🔹دانلود مقاله پژوهشی فقهی
🔹محافظت از اطلاعات در فرایند تعلم و روشهای آن از منظر فقه تربیتی
🔸چکیده مقاله:
از مسائل مهم فرایند تعلّم و از نیازهای اساسی جامعه، حفاظت و تثبیت اطلاعات، معلومات و علوم است. در این مقاله، با روش توصیفی و تحلیل اجتهادی مصطلح، به بررسی فقهی محافظت از اطلاعات پرداخته شده است. این مسئله، از دو بُعد محافظت برای خود و برای دیگران و همچنین روشهای بیانشده آن در روایات، بررسی شد.
هدف، توجه دادن به اهمیت، حکم و راهکارهای این مسئله برای اهل علم و مسئولان مربوط در حوزههای گوناگون دانش است. مهمترین نتایج چنین است که حفظ علوم و اطلاعات، رجحان و استحباب دارد؛ اما ممکن است در مواردی برای برخی یا نسبت به برخی علوم، وجوب داشته باشد. برپایه لزوم حفظ نظام جامعه اسلامی، محافظت از علوم و اطلاعات مورد نیاز جامعه، واجب کفایی است؛ اما ممکن است در شرایطی برای حکومت، این وجوبْ عینی شود. در ادله، به دو نوع روش محافظت از دانش توجه شده است: روشهای انسانی، مانند مباحثه و تدریس و روشهای ابزاری، مانند کتابت و ثبت آن. مناط حکم بیانشده در این مباحث، محافظت است و هر روشی که امروزه و در آینده، ذیل این عنوان قرار بگیرد، همان حکم را دارد.
🔸دانلود رایگان کل مقاله:
http://mft.journals.miu.ac.ir/article_6656.html
🔹دانلود و مطالعه این مقاله که در مجله رده B چاپ شده است، کمک میکند تا با پژهش فقهی در مسائل روز آشنا شوید.
🌹تقدیم به شهیدان محمد اصلانی و محمدصادق دارایی.
🔹@feqahat
فقه مدرسه ۱۶.mp3
23.71M
🔹#فقه_مدرسه جلسه 16
🔸مدیریت انسانی: محور نخست. انتخاب معلم شایسته و دارای صلاحیت (صالح).
🔸شاخصههای معلم در دو بعد باید مورد توجه شود:تربیت معلم و ارزیابی و انتخاب معلم.
🔸صلاحیتهای معلم دو بعد دارد: صلاحیتهای شخصیتی؛ صلاحیتهای حرفهای.
🔸احکام انتخاب معلم بر اساس این حالات تفاوت دارد:
▫️معلمی که تاثیر دارد یا ندارد؛ تاثیر مثبت دارد یا منفی؛ تاثیر حتمی دارد یا احتمالی؛ تاثیر بر امر پایهای و الزامی است یا امور ثانوی و رجحانی.
🔹حالات انتخاب معلم و استاد"
🔸الف) انتخاب معلمی که اثر مثبت بر متعلم دارد.
▫️یکم. آیه و روایات دقت در انتخاب معلم
1. آیه سوره عبس آیه 24: ((فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِه)). ذیل این آیه در روایاتی آمده است:...((فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ)) قَالَ قُلْتُ مَا طَعَامُهُ قَالَ «عِلْمُهُ الَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ». الكافي، ج1، ص49
انتخاب معلم صالح، حکم طریقی دارد؛ نه نفسی. زیرا آن ضلالت یا هدایت حکم دارد. معلم طریق آن است. این دلیل شامل انتخاب معلم صالح برای تمام علوم حتی معلم فیزیک و شیمی میشود. زیرا آن ا نیز مبانی جهانی بینی دارند و معلم آن علوم نیز شامل این دستور میشوند. حتی معلم هنر. آن معلمی که هنر سکولار را تدریس میکند یا مانند آوینی، هنر را برای خدا میخواهد، طعام فکری به متعلم میدهند. اما ادله دیگر، منصرف به معلم علم دینی است.
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹#فقه_مدرسه جلسه 16 🔸مدیریت انسانی: محور نخست. انتخاب معلم شایسته و دارای صلاحیت (صالح). 🔸شاخصههای
2. مرسله یکم از رسول خدا
قَالَ النَّبِيُّ ؟ص؟ « ... تَقَرَّبُوا إِلَى عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ إِلَى التَّوَاضُعِ مِنَ الْكِبْرِ وَ مِنَ الرِّيَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ وَ مِنَ الشَّكِّ إِلَى الْيَقِينِ وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَى الزُّهْدِ وَ مِنَ الْعَدَاوَةِ إِلَى النَّصِيحَةِ وَ لَا يَصْلُحُ لِمَوْعِظَةِ الْخَلْقِ إِلَّا مَنْ جَاوَزَ هَذِهِ الْآفَاتِ بِصِدْقِهِ وَ أَشْرَفَ عَلَى عُيُوبِ الْكَلَامِ وَ عَرَفَ الصَّحِيحَ مِنَ السَّقِيمِ وَ عِلَلَ الْخَوَاطِرِ وَ فِتَنَ النَّفْسِ وَ الْهَوَى». مصباح الشريعة، ص21.
از این روایت، با الغای خصوصیت از عناوین گفته شده، عنوان کلی معلم رشد دهنده و دارای صلاحیت اخلاقی را برداشت کنیم. البته اصل بر موضوعیت عناوین است.
3. مرسله دوم از رسول خدا
رسول اللّه؟صل؟ «إنَّ هذَا العِلمَ دينٌ فَانظُروا عَمَّن تَأخُذونَ دينَكُم». ( سیوطی، الجامع الصغیر في أحادیث البشیر النذیر، ج 1، ص 384)
4. روایت هشام بن حکم
أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ؟ع؟ يَا هِشَام... لَا عِلْمَ إِلَّا مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِي الكافي، ج1، ص1.
5. روایات انتخاب دوست و هم نشین صالح، که به اولویت در مورد معلم، قابل استفاده است.
نتیجه: انتخاب معلم دارای صلاحیت شخصیتی و فکری، رجحان دارد.
🔸ب) انتخاب معلمی که اثر قطعی منفی بر امور پایهای و الزامی دارد
انتخاب معلمی که تاثیر منفی قطعی دارد بر عقاید و پایههای انجام واجب و محرم متعلم، بهقطع حرام است. معلمی که به انجام واجبات و محرمات دانشجو آسیب میزند: آسیب اخلاقی، اعتقادی و عملی در این سطح. از جمله ادله این حرمت، مقدمیت این انتخاب در انجام آن محرمات است؛ چون مقدمه حرام میشود. البته گاهی تزاحم پیدا میکند با اهداف دیگر که باید در جلسه بعد بررسی گردد. ان شاء الله.
عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یونُسَ رَفَعَهُ قَالَ: قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ یا بُنَی اخْتَرِ الْمَجَالِسَ عَلَى عَینِكَ فَإِنْ رَأَیتَ قَوْماً یذْكُرُونَ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ فَاجْلِسْ مَعَهُمْ فَإِنْ تَكُنْ عَالِماً نَفَعَكَ عِلْمُكَ وَ إِنْ تَكُنْ جَاهِلًا عَلَّمُوكَ وَ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ یظِلَّهُمْ بِرَحْمَتِهِ فَیعُمَّكَ مَعَهُمْ وَ إِذَا رَأَیتَ قَوْماً لَا یذْكُرُونَ اللَّهَ فَلَا تَجْلِسْ مَعَهُمْ فَإِنْ تَكُنْ عَالِماً لَمْ ینْفَعْكَ عِلْمُكَ وَ إِنْ كُنْتَ جَاهِلًا یزِیدُوكَ جَهْلًا وَ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ یظِلَّهُمْ بِعُقُوبَةٍ فَیعُمَّكَ مَعَهُمْ. الكافي، ج1، ص39.
این روایت را اگر امام معصوم نقل کردهاند یا قرآن از لقمان نقل کند، قابل برداشت فقهی است. زیرا آن کلمات به انتخاب شارع بیان شده است.
🔸ج) انتخاب معلمی که اثر احتمالی منفی بر امور پایهای و الزامی دارد. دلیل حرمت این انتخاب، قاعده وجوب دفع ضرر محتمل است.
🔸د) انتخاب معلمی که اثر قطعی منفی بر امور ثانوی و رجحانی دارد. ازآنجا که ترک انتخاب این معلم، مقدمه عدمی انجام امور ثانوی و رجحانی است، عدم انتخاب این معلم، مستحب است.
🔸ه) انتخاب معلمی که اثر احتمالی منفی بر امور ثانوی و رجحانی دارد. همانگونه که بیان شد، حکم عقل در این موارد، بر استحباب دفع ضرر محتمل در امور ثانوی و رجحانی است. درنتیجه مستحب است چنین معلمی انتخاب نگردد.
🔹@feqahat
🔸احسنت به آن طرح، به آقامیری، به علیرضا خمسه
▫️ماجرا از این اینجاشروع شد:
پارکی را در تهران، دیوار کشی کردند تا پارک ویژه بانوان شود. کار بسیار خوبی که سالهاست انجام شده است تا بانوان آنجا راحت باشند.
▫️اما
تصاویر این کار خوب، طوری دیگر در تلویزیون ملکه اینگلیس (بیبیسی)، بن سلمان (ایران اینترنشنال) و کیوان عباسی بهایی ـ اسرائیلی (من و تو) پخش شد. آنها گفتند در بوستانها دارند بین زنها و مردها دیوار میکشن! گوشها با این حرف آشناست! یعنی همان تهمتی که در دوران انتخابات به قالیباف و طبیعتا رییسی زده شده بود که اگر اینها بیایند، بین زن و مرد دیوار میکشند!
بماند که معلوم شد این حرف چه کسی بود! کلی تحلیل هم بافتند که اگر این کار را انجام دهند چه بر سر زنان میآید!
راهش را هم خوب بلد هستند. افراد معروف را احساسی میکنند که آنها نیز موضع بگیرند.
آقای علیرضا خمسه عکسی شبیه زنان از خودش منتشر میکند و مینویسد: من چون نمیتوانستم پارکم را عوض کنم، جنسیتم را عوض کردم!
▫️اما در اقدامی بسیار درست، سید محمد آقا میری عضو شورای شهر تهران، با علیرضا خمسه تماس میگیرد و طرح خوب بوستان مادر و کودک را برای ایشان توضیح میدهد و از ایشان برای افتتاحیه این بوستان دعوت میکند.
آقای علیرضا خمسه هم قبول میکند و در صفحه خودش، حرفش را اصلاح میکنم.
▫️احسنت به آن طرح، به آقامیری، به علیرضا خمسه.
باید یاد بگیریم، تبیین و جهاد تبیین، ضد انقلاب خواندن کسی که شبهه دارد نیست! راه درست، تبیین و شفافسازی است.
#یادداشت
#جهاد_تبیین
🔹@feqahat
💢 مدرسه بهاره فقه تربیتی:
فصل دوم «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی»
✅ با حضور و اشراف علمی حضرت آیت الله اعرافی
🔹 ویژه طلاب و دانشجویان ارشد رشتههای مرتبط.
💻 جلسات به صورت غیر حضوری(مجازی) برگزار میگردد.
🔻 مزایا:
🔹 صدور گواهی معتبر؛
🔹 ارایه بسته محتوایی دیجیتال؛
🔹 راهنمایی پایاننامه شرکت کنندگان و مشاوره علمی برخط.
📆 ثبتنام: 15 فروردین تا 15 اردیبهشت
📳 ثبتنام و پاسخگویی:
09053550619
02537748540
⭕️لطفا تماس در ساعت اداری.
♨️ ثبتنام در دوره برای شرکتکنندگان در مدرسه پاییزه و معرفی شدگان از مؤسسات همکار (لوگوی آنها در پوستر هست)، رایگان است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_تربیتی
#دوره_آموزشی
🌐کسب اطلاعات بیشتر:
▶️https://b2n.ir/q14069
💠کانال مدرسه مجازی در ایتا و دریافت پیشنهادات:
▶️ @feqhe_tarbiati
▶️https://eitaa.com/feqhe_tarbiati
فقه مدرسه ۱۷.mp3
21.73M
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: #فقه_مدرسه
🔸احترام به معلم
🔸احترام به معلم نه تنها موجب بالارفتن بهرهوری آموزشی میشود که وظیفه شرعی است.
🔸عنوان احترام از عناوین مختلف در روایات برداشت شده است.
▫️ریشه احترام «حرم» به معنای منع شده است. درنتیجه حریم، به معنای حدودی است که ورود بیش از آن منع شده است و رعایت محدودهای است که رعایت آن لازم است. حریم نیز به معنای نگاهداشت حقوق و حدود افراد و اشیا است.
🔹ادله
🔸الف) عبارتی از رساله حقوق
رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ الْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ؟عهما؟ قَالَ «... وَ حَقُ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ التَّعْظِيمُ لَهُ وَ التَّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ وَ حُسْنُ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهِ وَ الْإِقْبَالُ عَلَيْهِ وَ أَنْ لَا تَرْفَعَ عَلَيْهِ صَوْتَكَ وَ لَا تُجِيبَ أَحَداً يَسْأَلُهُ عَنْ شَيْءٍ حَتَّى يَكُونَ هُوَ الَّذِي يُجِيبُ وَ لَا تُحَدِّثَ فِي مَجْلِسِهِ أَحَداً وَ لَا تَغْتَابَ عِنْدَهُ أَحَداً وَ أَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ
إِذَا ذُكِرَ عِنْدَكَ بِسُوءٍ وَ أَنْ تَسْتُرَ عُيُوبَهُ وَ تُظْهِرَ مَنَاقِبَهُ وَ لَا تُجَالِسَ لَهُ عَدُوّاً وَ لَا تُعَادِيَ لَهُ وَلِيّاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ شَهِدَتْ لَكَ مَلَائِكَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَنَّكَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ اسْمُهُ لَا لِلنَّاس». من لا يحضره الفقيه، ج2، ص620.
رساله حقوق به سندهای متعددی در منابع روایی آمده اما سند نجاشی به آن صحیح است. رجال النجاشی، ص116
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: #فقه_مدرسه 🔸احترام به معلم 🔸احترام به معلم نه تنها موجب بالارفتن بهرهوری آ
▫️«سائس» کسی است که به سیاست و ریاست دیگران مشغول است. سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ، کسی است که ریاست و مدیریت علمی متعلم را در دست دارد که مصداق بارز آن معلم است.
▫️«التَّعْظِيمُ» به معنای بزرگداشت افراد است. «التَّوْقِيرُ» توقیر به معنای برخورد همراه با آرامش و بزرگداشت است.
کلمه حق واژهای است که دلالت اولیه آن بر وجوب است؛ اما (حَقُ سَائِسِكَ ..) به مناسبات حکم و موضوع دراینجا دلالت بر استحباب دارد.
🔸ب) روایت سلیمان بن جعفر
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ؟ع؟ قَالَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ؟ع؟ يَقُولُ «إِنَ مِنْ حَقِ الْعَالِمِ أَنْ لَا تُكْثِرَ عَلَيْهِ السُّؤَالَ وَ لَا تَأْخُذَ بِثَوْبِهِ وَ إِذَا دَخَلْتَ عَلَيْهِ وَ عِنْدَهُ قَوْمٌ فَسَلِّمْ عَلَيْهِمْ جَمِيعاً وَ خُصَّهُ بِالتَّحِيَّةِ دُونَهُمْ وَ اجْلِسْ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ لَا تَجْلِسْ خَلْفَهُ وَ لَا تَغْمِزْ بِعَيْنِكَ وَ لَا تُشِرْ بِيَدِكَ وَ لَا تُكْثِرْ مِنَ الْقَوْلِ قَالَ فُلَانٌ وَ قَالَ فُلَانٌ خِلَافاً لِقَوْلِهِ وَ لَا تَضْجَرْ بِطُولِ صُحْبَتِهِ فَإِنَّمَا مَثَلُ الْعَالِمِ مَثَلُ النَّخْلَةِ تَنْتَظِرُهَا حَتَّى يَسْقُطَ عَلَيْكَ مِنْهَا شَيْءٌ». الكافي، ج1 ؛ ص37
▫️ارسال در سند این روایت (عَمَّنْ ذَكَرَهُ)، سبب ضعف آن گردیده است. درنتیجه دلیل مستقل نیست و مؤید روایت پیشین است.
🔸از آداب بیان شده عنوان کلی احترام به معلم را میتوان برداشت کرد. در این دو دلیل، بیان شد، سه دسته احترام را دربر میگیرد: رفتاری، گفتاری و علمی.
▫️نکته: این ادله دلالت بر این دارد که استحباب دارد که دانش آموز با معلم با احترام برخورد کند. اما نشان میدهد نظام آموزشی و اخلاقی باید به گونهای باشد که دانشآموز به این برسد که احترام معلم باید رعایت شود.
▫️ادله ملازمه ندارد بر اینکه نظام آموزشی برای آموزش به دانش آموز وظیفه دارد.
🔸ج) اعانه بر بر
حال که معلوم شد، احترام دانش آموز در برابر معلم، رجحان دارد، درنتیجه بر است. بنابراین، آموزشی علمی و عملی احترام به معلم در نظام آموزش و پرورش، اعانه بر بر است.
🔸نکته:
عنوان کلی رجحان احترام به معلم و آموزش احترام معلم به دانش آموزان، در هر زمان ممکن است مصداق جدیدی پیدا کند و همه آنها را شامل میشود و محدود به موارد بیان شده در روایات نیست.
این ادله منصرف به معلم دینی و عام دینی است. همانگونه که بیان شد. زیرا کلمه علم منصرف به علم دینی است. بنابراین درباره احترام به معلم دینی یا معلمی است که تاثیر دینی دارد. اما ادله احترام به معلم شیمی و فیزیک، ادله تشکر از مخلوقات است که در جلسه بعدی بررسی میشود. زیرا بر اساس ادله تشکر از هر کسی که خیری به انسان میرساند باید تشکر کرد و ادله عام است.
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
▫️«سائس» کسی است که به سیاست و ریاست دیگران مشغول است. سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ، کسی است که ریاست و مد
🔹تواضع در برابر معلم
▫️«وضع» در ریشه به معنای سقوط و برزمین افتادن است. این معنا در کلمه «تواضع»، معنای ذلت و افتادگی را رقم زده است.
▫️حداقل معنای تواضع، تنها بروز رفتاری فروتنی است. اما معنای حداکثری آن، تواضع قلبی است که بروز بیرونی دارد. قدر متیقین ادله، مرتبه حداقلی آن است.
🔹ادله
🔸آیه 66 سوره کهف
«قالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدا»
حضرت موسی با تواضع با معلم خویش برخورد کرد که دلالت بر استحباب دارد.
🔸مرسلهای از پیامبر؟صل؟
تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ وَ تَعَلَّمُوا لِلْعِلْمِ السَّكِينَةَ وَ الْوَقَارَ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ تَعَلَّمُونَ مِنْهُ. منية المريد في أدب المفيد و المستفيد، ص243
🔸 مرسلهای منسوب به امیرمؤمنان
مَن عَلّمني حَرفاً، فقد صَيَّرني عبداً.
اين كلام را برخی کتب متأخر به امیرمؤمنان؟ع؟ منسوب کردهاند؛ همچون كشف الخفاء و جامع السعادات. اما سند ندارد.
🔸 روایت منسوب به امام رضا؟ع؟
تَوَاضَعْ مَعَ الْعُلَمَاءِ وَ أَهْلِ الدِّين. الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا ؟ع؟، ص401
هرچند دلایلی برای اثبات انتساب کتاب فقه الرضا؟ع؟ به حضرت آورده شده است؛ اما آنها پذیرفته نیست؛
🔸 مرسلهای از امیرمؤمنان؟ع؟
[باب مواعظ أمير المؤمنين؟ ع؟ و خطبه أيضا و حكمه] قَالَ ؟ع؟ «مَنْ تَوَاضَعَ لِلْمُتَعَلِّمِينَ وَ ذَلَ لِلْعُلَمَاءِ سَادَ بِعِلْمِه». بحار الأنوار، ج75 ؛ ص6.
این روایات ضعیف هستند و توضیح دهنده آیه میتوانند باشند و تنها میتوان به مفهوم کلی آنها استناد کرد، نه جزئیات آنها.
تواضع، یقینا در مقابل عالم دینی و معلم دینی است. برپایه انصراف علم و عالم در روایات به علم دینی.
🔹@feqahat
💢یک پیروزی معنوی که توجه کمی به آن شد!
▫️تعداد 220 شبکه فارسیزبان، شبانهروز، در حال پخش برنامههای سیاسی، فیلم، موسیقی و رقص آنهم کاملاً رایگان برای ایرانیان هستند. هرکدام یک نوع فعالیت دارند؛ اما در یک مسئله بیشتر آنها مشترک هستند؛ هدف اصلی، خواسته یا ناخواسته، مبارزه با اعتقادات و معنویات ناب شیعی و جایگزینی آن با فرهنگ و معنویت غربی است.
▫️در این میان اما؛ آمار امسال نشان داد که بیش از 80 درصد مردم شهرستانها و بیش از 70 درصد مردم تهران گفتهاند برای شبهای احیا برنامه دارند. این یعنی پیروزی معنوی ملت ایران زیر بمباران معنویت زدایی.
این یعنی با تمام کاستیها و کمکاریها؛ اما جامعه روحانیت هنوز در انتقال معنویت ناب شیعی به جامعه موفقهای قابلتوجهی دارد.
#یادداشت
🔹@feqahat
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
46.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ «چهارسوق»، شبکه فعالان تحولخواه تعلیم و تربیت است برای شبکهسازی و همافزایی میان معلمان، دانشجویان، مدیران، فعالان فرهنگی، مدارس، مؤسسات، اهالی رسانه و حتی دانشآموزان و والدین دغدغهمند در حوزه تعلیم و تربیت.
✍️ نسل جدید معلمان، محیطهای یادگیری را با روشهای ابتکاری و دوستداشتنی مدیریت میکنند. مجموعههای نوپا، با نوآوریهای جذاب روشهای تربیت و یادگیری را کارآمدتر کردهاند. پژوهشگران و متفکرینِ دغدغهمند، به دنبال یافتن پاسخهای مؤثر برای مسائل نظام تعلیم و تربیت هستند.
✍️ «چهارسوق» در سال ۱۳۹۲ توسط جمعی از معلمان و فعالان حوزه آموزش برای ارائه تجارب بومی تعلیم و تربیت در قالبی شایسته و تأثیرگذار متولد شد. شعار چهارسوق، «همافزایی برای تحول در آموزش» است؛ یعنی «شناسایی، شبکهسازی و توانمندسازی فعالانی که در حال شکلدهی به تجربهها و نظریههای بومی تعلیم و تربیت هستند».
🎥 فیلم حاضر سخنرانی حضرت آیتالله علیرضا اعرافی در سیزدهمین رویداد نوآوریهای آموزشی چهارسوق در تاریخ 1401.01.30 میباشد.
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت چهارسوق
▶️ www.chaharsoogh.ir
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
radioajami-20220507-WA0022.aac
1.05M
♨️خبر رادیو معارف درباره مدرسه بهاره فقه تربیتی.
بیان اهداف مدرسه؛
زمان افتتاح مدرسه؛
راه ارتباط و شرکت در مدرسه.
💠@feqhe_tarbiati
مهمانان برنامه «زندگی پس از زندگی» نمرده بودند
گاهی خدا به علتی که ما نمیدانیم، به افراد لطف میکند و پرده را کنار میزند و واقعیاتی را به آنها نشان میدهد تا به آنها تذکراتی داده باشد. بنابراین میهمانان برنامه «زندگی پس از زندگی» نمرده بودند، آنها ...
ادامه در:
http://fna.ir/1bddt
#یادداشت قدیمی
🔹@feqahat
#یادداشت
🔹از زندگی پس از زندگی تا فیلمهای هالیوودی
... اما در فرهنگ غربی، بهشت و جهنم انسان در دنیا ترسیم میشود. جهنم او هنگام سختیهای زندگی است و خوشیهای دنیا، بهشت اوست. درنتیجه تمام تلاش او این است که از ساعات جهنمی زندگی خودش کم کند و به لذتهای آن افزون کند؛ به هر قیمتی! مگر قوانین جامعه و احساسهای ناراحتکننده درونی مانع او شوند.
ادامه یادداشت در:
https://v-o-h.ir/?p=42700
🔹@feqahat
فقه مدرسه ۱۸.mp3
18.8M
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: #فقه_مدرسه
🔹تشکر از معلم
🔸شکر به معنای «عرفان الإحسان» است. تشکر، خضوع و پاسخگویی و مقابله کردن در برابر کار منعم است. ازآنجاکه تشکر از عناوین قصدیه است، صدق شکر آنجاست که نوعی قصد در کار باشد.
🔸شکر:
▫️الف) جوانحی؛ تصور میکند این نعمت از منعم است. این قدردانی ممکن است به زبان جاری نشود؛
▫️ب) ثنای جوارحی؛ ثناء و پاسخی است که به زبان جاری میشود یا با اشاره و کنایه منتقل میگردد؛
▫️ج) اطاعت جوارحی؛ این درجه از تجلی جوارحی سه مرتبه دارد: توجه به خواستههای منعم؛ اطاعت از او؛ درنظرگرفتن اراده او.
🔸ادله
▫️الف) قاعده وجوب شکر منعم
قاعده عقلی «وجوب شکر منعم» در کلام، فقه و اصولی بهکار رفته است. در فقه، در مباحثِ وجوب فحص از احکام، وجوب توبه، اطاعت، ولایت و حکومت؛ همچنین در «امر به معرف و نهی از منکر» که پیشتر از آن سخن گفته شد.
مسلم است که همه مراتب شکر در برابر تمامی مراتب انعام واجب نیست؛ در برخی مراتب، شکر مستحسن است. عقل در تفکیک این مراتب حکمی ندارد و حکمش مطلق است. تشخیص این مراتب بر حسب مورد و مقایسه درجه انعام و شکر است. تنها مسلم این است که هر شکری که ترک آن در همان مورد کفران تلقی شود، این درجه از آن واجب است. برپایه کل ماحکم به العقل، حکم به الشرع، این قاعده شرعی میشود.
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: #فقه_مدرسه 🔹تشکر از معلم 🔸شکر به معنای «عرفان الإحسان» است. تشکر، خضوع و پا
🔹ب) روایات شکر منعم
▫️یکم. فرازی از رساله حقوق
أَمَّا حَقُ ذِي الْمَعْرُوفِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَكْسِبَهُ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِيَة من لا يحضره الفقيه، ج2 ؛ ص622
▫️«ذِي الْمَعْرُوف» به معنای صاحب و انجام دهنده نیکی است و شامل هر معلمی میشود.
🔸دوم. ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ «مَكْتُوبٌ فِي التَّوْرَاةِ اشْكُرْ مَنْ أَنْعَمَ عَلَيْكَ وَ أَنْعِمْ عَلَى مَنْ شَكَرَكَ فَإِنَّهُ لَا زَوَالَ لِلنَّعْمَاءِ إِذَا شُكِرَتْ وَ لَا بَقَاءَ لَهَا إِذَا كُفِرَتْ الشُّكْرُ زِيَادَةٌ فِي النِّعَمِ وَ أَمَانٌ مِنَ الْغِيَرِ». الكافی، ج2 ؛ ص94.
🔸سوم. ... الرِّضَا ؟ع؟ یقُولُ مَنْ لَمْ یشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ. عيون أخبار الرضا ؟ع؟، ج2، ص24.
در این روایت، به سبک حکومتِ توسعهای، دایره تشکر از خداوند را توسعه میدهد به تشکر از بندگانی که واسطه رساندن نعمت به بندگان میشوند.
🔸چهارم. ... عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ؟ع؟ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ كُلَّ قَلْبٍ حَزِينٍ وَ يُحِبُّ كُلَّ عَبْدٍ شَكُورٍ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِعَبْدٍ مِنْ عَبِيدِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَ شَكَرْتَ فُلَاناً فَيَقُولُ بَلْ شَكَرْتُكَ يَا رَبِّ فَيَقُولُ لَمْ تَشْكُرْنِي إِذْ لَمْ تَشْكُرْهُ ثُمَّ قَالَ أَشْكَرُكُمْ لِلَّهِ أَشْكَرُكُمْ لِلنَّاسِ. ، الكافي، ج2 ؛ ص99.
🔸پنجم. قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ «التَّحَدُّثُ بِنِعْمَةِ اللَّهِ شُكْرٌ، وَ تَرْكُهَا كُفْرٌ، وَ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْقَلِيلَ لَمْ يَشْكُرِ الْكَثِيرَ، وَ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ النَّاسَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ». نزبهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص27
🔹ج) سیره اهل بیت ؟عهم؟
سیره اهل بیت (ع) مشحون از تشکر زبانی و عملی آنها از کسانی که احسانی هرچند کوچک به آنها کردهاند. سیرهای که بر جریانی مستمر در زندگی اهلبیت؟عهم؟ بدل شده است. تنها در زندگی پیامبر نمونههای فراوانی به ما رسیده است از جمله، قدردانی و تشکّر پیامبر(ص) از خدمات خدیجه(س)؛ تشکر پیامبر از ثُوَیبه کنیز آزاد شده ابولهب که تنها چند روز در دوران شیرخوارگی پیامبر اکرم(ص) به ایشان شیر داده بود. بخشش دختر حلیمه و جمعی از دودمانش در جنگ حُنَین که به اسارت مسلمانان در آمده بودند، در تشکر از لطف او و مادرش در کودکی به ایشان.
🔹نتیجه اینکه هرچند برخی ادله میتواند دلالت ابتدایی بر وجوب تشکر از معلم داشته باشد؛ اما برپایه مناسبت حکم و موضوع و ارتکاز شرعی و برپایه مراتب شکر میتوان گفت:
ـ در شکر جوانحی: کمینه مرتبه تشکر قلبی از معلم که مقدمه تشکر زبانی است، رجحان دارد؛ یعنی همان توجه به اینکه معلم به او نعمت رسانده است.
▫️ـ در ثنای جوارحی: نمیتوان گفت تشکر از معلم در این مرتبه واجب است؛ بلکه مستحبی است که برآن تأکید فراوان شده است.
▫️ـ در اطاعت جوارحی: اطاعت جوارحی ویژه خداوند است؛ مگر دلیلی ویژه بر این اطاعت از کسی وجود داشته باشد که در مورد معلم این دلیل وجود ندارد.
🔸درنتیجه باید دانش آموز را بهگونهای تربیت کرد که در تفکر، خود را مدیوم معلم بداند و در عمل از معلم تشکر کند.
🔹@feqahat
امیرمومنان که در مسجد شهید شد، فریب خوردگان معاویه میگفتند مگر علی ع نماز میخواند؟!
سردار سپاه که در پراید شهید میشود، فریب خوردگان رسانههای دشمن میگویند مگر سردار سپاه پراید سوار میشود؟
هنوز علی ع و فرزندانش مظلومانه شهید میشوند و معاویه و پیروانش فریب میدهند!
#نکته
https://chat.whatsapp.com/CFwrAKihg2WJLp8X4gO48N
فقه مدرسه ۱۸_1.mp3
15.14M
#فقه_مدرسه 🔸#نظام تشویق و تنبیه اسلام ۱
🔹نظام تشویق و تنبیه در مدریت فرهنگی و مدیریت مدرسه
🔸به خلاف بسیاری از مباحث فرهنگی و تربیتی که پیشینه فقهی ندارد۳، درباره تشویق و تنبیه، فقها بحث کردهاند.
🔸تشویق در لغت به معنای "نزاع النفس" است. تنیبه به معنای بیدار کردن و متوجه کردن است.
در اصطلاح، تشویق، ایجاد حالت خوشآیند و تنبیه، ایجاد عمل ناخوشایند در متربی با هدف تربیتی است.
توجه در اصطلاح، انذار و تبشیر، ترسیم آینده خوب یا بد عمل است و عملی از سوی مربی انجام نمیشود، بهخلاف تشویق و تنبیه.
🔸تنبیه، گاهی ایجاد عامل ناخوشایند است مانند زدن و گاهی گرفتن عامل خوش آیند است مانند گرفتن اسباب بازی از کودک. تشویق نیز گاهی ایجاد حالت خوش آیند است و گاهی برداشتن یک حالت ناراحت کننده از اوست.
🔹ادله
🔸الف) ادله مطلق تشویق
▫️1. سیره الهی / نظام تشویق و تنبیه الهی: نظام عالم، برپایه تشویق و تنبیه انسان بنا شده است.
▫️2. سیره اهل بیت ؟ع؟: اهل بیت از تشویق رفتاری و زبانی برای شاگردان و فرزندان استفاده میکردند.
▫️3. روایات تشویق
وَ لَا يَكُونَنَ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ تَزْهِيداً لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِي الْإِحْسَانِ وَ تَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَةِ نهج البلاغة؛ ص430 و 431
وَ قَالَ ع ازْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِن نهج البلاغة؛ ص501
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
#فقه_مدرسه 🔸#نظام تشویق و تنبیه اسلام ۱ 🔹نظام تشویق و تنبیه در مدریت فرهنگی و مدیریت مدرسه 🔸به خلا
🔸ب) ادله تشویق زبانی
▫️یکم. تعریف از عمل شایسته متربی؛ مانند:
ص : 17 اصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ
ص : 30 وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَيْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ
▫️دوم. تعریف از متربی شایسته؛ مانند:
مريم : 33 وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا
الصافات : 109 سَلامٌ عَلى إِبْراهيمَ
البقرة : 195 إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ
▫️ج) ادله تشویق رفتاری ـ عملی
سله دادن اهلی بیت، پول دادن به شعرا و سخنرانان مانند دعبل، فرزدق.
🔹ادله تنبیه
🔸اصل بر عدم تنبیه است. چون اصل فقهی حرمت ایذا است. مانند روایات «بَابُ تَحْرِيمِ إِيذَاءِ الْمُؤْمِن» در وسائل الشيعة، ج12 ؛ ص264. پس در تنبیه فقط باید به قدر متیقن اکتفا کرد و موارد بیان شده در روایت جایز است. فقط!
🔸ادله تنبیه :
▫️1. سیره الهی / نظام تشویق و تنبیه الهی
▫️2. سیره اهلی بیت؛ بهویژه امیر مؤمنان در برخورد با کارگزاران مانند برخورد با: اشعث بن قیس، زیاد بن ابیه، عبدالله بن عباس، قُدامة بن عَجلان، مَصقَلة بن هُبَیرة، یزید بن حجیة، عُمَر بن مُسلمة و مُنذِر بن جارود.
▫️بررسی نظام تنبیه اسلامی و ادله تادیب و ضرب در جلسه بعدی ان شالله.
#نظام_تشویق_و_تنبیه
🔹@feqahat
وطن فروشی کم بود که دین فروشی اضافه شد!
چند سالی است که برخی کارگردانان مثلا ایرانی، راه دریافت جایزههای بین المللی و جشنواره فیلم کن را خوب یاد گرفتهاند. کافی است مقداری وطن فروش باشی و مشکلات کشورت را در فیلم برای مخاطب بین الملل داد بزنی و البته فیلمی نسبتا قوی هم داشته باشی؛ همین! این کار را کافی است تا به تو جایزههای بین المللی دهند و در جشنواره فیلم کن، بر روی فرش قرمز راه بروی!
اما در جشنواره امسال فیلم کن، یه عنصر کثیف دیگر نیز رونمایی شد، این بار لاشخورهایی راهی دیگر را آموزش دادند! به تدین، دین و اهل بیت (ع) توهین کن، تا به تو جایزه دهند!
به شهر مشهد و صاحبش امام رضا (ع) توهین کن، تا برایت یه مشت کثافت، آروغ بزنند!
ننگ بر آن فیلم و فیلم سازی! ننگ بر آن چند درهی که به این فیلمها میدهند! اگر دین ندارید، کاش آزاده بودید!
و نگونبختتر، کسانی که هنوز پای رسانههای این از خدا فرار کردهها نشستهاند و گمان میکنند اینها دغدغه مردم دارند! لااقل آن فیلمساز چند درهمی در این دنیا بهدست میآورند؛ اما اینها، کشور و اخرتشان را خراب کردهاند.
#یادداشت
🔹@feqahat
نخوانده، ننویسید12.pdf
683.6K
🔹نخوانده، ننویسید!
🔸سه اصل وچندین نکتۀ کاربردی برای نویسندگی
▫️پیش از خواندن این متن، چیزی ننویسید!
▫️این متن اصولی است که بعد از دیدن بیش از هزار صفحه کتابهای دستور زبان فارسی و با توجه به اشکالات رایج نویسندگان مقاله علمی نگاشته شده است.
🌸هدیه به پیشگاه عمه سادات
در نشر این متن، یاورمان باشید!
🔹@feqahat
برای اولین بار، مدیر حوزههای علمیه، با رهبر رهبر کاتولیکهای جهان دیدار کرد.
در این دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان، ضمن خوش آمدگویی گفت: از دیدار شما خوشحال هستم و احساس میکنم با شخصیت فرهیختهای مواجه هستم. من برای کشور ایران به چند دلیل احترام خاصی قائل هستم؛ یکی اینکه در ایران یک تمدن سابقهدار و تاریخی میبینم؛ من در ایران یک فرهیختگی، تمدن، وجه علمی و عظمت را از قدیم مشاهده کردم و برای این امر اهمیت قائل هستم.
یکی دیگر از دلایل من برای احترام به ایران وجود یک نظام دینی در این کشور است و من برای نظام دینی ارزش قائل هستم. ممکن است در برخی امور اشکالاتی وارد و نیاز به اصلاح داشته باشد، اما اصل اینکه یک نظام سیاسی بر اساس نگاه دینی استوار شود برای ما قابل احترام است؛ این امر در جای دیگر جهان وجود ندارد و امتیاز مهمی برای ایران محسوب میشود. دلیل دیگر علاقه من، انقلابی بودن شما است.
مشروح دیدار در :
https://b2n.ir/q51181
از رسالتهای حوزه علمیه قم، تبیین گفتمان اعتقادی و فکری شیعه برای جهانیان است. برای جمهوری اسلامی ایران، فقط همین افتخار کافی است که جهان را با شیعه آشنا کرد.
🔹آیا میدانیم نظام فرهنگی موردنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی ره چند رکن دارد؟
آیا ما تلاش کردهایم آن نظام فرهنگی را در کشور پیاده کنیم؟
آیا دستگاههای فرهنگی کشور و نظام آموزش و پروش ما، فرزندان ما را بر اساس آن نظام فکری رشد میدهد؟
▫️▫️▫️▫️▫️
🔸هندسه نظام فکری امام
برای بهدست آوردن نقشه و هندسه مورد نظر امام خمینی ره و استفاده هر چه بهتر از این مربی، بایسته است، نظام فکری ایشان کشف شود؛ تا برپایه آن نظام فکری حرکت صحیح فرهنگی کشور شکل گیرد.
▫️1. توحیدی محوری
امام خمینی در هر بزنگاهی بر توحید تأکید دارند. محور نظام تفکری و تربیتی امام خمینی ره حتی در سیاست، توحید است. ایشان مینویسند: «اى عزيز! جميع علوم شرعيّه مقدمه معرفت اللّه و حصول حقيقت توحيد است»
توحید یعنی همه چیز را از خدا بدانیم و هر کاری میکنیم برای او باشد!
▫️2. ولایت مداری
امام خمینی ره همچون هر فقیهی، توجه ویژه به روایات اهلبیت و کشف راه تربیت از آنها دارد. به همین علت اصلیترین نکات تربیتی ایشان در کتاب شرح چهل حديث آمده است. ایشان هرچند فیلسوف و عارف بودند، اما برای تربیت و تبیین راه تربیت، از شرح احادیث اهلبیت ع بهره میبرند و فقط اتکای ایشان به مباحث عقلی و عرفانی نبود.
ولایت مداری یعنی تلاش کنیم در زندگی بر اساس برنامه اهلبیت ع حرکت کنیم.
امام خمینی ره نگاهش این بود که ولایت مداری را باید در جامعه اجرا کرد. به همین دلیل بود که نظریه ولایت فقیه را مطرح کرد. ولایت فقیه یعنی فقیهی بر اساس دیدگاه و روایات اهلبیت ع مسائل کلان کشور را مدیریت کند. بر اساس فقه و احکام الهی کشور را مدیریت کند.
▫️3. نگاه جریانی و تشکیلاتی
از نخستین کتابهایی که به قلم امام خمینی (ره) نگاشته شده است، کتاب شرح حديث جنود عقل و جهل است. این کتاب شرح روایتی است.
در این نگاه، دنیا، محل جنگ دو سپاه عقل و جهل است. ما باید کمک کنیم تا سپاه عقل پیروز شود. عقل و عقلانیت باید بر زندگی شخصی ما و رفتار اجتماعی ما حاکم باشد؛ نه جهل و شهوات.
طبیعتاً کسانی که برپایه نگاه اغواگرایانه و بسط دهنده جهل، حرکت میکنند، نمیتوانند در سازش با نگاه ایشان باشند!
امام مینویسد:
«هميشه بين اين دو لشكر جدال و نزاع است، و انسان ميدان جنگ اين دو طايفه است: اگر جنود رحمانى غالب شد، انسان از اهل سعادت و رحمت است و در سلك ملائكه منخرط، و در زمره انبيا و اوليا و صالحين محشور است، و اگر جنود شيطانى و لشكر جهل غالب آمد، انسان از اهل شقاوت و غضب است، و در زمره شياطين و كفار و محرومين محشور است».
▫️4. نگاه جهادی
از مؤلفههای مهم نگاه و نظام فکری امام خمینی، نگاه جهادی ایشان است. همانگونه که بیان شد، ایشان تربیت را میدان جنگ سپاه عقل و جهل میدانند.
▫️5. توجه به عبادت
نظام فکری امام خمینی ره عملیاتی و روشمند است؛ نه اینکه صرفا بیان نکات کلی باشد. در نگاه علمیاتی امام خمینی ره، عبادت و بهویژه نماز، جایگاه ویژه دارد. ایشان به رغم اشتغالهای فراوانی و موضوعات فراوانی که میتوانستند به آن اشتغال داشته باشند، دو کتاب درباره نماز دارند: کتاب سرالصلاة و آداب الصلاة که نشان از اهمیت این روش تربیتی در نظام فکری ایشان دارد.
بر اساس نگاه ایشان، رعایت احکام و آداب ظاهری، مقدمه رسیدن به اسرار و کنه هدایت است.
🔸جمع بندی
▫️متصل کردن این 5 بعد، هندسه نظام فکری مورد نظر امام خمینی ره را تشکیل میدهد. این شکل ترسیم شده، در مقابل چند نظام تربیتی مشهور است:
▫️ـ در مقابلِ نگاه سکولاری است که نه تنها توجهی به توحید ندارد و نسبت به آن برای خود وظیفهای قائل نیست؛ تا جایی که در عمل مخالف آن نیز عمل میکند.
▫️ـ در مقابل نگاههای سوفی مسلک است که توجهی به ولایت ندارد و فهم عرفانی خود را ملاک میداند.
▫️ـ در مقابل نگاه فردی و غیرجریانی به تربیت است که آن را جریانی و جهادی نمیداند.
▫️ـ در مقابل نظامهای تربیت است که به بیان کلیات بسنده میکنند و عملیات اجرایی برای تربیت ترسیم نمیکنند.
▫️ـ در مقابل مباحث فکری است که نظام واحدی ندارند و باری به هر جهت نسخههای تربیتی میچینند.
▫️امام خمینی، به پشتوانه قدرت فقهاتی خود و قدرت الهی و اخلاقی و از سویی دیگر در عرصه و جریان حرکتهای اجتماعی و مدیریتی بودن، نظامی توحیدی، ولایی، جریانی، جهاتی و عملیاتی از تربیت ترسیم میکنند.
یک پرسش اساسی:
آیا حرکت فرهنگی کشور برپایه این نظام حرکت میکند؟
#یادداشت
🔹@feqahat
نظام امام خمینی 3.docx
27.2K
📚متن کامل نظام فکری امام خمینی ره
◼️به مناسبت ارتحال این روح الله
💢در نشر این متن نگاه امام را یاری کنید...
🔹https://eitaa.com/feqahat
امام خمینی (ره) با نظام تربیتیاش چگونه دنیا را تکان داد؟
https://farsnews.ir/news/14010314000209/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%B4-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AF
#یادداشت
فقه مدرسه ۱۹.mp3
17.18M
🔹#نظام تشویق و تنبیه 2
🔸تنبیه تربیتی اسلامی: حدود و تعزیرات
در نگاهی کلان، حدود و تعزیرات حکمت تربیتی دارد. مجازاتهای اسلامی پنج دستهاند: حدود؛ تعزیرات؛ قصاص؛ دیات؛ کفارات. هر یک از اینها میتواند جنبه تربیتی داشته باشد.
🔸1.حدود
حدود مقید به اثر تربیتی نیست. البته اثر حدود بر دیگران به مثابه یک حرکت فرهنگی دارد.
🔸2. تعزیرات
در تعزیرات فقیه و حاکم شرعی، در دایره اختیارات خود میتواند به ابعاد تربیتی در چگونگی تعزیر، توجه داشته باشد. همچنین میتواند یک نظام تنبیهی برای اهداف تربیتی در جامعه قرار دهد؛ مانند قرار دادن جریمههایی برای رعایت نکردن قانون.
🔸3. کفارات
کفاره بر غیر معصیت و کفاره بر گناه داریم. مانند کفارهای که بر تروک احرام در معاصی است.
در قسم اول مجازات و تنبیه نیست؛ اما در قسم دوم در حقیقت یک نوع فلسفه خود مجازاتی دارد. موارد، نظام تنبیه فرد توسط خود اوست که جنبه بازدارندگی دارد.
🔸4. قصاص
قصاص برای مجرم، ممکن است اثر تربیتی چندانی نداشته باشد؛ اما برای بینندگان آن، اثر بازدارندگی میتواند داشته باشد.
🔹@feqahat
🔹انواع تاثیرگذاری تربیتی حدود و تعزیرات
🔸1. اثر تربیتی بر فرد
1ـ1. نمایش نتیجه عمل
1ـ2. پاک شدن
در روایات وارد شده که اجرای حدود اثر وضعی وارد و موجب پاک شدن فرد از تبعات گناه میشود. از جمله موثقه حمران:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ رَجُلٍ أُقِيمَ عَلَيْهِ الْحَدُّ فِي الرَّجْمِ أَ يُعَاقَبُ عَلَيْهِ فِي الْآخِرَةِ قَالَ «إِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ ذَلِك». الكافی، ج2 ؛ ص443
🔸2. اثر تربیتی بر دیگران و جامعه
2ـ1. عبرتگیری دیگران
((الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في دينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنين)). سوره نور (24)، آیه 2.
برپایه این آیه شریفه این اجرای علنی حدود، نوعی اثر تربیتی بر جامعه دارد؛ همانگونه که در مرسلهای به آن اشاره شده است: «إِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِم». ، نهج البلاغة ص512.
این امر بر وجوب کفایی دلالت دارد: «و لْيَشْهَدْ».
برپایه این آیه شریفه اجرای حد برخی مجرمان باید علنی باشد.
3ـ2. برکات تکوینی برای جامعه
مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ؟ع؟ «حَدٌّ يُقَامُ فِي الْأَرْضِ أَزْكَى فِيهَا مِنْ مَطَرِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ أَيَّامَهَا». الكافي ج7 ؛ ص174.
🔹اجرای حدود، وظیفه چه فرد یا نهادی است، دیدگاههایی قابل تصور هستند:
🔸1. وظیفه همه کلفان است
🔸2. تنها وظیفه حاکم است
🔸3 وظیفه حاکم است؛ اما هر فرد نیز وظیفه دارد
🔸دیدگاه برگزیده این است که هرچند فقها دارای ولایت هستند؛ اما میتوان گفت بحث حد را دلیل بر ولایت آنها میگیریم؛ نه اینکه چون آنها ولایت دارند باید حد را اجرا کنند. زیرا این حدود باید اجرا شود و صاحب اقتدار آن را میتواند اجرا کند؛ صاحب اقتدار، حکومت مشروع است.
⭕️در فیلم عنکبوت مقدس یک دروغ را میگوید که اقدام به کشتن زنان فاسد، ریشه مقدسی در نگاه مسلمانان دارد. 💢اما پاسخ این است که همین اسلام ،حکم به اعدام قاتل عنکبوتی مشهد داده است! اصلا اجرای حدود را ما در دوره حکومت اسلامی وظیفه حکومت میدانیم؛ آن هم با چندین شرط! تا اخلال در نظام نشود!
🔹ارتباط حدود و تعزیرات و قاعده لاضرر
🔸قاعده لا ضرر حاکم بر احکام اولیه است؛ نه بر احکامی که خود نوعی ضرر هستند؛ مانند جهاد که جعل شده است برای درجه ای از ضرر. حدود و تعزیر نیز درجهای از ضرر را سبب میشود؛ مولا با توجه به این ضرر آن را جعل کرده است؛ درنتیجه این قاعده بر حدود و تعزیرات حکومت ندارد.
#نظام_تشویق_و_تنبیه
🔸ادامه در جلسه بعد ان شاالله ...
🔹@feqahat
اینجا زیر زمین یک مدرسه علمیه در قم نیست!
اینجا هامبورک است؛ دومین شهر بزرگ آلمان پس از برلین و هشتمین در اتحادیه اروپا، و نیز سومین بندر بزرگ در اروپا بعد از روتردام و آنتورپ است.
خوشا به حال این عزیزان که از پلشتیهای اروپا که آرزوی برخی ایرانیهاست، دل بریده و دل به امام زمان ع دادهاند!
و بدا به حال آنهایی که در ایران هستند؛ اما دل در پلشتیهای اروپایی دارند.
در سفر مدیر حوزههای علمیه به آلمان.
کاباره آزاد بشود، درست میشود؟
برخی میگویند علت متلک گفتن به زنان این است که در کشور کاباره آزاد نیست!
میگویند جوانان ایرانی به علت حجاب اجباری عقدهای شدهاند!
آیا در فرانسه هم کاباره آزاد نیست!
آیا آنجا هم دختران را از پسران در مدارس جدا کردهاند؟
آیا انواع آزادیهایی که آرزوی برخی در ایران است، در آنجا وجود ندارد؟
پس چرا نتیجه بدتر شده است؟
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
🗂یازدهمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی
📍موضوع: احکام و ابعاد فیلترینگ از منظر فقه تربیتی
استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
📆زمان: پنجشنیه 1401/3/19
👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
Ahkam Va Abaad Filteringh -j12-1401-03-19.mp3
19.43M
🎙 صوت یازدهمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی
📍موضوع: احکام و ابعاد فیلترینگ از منظر فقه تربیتی
استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
📆زمان: پنجشنیه 1401/3/19
💠@feqhe_tarbiati