eitaa logo
فقه فرهنگی
692 دنبال‌کننده
186 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
تربیت اعتقادی04.mp3
20.21M
💢 ▫️جلسه چهارم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ادامه بررسی دلیل یکم. آیه وقایه 🔸آیا این آیه، وقایه سختگیرانه را میگوید؟ دایره این وظیفه چیست؟ 🔹@feqahat
تربیت اعتقادی 05.mp3
20.6M
💢 ▫️جلسه پنجم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع 🔸«وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَيْكَ فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا بخیره وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وَلِيتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَيْه» (من‏ لايحضره ‏الفقيه، ج2، ص622). 🔹@feqahat
تربیت اعتقادی 06.mp3
19.61M
💢 ▫️جلسه ششم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ادامه بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع ▫️بررسی دلیل سوم: روایاتِ «آموزش لااله الا الله» قَالَ: إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِينَ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِينَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ يَوْماً فَيُقَالُ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيَّهُمَا شِمَالُكَ فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى الْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اسْجُدْ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ صَلَّى وَ عُلِّمَ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ قِيلَ لَهُ اغْسِلْ وَجْهَكَ وَ كَفَّيْكَ فَإِذَا غَسَلَهُمَا قِيلَ لَهُ صَلِّ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ تِسْعٌ فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ عُلِّمَ الْوُضُوءَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهِ وَ عُلِّمَ الصَّلَاةَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهَا فَإِذَا تَعَلَّمَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ غَفَرَ اللَّهُ لِوَالِدَيْهِ» (حر عاملی، وسائل الشیعه، ج21، ص474) 🔹@feqahat
حضرت هادی عليهم السلام.docx
26.5K
📚نکاتی از زندگی حضرت هادی ع 💢برگرفته از جلد 50 بحارالانوار 🌷هدیه به حضرتش
تربیت اعتقادی ۰۷.mp3
12.23M
💢 ▫️جلسه هفتم استاد 🔹پاسخ به پرسش‌های مهم در فقه تربیتی: 🔸اگر دلیل عقلی بر چیزی داشتیم چه نیازی به روایات تربیتی داریم؟ 🔸نظام تربیت اسلامی چگونه ساخته می‌شود؟ 🔸آیا روایات تربیتی درباره انسان دوران اهل بیت ع است؟ آیا برای مردم امروز کاربرد دارد؟ مگر خصوصیات مردم تفاوت پیدا نکرده است؟ 🔸روایات دارای سند ضعیف چه کاربردی در فقه تربیتی دارد؟ 🔸وظیفه دانشجوی روانشناسی مسلمان چیست؟ 🔹@feqahat
تربیت اعتقادی۰۸.mp3
11.18M
💢 ▫️جلسه هشتم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ دلیل چهارم: مقدمیت ما می‌دانیم که ▫️اولا: وظایف وجوبی و استحیابی را والدین نسبت به فرزند دارند؛ مانند دعوت آنها به ارتباط دادن فرزندان با ولایت و اهل بیت، نماز و روزه و آموزش قرآن؛ ▫️دوما: عقل می‌گوید مقدمه انجام این وظایف و تحقق واقعی آنها، اعتقاد داشتن فرزندان به این مسائل است. بنابراین مقدمه عقلی انجام این وظایف، تبیین اعتقادی این مسائل است. ▫️حداقلی از اعتقاد به ولایت، نماز و عبادت و دیگر وظایف دینی مقدمه انجام آنهاست. 🔸بنابراین از باب مقدمه انجام آن وظایف، تربیت اعتقادی فرزندان راجح است. یعنی در مراتبی واجب و در مراتبی مستحب است. 🔸برای انجام این وظیفه لازم نیست لزوما خود پدر و مادر توان پاسخگویی داشته باشند؛ بلکه میتوانند فرزند را در با کارشناس یا محتوای مناسب مواجه کنند. با به هر روشی دیگر که حداقلی از اعتقاد به این امور واجب در فرزند شکل بگیرد تا مقدمه پذیرش آن گردد. 🔹@feqahat
💢اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت با نگاهی تربیتی ✅با موضوع: نفوذ اجتماعی روحانیت، ظرفیت‌ها و کارکردها 🔹اساتید: 🔸دکتر محمد دین محمدی 🔸حجت الاسلام هادی عجمی 👇👇👇
🎙صوت جلسه اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت با نگاهی تربیتی 💢با موضوع: نفوذ اجتماعی روحانیت، ظرفیت‌ها و کارکردها ♨️با تاکید بر کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات 🔹اساتید: 🔸دکتر محمد دین محمدی 🔸حجت الاسلام هادی عجمی 🔹@feqahat تصاویر مرتبط با جلسه👇👇👇
🔸کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات ▫️انواع مخاطبان ما نسبت به انتخابات
🔸کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات ▫️علل بیان شده برای عدم شرکت در انتخابات
🔸کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات ▫️برخی راهکارهای بیان شده در جلسه
هدایت شده از فقه فرهنگی
📝 🔹سند روایت لیلةالرغائب 🔸از کتبی که در دست ماست، سید بن طاووس در الإقبال بالأعمال الحسنة، ج‏3، ص: 185 اولین فرد از علمای شیعه است که روایت لیلة الرغائب را آورده‌اند. ایشان درباره سند آن بیان داشته‌اند: «وجدنا ذلك في كتب العبادات مرويّا عن النبي صلّى اللّه عليه و آله، و نقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم اللّه، فقال في جملة الحديث عن النبي صلّى اللّه عليه و آله في ذكر فضل شهر رجب ما هذا لفظه: و لكن لا تغفلوا عن أوّل ليلة جمعة منه، فإنّها ليلة تسمّيها الملائكة ليلة الرغائب، و ذلك انّه إذا مضى ثلث الليل لم يبق ملك في السماوات و الأرض الّا يجتمعون في الكعبة و حواليها، و يطّلع اللّه عليهم اطلاعة فيقول لهم: يا ملائكتي سلوني ما شئتم، فيقولون: ربنا حاجتنا إليك ان تغفر لصوّام رجب، فيقول اللّه تبارك و تعالى: قد فعلت ذلك. ثم قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله ...» 🔸گروهی از فقیهان معاصر شیعه همچون میرزا جواد تبریزی و فاضل لنکرانی انجام اعمال این شب را به امید مطلوبیت، راجح دانسته‌اند. (تبریزی، صراط النجاة فی اجوبة الاستفتائات، ۱۳۹۱، ج۱۰، ص۳۴۰؛ فاضل لنکرانی، جامع المسائل، انتشارات امیر قلم، ج۲، ص۱۷۲؛ صافی گلپایگانی: معارف دین، ۱۳۹۱، ج۳، ص۲۵۸). 🔸آیت الله مکارم شیرازی سه راه برای اثبات مشروعیت انجام اعمال لیلة الرغائب ارائه کرده است:‌ یک راه این است که کسی قائل به این باشد که تسامح در ادله سنن معتبر است یعنی روایات مرسل و غیر صحیح در این گونه موارد حجت است و می توان به استحباب آن فتوا داد. حتی اگر این روایات در کتب اهل سنت باشد. راه دوم این است که احادیث «مَن بَلَغ» را برای اثبات استحباب حجت ندانیم ولی در روایت است که اگر کسی آنها را «رجاءً» به امید دریافت پاداش‌ یا در خواست ثواب انجام دهد، آن ثواب به آنها داده می شود. راه سوم این است که به سراغ اطلاقات ادله نماز و دعا رویم. عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس می‌خواهد زیاد و هر کس که می خواهد کمتر بخواند.بنابراین می‌توان به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است، اعمال لیلةالرغائب را به جا آورد.(بيانات در ابتدای درس خارج فقه در تاریخ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹، سایت مدرسه فقاهت). 🔸دیدگاه نگارنده این است که: پذیرش قاعده تسامح در ادله سنن با وسعتی که برخی فقها فرموده‌اند به راحتی ممکن نیست و بخش وسیعی از معارف و نظام معرفتی شیعه را برپایه غیر استوار بنا خواهد کرد! مگر گفته شود این قاعده تنها درباره انجام اعمال عبادی با قصد رجاء، جریان دا رد که حرفی پذیرفته است. 🔹@feqahat
🔺️سومین جلسه از اولین دوره کشوری "توانمندسازی مدیران، آموزگاران، اولیا و دانش آموزان" باهدف ترویج وگسترش فرهنگ اقامه ی نماز  با همکاری سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور، اداره آموزش پرورش استثنایی خراسان رضوی و ستاد اقامه نماز استان برگزار می گردد. 🔹️زمان: چهارشنبه ۴ بهمن ساعت ۱۰ الی ۱۱ 🔹️ پخش آنلاین درکانال خبرنامه استثنایی در پیام رسان شاد به نشانی: https://shad.ir/khabarname_estesnaei  ♦️استاد: حجت الاسلام و المسلمین هادی عجمی موضوع: آثار نماز ━━💠🍃🌸🍃💠━━ روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنايي خراسان رضوی 👇👇👇👇
نظام تربیتی نماز.mp3
30.42M
🎙صوت جلسه 🔺️سومین جلسه از اولین دوره کشوری "توانمندسازی مدیران، آموزگاران، اولیا و دانش آموزان" باهدف ترویج وگسترش فرهنگ اقامه ی نماز  با همکاری سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور، اداره آموزش پرورش استثنایی خراسان رضوی و ستاد اقامه نماز استان خراسان رضوی. 💢نماز چگونه ما را تربیت می‌کند؟ نظام تربیتی چند محور دارد؟ استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 🔹@feqahat
نماز در سه بعد تربیتی ما را تربیت می‌کند: اصلاح شناخت اصلاح گرایش اصلاح رفتار 💢نماز چگونه ما را تربیت می‌کند؟ نظام تربیتی چند محور دارد؟ استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 🔹@feqahat
🔰 نشست علمی: بررسی ساختار فقه براساس دیدگاه آیت الله اعرافی 🎙 با حضور و ارائه: حجت الاسلام والمسلمین هادی عجمی 📅 زمان: چهارشنبه 4 بهمن ۱۴۰۲ ساعت12:30 🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، بست حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)(مدرسه تاریخی خیرات خان). 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
نظام تبویب فقه_۱۴۰۲.mp3
21.76M
🎙 نشست علمی: بررسی ساختار فقه براساس دیدگاه آیت الله اعرافی ▫️ ارائه: حجت الاسلام والمسلمین هادی عجمی 📅 زمان: چهارشنبه 4 بهمن ۱۴۰۲ ساعت12:30 🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، بست حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)(مدرسه تاریخی خیرات خان). 💠@feqhe_tarbiati
🔸ساختار فقه براساس دیدگاه آیت الله اعرافی
🔸ملاحظات نظام فقهی 🔸منظومه_فقه_معاصر 🔸فقه_مضاف 🔹@feqahat
هدایت شده از اجتهاد
💢نگاهی به مهندسی نظام تبویب فقه معاصر ✍️حجت‌الاسلام هادی عجمی فقه معاصر، حرکتی نو در راه انجام وظیفه‌ای از گذشته بر دوش حوزه‌های علمیه است. فقه معاصر همان فقیه معاصر است که می‌خواهد وظیفه خود را در پاسخگویی به مسائل جامعه خود انجام دهد. همانگونه که شیخ مفید، باید پاسخگوی مسائل خویش می‌بود و همانگونه که شیخ انصاری قدم‌هایی جلوتر از پاسخگویی به مسائل زمان خویش برداشت. اما ازآنجاکه دوران معاصر مسائل پیچیده‌تر و جزئی‌تر شده است، فقه دوران معاصر نیز باید برپایه قدرت عقول زمان خویش پیچیده‌تر و از سویی جزئی‌تر شود؛ در طرح‌ریزی نظام فقهی و در چیدمان هندسی خویش و چه در پاسخگویی به مسائل. چه در جاده آنها که فقه را پاسخگوی مسائل می‌دانند و چه در ریل آنهایی که قائلند باید فقه، نظامات را شکل دهد. در ادامه، خوانش چند نکته برای نزدیک شدن مخاطب با راقم این ستور لازم است. 📝 ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74762 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
‼️هشدار‼️ ترویج فرهنگ دو فرزند کافی است که در حال اجرا بود، برخی تحول انقلابی می‌دانستند؛ بعد روشن شد نفوذ بود؛ ولو توسط افرادی مذهبی؛ اما در غرب رشد کرده. اصلاح قیمت‌‌ها و بخوانید گران‌سازی ابتدای دولت رئیسی را برخی جراحی انقلابی لازم دانستند؛ اما معلوم شد نفوذ تفکر نولیبرالی بود. بازگشت هنرمندان معلوم الحال و موتور سواری زنان را الان یک عده اصلاحات لازم انقلاب می‌دانند؛ بعد معلوم می‌شود ... پ.ن افرادی پای جریان این حرکت هستند که وقتی از نهی از منکر حرف زده می‌شد، گفته بودند اگر بخواهیم کسی ما را نهی از منکر نکند، چه کسی را باید ببینیم! گام به گام حرکت در جهت غربی کردن فرهنگ را ابتدا حرکت انقلابی و جبران خطاها قلمداد می‌کنند؛ تا بتوان استحاله فرهنگی را ادامه دهند! ! .
💢آیا والدین نسبت به عبادت فرزندان وظیفه شرعی دارند؟ 🔸نگاهی فقهی به تربیت عبادی فرزندان 🔸حجت الاسلام هادی عجمی 🔸ارایه شده در دانشگاه المصطفی العالمیه 👇👇👇
هدایت شده از فقه فرهنگی
فقه تربیت عبادی ۰۱.mp3
24.41M
💢 ▫️جلسه یکم 🔸نگاهی به اهمیت عبادت و نماز در تربیت اسلامی 🔸تاثیر تربیتی عبادت 🔸چرا نماز ستون تربیت است؟ 🔹@feqahat
تربیت عبادی۰۲.mp3
25.91M
💢 ▫️جلسه دوم 🔸معنای تربیت عبادی چیست؟ در تربیت عبادی فرزندان گاهی والدین را به بهانه تربیت عبادی فرزندان، تربیت می‌کنیم! 🔸دلیل وظیفه‌مندی والدین در تربیت عبادی فرزندان👇👇 🔸دلیل یکم: آیه وقایه و دلالت آن بر وظیفه‌مندی والدین در تربتی عبادی فرزندان ▫️سوره تحريم، آیه ششم: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ». ▫️حداقل دلالت آیه بر وجوب مانع نشدن برای تربیت عبادی فرزندان است. ▫️کمک به انجام عبادات واجبی که اگر کمک نشود، انجام نمیشود واجب است! ▫️بیش از این مراتب، مستحب مؤکد است. 🔸دلیل دوم. عبارتى از رسالة الحقوق «وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ ... الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَيْهِ‌؛ حداقل واجب این است که ما مانع عبادت کودک نشویم. مرتبه بالاتر کمک به انجام واجبات فرزند است که واجب است. از آن بیشتر مستحب است. البته تا جابی سختی و حرجی نباشد. 🔹@feqahat
تربیت عبادی۰۳.mp3
11.9M
💢 ▫️جلسه سوم 🔸ادله وظیفه‌مندی والدین در تربیت عبادی فرزندان 🔸سیره اهل بیت ع در سیره اهل بیت و حتی متشرعه زمان ایشان دعوت فرزندان در قالبهای مختلف به نماز، بسیار متعدد است. در سیره هرچند دلالت ابتدایی بر اباحه است اما در امور تربیتی حداقل دلالت بر استحباب دارد. قواعد استفاده از سیره با قواعد استفاده از لفظ متفاوت است. در فقه تربیتی، سیره جایگاه مهمی در پیدا کردن روش اجرای کارهای تربیتی دارد. به نظر مى‌رسد تعابيرى چون «كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ‌» و يا خطاب «يَا بُنَيَّ‌» نوعى تأكيد ويژه در روابط پدر و فرزندى است. 🔹@feqahat
تربیت عبادی۰۴.mp3
14.77M
💢 ▫️جلسه چهارم 🔸از چه سنی باید فرزندانمان را امر به نماز کنیم؟ ▫️در مجموعه روایاتی امر شده است که فرزندانتان را به نماز امر کنید و بر آن مؤاخذه کنید؟ ▫️در روایاتی گفته شده است فرزندان را امر به نماز کنیم؛ اما مشکل این است که در هر روایت سنی مختلف را بیان کرده اند: 6 سال، 7سال، 8سال، 10 سال! ▫️درباره این روایات: ▫️مخاطب این روایات والدین هستند. سخن از وظیفه تمهیدی والدین برای آماده کردن فرزندان برای نماز است. ▫️امر به نماز پیش از سن تکلیف امر به نماز تمهیدی است. این اشاره به اصل تربیتی تدریج دارد. ▫️در روایات مختلف سنین مختلف را برای دستور دادن به نماز بیان کرده‌اند که نشان می‌دهد سنی معین برای همه سنین ندارد و نسبت به فهم و توان هر متربی متفاوت است. این همان اصل توجه به توان متربی است. ▫️اخذ به معنای گرفتن است. در این روایات به معنای مطالبه است. یعنی نمازخواندن را از او مطالبه کنیم. وگرنه تنبیه بر نمازی که هنوز بر فرزند واجب نشده است، معنایی ندارد. 🔹@feqahat