◼️ لحظاتی پیش علامه حسنزاده آملی دار فانی را وداع گفتند.
□ علامه حسنزاده آملی متولد سال ۱۳۰۷ در قریه ایرابخش لاریجان شهرستان آمل از فیلسوفان متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی است.
□ این عالم برجسته و شهره جهان اسلام در ادبیات، ریاضی، هیئت و .... تبحر خاص داشت و به زبانهای فرانسوی و عربی نیز مسلط بود.
□ اشعار اثرگذار و جذاب به زبان طبری و فارسی دارد و تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسنزاده آملی به ثبت رسیده است.
————————
#علامه_حسن_زاده
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» بیان داشت:
🔻ارتباط سهگانهی خانواده، نظام اسلامی و جامعهی اسلامی
⬅️ سوالات اساسی این بخش عبارتند از؛ نظام اسلامی باید جامعه را به کجا ببرد؟ جامعهی اسلامی چگونه جامعهای باید بشود؟ و خانوادهی اسلامی چگونه خانوادهای باید باشد؟ این سه خاستگاه با هم مرتبط هستند.
⬅️ خانواده و جامعه با هم مرتبط هستند، نظام اجتماعی هم با خانواده و هم با جامعه مرتبط است. از سوی دیگر نظام خانواده نیز هم با جامعه و هم با نظام اجتماعی ارتباط دارد؛ پس همهی خردهنظامها به نوعی تحت تأثیر نظام خانواده قرار میگیرند؛ از این رو نظام خانواده باید درصدی از تأثیرگذاری را در نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام سلامت، نظام ارتباطات، نظام مدیریّت کشور و نظام آموزش و تربیت داشته باشد.
✅ یکی از آسیبهای جدّی جامعه ما، اشتغال زنان میباشد که موجب کثرت طلاق شده است؛ زیرا زنان شاغل احساس بینیازی میکنند و در خانه نسبت به نیازهای خود با کمترین اختلاف سلیقه و با کمترین ناخوشایندی که در روابط به وجود میآید، تصمیم به طلاق میگیرد.
✅ یکی از وظایف مهمّ تشکیل خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری است، این امر در روابط اعضای خانواده تأثیرگذار است؛ زیرا فرزند به دلیل ایجاد جامع مشترک موجب استحکام بخشی روابط میشود.
✅ عواملی مانند سوء مدیریّت اقتصادی، عدم تدبیر در امور، تعریف نشدن نیازهای خانواده، اسراف و تبذیر، متناسب بودن خواستههای فرزندان و همسر با خانوادههای مرفه و نا آشنایی اعضای خانواده با اموری مانند قناعت، موجب میشود مرد خانه با مشکلِ مالی مواجه و برای جبران آن، زن را به سر کار بفرستد.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیتالله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
🔻 امام خمینی (ره) می فرماید: روایاتی بر ولایت فقیه دلالت می کنند از جمله مرسله فقیه: «قال رسول الله اللهم ارحم خلفائی قیل یا رسول الله (ص) و من خلفائک؟ قال الذین یأتون من بعدی یروون عنی حدیثی و سنتی».
⬅️ طرفداران نظریه عدم اعتبار رأی مردم با استناد به روایت فوق می گویند: پیامبر(ص) حکومت را با رأی مردم تشکیل نداده است و بیعتهای انجام شده با ایشان برای اظهار اطاعت بوده.
⬅️ انصاف این است که این استدلال به صورت فنی بیان شده اما محتوای آن دارای ایراد است.
⬅️ مرسلات صدوق یا به صورت مستقیم از ائمه نقل شده که باید پذیرفت یا با الفاظی مانند «روی» و «قیل» نقل شده است که در این صورت نمی توان پذیرفت.
⬅️ آیه یا حدیث باید عرفا قالب معنایی باشد که بر آن بار می کنیم در غیر این صورت باید در معنا تجدید نظر کرد؛ از این رو در روایت مذکور که بحث جانشینی را مطرح میکند، باید بیان شئونات جانشین با عبارات واضحی انجام شود نه اینکه به جمله «یرون حدیثی» اکتفا شود؛ لذا این قالب برای ذو القالب نیست.
⬅️ وجه اینکه گفته شود پیامبر همه خلفای خود را در قالب یک بیان آورده است چیست؟ آیا پیامبر در موارد دیگر جانشین خود را اینگونه معرفی کرده است؟
⬅️ با توجه به اینکه برای خلیفه شرایط زیادی معتبر است چرا پیامبر(ص) دیگر شرایط را بیان نکرده است؟
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛
🔻عوامل تأثیرگذار بر نوع وظایف تربیتی حکومت
1️⃣ فلسفه سیاسی حکومتها؛
⬅️ نگاه بنیادی هر مکتبی به انسان، جهان و نهایتاً حکومت، در جهتگیریهای فقهی و حقوقی آن مکتب اثرگذار است.
🔻 رویکردهای موجود در فلسفه سیاسی
✅ عدم پذیرش دین: این رویکرد ناظر به دیدگاهی است که در مبانی خود معتقد به مسائل اخلاقی ثابت یا فرهنگ دینی و امثال اینها نیست؛ از این رو به دلیل اینکه در مبانی خود چیزی را نپذیرفته است، در دنباله نیز چیزی وجود ندارد.
✅ پذیرش دین فردی: در این رویکرد مباحث اعتقادی، معنوی و دینی به عنوان مبانی پذیرفته شده است ولی فلسفه سیاسی آنها بر اساس روابط فردی انسان بنا شده است.
✅ پذیرش دین اجتماعی و غیر حاکمیتی: ممکن است کسی مباحث اعتقادی، معنوی و دینی را به عنوان مبانی پذیرفته و دین را نیز اجتماعی بداند اما درعین حال میگوید وظایف حکومت تمهید زیرساختهای کلان است و برای اینکه جامعه خوب زندگی کند، خود باید راه را پیدا کند؛ بر اساس این دیدگاه نیز حکومت وظیفهای ندارد.
✅ اگر تربیت را به دو قسم خاص وعام تقسیم کنیم، همه دیدگاههای فلسفه سیاسی میعتقد هستند همه حکومتها باید به قلمرو فقه تربیت عمومی توجه داشته باشد. اما معتقدان قلمرو تربیت خاص اعم از تربیت دینی و معنوی، کسانی هستند که قائل به دین اجتماعی یا قائل به وجود حکومت در دین هستند.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیتی
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
🔻 فقه نظام به معنای مکتبوارگی اسلام است/ استنباط در فقه نظام باید مبتنی بر نظامات اجتماعی اسلام باشد
✅ به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی مفتاح اندیشه در نشست «فقه نظام» توسط حجت الاسلام و المسلمین مقیمیحاجی مطرح شد :
⬅️ معنای مختار از فقه نظام چیست؟ زمانی که ما فقه نظام میگوییم، باید دید مراد از واژه فقه و نظام چیست؟
⬅️ واژه فقه را در نظر مختار: به معنای فقه اکبر نمیگیریم، فقه را همان معرفت بر احکام تشریع شده الهی برای تنظیم حیات بشری واداره فرد وجامعه می دانیم. پس مراد از فقه، فقه اصغر شد.
⬅️ واژه نظام در نظر مختار: یعنی نگاه سیستمی ومنسجم به مجموعه احکام با نظارت بر اجرا، و طراحی تقنین وساختار مورد نیاز(نظام مندی) و (نظام سازی). فقه مبتنی بر مبانی و در راستای تحقق هدف معین در جامعه.
⬅️ واژه ترکیبی فقه نظام در نظر مختار: فقه نظام فقه ناظر و مبتنی بر آن مبانی کلان، اینجا فقه قابل اضافه شدن هست و اگر میخواهد در مسائل فردی و در مسائلی که با لحاظ مسائل اجتماعی و سیاسی که هست دست به استنباط بزند به معرفت بر احکام برسید، این باید مبتنی بر دیدگاه نظامات اجتماعی اسلام، و آن نظامات ساختارهای اجتماعی اسلام مبتنی باشد(نظامندی). و مجموعه اجزا و عناصر واحکام مرتبط یک باب ویک ساحت نظام واره و منسجم می شود.
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24502
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#نشست_علمی
#حجه_الاسلام_مقیمی_حاجی
🆔@fiqhenezam_com
✅ ضرورت تعظیم شعائر قبل از اینکه شرعی باشد و از قرآن برایش سند پیدا کنیم، ضرورت عقلی و عقلایی دارد
🔻 آیتالله علیدوست در نشست مجازی «رسانهها و تعهد بر اقامه شعائر دینی»:
⬅️ هر دین، ملت و کشوری شعائر و شعارهایی دارد که با آنها شناخته میشود، هویت خود را پیدا میکند و دیگران از آن طریق با آن ملت و کشور ارتباط برقرار میکنند؛ لذا اگر بگوییم که شعائر پدیدههایی هستند که به صاحب آن هویت میدهند، تعریف درستی ارائه کردهایم.
⬅️ طبیعتاً دین اسلام به عنوان دین جامع، جهانی و جاودان دارای شعائری است که اسلام را از طریق آنها میتوان شناخت. هویت مسلمانی از این طریق پیدا میشود و جامعه اسلامی از این طریق شناخته میشود. اگر این نگاه را به شعائر داشته باشیم، فقط نماد و صورت مطرح نمیشود بلکه از درون میجوشد و در بیرون هم خودش را نشان میدهد.
⬅️ ضرورت تعظیم شعائر قبل از اینکه شرعی باشد و از قرآن برایش سند پیدا کنیم، ضرورت عقلی و عقلایی دارد. به عبارت دیگر، برای فهمیدن ضرورت خیلی از موضوعات نباید قرآن را تورق کرد یا برایش روایتی پیدا کرد بلکه براساس نگاه عقلانی باید به آنها عمل کرد. نمونه این موضوع را در حج میتوان دید؛ اگر به شعائری مثل حج این قدر تاکید میشود، به این دلیل است که به امامت ختم میشود.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24476
—————————
#فقه_نظام
#نشست_علمی
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻آیتالله کعبی در درس خارج «حقوق اساسی» مطرح کرد؛
✅ بر اساس آیات 13 حجرات، 32 - 33 زخرف و 54 فرقان، انسان موجودی اجتماعی است.
✅ همانگونه که انسان از لحاظ جسمی رشد کرده، از لحاظ اجتماعی هم امکان رشد و ارتقای جایگاه دارد و در بستر زندگی اجتماعی تکامل مییابد. علاوه بر انسان، جامعه نیز دارای امکان رشد بوده و کمال آن، جامعۀ سیاسی است.
✅ در رشد انسان و جامعه دو عامل اثرگذار است؛ الف) شناخت و آگاهی ب) شوق، اراده و اختیار. هر کس توانمندتر و ثروتمندتر باشد نقشهای اساسیتری مانند ریاست قبیله و کشور را به دست میگیرد. این نقشها در بستر زندگی اجتماعی کمال محسوب میشوند.
اگر افراد توانمندی که حاکم شدهاند محدودیت قانونی و شریعتی نداشته باشند، ظلم محقق میشود. از نظر شریعت، ثروت و تواناییِ مادی معیار تقسیم قدرت نیست و لازم است نقشها بهگونهای توزیع شوند که عدالت، امنیت، نظم، رفاه، نشاط، هدایت، قرب الهی و کمال در زندگی اجتماعی تأمین شود.
✅ خداوند متعال جهت جلوگیری از ظلم و تکامل زندگی اجتماعی بر پایۀ اتحاد، پیامبران را به عنوان مدیران کلان جامعه فرستاده است. حفظ وحدت اجتماعی بر پایۀ معیارهای صحیح از مهمترین رسالتهای پیامبران به شمار میرود.
✅ علامه طباطبائی در تفسیر آیۀ 13 سورۀ شوری، تنها اجرای دین را عامل همبستگی و تحقق جامعۀ سیاسی دانسته و در این باره مینویسد: «خداوند با اين كلام خود خبر داده است كه رفع اختلاف از بين مردم و ايجاد اتحادشان در كلمه، تنها و تنها از راه دعوت به اقامه دين و اتحادشان در دين واحد، تحقق مىيابد، پس تنها دين است كه ضامن اجتماع صالح آنان است».
✅ با توجه به مطالب گذشته جامعه و اجتماع انسانی به دعوت دین و پیامبران تشکیل شده است و حضرت نوح (ع) و پیامبران دیگر که بسیار قبلتر از حمورابی بودهاند جوامع انسانی را تشکیل دادهاند.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#حقوق_اساسی
#آیت_الله_کعبی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» بیان کرد:
⬅️ اولین قدم روش حلّ مسأله در تنظیم روابط خانواده موضوع شناسی و پاسخ به پرسشهای اساسی میباشد؛ مانند اینکه وضعیت موجود از لحاظ منطق فقه چگونه است؟ آیا مطلوب میباشد یا نامطلوب؟ آیا هنجار است یا ناهنجار؟ در صورت ناهنجار بودن علت آن چیست؟
⬅️ یکی از دلایل عدم تشکیل خانواده و عدم تحقّق اصل فرزندآوری که در اسلام به عنوان یکی از اهداف تشکیل خانواده به شمار میرود، زیرساختها و مقدّماتی است که در نظام آموزش، نظام ارتباطات، نظام اقتصادی و نظام سیاسی به آنها توجه نشده است.
⬅️ اگر فرزند را در نظام آموزشی، خانه، مدرسه و دانشگاه مسئولیّتپذیر و تکلیفمدار تربیت کنیم، سراغ مسئولیّتهای مختلف مانند ازدواج، تحمّل نفقه، کمک به دیگران و... میرود؛ زیرا مسئولیّتپذیر است. امّا اگر مسئولیّتپذیر نباشد، حتّی از ادارهی خانوادهی خود نیز فرار میکند. او مانند کسی است که هیچوقت و هیچجا، هیچ درآمدی را ثبت نمیکند تا فرار مالیاتی داشته باشد.
⬅️ زندگی خانوادهها در زمانهای گذشته به گونهای بود که ده اتاق و ده فرزند و بیست نوه و نبیره به نحو احسن مدیریّت میشد و هیچ یک از اعضا مشکلی را احساس نمیکردند. امّا الآن روح استقلال درمیان افراد قوی شده، وقتی کسی ازدواج میکند میگوید من نمیخواهم با خانوادهی همسرم زندگی کنم در نتیجه جای دیگر بدون کسب تجربه یک زندگی مشترکِ دست و پا شکسته را شروع میکنند و به جای اینکه عیوب یکدیگر را اصلاح کنند، از عیبهای همدیگر انتقاد کرده و پس از چند ماه به سمت جدایی میروند.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com