد غزه در یک ماه اخیر، بیش از هر چیز رخ نموده‌است، عزم ملت غزه، بر ایستادگی و حفظ سرزمین مادری است. در این میان شکل‌گیری باوری جهانی در حمایت از مردم غزه و گسترش آن در کشورهای مختلف، فارغ از هر دین و نژادی، و بازتاب آن در فضای مجازی، مُقوّم عزم‌ و ارادة‌ ساکنان این خطة باریک بوده‌است. ▪️از این‌رو، با وجود ابعاد پیچیدة این واقعه، دبیرکل حزب‌الله، در سخنرانی راهبردی خود، جنگ غزه را «جنگ افکار عمومی» دانسته و مهمترین هدف اسرائیل را القای فرهنگ تسلیم‌پذیری و «نابودی عزم و اراده» ملت فلسطین و لبنان، در مطالبة حقوق مشروع و دفاع از دین و سرزمین خویش، می‌خواند! 🔻ادامه مطلب را در اینجا بخوانید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘 ا ✅ ریشه دشمنی یهود با مسیحیت بخش اول/ عناوین مهم سخنان آیت الله احمد عابدی در گفت‌وگوی اختصاصی با رسانه‌ی فکرت درباره ریشه‌های خشونت یهود: ▪️ در کتاب‌هایی مثل البحر الزاخر و تاریخ تمدن ویل دورانت یا تاریخ تمدن هنری لوکاس فراوان آمده است که یهودی در طول تاریخ چقدر با خشونت با مسیحی‌ها برخورد کرده‌اند علت آن هم این است که در انجیل مسیحی‌ها و دیگر کتاب‌های مذهبی مسیحی‌ها خیلی به یهودی‌ها توهین شده‌ است. ▪️ مسیحی‌ها همیشه می‌گفتند که یهودی‌ها عیسی را به دار زدند؛ عیسایی که میسحی‌ها از پیغمبر هم بالاتر می‌دانستند و صلیب را به‌ عنوان نشانه آدم‌کشی یهود درست کردند. اینها باعث شده در طول تاریخ بین یهودی‌ها و مسیحی‌ها اختلاف باشد. ▪️ یهود در تلمود خودشان، حضرت عیسی را {نعوذ بالله} نامشروع می‌دانند. سابقه و دشمنی دیرینه یهودی‌ها با مسیحی‌ها خیلی زیاد است و بسیار بیشتر از دشمنی یهودی‌ها با مسلمانان است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ✅ ریشه‌ خشونت یهود 🎙آیت الله احمد عابدی ▪️یهودیان هروقت که می‎خواهند صفات خدا را بیان کنند، می‎گویند مهمترین صفات خداوند این است که خدا سخت کیفر است. و همیشه خدا را به شدت عذاب و شدت عقاب معرفی می‎کنند. یعنی خدا از لحاظ دین یهود به سخت کیفر بودن شناخته می‌شود. ▪️خشونت یهودیان به دین نژاد پرستانه آنها برمی‎گردد. یهودی‌ها معمولا معتقدند که قوم برگزیده خدا هستند و گاهی خودشان را فرزند خدا می‌نامند و می‌گویند که خدا دیگران برای ما آفریده است که نوکر ما باشند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا 🔸غلامحسین ابراهیمی دینانی، سفر هانری کربن (فیلسوف و اسلام شناس فرانسوی) به ایران را این‌گونه روایت می‌کند: ▪️هانری کربن وقتی از فرانسه به ایران آمد و آقای طباطبائی را دید، هنری که کربن داشت این بود که آن زمان فیلسوفی در جهان وجود نداشت که او را ندیده باشد. هایدگر و ژیلسون و امیل بریه را دیده بود و کاملا به روز بود. آنگاه دریافت که آقای طباطبایی کجا سایر فیلسوفان آن زمان کجا. و اصلا قابل مقایسه نیستند. آزادی در اندیشه هایدگر کجا و آزادی در اندیشه علامه طباطبایی کجا. ▪️محمدحسین طباطبایی و هانری کُربَن از سال ۱۳۳۷ به‌طور حضوری و مکاتبه‌ای با یکدیگر ارتباط داشتند. کُربَن برای تدریس فلسفه در دانشگاه تهران هر سال پاییز به تهران می‌آمد و با مرتضی مطهری در دانشگاه آشنا شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 ا ✅ معنویت و حیات در آینه نگاه علامه علامه طباطبائی(ره) در تبیین نسبت معنویت و حیات چنین می‌اندیشد: ▪️کمالات باطنی و مقامات معنوی انسان به یک رشته واقعیت‌های حقیقی بیرون از واقعیت طبیعت و جهان ماده وابسته است و «عالم باطن» که موطن حیات معنوی است، جهانی است بسیار اصیل‌تر و واقعیت‌دارتر و پهناورتر از جهان «ماده و حس». ▪️وراى عالم ماده و طبیعت و پس‌پرده غیب‏، حقایق اصیلى است که انسان دیر یا زود و بالاخره در دم مرگ و روز رستاخیز، به آنها اطلاع یافته، برایش مشهود و مکشوف خواهد افتاد. ▪️معنویت‏، مخصوصاً در لسان قرآن «حیات» نامیده شده و حقیقتاً یک واقعیت زنده‌‏اى بوده و از قبیل مقامات و موقعیت‌‏هاى پندارى و قراردادى اجتماعى، مانند ریاست و مالکیت و فرمان‌فرمایى و نظایر آنها نیست. ▪️پایه و اساس جامعه متمدن امروز ماده و زندگى مادى و پیشرفت مادى و علم و صنعت و کمالات مادى است، ولى پایه زندگى جامعه اسلامى با دارا بودن همه مزایاى مادى، ایمان به خدا، فضیلت، معنویت‏ و پیمودن مدارج عالى انسانیت است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 ا ✅ خشونت دینی ساخته و پرداخته ذهن بشر مهدی مولایی؛ پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘 #اختصاصی ا #یادداشت ✅ خشونت دینی ساخته و پرداخته ذهن بشر مهدی مولایی؛ پژوهشگر عرصه رسانه و فضای
| خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی ▪️مردم همیشه در گفت‌وگوهایشان ابتدا می‌گویند: «البته هیچ کس مدعی نیست که دین، مسبب همۀ جنگ‌ها و خشونت‌ها بوده» و بعد بقیهٔ گفت‌وگو را صرف تلاش برای اثبات این امر می‌کنند که در واقع همۀ آن‌ها، تقصیر دین بوده است. این جمله‌ای است از کارن آرمسترانگ، نویسنده، محقق و دین‌پژوه شهیر بریتانیایی. ▪️در سده اخیر به‌ لطف گسترش رسانه‌های جمعی تصویری و صفحات زرد مجازی این باور در تفکر عمومی جهان مدرن، بطور گزاره‌ای مبرهن و انکار ناپذیر شایع شده است که ادیان، علت تامه خشونت‌های بزرگ تاریخ‌اند. ▪️به ویژه بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، با تکثیر فزاینده آثار پژوهشی، مقالات و کتب فراوان از جامعه‌شناسان و تاریخ‌دانان و محققان عرصه ادیان مواجه هستیم که درحال کاوش مفهوم خشونت مذهبی و تلاش برای اثبات انفصال ناپذیری مفهوم «دین» از «خشونت» هستند. ▪️در عالم غرب، ایجاد تنفر عمیق نسبت به کشتارهای تحت عنوان دین، تبدیل به ابزاری مناسب شده برای مشروع و خوب جلوه‌دادن کشتار و کشتن تحت عنوان لیبرال‌دموکراسی. در واقع خشونت به نام مذهب، خطرناک و افراطی است و درمقابل، خشونت به نام دموکراسی و سکولاریسم، عقلانی و صلح‌جویانه! این گزاره که دین دائما خشونت‌زاست، بقدری در عالم مدرن واضح و سوال‌ناپذیر تلقی می‌شود که ویلیام کاوانا در کتاب خود، آن را «اسطوره» می‌نامد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📱وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت