eitaa logo
فِي الحِکمَة
942 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
فِي الحِکمَة
💠 #کل_شي_فيه_کل_شي: در مقام بيان اين #قاعده_عرفاني به بيان فلسفي ميتوان گفت؛ چون وجود بسيط است نه خ
💠فائدة: 🔹قد افاد و اجاد الشيخ الاکبر بکتابه "المسائل لإيضاح المسائل": إعلم أن كل شيء فيه كل شيء و إن لم تعرف هذا، فالتوحيد لا تعرفه لو لا ما في الواحد عين الإثنين و الثلاثة إلي ما لا يتناهي، ما صح أن يوحد به، أو يكون علتهما؛ (المسئلة الثامنة و العشرون). 🔸و قد استظهر و استنبط الرفق و المعانقة هذا القاعدة الشريفة مع بساطة الوجود بقضّها و قضيضها. و إذا استبان لک هذا _انتبه ان الوهم و الخيال و الشيطنة غير الفهم بالعقل مستنير بنور الشرع المقدس_ رفع و دفع كثير الغوامض و العويصات الحكمي، لاسيما كيفية السريان الوحدة في الكثرة و ايضا العينية و التساوق الصفات الجمالية و الجلالية، حتي ساق الكلام إلي المسائل العلم السلوك العملي. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠نحوستِ موسيقي: 🔹 از موانع تربيت است و تکرار گوش دادن به آن آثار مخربي بر انسان دارد، مغز انسان را تباه ميکند و از تفکر جدا ميسازد. فرد را از جديت دور ميکند و عنصري سست بار ميآورد. شايان ذکر است که انسان ابتدا گناهان کوچک را مرتکب ميشود، بعد گناهان بزرگت را، در مرحله بعد عقايدش سست ميگردد و در مرحله بعد افکارش ظلماني ميشود و سپس به حجود و انکار ميرسد... . ⭕️امام خميني (ره). 📚صحيفه امام، ج9، ص57و202. 📚همان، ص200. 📚شرح چهل حديث،ص258. 📚منظومه فکري امام خميني، ص407. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠عالم ربّاني: اگر معنى #تصوّف و #صوفى عالمان ربّانى هستند كه داراى مقام معرفة اللّه و تخلّق باخلاق
🔷رسول خدا(ص)فرموند: من پنج کار اطفال را دوست دارم: 1⃣اول آنکه پيوسته گريانند. 2⃣دوم آنکه بر سر خاک گرد ميآيند. 3⃣سوم آنکه بدون حقد و کينه باهم دعوا ميکنند. 4⃣چهارم آنکه براي فردا چيزي ذخيره نميکنند. 5⃣پنجم آنکه خانه ميسازند و سپس آنرا بدست خودشان خراب ميکنند. 📚روح مجرد،ص597. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 🔹 ۲۹: إن الروح الذي لك من جوهر عالم الأمر؛ لا يتشكل بصورة ولا يتخلق بخلقة ولا يتعیّن باشارة ولا يتردد بين حركة و سکون؛ فلذلك يدرك المعدوم الذي فات و المنتظر الذي هو آت و يسبح في عالم الملكوت و ینتقش من خاتم الجبروت. 🔸ترجمه: همانا روح تو که از جوهر عالم امر است، صورت و شکل ندارد. به اشاره ای [حسی] نیز معین و محدود نمی شود، و دستخوش حرکت و سکون نمی گردد. از این رو [روح] آنچه معدوم و سپری شده است و آن چه منتظر آمدنش هستیم را ادراک میکند، و در عالم ملکوت [عالم معقول و اعلی] به گردش در می آید، و از نگین جبروت [عالم مجردات] نقش می پذیرد. (مترجم:حیدر شجاعی). ___________________________________ 🔰أقول: به حکمِ ، فیض حق متعال از جلال و کمون به جمال و ظهور، تا معسعس و دیجور ماده، امتداد دارد؛ و پس از این امتدادِ ظل، فیض، دیگر بار راجع است به بطون و خفی. از طرفی استقلال فیض، با عین الربط بودنِ آن در تنافر، و از طرف دیگر، در صورتِ عدم تنزل، و یا اعدامِ پس از اظهار، تعلق علم به هر معلومی ممتنع میبود، که هذا سفسفطة و ظاهر الفساد. بنابراین فیض رجوع به باطن دارد و معدوم نمیگردد. اما علت امتناع علم، به فیضِ معدوم، تخلف و خروج عین خارجی از مثل نوریه اش است که رکاکتِ این توهم بر هیچ اریب مخفی نیست. به دیگر بیان:چون متعلق علم همواره از ثابتات تواند بود نه متغیرات_إما مِن بعدٍ و إما مِن قرب_و عین خارجی هیچگاه معلوم نتواند بود؛ و چون آنچه در علم و ادراک موضوعیّت دارد، مثل نوریه است؛ لذا در صورتِ تخلف عین خارجیئی از عین ثابتش (که البته محال است) علم بدان عین خارجی که رشحه و صنمی است از مثل نوریه اش، مستحیل خواهد شد. از این رهگذر، تطرّق به معنا و مقصدِ ژرفِ معلم ثانی، هموارتر شد. اکنون گوییم:مسانختِ صدر با مثل نوریه، مصحّح علمِ اوست. و چون این علم بر مثل نوریه ی اعیان خارجیه تعلق میگیرد، قابل تطبیق بر آنهاست؛ کلام حکیم الهی در این باره چنین است:《چون عقل انسان از آن عالم است، از محسوس مثالی را انتزاع میکند که به کلیّت مشابه است با آنچه در عالم عقل است و به جزئیت مطابق است با موجودی که در عالم حس است》۱. به دور از شغب، با لمحه ای رویّت، تعالی و توافق فحوای فرمایشِ معلم ثانی، بر فاضلِ منصفْ مسجّل و مبیّن است؛ و صدور این جنس از معانیِ غوانی، بجز از معلم ثانی، بعید مینماید. 1_محبوب القلوب:ص۲۶۳. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠تحميل #قطعنامه_598 از طرف تکنوکراتها و ليبرالهاي به ظاهر مسلمان و سفهايي که خود را مصلح ميپندارند،ب
💠 : 🔹 ۲۳: ما كلّ ما يلي اللّذة يشعر بها ولا كل محتاج إلى صحة يفطن لها، بل قد يعاف و يكرهه. اليس المرور يستخبث الحلوَ و يستبشعه. أليس من به جوع بوليموس يعاف الطعام و يذوب بدنه جوعا. ما کل منقلب في كل سبب مولم يحسّ به ألیس الخدر يؤلمه احراق النار ولا إجّماد الزّمهرير. 🔸ترجمه: هر آن چه پس از لذت [ادراک] به دست آید، کاملا احساس نمی شود، و هر لذت که شعور به آن نبود، لذت نباشد چنانچه هر نیازمند به صحت و تندرستی، اگر درباره اش نیاندیشد و خود را بدان محتاج نداند، فهم و ادراکش نمیکند؛ چه بسا از چنین لذتی بیزار هم می شود. مگر مبتلا به مرارت [آن که زردی و صفرا بر وی غالب باشد]، حلاوت و شیرینی برایش ناپسند و تلخ نمی شود؟ مگر مبتلا به بوليموس طعام برایش ناپسند نمی شود ولی جسمش بر اثر گرسنگی نحیف و لاغرمیگردد؟ مگر مبتلا به کرختی احساس درد نمی کند، به گونه ای که عضو او در اثر سوختگی یا سرمای شدید رنجور نمیشود؟ (مترجم:حیدر شجاعی) ________________________________ 🔰أقول: 1⃣بجای خودش مبیّن است که:از جمله ی موازین در سلوک عملی، استاد کامل است. 2⃣بجای خودش مبیّن است که: (حضرت امام خمینی ره) خلف صالح سلسله ی جلیّه ی مولی علی نوری، ولیّ مسلّم الهی، صاحب مبنا در علم عرفان نظری و استاد کامل و مسلّم علوم الهی است. 3⃣چون ذائقه ای اینچنینی میزان و معیار است، آنچه حضرتش زهر نامد فی الواقع زهر است. حالْ ممکن است بعضی که به مقتضای امراضِ روحانی، مذاق و مزاجشان منکوس گشته، زهر را فتح الفتوح و بزرگترین افتخار و احلی من العسل انگارند؛ که به این امر عمقِ وسخ، غوایت و متمرّن و مزیّف بودنشان به هواجس لایح گشته؛ و مرکوزِ در ماده بودنشان نمایان میگردد. ۵۹۸ 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #فصوص_الحکمة: 🔹 #فص_۲۳: ما كلّ ما يلي اللّذة يشعر بها ولا كل محتاج إلى صحة يفطن لها، بل قد يعاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #ولایت_تکوینیِ #حاج_آقا_روح_الله (امام خمینی ره) در بیانِ آیت الله العظمی بهجت (قدس سره). 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠منطقا تبکیت و معرفتا التماس: 🔹بایزید را پس از مرگ بخواب دیدند پرسیدند حال تو چیست؟ گفت:مرا گفتند ای پیر چه آورده ای؟ گفتم درویشی که به درگاهِ ملک شود وی را نگویند چه آورده ای گویند چه خواهی! 📚نفحات الانس:ص۵۷ 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 متحنک کبیر را: 🔹در زبر اهل الله مبین است که:اگر میبینی بزرگی در برابر طفلی همچون اطفال میشود، بجهت تسخیر طفل و ریاستِ کودک بر آن بزرگ است. نه از باب اختیارِ کبیر شفقت و رحمت را. 🔸 اما وجه الریاسة بودنِ طفل است نسبت به شخص کبیر. به بیان ثانی کودک، تکوینا حدیث است فلهذا قریب العهد میباشد؛ و هر که قریب العهد باشد تسخیر میکند آن را که ابعد است. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠عدم تنافی به نزد محبوب: 🔹عموما گمان میشود که صبر با شکایت در تنافی است؛ اما امر به عکس آن است. صبر در مصیبت و بلا نه به معنای حبس الشکوی عن الله، بلکه به معنای حبس الشکوی عن غیر الله و بث الشکوی الی الله، میباشد. به بیان دوم:نه تنها صبر با شکایت به پیشگاه حق لایزال و لم یزل، منافاتی ندارد و ممدوح است؛ بلکه عدم اظهار آن به درگاه حق متعال مذموم میباشد. لکن صبر با اظهار مصیبت و بردنِ شکایت نزد غیر حق متعال_یعنی خلق خدا_، در تنافی و ناصحیح است. عن صلی الله علیه و آله و سلم: حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ فِی حَدِیثٍ مَرْفُوعٍ إِلَی النَّبِیِّ ص قَالَ: جَاءَ جَبْرَئِیلُ ع إِلَی النَّبِیِّ ص فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَرْسَلَنِی إِلَیْکَ بِهَدِیَّةٍ لَمْ یُعْطِهَا أَحَداً قَبْلَکَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قُلْتُ وَ مَا هِیَ قَالَ الصَّبْرُ وَ ... قَالَ قُلْتُ یَا جَبْرَئِیلُ فَمَا تَفْسِیرُ الصَّبْرِ قَالَ تَصْبِرُ فِی الضَّرَّاءِ کَمَا تَصْبِرُ فِی السَّرَّاءِ وَ فِی الْفَاقَةِ کَمَا تَصْبِرُ فِی الْغِنَاءِ وَ فِی الْبَلَاءِ کَمَا تَصْبِرُ فِی الْعَافِیَةِ فَلَا