💠 #اخطار و اذکار از خطري جدي:
1⃣در تمدن سازي اسلامي،نياز جدي به حکمت و عرفان،بعنوان نظام بينشي دين اسلام نمايان ميشود. زيرا بر مبناي نظام بينشي اسلامي است که، نظام ارزشي اسلامي و احکام عمليه فرديه و اجتماعيه در شئون و حوزه هاي مختلفِ فرهنگي و اقتصادي و... بنا ميشود. و تا به اين مهم رسيدگي نشود تقريبا هيچ گام مهمي براي اسلام ناب، برداشته نشده است(اسلام ناب غير از اسلام سکولاريزه است، و اقتضاي اسلام حقيقي، تشکيل تمدن اسلامي است). شايان ذکر است که،امام امت حضرت روح اللّه موسوي خميني ره جمع بين نظام بينشي و ارزشي دين کرده بود،و بقدر وسع در هر دو ساحت علمي و عملي دين مجتهد و صاحب نظر بود، لذا بر همين اساس بناي حکومت اسلامي را بر مبناي عرفان و حکمت و فقه پي ريزي و پيگيري فرمود(ره).
2⃣همينطور در غرب و ديگر ممالک، نظام ارزشي را بر مبناي نظام بينشي و جهان بيني مخصوصي پيريزي ميکنند. بعنوان مثال آنچه اکنون بنام علم اقتصاد و يا علوم ارتباطات و يا علوم اجتماعي و يا... در ايران و بسياري ديگر از نقاط جهان تدريس ميشود، بر مبناي نظام بينشي ليبراليسم ميباشد.شايان ذکر است که اين نظام بينشي منحوس(ليبراليسم) خود از کتاب ضالّ و مضلّ زوهر(zohar)،اشراب ميشود. و اين نظام فکري در ديد کلان غرضي بجز منغمر کردن بشر در ماده و هوس،و تقابل با مکتب الهي بوسيله ي اشاعه فحشا، ندارد.
3⃣نظام ارزشي عينا منطبق بر نظام بينشي است. بعنوان مثال: در دکترین لسهفر، فاعل هوس، دو گزارهی «نفی تبعیت از شرع و عقل» و «تبعیت از شیطان و هوای نفس» را پيريزي ميکند(و اين امر همان نظام بينشي اومانيست و ليبراليست است) و قله هوس فردی، به اندازهی عملِ فاعلِ هوس، ارتفاع میگیرد.
بنمایهی طرحریزی استراتژیک در امانیسم(که يکي از عمده مباني ليبراليسم هست)و نخ تسبیح آن، لسهفر ميباشد. به نظام بينشي لسه فر در دانشگاهها کوچکترين اشاره اي هم نميشود ، و تنها در اقتصاد و نظام ارزشي، نظريات وي تدریس میشود.پس در نظام اسلامي که داراي تاسيساتِ غني ميباشد واجب است که هر نظام ارزشي،از اقتصاد و علوم سياسي و روابط بين الملل و علوم اجتماعي و... بر مبناي نظام بينشي همان مکتب(اسلام)پي ريزي و پيگيري شود.
4⃣اکنون، پس از ساليانِ سال که شبکه ي عظيم نفوذ، در داخلِ نظام اسلامي، مجري منويات نظام ليبرالي(شيطاني)،است. #اخطار اين است که اکنون تضاد و تقابل بينش اسلامي (که امام ره طرح کلي آن را پي ريزي کرد) با ايدئولوژي شيطاني ليبرال به اوج خود رسيده. لذا جبهه ي اسلام،ناگريز به انقلابي مجدد در داخل هست تا بتواند نظام ارزشي حکومت(جمهوري اسلامي) را منطبق بر نظام بينشي اسلامي کند. در اين صورت پرده از چهره اين شبکه عظيم مي افتد و کثافت اين خناثان کاملا نمايان ميشود که اين اتمام حجتي است براي قشر نا آگاه. بديهي است پيروزي جبهه ي اسلام در برابر جبهه ي کفر(ليبرالهاي کنوني)،تقويت و نهادينه شدن اسلام را در جهان نتيجه خواهد داد. و متقابلا،غلبه ي جبهه ي کفر بر جبهه ي اسلامي قطعا موجب ضربه اي مهلک و سيلي سخت، براي اسلام و قرآن خواهد بود...
5⃣انقلاب سال 57، انقلابي سياسي بود. و بجهت نوشاندن جام زهر به اسلام، توسط #استاد_اخلاق!(مغروق استخر فرح)، منجر به فراگيري اسلام در جهان نشد. اما انقلاب کنوني که به جبهه ي اسلام تحميل خواهد شد، انقلابي در ساحتهاي متنوعي خواهد بود.لذا با پيروزي اسلام، و مانع شدن از نوشاندن جام زهري جديد به اسلام،توسط استاد اخلاقي ديگر، از همان قماشِ ليبرال؛ شاهد استحکام چشم گير اسلام در جهان خواهيم بود.
6⃣در #انقلاب جديد، هر کس به اندازه استعداد و قابليت فردي سهيم خواهد بود، و سهم حوزه هاي علميه بعنوان،مستنبط و تبيين کننده ي نظام بينشي اسلامي، و راهنماي عامه ي مردم به راه صواب، پر رنگ تر از هر قشري است.لذا يا حوزه ها موجب سربلندي هر چه بيشتر اسلام ميشوند و يا موجب زمين خوردن اسلام.
🔸الحاصل:
تاريخ تکرار ميشود. انتخاب با ماست که #کوفي منشي و به مسلخ بردن اسلام را تکرار نکنيم.
📋نکته:
در خصوص ليبرال به کرّات در همين کانال مطالبي تقديم شده، که با سرچ ساده ي عنوان #ليبرال ميتوان آنها را مشاهده کرد.
📋نکته:
آنچه در متن آمده،ديدگاهي است که به استمداد از حکمت تفوه بدان شده،لذا نه تنها بي ربط با حکمت نيست بلکه کاملا منتشي از آن است.
⭕️نوشته شده به تاريخ 21 ذيقعده 1439.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠قسمتي مهم از #منشور_روحانيت:
🔸روحانیون وابسته و مقدسنما و #تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند.
امروز عدهای با ژست تقدسمآبی تیشه به ریشهی دین و انقلاب و نظام میزنند.
خطر تحجرگرایان و #مقدسنمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست.
طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند.
ارعاب و زور؛ و خدعه و نفوذ، دو راه استکبار برای ضربه زدن.
اولین و مهمترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است.
خون دلی که پدر پیرتان از این دستهی متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است.
🔸شعارهای انحرافی روحانیت #متحجر:
1⃣شاه سایهی خداست.
2⃣با گوشت و پوست نمیتوان در مقابل توپ و تانک ایستاد.
3⃣ما مکلف به جهاد و مبارزه نیستیم.
4⃣جواب خون مقتولین را چه کسی میدهد.
5⃣حکومت قبل از ظهور امام زمان علیهالسلام باطل است.
تنها راه حل، مبارزه و ایثار و خون بود و اولین و مهمترین فصل خونین مبارزه در عاشورای 15 خرداد رقم خورد.
🔸آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانینما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است.
🔸شکست خوردگان دیروز، سیاستبازان امروز شدهاند.
🔸ولایتیهای دیروز که در سکوت و #تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریختهاند در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکستهاند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیّش نبوده است، امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را میخورند!
🔸مردم عزیز ایران باید مواظب باشند که دشمنان از برخورد قاطع نظام با متخلفین از به اصطلاح روحانیون سوء استفاده نکنند و با موجآفرینی و تبلیغات، اذهان را نسبت به روحانیون متعهد، بدبین ننمایند.
خدا میداند که شخصاً برای خود ذرهای مصونیت و حق و امتیاز قایل نیستم. اگر تخلفی از من هم سر زند، مهیای مؤاخذهام.
#امام_خميني ره
💢کانال فِي الحکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠قسمتي مهم از #منشور_روحانيت: 🔸روحانیون وابسته و مقدسنما و #تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند. امروز
🔰أقول:
🔸گفت، با عوض شدن ارزشها، عوضي ها با ارزش ميشوند:
مطمئنا در جامعه ي کنوني که جنگ تمام عياري عليه اسلام به راه افتاده، توانايي تشخيص دشمن و مضراتش براي جامعه ي اسلامي، و نشان دادن راه صحيح به عامه ي مسلمانان در قبال دشمن، به مراتب مهم تر است از توانايي استنباطِ مستحباتِ قبل و بعد از ختنه، و بسنده کردن به تبيين احکام جزئيه فرعيه براي مسلمانان! با کمال احترام بايد گفت، ارزش واقعي افرادِ دسته دوم در سنجه ي انصاف، بيش از مُفتيان نيست، زيرا کاري جز افتاء در امور جزئيه فرعيه از دستشان ساخته نيست و فرق دوست و دشمن را هم نميدانند. تلخي مسئله اما اينجاست که جو حاکم بر حوزه ها اينطور است که فقه و اصول امپراتوري ميکنند و جريان حوزوي اصالت را تنها به استنباط احکام جزئيه فرعيه داده است. و عمده امور اصيل و اهَم ديگر، از ديدگاه اين افراد، حاشيه پنداشته ميشود، طبيعتا در اين فضا بجهت برعکس شدن ارزشها، انگلهاي خبيثي چون صادق شيرازي ها(بجهت مفتي بودن) با ارزش ميشوند و موردِ اکرامِ ديگر مفتيان قرار ميگيرند(دشمن را دوست ميپندارند بجهت اشتباه در مناط دينداري، و ارزشي پنداشتن امري که به خودي خود هيچ ارزشي ندارد).
درست مثل اين ميماند که صبح عاشورا عده اي مفتي بجاي اينکه دشمن اسلام را به مسلمانان نشان دهند و به ياري اسلام برخيزند، تنها اعمال جزئيه فرعيه (از مستحاب اسب سواري در ميدان جنگ و نحوه ي نماز رعب و...)را براي مسلمانان بازگو کنند!
آيا همه ي اسلام همين احکام جزئيه فرعيه است؟! اگر اينطور است پس تفاوت اسلام با تفکر دگم مسيحيت چيست؟! آيا اسلام هيچ نظام بينشي ندارد که اين احکام در سايه آن معنا پيدا کند؟! پس فرق اسلام با افسانه هاي يهود چيست؟! وقتي نظام بينشي دين را، نفهميده کشک معرفي کنيم، نتيجه اش همين ميشود که اوباشي مثل صادق شيرازي را به علت مفتي بودن قابل احترام بدانيد...
📋نکته:
وللّه اقتضاي اسلام حقيقي تشکيل حکومت و ايستادگي در مقابل ظالم است، خدا هدايت و رحمت کند مفتياني را که اسلام را سکولاريزه کردند و به جهت اصيل نشان دادن احکام جزئيه فرعيه، دين الهي را کاريکاتوري به جامعه و جهان معرفي کردند.
📋نکته:
وللّه کسيکه حکمت بخواند و حيله هاي مختلف طاغوت را از بين جملاتشان نفهمد و وظايف فردي و اجتماعي خود را تشخيص ندهد، از حکمت و عرفان اسلامي(که لب دين هستند)جز اصطلاحاتي بي ارزش هيچ نفهميده. و صد البته که ارزش مفتيان از امثال اين افرادِ به اصطلاح حکمت خوانده، بسي بالاتر است.
#تحجر #مفتي
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
📚مبانی #سکولاریسم: 1⃣عقل محوری. 2⃣اومانیسم. 3⃣نسبت گرایی. 4⃣سنت ستیزی. 5⃣لائیزیم. 6⃣اباحی گری. 7⃣
⭕️ #سکولاريسم:
⭕️زبده ي مباني سکولاريم و تعريف موجز هريک از آنها و مدلهاي موجود آن(اعم از ديني و غير ديني).
⭕️مخصوص کسانيکه وقت يا حوصله مطالعه ي هفت ، هشت جلد کتاب را ندارد.
🔸اين کتاب حاوي مطالب جديد و حرفهاي تازه اي نيست. استاد سيد جلال الدين آشتياني(ره) در کتاب نقدي بر تهافت الفلاسفه ، پاسخهاي کافي را به عمده ي اين کج فهمي ها داده است.
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔸اين کتاب حاوي مطالب جديد و حرفهاي تازه اي نيست. استاد سيد جلال الدين آشتياني(ره) در کتاب نقدي بر ته
#امام_خميني رضوان اللّه عليه:
1⃣نهی از انکار مقامات عارفان:
🔸 دخترم! سعی کن اگر اهلش نيستی و نشدی، انکار مقامات عارفين و صالحين را نکنی و معاندت با آنان را از وظايف دينی نشمری، بسياری از آنچه آنان گفتهاند در قرآن کريم به طور رمز و سربسته، و در ادعيه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است، و چون ما جاهلان از آنها محروميم با آن به معارضه برخاستيم.
📚صحيفه امام خمينی ج 18 ص 453.
2⃣نهی از تکذیب بی تصوّر معنای وحدت وجود:
🔸 پيش عقل سليم همان طور كه تصديق بى تصوّر، از اغلاط و قبايح اخلاقيه به شمار می آيد، تكذيب بى تصوّر نيز همين طور، بلكه حالش بدتر و قبحش افزون است.
🔹 اگر خدای تبارك و تعالی از ما سؤال كند كه شما كه مثلاً معنى وحدت وجود را به حسب مسلک حكما نمی دانستيد و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نكرديد و تعلّم آن علم و مقدّمات آن را نكرديد، برای چه كوركورانه آنها را تكفير و توهين كرديد؟ ما در محضر مقدّس حق چه جوابى داريم بدهيم جز آن كه سر خجلت به زير افكنيم؟!
🔸و البته اين عذر پذيرفته نيست كه من پيش خود چنين گمان كردم. هر علمی كه مبادی و مقدّماتی دارد كه بدون علم به مقدمات، فهم نتيجه ميسور نيست، خصوصاً مثل چنين مسئله دقيقه كه پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقيقت و مغزای آن به حقيقت معلوم نشود.
🔹 چيزی را كه چندين هزار سال است حكما و فلاسفه در آن بحث كردند و موشكافى نمودند، تو می خواهی با مطالعه يک كتاب يا شعر مثنوی مثلاً با عقل ناقص خود ادراک كنى! البته نخواهی از آن چيزی ادراک كرد.
📚اربعین حدیث حضرت امام خمینی(ره).
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔸انسان کارخانه اي است که معاني را ميگيرد و در عالم خيال بصورت اشباح و اشکال در مياورد همانطور که اين
💠 #انسان_کامل:
إعلم، أن کل شي طالب لکماله، و کمال کل شي هو اصله، فکل شي طالب لأصله و يرجع اليه. و الشرط في تحقق الرجوع هو تطابق الاول و الاخر و الباطن و الظاهر و الاصل و الفرع و الکمال و النقصان. و معني التطابق هو کون الفرع و هو الآخر و الظاهر جامعا لجميع الاعيان و الاسماء و الصفات و مندمجا فيه الکثرات، کما أن الاصل يکون کذلک؛ فإذا صار کذا، کان مطابقا. و مَن يکون کذلک، لا يکون إلا الکون الجامع و الحقيقة الإنسانية، فهو باب الابواب. فلابد لکل طالب للکمال أن يدخل هذا الباب و يسلک هذا الصراط حتي يصل الي کماله و تحقق له الرجوع إلي اصله. فالحقيقة المحمدية، صلي اللّه عليه و آله، بذاتها بلاتوسط ترجع الي اصلها. و من الاولياء من يکون عين هذا الحقيقة کعلي، عليه السلام، و من شاء اللّه من العترة؛ و منهم من يكون من اتباعه و شيعته كسائر الأنبياء و الاولياء. و الأشياء كلها بها. و بعبارة اخري، ما سوي اللّه بواسطة هذه الحقيقة ترجع الي اصلها، فلابد لها من الإنقياد و الطاعة لهذه الحقيقة.
📚للاستاذ العارف ميرزا محمد رضا قمشه اي(ره) في تعليقاته علي شرح الفصوص القيصري،فص آدمي.
_____________________________________
🔰أقول:
1⃣انسان در عرف عرفان جنس است که تحتش انواعي است. نه نوعي تحت جنس.لذا هر انساني(غير اولياي الهي)حيوان بالفعل و انسان بالقوه است، و باب اللّه يا باب ابواب، فقط انسان کامل و کون جامع ميباشد.
2⃣قد أشار في کلامه، به قاعده ي تطابق بدايات بر نهايات به اين بيان که يرجع کل شيء الي اصله و منظور از اصله همان مبتدا ميباشد. و تفاوت بين مبدا و منتهي به اجمال و تفصيل است.
3⃣کون جامع، جامع جميع(نه مجموع) حقايق وجوبيه و امکانيه است. لذا کمال جلا و استجلا به وي است. همانطور که خداوند في السماء اله و في الارض اله، يک مستخلف ميخواهد که هو في السماء الوجودي انسانٌ و في الارض الوجودي الانسانٌ لذا چون عرش و فرش نظام هستي را پر کرده است، ميشود تجلي اسم جامع و حلقه ي وصل فيض اقدس و مقدس.
4⃣اينکه فرمود همه ي اشياء بواسطه کون جامع ترجع الي اصلها، و بعد نتيجه گرفت که، فلابد لها(أي للاشياء) من الانقياد و الطاعة لهذه الحقيقة؛ بجهت ممد الهمم بودن حقيقت محمديه(ص)ميباشد، به اين بيان که چون ممد الهمم است تمام نبوات و ولايات سايه ي ولايت مطلقه ي ذاتيه اوست(ص)؛ فلذا دعوت و دعايي جز بسوي او و براي او نيست چنانچه حق فرمود:((و قضي ربّک الا تعبدوا الا ايّاه و بالوالدين احسانا))،(الإسراء،23)؛ و همچنين يکي از دو پدر روحاني است که فرمود:((أنا و علي ابوا هذه الامة)).
📋نکته:
تعليقه 4⃣ تقريبا مضمون فرمايش امام خميني ره است(در تعليقات بر شرح فصوص قيصري)، البته با اضافاتي.
#خليفة_اللّه #باب_الابواب #انسان_كامل #کون_جامع #حقيقت_محمديه ص
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠قسمتهايي از يک مقاله درباره #اجتهاد در احکام عمليّه(فقه اصغر) و اصول علميه(فقه اکبر): 🔸پس از غيبت
💠بيانات يک مجتهدِ فهميده و يک فقيهِ جامع الشرايط در فروع و يک فقيهِ بصير در اصول و يک رهبر فرزانه، درباره جايگاه فلسفه از منظر اسلام:
#فلسفه_یک_علم_دینىِ_محض_است
🔹اگر چنانچه فلسفه حساب خودش را از حوزه جدا نکند - یعنی همان دعوای قدیمی و سنتىِ علوم عقلی و علوم نقلی تشخص پیدا نکند - بهتر است.
🔸مثلاً امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی میآمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت.
🔹واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟ بزرگان فلسفه ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟ فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد. خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است.
🔸گذشتگان ما هم همین جور بودند. خب، شما ملاحظه کنید مرحوم فخرالمحققین اجازه روایتی میگیرد از سید حیدر آملی، و به او اجازه روایتی میدهد، با چه تجلیلی! سید حیدر یکی از آن قلندرهای درجه یک عرفان است، لیکن فخرالمحققین آنجور از او تجلیل میکند.
🔹مرحوم علامه حلی (رضوان الله علیه) شرح «حکمة العین» دارد. خود ایشان هم شاگرد کاتبی است، شرح «حکمة العین» هم دارد.
🔸به نظر من باید برگردیم به همین مبنا و همین معنا. این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛ اینها همهاش یکی است، یک هدف دارد.
📚بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#فلسفه #فقه_اکبر #اجتهاد
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠بيانات يک مجتهدِ فهميده و يک فقيهِ جامع الشرايط در فروع و يک فقيهِ بصير در اصول و يک رهبر فرزانه، د
🔰أقول:
🔸دين الهي منطوي در همين نصوص شريفي است که به دست ما رسيده؛ و اين نصوص شريف دو قسم هستند:
1)نصوصي که خاصيت عملي دارند و مربوط به ساحت عمل هستند.
2)نصوصي که خاصيت علمي دارند و مربوط به ساحت علم هستند.
🔸دو رويکرد مقابل نصوص داريم:
1)اجتهادي و علمي.
2)اخباري و غير علمي.
🔸مطلق اجتهاد نياز به ابزار دارد. عمده ابزار اجتهاد در نصوصي که خاصيت عملي دارند علوم شريف فقه و اصول فقه ميباشند؛ و همچنين عمده ابزار اجتهاد در نصوصي که خاصيت علمي دارند، علوم اشرفِ فلسفه و عرفان ميباشد.
🔸اصطلاحا دسته اول مشهور به فقه اصغر و دسته دوم مشهور به فقه اکبر هستند. پس فقيه حقيقي در دين، فقط کسي است که در هر دو ساحت معاً مجتهد بوده باشد.
📋نکته:
در اجتهاد(خصوصا در ساحت علمي دين)بيش از اين حد حرف هست لکن خلاصه ي مطلب چنان بود که عرض شد.
📋نکته:
فقيه در امور جزئيه فرعيه، فقط در صورتي اجازه دارد در مورد ديگر علوم به حمل شايع فتوا دهد که مطلع از اصطلاحاتِ اهل آن علم و مقاصدشان باشد. در غير اينصورت تحکم بلا حکم کرده و فتوايش از نظر فقهي و عقلي و شرعي و منطقي ضمانت اجرايي ندارد.
📋نکته:
اگر چنانچه فقيهي(در امور جزئيه فرعيه)بجهت کم کاري مانع ديگران از کسب معارف و اجتهاد در اصول دين شود، سد راه الهي و جنايت کرده است چه بداند و چه نداند.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔸آيت الله محمد تقي آقانجفي:
در شب جمعه اي که در سامرا اقامت داشتيم...مشرف به سرداب شديم و به استغاثه و تضرع به درگاه حضرت صاحب العصر عج پرداختيم.در همين اثنا صداي تسبيح جمادات و ذکر کلمه طيبه لااله الاالله را که از چراغ ساطع بود شنيديم؛صدايي را ميشنيدم ولي کسي را نميديدم که ميگفت:(ذوق عرفان روزي شما گرديده)سپس او را بالعيان ديديم و ما را خبر از بعضي علوم مناياو فصل الخطاب داد.
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔸آيت الله محمد تقي آقانجفي: در شب جمعه اي که در سامرا اقامت داشتيم...مشرف به سرداب شديم و به استغاثه
💠معرفي چند اثر از آيت اللّه محمد تقي آقا نجفي اصفهاني(مسجد شاهي).
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔸تفسير قرآن.
🔹اين تفسير ناقص بوده و با مذاقي عرفاني نگاشته شده که البته در آن به قواعد فقهي و ادبي هم پرداخته شده.
@felhekmat
🔸شرح زيارت جامعه کبيره.
🔹اين شرح ناقص ميباشد و با مذاقي عرفاني نگاشته شده لکن مولف جليل القدر آشنايي کافي را با علم فلسفه ندارد و آثار اين عدم اطلاع در اثر، به چشم متخصصين ميخورد.
@felhekmat
🔸حکمت عملي.
🔹کتاب خوبي است براي متذکر شدن و موجب تروّح نفوس.(مشتمل بر اشعار/نصايح/اوراد/وقايعي که بر خود مولف گذشته و.... با قلمي زيبا و رسا).
@felhekmat
◾️صلوات محیی الدین #ابن_عربی بر امام جواد علیه السلام:
صلَوات اللهِ و ملائکته و حملة عرشه و جميع خلقه من ارضه و سمائه علي،
باب اللّه المفتوح و کتابه المشروح، ماهية الماهيات، مطلق المقيّدات، سرّ السريّات، الموجود في ظلّ اللّه الممدود، المنطبع في مرآت العرفان، المنقطع من نَيلِه حبل الوجدان، غوّاص بحر القِدم، مهبط الفضل و الکرم، حامل سرّ الرّسول، مهندس الارواح و العقول، اديب معلمة الاسماء و الشئون، قهرمان الکاف و النون، غاية الظهور و الايجاد، محمد بن عليٍّ الجواد، عليه الصّلوة و السّلام.
📚رساله مناقب.
#امام_جواد ع
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠#حکمت چيست؟
1⃣تعريف مشهور:
العلم بحقائق الأشياء و عمل بمقتضاه.
🔸ترجمه:علم به حقايق اشيا و عمل به مقتضاي آن.
📚شرح فصول الحکم قيصري، تقديم و تحقيق و تعليق سيد جلال الدين آشتياني، ص323.
2⃣تعريف امام خميني(ره):
ليس معني الحکمة في لسان اهل اللّه ما ذکره الشارح(قيصري)؛ بل الحکمة عبارة عن معرفة اللّه شؤونه الذاتيه و تجلياته الأسمائيه و الأفعالية في الحضرة العلميه و العينية بالمشاهدة الحضورية و العلم بكيفية المناكحات و المراودات و النتائج الإلية في الحضرات الأسمائية و الأعيانية بالعلم الحضوري. و يمكن أن يكون الحكمة هي العلم بكمال الجلاء و الإستجلاء؛ فان كمال الجلاء ظهور الحق في المرآة الأتم، و كمال الإستجلاء شهوده نفسه فيها؛ فتدبر.
🔸ترجمه:معني حکمت در زبان اهل اللّه آنگونه که قيصري گفت نيست؛ بلکه حکمت عبارت از شناخت خدا و شناخت شئونات ذاتي او و تجليات اسمائي و افعالي او در حضرت علميه و عينيه با مشاهده حضوري است و علم به کيفيات مناکحات و مراودات و تولدهاي الهي در حضرت اسمايي و اعياني با علم حضوري است. و ممکن است که حکمت همان علم به کمال جلاء و استجلاء باشد. پس کمال جلاء همان ظهور حق در آينه هاست و کمال استجلاء آن است که خودش را در آينه ها مشاهده کند؛ فتدبر.
📚شرح فصول الحکم قيصري، تقديم و تحقيق و تعليق سيد جلال الدين آشتياني، ص323، تعليقه 50.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #امام_خميني ره:
🔸و الحاصل: اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند.
📚تقريرات فلسفه امام خمینی،ج۳،ص۴۷۲
______________________________________
🔰أقول:
کمال الانساني في الطور الالهي، کمال مطاوعت و معرفت را به همراه دارد که همان کمال سعادت انساني است.قوله تعالي:((و ما خلقت الجنّ و الانس الا ليعبدون))؛ و عبادت(مطاوعت)فرع بر معرفت ايقاني(معرفت)است.
معرفت به معناي علم حضوري به حقايق اشياء ميباشد، لذا حکمت متعاليه که در واقع ترجمه ي شهود عارف به مفهوم و در قالب استدلال است، ظلّ مشهود و مکشوف است مِنْ بُعدٍ، لذا اقل مراتب سعادت فهم صحيح يکدوره حکمت ميباشد.
#فلسفه #سعادت #امام_خميني ره #مراتب_سعادت
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #مقام_معظم_رهبری:
«تفكّر فلسفى اسلام و فهم درست از مبانى اسلامى، كارى مي کند كه انسان در هر لحظه اى از لحظات، احساس می كند در كجاى راه و به سمت كدام هدف حركت مي كند؛ قدرت تحليل براى حوادث مييابد و وظيفه ى خودش را در هر شرايطى تشخيص می دهد. امروز بايد جوان ما اينگونه باشد. البته دشمن، خوشش نمی آيد؛ دشمن هرجا چنين چيزهايى را مشاهده كند، هر طور بتواند با آن مبارزه مي كند.»
📚در جمع دانش آموختگان طرح ولايت(۱۳۷۸/۰۶/۱۳).
______________________________________
🔰اقول:
1⃣با اينکه رهبر عظيم الشان به علم فلسفه شهره نيستند لکن فرمايششان دلالت تام و تمامي به احاطه ي حضرتشان بر فحواي کلام فلاسفه و روح معاني ايشان دارد.(گرچه نميتوان احاطه ي حضرتشان بر تاسيسات مکاتب گوناگون حکمي را از اين کلام به تنهايي استنباط کرد).
2⃣فلسفه ي اسلامي_اعني الحکمة المتعالية_به تمامه مبتني بر زبده ي معارف اسلامي است، لذا فهم کننده ي مقاصد حکما_اعني الرّاسخين في العلم مِن الانبياء و الاولياء و العرفاء الامت المحمدي ص و الفلاسفة الذين هم مترجمين العلوم الحضوري بالحصولي_فهم ميکند زبده و لبِّ معارف و مقاصد و بينش اسلامي را به اندازه ي فهم و وسعش. و به همين جهت ميتواند در هر لحظه اي به نحو بالجمله يا في الجمله_بسته به فهم فلسفي اش_تشخيص دهد که خواسته ي قرآن از وي چيست و چقدر از راه را رفته و چقدر از آن مانده فإن شئت قلتَ کأنه شخص بصير ميشود(أقول کأنه لا أقول أنه لاختلاف بين المقامين الحصول و الحضور و البصيرة في العرف العرفان مخصوصٌ بالعلم الحضوري و ظلّه هو الحصول و المفهوم).
3⃣هر که #بصير نيست کور است. لذا نه راه را ميداند و نه وظيفه اش را و مذبذبين بين هؤلاء ميباشد. چه بسا بيراهه را راه پندارد و جماعتي را گمراه سازد!
4⃣آنکه سر از نظام بينش اسلامي در نميآورد معارف دين و ائمه(ع)را نفهميده لذا طبعا آنچنان فايده اي هم براي اسلام ندارد و اگر بطور کل حکمت را رد کند يا حکمت را مخالف دين پندارد، آنچه رد کرده اصل و اساس دين است. حوزه اگر فقط به امور جزئيه فرعيه شخصيه بپردازد دين شريف اسلام را در حده تفکراتِ يهوديان کاتوليک و کليساي قرون وسطاي مسيحيان خار و خفيف کرده است. زيرا نظام بينشي يهوديان مشتمل بر افسانه و خرافات است و نظام بينشي مسيحيت آنقدر دگم است که شرط سعادت را ايمانِ تعبديِ محض به بافته هايشان و عدم دخالتِ هرگونه عقلانيت ميداند.
📋نکته:
سابقا درباره #بصيرت در همين کانال مختصر صحبتي شد و آن بحث متمم و مکمل اين قسمت ميباشد.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حسين جان! پدرو مادرم فدات که وحشيا برات گريه کردن.
🔅اصلا حسين(ع)جنس غمش فرق ميکند
🔅اين راه عشق پيچو خمش فرق ميکند
🆔 @felhekmat
◾️صلوات #ابن_عربی بر حضرت امام باقر علیه السلام:
صلوات اللّه و ملائکته و حملة عرشه و جميع خلقه من ارضه و سمائه علي باقر العلوم، شخص العلم و المعلوم، ناطقة الوجود، ضرغام آجام المعارف، المنکشف لکل کاشف، الحياة السّارية في المجاري، النور المنبسط علي الدراري، حافظ معارج اليقين، وارث علوم المرسلين، حقيقة الحقائق الظهورية، دقيقة الدقائق النورية، الفك الجارية في الجج الغامرة، المحيط علمه بالزبر الغابرة، النباء العظيم، و الصراط المستقيم، المستند لکل ولي، محمد بن علي عليه السلام.
📚 رساله مناقب.
#امام_باقر ع
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat