فِي الحِکمَة
💠عنایت حضرت ولی عصر (عج) به انقلاب اسلامي: 🔹آیة الله سید علی اکبر قرشی: سالها بعد از پیروزی انق
💠پيام رسان حضرت صاحب الامر و الزمان عجّ به امام خميني ره حاج قدرت الله لطیفی نسب فرمود:
زمانی که در مشهد مقدس بودم دچار فقر مالی شدم. سه روز پی در پی فقط با آب روزه گرفتم. در غروب روز سوم که از زیارت برگشتم به سختی به حجره خود در طبقه فوقانی مدرسه داخل شدم و دراز کشیدم.
چند ساعت گذشت. متوجه دق الباب شدم، پرسیدم کیست؟ جواب آمد میهمان. عرض کردم میهمان حبیب خداست.
در را گشودند و کلید برق را زدند ناگهان با جمال عالم افروز قطب عالم امکان عج مواجه شدم.
فرمودند: میهمان می شویم به شرط این که خودمان غذا بیاوریم. و به ملازم خود فرمودند که در پی غذا برود.
آنگاه با من مشغول صحبت شدند. از جمله فرمودند: در این تنگدستی و عسرت چرا از نماز عمویم جعفر که کبریت احمر و اکسیر اعظم است غفلت کردی؟
پس از مدتی آن شخص آمد و نان و کباب و خرما آورد و افطار کردیم.
پس حضرت دستور فرمود به عزم تاسیس مدرسه اسلامی رهسپار تهران شوم و فرمود از این غذا به کسی نده مگر به فلان عالم. سپس مقداری پول به من دادند و فرمودند: از این مصرف کن اما آن را مشمار. و تشریف بردند.
📚این شرح بی نهایت، شیخ خلیل مبشّر کاشانی.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💢گروه فِي الحِکمَة
🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875
🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعاتِ حاصل از "تحقيق و تتبع" بين اعضا.
فِي الحِکمَة
🔰أقول: 1⃣فعل پاکان را قياس از خود مگير.به کرّات عرض شده که چون عرفا در کان تامه متباين با عامه هستن
💠شمّه ای از #ولایت_تکوینی و #قرب_فرائض:
🔹مرحوم آیة الله بهاءالدینی فرمودند: وقتی امام را دستگیر کردند علما به دیدن ایشان رفتند. روزی که من رفتم دیدن ایشان، گفتم: آقا؛ حرکت شما خوب است اما به نظر میرسد سریع است، جامعه این کشش را ندارد که با شما همراهی کند.
🔹امام در جواب فرمودند: همه چیز در یدِ قدرت من است، اما من در یدِ قدرت خودم نیستم.
🔸آیة الله بهاءالدینی جمله اول را تفسیر کرد و فرمود: ائمه هدی (ع) از ولایت تکوینی خودشان شمّه ای و جزئی به امام خمینی داده اند. و جمله دوم که من در ید قدرت خودم نیست یعنی من به امر الله حرکت می کنم و دیگری دارد من را حرکت میدهد.
مرحوم بهاءالدینی با مرحوم امام غیر از رفاقت، در مباحث فقهی سالها هم مباحثه بودند. از ایشان درباره اعلم سؤال کردم فرمودند: به نظر من آقای خمینی اَعلم است و به نسبت دیگر آقایان اَفقه است.
بعد فرمود: علما حرف علما را میفهمند، اما آقای خمینی سعی میکند ببیند امام صادق و امام باقر (علیهما السلام) چه فرموده اند.
⭕️آیة الله شیخ خلیل مبشّر کاشانی.
#قرب_فرائض #امام_خميني ره
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #سوق_اهل_الجنة / #بازارهاي_بهشتيان: 🔹همانطور که در دنيا بازار هست. و هرکس به اندازه سرمايه اي که
⭕️ #التجلی
🔰 التجلی الذاتی فی النشأة الطبيعيّة
📜 و أمّا حال الخصوص من أهل اللّه كالكمّل و من يدانيهم و إن فازوا بشهود الحق و معرفته المحققة هنا، فإنّه إنما تيسر لهم ذلك بمعونة هذه النشأة الطبيعيّة حتى التجلى الذاتى الأبدى الذى لا حجاب بعده، و لا مستقرّ للكمّل دونه، فإنّه باتفاق الكمّل «من لم يحصل له ذلك فى هذه النشأة الطبيعية لم يحصل له بعد المفارقة»، و إليه الاشارة بقوله عليه السلام: إذا مات ابن آدم انقطع عمله، الحديث، و بقوله:صنف من أهل الجنّة لا يستتر الرّبّ عنهم و لا يحتجب.
📚 صدرالدین القونوی، شرح الاربعين حديثا.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
⭕️ #التجلی 🔰 التجلی الذاتی فی النشأة الطبيعيّة 📜 و أمّا حال الخصوص من أهل اللّه كالكمّل و من يداني
🔰أقول:
1⃣انکشاف الحقيقة (تجلي) هم ميتواند به اعتبار قابليت سلوکي شخص باشد و هم ميتواند به اعتبار قابليت اشياء که مطابق نفس الامر اشياء است، باشد. از اولي تعبير به تجلي سلوکي و از دومي تعبير به تجلي وجودي ميشود.
2⃣تجلي سلوکي، يا ذاتي يا صفتي يا فعلي است که از آن تعبير به عطاياي الهي هم ميشود و عطاياي الهيه با قابليت قوابل مناسبت دارند لذا معرفت سلاک و غايت سلوکشان هم به همين ترتيب است.
3⃣((التجلي و هو عبارة عن انكشاف الحقيقة بمقدار قابلية كل من حصل له التجلي...)) (آية الله قاضي رحمة الله،شرح دعاي سمات،ص67)؛پس تجلي حق بر عبد در گرو تعالي و تصاعد و تقرّب عبد به حق و ازاله ي موانع و ظلوميّت و جهوليّت نفس انساني و گذر از جسم و جسمانيات و مشتهيات نفساني و تزکيه و تصفيه و موت و موت و #موت است و تا پي به عزّ ربوبيّت و ذلّ عبوديت نبرده و اين اضافات که از آن تعبير به نوافل هم ميشود را مرتفع نکرده واصل به مقام #قرب_نوافل نخواهد شد لذا در پي تحصيل مشتهيات نفسانيست و او را عايدي از معارف نخواهد بود،چه بداند و چه نداند.اما اگر به قرب نوافل واصل شد((فلما جاء موسي لميقاتنا و کلّمه ربه)) اميد تجلي ذاتي از مشکات محمدي(ص) که مستدعي اندکاک جبل أنائيت و وصول به مقام #قرب_فرائض و اندکاک اراده ي تشريعيه و تکوينه است، برايش هست.
4⃣درعطای ذاتی چون معطي اسماي ذات است و اسماي ذات مطلق اند گیرنده نیز باید مطلق باشد(که اطلاقش نسبي است نه نفسي)لذا عبد باید به جائی برسد که از عبودیت همه اسمای جزئی برهد و عبد «اللّه» باشد و به تعبیر دعای ماه رجب که می فرماید:((لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک))؛ یعنی هیچ فرقی بین معطی و آخذ نیست مگر این که او مولاست و این عبد؛ و اگر اينطور نبود، دیگر عبدالله نخواهند بود. و نمی تواند از «اللّه»(که مطلق است) اخذ فیض نماید.
📋نکته:
هرچه تاثير مرآتيتِ مرآت کمتر باشد، مستدعي تجلي کامل تر از متجلي است. و از اين مقام تعبير به #حبيب ميشود.
📋نکته:
بدين جهت به تجليات ذاتي تجليات برقي گويند که همچون برق آني بود و دوام ندارند. و عدم دوام اين تجليات به جهت ذو شأن بودن عبد است، که شأنيت خلقي عبد اجازه دوام را نميدهد.
📋نکته:
هر شخص تحت سلطنت اسمي از اسماي حق است و هر اسمي بعد از نکاحات با اسماي ديگر، اسماي جزيي ديگري را ايجاد مينمايد و شخص پس از گذر از سلطنت اسماي جزئيه و رهايي از رب مقيّد، عبد اسمي از اسماء ذات و عبد مطلق ميشود(اين اطلاق نسبي است).
📋نکته:
منظور از تجلي ذاتي،انکشاف هويت غيبيه نيست بلکه منظور تجلي اسماء ذاتي است زيرا انکشاف تام موجب انقلابِ ممکن به واجب و محال است.
#تجلي_ذاتي #تجلي_برقي #عطاياي_ذاتي
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔸انسان کارخانه اي است که معاني را ميگيرد و در عالم خيال بصورت اشباح و اشکال در مياورد همانطور که اين
💠 #روانشناسي_اسلامي و غربي:
عرفا در شناخت انسان و روانشناسى انسانى دومى ندارند، آنچه امروز به روانشناسى موسوم است در واقع #جانورشناسى_مدرن است كه حركتهاى رفلكسى اساس آن مىباشد، و در ساحل انسان به كاوش و جستجو مىپردازد، اقيانوس روان و روح انسانى براى انسان مدرن امروزى مجهول و ناشناخته است، دانشمندان روانشناس كه خود به #خودشناسى نپرداختند تلاش مىكنند، همه كردارهاى انسانى را با ملاكهاى اين سويى توزين كنند ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ .
📚نائيجي محمد حسين، ترجمه و شرح مصباح الانس، ج۱، ص۱۵۴
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠شمّه ای از #ولایت_تکوینی و #قرب_فرائض: 🔹مرحوم آیة الله بهاءالدینی فرمودند: وقتی امام را دستگیر کر
💠وجوب رعايت حق #امام_خيمني ره براي ترقي در مسائل سلوکي و ظلمتِ مخالفين امام ره:
🔹فقیه عارف آیةالله نجابت می فرمودند: کسی به عرفان کامل نمی رسد مگر آنکه همه حقوق را رعایت کند، از جمله حق پیشوای مسلمان ها را . آن کسی که عَلَمِ اسلام را در دست گرفته و حرکت کرده حقش باید ادا شود.
ّّ🔸مرحوم آیةالله نجابت می فرمودند: حضرت آیةالله العظمی آقای خمینی در خداشناسی از تمام اقران خودشان برتری داشتند. آن مقداری که بشر می تواند در معرفت خدای تعالی قدم بردارد ایشان برداشته بود.
🔹به گفته جناب حجة الاسلام دکتر کاکایی: حضرت استاد آیة الله نجابت از بسیاری از رفقای قدیمی خود که بعضا محضر آیة الله قاضی یا آیة الله انصاری را درک کرده بودند ولی باطنا به امام خمینی ارادت نداشتند و یا تبلیغ کسی دیگر را می کردند بریده بود. یک نمونه آن یکی از دوستانشان در مشهد مقدس بود که محضر آیة الله انصاری همدانی را درک کرده بود ولی پس از انقلاب در برابر امام خمینی خود را صاحب ادعا می دانست.
📚حدیث سرو، دکتر قاسم کاکائی.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰اقول: 1⃣شخص بايد به اين مرحله برسد و حداقل از شهوت و غضب مرده باشد تا بعد در پي تحصيل نحوه ي فقه ر
💠دريافتي از #فصّ_يوسفي ع:
🔹نازل مِنَ السّماء و صاعد الي السّماء، عابر از #مثال_مقيد هست؛ فوجب انبساط #النور علي هذه الحضرة تا روح و جان شخص مشاهده کند معاني فائضه ي متجسده در صور مثاليه را و از آنها بهره ببرد و بوسيله آنها منتقل به #مثال_مطلق شود. پس آغاز مسير #سلوک منوط به #تطهير_قوه_خيال است، زيرا آخرين مرتبه اي که فرشتگان الهي به آن تنزل ميکنند، عالم مثال مقيد است. لذا انبياء و اولياء الهي که #وحي و #الهام نصيبشان ميشود در ابتداي امر #مشاهدات_مثالي دارند و بوسيله اين مشاهدات به مقصود ميرسند؛ ((فهو اول مبادي الوحي الالهي..))
🔹تنزل معانيه غيبيه در صور مثاليه موجب ميشود تا اين صور نياز به #تاويل و #تعبير داشته باشند. و چون عوالم مادون، مثالي از عوالم مافوق ميباشند، هيچ مادوني مستغني از تعبير و تاويل نيست. فثبت که عالم حس و #شهادت_مطلق هم نيازمند تعبير است. عالِم به تعبير صور محسوسات، همه ي موجودات را #رسول_الهي ميابد و از آنها به سمت مقصود رهنمون ميشود؛ لذا بعضي از اولياي الهي فرمودند:((شخص به جايي ميرسد ،که در و ديوار معلمش ميشوند)).
#طرح_درس #عرفان #تعبير #تاويل #فصوص_الحکم #فصّ_يوسفي #خيال #علم
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #امام_خميني ره: 🔸و الحاصل: اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند. 📚تقريرات فل
💠رابطه ي مستقيمِ تصفيه و تهذيبْ در فهم اصولِ فلسفي:
و اعلم أن هذه الدقيقة وأمثالها من أحكام الموجودات لا يمكن الوصول إليها إلا بمكاشفات باطنية ومشاهدات سرية و معاینات وجودية، و لا يكفي فيها حفظ القواعد البحثية، و أحكام المفهومات الذاتية و العرضية، و هذه المكاشفات والمشاهدات لا تحصل إلا برياضيات و مجاهدات في خلوات مع توحش شديد عن صحبة الخلق و انقطاع عن أعراض الدنيا و شهواتها الباطلة، و ترفّعاتها الوهمية، و أمانيّها الكاذبة... .
وأما الشيخ صاحب الشفاء فلم يكن اشتغاله بأمور الدنيا على هذا المنهاج، والعجب انه كلّما انتهي بحثه إلي تحقيق الهويّات الوجودية دون الامور العامة و الاحكام الشاملة، تبلّد ذهنه و ظهر منه العجز، و ذلك في كثير من المواضع.
📚صدر المتالهين، اسفار، ج9، ص95.
______________________________________
🔰اقول:
🔹اساس فلسفه مبتني بر شناختِ عالم واقع است. واقعيتْ نه ماهيت است تا بشود معقول اولي، نه مفهوم است تا بشود معقول ثانيِ فلسفي يا منطقي و به ذهن آيد. قهرا واقعيتِ خارجي که در فلسفه از عوارضِ ذاتيه آن بحث ميشود، نه در دسترسِ انسانِ معمولي است و نه بوسيله ي مباحثِ حصولي و مفهومي کسب ميشود؛ بلکه نفس و ذهن بايد به حضورش برود؛ و نفسي که اسيرِ تنْ باشد، هرگز به خدمتِ حقيقتِ خارجي راهي ندارد؛ و همين عدمِ حضور، راجل بودن در مسائلِ اساسي فلسفه را موجب ميشود. فتحصل اينکه حضور و شهود براي فهم و درکِ صحيحِ اصولِ اساسيِ فلسفه بايسته است و لايکفي فيها حفظ القواعد البحثية، و شهود مبتني است بر سلوک. بر همين اساس صدرالمتالهين تمام ارباب معرفت و اولياي الهي را، حکيم ميداند:((کلّ وليّ حکيم من حيث المعرفة...))؛ (مفاتيح الغيب، ص493).
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
⭕️ #نفحه
🔘 سرّ کبیر
النجاسة من حکم الشرک و البعد و الجهل و القید و الامکان، و الطهارة من حکم الجمع و التوحید و الاطلاق و الوجوب و الایقان، و الحلّ یتبع الطهارة و الحرمة تتبع النجاسة، فافهم هذا الاصل الکلی فانّه ان فک لک معماه تحققت ان مدار احکام الشریعة علی ما ذکرنا، والله الهادی.
📚 صدرالدین القونوی، النفحات الالهیه.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد.
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی
🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir
⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
📠 02532944703 - 02532944716
🕚ساعت تماس 11 الی 18
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir