🟡هدفداری در زندگی
✍️ احمدحسین شریفی
🔹نیازها، مشکلات و مسائل فراوانند، تأمین و حل همه آنها ناشدنی است.
افراد «موفق» کسانیاند که
اولاً، دنبال نیازها و مسائل غیرقابل تأمین نمیروند؛
و ثانیاً، در نیازهای قابل تأمین نیز به تعیین اولویتها میپردازند و در جهت تأمین آنها برنامهریزی و اقدام میکنند.
#امیرمؤمنان علیهالسلام میفرماید:
✔️«مَنِ اشْتَغَلَ بِغَیْرِ الْمُهِمِّ (قَدْ) ضَیَّعَ الْأَهَمَّ؛ کسی که مشغول کارهای غیرمهمّ شود، امور مهمتر را تباه میکند.»
✔️«إِنَّ رَأْیَکَ لَا یَتَّسِعُ لِکُلِّ شَیْءٍ فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمِّ؛ اندیشه تو برای همهچیز گنجایش ندارد، پس آن را برای کارهای مهم آزاد کن»
#سبک_زندگی
#اولویتبندی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢منشأ حق در اسلام و مکاتب دیگر
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در پاسخ به این پرسش که «حق چیست؟» و «منشأ آن از کجاست؟»، دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. که به اهم آنها اشاره میکنم:
یک. مکتب حقوق طبیعی: پیروان این مکتب معتقدند هر انسانی به طور طبیعی، دارای حقوقی است. اما در این که منظور از «طبیعی» دقیقاً چیست، اختلاف دارند:
بعضی: منظور این است که طبیعت، حقوق خاصی را برای انسان مقرر کرده است.
اما سؤال میشود که اساساً طبیعت چیست که میتواند حقی به دیگران بدهد؟ چنین اختیاری را از کجا آورده است؟ بر فرض که طبیعت حقی مثل حق حیات و حق مسکن و حق تغذیه و امثال آن را به کسی داده باشد به چه دلیل دیگران ملزم به رعایت آن هستند؟
بعضی: منظور از حق طبیعی، همان حق خدادادی است.
بعضی دیگر: منظور از حقوق طبیعی، حقوقی است که عقل آنها را اثبات میکند.
دو. مکتب قراردادگرایی: پیروان این مکتب معتقدند حق، هیچ ریشه ثابتی ندارد. نه ریشهای در طبیعت دارد و نه خدادادی است و نه با عقل قابل اثبات است. بلکه قراردادی است که بر اساس منافع و خواستهای مشترک میان آدمیان منعقد شده است.
سه. مکتب واقعگرایی: معتقد است حقوق اموری واقعیاند که از راه عقل یا شرع کشف میشوند. فی الواقع، روابطی واقعی در زندگی انسانها وجود دارد که حقوق بیانگر آن روابطاند یا باید بیانگر آن روابط باشند. روابطی که میتوانند به گونهای تنظیم شوند که زندگی سعادتمندانهای برای انسان رقم بزنند و البته میتوانند به گونهای تنظیم شوند که موجب شقاوت دنیوی و اخروی جمع کثیری از مردمان هم بشوند.
دیدگاه اسلام: از نگاه اسلامی احکام و ارزشها همگی مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعیاند؛ البته روشن است که عقل ما در همه موارد توان و قدرت کشف و فهم مصالح و مفاسد واقعی را ندارد؛ به دلیل آنکه بخش زیادی از آنها ناظر به حیات معنوی و اخروی آدمیان است. و عقل انسان احاطه لازم به آنها ندارد؛ به همین دلیل، به منبع معرفتی وحی و شرع هم نیازمند است.
#حق
#حقوق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸 بیانضباطی در مدیریت هوایی کشور
✍ احمدحسین شریفی
🔹در کنار همه نقدهایی که به جناب آخوندی وارد است، یکی از کارهای مثبت در دوران وزارت ایشان نظم و انضباط در مسافرتهای هوایی بود.
🔻متأسفانه دوران وزارت جناب آقای بذرپاش را میتوان یکی از بینظمترین دوران مدیریت حمل و نقل هوایی کشور دانست. این در حالی است که ادعا میکنند در دوران وزارت ایشان دهها فروند هواپیمای جدید به ظرفیت ناوگان هوایی کشور افزوده شده است!
🔻آخرین نمونه و تجربه شخصی: روز سهشنبه ساعت ۱۸ از تهران به مقصد مشهد مقدس پرواز داشتم. علیرغم اینکه نسبت به احتمال تأخیر تماس گرفتم، گفتند: «هیچ تأخیری گزارش نشده». اما هواپیما با سه ساعت تأخیر پرواز کرد!
امروز جمعه نیز ساعت ۱۵:۴۵ از مشهد به مقصد تهران پرواز دارم باز هم علیرغم تماس تلفنی گفتند: «تأخیری گزارش نشده» الان که فرودگاه آمدهام متصدی پرواز با بیخیالی تمام و بیاعتنایی به مردم و مسافران میگوید: «اگر شانس داشته باشید! ساعت ۱۸ پرواز میکند»!
🔻مدیریت انقلابی، مدیریت حرف و قیافه نیست؛ مدیریت انقلابی مدیریت نظم و انضباط و توجه تام به حقالناس است.
#نظم
#هواپیما
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🔸 بیانضباطی در مدیریت هوایی کشور ✍ احمدحسین شریفی 🔹در کنار همه نقدهایی که به جناب آخوندی وارد است،
به قول متصدی پرواز فرودگاه مشهد «متأسفانه شانس نیاوردیم» فعلاً پرواز تا ۲۲:۴۵ تأخیر دارد😂
تقریباً همه خطوط هوایی دیگر به همین منوال است: حاکمیت بیتدبیری و بینظمی و «مدیریت ناراضیتراشی».
راستی نزدیک انتخابات است شاید این تدبیر برای افزایش مشارکت مردم و افزایش امید باشد😂
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢کاستیهای اعلاميه جهانی حقوق بشر از نگاه علامه مصباح یزدی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علامه_مصباح یزدی به مناسبتهای مختلفی به نقد «اعلامیه جهانی حقوق بشر» پرداخته است، افزون بر نقدهایی که بر تکتک مواد این اعلامیه ذکر میکنند، هفت کاستی و نقص عمدهی ناظر به آن را نیز متذکر میشوند:
يک. فقدان نظم و ترتيب منطقي: با مقايسه اين اعلاميه با «قانوننامه» حَمُورابي (که دو هزار سال پیش از میلاد میزیسته است) که مشتمل بر 285 ماده در زمينة حقوق ناظر به اموال منقول و غيرمنقول، تجارت، صناعت، خانواده، آزارهاي بدني و کار، تنظيم شده است، نقاط ضعف اين اعلاميه روشن ميشود.
دو. بياعتنايي به دين: در این اعلامیه هيچ اشارهاي به خدا و پيامبران و دين نشده است. حتي تعبيري که بيانگر وجود خدا باشد ندارد؛ هر چند در موادي از آن نام دين آمده است مثل ماده شانزدهم و هجدهم اما محتوای آن این است که اولاً دينداري با بيديني مساوي است و ثانياً هيچ دين و مذهبي نسبت به دين و مذهب ديگري برتري ندارد!
سه. برهانناپذيري مفاد اعلاميه: این اعلامیه يک سلسله مطالب شعارگونه را بيان ميکند. براي هيچ کدام از مواد آن دليل خردمندانهاي ذکر نکردهاند. از اصول موضوعه و پیشفرضهای حاکم بر این آییننامه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. هر انساني ذاتاً آزاد است؛ در حالي که ارسطو ميگفت بعضي از انسانها ذاتاً بردهاند. خوب راه اثبات آن چيست؟
2. همه انسانها با هم برابرند؛ اما اگر نظام خلقت انسان بر اساس دين را نپذيريم هيچ راهي براي اثبات اين اصل نيست؛
3. انسانيت محترم است و نبايد کاري کرد که به کرامت انساني لطمهاي وارد آيد؛ خوب چرا انسان کرامت دارد؟ کرامت او از کجا آمده است؟ چرا نبايد در هيچ حالي کرامت او را ناديده گرفت؟
معلوم است که اين اصول موضوعه بديهي نيستند؛ نيازمند دليلاند که هيچ دليلي براي اثبات آنها نيامده است.
چهار. فقدان شالودة نظري: ارتباط آن با نظامهاي ارزشي غيرحقوقي و نيز با جهانبيني آن معلوم نيست. در حالي که نظام حقوقي برخاسته از نظام کلي ارزشهاست؛ و نظام کلي ارزشها برخاسته از نظام جهانبيني است؛
پنج. غفلت از توازن حق و تکليف: تأکيد اعلاميه فقط بر حقوق و آزاديهاست؛ در صورتي که حق و تکليف متضايفاند. البته در مواردي به بعضي از تکاليف جزئي اشارت رفته است.
شش. عدم انسجام: مواد آن در بسياري موارد با هم انسجام ندارند؛ مثلاً
الف) بند سوم ماده 26: پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش فرزندان خود نسبت به ديگران اولويت دارند. اما در بند اول همان ماده آمده است که آموزش ابتدايي اجباري است!
ب) ماده سوم: هر کس حق زندگي ... دارد؛ اما ماده 18: هر کس حق دارد از آزادي فکر و وجدان و مذهب بهرهمند شود. اين حق متضمن ... تعليمات مذهبي و اجراي مراسم ديني است». براساس احکام بعضي از اديان و مذاهب، اين دو ماده قابل جمع نيست. مثلاً در برخی از آيينهایی هندی قرباني کردن انسان روا است؛
ج) در ماده 19: هر کس حق آزادي عقيده و بيان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقايد خود بيم و اضطرابي نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و انتشار آن به تمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزي آزاد باشد» در بند اول ماده 21: هرکس حق دارد که در ادارة امور عمومي کشور خود ... شرکت جويد» از طرف ديگر در بند سوم همان ماده 21: اساس و منشأ قدرت حکومت، مردم است. جمع اين مواد در مورد کساني که بر ضد يک نظام قانوني و مبتني بر خواست اکثريت، اقدام به فعاليت سياسي و اجتماعي و فرهنگي و تبليغاتي ميکنند امکانپذير نيست. مطابق ماده 19 کساني که قصد براندازي يک نظام مشروع و مورد حمايت مردم را دارند بايد آزاد باشند چون هر کسي حق آزادي عقيده و بيان دارد ... اما مطابق بند سوم ماده 21 اينان نبايد آزاد باشند زيرا قيام دربرابر نظام سياسي که متکي به اراده ملت است و اقتدار قانوني دارد جايز نيست.
هفت. عدم شفافيت: مثلا بند اول ماده 17: هر شخص ... حق مالکيت دارد»؛ از سویي شکی نيست که در سراسر جهان دولتها تصرفات کمابيش فراواني در اموال مردم ميکنند؛ وضع و تحمیل مالياتها، عوارض و ... از این نوع تصرفاتاند. و میدانیم از اينگونه تصرفات هم گريزي نيست. اما پرسش اين است که اعلاميه، دربارة اينگونه تصرفات که منجر به سلب مالکيت مردم نسبت به بخشي از اموالشان ميشود چه ميگويد؟
#حقوق_بشر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اصلیترین وظیفه حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از انتظارات طبیعی از حکومت اسلامی مثل هر حکومت دیگری «تأمین امنیت» و جلوگیری از هرج و مرج اجتماعی است.
یکی دیگر از وظایف حکومت اسلامی مثل سایر حکومتها «تأمین مایحتاج عمومی» مردم است: نیازمندیهای درمانی، بهداشتی، غذایی، آموزشی و امثال آن.
تا اینجا تفاوتی بنیادین میان وظایف حکومت اسلامی و غیراسلامی وجود ندارد.
مهمترین وجه تمایز حکومت اسلامی از غیراسلامی در این است که اساساً فلسفه وجودی حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی مردم» و زمینهسازی برای «تکامل روحی و اخلاقی» مردم است. در حالی که فلسفه غایی تشکیل حکومت از نگاه غیراسلامی و غیرالهی، نهایتاً «تربیت شهروندان آرام و راضی و شاد» است.
به تعبیر #امام_خمینی(ره):
«حكومت اسلام مثل ساير حكومتها نيست. ساير حكومتهاى مادى... فقط كار به اين دارند كه نظم مملكت خودشان محفوظ باشد و كسى ... ظلم [و] تعدى به ديگرى نكند؛ ... اما اسلام و حكومتهاى الهى اين جور نيستند.... اسلام، و همين طور ساير حكومتهاى الهى و دعوتهاى الهى، به تمام شئون انسان از آن مرتبه پايين، مرتبه درجه پايين، تا هر درجهاى كه بالا برود، همه اينها را سر و كار با آن دارد. مثل اين حكومتها نيست كه فقط به باب سياست مُلكى كار داشته باشند؛ همانطورى كه سياست مملكتى دارد اسلام، ... يك احكام معنوى دارد؛ يك حقايق هست، يك معنويات هست.»
امام خمینی(ره) در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۸ در ضمن یک سخنرانی میفرماید:
«اسلام براى تأمين علف نيامده است! اسلام براى تأمين معنويات آمده است. همهاش فرياد از ماديات نباشد؛ بر خلاف مسلك اسلام است. معنويات اگر تحقق پيدا كرد، ماديات معنوى مىشود و به دنبالش هست. اسلام ماديات را به تبع معنويات قبول دارد؛ ماديات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنويات است. يك كشور با معنوياتش كشور است.»
در ضمن یک سخنرانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۶۳ در جمع مردم و مسؤولان میفرماید:
« ما مىخواهيم دست ظالمها را كوتاه كنيم انشاءاللَّه و مىخواهيم كه قدرتها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم انشاءاللَّه. همه اينها مقدّمه اين است كه يك آرامشى در اين بلاد پيدا بشود و دنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود. آن چيزى كه اساس است سيرالى اللَّه است، توجه به خداست، همه عبادات براى اوست. همه زحمات انبيا از آدم تا خاتم براى اين معنا هست كه سير الى اللَّه باشد.»
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢بازگشت نیکی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶#امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید:
«كَما تُعينُ تُعانُ؛ همانطور که ياری میكنی، ياری میشوی»
🔶به تعبیر #مولوی:
این جهان کوهست و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا
🔶و به تعبیر #فروغی_بسطامی:
هر دست که دادند از آن دست گرفتند
هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اسماء الهی و حقیقت ولایت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در یکی از فرازهای ابتدایی دعای پرمغز #کمیل خدای متعال را اینگونه سوگند میدهیم:
«خدایا تو را به اسمهایت سوگند میدهیم؛ اسمهایی که ارکان همه چیز را پر کردهاند؛ وَ بِأَسْمَائِک الَّتِی مَلَأَتْ أَرْکانَ کلِّ شَیء» این بدان معناست که در جهانبینی اسلامی، روح و رکن و حقیقت همه عالم را اسماء الهی پر کرده است.
معلوم است که مراد از اسم در اینجا «لفظ» و «مفهوم» نیست. زیرا لفظ و مفهوم که نمیتواند چیزی را پر کند. بلکه حقیقت و مصادیق اسماء الهی منظور است.
اما منظور از این اسمائی که همه هستی را پر کرده است، چیست؟ با مراجعه به سایر ادعیه و روایات شاید بتوان پاسخی برای آن یافت.
در یکی از دعاهای #ماه_رجب درباره ائمه اطهار علیهم السلام چنین میگوییم:
«فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَک وَ أَرْضَک» یعنی خدای متعال آسمان و زمین را به واسطه (یا با) ائمه اطهار علیهم السلام پر کرده است. یعنی عالم ملک پر از حقیقت ولایت و امامت است.
در روایتی از #امام_صادق علیه السلام در تفسیر آیه «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها» چنین نقل شده است که:
نَحْنُ- وَاللَّهِ- الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِي لَايَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا؛ به خدا سوگند ما آن اسمای حسنایی هستیم که خداوند اعمال بندگانش را فقط به سبب شناخت و معرفت ما میپذیرد.
#عرفان
#ولایت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷اعتکاف، علوم انسانی و روشنفکری
✍احمدحسین شریفی
🔸تصویری زیبا، امیدزا، بانشاط و نشاطآور از پایان یکی از صدها اعتکاف دانشآموزی که در نیمه رجب برگزار شد.
🔻فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشتهها و گفتههای روشنفکرنمایان و مدعیان علوم اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم. حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «اعتکاف بینظیر صدها هزار جوان و نوجوان»، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد!
🔹بارها گفته و نوشتهایم که علوم انسانی غربی و دلدادگان و مقلدان این علوم اساساً نمیتوانند فهمی از حقایق انسانی و ارزشهایی متعالی چون #اعتکاف و #اربعین و ... داشته باشند. عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، #عقلانیت موش صحرایی و سگ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگمحور حتی از درک حقیقت یک عمل معنوی کوچک از یک جوان، عاجز است؛ چه رسد به فهم و درک پدیده اعتکاف عظیم و صدها هزار نفری نوجوانان و جوانان خداجو در گوشه گوشه کشور.
اساسا قالبهای مفهومی و نظری لیبرالیستی و اومانیستی که این مدعیان، مقلدان بیمزد و مواجب آنها هستند، ظرفیت فهم چنین پدیدهای را ندارند.
البته بدنیتی برخی از این مدعیان را هم نباید نادیده گرفت. اینان حاضرند دهها نشست علمی! درباره «سطل ماست شاندیز» بگیرند؛ اما نمیتوانند یا اجازه ندارند که یک پاراگراف درباره قدرت معنوی انقلاب اسلامی بنویسند!
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی از نگاه امام راحل
✍ احمدحسین شریفی
🔻حضرت #امام_خمینی در پاسخ آقايان عباس خاتم يزدي، توسلي، عبائي، کشميري، قاضي عسگري، سخني صريح و تأويل ناپذير دارند که مهر بطلان بر همة تفاسير جمهوریطلبانه و اکثريتگرايانه از ديدگاه آن حضرت دربارة مشروعيت نظام اسلامي میزند.
متن سؤال به اين شرح است: «پس از اهدای سلام و تحيت، در چه صورت فقيه جامعالشرايط بر جامعة اسلامی ولايت دارد؟»
و پاسخ کوتاه و بسيار گويايی حضرت امام اين است:
«ولايت در جميع صور دارد. لکن تولی امور مسلمين و تشکيل حکومت بستگی دارد به رأي اکثريت مسلمين که در قانون اساسی هم در آن ياد شده است و در صدر اسلام تعبير ميشده به بيعت با ولی مسلمين.» (صحيفة نور، ج20، ص459؛ 29/دي/1366)
🔸«ولايت» ناظر به مشروعيت است که حضرت امام ميفرمايد فقيه در جميع صور ولايت دارد؛ يعني چه مردم بخواهند و چه نخواهند و چه رأی دهند يا رأی ندهند. و «تولی» ناظر به مقبوليت است؛ که حضرت امام ميفرمايد بدون پذيرش مردمی، فقيه نمیتواند تشکيل حکومت دهد.
#مشروعیت
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢موضوعی برای تحقیق: جریانشناسی دینستیزی در ایران معاصر
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جریانشناسی دینستیزی در ایران معاصر یعنی از اواخر دوران قاجاریه تا عصر حاضر میتواند یک پروژه تحقیقی بسیار سودمند باشد.
با مطالعه عمیق در رفتار و اندیشه افرادی مثل میرزاملکم خان، طالبوف، میرزافتحعلی آخوندزاده، سیدحسن تقیزاده، محمدعلی جمالزاده، تقی ارانی، احمد کسروی و سایر وارثان این جریان که در دوران پس از انقلاب اسلامی و به تأسی از تئوری «با دین علیه دین» خود را با عنوان فریبنده «روشنفکری دینی» نامگذاری کردند، میتوان و میباید شگردهای دینستیزانه آنان را به دست آورد و محققانه مورد آسیبشناسی و تحلیل قرار داد.
#روشنفکری
#دینستیزی
#دین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢دانشگاهیان و شکرگزاری نعمت پیشرفت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶بر اساس همه آمار و اسناد ملی و بینالمللی، انقلاب اسلامی بیشترین خدمت را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور کرده است. در سایه مدیریت و درایت رهبران انقلاب به ویژه حضرت آیتالله خامنهای، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، رشد اعجازگونه دانشگاهها و دانشجویان و اساتید دانشگاه را شاهد هستیم.
🔹مقایسه وضعیت فعلی دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور با دوران طاغوت، اجحاف به جهادگران عرصه علم و پژوهش است. سالیانی است که ما در بالاترین رتبههای علمی دنیا قرار داریم و علیرغم همه تحریمها و تهدیدها و محرومیتها، سریعترین رشد علمی را در دنیا داشته و داریم. سالیان سال است که جزو پیشروترین کشورهای علمی دنیا هستیم. در دانشها و فناوریهای نوین مثل فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات و امثال آن جزو ۵ یا حداکثر ده کشور برتر دنیا به شمار میرویم.
🔻اکنون که به برکت انقلاب اسلامی استادان دانشگاه و دانشجویان در جایگاهی منحصر به فرد در حوزه اثرگذاری اجتماعی و نقشآفرینی ملی و بینالمللی قرار گرفتهاند، شکرگزاری این نعمت بزرگ، که در سایه مجاهدتهای جوانان این مرز و بوم و قربانی شدن خون صدهاهزار جوان رشید این کشور، حاصل شده است، به این است که از هیچ کوششی در راه حفظ و تقویت آرمانها انقلاب فروگذار نکنیم.
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