#طرح_درس اساتید محترم
#روز_اول
استاد حمید درایتی (زيد عزه)
جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد
سرفصل های بحث :
۱-تعریف موضوع.
۲-تعریف اجتهاد.
۳-اقسام موضوعات احکام.
۴-تقدم تاخرویاتقارن موضوع شناسی برحکم شناسی.
۵-تاثیرموضوع شناسی برشناخت احکام.
۶-اعتبارنظرفقیه درموضوع شناسی.
۷-نقش تاریخی موضوع شناسی درفقه.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
استاد ایزدهی (زیدعزه)
ماهیت موضوع شناسی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
استاد محمد عشایری منفرد (زیدعزه)
موضوع شناسی در فقه هنر
سرفصل های بحث :
۱. مقدمه (چهارگانهی مصداق، موضوع، متعلَّق، حکم)
۲. مطالعات بهروزرسانیِ موضوعات منصوص مرتبط با فقه هنر
۳. مطالعات میانرشتهایِ موضوعات غیرمنصوص مرتبط با فقه هنر
۴. مطالعات موضوعشناسی به مثابه استراتژی حل مشکلات نظام اسلامی در عرصه هنر
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#گزارش_تصویری
🎙استاد سید سجاد ایزدهی «زیدعزه»
📝 ماهیت موضوع شناسی
⏰ ساعت ۱۰ صبح
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#خبر_علمی
#یادداشت
موضوع جلسه اول:
▪️نقش موضوع شناسی در اجتهاد
🔹استاد درایتی زیدعزه
ابتدای بحث استاد بعد از اشاره به استعمالات موضوع در کلمات فقها، در مکلف، متعلّق و متعلّق المتعلّق به توضیح نوعِ نگاه به تعریف اجتهاد پرداختند، که دو دیدگاه حداقلی و حداکثری درباره جایگاه اجتهاد سهم بسزایی در ورود به موضوع شناسی و نقش آن در فرایند استنباط حکم دارد و نقش فقیه را در جامعه متفاوت می کند.
ایشان در ادامه به دو رویکرد تاریخی و ایده آل گرایی در نقش موضوع شناسی در اجتهاد اشاره فرمودند، در رویکرد تاریخی گفتند، فقها فارغ از ورود به مفهوم شناسی موضوع، به مصداق شناسی هم ورود پیدا کردند.
در ادله روایی خمس دو عنوان وجود دارد؛ سود و هزینه (ربح و مؤونه) یک مفهوم عرفی است، اما فقها از این که چه چیزی سود است و چه چیزی سود نیست، بحث کردند.
این مصداق شناسی است، که ارث سود است یا نیست؟ مهریه سود است یا نیست؟ لذا برخی از فقها حکم کردند که ارث از من لایتوقع منه الارث، سود است و متعلق خمس قرار می گیرد.
طبق دیدگاه دوم به این بحث ها هیچ نیازی نیست و به قول بازاری ها تعیین سود و ربح با ایشان است و در دایره ورود مجتهد نیست.
ایشان در ادامه فرمودند: مطلب دیگر آن است که فقیه باید به پرسش های اساسی حول محور موضوع شناسی پاسخ دهد.
مثلا موضوعاتی که در کتاب و سنت آمده ثابت است یا سیال؟ مثلا اوفوا بالعقود ناظر به عقود صدر اسلام است یا شامل هر عقد عقلایی می شود؟
و در ادامه به سایر پرسش های لازم حول محور موضوع شناسی که باید فقیه پاسخ دهد،اشاره کردند .
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#خبر_علمی
#یادداشت
▪️موضوع جلسه دوم: ماهیت موضوع شناسی
🔹استاد سید سجاد ایزدهی (زیدعزه)
بحث موضوع شناسی جزء یکی از موضوعات اولیه و مهمترین بحث در ورودی اجتهاد است.
و بسیاری از مواردی که مباحث علمی، منتِج نیست، ناشی از عدم درک مناسب از موضوع و یا ابهام در تعیین و تشخیص موضوع است.
در ادبیات گفتند:مبتدا باید معرفه باشد و باید بدانیم خبر بر چه موضوعی حمل می شود؟ موضوع در مسأله به منزله مبتدا در جمله است، فلذا اگر معرفه نباشد، دانستن خبر و حکم برای ما هیچ سودی ندارد.
در موضوع و مصداق چون امری بیرونی و ناظر به شناخت امر خارجی است ممکن است چند حالت داشته باشد؛
گاهی موضوع مخترعه شارع است: صلاة، اعتکاف، حجّ که صحیح و اعم در ذیل این بحث مطرح می شود و در اینجا باید فقیه ورود کند.
گاهی موضوعات عرفی و عمومی و قابل فهم برای توده بشر است مثل خون و هوا و خاک و شارع برای توده مردم اینها را گفته است، مثل وضو با آب یعنی با آبمیوه نباشد، در اینجا نیازی به حضور و تدقیق فقیه نیست.
در همین موضوعات عرفی همهفهم باید در نظر داشت که موضوعات بسیط همین مقدار که قابل فهم است، همین مقدار هم مبهم است، مثلا آب کلر دار، آب است یا نه؟ قیدی در موضوع وجود دارد که از فقیه سوال می شود.
ایشان در ادامه فرمودند: گاهی موضوعات به ظاهر ساده است وقتی دقیق می شویم، می بینیم که کار فقیه هست که ورود کند.
مثلا مرگ و مردن، مفهومی عرفی و واضح است اما با پیشرفت تکنولوژی فهمیده شد که انسان مرگ مغزی می شود و حیات قلبی دارد و فقیه باید بگوید که این فرد میت است یا نه؟
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
14030506 (1).mp3
24.18M
#مدرسه_فقه_اصول
#جلسه۱
🎙استاد حمید درایتی
📝 جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد
🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
14030506 (2).mp3
25.55M
#مدرسه_فقه_اصول
#جلسه۲
🎙استادسید سجاد ایزدهی
📝 ماهیت موضوع شناسی
🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
موضوع شناسی در اجتهاد (خام).pdf
179.3K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول
📝 جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد
👤 استاد درایتی «زیدعزه»
✍ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
2024-07-27-16-19-16.MP3
63.85M
#مدرسه_فقه_اصول
#جلسه۳
🎙استاد عشایری منفرد
📝 موضوع شناسی فقه هنر
🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#توجهبفرمایید
برگزاری کارگاه فشرده مقاله نویسی
با حضور استاد دکتر بلال شاکری
یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳
ساعت ۱۴:۴۵ تا ۱۶
برای شرکت در کارگاه لطفا اسم و فامیل خود را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@anfd110
مکان : مدرس آیت الله میلانی ره
برادران و خواهران
استاد ایزدهی.pdf
162.6K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول
📝 ماهیت موضوع شناسی
👤 استاد ایزدهی «زیدعزه»
✍ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#یادداشت
#خبر_علمی
استاد عشایری منفرد
موضوعشناسی در فقه هنر
موضوعشناسی فقه هنر چندان مسئله مهمی نیست بلکه موضوعشناسی در فقه هنر حائز اهمیت است.
نکته: بحثهای توصیهای و تجویزی را از نگاه توصیفی به الگوهای موفق میتوان بررسی کرد.
الگویی در فقه سیاسی مرحوم امام وجود دارد مبنی بر آنکه آنچه در موضوعشناسی موضوعات فقه سیاست در سیره مرحوم امام وجود داشت، این بود که ایشان در زمانهای پیرامون فقه سیاست میزیست که نظریه دولت-ملت شکل گرفت.
مباحثی نظری مثل یکپارچگی ملت و ... .
مرحوم امام وقتی با پدیدهای جدید به عنوان دولت مدرن روبرو میشود، دوباره تمام موضوعات و محمولات فقهی را (ادله زکات و نماز و ...) بازنگری و باز پژوهی میکنند.
برای این بازنگری، توجه به سه امر ضروری است:
1. برنامه کلی شامل مقررات دینی از طهارت تا دیات
۲. غایت؛ یعنی تمام این برنامهها برای رسیدن به آن غایت است.
۳. مجری که باید قوانین شریعت را بشناسد تا اگر مانعی از اجرای عدالت وجود داشت ولایتی بر قوانین داشته باشد.
مرحوم امام طبق همین سه رکن گزاره و اصل الاسلام هو الحکومة را تاسیس کرد.
حال اگر بین ساحتهای جدید و موضوعات منصوص بازاندیشی کنیم و مسئلههای جدید را استخراج کنیم که در فقه هنر آیا ما میتوانیم از الگوی امام در بازاندیشی در احکام اسلامی استفاده کنیم یا نه؟ مثلاً موضوعاتی از قبیل رقص، آواز، قصه و داستان و ... را اگر در نظر بگیریم، در همه این موضوعات، عنوان و گزاره لهو، در بازنگری ما نسبت به ادله بسیار اثرگذار است.
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد عشایری.pdf
184K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول
📝 موضوع شناسی در فقه هنر
👤 استاد عشایری منفرد «زیدعزه»
✍ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#برنامه_مدرسه_تابستانه_دارالعلم
🔅 روز دوم، یک شنبه ۷ مردادماه ۱۴۰۳
🔸جلسه پرسش و پاسخ اعتقادی
🎙سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی «دامت برکاته»
⏰ ساعت ۷:۱۵
📖 دروس مدرسه فقه و اصول
📝 ضرورت های موضوع شناسی
🎙 حجتالاسلام ابوالقاسم علیدوست «زید عزه»
⏰ ساعت 8:30
➖➖➖➖➖
📝 نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی
🎙 حجت الاسلام حمید درایتی «زیدعزه»
⏰ ساعت 10
➖➖➖➖➖
📝 موضوع شناسی فقه خانواده
🎙حجت الاسلام سید محسن حسینی فقیه «زیدعزه»
⏰ جلسه اول :ساعت ۱۶ الی ۱۷
جلسه دوم: ساعت ۱۷:۱۵ الی ۱۸
🕌مدرس آیت الله میلانی (ره)
✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
روز دوم
#طرح_درس اساتید محترم
#استاد_درایتی زیدعزه
سرفصل موضوعات نقش موضوع شناسی در اجتهاد :
۱. مقصودازموضوع شناسی.
۲. نقش فقیه درموضوع شناسی.
۳. فرایند ۱۲ گانه موضوعدشناسی
#خبر_علمی
#یادداشت
#روز_دوم
جلسه۴
استاد علیدوست (زیدعزه)
ایشان می فرمایند: همیشه موضوع شناسی در فقه مطرح می شود، حال آنکه موضوع شناسی در اجتهاد بالمعنی الاعم باید مطرح شود، متکلم و مفسر هم باید موضوع شناسی داشته باشد و آنچه که در فقه بالمعنی الاخص مطرح می شود در موضوع شناسی علوم دیگر هم باید همین قواعد را اجرا کند.
اصولا کسی که وارد این بحث می شود، چه دغدغه ای دارد؟
چند دغدغه دراین بحث وجود دارد و شما باید به این مطالب دقت کنید، موضوع شناسی با این دغدغه ها گاهی رنگ سیاسی گرفته که نمونه آن را مطرح می کنم و می دانید بحثی که رنگ سیاسی بگیرد موجب لغزش می شود.
اصولا ورود فقهای ما به ساحات غیر کشف حکم چقدر موجّه است و آیا وظیفه فقیه شامل ورود در ساحت غیر حکم هم می شود؟ یعنی دغدغه ای برای کسی که میخواهد موضوع شناسی کند این است که ورود فقهای ما چطور توجیه می شود؟
پرسش اساسی این است که ماهیت اجتهاد بسیط است یا مرکب ؟ برخی ماهیت اجتهاد را بسیط می دانند و فقهای ما نباید ماهیت مرکب به آن بدهند حال آنکه سنت جاری فقها بر ترکب اجتهاد است و الاجتهاد له جزءان: موضوع شناسی و حکم شناسی و در قالب بسیط و مرکب این مبنا خود را نشان می دهد.
علمای مشروطه که میخواستند قوانینی برای مجلس بنویسند ناظر به ترکب اجتهاد این دیدگاه را بیان داشتند ولی مشروعه خواهان در مقابل اجتهاد رابسیط می دانستند و موضوع شناسی را جزء اجتهاد نمی دانستد.
الان هم در مجامع روشن فکری می بینید بحث حاد است، ولی پشتوانه بحث ما فقه و عرف و فقه و مصلحت است.
🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━
https://eitaa.com/joinchat/336200556C300bd29872
گروه گفتگوی فضلای مدرسه تابستانه دارالعلم فقه و اصول
مباحثه علمی و پرسش و پاسخ مباحث و مطالب مطرح شده در کلاس ها
#زکات_علم
استاد علیدوست 1.pdf
192.7K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول
📝 ضرورت موضوع شناسی
👤 استاد ابوالقاسم علیدوست «زیدعزه»
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#خبر_علمی
#یادداشت
#روز_دوم
#جلسه۵
استاد حمید درایتی زیدعزه
ایشان برای فرایند موضوع شناسی ۱۲ گام مطرح نمودند.
گاهی موضوعات مستنبطه شرعیه است و گاهی لغویه و گاهی موضوعات عرفیه صرف است و در موضوعات صرف موکول به عرف است و نیاز به دخالت فقیه نیست و چه بسا دخالت او به عنوان احد عرف مطرح می شود و مقلد می تواند فقیه را در این بحث تخطئه کند ولی در موضوعات عرفی فقیه باید نقشی در موضوعات عرفی ایفا کند البته تمام نقش را ندارد.
به هر حال در حوزه موضوع شناسی مفهومی فقیه باید قواعد عام موضوع شناسی و پرسش های اصلی را پاسخ دهد و برای آن قاعده تعریف کند و ادله مثبت قاعده را بیان کند و در خلال اصول و فقه این مهم محقق شده ولی پژوهش مستقلی انجام نشده است و کار دوم در فقاهت ما رایج است که موضوع شناسی را انجام داده و به تناسب قاعده سازی نیز کرده اند.
به عنوان مثال رجوع به کتب لغت برای فهم موضوع و دریافت معنا ولی اینجا با حجیت قول لغوی مواجه می شوند، که قول لغوی را حجت نمی دانستند. استفاده ما از کتب لغت به تراکم ظنون برای رسیدن به قطع است و کتب لغت یار خوبی برای شناسایی است و به کتب لغت به عنوان حجت ناقصه مراجعه کردند و به تناسب نیاز قاعده سازی کردند ، اگر عرف عرب زبان هم الان از لفظی یک معنایی را بفهمد با توجه به اینکه زبان پدیده ای پویا است نمیتوان به آن استناد کرد و باز هم در این حوزه به دنبال حجیت بوده اند، در لفظ کعبین هنوز اختلاف است و لغویون هم هنوز اختلاف نظر دارند و معتقدند همین مفاهیم عرفی گاهی همراه ابهام است .
🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━
هدایت شده از مدرسه فقه و اصول
#توجهبفرمایید
برگزاری کارگاه فشرده مقاله نویسی
با حضور استاد دکتر بلال شاکری
یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳
ساعت ۱۴:۴۵ تا ۱۶
برای شرکت در کارگاه لطفا اسم و فامیل خود را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@anfd110
مکان : مدرس آیت الله میلانی ره
برادران و خواهران