eitaa logo
مدرسه مجازی فقه تربیتی
880 دنبال‌کننده
100 عکس
2 ویدیو
106 فایل
وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان www.eshragh-erfan.com @feqhe_tarbiati دریافت کننده انتقادها و پیشنهادها @hadiajami
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه تربیت سیاسی ج بیستم 010916.mp3
9.2M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402 آذر 1401 🔸درس «فقه تربیت سیاسی» جلسه بیستم 👇🏾: ادامه مباحث گذشته: - آغاز مساله دوم در فقه تربیت سیاسی :دشمن شناسی در تربیت سیاسی (حکم دشمن¬شناسی در تربیت (آموزش دشمن) و میزان مطلوبیت درج دشمن¬شناسی در برنامه درسی از منظر فقه تربیت سیاسی چیست؟» ) -طرح مساله و تبارشناسی آموزش دشمن در تربیت سیاسی (چرا تربیت لیبرال کمتر به این موضوع می پردازد؟)
فقه تربیت سیاسی ج بیست یکم 010923.mp3
9.81M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402 آذر 1401 🔸درس «فقه تربیت سیاسی» جلسه بیست یکم 👇🏾: ادامه مباحث گذشته : - ادامه مقدمات مساله دوم (آموزش دشمن شناسی در تربیت سیاسی) - بحثی کبروی و روش شناسانه مبنی بر ضرورت موضوع شناسی تخصصی و توقف تفقه تربیتی بر تخصص در تربیت -بررسی بسترهای فکری و تاریخی اینکه چرا بحث دشمن شناسی در ادبیات تربیت سیاسی موجود، برجسته نیست و اشاراتی به جهت داری علوم انسانی و خدمات آن به استعمار و نظام سلطه و استشهاد به مفهوم آموزش صلح در سند 2030 💠@feqhe_tarbiati
فقه تربیت سیاسی ج بیست دوم 010923.mp3
8.92M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402 آذر 1401 🔸درس «فقه تربیت سیاسی» جلسه بیست دوم 👇🏾: ادامه مباحث گذشته : - دو معنای آموزش صلح در ادبیات رایج (در معنای دوم آموزش بردگی و عدم مقاومت مدنظر است!) - پیشینه بحث: بحث آموزش دشمن شناسی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشینه در کتب فقهی - مفهوم شناسی دشمن (عدو) الف) معنای لغوی و تحلیل مفهومی 💠@feqhe_tarbiati
فقه تربیت سیاسی ج بیست سوم 010923.mp3
6.87M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402 آذر 1401 🔸درس «فقه تربیت سیاسی» جلسه بیست سوم 👇🏾: ادامه مباحث گذشته : ادامه مفهوم شناسی عدو /دشمن ب) دشمن در اصطلاح فقه من یجب جهادُه کافر غیرذمی، کافر ذمی، باغی و مهاجم ج) دشمن در اصطلاح قرآن و روایات 1. عدو حقیقی 2. عدو اعتباری 3. بدخواه 💠@feqhe_tarbiati
فقه تربیت سیاسی ج بیست چهارم010930.mp3
8.9M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402 آذر 1401 🔸درس «فقه تربیت سیاسی» جلسه بیست چهارم 👇🏾: ورود به ادله دشمن شناسی در تربیت سیاسی : دلیل 1: وجوب تبری از غیرالله مقدمه 1: «تولّی عدوالله (اتخاذ الولیّ)» و «تبری از عدوالله و اجتناب از طاغوت (تبری عملی در همه عرصه¬ها)، واجب است. مقدمه 2: آموزش دشمن از باب وقایه، واجبِ عینی بر والدین و از باب امر به معروف و نهی از منکر و نیز از باب دعوت، واجب کفایی؛ همچنین از باب وظایف حکومت اسلامی واجب عینی است. همچنین از باب إحسان، إعانه بر نیکی¬ها، تعلیمِ امور خیر و هدایت، دارای استحباب است. نکات : فرق موضوع الحکم در مقدمه 1 (تبری) و مانحن فیه (تعلیم) و فرق متعلق موضوع الحکم در مقدمه 1 (غیرالله) و مانحن فیه (العدو) دلیل 2: وجوب جهاد و دفاع در مقابل دشمن مقدمه 1: جهاد، قِتال و دفاع در مقابل دشمن، واجب است. مقدمه 2: آموزش دشمن از باب وقایه، واجبِ عینی بر اولیاء و از باب امر به معروف و نهی از منکر و نیز از باب دعوت، واجب کفایی؛ همچنین از باب وظایف حکومت اسلامی واجب عینی است. همچنین از باب إحسان و إعانه بر نیکی و تعلیم نیکی¬ها دارای استحباب است. نکات توضیحی: توضیح وجوب جهاد ابتدایی و دفاعی و ... 💠@feqhe_tarbiati
فقه تربیت سیاسی ج بیست پنجم 010930.mp3
10.47M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402 آذر 1401 🔸درس «فقه تربیت سیاسی» جلسه بیست پنجم 👇🏾: ادامه مباحث گذشته : دلیل 3: وجوب تعلیم قرآن و حدیث (که دشمن شناسی بخشی از اموزه هاست) «وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن يحَسِّنَ اِسمَهُ وَ يحَسِّنَ اَدَبَهُ و يعَلِّمَهُ القرآن» «وَ أَنْ أَبْدَأَكَ بِتَعْلِيمِ كِتَابِ اللَّهِ وَ تَأْوِيلِهِ وَ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ وَ أَحْكَامِهِ وَ حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ لَا أُجَاوِزُ ذَلِكَ بِكَ إِلَى غَيرِه» «عَنْ مُعَاذٍ قَالَ‌: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يقُولُ‌: مَا مِنْ رَجُلٍ عَلَّمَ وَلَدَهُ الْقرآن إِلَّا تَوَّجَ اللَّهُ أَبَوَيهِ يوْمَ الْقِيامَةِ تَاجَ الْمُلْكِ وَ كُسِيا حُلَّتَينِ لَمْ يرَ النَّاسُ مِثْلَهُمَا». « عن النبى ص قال: إِذَا قَالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبِى: قُلْ‌: بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌، فَقَالَ الصَّبِى: بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌، كَتَبَ اللَّهُ بَرَاءَةً لِلصَّبِى وَ بَرَاءَةً لِأَبَوَيهِ وَ بَرَاءَةً لِلْمُعَلِّمِ‌». نکات - در تربیت قرآنی و تربیت اسلامی هم ایمان را باید اموزش داد و هم کفر را -اشاراتی به مغالطه جریان روشنفکری در سکولاریزاسیون شریعت و تئوریزه کردن اسلام رحمانی است - اشاراتی به عادت نومن ببعض و نکفر ببعض جریان فمینستی در اغتشاشات اخیر که حکم پوشش اسلام را نمی پذیرد و مهریه و نفقه را شرعا واجب می دانند و ... سایت مؤسسه اشراق و عرفان ▶️ eshragh-erfan.com کانال استاد علیرضا اعرافی ▶️ @alireza_arafi کانال مدرسه مجازی فقه تر
هدایت شده از فقه فرهنگی
نگاهی یه پرداختن به عرصه تربیت در مجامع فقه حوزه علمیه 🔸 موسساتی و مراکز آموزشی که به فقه در عرصه تربیت پرداخته‌اند، با عنوانین فقه تربیت و خانواده یا فقه تربیتی یا فقه نظام (گرایش فقه تربیت) : 🔹 نخستین پیشینه، رشته «فقه تربیتی» است که جامعه المصطفی العالمیه در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند. مصوبه مقطع دکتری آن 4/12/1390 و کارشناسی ارشد در 7/6/1394 تصویب نهایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است. اکنون نیز آن رشته (فقه تربیتی) در درختواره رشته‌های فقهی حوزه علمیه قم قرار دارد و برخی مؤسسات حوزوی قم و تهران، در پی برگزاری آن هستند. هرچند در رشته «فقه تربیتی»، توجهی به تعلیم اسلامی نیز شده است؛ اما به علت اهمیت تعلیم در منابع اسلامی و در تحقق تربیت اسلامی، رشته پیش رو، «فقه تعلیم و تربیت» اسلامی است تا توجه بیشتری به عرصه تعلیم داشته باشد. درنتیجه عنوان خاص «فقه تعلیم و تربیت» دارای پیشینه‌ای در کشور نیست. عناوین مؤسسات اجراکننده فقه تربیتی: 🔹 دکترای و کارشناسی ارشد فقه تربیتی، دانشگاه المصطفی العالمیه قم؛ 🔹 دکترای فقه خانواده دانشگاه المصطفی العالمیه قم و مشهد (واحد خواهران)؛ 🔹 سطح سه فقه تربیتی، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا ع (زیر نظر آیت الله رشاد)؛ 🔹 رشته فقه تربیت، (مقطع اول، سطح چهار و مقطع دوم، سطح پنج)، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در قم. 🔹 مؤسساتی که به موضوع فقه تربیتی می‌پردازند: موسسه اشراق و عرفان، زیر نظر آیت الله اعرافی (در قم). این موسسه در قالب پژوهشی به فقه تربیتی می‌پردازد و تکمیل مجموعه «موسوعه فقه تربیتی» را در برنامه دارد. عمده جلدهای آن تاکنون چاپ شده است. برگزاری دوره خارج تخصصی «فقه تربیت»، مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عجل الله تعالی فرجه الشریف، تحت اشراف آیت الله اراکی (در قم). 🔹👈 و ان شالله، رشته پیوسته سه و چهار فقه تعلیم و تربیت، در حوزه علمیه خراسان. با نگاهی به تجربه موسسات پیشین. و نیز ان شاالله این رشته در دانشگاه‌ها ... 🔹@feqahat
کرسی ترویجی منظومۀ قواعد فقهی فقه تربیت - بخش اول.mp3
14.18M
🎙بشنوید 🌀کرسی ترویجی: منظومه قواعد فقهی فقه تربیت 🎙باحضور: ⏰ یکشنبه 18 دی ماه، ساعت 10 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
recording_۲۰۲۳۰۱۳۱-۱۰۵۲۱۲.mp3
37.95M
🔰گروه فقه سياسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام با همكاری دبیرخانه همایش ملی فقه و تربیت و مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان، برگزار می‌کند؛ 📚موضوع:«بررسی فقهی وظیفه مندی مسئولان نسبت به جهاد تبیین» 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین هادی عجمی (عضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان)» 🔸 ناقد: 🔺«حجت الاسلام والسملین دکتر محمد قاسمی (مدیر کارگروه دفاع و امنیت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع))» 🔺«جناب آقای دکتر عبدالله گوهری طالع (استادیار دانشگاه آزاد و جامعه المصطفی)» ▪️دبیر علمی:«جناب آقای سید ادریس موسوی (پژوهش گر و دانشجوی دکتری فقه و حقوق قضایی)» 📋 زمان: سه شنبه 11 بهمن ماه 💠@feqhe_tarbiati
کرسی ترویجی- جهاد تبیین- مرکز فقهی ائمه اطهار.doc
366.6K
📚متن کرسی ترویجی: «بررسی فقهی وظیفه مندی مسئولان نسبت به جهاد تبیین» 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین هادی عجمی (عضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان)» 💠@feqhe_tarbiati
مقاله اسلامی سازی علوم انسانی-سه مولف.pdf
389.1K
📚 مقاله: تبیین چرایی اسلامی‌سازی علوم انسانی، از منظر فقه اسلامی 🔸نوع مقاله : پژوهشی 🔹نویسندگان محسن داودابادی فراهانی 1 سید نقی موسوی 2 محمد زارعی 3 1 گروه فقه تربیتی، مجتمع عالی فقه، جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران 2 گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان 3 مدرس جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران 💢چکیده دینی کردن علم و بحث از «علم دینی» محل گفت‌وگوهای فراوان بوده و دیدگاه‌های مختلف اقلی و اکثری در آن وجود دارد. مهم‌ترین عرصه علم دینی مطرح در بین صاحب‌نظران عرصه علوم انسانی است. علوم انسانی دانش‌هایی است ناظر به حالات، شئون و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان. دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. هدف اصلی این مقاله بررسی ادله چرایی «اسلامی‏سازی علوم انسانی» از منظر فقه اسلامی است. این پژوهش از روش‏شناسی اجتهادی در استنباط حکم از ادله قرآنی و روایی بهره می‌گیرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سه قاعده نفی سبیل (حفظ استقلال و خودکفایی جامعه مسلمین)، اعانه بر «بِرّ» و ممنوعیت اخذ علوم از غیر اهل بیت( را می‌توان به‌عنوان برخی از مهمترین ادله فقهی «اسلامی‌سازی علوم انسانی» بیان نمود و جمع‌بندی حاصل از این ادله بر لزوم تولید علوم انسانی اسلامی دلالت دارد. کلیدواژه‌ها علوم انسانی اسلامی علم دینی فقه علوم انسانی نفی سبیل اخذ علوم از غیر اهل‌بیت. 📚 💠@feqhe_tarbiati