18.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
May 11
فکرت
🎧#درسگفتار ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعهشناس و عضو هیئت
🎧#درسگفتار
☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران
🎙 سیدجواد میری، جامعهشناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
جلسه ششم
(اینجـا بشـنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
درسگفتار انتقادی آموزش و پرورش 6.mp3
22.27M
🎧 #صوت درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری
▫️جلسه ششم
🔹نظام تعلیم و تربیت دچار بحران شده چون مشخص نیست که چه تعریفی از انسان دارد (07:53)
🔸نظام تعلیم و تربیت رهایی بخش نیازمند سه عنصر کلیدی است. (09:53)
🔹تمایز بین نظامات کهن با نظامات معاصر آموزشی در ایده شریعتی (17:29)
🔸چرا نظامهای کهن فهمی از پیچیدههای انسان نداشتند؟ (20:40)
🔹عدم تووسعه نظام علمی ریشه در آموزش و پرورش دارد (30:50)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت| #پرونده_ویژه
🔰 تحلیلی بر تاسیس مدرسه به مثابهی کنشی اتوپیایی
✍🏻 هانیه دارائی
🔸 نهاد #مدرسه در نظام بروکراتیک آموزش و پرورش تنظیم کننده و سامان دهندهی #گفتمان_قدرت است. یکی از عناصر مهم در گذاردن صحیح خط مشی آموزشی مولفهها، روابط و قدرت برخواسته از بطن آن است. در این نگاه مدرسه به عنوان یک نهاد علم در خدمت گفتمان حاکم قرار گرفته است. به بیان دیگر، چیزی که در فرآیند آموزش و پرورش در حال رخ دادن است تثبیت کننده، تولید کننده، و بازتولیدکنندهی همین وضعیت موجود است.
🔹اما در دیگر سوی، #کارل_مانهایم اتوپیا را در برابر #ایدئولوژی قرار میدهد. یعنی اتوپیا در قالب فرآیندی خود، پیوسته ایدئولوژیها را به چالش میکشد. بنابراین، مدرسه و نه البته به معنای آنچه اکنون در ساختار #بروکراتیک نظام آموزش و پرورش مشاهده میشود، بلکه درست همان نهاد اثرگذاری که در تاریخ معاصر ایران قابل رهگیری است، دو چهرهی کاملا متضاد و قابل تحلیل دارد.
🔸اگر با نگاهی ژرف نگریسته شود آنگاه این امر نمایان است که فرد، افراد یا گروههای خاص موثر بسیاری در تاریخ معاصر ایران، تصمیم به تاسیس مدرسه یا مدارسی گرفتهاند که هر کدام از ایشان به مثابهی کنشگر تعلیم و تربیت آگاهانه یا غیرآگاهانه در برابر وضعیت موجود زمانهی خویش، ساختار حاکم و ایدئولوژی مستقر ایستادهاند، یا آشکارا آن را به چالش کشیدهاند یا در فرایند طولانی اصلاح و تغییر سعی بر برهم زدن رویهی ثابت را داشتهاند.
🔹الگوهای جدیدی که برای تاسیس مدرسهها در دهههای اخیر با پیشرفت تکنولوژی و امکانات دیجیتال رخ داده، بیش از هر چیزی قابل بررسی است. #مدرسههای_خصوصی، #مدرسههای_مجازی، #مدرسههای_شناختی، #مدرسههای_آزاد، #مدرسههای_مطالعاتی_تخصصی، #مدرسههای_فصلی و موارد بیشمار دیگر را میتوان در زمرهی کنشهای اتوپیایی اخیر به شمار آورد که میکوشند رویای اجتماعی مشترکی که در آینهی مدرسههای موجود محقق نشد را بازتصویرسازی کنند.
☑️ #انسان_ایرانی معاصر میکوشد با تاسیس مدلهای بدیل آموزش مدرسهای در قالب یک فرایند پویا قرارگرفته و با صورتبندی چنین کنشهای اتوپیاییای تخیل خویش از جامعهای بهتر را طرح ریزی کرده و به عمل برساند. تخیلی که «امکان» وقوع آیندهای نیکوتر را به تصویر میکشد و نیز بسترسازی میکند.
➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار میکند: 💥 مدرسه در جهان بی
🎧#پادکست | #نشست
☑️ امیدبخشی با کاربردیسازی دانش از مسیر هنر
نشست: مدرسه در جهان بیرویـــا
آسیبشناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی
👤مصطفی مداحنظری؛ کارشناس پژوهشسرای آموزش و پرورش
➕(اینجـا بشـنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#پادکست | #نشست ☑️ امیدبخشی با کاربردیسازی دانش از مسیر هنر نشست: مدرسه در جهان بیرویـــا آسیب
مداح نظری صوتی.mp3
25.56M
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار میکند: 💥 مدرسه در جهان بی
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧#کلیپ | #نشست
☑️ کاربردیسازی؛ تنها راه امیدبخشی
👤مصطفی مداحنظری
✅ گرچه بخش مهمی از وجود روحیه بیانگیزگی تحصیلی در بین دانشآموزان بهخاطر تربیت نادرست آن هم در بستر خانواده و جامعه است، اما در عین حال نباید از بحث عدم کاربردیبودن محتوای آموزشی نیز غافل شد؛ یکی از الزامات تقویت امید تحصیلی در بین بچهها، کاربردیبودن و کاربردیشدن مقوله آموزش است.
➕فایل کامل این سخنرانی را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار میکند: 💥 مدرسه در جهان بی
🗂#عکسنوشت | #پرونده_ویژه
✅ امید تحصیلی در گروی آموزش کاربردی
🎙 مصطفی مداحنظری
🔸آموزش و پرورش جایی است که پر از دُر و گوهر است؛ همهاش سود و برکت است. اگر معلم، یک معلم خوب و ساختمان خوب و ابزار خوب باشد، خروجی بسیار مفیدی حاصل میشود. معلم بایستی آسیبشناسی صحیحی در بستر بیانگیزگی بچهها داشته باشد و راه حلی برای آن پیدا کند. به نظر من درصدی از این بیانگیزگش بخاطر تربیت ناصحیح دانشآموزان در بستر خانواده و جامعه است؛ اما درصد زیادی از آن، به عدم کاربردیبودن محتوای آموزشی ما برمیگردد.
🔹ما باید بتوانیم بچهها را مهارتمحور بار بیاوریم. چرا ما در آموزش و پرورش و وزارت علوم از این مرحله دور هستیم؟ چرا ما نباید معلم هنری داشته باشیم که خودش در یک رشته هنری، تبحر داشته باشد؟ حالا یا تجربه کرده باشد و یا کار کرده باشد؟
🔸ما معلمینی میخواهیم که کاربرد دانش را در مقابل چشمان دانشآموزان ظاهر کنند و فقط در این صورت است که میتوانند آنها را امیدوار به ادامه تحصیل کرده و انگیزه ببخشند. این مساله باید به شکل ساختاری و منظم در روال آموزشی ما نهادینه شود.
➕ مشروح سخنرانی در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔸#یادداشت | #فروید
✅ تمدن در انقیاد غرائز
✍️ محمد رایجی
🔹 فروید دین را یک پندار میداند، در عین حال که معتقد است ممکن است این پندار درست یا غلط باشد؛ برای آن کارکردهایی نیز قائل است. فروید دین را مرتبط با سوپرایگو میداند و از نظریه غرایز برای تحلیل دین استفاده میکند. یکی از کارهای روشی فروید این است که بین فرد و توده تفاوتی نمیگذارد و همان تحلیلی که برای فرد ارائه میدهد را به جامعه نیز تعمیم میدهد. از طرفی فروید تحلیل خود از دین را در بنیان داروینیستی ارائه میدهد و آن را به یک مسئله پیشاتاریخی اثبات نشده متصل میکند. او معتقد است اساساً تمدن در انقیاد غرایز شکل میگیرد.
🔸 نظریه فروید همان زمان که آن را ارائه کرد، بسیار مورد نقد واقع شد، به همین خاطر نمیتوان به آن به عنوان یک علم استناد کرد. یالوم تذکر کلیدی در این خصوص دارد که میگوید ما در مواجه با مشکلات انسان دانستیم که مسئله انسان این چیزهایی که فروید گفته نیست بلکه مسئله انسان پنج امر اساسی مرگ، اراده، پوچی، خواستن و معنای زندگی است. انسان ایرانی معجونی از انسانیت، ایرانیت، اسلامیت و مدرنیت است؛ به عبارت دیگر انسان ایرانی یک عقبه ایرانی و انباشت تاریخی دارد. نمیتوان این انسان را با نگاه فروید قالب زد و نباید تحلیلی را که فروید در بستر اندیشهای خود ارائه داده، عیناً روی انسان ایرانی پیاده کرد.
🔹 یکی از دلایلی که در اسلام روانکاوی وجود ندارد این است که سنت روانکاوی به ماجرای اعتراف در مسیحیت برمیگردد، در حالی که در اسلام اعتراف به گناه جزء ممنوعات است. اینکه روانکاوی امروز تا حدودی مشکلات را حل میکند، امری پذیرفته شده است اما باید توجه داشت که انسان ایرانی نیز باید بر اساس مبانی خود به سراغ نظام دانش برود و نظام دانش خود را شکل بدهد.
🔸 دین به زندگی معنابخشی میکند. در اسلام اولین چیزی که فرد با آن مواجه میشود این است که اصول دین تقلیدی نیست. در روایت آمده است که اولین چیزی که خداوند خلق کرد عقل است. اینکه فروید در نفی دین به عملکرد مفسدانه برخی دینداران اشاره میکند، یک دلیل علمی نیست. اگر علمی به مسئله دین نگاه شود مشخص میشود که دین به معنای حقیقیاش انسجام بخش، معنابخش و آرامشبخش است و مهمتر از همه اینکه دین دعوت به عقل و تفکر میکند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧#پادکست | #نشست
☑️ دانش توخالی و خلأ امید در نهاد علم
نشست: مدرسه در جهان بیرویـــا
آسیبشناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی
👤محمدرضا هدایتی؛ دبیر گروه فلسفه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
➕(اینجـا بشـنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
صوت هدایتی.mp3
15.67M