eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.3هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
سَلَفی گری طریقه صوفیان در لیبی 🔻 قسمت (سوم) 3️⃣ ♦️ زاویه سنوسی مرکز عبادت و کار و تمرین 🔷 زاویه‌ پیش از سنوسیان نیز در عالم اسلامی معروف بود و نوعی پایگاه محسوب می‌شد. زاویه‌های سنوسی در مسیر تجاری صحرای سینا ایجاد شدند و در حکم مهمان‌سرا و پایگاهی برای فرستادن هیئات تبلیغ اسلام به حساب می‌آمدند. 🔶 در تقویت روابط قبایل لیبیایی نقش داشتند و در رونق تجاری نیز دخیل بودند چرا که امنیت را در مسیرهای تجاری افزایش می‌دادند. (شربینی) 🔷 محمد شکری در کتاب «السنوسیه دین و دوله» ذکر می‌کند که سنوسیه از یک نظام دقیقی در ایجاد زاویه‌ها تبعیت می‌کردند به‌گونه‌ای که هر کدام از آن‌ها به مثابه یک دولت با یک حاکم مقتدر برای منطقه خود در صحرای لیبی و صحرای آفریقا بود. 🔶 اینکه لفظ «اخوان» برای اتباع طریقت سنوسی باب شد از این جهت بود که فرقه هویت خود را از دین اخذ کرده بود و این موجب برادری میان لیبیایی و مصری و مراکشی و حجازی و آفریقایی شده بود. (شربینی) 🔷 سنوسیه برخی بذرهای سیاسی را با خود داشت که بعدها به‌طور گسترده‌ای به کارگرفته شد. این جنبش از همان ابتدا یک برنامه اتحاد بخش برای جهان اسلام بود و همه طرق صوفیه را به وحدت دعوت می‌کرد. (شربینی) 🔶 دیدگاه سیاسی محمد سنوسی این بود که زوایا باید در مکان‌های مستحکم بنا می‌شدند تا مانند قلعه باشند و اخوان به ساکنان زاویه آموزش نظامی می‌دادند. 🔷 این امر به دلیل خطر حمله اروپاییان بود. او در جنگ کشورش الجزایر با فرانسه در سال1830 حاضر بود و این جنگ را تا زمانی که اروپا تمام کشورهای اسلامی را بلعید، ادامه داد. 🔶 در رأس فرقه سنوسیه، «امام» و سپس «مجلس اعلی» قرار داشت که از بزرگان اخوان و رؤسای زاویه‌ها تشکیل می‌شد. سپس زاویه‌ها بودند و هر ساله اجتماعی برای اشراف به مسائل علمی و دینی و دنیوی در آن منعقد می‌شد. (دجانی) 🔷 زاویه چند نقش را در فرقه سنوسی ایفا می‌کرد؛ مرکز حکومت و قضاوت و حل و فصل اختلافات در قبیله بود. مرکز آموزشی، مدرسه قرآنی، مسجد بود. مرکز اقتصادی که در آن بازار دایر می‌شد و مرکز دفاعی برای محدوده اطراف زاویه بود. (دجانی) 🔻 نقش جنبش در نشر اسلام و مقاومت در برابر استعمار 🔷 سنوسی برای نشر اسلام در آفریقا تلاش کرد و با مسیحیت تبشیری مبارزه کرد و مبلغانی را از آفریقاییان تربیت کرد. وی کاروانی از بنده‌ها را خریداری و آزاد کرد و تبلیغ را به آن‌ها آموخت سپس آن‌ها را به سوی قبیله‌هایشان فرستاد تا اسلام را نشر دهند. (شکری) 🔶 فرقه نقش مهمی در نشر اسلام در آفریقا داشت. راه‌های تجاری آن به چاد، نیجر و غرب سودان می‌رسید. هم‌چنان‌که نقش مهمی در مقاومت در مقابل استعمار و توسعه طلبی های فرانسه در صحرای آفریقا و پس از آن، ایتالیا در لیبی ایفا کرد.(احمد شربینی) 🔷 امام محمد سنوسی در سال1860 درگذشت و فرزندش «امام محمد المهدی» جانشین او شد. کسی که اغلب تابعین طریقت، او را مهدی منتظر می‌پنداشتند. 🔶 فرقه در طول اشغال الجزائر توسط استعمار فرانسه، مقاومت کرد و مقاومت را با مال و مردان جنگی یاری کرد. فرانسه مجبور شد ورود سید محمد سنوسی به الجزائر را ممنوع کند و او در لیبی مستقر شد. 🔷 در سال 1899 فرانسوی‌ها به کانم (چاد امروزی) که تحت حمایت سنوسیه ‌بود، حمله نظامی کردند. مهدی سنوسی امام دوم سنوسیه لشگری به فرماندهی برادر زاده‌اش سید احمد الشریف، تجهیز کرد. این لشگر مبارزات زیادی علیه فرانسه نمود، اما بخت پیروزی با آن‌ها یار نبود. (شکری) 🔶 درگیری سنوسیه با فرانسوی‌ها در سودان غربی سرآغاز جهادی بود که سنوسی‌ها مدت‌ها بود خود را برای آن آماده کرده بودند. سید مهدی سنوسی درگذشت و سید احمد الشریف جانشین او شد و باز جهاد علیه فرانسوی‌ها از سر گرفته شد تا زمانی که حکومت «ودای» از بین رفت. ♦️ سنوسی‌ها در مناطق دیگری چون «تبسی»، «برقو»، «اندی» و «انیری» نیز در مقابل فرانسوی‌ها ایستادند. اما مقاومت سنوسی در صحرای آفریقا به‌دلیل کمبود اسلحه و پیمان‌های بین المللی که منطقه را تقدیم فرانسه کرد، دیگر از هم پاشیده بود. علاوه بر این‌که جنبش توان خود را به سمت لیبی برد و در 1911 در مقابل ایتالیا ایستاد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
سَلَفی گری طریقه صوفیان در لیبی 🔻 قسمت (پایانی) 4️⃣ ♦️ «عمر مختار» رهبر مقاومت سنوسیه 🔷 محمد شکری در کتاب خود ماجرای جهاد سنوسیان علیه ایتالیا را نقل می‌کند و می‌گوید این قضیه با اعلام نفرت سید احمد شریف از اشغال‌گران ایتالیایی آغاز شد و شمار زیادی از قبایل صحرای آفریقا به وی لبیک گفتند و شمار کمی از ترک‌ها هم به این لشگر پیوستند تا جلوی توسعه طلبی ایتالیا در طرابلس را بگیرند. 🔶 در برقه _مقر سنوسیان_ قبایل همراه با سنوسیان از جمله عمر مختار در زاویه‌ها جمع شدند تا عثمانیان را در مقابل ایتالیایی‌ها کمک کنند. سید احمد الشریف به تمام کشورهای عرب برای جهاد با ایتالیا تحت رهبری عثمانیان، نامه نوشت. اما آن‌ها با فشار برخی دولت‌های اروپایی توافقنامه1912 لوزان را امضا کردند و از جنگ پا پس کشیدند. 🔷 شکری السنکی، کارشناس لیبی می‌گوید: «عمر مختار بخشی از تاریخ آزادی ملی لیبی است. او کسی است که تحت فرمان سید احمد الشریف و پس از او سید محمد ادریس سنوسی جنگید.» 🔶 سنوسیه در جنگ جهانی اول وارد مصر شد و در ناحیه «ضبعه» با ایتالیایی‌ها روبرو شد و مقاومت کرد. (شربینی) 🔷 عثمانی سنوسی‌ها را برای وارد شدن در مصر و مقابله با انگلیس تحریک کرد. سید احمد الشریف اقدام به این کار کرد اما شکست خورد و این زمانی است که هنوز سید محمد ادریس روی کار نیامده بود. ایتالیا با بستن بی سابقه مرزها موجب شد کمک‌های غذایی و نظامی به آن‌ها نرسد و مردم در خطر گرسنگی قرار بگیرند. از سوی دیگر نیروهای ترکیه علیه سنوسیه قیام کردند و به آن هجوم بردند. 🔶 پس از آن بنا شد ریاست به «سید محمد ادریس» منتقل شود و او اقدام به برقراری صلح با انگلیس کرد. انگلیس برقراری صلح را مشروط به برقراری صلح سنوسیان با ایتالیایی‌ها نمود. بدین صورت پیمان 1917 طبرق بسته شد و طی آن ایتالیا حکومت محمد ادریس در برقه را پذیرفت و این سواحل تحت سیطره او باقی ماند.[3] 🔷 سنوسیان «اجدابیا» را بعنوان پایتخت خود برگزیدند سپس از تمام لیبی[4] برای سید محمد ادریس بیعت گرفتند و این ایتالیا را خشمگین کرد. سید ادریس ناچار شد به مصر برود و رهبری قیام را به عمرمختار بسپارد. (شکری) 🔻 لیبی مستقل به رهبری ملک محمد ادریس سنوسی 🔷 زمانی که جنگ جهانی دوم در سال 1939 در گرفت امیر ادریس با متفقین هم پیمان شد. چون پیوستن به آن‌ها را تنها راه بیرون کردن ایتالیایی‌ها از لیبی می‌دانست. او با رهبران لیبی در مصر دیدار کرد و بنا شد که یک ارتش ملی از مقیمین لیبی در مصر تحت فرمان انگلیس ایجاد شود و این‌گونه بود که «جیش التحریر» با بیش از 11 هزار سرباز ایجاد شد. (السنکی) 🔶 امیر ادریس از لیبیایی‌ها خواست که نیروهای متفقین را یاری کنند که موجب شد سربازان لیبیایی حاضر در ارتش ایتالیا از آن جدا شده و به جیش التحریر بپیوندند. 🔷 ادریس به لیبی بازگشت و یک اقدام سیاسی فرسایشی را، برای پذیرش استقلال لیبی در سازمان ملل آغاز کرد. بالاخره در 1949 نمایندگان وی در سازمان ملل توانستند قطعنامه 289 سازمان ملل را به تصویب برسانند. طبق این قطعنامه، سازمان ملل می‌بایست استقلال لیبی را تا حداکثر ژانویه 1952 به رسمیت می‌شناخت. 🔶 روز 24 دسامبر 1951 استقلال لیبی اعلام شد و امیر ادریس خود را پادشاه حکومت پادشاهی متحد لیبی اعلام کرد. (السنکی) 🔷 فرقه سنوسیه اساس برپایی این حکومت جدید در لیبی است و پیش از آن لیبی شهرهایی پراکنده مانند برقه و طرابلس و فزان بود. (شربینی) ♦️ زعامت ملک محمد ادریس سنوسی تا اول سپتامبر 1969 استمرار یافت و در این تاریخ گروهی از افسران نظامی در رأس آن‌ها سرهنگ معمر قذافی کودتا کردند و ملک ادریس به مصر پناهنده شد. 🔻پی نوشت: [1]: شهری در مراکش [2]: جنبش سنوسیه و رشد و تکامل آن در قرن نوزده [3]: طبق این قرارداد لیبی به دو قسمت ساحلی و داخلی تقسیم شد و حکومت محمد ادریس سنوسی در بخش ساحلی آن (یعنی برقه)، توسط ایتالیا پذیرفته شد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« ماسک مرگ » در مصر باستان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا حیات می تواند از سیاره‌ای به سیارۀ دیگر منتقل شود❓🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرق روح با نفس چیست❓🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ گاهی در کتاب‌ها و سخنان افراد، کلمۀ روح و نفس، مترادف و به جای یکدیگر به کار برده می‌شود. 🔷 آیا این دو، یک چیزند❓ ♦️ اگر نه، چه تفاوت‌هایی بین روح و نفس وجود دارد❓ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
فرق روح با نفس چیست ❓🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ بسیار دیده یا شنیده‌ایم که نویسنده یا سخنرانی، تعابیر روح و نفس را به یک معنا به کار می‌برد در حالی که این دو کلمه در قرآن و احادیث به معانی متفاوت به کار رفته‌اند. 🔷 فیلسوفان اسلامی اغلب، روح را با نفس به یک معنا به کار می‌برند. اما مفسر و لغت‌شناس معاصر، مرحوم مصطفوی مخالف مرادف به کار بردن این دو واژه است و معتقد است این ترادف، ناشی از تأثیرپذیری از فرهنگ فلسفی یونان است. (التحقیق، ج12، ص137) 🔻 دلایل تفاوت‌های نفس با روح 1️⃣ بعد ملکوتی و مُلکی انسان 🔶 برخی معتقدند روح، حقیقت انسان است ولی از آنجا که نفس در معنای لغوی عبارت است از خود شیء، لذا گاهی این دو اشتباها به جای یکدیگر به کار می روند وگرنه روح، بُعد متعالی انسان و نفس، بعد مُلکی اوست. 🔷 صدرالمتألهین شیرازی در تفسیر آیه وَیَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا (اسری:85) معتقد است روح، خاستگاهی ملکوتی دارد و متعلق به عالم امر الهی است که نقطۀ مقابل عالم خلق است. (الاسفار الاربعه، ج6، ص 294) 2️⃣ نفس مبدأ شناخت است و روح مبدأ حیات 🔻 نصر بن محمد سمرقندی در تفسیر خود معروف به «بحر العلوم» روایتی از ابن عباس نقل کرده که می‌گوید: 🔷 در انسان دو چیز است: نفس و روح. یکی مبدأ شناخت و تشخیص است و دیگری مبدأ حرکت و حیات. بین این دو، شعاعی است شبیه پرتو آفتاب. هر وقت انسان می‌خوابد خداوند نیروی شناخت او را قبض می‌کند ولی این قبض، باعث زوال انسان نمی‌شود؛ برعکس، گرفتن حیات، مستلزم زوال شناخت است. (تفسیر سمرقندی، ج1، ص 45) ♦️ از این روایت فهمیده می‌شود که نفس ماهیتی متفاوت از روح دارد. 🔷 در انسان دو چیز است: نفس و روح. یکی مبدأ شناخت و تشخیص است و دیگری مبدأ حرکت و حیات. بین این دو، شعاعی است شبیه پرتو آفتاب. 3️⃣ هر موجودی روح دارد ولی هر موجودی نفس ندارد 🔶 در متون معارف دینی، روح در تمام مراتب کائنات ساری و جاری است یعنی نه فقط در حیات‌بخشی موجودات، نقش دارد بلکه در مرتبه‌ای بالاتر به عنوان موجودی مستقل و بزرگ‌تر از فرشتگان آفریده شده و دارای وجودی متعالی و حیات و شعوری برتر است. 🔷 گفتنی است در هر مرتبه‌ای از مراتب هستی، روح موجودات آن مرتبه، هم‌سنخ وجود آنهاست بنابراین هر چه موجود کامل‌تر باشد از روح برتری برخوردار است. 🔻 به همین دلیل است که برخی از محدثان، برای معصومان، پنج روح قائلند که عبارتند از: 🔷 روح القدس، روح الایمان، روح القوه، روح الشهوه و روح المدرج. طبق این دیدگاه، کفار و حیوانات، سه روح بیشتر ندارند ولی مومنان، به استثنای روح القدس، از چهار روح دیگر برخوردارند. (معانی الاخبار، ج1، ص 50) 4️⃣ نفس یعنی حالت تعلق روح به بدن 🔶 در پاره‌ای از آیات و روایات، هنگامی که از تعلق روح به بدن سخن گفته می‌شود از تعبیر نفس و هنگام جدایی نفس از بدن، از تعبیر روح، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در روایتی نبوی می خوانیم: 🔷 «والَّذی نَفسی بِیَدِهِ لَو یَرَونَ مَكانَهُ وَیَسمَعونَ كَلامَهُ لَذَهَلُوا عَن مَیّتِهِم وَبَكَوْا عَلى‌ نُفُوسِهِم. حَتّى‌ اذا حُمِلَ المَیّتُ عَلى‌ نَعشِهِ رَفرَفَ رُوحُهُ فَوقَ النَّعشِ وَهُوَ یُنادی: یا اهلی وَوُلدی لا تَلْعَبَنَّ بِكُمُ الدُّنیا كَما لَعِبَت بی. جَمَعتُهُ مِن حُلّهِ وَمِن غَیرِ حُلّهِ وَخَلَّفتُهُ لِغَیری وَالمُهَنَّا لَهُ وَالتَّبَعاتُ عَلَىَّ فَاحذَرُوا مِن مِثلِ ما نُزّلَ.» 🔶 «قسم به كسى كه روح و جان من در دست اوست، اگر جایگاه ملك‌ الموت را كه بر درِ خانه ایستاده است ببینند و سخن او را بشنوند، مرده‌شان را فراموش مى‌كنند، بلكه براى خودشان اشك مى‌ریزند. 🔷 تا این میّت را بر تابوت حمل مى‌كنند روح میّت بالاى تابوت مى‌رود بال و پر مى‌زند و فریاد مى‌كشد اى خانواده من، اى فرزندان من، دنیا با شما بازى نكند چنانكه با من بازى كرد. 🔶 من از حلال و حرام جمع كردم و براى دیگران گذاشتم، خوشى و شادیش براى آنها امّا مسؤولیّت‌هایش براى من مانده است. ♦️ بترسید از اینكه مثل آنچه بر من نازل شد بر شما هم فرود آید.» (بحارالانوار، ج 77، ص 188) به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
طولانی ترین پرواز دنیا ✈️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
چرا دانشمندان مریخ را برای کاوش انتخاب کرده‌اند ⁉️🌕🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا تمام یهودیان در دوران ظهورکشته می‌شوند ❓🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2