یَشْکُو حَالَهُ عِنْدَ الْمَخْلُوقِ [فی بعض النسخ:فلا یشکو خالقه عند المخلوق] بِمَا یُصِیبُهُ مِنَ الْبَلَاءِ..._الخ. : شکایت به حق تعالی و اظهار جزع در درگاه قدس او با صبر منافات ندارد، چنانچه حضرت ایوب عرض شکری به حق نمود:((أني مسني الشيطان بنصب وعذاب))، با آنکه حق تعالی او را مدح فرماید بقوله:((إنا وجدناه صابر نعم العبد إنه أؤاب))... از سیره انبیای عظام و حضرات ائمه معصومین - صلوات الله علیهم اجمعین - نیز چنان ظاهر می شود که با آنکه مقامات آنها بالاتر از [مقام] صبر [و] رضا و تسلیم بوده، مع ذلک هیچ گاه از دعا و عجز و تضرع در درگاه معبود خودداری نمی کردند، و عرض حاجات خود را به حضرت حق تعالی می نمودند و این مخالف با مقامات روحانيه نیست؛ بلکه تذکر حق وانس و خلوت با محبوب و اظهار عبودیت و ذلت در پیشگاه عظمت کامل مطلق، غایت آمال عارفين و نتیجه سلوک سالکین است. : و یحسن إظهار التجلّد للعدی و یقبح غیر العجز عند أحبّه : فليس الصبر حبس النفس عن الشكوى إلى الله في رفع البلاء أو دفعه وإنما الصبر حبس النفس عن الشكوى إلى غير الله والركون إلى ذلك الغير. : و المراد بِ((الشکوی)) الشکایة إلی غیر الحق، لأن الشکوی إلي الله في باب الصبر محمودة؛ ألا تری أيّوب (علیه السلام) کیف شکی إلی ربّه بقوله:((أنّي مسّنيَ الشّيطانُ بنُصبٍ و عذابٍ)) [۴۱/۳۸] مع أنّ الله تعالی مدحه بقوله:((إنّا وجدناه صابرا نّعم العبد إنّه أوّاب))..._الخ. : بل عدم الدعاء بکشف الضر مذموم عند اهل الطریقة؛ لأنه کالمقاومة مع الله و دعوی التحمل بمشاقة... . الشكاية إلى الغير يستلزم الإعراض عن الله وعدم الرضا أيضا بأحكامه، وذلك يستلزم ادعاء العبد بالعلم بالأولوية، وكلها مذمومة. والشكاية إلى الله تستلزم إظهار العجز والمسكنة والافتقار إلى الله، وإظهار أن الحق قادر على إزالة موجبات الشكوى، وكلها محمودة. 📋نکته: شکایت و درد را به پیشگاه قادر علی الاطلاق، از سَر عجز و ناتوانی بردن غیر از طلبکاری است. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : از بهمنیار نقل شده که گفت: روزی ابن سینا برای تدریس آمد؛ در همان ابتدا برای وی معلوم شد که ما درس دیروز را نفهمیده ایم. استاد ماهر از چهره و نگاه شاگرد، می فهمد که او مطلب قبلی را فهمیده یا نفهمیده است؛ و چون برایش معلوم شد که ما شب گذشته را به مجلس أنس گذرانده ایم و درس را مطالعه نکرده ایم، متأثر شد و اشک از چشمان شریفش جاری شد و به عنوان نصیحت به ما گفت: طناب بازهای شهر می کوشند تا در رشته خود، متخصص شوند؛ چرا شما در علوم الهی این شوق را ندارید؟! 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔹...سالها پیش استاد فاطمی نیا در برنامه این شب ها در صدا و سیما سخن از این مهم کردند. که در دوره ای خطر حمله نظامی به ایران از سوی ایالات منفصله آمریکا وجود داشت (احتمالاً دوران بوش پسر) و اولیای خدا در مجلسی خداوند را به حق خاتون و سرور زنان دو عالم حضرت سیده النساالعالمین فاطمه زهرا سلام الله علیها قسم دادند. تا خداوند خطر حمله را دفع نمود. این سخن استاد فاطمی نیا با سخنان جناب دکترمحسن رضایی در دوران بوش پسر هم خوانی دارد. که سالها بعد جناب دکتر محمود احمدی نژاد در مناظره مستقیم با ایشان سخن از این مسئله نمودند. علی ای حال این خطر به عقب افتاده اما کامل رفع نشده است. 🔸هم اکنون طرح مرحله به مرحله ای در کانون های قدرت بر علیه ایران وجود دارد و آن سناریوی لیبی شدن ایران و یا اگر نشد عراق شدن ایران است. 🔹خیلی از کانال های معاند در پوشش های مختلف سخن از نابودی نظام در چهلمین سال انقلاب می نمودند. دیدید که اتفاق نیفتاد. و نخواهد افتاد. نظام چهل و یکمین سال خود را نیز پشت سر خواهد گذاشت. عده ای اکنون سخن از 1399 و قران علویین می نمایند. در اینکه قران علویین پیش و رو مهم است و ما در حد فاصل این قران تا قران بعدی وارد دوره آخرالزمان می شویم حداقل برای فقیر شکی نیست. و در اینکه با وضعیت فعلی اقتصادی و معیشتی مردم مظلوم ایران چه قران علویین باشد چه نباشد. آستانه تحملشان بالاخره حدی دارد. و کوچکترین جرقه ای می تواند آتش اغتشاشات را مشتعل نماید نیز شکی نیست اغتشاشاتی که در سال 1399 احتمال آن می رود قدرتی بیش از سال 96 و 98 خواهد داشت. حتی احتمال اغتشاشات با کوچکترین جرقه ای در چند ماه پایانی امسال نیز وجود دارد. 🔸اما می گویم که خطر اصلی برای نظام در سال 1400 تا 1402 است. اگر این سه سال را نظام پشت سر بگذارد. این نظام ان شاالله با تغییراتی ساختاری به آخرالزمان و ظهور متصل می شود. اگر هم تقدیر اینگونه رقم نخورد که این مهم اتفاق بیفتد. نگران نباشید از خاکسترش اینبار ققنوسی پدید خواهد آمد که ایران اسلامی شیعی به عرش آشیانی خواهد کرد. 🔹 به ذات ذوالجلال و الاکرام قسم که خارج نشینان بی خاصیت و اپوزیسیون احمق اعم از پهلوی و منافقین و فرشگرد و گذار و ... آرزوی حکومت مستمر بر این آب و خاک را به گور خواهند برد. 📚بنقل از یکی از اساتید آسترولژی و علوم غریبه. 🔑نکته: منظورشان از قران علویین، قرین شدن زحل و مشتری است که علوی هستند؛ و این قران هر ۳۰ سال یکبار صورت می‌پیوندد. 🔑نکته: از هم پاشیدگی شوروی مقارن با قران علویین اخیر بود... . 🔑نکته: منظورش از آنچه گفت:"این نظام انشاالله با تغییراتی ساختاری به آخر الزمان و ظهور متصل میشود"؛ همان انقلابِ مبارکی است که فحوای کلامِ پست سنجاق شده است. 🔑نکته: منظورش از آنچه گفت:"اگر هم تقدیر...ققنوسی پدید خواهد آمد..."_الخ. ظهور و قیامت وسطی است. 🔑نکته: منظورش از آنچه گفت:"به ذات ذوالجلال و الاکرام قسم...به گور خواهند برد". به خواست و مشیت الهی بودنِ انقلاب اسلامی است؛ وگرنه علاوه از اینکه این قسم دروغ میباشد، دو بند قبلی پیام هم مالایعنی و هجو است... . ⭕️پیام ایشان و نکات اضافه شده بدان قبل از وقایع تلخ و شیرین اخیر نگاشته شده است. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat