eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 روان‌شناسي فرومايگان در کلام اميرمؤمنان علیه السلام ✍️ حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء 🔹فرومايگي و پستي يکي از رذايل اخلاقي است که در برخي از انسان‌ها وجود دارد. اين رذيله ممکن است ريشه‌هاي تربيتي و ژنتيکي هم داشته باشد، اما بيشتر محصول رفتارهاي اختياري خود فرد است. 🔹اين صفت حتي ممکن است در ميان افرادي که به دليل ثروت، قدرت،‌ شهرت يا علم، از موقعيت‌هاي بالاي اجتماعي هم برخوردارند، نمود داشته باشد. 🔹جا دارد که اين صفت از ابعاد مختلف مورد تحليل روان‌شناسان و عالمان اخلاق قرار گيرد. 🔹در متون ديني ما، ده‌ها روايت دربارة شاخصه‌هاي فرومايگي و خصلت‌هاي فرومايگان وارد شده است. 🔹از مهم‌ترين شاخصه‌هاي فرومايگي و خصلت‌هاي فرومايگان مي‌توان به موارد زير، که همگي در سخنان اميرمؤمنان وارد شده است، اشاره کرد: ۱. فريب‌کاري و مکاري (در عالم سياست، اقتصاد، اجتماع يا روابط فردي)؛ (فَإِنَّهَا (=الْخَدِيعَةَ) مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم)؛ ۲. توجه بيشتر مردم به او موجب قساوت بيشترش مي‌شود؛ (اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ) ۳. افتخار او به ملک و موقعيت‌هاي مادي‌اش است؛ (اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ‏) ۴. اهل جوانمردي نيست؛ (اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ) ۵. روحيه طلبکارانه از ديگران دارد؛ (اللَّئِيمُ يَرَى سَوَالِفَ إِحْسَانِهِ دَيْناً لَهُ يَقْتَضِيهِ) ۶. بر ديگران منت‌ مي‌گذارد (اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ) ۷. حيا و عفت ندارد؛ (اللَّئِيمُ‏ لَا يَسْتَحْيِي) ۸. بدزبان است و بي‌وفا (اللَّئِيمُ‏ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ) ۹. خدمت‌هاي ديگران به خود را انکار مي‌کند (اللَّئِيمُ‏ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ) ۱۰. به جايگاه بالاتري که مي‌رسد، حالاتش دگرگون مي‌شود (اللَّئِيمُ‏ إِذَا بَلَغَ فَوْقَ مِقْدَارِهِ تَنَكَّرَتْ أَحْوَالُهُ). 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | ☑️ نسبت کارآمدی و رای جمهور در حکومت اسلامی ✔️ امام خمینی به عنوان یک فقیه خبیر و زمان‌شناس وقتی می‌فرماید جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، به این دلیل است که می‌داند در دنیای امروز اگر حکومتی بخواهد کارآمد باشد باید مبتنی بر رای جمهور باشد. ➕این گفت‌وگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
▫️رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی 📍این هفته با عنوان: ☑️ کارکرد ذهن نمایشی در نویسندگی 🔻همراه با یادداشت‌خوانی با حضور: 👤مجید رنگی، کارشناس نمایش خلاق و میزبانی: 👤سعید احمدی، نویسنده و پژوهشگر ادبی 📣 مشاور تحریریه و نام‌نویسی برادران 👇 🆔 @saeidaa110 📣 مشاور تحریریه و نام نویسی خواهران 👇 🆔 @mahta_sa محورهای مرتبط جهت مطالعه و پیگیری نویسندگان: ✔️ تبلور هنر در اقلیم ناخودآگاه ✔️ سکانس کلمات و نمایش متن ✔️ تکنیک های ورود به جهان ناخودآگاه خلاق ✔️ نوشتن با چاشنی تخیل و طنز ✔️ نگارش و نمایش خلاق نمک مباحث شناختی ✔️ خودسانسوری ممنوع ✔️ نگارش نمایشی به مثابه خوراک نسل ضد 📆 زمان: شنبه ۷ بهمن، ساعت ۱۵. 🏢 مکان: خیابان بسیج، ساختمان فکرت. 📍لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ ا ☑️ حضرت زینب(س) نماد «وجدان عمومی» امت شد که قابل سکوت و خاموش شدن نبود ▪️جامعه هم وجدان دارد؛ وقتی خطا و گناهی اجتماعی سر می‌زند و عده‌ای همراه و عده‌ای ساکت می‌شوند! اگر کسی صدای وجدان عمومی شد، جامعه را توبه می‌دهد! 🎙برشی از برنامه تلوزیونی علامت با حضور حجت الاسلام قنبریان 🔸صوت کامل برنامه را اینجا بشنوید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔳 ا ☑️ موقعیت زینب‌گونگی 🖋مهدی تکلو ▪️بعد از کربلای شصت و یک، بار تاریخ بیش از گذشته به دوش زنان افتاده است. زینب کبری (س) نور پنهان فاطمه زهرا (س) را دوباره نمایان کرد و این نور دیگر خاموش شدنی نیست. «موقعیت زینب‌گونگی» یک شاهراه زنانه است و پس از زینب کبری (س) هر زنی بخواهد بار تاریخ را به دوش بکشد به این ریسمان چنگ می‌زند. این تمسک چگونه است؟ ▪️اینگونه که زنان وقتی شکوفا می‌شوند تلاش می‌کنند به هر بهانه‌ای خود را در یکی از چهره‌ها و موقعیت‌های زینبی نشان بدهند و با حضرتش مواسات و یگانگی کنند. این عمیق‌ترین اتصال است. این نوعی از مقام فناست. اینجا گویا زنان کربلایی خود را در رسالت زنانه‌ی زینبی منحل می‌کنند و در پروژه‌ی زینب کبری (س) ذوب می‌شوند. ▪️ظرفیت‌های شکوفا نشده‌ی روضه و هیئت تنها با زنان و نگاه‌های زنانه شکوفا می‌شوند. مردان نمی‌توانند این موهبت را به اوج برسانند. اینجا ماجرای درهم‌آمیزی عقل و عاطفه‌ی زنانه در منتهی‌الیه خودش است و این کار از مردان برنمی‌آید. زنان بدون آنکه به لحاظ اجتماعی مسئولیت و جایگاه نبوت داشته باشند می‌توانند بار پیامبری و احیاگری را تکویناً به دوش بکشند. ▪️اگر می‌خواهید روضه‌های حسین عالم‌گیر بشود باید این صدا از حنجره‌های زنانه به گوش عالم برسد و اگر می‌خواهید عالم را بر محور ولایت الله ببینید باید زاویه‌های کمتر گفته‌‌شده زنان را بشنوید. روضه و هیات حتی بیش از نهاد خانه موقف شکوفایی زنان است. من این را از زندگی‌نامه‌ی زینب کبری (س) می‌فهمم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸در نشست تحلیلی فکرت بررسی می‌شود؛ ☑️ عقلانیت، انتخابات، مردم 🔻بررسی نقش نخبگان حوزه و دانشگاه در م
🌕 ا ☑️ عقلانی‌سازی جامعه وظیفه نخبگان است 🖋محمدباقر خراسانی، پژوهشگر حوزه و دانشگاه ▪️حضور حق است نه فقط تکلیف. باید حضور ترویج بشود؛ ترویج از سوی نخبگان، طبق فرموده رهبر معظم انقلاب وظیفه نخبگان این است که هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی می‌تواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند: وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ مردم را بایستی به حضور در میدان، ایستادگی در میدان، آشنایی با لوازم میدان وادار کنند. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 ✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه : ▪️کاستی‌های اعلاميه جهانی حقوق بشر از نگاه علامه مصباح یزدی| احمد حسین شریفی 📎لینک مطلب ▪️ تقدیرگرایی اموی ، تقدیرگرایی زینبی! ا محسن قنبریان 📎لینک مطلب ▪️نقش فقه در توسعه علوم انسانی |ابوالقاسم علیدوست 📎لینک مطلب ▪️ مهم‌ترین خبر در تاریخ، امیرالمؤمنین(ع) است.| سیدمهدی میرباقری 📎لینک مطلب ▪️در اسارت تفکر ترجمه‌ای|مهدی جمشیدی 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ امر اخلاقی حضور در انتخابات 🖋ابراهیم شریفی، استاد حوزه و دکتری فلسفه اخلاق ▪️اگر با این سؤال روبرو شدیم که آیا رأی‌دادن برای یک شهروند وظیفه‌ای اخلاقی است؟ باید گفت که مکاتب مختلف درباره اخلاق هنجاری متفاوت است. برخی مانند پیامدگرایان به پیامد رأی‌گیری کار دارند و در صورتی آن را اخلاقی می‌دانند که بتواند بر نتیجه انتخابات اثر بگذارد و سود و بهره بالایی را برای بیشترین افراد به دست آورد. ▪️اکثر فیلسوفان اخلاق و سیاست بر این باورند که شهروندان وظیفه‌دارند رأی بدهند؛ حتی زمانی که به‌درستی معتقدند شانس پیروزی برای حزب یا نامزد آنان وجود ندارد؛ همین باعث شده که اکثر مردم تصور ‌کنند وظیفه رأی‌دادن یعنی حضور در رأی‌گیری؛ حتی به‌اندازه انداختن یک رأی سفید در صندوق آرا. بسیاری از استدلال‌های رایج بر تکلیف رأی‌دهی بر این نکته تکیه‌دارند که هر رأی یعنی وظیفه محافظت از خود، وظیفه کمک به دیگران، ایجاد حکومت خوب و جلوگیری از فروپاشی دموکراسی و مردم‌سالاری. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
📣 رسانه فکرت برگزار می‌کند؛ ✔️یازدهمین #مدار با عنوان: ☑️ مدار مردم 🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا ☑️ مدار مردم 🔻واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم 🎙آیت‌الله عباس رفعتی نائینی ▪️در گفتمان امام(ره) و رهبری راهبرد اصلی نقش مردم است. امام واقعا براساس مبانی فقهی و روایی معتقد بودند که مردم نقش آفرین هستند. واقعا امام می‌فرمود میزان رای ملت است. و دشمن نیز این را به‌خوبی فهمید که برای ضربه زدن به نظام باید مردم را از صحنه بیرون کرد. ➕فایل کامل مدار یازدهم را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
🔸پانزدهمین گفت‌‌وگو محور فکرت با موضوع؛ ☑️ مردم سالاری دینی؛ متناقض نمایی بی‌پاسخ 🔻بازخوانی اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) به مقوله مردم سالاری دینی با حضور: 👤 حجت‌الاسلام دکتر الهی‌راد، عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره). 📍همراه با پرسش و پاسخ جمعی از طلاب و دانشجویان نخبه. ⏰ دوشنبه نهم بهمن، ساعت ۱۸. 🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت. 📍لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔘 ا ☑️ اصلی‌ترین وظیفه حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) 🖊احمدحسین شریفی ✔️مهم‌ترین وجه تمایز حکومت اسلامی از غیراسلامی در این است که اساساً فلسفه وجودی حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی مردم» و زمینه‌سازی برای «تکامل روحی و اخلاقی» مردم است. در حالی که فلسفه غایی تشکیل حکومت از نگاه غیراسلامی و غیرالهی، نهایتاً «تربیت شهروندان آرام و راضی و شاد» است. ✔️به تعبیر (ره): اسلام، و همين طور ساير حكومت‌هاى الهى، به تمام شئون انسان از آن مرتبه پايين، تا هر درجه‏‌اى كه بالا برود، همدنظر دارد. مثل اين حكومت‌ها نيست كه فقط به باب سياست مُلكى كار داشته باشند؛ همان‌طورى كه سياست مملكتى دارد اسلام، ... يك احكام معنوى دارد؛ يك حقايق هست، يك معنويات هست.»‏ ✔️امام خمینی(ره) در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۸ در ضمن یک سخنرانی می‌فرماید: «اسلام براى تأمين علف نيامده است! اسلام براى تأمين معنويات آمده است. اسلام ماديات را به تبع معنويات قبول دارد؛ ماديات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنويات است. ✔️در ضمن یک سخنرانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۶۳ در جمع مردم و مسؤولان می‌فرماید: «ما مى‌‏خواهيم دست ظالم‌ها را كوتاه كنيم و قدرت‌ها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم ان‌شاء‌اللَّه. همه اينها مقدّمه اين است كه يك آرامشى در اين بلاد پيدا بشود و دنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود. آن چيزى كه اساس است سيرالى اللَّه است، توجه به خداست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕 ا ☑️ روش‌های گفتمان سازی در نظام اسلامی 🖋هانی ایرانمنش، مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی ▪️روش موج به موج؛ یکی از روش‌های گفتمان سازی روش موج به موج است که خود مقام معظم رهبری مداوم از آن استفاده می‌کنند؛ در جوامع موج‌های اجتماعی وجود دارد و برای بسط یک گفتمان خلق یک موج مبتنی بر موج سابق لازم است. اینکه چگونه می‌توانیم به نقطه موج به موج برسیم، یک روش خاص ندارد بلکه هر جامعه نسبت به جامعه دیگر متفاوت است و باید ببینیم در جامعه ما چه موج زنده ای وجود دارد و این موج زنده را چگونه می‌شود مدیریت کرد. ▪️روایت سازی؛ حرکت‌های عمومی جهانی در نقاط مختلف دنیا با روایت‌ها شکل گرفته اند، ما باید فناوری‌های روایتگری، جنگ روایت‌ها و تنازع روایت‌ها را بلد باشیم، گاهی اوقات یک تغییر روایت جامعه را زیر و رو می‌کند و تبدیل به افتخار تاریخی می‌کند. ▪️ایجاد امت پیشران؛ برای ایجاد امت پیشران باید از ظرفیت نوجوانان استفاده کنیم و نوجوان پیشران بسازیم؛ تربیت نوجوان پیشران با روش‌های تربیتی ما یک تفاوت جدی دارد و باید نوجوان پیشران را در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تربیت کنیم. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
حرف نو 2_2.mp3
39.25M
| 🎧در جمهوری اسلامی: قانون یا فرمان! 👤 دکتر جلیل محبی 👤 دکتر محمد محمدی ⬅️شاخصه های حکومت عدل علوی دقیقه 10:00 ⬅️مصداق های عدم رعایت قانون در جمهوری اسلامی دقیقه 27:00 ⬅️تفاوت مبانی جمهوری ها دقیقه 40:45 ⬅️دو معنای قانون 44:15 ⬅️وجود فرمان در متن قانون اساسی دقیقه 48:00 ⬅️تفاوت حاکمیت قانون در جمهوری اسلامی با نظام های حقوقی دیگر دنیا دقیقه 57:20 ⬅️مجادله بر سر اختیارات ولی فقیه دقیقه 1:07:00 ⬅️آیا امکان تجمع مبتنی بر اصل ۲۷ وجود دارد؟ دقیقه 1:23:00 📆 دوشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۲ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
▫️رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی 📍این هفته با عنوان: ☑️ کارکرد ذهن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی 📍این هفته با عنوان: ☑️ کارکرد ذهن نمایشی در نویسندگی 🔻همراه با یادداشت‌خوانی با حضور: 👤مجید رنگی، کارشناس نمایش خلاق 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕 ا ☑️ درآمدی بر مردمی‌سازی به عنوان یک ساختار حکمرانی جدید 🖋محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) ▪️مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی «ابزارگونه» به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. ▪️نگاه اصیل به مردم را اینچنین در بیان رهبران انقلاب اسلامی می‌توان مشاهده کرد: «بار اصلی برپایی حکومت عدل بر عهده مردم است و انبیاء نیامده‌اند که خود، حکومتی تشکیل دهند بلکه از دل این امت و با اراده عمومی و همیشگی آنان، حکومت عدل را برقرار سازند. حکومت عدل، مستظهر به تایید، پشتیبانی و شرکت فعالانه همه ملت است. علاوه بر این، اساسا مردم، قوه اقامه عدل هستند. پس حکومت در خدمت مردم و با مردم تعریف می‌شود.» ▪️علاوه بر چالش اصالت-ابزار، بحث مردمی‌سازی با یک چالش دیگر نیز مواجه است: تکثر و تعارض تلقی‌ها از معنا و مفهوم مردمی‌سازی. سالیانی است که واژه مردمی‌سازی بر سر زبان‌هاست و تلقی‌های مختلفی از آن ارائه می‌شود که ریشه در معنای «مردم» و گستره مشارکت آن دارد. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا 🗞گزیده مطالبی که در «وبگاه فکرت» به آنها پرداخته شده است: ✔️متأسفانه سنت فلسفی خود را فراموش کرده‌ایم 📑لینک مطلب ✔️شهرت‌‌طلبان نرم و سخت در کجا رشد می‌کنند؟ 📑لینک مطلب ✔️لزوم توجه جدی به تحولات تاریخی و معرفتی در بررسی فقه سیاسی 📑لینک مطلب ✔️نقدپذیری و توسعه فضای آزاداندیشی؛ مهم ترین مؤلفه‌های دانشگاه تمدن ساز 📑لینک مطلب ✔️فرهنگ مدرنیته ؛ زمینه ساز فروپاشی اخلاقی خانواده 📑لینک مطلب ✔️هویت و اراده ایرانی در نگاه استاد کریم مجتهدی 📑لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
📣 رسانه فکرت برگزار می‌کند؛ ✔️یازدهمین #مدار با عنوان: ☑️ مدار مردم 🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب
🌕گزیده‌ای از سخنان آیت الله عباس شاه رفعتی، در یازدهمین ویژه برنامه ، با موضوع واکاوی و تحلیل و بررسی آخرین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدارشان با مردم قم: ☑️ نقش مردم در انقلاب اسلامی تشریفاتی نیست ▪️هم در گفتمان حضرت امام راحل و هم در گفتمان مقام معظم رهبری، نقش مردم راهبرد اصلی است. امام واقعاً براساس مبانی دینی، مبانی فقهی و مبانی روایی معتقد بود که مردم نقش آفرین هستند. نه اینکه استراتژی باشد، بلکه راهبرد امام بود. ✔️اگر به تأثیرپذیری قدرت و حکومت از مردم توجه کنیم، می‌بینیم که خیلی از مسائل و مشکلات را می‌توانیم با حضور مردم در صحنه‌ها، برطرف کنیم. من روی قضیه انتخابات تأکید می‌کنم. ✔️اگر دید ما نسبت به حضور مردم در انتخابات حق شد، نه اینکه فکر کنیم هدیه‌ای است که حاکمیت دارد به مردم می‌دهد. لطفی نیست، بلکه حق مردم است. ما نمی‌توانیم حق مردم را از مردم سلب کنیم. ✔️الزامات حضور مردم، آن هم حضور سرنوشت‌ساز، که به نفع سرنوشت خودشان و اسلام و مملکت‌شان باشد، این است که توان بخشی معرفتی صورت بگیرد. ✔️برداشت امام خمینی (ره) از مبانی دینی این بود که انقلاب کردن وظیفه احزاب نیست و تاریخ نشان داده بود که این انقلاب‌ها شکست خورده‌اند لذا به سراغ مردم رفتند و مردم را نقش آفرین کردند. ➕مشروح کامل گفت‌وگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار می‌کند: ☑️ کاربست علوم انسانی در مردم سالاری دینی با حضور: 👤 حجت‌الاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو مجلس خبرگان رهبری ⏰ سه‌شنبه دهم بهمن، ساعت ۱۶. 🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت. 📍لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🔸پانزدهمین #محفل گفت‌‌وگو محور فکرت با موضوع؛ ☑️ مردم سالاری دینی؛ متناقض نمایی بی‌پاسخ 🔻بازخوانی ا
📸 ا هم اکنون، در حال برگزاری... 🔘حجت الاسلام دکتر صفدر الهی‌راد در پانزدهمین محفل فکرت: ✔️حدود ۳۰ سال است که نسبت به مرحوم آیت‌الله مصباح به شیوه های مختلف توهین و تخریب صورت می گیرد. ✔️کسانی که به مخالفت با آیت‌الله مصباح پرداخته و اهانت می کنند دو دسته هستند ؛ گروهی نادانسته بر اساس شنیده ها به قضاوت درباره آرا و اندیشه های ایشان می پردازند و دسته دیگر کسانی هستند که جایگاه آیت‌الله مصباح را می شناسند و می دانند که ایشان حقیقتا عقبه تئوریک نظام بوده آند اما آگاهانه به مخالفت و تخریب ایشان اهتمام داشته اند. ✔️قبل از هر چیز نیاز داریم که مبانی و شالوده دیدگاه های آیت‌الله مصباح را بشناسیم به خصوص در رابطه با بحث مردم سالاری دینی که ایشان مظلومانه مورد هجمه قرار گرفتند. ✔️برخی منتقدان و مخالفان ایشان مشکل معرفت شناختی در این بحث دارند و حال آنکه باید دانست توحید و توجه به حقیقت انسان محور کلیدی در رویکرد معرفت شناختی علامه مصباح از جمله در عرصه دانش سیاسی است. ✔️عده‌ای با حرف های پوپولیستی و غیر عقلایی می خواهند اغراض خود را در پوشش مردم سالاری دینی مطرح کنند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
✔️مردم سالاری دینی اگر با محوریت توحید نباشد یک دروغ بزرگ است. دوگانه مردم و دین وقتی ایجاد می شود که پیش فرض این باشد که مردم کافر هستند و حال آنکه در نگاه امامین انقلاب و علامه مصباح مردم مسلمان هستند و رویکرد توحیدی دارند. ✔️در اندیشه مرحوم آیت‌الله مصباح جمهوری اسلامی در حقیقت دین متجلی است و قابل انفکاک از دین نیست و این مسئله ریشه در نگاه امام راحل دارد که فرمود جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. ✔️علامه مصباح حقیقتا به آزاداندیشی معتقد بود و ایشان به کرامت حقیقی انسان در نگاه توحیدی تاکید بسیار داشت. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸 ا ☑️ اعتکاف، علوم انسانی و روشنفکری 🖋احمدحسین شریفی ✔️تصویری زیبا، امیدزا، بانشاط و نشاط‌آور از پایان یکی از صدها اعتکاف دانش‌آموزی که در نیمه رجب برگزار شد، ما را برآن داشت و فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشته‌ها و گفته‌های روشنفکرنمایان و مدعیان علوم اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم. حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «اعتکاف بی‌نظیر صدها هزار جوان و نوجوان»، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد! ✔️بارها گفته و نوشته‌ایم که علوم انسانی غربی و دلدادگان و مقلدان این علوم اساساً نمی‌توانند فهمی از حقایق انسانی و ارزش‌هایی متعالی چون و و ... داشته باشند. عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، موش صحرایی و سگ‌ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگ‌محور حتی از درک حقیقت یک عمل معنوی کوچک از یک جوان، عاجز است؛ چه رسد به فهم و درک پدیده اعتکاف عظیم و صدها هزار نفری نوجوانان و جوانان خداجو در گوشه گوشه کشور. ✔️اساسا قالب‌های مفهومی و نظری لیبرالیستی و اومانیستی که این مدعیان، مقلدان بی‌مزد و مواجب آنها هستند، ظرفیت فهم چنین پدیده‌ای را ندارند. البته بدنیتی برخی از این مدعیان را هم نباید نادیده گرفت. اینان حاضرند ده‌ها نشست علمی! درباره «سطل ماست شاندیز» بگیرند؛ اما نمی‌توانند یا اجازه ندارند که یک پاراگراف درباره قدرت معنوی انقلاب اسلامی بنویسند! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت