eitaa logo
فکرت
10هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
949 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧 | ☑️ امیدبخشی با کاربردی‌سازی دانش از مسیر هنر نشست: مدرسه در جهان بی‌رویـــا آسیب‌شناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی 👤مصطفی مداح‌نظری؛ کارشناس پژوهش‌سرای آموزش و پرورش ➕(اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ امیدبخشی با کاربردی‌سازی دانش از مسیر هنر نشست: مدرسه در جهان بی‌رویـــا آسیب‌شناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی 👤مصطفی مداح‌نظری؛ کارشناس پژوهش‌سرای آموزش و پرورش 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ کاربردی‌سازی؛ تنها راه امیدبخشی 👤مصطفی مداح‌نظری ✅ گرچه بخش مهمی از وجود روحیه بی‌انگیزگی تحصیلی در بین دانش‌آموزان به‌خاطر تربیت نادرست آن هم در بستر خانواده و جامعه است، اما در عین حال نباید از بحث عدم کاربردی‌بودن محتوای آموزشی نیز غافل شد؛ یکی از الزامات تقویت امید تحصیلی در بین بچه‌ها، کاربردی‌بودن و کاربردی‌شدن مقوله آموزش است. ➕فایل کامل این سخنرانی را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🗂 | امید تحصیلی در گروی آموزش کاربردی 🎙 مصطفی مداح‌نظری 🔸آموزش و پرورش جایی است که پر از دُر و گوهر است؛ همه‌اش سود و برکت است. اگر معلم، یک معلم خوب و ساختمان خوب و ابزار خوب باشد، خروجی بسیار مفیدی حاصل می‌شود. معلم بایستی آسیب‌شناسی صحیحی در بستر بی‌انگیزگی بچه‌ها داشته باشد و راه حلی برای آن پیدا کند. به نظر من درصدی از این بی‌انگیزگش بخاطر تربیت ناصحیح دانش‌آموزان در بستر خانواده و جامعه است؛ اما درصد زیادی از آن، به عدم کاربردی‌بودن محتوای آموزشی ما برمی‌گردد. 🔹ما باید بتوانیم بچه‌ها را مهارت‌محور بار بیاوریم. چرا ما در آموزش و پرورش و وزارت علوم از این مرحله دور هستیم؟ چرا ما نباید معلم هنری داشته باشیم که خودش در یک رشته هنری، تبحر داشته باشد؟ حالا یا تجربه کرده باشد و یا کار کرده باشد؟ 🔸ما معلمینی می‌خواهیم که کاربرد دانش را در مقابل چشمان دانش‌آموزان ظاهر کنند و فقط در این صورت است که می‌توانند آنها را امیدوار به ادامه تحصیل کرده و انگیزه ببخشند. این مساله باید به شکل ساختاری و منظم در روال آموزشی ما نهادینه شود. ➕ مشروح سخنرانی در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔸 | تمدن در انقیاد غرائز ✍️ محمد رایجی 🔹 فروید دین را یک پندار می‌داند، در عین حال که معتقد است ممکن است این پندار درست یا غلط باشد؛ برای آن کارکردهایی نیز قائل است. فروید دین را مرتبط با سوپرایگو می‌داند و از نظریه غرایز برای تحلیل دین استفاده می‌کند. یکی از کارهای روشی فروید این است که بین فرد و توده تفاوتی نمی‌گذارد و همان تحلیلی که برای فرد ارائه می‌دهد را به جامعه نیز تعمیم می‌دهد. از طرفی فروید تحلیل خود از دین را در بنیان داروینیستی ارائه می‌دهد و آن را به یک مسئله پیشاتاریخی اثبات نشده متصل می‌کند. او معتقد است اساساً تمدن در انقیاد غرایز شکل می‌گیرد. 🔸 نظریه فروید همان زمان که آن را ارائه کرد، بسیار مورد نقد واقع شد، به همین خاطر نمی‌توان به آن به عنوان یک علم استناد کرد. یالوم تذکر کلیدی در این خصوص دارد که می‌گوید ما در مواجه با مشکلات انسان دانستیم که مسئله انسان این چیزهایی که فروید گفته نیست بلکه مسئله انسان پنج امر اساسی مرگ، اراده، پوچی، خواستن و معنای زندگی است. انسان ایرانی معجونی از انسانیت، ایرانیت، اسلامیت و مدرنیت است؛ به عبارت دیگر انسان ایرانی یک عقبه ایرانی و انباشت تاریخی دارد. نمی‌توان این انسان را با نگاه فروید قالب زد و نباید تحلیلی را که فروید در بستر اندیشه‌ای خود ارائه داده، عیناً روی انسان ایرانی پیاده کرد. 🔹 یکی از دلایلی که در اسلام روانکاوی وجود ندارد این است که سنت روانکاوی به ماجرای اعتراف در مسیحیت برمی‌گردد، در حالی که در اسلام اعتراف به گناه جزء ممنوعات است. اینکه روانکاوی امروز تا حدودی مشکلات را حل می‌کند، امری پذیرفته شده است اما باید توجه داشت که انسان ایرانی نیز باید بر اساس مبانی خود به سراغ نظام دانش برود و نظام دانش خود را شکل بدهد. 🔸 دین به زندگی معنابخشی می‌کند. در اسلام اولین چیزی که فرد با آن مواجه می‌شود این است که اصول دین تقلیدی نیست. در روایت آمده است که اولین چیزی که خداوند خلق کرد عقل است. اینکه فروید در نفی دین به عملکرد مفسدانه برخی دینداران اشاره می‌کند، یک دلیل علمی نیست. اگر علمی به مسئله دین نگاه شود مشخص می‌شود که دین به معنای حقیقی‌اش انسجام بخش، معنابخش و آرامش‌بخش است و مهمتر از همه اینکه دین دعوت به عقل و تفکر می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 | ☑️ دانش توخالی و خلأ امید در نهاد علم نشست: مدرسه در جهان بی‌رویـــا آسیب‌شناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی 👤محمدرضا هدایتی؛ دبیر گروه فلسفه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی ➕(اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ دانش توخالی و خلأ امید در نهاد علم نشست: مدرسه در جهان بی‌رویـــا آسیب‌شناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی 👤محمدرضا هدایتی؛ دبیر گروه فلسفه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🗂 | دانش توخالی و خلا امید در نهاد علم 🎙 محمدرضا هدایتی 🔸ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که نیروی درونی علم مضمحل شده است؛ جهانی را ما امروز به وجود آورده‌ایم که بدون راهبری علم و بدون نیروی علم، می‌تواند کار کند و انسان می‌تواند در واقع مولد قدرت باشد و سیاست تولید کند. جنبش روشنگری و آن هیمنه‌ای که در واقع علم داشت برای خلق آینده و برای خلق امید، چنین چیزی دیگر وجود ندارد. در واقع علم نیروی درونی خودش را از دست داده که در این صورت تلاش برای بقای علم، در واقع تلاشی است کور برای حفظ ساز و کارهایی به صورت ویترین و نمایشی. 🔹وقتی که ما امروز احساس می‌کنیم که مدرسه ما، مدرسه امیدبخشی نیست، بدون توجه به این نکته اساسی، شروع می‌کنیم به نقدهای ساختاری که سر و تهی واقعاً ندارند. هرکس به روی نقطه‌ای دست می‌گذارد و همان را پررنگ کند و بر اساس همان می‌تواند در رسانه و فضای مجازی یک فضایی را ایجاد کند اما این نقاط، نقاط بی‌پایانی هستند. وقتی که مدرسه نیروی درونی ندارد و علم مسئولیتی را قرار نیست بر عهده بگیرد، هرگونه طرح بیرونی برای حفظ مدرسه و برای بزرگداشت علم تبدیل می‌شود به یکسری فرم‌ها و سازوکارهایی که به زور قرار است چیزی را به اسم علم به دانش‌آموزان حقنه کنند. ➕ مشروح سخنرانی در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
✅ جلسه نهم درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 📌با تدریس: حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی 📌امروز سه‌شنبه‌ هجدهم اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۰:۳۰ برگزار خواهد شد. ✴️ بصورت حضوری| رایگان| خواهران و برادران 📌جهت ثبت‌نام به آی‌دی @reza_Ojaghi پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch
🎧 ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جلسه هفتم: نابرابری اجتماعی چگونه در نظام آموزش و پرورش بازتولید می‌گردد؟ 📥 (اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری ▫️جلسه هفتم داستان از شاهنامه پیرامون طبقاتی بودن آموزش (00:42) تعلیم و تربیت میتواند شاکله زیست بشر را تغییر بدهد (05:37) آموزش‌ و پرورش سرمایه‌محور تا هزینه‌محور (08:27) شکل‌گیری بنگاه‌محوری و نگاه بازاری در آموزش و پرورش ایران (10:33) فخر فروشی بازار؛ همه چیز پولی شده است! (13:52) رویکرد هابرماس درباره وضعیت انسان امروز (20:48) حافظه‌محوری در آموزش (28:37) آموزش و پرورش یک مسئله حاکمیتی است (33:50) تحول در آموزش و پرورش به این سادگی نیست! (40:43) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام