eitaa logo
مدرسه مجازی فقه تربیتی
884 دنبال‌کننده
96 عکس
2 ویدیو
105 فایل
وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان www.eshragh-erfan.com @feqhe_tarbiati دریافت کننده انتقادها و پیشنهادها @hadiajami
مشاهده در ایتا
دانلود
TafsirTarbiyti-j06-1402-08-23.docx
84.7K
📚متن جلسه ششم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
💢مدرسه‌ای به وسعت غزه 🔹سلسله نشست‌های تحلیل تربیتی گفتمان مقاومت در غزه 🔸مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات تربیتی 🌐مدرسه مجازی فقه تربیتی 💠@feqhe_tarbiati ▫️جلسات به مرور اعلام می‌گردد .... 👇👇👇👇
هدایت شده از سیدنقی موسوی
تربیت حماسی کودکان غزه 020828.mp3
9.16M
باسمه تعالی افتتاحیه دوره عصر جدید عالم ویژه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان قم (ویژه خواهران) 020828 مکان :پردیس حضرت معصومه س دانشگاه فرهنگیان قم عنوان سخنرانی : تربیت حماسی کودکان غزه 🎙️سیدنقی موسوی نکته 1: رفوزگی همه مفاهیم شیک علوم انسانی مدرن در زیر پای بت تروریسم دولتی صهیونیستی! نکته 2: لزوم توجه به وجوه تمدنی تربیت رسمی عمومی (و این دوره آنرا تامین می کند) نکته 3: نسبت تربیت، طبیعت (آزادی)، محدویت محدویت واقعی و ساختگی طبیعت گرایی ریشه در اومانیزم به انانیت و تفرد منجر می‌شود اما در پارادایم تربیت اسلامی، محدودیت (فلسفه بلاها و رنج ها) با شروطی به رشد پختگی (بلوغ اشد در مقابل محجوریت، حجر الصبی) رشد عقلانی و عاطفی، اجتماعی (با آموزه هایی چون توکل، صبر، تحلم، امید، خوف و رجا و....) منجر می‌شود ققنوس امید در کودکان فلسطینی از دل خاکستر ددمنشی صهنونیزم برمی‌خیزد جواز ایجاد موقعیتهای تربیتی محدود؟ نکته 4: نسبت تربیت و جنگ و حملات نظامی روانشناسی جنگ روانشناسی کودکان جنگ تئوری‌های رشد اخلاقی اجتماعی و... نکته 5. اسلام آوردن مسیحیان بخاطر صبر و توکل فلسطینیان .... -ظهور پاداریم تربیت اسلامی مقاومت محور در تقابل با تربیت لیبرال مقاومت کش - لزوم تاملات تئوریک، خودباور، تجربه نگاری، بسط و آزمون انگاره های علم دینی و... 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
تحلیل تربیتی مقاومت غزه.mp3
38.75M
🎙صوت جلسه «بررسی تربیتی وقایع فلسطین و برداشت‌های تربیتی بومی از آن» 🔸استاد: حجت ‏الاسلام هادی عجمی در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم‎ تربیتی و روانشناسی تحلیل مقاومت غزه بر اساس نظام تربیت: ۱. مبانی تربیتی مردم غزه. نزدیکی گفتمان شافعی به گفتمان شیعی تفکر بزرگان حماس مانند شهید فتحی شقایق برگرفته از نگاه امام خمینی بود. ماجرای کتاب ایشان در مورد امام خمینی ره. ۲. اهداف تربیتی بررسی اهداف تربیتی هنرستان و مدارس شهید چمران و امام موسی صدر در منطقه ۳. اصول تربیت بررسی اصل تربیت مربی پیش از تربیت متربی در منطقه فلسطین ۴. روشهای تربیتی بررسی روش مواجهه و تربیت در موقعیت در اسلام و ادله و در غزه ۵. ساحات تربیت بررسی اینکه تربیت جهادی یک ساحت است یا ورای ساحت؟ 💠@feqhe_tarbiati
هدایت شده از سیدنقی موسوی
انتشار آنلاین مقاله در دوفصلنامه مطالعات فقه تربیتی، بهار و تابستان 1402 دسترسی انلاین http://mft.journals.miu.ac.ir/article_8678.html نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده: سیدنقی موسوی چکیده: تولّی و تبرّی به مثابه یکی از فروعات دین/مذهب شمرده می‌شود و حسب اطلاع تاکنون بحث فقهی مبسوطی، چه در منابع فقهی و چه در فقه‌های نوین مانند فقهِ اخلاق و فقهِ سیاست در این‌باره انجام نشده است. نوشتار حاضر درصدد است به این سوال پاسخ دهد که تولی و تبری از منظر فقهی چه حکمی دارد؟ آیا حکمی مولوی و تاسیسی است؟ آیا می‌تواند در قامت یک قاعده در فقه تربیتی عرضه شود؟ در ادامه بر اساس روش‌شناسی اجتهادی تلاش شد به پرسشهای فوق پاسخ داده شود و با بررسی پنج دسته از آیات و روایات این نتایج حاصل شد: 1. امر به تولّی و تبرّی، امری مولوی است، 2. این حکم، حکمی تاسیسی است؛ نه تاکیدی، 3. براساس ادله، تولّی خداوند و تبرّی از غیرخدا، واجب است. همچنین در پاسخ به پرسش دوم این نتیجه به دست آمد که وجوب تولّی و تبرّی ظرفیت مناسبی برای مطرح شدن بعنوان یک قاعده فقهی و بخصوص در فقه تربیتی دارد و بعنوان یک اصل در نظام تربیت اسلامی جلوه‌گر باشد. کلیدواژه‌ها 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
-علمی ترویجی 🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه فرهنگی اشراق و عرفان برگزار می کند: 🌀 كرسي علمی ترويجي:« بررسی برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تربیتی» 🎙ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی( مدیر پردیس های دانشگاه فرهنگیان قم) 🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد شهامت (مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان) 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی عزیزی (معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام) ⏰ زمان: شنبه 11 آذرماه 1402 👇👇
مقاله نماز جماعت در مدارس.pdf
530.4K
📚 متن كرسي علمی ترويجي: 📑مقاله برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی 📝حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی چکیده: هدف: بررسی اجتهادی «برگزاری نماز جماعت در مدارس» و استنباط حکم آن و نیز احکام روشهای تربیتی در این زمینه و روشهای آسیب­زا، هدف این پژوهش بود. روش: این پژوهش برای حل مساله خود از روش اجتهادی مبتنی بر روش­شناسی دانش فقه (و فقه تربیتی) بهره گرفته و میزان مطلوبیت نماز جماعت و روشهای مفید و نامفید آنرا با مراجعه به قرآن و سنت و عقل و قواعد فقهی استنباط نموده است. یافته­ ها: بررسی­ها نشان می­دهد که اقامه نماز جماعت، بر کارگزاران تربیتی مدرسه از باب وظایف عام هدایتی هر مسلمان، متسحب است و بعنوان کارگزار حکومت اسلامی و یا نائب/وکیل/اجر خانواده مسلمان واجب است. همچنین در جمهوری اسلامی ایران، تکلیفی قانونی است. روشهای برگزاری نماز خود، محکوم به احکام و ضوابطی هستند و از مهمترین ضوابط شرط احتمال تاثیر و حرمت إضرار و إضلال در انتخاب سبک­ها و روشهای تربیتی است. همچنین بهره­گیری از إجبار شدید (واداشتن متربی با سلب اختیار) و إکراه شدید (واداشتن متربی با تهدید جان و آبرو) و إکراه متوسط (واداشتن متربی با تهدید به سلب حقوق الزامی) در اقامه نماز جایز نیست. همچنین درصورتی که اقامه نماز جماعت موجب تنفر از نماز و یا تثبیت نفاق و دورویی (در بلندمدت) شود، حرام و واجب است کارگزاران مدرسه، روش­های مفیدتر و مبتنی بر کارشناسی دقیق، را جایگزین نمایند..... 💠@feqhe_tarbiati
کرسی موسوی 020911.mp3
37.95M
🎙 صوت كرسي علمی ترويجي:« بررسی برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تربیتی» 🔸ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی( مدیر پردیس های دانشگاه فرهنگیان قم) 🔸ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد شهامت (مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان) 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی عزیزی (معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام) 💠@feqhe_tarbiati
💢با همکاری مدرسه مجازی فقه تربیت و میزبانی موسسه زیست بوم نهی برگزار می‌شود: 📢 مدرسه مجازی فلسطین 📌نشست اول: ▫️مسئله فلسطین در علوم انسانی معاصر ایران 🔸میهمانان: دکترمحمدحسن نیلی/دبیر شورای بررسی متون و برنامه های درسی علوم انسانی دکتر علیرضا بلیغ/ عضو هيئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی دکتر سیدعلی کشفی/ مدیر مسئول موسسه علم و سیاست اشراق میزبان: دکتر علی اکبر امراهی/ دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی 🗓 زمان: شنبه ۲ دی ماه 🕗 ساعت ۲۰ 🔗لینک شرکت در جلسه:B2n.ir/pschool1 🆔 @feqhe_tarbiati 🆔@noha_edu
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست دوم: ▫️بازنمایی مقاومت فلسطین در محتوای برنامه درسی ایران 🔸میهمانان: حجت الاسلام دکتر علی لطیفی/ رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی/ رئیس دانشگاه فرهنگیان قم میزبان: مرتضی نقره ای / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی 🗓 زمان: دوشنبه ۴ دی ماه 🕗 ساعت ۲۰ 🔗لینک شرکت در جلسه:B2n.ir/noha_edu 🆔@noha_edu
هدایت شده از سیدنقی موسوی
فرهنگ مقاومت در فلسفه برنامه درسی .mp3
17.39M
باسمه تعالی مجموعه نشست های مدرسه فلسطین: بازنمایی مقاومت فلسطین در محتوای برنامه نامه درسی عنوان: فرهنگ مقاومت در فلسفه برنامه درسی 🎙️سیدنقی موسوی 4 دی 1402 محورها: 1-نسبت تربیت و سیاست: تربیت رسمی، امری سیاسی است. 2- رویکردها/الگوهای تربیت سیاسی: الف) محافظه کار: رویکردهای راست¬گرا و لیبرالیستی در تعلیم و تربیت ب) غیرمحافظه کار: رویکردهای چپ¬گرا، مارکسیستی، نومارکسیستی و پست مدرن در تعلیم و تربیت، رویکردهای انتقادی در برنامه درسی 3-مقاومت (مقابله) به مثابه یک فرهنگ/ایدئولوژی برنامه درسی : گزارشی از دو کتاب 4-یکی از دوال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی در تربیت، نظریه مقاومت است. الف) در نگاه فردی/اخلاقی/خودسازانه ب) در نگاه اجتماعی/دگرسازانه/تربیتی 5-شبهات/اشکالات علیه نظریه مقاومت در تربیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران 6-مقاومت ستیزی آپ مدرن و سکولار ونشانگان آن 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
در ایام هفته پژوهش و ایام الله دهه ی بصیرت ، دانشگاه فرهنگیان قم با همکاری بسیج اساتید برگزار می‌کند: # علمی ترویجی## عنوان: "دشمن شناسی در تربیت انقلابی از منظر فقه تربیتی " ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی (هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم) داوران: ۱. دکتر مرتضی شیرودی (دانشیار مرکز پژوهشی تمدن اسلامی ) ۲.حجت الاسلام دکتر احمد شهامت(مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق) دبیر جلسه: حجت الاسلام دکتر مهدی محمدزاده بنی طرفی(هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین ) زمان: شنبه ۰۹/ ۱۰ / ۱۴۰۲ ساعت 10 صبح مکان:قم، بلوار شهر قائم، پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی جلسه بصورت حضوری و مجازی برگزار میشود لینک شرکت در جلسه: https://vc.cfu.ac.ir:443/pajhoheshkadeh/ برای حاضرین در جلسه گواهی حضور جهت شرکت در جلسه صادر میشود بامشارکت: سازمان بسیج اساتید مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم 📎📎همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/30708577/98
هدایت شده از فقه فرهنگی
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 https://ana.ir/fa/news/888430... باسمه تعالی بیش از هفتاد سال است که اخبار فجایع انسانی توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین، دل هر آزاده‌ای را به درد آورده است. به خاک و خون کشاندن کودکانی که گناهشان آزادی وعزت طلبی پدران و مادران آنهاست و در آرزوی رسیدن به حداقل حقوق کودکانه خود هستند، داستان زندگی کودکان و نوجوانان فلسطین شده است. زندگی زنان و کودکان فلسطین و غزه دل هر انسانی را می‌رنجاند؛ به‌‌ویژه اندیشمندان، اساتید و فعالان تربیتی که به رشد، آزادی و شکوفایی استعدادهای بشر همت گمارده‌اند. بر اندیشمندان و متفکران تربیتی که رسالت مطالعه، فهم و ارتقای جوامع را به عهده دارند، تحمل وضعیت فاجعه بار حاصل از جنایت صهیونیست‌ها سخت‌تر‌ خواهد بود؛ زیرا درک بیشتری از عمق این فاجعه ضدتربیتی دارند. اکنون که چندی است شاهد به پاخاستن و حمایت انسان‌های آزاده جهان از فلسطینیان و حق دفاع مشروع آنها در برابر هفتاد سال اسارت هستیم، انجام وظیفه اساتید دانشگاه و خصوصا اساتید علوم تربیتی و تربیت اسلامی در حمایت از مردم و کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی، بسیار حیاتی است. سخن ما اساتید و فعالان عرصه تربیت، به همکاران خویش این است که آیا وقت آن نرسیده، در برابر این جنایات سکوت را کنار بگذاریم و برای انجام رسالت دانشگاهی و حرفه‌ای خود هر آنچه می‌‌‌توانیم برای پایان دادن به این فجایع و حمایت از کودکان و آزادی خواهان مظلومِ فلسطینی انجام دهیم؟ بنابراین از شما نیز می‌خواهیم با روشنگری، ایراد سخنرانی، نوشتن مقاله یا گفتگو با دانشجویان خود و این فاجعه را تبیین کنید و از دولت‌های خود بخواهید برای قطع هر چه زودتر این اقدام ضد بشری، در حمایت از کودکان فلسطین، رساندن غذا و دارو به آنان و رساندن صدای این کودکان به دنیا، تمام ظرفیت خود را به میدان بیاورند و با آتش‌بس‌های ظاهری و تاکتیکی حمایت از مردم غزه و فلسطین و تا رسیدن کودکان فلسطینی به حقوق خود، این حمایت‌ها پایان نیابد. ▫️جمعی از اساتید و فعالان تربیتی
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست سوم: ▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی 🔸میهمانان: استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک میزبان: حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۳ دی ماه 🕗 ساعت ۱۹ 🔗لینک شرکت در جلسه: B2n.ir/noha_edu 🆔@noha_edu
جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی.mp3
34.78M
🎙 صوت مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست سوم: ▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی 🔸میهمانان: استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک میزبان: حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی @feqhe_tarbiati
موضوعات مصوب فقه معاصر.pdf
81.6K
🔰موضوعات مصوب فقه معاصر که می‌توانید از ان برای انتخاب موضوع پایان‌نامه بهره ببرید. @sotohaali
هدایت شده از فقه فرهنگی
آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ 👇👇👇
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش01.mp3
5.72M
🔹 . جلسه یکم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (۱) استاد 🔸مشکل و مسئله چیست؟ 🔸أدل‍ّه معتبره در استنباط کدام اند ؟ 🔸جایگاه و کاربرد قواعد فقهیه در مسائل جدید فقهی 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش02.mp3
33.64M
🔹 . جلسه دوم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (2) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل و ادله آن ▫️آیه نفر ((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون‏.)) سوره توبه، آیه 122. 🔸این آیه دریچه‌ای جدید را برای مسلمانان باز کرد. 🔸این آیه از ادله نظام ساز است 🔸این آیه جایگاه علم آموزی در جامعه اسلامی را به اندازه جهاد نظامی معرفی کرده است! 🔸ارشاد جاهل فقط به انذاز کردن نیست و در این آیه معنای انذار عام است؛ اما نشان می‌دهد در ارشاد و تبلیغ، انذار اهمیت بسیاری دارد! 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش03.mp3
24.11M
🔹 . جلسه سوم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (3) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل. برداشت از ارشاد جاهل: ▫️1.استفاده از خود قاعده که دلالت دارد بر: آموزش احکام واجب به دیگران واجب کفایی است. آموزش موضوعات مهم و مورد نیاز جامعه نیز بر اساس واجب است. نظام آموزش و پروش یک شخصیت حقوقی دارد که میتواند مخاطب اوامر قرار بگیرد. اما حاکمیت نسبت به قدرت و امکاناتی که دارد وظیفه بیشتری دارد و حتی ممکن است کسی بگوید بر او وظیفه عینی است نه کفایی! ▫️2.استفاده از ادله بیان شده در قاعده ارشاد جاهل: 🔹آیه نفر ((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون‏.)) سوره توبه، آیه 122. 🔸این آیه خاص است و در وظیفه حاکمیت در مورد علم دینی است و همه علوم را شامل نمیشود. در آیه انذار بیان شده است که نشان از تاثیر بیشتر انذار دارد چون دفع ضرر مقدم بر جلب منفعت است ما حکم کلی ندارد که انذار اصل باشد! در اینجا انذار معنایی عالم دارد. 🔸بر اساس این آیه در مدارس و نسبت به دانش آموزان باید چه کار کنیم؟ کدام مقدم است؟ انذار یا تبشیر؟ ... قالب مقدم است یا محتوا؟ برای مخاطب کم برخوردار مالی چه بگوییم؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش04.mp3
24.43M
🔹 . جلسه چهارم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (4) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل. 🔸 آیات سؤال ((وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ.)) نحل، 43؛ انبیاء،7. ▫️سیاق آیات در مورد قوم بنی اسرائیل است اما سیاق معنای آیه را قید نمیزند. «اسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ...» یک حکم کلی را بیان می‌کند. اگر نمی‌دانید باید جستجو و سوال کنید! ▫️این یک اصل مهم است که اگر قبول نداشته باشیم قرآن برای همه بشیرت نیست! فقط برای دوران پیامبر خوب بوده! ▫️پرسیدن مراتبی دارد هر کسی نسبت به چیزی که نمیداند باید پیگیری کند! ▫️مناسبات حکم و موضوع نشان می‌دهد پرسشهای واجب، واجب است پرسیده شود. این امر مراتب دارد و شامل مراتب واجب و مستحب است. ▫️چرا علم در این موارد به معنای علم دینی است؟ پرسش اصلی این است: علم در آیات و روایات به چه معناست؟ ▫️در آیات و روایات علم منصرف به علم دین است: به علت کثرت استعمال و از طرفی روایاتی که تصریح دارد که علم، علم دین است. ▫️بله در برخی ادله علم به معنای عام به کار رفته است. حال آیا اگر آیه میگوید پرسیدن واجب است؟ پاسخ دادن به عالم واجب است؟ ... ▫️نکات دیگر: استعمال لفظ در اکثر از یک معنا در قرآن صحیح است؟ آیا روایات به علوم غیر دینی مانند ریاضی توجه ندارد؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰5.mp3
24.48M
🔹 . جلسه پنجم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (5) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آیات کتمان علم این آیات ملازمه شرعی آیات سوال است. در یک آیه سوال میگوید جاهل بپرسد؛ در چندین آیه کتمان علم می‌گوید آنها که میدانند باید بیان کنند. ▫️((وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.)) بقره آیه 42 ▫️((الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُون)) . همان، آیه 146. ▫️نیز در آیات: آل عمران، آیه 71. همان، آیه 187. انعام (6)، آیه 91. مائده (5)، آیه 15. 🔸الغای خصوصیت انسانی: سیاق عمده این آیات درباره علمای بنی اسرائیل است که کتمان حق میکردند؛ اما از آنها الغای خصوصیت میشود به همه علمایی که کتمان حق میکنند. زیرا مناط یکی است. 🔸الغای خصوصیت زمانی: مختص دوران صدور نیست و علمای امروز را نیز شامل میشود. 🔸علم در روایات منصرف است به علم دینی: به علت تصریح برخی روایات به اینکه علم دینی، علم مورد نظر اهل بیت است و دیگر علوم فضل است نه علم. دلیل دوم کثرت استعمال است. البته در برخی روایات به معنای عام به کار رفته است. مانند العلم سلطان. پس اگر قرینه باشد شامل علوم دیگر میشود اما اگر قرینه نباشد همان اخلاق، عقاید و احکام است. 🔸نتیجه: کتمان علومی که برای عدم گمراهی جامعه لازم است، حرام است. شخصیت حقوقی نظام آموزش و پروش یکی از علما هست و مخاطب آیه. 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام اموزش و پرورش۰۶.mp3
28.17M
🔹 . جلسه ششم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (6) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه تبيين آل عمران آیه 187. عبارت «لَتُبَيِّنُنَّهُ» مستقل است؛ با قطع‌نظر از «لاَتَكْتُمُونَهُ» ▫️حضرت آقا جهاد تبیین را فریضه واجب میدانند. قاعده ارشاد جاهل به ویژه این آیه پشتوانه بحث ایشان است. سیاق آیه محدود کننده نیست و این آیه از میثاق و وظیفه همه علما میگوید. ▫️حتی آیات اختصاص النبی را میتوان برپایه الغای خصوصیت در برخی مراتب برای همه افراد برداشت کرد. 🔸آیه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) ال عمران،آیه 104 وَلْتَکُن: دلالت بر وجود دارد. مِّنکُمْ: دلالت بر وجوب کفایی دارد. خیر به معنای هر کار خوب است. که دامنه وسیعی دارد؛ برخی از مراتب آن واجب است و دیگر مراتب آن مستحب. 🔸اشتباه برخی این است که امر به معروف و نهی از منکر را بسیار وسیع میکنند در حد هدایت و با روشهای متوع حتی مثلا کتاب دادن به دیگران! در حالی که قرآن از روشهای مختلف سخن میگوید: دعوت، هدایت، تعلیم، تزکیه، امر به معروف و نهی از منکر. هر کدام از این روشها شرایطی دارند. همیشه امر به معروف و نهی از منکر جواب نمیدهد. این دو آیه نیز وجوب و استحباب انتقال علم دینی را علم به موضوعات مهم جامعه را واجب کفایی میداند. برپایه مناسبات حکم و موضوع. 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۷.mp3
28.2M
🔹 . جلسه هفتم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (7) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) سوره آل عمران آیه 104 نکات: روشهای تربیتی دو دسته‌اند: روشهای مصرح که جایگاه ویژه‌ای در تربیت دارند؛ مانند اذان، اقامه جماعت که بعد رسانه‌ای هم داشتند. دسته دوم روش‌های عقلایی و روشهایی که کارشناسان تربیتی می‌گویند. روشها محدود به روشهای مصرح نیستند. در آیه پیشین امر به دعوت بود، در این آیه روشهای مصرح دعوت را بیان می‌کند و همان حکم دعوت را دارد. زیرا مصداق آن را بیان می‌کند. در انقلاب اسلامی تشکیلاتی که با تعاریف خودمات تاسیس کردیم، ثمربخشتر بودند! 🔸آيه وظایف پیامبران مانند آیه ((قُلْ هذه سبيلي‏ أدْعُوا إلى اللّه على‏ بصيرةٍ أنا و من اتّبعني‏.)) یوسف، آیه 108. 🔸 روایات کفالت ایتام آل محمد (ع) هفت روایت داریم که در دوران غیبت شیعیان یتیم هستند نشان می‌دهد در این دوران پیامبران و امامان در ظاهر نیستند و باید وظیفه ارشاد آنها را علما انجام دهند. این آیات تکمیل کننده و ملازم با آیات بیان کننده وظایف علما هستند. یعنی آن وظایف را در دوران غیبت باید علما انجام دهند. مگر مواردی که اختصاص به پیامبران داشته باشد. ▫️نظام آموزش و پرورش یا ذیل ولی فقیه است که مصداق عالمی با دست بازی در عمل است؛ یا شخصیت حقوقی است که عالم است و مخاطلب این وظیفه. 🔹@tarbiatmadresei_ir