eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸رسانه فکرت برگزار می‌کند؛ ☑️ مردم سالاری دینی در بستر تمدن اسلامی با حضور: 👤دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی، عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی 👤دکتر امیرمحسن عرفان، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی ⏰ چهارشنبه ۴ بهمن، ساعت ۱۰. 🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت. 📍لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | ☑️ نظام اسلامی و کمال حداکثری ✔️نظام اسلامی برای به کمال رسیدن حداکثر مردم باید تلاش کند. در نظام اسلامی تنها بنا نیست که حاکمان از طریق اعمال حاکمیت بر مردم به سعادت و کمال برسند. این نظام برای همه‌ی مردم ایران است. ➕این گفت‌وگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از سلمان رئوفی
بسم الله الرحمن الرحیم طلاب عزیز و فاضل سلام علیکم و رحمة الله همانطور که مستحضرید، در پی اصرار شما به حجت الاسلام اکبرنژاد برای مناظره با بنده و دعوت حجت الاسلام اکبرنژاد برای حضور در مناظره به احترام خواست طلاب دعوت ایشان را پذیرفتم در حالیکه پاسخ ندادن به نامه اولیه درخواست مناظره ام با ایشان در ۱۷ آذر می طلبید این درخواست را رد کنم در مناظره ای که با میزبانی و زحمت موسسه فکرت برگزار شد به مقدار ظرفیت زمان مناظره به بعضی اشکالات تحلیلهای حجت الاسلام اکبرنژاد پرداختم و نشان دادم که دیدگاه های ایشان با سیره انبیا و اهل بیت صلوات الله علیهم تناقضات متعددی دارد. پس از این مناظره، طلاب بزرگوار بارها از آقای اکبرنژاد خواستند که برای ادامه مناظره و پاسخگویی به نقدهایم حاضر شود، اما ایشان اخیرا به واسطه پیغام دادند که چون در فقه سیاسی کار نکرده ام مناظره را ادامه نمی دهند اولا ایشان چه سابقه ای در فقه سیاسی دارند که پیغام دادند چون سابقه ای ندارم مناظره را ادامه نمی‌دهند ثانیا ظاهرا ایشان به دنبال بهانه برای فرار از مناظره هستند وگرنه با سوال از بنده مشخص می‌شد که چه سابقه ای در این زمینه دارم لذا برای اثبات واهی بودن این ادعا، به چند مورد از سابقه‌ی فقه سیاسی ام اشاره می کنم: *در سال ۱۳۹۲، با سفارش یک دانشگاه معتبر دولتی کتابی با عنوان "موسوعه روایات فقه حکومتی" با موضوعاتی که مد نظرشان بود تالیف کردم * در سال ۱۳۹۳، مقاله ای با عنوان "کارکرد عقل در فقه اطلاعات" نوشتم که برگزیده شد و در کتابی با عنوان "همایش ملی فقه اطلاعات" منتشر شد * در سال ۱۳۹۳ با توجه به جایگاه بلند امام خمینی در سیاست و فقه سیاسی یک ترم تحلیل سیره سیاسی امام خمینی (ره) در دانشگاه صنعتی شریف ارائه دادم که به جایگاه فقه و فقه سیاسی در سیره سیاسی امام خمینی (ره) هم پرداختم * در سال ۱۳۹۴، ۱۵ ساعت بحثی با عنوان "تحلیلی نو از سیره سیاسی امیرالمومنین علیه السلام" ارائه و به جایگاه فقه در سیره سیاسی امیرالمومنین (علیه السلام) اشاره کردم * در برنامه "نِبراس" در قسمت "موسیقی و فقه حکومتی" به ارائه ضوابط و راهکارها برای موسیقی از منظر فقه حکومتی پرداختم که گوشه‌ای از ۵ ساعت عرایضم منعکس شد. ضبط برنامه مربوط به حدود دو سال پیش است *تدریس کتاب ولایه الامر آیت الله سید کاظم حائری که به تازگی درسی شده را در کارنامه سطح عالی دارم. این موارد، تنها بخشی از سابقه‌ی فقه سیاسی بنده است که نشان می دهد در این زمینه تالیف، سخنرانی، پژوهش و تدریس را در کارنامه دارم. البته امتناع آقای اکبرنژاد به دلیل احتمال بیش از پیش آشکار شدن تناقضهای تحلیلشان در سیره اهل بیت (علیهم السلام) و ضعفشان در تحلیل سیره امام خمینی (ره) است. چنانکه از تاریخ مناظره تا به امروز در رسانه به جواب اشکالاتم پرداخته‌اند که البته تعدادی از اشکالات بی پاسخ مانده و با بی اخلاقی پاسخهای بنده را به جوابهایشان نیز منتشر نمی‌کنند. با این حال گرچه از جانب بنده رغبتی نیست ولی باز یک هفته به ایشان فرصت می‌دهم که در یک مناظره دیگر شرکت کنند تا عیار تفکراتشان در این وادی روشن شود. والسلام سلمان رئوفی ۱۴۰۲/۱۱/۳ 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoufi
فکرت
🔸با توجه به استقبال بی‌نظیر از مناظره آقایان سلمان رئوفی و محمدتقی اکبرنژاد، بر آن شدیم تا نظر شما م
🔸با توجه به استقبال بی‌نظیر از مناظره آقایان سلمان رئوفی و محمدتقی اکبرنژاد، بر آن شدیم تا نظرسنجی برای برگزاری جلسه دوم این مناظره داشته باشیم که نتیجه آن عبارت از: 79 درصد از شرکت‌کنندگان، تمایل به برگزاری جلسه دوم مناظره دارند؛ 21 درصد عدم تمایل به برگزاری مناظره داشته‌اند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸پانزدهمین گفت‌‌وگو محور فکرت با موضوع؛ ☑️ مردم سالاری دینی؛ متناقض نمایی بی‌پاسخ 🔻بازخوانی اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) به مقوله مردم سالاری دینی با حضور: 👤 حجت‌الاسلام دکتر الهی‌راد، عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره). 📍همراه با پرسش و پاسخ جمعی از طلاب و دانشجویان نخبه. ⏰ دوشنبه نهم بهمن، ساعت ۱۸. 🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت. 📍لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🌕#مناظره ا #فکرت 📣 رسانه فکرت برگزار می‌کند؛ 📍مناظره علمی با موضوع: ☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء
🌕از استراتژی سیاسی انبیاء تا سیاست راهبردی نظام اسلامی؛ ☑️ مشروح کامل مناظره‌ اکبرنژاد و رئوفی ✔️عدم توجه اکبرنژاد به روایات متعارض درباره استراتژی مورد ادعای خودش ▪️رئوفی: بنده از حرف‌هایشان حداقل این دو را برداشت کرده‌ام. در دنیای امروز استراتژی سیاست داخلی و خارجی را یک‌جور دیگر می‌سنجند. شما چجور عقلانیت و اجتهاد به خرج داده‌اید که چند صد آیه و چند ده هزار روایت، همه بر کنار هستند. روایات متعارض این روایت چیست؟ بنده نمی‌دانم که برادر بزرگوار حوصله کرده‌اند بعضی از نقدهای ما را ببینند یا خیر. شما روایت‌های متعارض با این را می‌خواهید چکار کنید. این روایت یک روایت حداکثر مستفیض است و روایت متواتر نیست. ✔️اتهام ناروا به امام خمینی در خصوص بهانه دادن به صدام برای شروع جنگ ▪️اکبرنژاد: آیا در شرایطی که جمهوری اسلامی تازه پیروز شده، ارتش و ساواک از هم پاشیده و سنگ روی سنگ‌بند نیست و دولت منحل شده‌است؛ آیا در آن وضعیت به‌جا بود که ما ادبیاتی را به کار ببریم که همسایه‌های مسلمان را بترسانیم و رسماً ملت‌هایشان را علیه آنها بشورانیم و آنها از ما دل‌چرکین و نگران بشوند؟ از آن‌طرف یکدفعه و بدون مشورت مدیران عالی کشور، بیاییم و در مقابل آمریکا با آن ادبیات تند بایستیم و در یک لحظه دو ابر قدرت را مستقیم در برابر خودمان قرار بدهیم. حتی نسبت به عراق آن ادبیات تنش‌زا را قبل از جنگ داشته‌باشیم. ➕متن کامل مناظره در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕 ا ☑️ تحلیل جامع میلاد استثنایی «امام علی علیه السلام» 🖋سید محمدتقی قادری، مبلغ نخبه و استاد حوزه های علمیه 🔸در اینکه راز و فلسفه این تولد استثنایی در داخل خانه خدا(کعبه مکرمه) چه بوده است؟ هرچند کشف اسرار الهی و آنچه که جنبه قدسی و لاهوتی دارد فراتر از استعداد بشری است ولی با تامل در گزارش می توان به برخی از این اسرار دست یافت که دراینجا اشاره خواهیم داشت؛ ۱) ولادت علی عليه السلام در درون خانه خدا رمز و رازش اين است كه بدانيم قلب خانه خدا و توحيد را ولايت و امامت علی تشكيل می دهد. ۲) راز و سرّ تولد حضرت أمیرالمومنین علیه السلام در کعبه شاید از این جهت باشد تا مسلمین که پنج بار به هنگام نماز توجه به کعبه می نمایند، توجه به امام علی علیه السلام نمایند که مظهر و تجلی اسماء الحسنای الهی است و توجه به ان اسوه قراردادن مسلک و رفتار در زندگی فردی و اجتماعی است. ۳) راز و سر دیگر تولد امام علی علیه السلام در داخل کعبه از این جهت بود که سند آشکار برحقانیت وفصلیت وی باشد که هیچ یک از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله از آن برخوردار نمی باشند. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
💥 رونمایی از جلد سومین شماره دیده‌بان در سال جاری 💠 گذر از موزه‌نشینی؛ تبلور فقاهت در میدان معاصرت 🖇 همراه با گفتاری از: 🔺عباس کعبی 🔻ابوالقاسم علیدوست 🔺محمدحسین ملک‌زاده 🔻سید سجاد ایزدهی 🔺محمدعلی میرزایی 🔻امین اسدپور ➕مناظره هفت تن از اساتید سطوح عالی حوزه ➕یادبود درگذشت شیخ فضل‌الله نوری 🆔 @Didebane_andisheh
🔴 روان‌شناسي فرومايگان در کلام اميرمؤمنان علیه السلام ✍️ حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء 🔹فرومايگي و پستي يکي از رذايل اخلاقي است که در برخي از انسان‌ها وجود دارد. اين رذيله ممکن است ريشه‌هاي تربيتي و ژنتيکي هم داشته باشد، اما بيشتر محصول رفتارهاي اختياري خود فرد است. 🔹اين صفت حتي ممکن است در ميان افرادي که به دليل ثروت، قدرت،‌ شهرت يا علم، از موقعيت‌هاي بالاي اجتماعي هم برخوردارند، نمود داشته باشد. 🔹جا دارد که اين صفت از ابعاد مختلف مورد تحليل روان‌شناسان و عالمان اخلاق قرار گيرد. 🔹در متون ديني ما، ده‌ها روايت دربارة شاخصه‌هاي فرومايگي و خصلت‌هاي فرومايگان وارد شده است. 🔹از مهم‌ترين شاخصه‌هاي فرومايگي و خصلت‌هاي فرومايگان مي‌توان به موارد زير، که همگي در سخنان اميرمؤمنان وارد شده است، اشاره کرد: ۱. فريب‌کاري و مکاري (در عالم سياست، اقتصاد، اجتماع يا روابط فردي)؛ (فَإِنَّهَا (=الْخَدِيعَةَ) مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم)؛ ۲. توجه بيشتر مردم به او موجب قساوت بيشترش مي‌شود؛ (اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ) ۳. افتخار او به ملک و موقعيت‌هاي مادي‌اش است؛ (اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ‏) ۴. اهل جوانمردي نيست؛ (اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ) ۵. روحيه طلبکارانه از ديگران دارد؛ (اللَّئِيمُ يَرَى سَوَالِفَ إِحْسَانِهِ دَيْناً لَهُ يَقْتَضِيهِ) ۶. بر ديگران منت‌ مي‌گذارد (اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ) ۷. حيا و عفت ندارد؛ (اللَّئِيمُ‏ لَا يَسْتَحْيِي) ۸. بدزبان است و بي‌وفا (اللَّئِيمُ‏ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ) ۹. خدمت‌هاي ديگران به خود را انکار مي‌کند (اللَّئِيمُ‏ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ) ۱۰. به جايگاه بالاتري که مي‌رسد، حالاتش دگرگون مي‌شود (اللَّئِيمُ‏ إِذَا بَلَغَ فَوْقَ مِقْدَارِهِ تَنَكَّرَتْ أَحْوَالُهُ). 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | ☑️ نسبت کارآمدی و رای جمهور در حکومت اسلامی ✔️ امام خمینی به عنوان یک فقیه خبیر و زمان‌شناس وقتی می‌فرماید جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، به این دلیل است که می‌داند در دنیای امروز اگر حکومتی بخواهد کارآمد باشد باید مبتنی بر رای جمهور باشد. ➕این گفت‌وگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
▫️رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی 📍این هفته با عنوان: ☑️ کارکرد ذهن نمایشی در نویسندگی 🔻همراه با یادداشت‌خوانی با حضور: 👤مجید رنگی، کارشناس نمایش خلاق و میزبانی: 👤سعید احمدی، نویسنده و پژوهشگر ادبی 📣 مشاور تحریریه و نام‌نویسی برادران 👇 🆔 @saeidaa110 📣 مشاور تحریریه و نام نویسی خواهران 👇 🆔 @mahta_sa محورهای مرتبط جهت مطالعه و پیگیری نویسندگان: ✔️ تبلور هنر در اقلیم ناخودآگاه ✔️ سکانس کلمات و نمایش متن ✔️ تکنیک های ورود به جهان ناخودآگاه خلاق ✔️ نوشتن با چاشنی تخیل و طنز ✔️ نگارش و نمایش خلاق نمک مباحث شناختی ✔️ خودسانسوری ممنوع ✔️ نگارش نمایشی به مثابه خوراک نسل ضد 📆 زمان: شنبه ۷ بهمن، ساعت ۱۵. 🏢 مکان: خیابان بسیج، ساختمان فکرت. 📍لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ ا ☑️ حضرت زینب(س) نماد «وجدان عمومی» امت شد که قابل سکوت و خاموش شدن نبود ▪️جامعه هم وجدان دارد؛ وقتی خطا و گناهی اجتماعی سر می‌زند و عده‌ای همراه و عده‌ای ساکت می‌شوند! اگر کسی صدای وجدان عمومی شد، جامعه را توبه می‌دهد! 🎙برشی از برنامه تلوزیونی علامت با حضور حجت الاسلام قنبریان 🔸صوت کامل برنامه را اینجا بشنوید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔳 ا ☑️ موقعیت زینب‌گونگی 🖋مهدی تکلو ▪️بعد از کربلای شصت و یک، بار تاریخ بیش از گذشته به دوش زنان افتاده است. زینب کبری (س) نور پنهان فاطمه زهرا (س) را دوباره نمایان کرد و این نور دیگر خاموش شدنی نیست. «موقعیت زینب‌گونگی» یک شاهراه زنانه است و پس از زینب کبری (س) هر زنی بخواهد بار تاریخ را به دوش بکشد به این ریسمان چنگ می‌زند. این تمسک چگونه است؟ ▪️اینگونه که زنان وقتی شکوفا می‌شوند تلاش می‌کنند به هر بهانه‌ای خود را در یکی از چهره‌ها و موقعیت‌های زینبی نشان بدهند و با حضرتش مواسات و یگانگی کنند. این عمیق‌ترین اتصال است. این نوعی از مقام فناست. اینجا گویا زنان کربلایی خود را در رسالت زنانه‌ی زینبی منحل می‌کنند و در پروژه‌ی زینب کبری (س) ذوب می‌شوند. ▪️ظرفیت‌های شکوفا نشده‌ی روضه و هیئت تنها با زنان و نگاه‌های زنانه شکوفا می‌شوند. مردان نمی‌توانند این موهبت را به اوج برسانند. اینجا ماجرای درهم‌آمیزی عقل و عاطفه‌ی زنانه در منتهی‌الیه خودش است و این کار از مردان برنمی‌آید. زنان بدون آنکه به لحاظ اجتماعی مسئولیت و جایگاه نبوت داشته باشند می‌توانند بار پیامبری و احیاگری را تکویناً به دوش بکشند. ▪️اگر می‌خواهید روضه‌های حسین عالم‌گیر بشود باید این صدا از حنجره‌های زنانه به گوش عالم برسد و اگر می‌خواهید عالم را بر محور ولایت الله ببینید باید زاویه‌های کمتر گفته‌‌شده زنان را بشنوید. روضه و هیات حتی بیش از نهاد خانه موقف شکوفایی زنان است. من این را از زندگی‌نامه‌ی زینب کبری (س) می‌فهمم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸در نشست تحلیلی فکرت بررسی می‌شود؛ ☑️ عقلانیت، انتخابات، مردم 🔻بررسی نقش نخبگان حوزه و دانشگاه در م
🌕 ا ☑️ عقلانی‌سازی جامعه وظیفه نخبگان است 🖋محمدباقر خراسانی، پژوهشگر حوزه و دانشگاه ▪️حضور حق است نه فقط تکلیف. باید حضور ترویج بشود؛ ترویج از سوی نخبگان، طبق فرموده رهبر معظم انقلاب وظیفه نخبگان این است که هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی می‌تواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند: وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ مردم را بایستی به حضور در میدان، ایستادگی در میدان، آشنایی با لوازم میدان وادار کنند. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 ✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه : ▪️کاستی‌های اعلاميه جهانی حقوق بشر از نگاه علامه مصباح یزدی| احمد حسین شریفی 📎لینک مطلب ▪️ تقدیرگرایی اموی ، تقدیرگرایی زینبی! ا محسن قنبریان 📎لینک مطلب ▪️نقش فقه در توسعه علوم انسانی |ابوالقاسم علیدوست 📎لینک مطلب ▪️ مهم‌ترین خبر در تاریخ، امیرالمؤمنین(ع) است.| سیدمهدی میرباقری 📎لینک مطلب ▪️در اسارت تفکر ترجمه‌ای|مهدی جمشیدی 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ امر اخلاقی حضور در انتخابات 🖋ابراهیم شریفی، استاد حوزه و دکتری فلسفه اخلاق ▪️اگر با این سؤال روبرو شدیم که آیا رأی‌دادن برای یک شهروند وظیفه‌ای اخلاقی است؟ باید گفت که مکاتب مختلف درباره اخلاق هنجاری متفاوت است. برخی مانند پیامدگرایان به پیامد رأی‌گیری کار دارند و در صورتی آن را اخلاقی می‌دانند که بتواند بر نتیجه انتخابات اثر بگذارد و سود و بهره بالایی را برای بیشترین افراد به دست آورد. ▪️اکثر فیلسوفان اخلاق و سیاست بر این باورند که شهروندان وظیفه‌دارند رأی بدهند؛ حتی زمانی که به‌درستی معتقدند شانس پیروزی برای حزب یا نامزد آنان وجود ندارد؛ همین باعث شده که اکثر مردم تصور ‌کنند وظیفه رأی‌دادن یعنی حضور در رأی‌گیری؛ حتی به‌اندازه انداختن یک رأی سفید در صندوق آرا. بسیاری از استدلال‌های رایج بر تکلیف رأی‌دهی بر این نکته تکیه‌دارند که هر رأی یعنی وظیفه محافظت از خود، وظیفه کمک به دیگران، ایجاد حکومت خوب و جلوگیری از فروپاشی دموکراسی و مردم‌سالاری. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
📣 رسانه فکرت برگزار می‌کند؛ ✔️یازدهمین #مدار با عنوان: ☑️ مدار مردم 🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا ☑️ مدار مردم 🔻واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم 🎙آیت‌الله عباس رفعتی نائینی ▪️در گفتمان امام(ره) و رهبری راهبرد اصلی نقش مردم است. امام واقعا براساس مبانی فقهی و روایی معتقد بودند که مردم نقش آفرین هستند. واقعا امام می‌فرمود میزان رای ملت است. و دشمن نیز این را به‌خوبی فهمید که برای ضربه زدن به نظام باید مردم را از صحنه بیرون کرد. ➕فایل کامل مدار یازدهم را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
🔸پانزدهمین گفت‌‌وگو محور فکرت با موضوع؛ ☑️ مردم سالاری دینی؛ متناقض نمایی بی‌پاسخ 🔻بازخوانی اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) به مقوله مردم سالاری دینی با حضور: 👤 حجت‌الاسلام دکتر الهی‌راد، عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره). 📍همراه با پرسش و پاسخ جمعی از طلاب و دانشجویان نخبه. ⏰ دوشنبه نهم بهمن، ساعت ۱۸. 🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت. 📍لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔘 ا ☑️ اصلی‌ترین وظیفه حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) 🖊احمدحسین شریفی ✔️مهم‌ترین وجه تمایز حکومت اسلامی از غیراسلامی در این است که اساساً فلسفه وجودی حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی مردم» و زمینه‌سازی برای «تکامل روحی و اخلاقی» مردم است. در حالی که فلسفه غایی تشکیل حکومت از نگاه غیراسلامی و غیرالهی، نهایتاً «تربیت شهروندان آرام و راضی و شاد» است. ✔️به تعبیر (ره): اسلام، و همين طور ساير حكومت‌هاى الهى، به تمام شئون انسان از آن مرتبه پايين، تا هر درجه‏‌اى كه بالا برود، همدنظر دارد. مثل اين حكومت‌ها نيست كه فقط به باب سياست مُلكى كار داشته باشند؛ همان‌طورى كه سياست مملكتى دارد اسلام، ... يك احكام معنوى دارد؛ يك حقايق هست، يك معنويات هست.»‏ ✔️امام خمینی(ره) در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۸ در ضمن یک سخنرانی می‌فرماید: «اسلام براى تأمين علف نيامده است! اسلام براى تأمين معنويات آمده است. اسلام ماديات را به تبع معنويات قبول دارد؛ ماديات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنويات است. ✔️در ضمن یک سخنرانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۶۳ در جمع مردم و مسؤولان می‌فرماید: «ما مى‌‏خواهيم دست ظالم‌ها را كوتاه كنيم و قدرت‌ها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم ان‌شاء‌اللَّه. همه اينها مقدّمه اين است كه يك آرامشى در اين بلاد پيدا بشود و دنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود. آن چيزى كه اساس است سيرالى اللَّه است، توجه به خداست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕 ا ☑️ روش‌های گفتمان سازی در نظام اسلامی 🖋هانی ایرانمنش، مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی ▪️روش موج به موج؛ یکی از روش‌های گفتمان سازی روش موج به موج است که خود مقام معظم رهبری مداوم از آن استفاده می‌کنند؛ در جوامع موج‌های اجتماعی وجود دارد و برای بسط یک گفتمان خلق یک موج مبتنی بر موج سابق لازم است. اینکه چگونه می‌توانیم به نقطه موج به موج برسیم، یک روش خاص ندارد بلکه هر جامعه نسبت به جامعه دیگر متفاوت است و باید ببینیم در جامعه ما چه موج زنده ای وجود دارد و این موج زنده را چگونه می‌شود مدیریت کرد. ▪️روایت سازی؛ حرکت‌های عمومی جهانی در نقاط مختلف دنیا با روایت‌ها شکل گرفته اند، ما باید فناوری‌های روایتگری، جنگ روایت‌ها و تنازع روایت‌ها را بلد باشیم، گاهی اوقات یک تغییر روایت جامعه را زیر و رو می‌کند و تبدیل به افتخار تاریخی می‌کند. ▪️ایجاد امت پیشران؛ برای ایجاد امت پیشران باید از ظرفیت نوجوانان استفاده کنیم و نوجوان پیشران بسازیم؛ تربیت نوجوان پیشران با روش‌های تربیتی ما یک تفاوت جدی دارد و باید نوجوان پیشران را در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تربیت کنیم. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
حرف نو 2_2.mp3
39.25M
| 🎧در جمهوری اسلامی: قانون یا فرمان! 👤 دکتر جلیل محبی 👤 دکتر محمد محمدی ⬅️شاخصه های حکومت عدل علوی دقیقه 10:00 ⬅️مصداق های عدم رعایت قانون در جمهوری اسلامی دقیقه 27:00 ⬅️تفاوت مبانی جمهوری ها دقیقه 40:45 ⬅️دو معنای قانون 44:15 ⬅️وجود فرمان در متن قانون اساسی دقیقه 48:00 ⬅️تفاوت حاکمیت قانون در جمهوری اسلامی با نظام های حقوقی دیگر دنیا دقیقه 57:20 ⬅️مجادله بر سر اختیارات ولی فقیه دقیقه 1:07:00 ⬅️آیا امکان تجمع مبتنی بر اصل ۲۷ وجود دارد؟ دقیقه 1:23:00 📆 دوشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۲ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
▫️رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی 📍این هفته با عنوان: ☑️ کارکرد ذهن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی 📍این هفته با عنوان: ☑️ کارکرد ذهن نمایشی در نویسندگی 🔻همراه با یادداشت‌خوانی با حضور: 👤مجید رنگی، کارشناس نمایش خلاق 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕 ا ☑️ درآمدی بر مردمی‌سازی به عنوان یک ساختار حکمرانی جدید 🖋محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) ▪️مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی «ابزارگونه» به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. ▪️نگاه اصیل به مردم را اینچنین در بیان رهبران انقلاب اسلامی می‌توان مشاهده کرد: «بار اصلی برپایی حکومت عدل بر عهده مردم است و انبیاء نیامده‌اند که خود، حکومتی تشکیل دهند بلکه از دل این امت و با اراده عمومی و همیشگی آنان، حکومت عدل را برقرار سازند. حکومت عدل، مستظهر به تایید، پشتیبانی و شرکت فعالانه همه ملت است. علاوه بر این، اساسا مردم، قوه اقامه عدل هستند. پس حکومت در خدمت مردم و با مردم تعریف می‌شود.» ▪️علاوه بر چالش اصالت-ابزار، بحث مردمی‌سازی با یک چالش دیگر نیز مواجه است: تکثر و تعارض تلقی‌ها از معنا و مفهوم مردمی‌سازی. سالیانی است که واژه مردمی‌سازی بر سر زبان‌هاست و تلقی‌های مختلفی از آن ارائه می‌شود که ریشه در معنای «مردم» و گستره مشارکت آن دارد. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا 🗞گزیده مطالبی که در «وبگاه فکرت» به آنها پرداخته شده است: ✔️متأسفانه سنت فلسفی خود را فراموش کرده‌ایم 📑لینک مطلب ✔️شهرت‌‌طلبان نرم و سخت در کجا رشد می‌کنند؟ 📑لینک مطلب ✔️لزوم توجه جدی به تحولات تاریخی و معرفتی در بررسی فقه سیاسی 📑لینک مطلب ✔️نقدپذیری و توسعه فضای آزاداندیشی؛ مهم ترین مؤلفه‌های دانشگاه تمدن ساز 📑لینک مطلب ✔️فرهنگ مدرنیته ؛ زمینه ساز فروپاشی اخلاقی خانواده 📑لینک مطلب ✔️هویت و اراده ایرانی در نگاه استاد کریم مجتهدی 📑لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت