eitaa logo
فیضِ فیض
98 دنبال‌کننده
248 عکس
20 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قبول! هیچ نکشتیم و تار و مار نکردیم همین تفاوتمان بس که ما فرار نکردیم! همین تفاوتمان بس که در چکاچک میدان به قدرِ وسع، سر از نیزه شرمسار نکردیم! همین تفاوتمان بس که ما کلاغ نبودیم که قار قار عبث بر سرِ چنار نکردیم! به رغم تنگی بسیار، ترکِ تنگه نگفتیم هم از غنیمت بر جای مانده بار نکردیم ز ترسِ غرق ز فتوای خود عقب ننشستیم، چو موجِ حادثه آمد، کلک سوار نکردیم! که در به در پی سوراخ موش، موش نبودیم! که اکتفا به رجز خوانی و شعار نکردیم! که بعدِ جنگ برای خموش کردنِ وجدان، سراغِ باده نرفتیم، زهر مار نکردیم! @feyzefeyz   👈👈👈👈فیضِ فیض
معده ست رئیس کل و ما مرئوسیم با چنجه و شیشلیکمان مأنوسیم با مخالفیم و فردا صبحش پیشانی را می بوسیم! ! !!؟ @feyzefeyz   👈👈فیضِ فیض
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد؛ مخالفان جریان سقیفه و ارتباط آنان با اهل حل و عقد: https://qom.iqna.ir/fa/news/4152025 @feyzefeyz   👈👈فیضِ فیض
1_5575868104.MP3
2.48M
علیٌ حقٌّ حقٌّ حقٌّ عليٌ حق، یا حیدر یا حیدر یا حیدر... مداحی از آقای @feyzefeyz   👈👈فیضِ فیض
🔴 حضرت علی، امیر مؤمنان حضرت علی (علیه السلام) به طور مسلّم، امیر مسلمانان پس از پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) و واجب الإطاعة بودند و احادیث زیادی در کتب فریقین این موضوع را تأیید می‌کند. با این حال، در این مطلب کوتاه تنها از منابع اهل سنّت بهره‌برداری می‌شود. 🔻لقب امیرالمؤمنین پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) می‌فرمایند: یا أنس أول من يدخل من هذا الباب أمير المؤمنين وقائد الغر المحجلين سيد المؤمنين علي (1) ترجمه: ای انس! اوّلین کسی که از این در وارد می‌شود، امیر مؤمنان و پیشوای محلّ وضو سپیدان، آقای مؤمنان، علی است. بریده اسلمی می‌گوید: پیامبر (صلی الله علیه و اله) به ما امر کردند که بر علی (علیه السلام) به عنوان امیرالمؤمنین سلام کنیم. (2) 🔻امیر نیکوکاران رسول خدا (صلی الله علیه و اله) درباره امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند: هذا أمير البررة  قاتل الفجرة منصور من نصره مخذول من خذله (3) ترجمه: این امیر نیکوکاران، قاتل فاجران است. هر کسی او را یاری کند، یاری‌شده و هر کس او را ذلیل کند، ذلیل‌شده است. بنابراین، تنها کسانی نیکوکارند که ایشان را امیر خود بدانند و از او اطاعت کنند. 🔻امیر «الّذین آمنوا» از ابن عباس نقل شده: خداوند، هیچ گاه «یا ایها الّذین آمنوا» نازل نکرد مگر اینکه علی (علیه السلام) امیر ایشان بود.(4) محتوای این نقل، همان مفهوم لقب «امیرالمؤمنین» است. 🔻سفارش به امارت‌دادن مسلمانان به حضرت علی پیامبر (صلی الله علیه و اله) همچنین می‌فرمایند: ان تؤمروا عليا رضي الله عنه ولا أراكم فاعلين تجدوه هاديا مهديا يأخذ بكم الطريق المستقيم (5) ترجمه: اگر علی را امیر کنید -و نمی‌بینم که این کار را انجام دهید- او را هدایتگر و هدایت‌شده می‌یابید که شما را به راه راست هدایت می‌کند. پیغمبر(صلی الله و علیه و اله) ضمن پیش‌بینی از عدم اطاعت مسلمانان به ایشان سفارش می‌کنند که حتما حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان امیر خود انتخاب کنند چرا که هدایت امت در گرو اطاعت از ایشان است. 🔻نتیجه متاسّفانه پیش‌بینی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) درست از آب درآمد و مسلمانان پس از شهادت ایشان، حضرت علی (علیه السلام) را به امارت برنگزیدند و از ایشان اطاعت نکرده و گمراه شدند. وظیفه مسلمانان زمان‌های دیگر، اطاعت از دستورات ایشان و اظهار برائت از کسانی است که چنین جفایی را در حق امیر مؤمنان (علیه السلام) و امّت اسلام، روا  داشتند. 📚منابع (از اهل سنت) 1. تاریخ مدینة دمشق، ج42، ص303. 2. همان. 3. المستدرک، ج3، ص129. 4. المعجم الکبیر، ج11، ص211. 5. مسند احمد، ج1، ص109. علیه السلام @haqshenas110
امامت و ولایت امام علی علیه السلام در و برخی از روایات دیگر @haqshenas110
1_5575871035.mp3
1.59M
یا علی یا علی مالک مُلک دلی... مداحی زیبا از آقای 🌹 @feyzefeyz  
این منم، خون جگر از بد دوران خورده مرد رندی که رکب‌های فراوان خورده   غم ویرانی خود را به چه تشبیه کنم؟ فرض کن کوه شنی طعنه‌ی طوفان خورده عشق را با چه بسازد، به کدامین ترفند شاعری که همه‌ی عمر غم نان خورده چه به روز غزل آمد که همه منزوی‌اند قرعه بر معرکه‌ی معرکه‌گیران خورده از دهان کس و ناکس خبرش می‌آید شعر، این باکره‌ی دست هزاران خورده   با چنین فرقه‌ی نسناس، یقین پاپوش است اتهامی که به شخصیت شیطان خورده دشتمان گرگ، اگر داشت نمی‌نالیدم نیمی از گله‌ی ما را سگ چوپان خورده جرم من فاش مگوهاست و حکمم سنگین چه کند شاهد سوگند به قرآن خورده   شعر هم عقل ندارد که در این شهر شعور گذرش بر من دیوانه‌ی دوران خورده @feyzefeyz   👈👈👈👈فیضِ فیض
روزی مأمون به امام رضا (علیه السلام) عرض کرد: مرا خبر بده از بزرگترین فضیلت امیر مؤمنان (علیه السلام) که قرآن بر آن دلالت می‌کند. امام رضا (علیه السلام) در پاسخ از فضیلت ایشان در مباهله سخن گفتند: خداوند عزّوجل می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ: از آن پس که به آگاهی رسیده ای، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ما زنان خود را و شما زنان خود را ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم» پس رسول خدا (صلی الله علیه و اله) حسن و حسین را فراخواند که دو پسرش بودند و فاطمه را فراخواند که در اینجا زنانش بود و امیرالمؤمنین (علیه السلام) را فراخواند که به حکم خداوندِ عزّوجل، نفسِ پیامبر بود. ثابت شده که کسی افضل از رسول خدا نیست پس طبق حکم خداوندِ عزّوجل، کسی افضل از نفسِ رسول خدا نیست. حق، وصف علی را به پیمبر گوید جبریل به انبیا مکرر گوید دانید کدام خودستایی حسن است؟ آنجا که رسول مدح حیدر گوید پ.ن: واقعه در روز ۲۴ ذی الحجة روی داد. علیه السلام منبع روایت: الفصول المختارة (شیخ مفید) ص38 @haqshenas110
🔴 چند رباعی زیبا از ملک الشعرای بهار آزادی ماست اصل آبادی ما این است نتیجه خدادادی ما آزاد بزی ولی نگر تا نشود آزادی تو رهزن آزادی ما ما درس صداقت و صفا می‌خوانیم آیین محبت و وفا می‌دانیم زین بی‌هنران سفله ای دل مخروش کانها همه می‌روند و ما می‌مانیم امروز نه کس ‌ز عشق آگه چو من است کز شکّر عشقم‌ همه‌ شیرین ‌سخن‌ است در هر مژه من به ره خسرو عشق نیروی هزار تیشه کوهکن است ای کاش دلم به دوست مفتون نشدی چون‌ مفتون‌ شد ز هجر مجنون نشدی چون‌مجنون‌شد ز رنج پرخون نشدی چون‌ پر خون شد ز دیده‌ بیرون نشدی امشب ز فراق دوست خوابم نبرد هم دل به سوی شمع و کتابم نبرد از بس که دو دیده آب حسرت بارد بیدار نشسته‌ام که آبم نبرد @feyzefeyz   👈👈👈👈فیضِ فیض
🔴 دشمنان اهل بیت؛ طعنه‌زنندگان به زائران، مداحان و مرثیه‌خوانان! از امام صادق علیه السلام نقل شده که در حدیثی پس از ذکر مصائب امام حسین علیه السلام و فضیلت زیارت ایشان فرمودند: 👈 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ يَطْعُنُ عَلَيْهِمْ مِنْ قَرَابَتِنَا وَ غَيْرِهِمْ يَهُدُّونَهُمْ [يُهَدِّدُونَهُمْ‏] وَ يُقَبِّحُونَ مَا يَصْنَعُون‏. ترجمه🔻 👈 سپاس خداوندی را که در میان مردم کسانی را قرار داد که به سوی ما می‌آیند و ما را می‌ستایند و برای ما مرثیه‌خوانی می‌کنند و [سپاس خداوندی را که] دشمنان ما را کسانی قرار داد که به ایشان -چه از خویشانمان باشند یا نه- طعنه زده و آنان را تهدید می‌کنند و آنچه انجام می‌دهند را زشت می‌شمرند! کامل الزیارات: 326. پ. ن: روشن است که مدح و مرثیه نیز باید بر اساس روایات و منابع معتبر و در چارچوب ضوابط اسلامی باشد تا مورد رضایت کامل اهل بیت علیهم السلام قرار گیرد ان شاءالله. @feyzefeyz
...قبولِ خاطرِ خونِ خدا شدن شرط است نه هر که مرثیه‌ای ساخت محتشم گردد عزای ماست که هر سال می‌شود تکرار وگرنه حیف محرم که خرج غم گردد نه هر که کشته شود می‌توان شهیدش گفت نه هر سری که به نی می‌رود علم گردد حدیث عشق و وفا ناسروده می‌ماند مگر که دست علمدار ما قلم گردد هنوز شعله‌ور از خیمه‌های عاشوراست ز شور شیونی دل مباد کم گردد @feyzefeyz
🔴 آیا تک تک افراد امویان ملعون بودند؟ اگر اینگونه نیست پس منظور از لعن همه بنی‌امیه در زیارت عاشورا چیست؟ بنی‌امیه گروهی هستند که از زمان ظهور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) تا زمان سقوط دولتشان هرگز دست از فساد و مبارزه با اسلام برنداشتند. از آنان در قرآن و روایات اسلامی بدگویی بسیاری شده است. شجره ملعونه، میمون‌هایی که از منبر رسول خدا (ص) بالا می‌روند، فرقه باغیة، بدترین قبیله عرب، بدترین موجودات زنده و آفت امت از صفاتی است که در قرآن و روایات به ویژه در احادیث نبوی درباره امویان به کار رفته است. در کلام رسول خدا (ص) سیاست امویان چنین تشریح شده است: «هر گاه شمار پسران ابی العاص به سی تن (در روایت دیگر به چهل تن) برسد، بیت المال مسلمین را (ملک شخصی خود بدانند و آن را) دست به دست گردانند؛ بندگان خدا را به بردگی گیرند و با دین خدا با حیله و نیرنگ برخورد کنند.» 🔺 حضور افراد نیک در میان بنی‌امیه با وجود خباثت‌های امویان، انسان‌های خوبی نیز در میان آنان یافت شده است. به عنوان نمونه «ابان بن سعید بن عاص» و برادرش «خالد» از کسانی بودند که پس از روی کارآمدن ابوبکر از بیعت با او سر باز زدند و حتی به امیر مؤمنان علیه السلام اعلام کردند حاضرند به ایشان برای باز پس گیری خلافت یاری برسانند. خالد زمانی که اسلام آورد پدرش او را به شدت شکنجه و حتی زندانی کرد اما او گریخت و خدمت پیامبر (صلی الله علیه و اله) رسید. وی جزء افرادی بود که پس از غصب خلافت در مسجد به ابوبکر و عمر اعتراض فراوانی کرد. به او لقب «نجیب بنی‌امیه» داده شده است. از سوی دیگر معاویه فرزند یزید ملعون یعنی «معاویة بن یزید بن معاویه» که بعد از پدرش به مدت بسیار کوتاهی خلیفه شد روش پدرانش را نمی‌پسندید. بر پایه برخی از روایات تاریخی وی در یک خطبه ضمن تمجید از امام علی و بیان شایستگی ایشان برای خلافت از پدربزرگش معاویه به جهت جنگ با امام و نیز از پدرش یزید به جهت جنگ با امام حسین (علیهما السلام)، حرمت‌شکنی و سوزاندن کعبه به شدت انتقاد کرد. مطابق برخی گزارش‌ها او در نهایت کشته شده است در حالی که سنش در زمان مرگ 18 تا 21 سال بود. البته بیماری هم علت مرگ او گفته شده است. به هر حال معاویة بن یزید از خلافت بیزار بود و در همان خطبه معروف گفت: «من آن نیستم که امر شما را به عهده گیرم و مسئولیت‌های شما را تحمل کنم. اکنون خود دانید و خلافت خود، به خدا قسم اگر دنیا غنیمت است، ما بهره‌ای از آن بردیم، و اگر هم خسارت است آل ابوسفیان را هم‌ آنچه از آن بدست آورده‌اند، بس است.» پدیدآمدن چنین انسانی از اُمّ الفسادی مانند یزید یکی از شگفتی‌های خلقت است! هر چند مسبوق به سابقه بوده است. در تاریخ از قبیله بنی‌امیه، افراد دیگری که دارای کردار و یا گاه مواضع درست بودند -هر چند به صورت محدود- شمرده شده است. مانند ابوالعاص بن ربیع که با وجود دشمنی‌های قبلی با پیامبر (ص) و دیر اسلام آوردن، پس از غصب خلافت در کنار امام علی علیه السلام ماند. دخترش «اُمامَه» نیز همسر امیرالمؤمنین علیه السلام بود و به نقلی، این ازدواج به وصیت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) صورت گرفت. 🔺 منظور از لعن بنی‌امیه در زیارت عاشورا سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که با وجود حضور افراد نیک در میان امویان مراد از فراز «لَعَنَ اللهُ بَنی اُمَیَّهَ قاطِبَه: خداوند همه بنی‌امیه را لعنت کند» در زیارت عاشورا چیست؟ به این روایت توجه کنید: روزی «سعد بن عبدالملک بن عبدالعزیز بن مروان» که از نسل مروان و بنی‌امیه و از یاران امام باقر علیه السلام بود خدمت ایشان می‌رسد و به شدت گریه می‌کند. امام سبب گریه‌اش را می‌پرسد و او می‌‌گوید چگونه نَگِریَم در حالی که من از شجره ملعونه در قرآن هستم؟ حضرت در پاسخ می‌فرمایند: أَنْتَ أُمَوِيٌّ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَحْكِي عَنْ إِبْرَاهِيمَ فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي‏؟ یعنی: تو اموی‌ هستی ولی از ما اهل بیتی. آیا سخن خداوند عزوجل را نشنیدی که از زبان ابراهیم (علیه السلام) می‌گوید: «هر کس از من پیروی کند از من است؟» نکته جالب اینکه در همین روایت آمده که امام به سعد بن عبدالملک، لقب «سعد الخیر» یعنی «سعد نیک» داده بودند. بنابراین سعد اگر چه اموی بود اما چون تابع اهل بیت علیهم السلام بود دیگر از شجره ملعونه حساب نمی‌شود تا لعن خداوند در قرآن شامل حال او شود. بلکه بالاتر از آن به صورت اعتباری یکی از اهل بیت به شمار می‌رود. 👈 در واقع منظور از «همه بنی امیه» در زیارت عاشورا، همه امویانی است که در خط سیاست شجره ملعونه بودند که مطابق روایت نبوی، فساد در دین و دنیا بود و افرادی مانند اُمامَه، ابان و خالد بن سعید و سعد بن عبدالملک خود به خود از این دایره خارج هستند.
به همین ترتیب عضویت در گروه سالم بنی‌امیه و یا شجره ملعونه تا روزگار ما نیز ادامه یافته و بستگی به عمل منسوبان به خاندان اموی دارد. @feyzefeyz
ایّام عزاداری مظلوم شهید است لعن است که در پشت سر شمر و یزید است در عهد حسین‌بن‌علی شمر یکی بود امروز به هر گوشه دو صد شمر پلید است بر هر که زنی دست یزیدی‌ست ولیکن خونخواری او طبق ره و ‌رسم جدید است شمر مد امروز سلاحش عوض تیغ دونبازی و دوز و ‌کلک و وعد ‌و وعید است جان تو گرفته‌ست و‌ بوَد باز طلبکار فحشت دهد و منتظر قبض رسید است! در دست رئیسی قلمی دیدم و گفتم این نیست قلم، بهر درِ فتنه کلید است آن‌مرد ‌که لعنت ز پی شمر فرستد خود می‌کند آن ظلم که از شمر بعید است زین قوم دغاپیشه عجب نیست که بینی گر آب به حلق تو بریزند، اسید است ای حرمله آن‌کو به بدی از تو‌ برَد نام امثال تو را از سر اخلاص مرید است در پرده کند فخر به شاگردی ابلیس در ظاهر اگر پیرو قرآن مجید است القصّه ز بیداد گروهی بتر از شمر هر‌جا نگری خسته و مظلوم و شهید است مرحوم @feyzefeyz 👈
هنوز اين آسمان آلودهٔ پرهای كركس‌هاست  و از خون تو، تر، دامان خشكی‌ها و اطلس‌هاست  جهان تشنه ست، ماه آسمان تشنه ست، اما آب  هنوز آن سوی، دست بيعت (خشک‌مقدس‌ها)ست  چنان پاشيده از هم نقش‌های روزگار انگار  زمين يک كاشیِ افتاده از طاق مقرنس‌هاست  در آن سو گربه ‌رقصانی شامی‌هاست و اين سو شتر‌ها پای می‌كوبند و ميدان دست ناكث‌هاست  به دنيا برنگرد ای ذوالجناح تشنه! در اين عصر  اگر آن روزگار شمر بود اين عصر اشعث‌هاست! از کتاب @feyzefeyz 👈
...من قطاری دیدم روشنایی می برد من قطاری دیدم فقه می برد و چه سنگین می رفت من قطاری دیدم که سیاست می برد {و چه خالی می رفت} من قطاری دیدم تخم نیلوفر و آواز قناری می برد و هواپیمایی که در آن اوج هزاران پایی خاک از شیشه آن پیدا بود... @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
نشست خستگی‌اش را تكاند روی درخت شكسته پرهایش را نشاند روی درخت  پرنده  از دل مجروح و جان رنجورش چه‌ها چه‌ها  كه برايم نخواند روی درخت دم غروب كه شد با نسيم آوازش پرنده‌های جهان را كشاند روی درخت هوای لانه‌ی خود كرد و بال‌هايش را ز گرد و رنگ تعلق  تكاند روی درخت  پرنده بود رها بود مثل ما كه نبود پرنده‌تر شد و پر زد  نماند روی درخت @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
ابتدای کربلا مدینه نیست، ابتدای کربلا غدیر بود ابرهای خونْ فشان نینوا، اشک های حضرت امیر بود بعد از آن فتوت همیشه سبز، برکت از حجاز و از عراق رفت هر چه دانه داشتند سنگ شد، پشت هر بهار، صد کویر بود بعد مکه و مدینه، دام شد، کوفه صرف عیش و نوش شام شد آفتابِ سربلندِ سایه سوز، در حصارِ نیزه ها اسیر بود الامان ز شام، الامان ز شام، الامان ز درد و غربت امام شام بی مروّت غریب کش، کاش کوفه ی بهانه گیر بود هان! هبا شدید، هان! هدر شدید، مردم مدینه! بی پدر شدید این صدای غربت مدینه بود، این صدای زخمی بشیر بود کربلا به اصل خود رسیدن است، هر چه می روم به خود نمی رسم! چشم تا به هم زدم چه دور شد، تا به خویش آمدم چه دیر بود! @feyzefeyz
🔴 برای دانش آموزانم و شاگرد نه ساله ام مرتضی، که با سرطان خون دست و پنجه نرم می کند... باید که در اوج تمام خستگی ها مهربان باشم تا سالها آموزگار "بچه های آسمان" باشم گاهی برای دانش آموزان خوبم شعر می خوانم گاهی تصور می کنم باید یکی از کودکان باشم یک تک درخت خشک را در غربت صحرا تصور کن "منهای جمع" بچه های مدرسه شاید همان باشم این روزها تصمیم کبری در نهایت ترک تحصیل است " می گفت باید مثل مادر در پی یک لقمه نان باشم باید کنار خواهرم قالی ببافم؛ مادرم گفته باید برای دار قالی رج به رج چون نردبان باشم اصلا چه فرقی می کند موضوع انشا علم یا ثروت وقتی که باید کلفت مفلوک از ما بهتران باشم درس ریاضی آنقدَرها هم که می گویند شیرین نیست دیگر نمی خواهم اسیر اضطراب امتحان باشم"... این روزها حال یکی از دانش آموزان من خوش نیست سخت است دائم شاهد این دردهای ناگهان باشم دارد پلاکت های خون مرتضی کم می شود هر روز تا کی به فکر وعده های هیچ و پوچ این و آن باشم من قصه ی دنباله داری گفتم و او با نگاهش گفت: آقا اجازه! می شود تا آخر این داستان باشم؟ آقا به قول بچه ها نه سالگی که سن پیری نیست پس من چرا باید در این سن از دویدن ناتوان باشم آقا اجازه! خواب رفتن دیده ام... از مرگ می ترسم آقا چگونه می شود از شر شیطان در امان باشم؟ ... من می روم شاید گروه خونی ام با او یکی باشد باید خودم آماده ی پیوند مغز استخوان باشم پ.ن: شعر مربوط به سال 91 است. @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
🔴 غرب زدگی یا وادادگی؟! چن سال پیش یکی از اساتید دانشگامون می گفت حتی این کلاسی که میایم یعنی یک اتاق متشکل از چند صندلی بر اثر تهاجم فرهنگی و غرب زدگی صورت گرفته! راست می‌گفت. روش سنتی ایرانی ها تشکیل کلاس در مکتبه با استفاده از فرش و پُشتی بود و الانم تو بعضی کلاسا ادامه داره. البته من با این روش چندان موافق نیستم چون همین الانم رو صندلی خوابمون می گیره چه برسه رو فرش و پشتی! (: ولی وقتی اطرافمونو نگاه می کنیم گذشته از ریشه‌های تاریخی که کاری بهش ندارم می بینیم که ما چقدر شیفته غرب به معنای اروپاییش هستیم و گاهی حتی از اونم فراتر رفتیم. یعنی گاهی سر هیچ و پوچ عملا به فرهنگ خودمون خیانت می‌کنیم و به غربیا خدمت. این خیانت و خدمت تو زمینه های مختلفی انجام شده و میشه. از سبک لباس پوشیدن که دیگه شده نماد این قضیه بگیرید تا خونه و خونواده و مباحث علمی. بدیهیه که هر چی ما به سمت فرهنگ غربی پیش میریم به همون اندازه از فرهنگ اصیل خودمون عقب نشینی می‌کنیم. مثال زیاده. مثلا الان بعضی مراکز بزرگ خرید یا حتی مغازه های کوچیک فقط از کلمات لاتین برای معرفی خودشون استفاده می کنن در حالی که ما تو ایرانیم و فارسی حرف می زنیم. احتمالا چون کلاس داره! حالا اینکه چرا تو زمینه ذهنی ما ایرانیا غرب کلاس داره رو نمی دونم! اصطلاحات لاتین به شدت زیاده و یا از معادل فارسیش استفاده نمیشه چون جا نیفتاده یا کلاس نداره! یا اگه معادل داره معادل به دردنخور و سختی داره که بیشتر مردم ترجیح میدن فرنگیشو بگن. اینم از کم کاری فرهنگستان ادبه. خیلی از خونه ها به صورت آپارتمانی ساخته میشن بدون اینکه جای تنفس درست و حسابی به ساکنینش بدن. در حالی که خونه های قدیمی یک حیاط مناسب داشت و آدم با زندگی توش سرزنده می شد نه افسرده! جالب اینکه ایران به اندازه کافی زمین و بیابون داره اما باز هم رفتیم سراغ گزینه آخر. تازه همین آپارتمان ها رو هم میشه یه جوری ساخت که بشه توش با همسایه ها ارتباط و زندگی بهتری خوبی داشته باشیم و به طور کلی فضای اجتماعی و فیزیکی مناسبتری به خودش بگیره. تو خانواده هم بحث جایگزینی حیوان به جای فرزند پررنگ شده و این موضوع چیزیه که بعضی رسانه های غربی یا غرب زده خیلی تبلیغش می کنن درست مثل عدم تعهد به خانواده. گاهی این تبلیغات در قالب فیلم و انیمیشن صورت می‌گیره. یکی از موضوعات عجیب در زمینه غرب زدگی در موضوع مقالات علمیه. بعضی از دانشگاهها و مراکز علمی الزام کردن که دانشجوهای مثلا دکتریشون باید دو سه تا مقاله isi داشته باشن. حالا isi چیه؟ یک مرکز اطلاعات استنادی غربی! حالا چرا باید داده هامونو برای اعتبار بیشتر بدیم به یک مرکز خارجی معلوم نیست! قاعدتا باید اینجوری باشه که ما مقالاتمونو تو یک مرکز فارسی یا مثلا اسلامی بارگذاری کنیم و غربیا اگه خواستن زحمت بکشن بیان اونجا و بخونن. ما باید اونا رو مجبور کنیم بیان سمت ما و پای منبر ما بشینن نه اینکه داشته هامونو دو دستی تحویلشون بدیم و تازه بر اساسش امتیاز بدیم! این چیزی جز وادادگی علمیه؟ هنر کردن یه پایگاه ساختن به نام isc یعنی پایگاه استنادی جهان اسلام. اما خود مراکز علمی داخلی براش تره هم خورد نمی‌کنن! از این بدتر اینکه ما به تقلید از غربی ها حتی در شیوه نگارش مقاله از داشته های خوبمون استفاده نمی کنیم. مثل برخی مجلات علمی که نویسندگان رو مجبور می کنن مستندات یا همون رفرنس ها رو در وسط جملات تو پرانتز درج کنن که باعث میشه مخاطب هی حواسش پرت بشه. یا اینکه به جای اسم کتاب اسم مولف و تاریخ رو میارن که هزار جور مشکل درست می کنه از جمله سردرگمی بی جهت مخاطب. البته این آخری رو نمی دونم اول کار غربیا بوده یا نه. یعنی دارم میگم تو جزئیات هم میریم سمت کج راهه چون کج راهه مثلا اروپا یا آمریکاست و کلاس داره! جالب تر از همه اینا این بود که یکی از اعضای هیئت علمی یکی از دانشگاههای معتبر تهران بهم می گفت که علاوه بر دو مقاله isi باید پایان نامه ارشدمو به زبان انگلیسی توضیح بدم! چرا؟ نه واقعا چرا؟ وا بدید دیگه واداده ها! @feyzefeyz 👈👈فیضِ فیض