eitaa logo
فِي الحِکمَة
937 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فِي الحِکمَة
💢گروه فِي الحِکمَة 🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875 🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعاتِ حاصل از "تحقيق و تتبع" بين اعضا.
هدایت شده از فِي الحِکمَة
EmamAskari_94-10-29.MP3
2.98M
💠امام حسن عسکري عليه السلام. 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #حکايت: وقتى جنید بغدادی شب به نماز مشغول شد. گوید هر چند جهد كردم، نفس در يك سجده با من موافقت ن
💠 : و عليك بكثرة الدعاء في حال السجود فإنك في أقرب قربة إلى اللَّه لما ثبت من قوله (صلی الله علیه و آله و سلم) : أقرب ما يكون العبد من ربه و هو ساجد فأكثروا الدعاء و لا قرب أقرب من قرب السجود و لا دعاء إلا في القرب من اللَّه فإذا دعوت في السجود فادع في دوام الحال الذي أوجب لك القرب المطلوب من اللَّه فإنك تعلم أنه قريب من خلقه و هو معهم أين ما كانوا و المطلوب أن يكون العبد قريبا من اللَّه ... . 🔹ترجمه: بر تو باد که در حالت سجده زیاد دعا کنی. به درستی که تو در حالت سجده در نزدیکترین حالات به خداوند می باشی چرا که رسول خدا فرمود : « نزدیکترین حالات بنده به خدای، حالت سجده می باشد ». پس زیاد دعا نمایید و هیچ نزدیکی نزدیکتر از نزدیکی در حالت سجده نیست و هیچ دعایی مانند دعا کردن برای نزدیک تر شدن به خدا نیست. زمانی که در حال سجده دعا می نمایی برای دوام حالی که برای تو قرب و نزدیکی مطلوب به خدا را می آورد دعا نما. همانا تو می دانی که خداوند به خلق خود نزدیک است و در هر جایی با آنهاست و مطلوب آن است که بنده نیز به خدا نزدیک باشد (حضور و مراقبت از حضور ). 📚الفتوحات المكية، باب الوصايا. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
💠جايگاه سلام اللّه به بيان عرفاني: 🔸 سلام الله علیها است: اگر شیعه خلّص امیرالمومنین علیه السلام بخواهد به مقام منیع واصل شود و اتحاد وجودی با حضراتشان حاصل نماید بایستی از این ورود نماید. با اینکه شیعه مخلص علی علیه السلام دارای مرتبه ای است که هنگامه تجلی[اين مرتبه]بر جبل طور موسویه،در حد طاقت حضرت موسی صلوات الله علیه و علی نبینا نبود؛ولیکن[شيعه مخلص]برای وصول به حریم ولایت،به شفاعت سلام الله علیها محتاج است.و به همین جهت است که شهر قم،حرم اهل بیت تلقی شده است و حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: (تدخل بشفاعتها شیعتی الجنه باجمعهم). در جنت،تمامی شیعیان برای وصول به حریم ولایت،محتاج شفاعت سلام الله علیها هستند.زیرا کأنّه ایشان تالی تلو اهل بیت عصمت و طهارت است. "هی عرش الابرار و فرش ائمه الاطهار" سلام الله علیها،جمع اطوار و مراتب وجودی انبیاء است.فلذا در زیارت نامه ایشان(که به انشاء حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است)به جملگی انبیاء اولو العزم در مرآت وجودی حضرتش سلام داده می شود. البته این سلام ها بر جمله مومنین و مومنات صادق است.ولیکن به حمل رقیقت.بدین بیان که مومنین و مومنات، رقیقه وجودی انبیاء محسوب میشوند ولیکن برای ایشان به حمل حقیقت است،زیرا ایشان حقیقت انبیاست؛و انبیاء رقیقه وجودی ایشان اند الّا خاتم الانبیاء صلوات الله علیه. ! ( زيد عزه) 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠جايگاه #حضرت_معصومه سلام اللّه به بيان عرفاني: 🔸 #حضرت_معصومه سلام الله علیها #باب_ولایت است: اگر
🔰أقول: 1⃣مقام و مرتبه ي شيعه ي مخلَص مولي امير الملت و الدين(ع) مقام است، و اين مقامْ مخصوصِ امت محمدي(ص) است که ((...و خرّ موسي صقعا...)) اشاره به عدم قابليت دارد،چه اينکه بين عطاياي الهي و قوابل مناسبت است. 2⃣جمع غير از مجموع است، اولي ناظر به اندماج و دومي ناظر به اندراج است؛ جمع زبده و عصاره است مع اضافةٍ؛ که به موجبِ اين جمع و آن اضافةٍ حضرت معصومه سلام اللّه عليها شافع في الجنة هستند؛ بقوت اين اشاره در معناي جنة تامل نما تا سرّ فداها ابوها برايت آشکار شود. 3⃣همچنين بدان که براي انبياء و اولياء عليهم السلام مراتبي است.حقيقت غير مجعوله هر يک و عين ثابت و اسم حاکم بر هر است که متعلق اراده ي الهي واقع ميشود،قوله تعالي:((اللّه اعلم حيث يجعل رسالته)) متعلق علم الهي و حيثيت، ناگزير از ثبوت هست تا اراده به آن تعلق گيرد؛ و آن امر ثابت اسم و عين هر نبي در علم الهي است و ميداني که اسماء را مراتبي است، لذا و هم مراتبي دارند: 1)محدّث:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد. 2)نبيّ:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد. 3)رسول:آنکه خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و صاحب کتاب نيز هست. 4)اولوالعزم:تکليفي سنگين تر از رسول دارد که امام است. 5)ختم:عصاره ي همه ي آنچه گفته شد. حضرتش(س)نه رقيقه بلکه حقيقت تمام انبياء است، الا خاتمهم(ص). پس به استمداد اين سياهه نيک بنگر جايگاه والايش را که ساليانِ سال اولياي محمدي(ص) در گِردش جمع شده و به برکتشْ بدون نياز به خلع نعلين و انطواء قدمين و به راحتي طي منازل و سير در معارج علمي ميکنند. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
⭕️ظهور توهم ضعيف و قشري مسلکيه جريان #تفکيک و #اخباريگري در يوم الدين و تشابه سرگذشت معاندين و مستکب
💠 و کمَر رسول اللّه(ص): 1⃣[علامه طباطبایی]، بدگوئی‌ از فلسفه‌ و عرفان‌ را که‌ دو ستون‌ عظیم‌ از ارکان‌ شرع‌ مبین‌ است‌ ناشی‌ از جمود فکری‌ و خمود ذهنی‌ می‌گفتند؛ و می‌فرمودند: از شرّ این‌ جُهّال‌ باید به خداوند پناه‌ برد؛ اینان‌ بودند که‌ کمر رسول‌ الله‌ را شکستند. آنجا که‌ فرموده‌ است‌: قصَمَ ظَهْرِی‌ صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ. 2⃣و همچنین‌ نسبت‌ به کسانی که‌ دارای‌ قوّۀ عقلیّه‌ بوده‌ و حکمت‌ و فلسفه‌ را خوانده‌ بودند ولی‌ در امور شرعیّه‌ ضعیف‌ بودند، اعتنائی‌ نداشتند و می‌فرمودند: حکمتی‌ که‌ بر جان‌ ننشیند و لزوم‌ پیروی‌ از شریعت‌ را به دنبال‌ خود نیاورد حکمت‌ نیست‌. 📚مهرتابان. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #کل_شي_فيه_کل_شي: در مقام بيان اين #قاعده_عرفاني به بيان فلسفي ميتوان گفت؛ چون وجود بسيط است نه خ
🌺قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلَّا مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ إِنَّا إِذًا لَظَالِمُونَ ﴿۷۹/یوسف﴾یوسف گفت: پناه به خدا كه جز آن كس را كه كالاى خود را نزد وى يافته ايم بازداشت كنيم زيرا در آن صورت قطعا ستمكار خواهيم بود. 🌺تاویل این آیه ی شریفه اشاره به اصلی اصیل دارد که چنین است: علم به تناسب هر شی برای عشق و تعشق به یکدیگر و عدم وجدان هر کس کالای ادراکات خویش را مگر نزد آن چیزی که با او مناسبتی دارد، و در لسان طایفه ی عرفان این حکم حکیم علیم است که: ♦️"این به آن جز به آنچه که در آن از این است شناخته نمی شود." 🌺یا به زبان دیگر: ناظر به سرّ تناسب هر شی برای میل و آمیزش با یکدیگر و عدم وجدان هر عین کالای مطلوب ذاتی خویش را مگر نزد آن چیزی که با او مناسبتی دارد، این آیه قصد بیان این حکم حکیم مطلق را دارد که: 🌺طالب و مطلوب جز به آنچه که در این (مطلوب) از آن (طالب) است - یا بر عکس - مایل و شایق یکدیگر نگشته و طلب نکاح در آنان محقق نخواهد شد. 📚 💢شقوق العشق 🆔 @shogogoleshg ______________________________________ 🔰اقول: 🔹همانطور که بايد بين غذا و مغتذي تناسب وجود داشته باشد تا تغذيه صورت گيرد، و همانطور که بايد بين مدرِک و مدرَک تناسب باشد تا ادراک صورت پذيرد، لاجرم شرطِ فهمِ معاني عاليه و درکِ اطوار قرآن تکوين و بواطن قرآن تدوين، ايجاد مناسبت است. بين اقسام مناسبت آنچه در اين مقام موضوعيت دارد مناسبت رتبي است و مناسبت رتبي با سلوک و اتصاع نفس ناطقه ي انساني حاصل ميشود. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #سریان_عشق: 🔹عشق در همه ساری ست ناگزیر جمله ی اشیاست، و کیف تنکر العشق و ما فی الوجود الا هو، و ل
💠تفاوت : 🔹 حفظ الموجود است و شوق طلب المحبوب. سالک اگر به بعضي کمالات محبوب برسد، نسبت به بقيه شايق است و اگر به هيچ کمالي از محبوب نرسيده باشد، فقط شائق است و اگر به محبوب بطور کامل واصل شود، فقط عاشق است؛ لذا در مورد حق شوقي در کار نيست و او عشق محض است. 📚تقريرات مخطوط درس استاد جوادي از شرح اشارات به قلم حجت الاسلام سعيد جوادي، دفتر4، ص6. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠دلائل افضلیت سمع بر بصر: 1) زائل شدن عقل با زائل شدن سمع مقارن است نه بصر؛ چنانکه خدای سبحان می ف
💠دلائل : 1⃣قول فرعون بر ایمان و تصدیق خدا:((آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ))[يونس: 90].خداوند ايمان آوردن فرعون را تصديق كرده است. زيرا در جواب آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي ... فرمود: ((آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ))[يونس: 91]پس قول خداوند دلالت بر إخلاص فرعون در ايمانش دارد و اگر در ايمانش مخلص نمىبود، درباره او چنان مىفرمود كه درباره اعراب فرمود:((قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ))[حجرات: 14]و در باره شیطان فرمود: ((فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبى‌ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ))[بقره/34] او از کافران بود ولی در باره فرعون فرمود: از مفسدان بودی نه از کافران پس خداوند به ايمان فرعون شهادت داد و آن را تأیید نمود. 2⃣خداوند به موسى و هارون فرمود:((اذْهَبا إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى))[طه: 44] و لعل براى ترجى است، مانند عسى كه اين هر دو كلمه براى ترجى مىباشند و هر يك كلمه ترجىاند و ترجى الهى وقوع مىيابد بلكه واقع است و سرانجام فرعون به ايمان و خشيت همان طور كه خداوند اخبار به ترجى فرمود هلاك شد. و اما آیه ((فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبادِهِ إلّا قوم يونس))[یونس/98]مفاد قول خداوند اين است كه عذاب دنيا از آنان به حكم سنت الهى در دنيا رفع نشد. اين دليل نيست كه ايمان ايشان در آخرت هم به حال آنان نافع نيست. در باره فرعون هم چنین است یعنی توبه او در آن حال برای دفع عذاب دنیوی برای او نافع نبود و آن دلالت نمی کند که در آخرت هم بر حال او نافع نباشد. 3⃣ایمان فرعون هنگام رویت عذاب نبود بلکه هنگام رویت عنایت الهی بود بر قوم موسی فلذا امیدوار شد به رحمت الهی. 4⃣اگر ایمان هنگام رویت عذاب قبول نباشد پس چگونه ایمان بنی اسرائیل هنگام رویت عذاب(قرار گرفتن کوه بر روی سرشان) قبول شد:((وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ))[بقره/63] و (ای بنی اسرائیل یاد آرید) وقتی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالای سر شما برافراشتیم، (و دستور دادیم که) احکام تورات را با عقیده محکم پیروی کنید و پیوسته آن را در نظر گیرید، باشد که پرهیزگار شوید. 5⃣اهل عذاب بودن دلالت بر کفر نمی کند چون خیلی از مؤمنان به جهت اعمال خلاف و گناهانی که دارند در عذاب خواهند بود و تاوان اعمال خود را خواهند داد اما عاقبت کارشان رحمت و نعمت و جنت خواهد شد. 6⃣جهنمی بودن آل فرعون دلالت بر جهنمی بودن فرعون ندارد چون خیلی ها اطرافیانش به خاطر طغیان و افراط جهنمی می شوند در حالی آن شخص اهل رحمت می باشد. ✍استاد نيکنام عربشاهي. 💠عالم ربّاني: اگر معنى و عالمان ربّانى هستند كه داراى مقام معرفة اللّه و تخلّق باخلاق اللّه و تهذيب نفس به عبادت و و مجاهده است ومخالفت هواى نفس وتزكيه روح وپاك ساختن دل از عشق ومحبت ماسوى اللّه است وهدايت وتربيت خلق به معرفت و خداشناسى واخلاق حسنه وعلم وعمل خالص و ذكر و فكر در اسماء و اوصاف الهى است و ترك شهوات حيوانى و فضولات دنيوى و احسان و خدمت بى‏ريا به خلق است و دستگيرى از بيچارگان و اعانت مظلومان و ارشاد گمراهان وادى توحيد و خداشناسى است به حقيقت آنان شاگردان عالى مدرسه انبيا و اين طريقه قرآن و مدرسه قرآن است كه خلق را بر آن دعوت فرموده و ....بايد دانست كه مصداق تصوّف و صوفى و عارف باللّه به اين معنى نادرى را در دوران عالم مى‏توان يافت مانند زيد و اويس قرن و کميل و ميثم و خواجه ربيع و ابوبصير و هشام حكم و پسر ادهم و امثالهم در زمان ابونصر و ابوعلى و ابوالحسن و ابوسعيد ابوالخير و خواجه طوسى و محيى الدين و عارف.رومى و سنائى و حافظ و سعدى و شيخ اشراق و صدرا و فيض و حكيم سبزوارى بوده‏اند و يا اينان خود از آن عارفان و صوفيان صفايند. 📚حكمت الهى‏، آیه الله الهی قمشه ایی، ص۲۷۶. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠عالم ربّاني: اگر معنى و عالمان ربّانى هستند كه داراى مقام معرفة اللّه و تخلّق باخلاق اللّه و تهذيب نفس به عبادت و و مجاهده است ومخالفت هواى نفس وتزكيه روح وپاك ساختن دل از عشق ومحبت ماسوى اللّه است وهدايت وتربيت خلق به معرفت و خداشناسى واخلاق حسنه وعلم وعمل خالص و ذكر و فكر در اسماء و اوصاف الهى است و ترك شهوات حيوانى و فضولات دنيوى و احسان و خدمت بىريا به خلق است و دستگيرى از بيچارگان و اعانت مظلومان و ارشاد گمراهان وادى توحيد و خداشناسى است به حقيقت آنان شاگردان عالى مدرسه انبيا و اين طريقه قرآن و مدرسه قرآن است كه خلق را بر آن دعوت فرموده و ....بايد دانست كه مصداق تصوّف و صوفى و عارف باللّه به اين معنى نادرى را در دوران عالم مىتوان يافت مانند زيد و اويس قرن و کميل و ميثم و خواجه ربيع و ابوبصير و هشام حكم و پسر ادهم و امثالهم در زمان ابونصر و ابوعلى و ابوالحسن و ابوسعيد ابوالخير و خواجه طوسى و محيى الدين و عارف.رومى و سنائى و حافظ و سعدى و شيخ اشراق و صدرا و فيض و حكيم سبزوارى بودهاند و يا اينان خود از آن عارفان و صوفيان صفايند. 📚حكمت الهى، آیه الله الهی قمشه ایی، ص۲۷۶. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #خلع_بدن در کلام #ميرداماد: روح انسانى بايد بمرتبتى رسد كه بتواند معاينه عالم محسوس را با مشاهده
💠 : من، ظاهر تَطَوُّعاتِ(عباداتِ مستحبي)خود را بر پدر ظاهر نمىكردم. باطن را و احوال باطن را چگونه خواستم ظاهر كردن! نيك مرد بود و كَرَمى داشت. دو سخن گفتى، آبش از محاسن فروآمدى، الّا نبود. مرد نيكو ديگر است و عاشق ديگر. 📚مقالات شمس تبريزى، دفتراول، ص۱۱۹. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat